Heinäkuiset 2021

Saahan sitä valittaa. Toisaalta itse mieluummin valitan tänne ku miehelle, ei viiti hänelle kaikkea työntää.

Mulla on välillä kädet öisin puuduksissa, mutta itsellä on aika hankala selkä ja lapojen alue, joten johtunee siitä. Edellisessä raskaudessa mulla puutui oikean käden peukalo välillä niin pahasti, että oli ihan kipeä. Hävisi heti synnytyksen jälkeen. Vielä ei ole onneksi tullut takaisin, toivottavasti ei tulekaan. Mutta mulla lonksuu ja paukkuu kaikki nivelet, etenkin lonkista kuuluu välillä lonksahduksia. Hivenen löystynyt alkaa olla lantio.

Tänään tuli vuosi esikoisen kuolemasta. Niin vaan tähänkin päästiin, vaikka kaukaiselta se vuosi sitten tuntui. Oon tajunnut miten väsynyt ja robotti sitä tuli oltua. Asiat vaan teki koska oli pakko. Välillä huoli ja murhe puski yli ja itkettiin, mutta muuten veti vaan tunteettomana eteenpäin. Ei sitä ois varmaan muuten jaksanut. Ja toisaalta mä oon elänyt sillä ajatuksella, että mun on turha murehtia asioita, joihin en voi vaikuttaa. Ne pitää vaan ottaa vastaan sellaisena kun tulee. Ehkä sekin on auttanut. Ja meidän vahva parisuhde, joka on vaan vahvistunut entisestään tämän vuoden aikana. Ja vaikka tänään onkin välillä surettanut, niin yritän ajatella, että jos meidän poika ei olisi kuollut, niin tätä uutta tulokasta ei olisi. Kai sitäkin voi lohtuna pitää. Ja se luo toivoa tulevaan, etenkin kun hän tuolla masussa möyrii menemään ja itsestään muistuttaa. ❤
 
Saahan sitä valittaa. Toisaalta itse mieluummin valitan tänne ku miehelle, ei viiti hänelle kaikkea työntää.

Mulla on välillä kädet öisin puuduksissa, mutta itsellä on aika hankala selkä ja lapojen alue, joten johtunee siitä. Edellisessä raskaudessa mulla puutui oikean käden peukalo välillä niin pahasti, että oli ihan kipeä. Hävisi heti synnytyksen jälkeen. Vielä ei ole onneksi tullut takaisin, toivottavasti ei tulekaan. Mutta mulla lonksuu ja paukkuu kaikki nivelet, etenkin lonkista kuuluu välillä lonksahduksia. Hivenen löystynyt alkaa olla lantio.

Tänään tuli vuosi esikoisen kuolemasta. Niin vaan tähänkin päästiin, vaikka kaukaiselta se vuosi sitten tuntui. Oon tajunnut miten väsynyt ja robotti sitä tuli oltua. Asiat vaan teki koska oli pakko. Välillä huoli ja murhe puski yli ja itkettiin, mutta muuten veti vaan tunteettomana eteenpäin. Ei sitä ois varmaan muuten jaksanut. Ja toisaalta mä oon elänyt sillä ajatuksella, että mun on turha murehtia asioita, joihin en voi vaikuttaa. Ne pitää vaan ottaa vastaan sellaisena kun tulee. Ehkä sekin on auttanut. Ja meidän vahva parisuhde, joka on vaan vahvistunut entisestään tämän vuoden aikana. Ja vaikka tänään onkin välillä surettanut, niin yritän ajatella, että jos meidän poika ei olisi kuollut, niin tätä uutta tulokasta ei olisi. Kai sitäkin voi lohtuna pitää. Ja se luo toivoa tulevaan, etenkin kun hän tuolla masussa möyrii menemään ja itsestään muistuttaa.

Voimia vielä täältäkin, varmasti ollut rankka vuosi ja rankka päivä.
Hienoa että sinulla on vahva parisuhde, se kannattelee kyllä paljon vaikeina aikoina <3
 
  • Rakkaus
Reactions: Eepinen
@Eepinen, voimia tosiaan tähän päivään. Toivotaan kovasti nyt parempaa lopputulosta teille! Ihanaa, että teidän parisuhde jaksoi tuollaisen koettelemuksen, se ei ole mikään itsestäänselvyys. Pitäkää hyvästä kiinni jatkossakin <3

Käsien puutuminen on täälläkin tuttua. Samoin jalat puutuu helpommin kuin aiemmin. Todella ärsyttävää, mutta selittyy helposti raskaudella. On tuo kivempi vaiva kuin mun edellisen raskauden pitkäpiinainen levottomat jalat, jotka toivottavasti ei tule tässä raskaudessa vaivaksi. Ei ollut kiva, kun sängyssä maatessa ei saanutkaan jalkojen takia unta.

Mekin ootellaan huomisen paljastusta pakkauksesta, sillä vähän alettiin miettimään, tarvitaanko vai eikö sitä ollenkaan. Esikoiselta on tosiaan vielä tarpeet jäljellä, joten onko turhaa, kun on sitten tuplasti (ja ylikin, koska mm. mun vanhemmilla on makuupussia, vauvan ulkoilutossuja jne. myös). No, huomisen jälkeen olemme viisaampia.

Muistinkohan täällä jo kirjoittaa, että kaikki rakenneultrassa oli ok ja sukupuolikin paljastui? Oli helpotus, että mitään poikkeamia ei ainakaan löytynyt.
1,5 vkoa on seuraavaan neuvolaan ja verensokerit on onneksi pysyneet hyvinä. Välillä on jopa tehnyt mieli makeaa, mutta kyllä sen jälkeen on muistanut, että ei sitä älyttömästi kannata vetää (tulee huono olo heti, eli kroppa osaa varoittaa liiallisuuksista). Vähän energiaakin alkaa olemaan aiempaa enemmän eikä vaan pelkkää väsymystä. Selän kanssa pitää yhä olla varovainen, mutta kokonaisuudessaan vointi on jo paremman puolella.

Otatteko muut vauvavakuutuksia? Me tilattiin sunnuntaina ja pitäisi vielä mun täyttää se terveysselvitys. Ei jotenkin innosta ollenkaan kaavakkeiden täyttely, mutta ei kamalasti voi enää venyyttääkään.
 
Oonki varmaan sanonu, me ei oteta pakkausta kun kaikkea on ylikin tarpeiden.

Me ei oteta vakuutusta, ei ole kolmelta aikasemmaltakaan. Asutaan syrjemmässä, mutta aina ollaan päivystykseen päästy kun on ollut tarve, eikä oo tarvinnu odotella kummemmin, meiltä ajaa lähimmälle yksityiselle reilu tunnin joten en oo kokenu tarpeelliseksi. Jos asuisin kaupungissa niin varmaan ottaisin. Toki sitten vakuutus kattaa sairaalakulut ja jos nyt lapsella sattuisi olemaan jotain sairaalaa vaativaa pidempi (tai lyhyt) aikaista hoitoa niin vakuutus olis lottovoitto siinä tapauksessa :) monta muutakin hyötyä siitä toki olisi mutta ollaan päätetty näin.
 
  • Tykkää
Reactions: Eepinen
Tässä uudessa pakkauksessa ei ole vanuhaalaria, vilttiä, kuumemittaria (mikä ei kyllä haittaa, koska ei sellaisella jaksa mitata) ja pari kietaisubodya ja parit housut oli kans vähemmän.

Maalis-huhtikuun aikana arvion mukaan alkaa jo uuden jakelu. Eli ei tässä nyt voi enää varmaan paljoa vaikuttaa, kumman saa. Mulle ei ole vaatteiden kuosien tai värien perusteella näiden kahden pakkauksen välillä merkitystä, kumpi tulis. Ehkä mieluummin olisin ottanut vanhan pakkauksen, koska siinä on enemmän vaatteita.
 
  • Tykkää
Reactions: Eepinen
@Eepinen Voimia esikoisen menetyksen vuosipäivään vielä näin jälkikäteen. Saanko kysyä, onko tämä pieni enkelilapsi haudattu normaaisti hautausmaalle?

Äitiyspakkaus2021: Mun mielestä äitiyspakkauksissa on niin vähän eroa viime vuoden pakkaukseen (vaikka 2021 kuosit ehkä vähän kivemmat onkin), että taidetaan tilata jo nyt 2020 vuoden pakkaus, ei tarvii sitten ootella niin kauaa ja voihan silti olla, ettei saataisi vielä uutta vaikka tilaisi viimetipassakin.

Vakuutus aiotaan ottaa ja vakuutukset on myös kahdella aiemmalla ja on tullut valitettavan tarpeelliseksi. Tytär sairastaa chronin tautia ja saa tällä hetkellä esim. lääkettä, joka maksaa yli 3000 euroa/5 vk annos. Onneksi toki Suomessa on lääkkeiden maksukatto, mutta se on siltä lähemmäs 600 euroa ja tämä menee onneksi sitten vakuutukseen. Tämän lisäksi vielä poliklinikkamaksut ja osastomaksut, kun joskus on jouduttu olemaan useita päiviä sairaalassa. Suosittelen lämpimästi ainakin harkitsemaan vakuutuksen ottamista, vaikka ei se ihan halpa olekaan. Sitä ei koskaan tiedä milloin tarve sille tulee. Täällä pk-seudulla on vielä se, että kunnalliseen terppariin on vaikea päästä nopeasti ja vakuutuksen turvin voi yksityiselle kuitenkin mennä aika matalalla kynnyksellä. Toki tyttären chronin tauti on hyvässä hoidossa Lasten sairaalassa, mutta jos tulee muita vaivoja, jotka eivät liity IBD-sairauteen, niin sitten voi mennä yksityiselle. Sitten kun/jos (toivottavasti ei) lapsi on jo sairastunut, niin jälkikäteen vakuutusta ei kannata enää ottaa, koska vakuutuksesta rajataan jo olemassa olevat sairaudet pois.

Vaunuja/rattaita on jo pohdittu. Saamme turvakaukalon ystäväperheeltä ja se on Maxi Cosi Cabriofix ja se vähän rajaa sitten mitä rattaita voidaan edes harkita, jos halutaan turvakaukalo kiinni siihen. Olisin ehkä halunnut Cybexin Priamit, mutta Maxi Cosia ei saa siihen kuulemma kiinni. Niinpä tällä hetkellä vahvalta ehdokkaalta vaikuttaa Emmaljunga NXT90. Mutta sitten mietin myös, että olisi kiva olla toiset pienemmät rattaat, jotka kulkisi aina autossa mukana ja siihenkin menisi tuo Maxi Cosi kiinni, niitäkin vaihtoehtoja on aika rajallisesti. Vaikea juttu tehdä tällaisi päätöksiä, onneksi on vielä aikaa...
 
Tässä uudessa pakkauksessa ei ole vanuhaalaria, vilttiä, kuumemittaria (mikä ei kyllä haittaa, koska ei sellaisella jaksa mitata) ja pari kietaisubodya ja parit housut oli kans vähemmän.

Maalis-huhtikuun aikana arvion mukaan alkaa jo uuden jakelu. Eli ei tässä nyt voi enää varmaan paljoa vaikuttaa, kumman saa. Mulle ei ole vaatteiden kuosien tai värien perusteella näiden kahden pakkauksen välillä merkitystä, kumpi tulis. Ehkä mieluummin olisin ottanut vanhan pakkauksen, koska siinä on enemmän vaatteita.
Ahaa, aika nopeasti alkavat sitten jakaa jo uusia. Eikös aiempina vuosina ole mennyt paljon myöhemmäksi?
 
Mä olen vaunuasioissa pohtinut jotain ns. starttipakettia jossa mukana turvakaukalo, vaunut/rattaat ja mahdolliset adapterit jne. Olen katsonut mm. Nord active plus-mallia sekä Cybex Talos S-mallia. Haluan isot pyörät ja etupyörät saisivat kääntyä. Saisi päästä niin kaupungissa, maantiellä ja epätasaisemmassa maastossa liikkumaan.
Pitäisi vaan päästä johonkin liikkeeseen kokeilemaan mikä olisi itselle sopiva malli jota hyvä työntää ja kasata.
 
Ahaa, aika nopeasti alkavat sitten jakaa jo uusia. Eikös aiempina vuosina ole mennyt paljon myöhemmäksi?
Viime vuonna taisi mennä kesäkuulle..? Nyt oli mennyt pakkauksia enemmän syntyvyyden kasvunkin vuoksi.

@Eepinen voimia toivon minäkin näin jälkikäteen. Olette kyllä joutuneet selviytymään tosi rankasta kokemuksesta.

Me vielä mietitään vauvavakuutusta. Täällä on aina toiminut julkinen tosi hyvin ja olen itsekin saanut aina hyvää hoitoa. Ja kokemusta valitettavasti on, kun sairastumisia ja toimenpiteitä on riittänyt vaikka muille jakaa. Ennen terveysselvitystä op:n vakuutus (op:n nettisivujen laskurilla laskettuna) maksaisi kaksosille 1300 euroa omavastuun kanssa ja sillä hinnalla saa kyllä julkisella ja yksityiselläkin hoitoa jo aika paljon. Hoitomaksujen katto, johon lasten maksut luetaan mukaan, on sen 680 e ja lääkkeiden oliko n. 600 e eli jäävät juuri alle tuon vakuutusmaksun. En tiedä kuinka korkeaksi tuo vakuutusmaksu nousisi sen terveysselvityksen jälkeen vai myönnettäisiinkö koko vakuutusta. Mulla on perussairaus, jonka perusteella osa yhtiöistä ei myönnä vakuutusta lainkaan. Ainakin aika paljon varmasti tulisi rajauksia, että mitä korvaavat, jolloin joutuisi itse maksamaan kuluja vakuutuksen päälle. Mutta pitää vielä miettiä ja katsoa muidenkin yhtiöiden hintoja.

Mekin ollaan päätymässä tuohon Maxi Cosy Cabriofix turvakaukaloon telakalla. Vaunujen kanssa on vielä arpomista, mutta kiire alkaa kohta olla pitkien toimitusaikojen vuoksi. Imetystyynyn ajattelin ommella itse :)
 
@Eepinen Voimia esikoisen menetyksen vuosipäivään vielä näin jälkikäteen. Saanko kysyä, onko tämä pieni enkelilapsi haudattu normaaisti hautausmaalle?

Äitiyspakkaus2021: Mun mielestä äitiyspakkauksissa on niin vähän eroa viime vuoden pakkaukseen (vaikka 2021 kuosit ehkä vähän kivemmat onkin), että taidetaan tilata jo nyt 2020 vuoden pakkaus, ei tarvii sitten ootella niin kauaa ja voihan silti olla, ettei saataisi vielä uutta vaikka tilaisi viimetipassakin.

Vakuutus aiotaan ottaa ja vakuutukset on myös kahdella aiemmalla ja on tullut valitettavan tarpeelliseksi. Tytär sairastaa chronin tautia ja saa tällä hetkellä esim. lääkettä, joka maksaa yli 3000 euroa/5 vk annos. Onneksi toki Suomessa on lääkkeiden maksukatto, mutta se on siltä lähemmäs 600 euroa ja tämä menee onneksi sitten vakuutukseen. Tämän lisäksi vielä poliklinikkamaksut ja osastomaksut, kun joskus on jouduttu olemaan useita päiviä sairaalassa. Suosittelen lämpimästi ainakin harkitsemaan vakuutuksen ottamista, vaikka ei se ihan halpa olekaan. Sitä ei koskaan tiedä milloin tarve sille tulee. Täällä pk-seudulla on vielä se, että kunnalliseen terppariin on vaikea päästä nopeasti ja vakuutuksen turvin voi yksityiselle kuitenkin mennä aika matalalla kynnyksellä. Toki tyttären chronin tauti on hyvässä hoidossa Lasten sairaalassa, mutta jos tulee muita vaivoja, jotka eivät liity IBD-sairauteen, niin sitten voi mennä yksityiselle. Sitten kun/jos (toivottavasti ei) lapsi on jo sairastunut, niin jälkikäteen vakuutusta ei kannata enää ottaa, koska vakuutuksesta rajataan jo olemassa olevat sairaudet pois.

Vaunuja/rattaita on jo pohdittu. Saamme turvakaukalon ystäväperheeltä ja se on Maxi Cosi Cabriofix ja se vähän rajaa sitten mitä rattaita voidaan edes harkita, jos halutaan turvakaukalo kiinni siihen. Olisin ehkä halunnut Cybexin Priamit, mutta Maxi Cosia ei saa siihen kuulemma kiinni. Niinpä tällä hetkellä vahvalta ehdokkaalta vaikuttaa Emmaljunga NXT90. Mutta sitten mietin myös, että olisi kiva olla toiset pienemmät rattaat, jotka kulkisi aina autossa mukana ja siihenkin menisi tuo Maxi Cosi kiinni, niitäkin vaihtoehtoja on aika rajallisesti. Vaikea juttu tehdä tällaisi päätöksiä, onneksi on vielä aikaa...
Juu, poika on haudattu minun siskon ja serkun viereen(molemmat kuolleet vauvoina), siellä on semmoinen pikkuvauvojen hautapaikka. ❤

Kiitos kaikille tsempeistä! Päivä meni paljon helpommin kuin olisi voinut kuvitella. Syntymäpäivä oli paljon vaikeampi.

Tuo äitiyspakkaus on aika kiva, aina on joku joka ei silmää miellytä, mutta onneksi aika vähän. Vilttiä jäin kaipaamaan, mutta se on kyllä käyttämättömänä esikoisen pakkauksesta. Siskon kanssa juttelin ottaako pakkauksen vai rahana ja hän kyllä pakkausta suositteli. Kuulemma muutamaan kertaan on toivonut, että olisi esim. kaksi villahaalaria ja sitten kun ne niskakakat on siellä haalareissa, niin on ihan kiva jos on ekstraa. Ja täkkejä kans varmasti on hyvä olla useammin, jos sattuu yöllä vaikka pissavahinko. Eli taidetaan pakkaus ottaa. (y)

Vauvavakuutus varmaan otetaan, koskaan ei tiedä mitä sairauksia tulee. Vaikka meillä pääsee lasten kanssa nopsaan hoitoon, kaikki alle kouluikäiset hoidetaan yhdessä paikkaa, mutta heti jos joutuu osastolle hetkeksikään tulee laskuja. Vaikka onhan niissä katto ja toisen vanhemman käynnit saa samaan kattoon laskettua. (y)

Vaunut on vähän mietinnässä vielä. Mies on käytettyjen kannalla, mutta ite mietin uusia ihan jatkon kannalta. Toive ois, että saisi toisenkin lapsen niin menis sitten ne samat. Siskolla on Cybexit ja on kyllä hyvät, mutta kun asutaan Susirajan toisella puolella, niin talvella on lunta ja aina ei aurata kuin vasta illalla/seuraavana päivänä, vaikka jalkakäytävää on. Toisaalta Cybexeihin saa sukset. Kaukaloksi joka tapauksessa tulee Cybex Cloud i-size, saadaan se varmaan siskolta lainaan/ostetaan se häneltä, kun ei enää sitä tarvi hetkeen ainakaan.
 
Tässä uudessa pakkauksessa ei ole vanuhaalaria, vilttiä, kuumemittaria (mikä ei kyllä haittaa, koska ei sellaisella jaksa mitata) ja pari kietaisubodya ja parit housut oli kans vähemmän.

Maalis-huhtikuun aikana arvion mukaan alkaa jo uuden jakelu. Eli ei tässä nyt voi enää varmaan paljoa vaikuttaa, kumman saa. Mulle ei ole vaatteiden kuosien tai värien perusteella näiden kahden pakkauksen välillä merkitystä, kumpi tulis. Ehkä mieluummin olisin ottanut vanhan pakkauksen, koska siinä on enemmän vaatteita.
Näiden puutteiden lisäksi suoja-alusta puuttuu petivaatteista. Siitä on meillä ollut esikoisella iso apu pitkään (yhä käytössä varalla, toki alkaa olla taaperopetiin nafti), koska aina välillä vaippa flaskaa, pienempänä tuli pukluja ja jos sattuu huono mäihä, oksennuspeti on kivempi pestä ilman patjankin pesemistä. Toki parilla kympillä saa itsekin ostettua, mutta en olisi ensin itse tajunnut ostaa.

Lisäystä:
Nyt luki Kelan sivulla, että huhtikuussa vaihtuu pakkaus. Liekö jo muuttaneet sitä vai oliko tuo maalis-huhtikuu jossain muualla tiedotettu?

Saan itse raskaustodistuksen vasta 1,5 viikon kuluttua, mutta varmaan pitää sitten heti tilata pakkaus, että saisi vanhan (jollei lopu ennen sitä). Uutta en halua noiden "puutteiden" vuoksi, mieluummin sitten otan rahan ja ostan ne muutamat jutut, mitä haluan varmasti.

Nyt täällä ollaan jo viikolla 21+0!
 
Viimeksi muokattu:
@Toiveikas21 eilisissä uutta pakkausta koskevissa uutisissa oli tuo maalis-huhtikuu mainittuna ja varmaan sitä on nyt tarkennettu.
Enpä edes huomannut, että suoja-alustakin puuttuu uudesta pakkauksesta. Tosi harmi, että puuttuu, kun on niin tarpeellinen perustuote. Sitten taas ihmetyttää että ruokalappuja on kaksinkappalein.. katsoin, että uudessa pakkauksessa on vain 4 vaatekappaletta koossa 50-56 ja niitä pienimpiä kokoja eniten olisin kaivannut. Vanhassa oli enemmän tuossa koossa bodyja ja housuja/legginsejä. Laitoin heti eilen pakkaukset tilaukseen, mutta vähän epäilen, että se uusi sieltä tulee, kun hakemuksessakin on oma käsittelyaikansa.
 
@Toiveikas21 eilisissä uutta pakkausta koskevissa uutisissa oli tuo maalis-huhtikuu mainittuna ja varmaan sitä on nyt tarkennettu.
Enpä edes huomannut, että suoja-alustakin puuttuu uudesta pakkauksesta. Tosi harmi, että puuttuu, kun on niin tarpeellinen perustuote. Sitten taas ihmetyttää että ruokalappuja on kaksinkappalein.. katsoin, että uudessa pakkauksessa on vain 4 vaatekappaletta koossa 50-56 ja niitä pienimpiä kokoja eniten olisin kaivannut. Vanhassa oli enemmän tuossa koossa bodyja ja housuja/legginsejä. Laitoin heti eilen pakkaukset tilaukseen, mutta vähän epäilen, että se uusi sieltä tulee, kun hakemuksessakin on oma käsittelyaikansa.
Kerro, miten kävi.

Kummallisia muutoksia tosiaan, mutta ehkä noita pienempiä vaatekokoja on vähennetty, kun pikkuiset kasvaa niistä niin pikaisesti ohi. Eivät siis ehdi kamalasti käyttää. Toki jos pakkauksen vaatteet on ainoat, niin tuossa koossa sitä pyykkiä saa olla koko ajan pesemässä...
 
  • Tykkää
Reactions: Nöppöset
Miten teidän parisuhteet voi? Meillä on ollut viime aikoina tosi riitaista. Mä oon tosi väsynyt, kun nukun yöt taas huonosti ja heräilen paljon, töitä on ihan liikaa ja ne stressaa ja esikoisella kova uhma. En osaa yhtään olla mieheni tukena hänen työjutuissaan, vaan lähinnä vaan ärsyynnyn kun toinen haluaa puhua töistä kun itsellä on miljoona muutakin asiaa. Pinna myös tosi tiukalla ihan kaikesta, hermostun jopa meidän esikoiselle mitä en oo aiemmin tehnyt. Mielestäni mies ei osallistu riittävästi, varmaan hänelläkin tällä hetkellä uupumusta. Aika lailla vaan huudetaan toisillemme ja riidellään ihan kaikesta. Harmittaa ihan sikana, mutta ei meistä kumpikaan osaa käyttäytyä paremmin.
 
Miten teidän parisuhteet voi? Meillä on ollut viime aikoina tosi riitaista. Mä oon tosi väsynyt, kun nukun yöt taas huonosti ja heräilen paljon, töitä on ihan liikaa ja ne stressaa ja esikoisella kova uhma. En osaa yhtään olla mieheni tukena hänen työjutuissaan, vaan lähinnä vaan ärsyynnyn kun toinen haluaa puhua töistä kun itsellä on miljoona muutakin asiaa. Pinna myös tosi tiukalla ihan kaikesta, hermostun jopa meidän esikoiselle mitä en oo aiemmin tehnyt. Mielestäni mies ei osallistu riittävästi, varmaan hänelläkin tällä hetkellä uupumusta. Aika lailla vaan huudetaan toisillemme ja riidellään ihan kaikesta. Harmittaa ihan sikana, mutta ei meistä kumpikaan osaa käyttäytyä paremmin.
Onpa harmillista, että teillä on hankalaa. Pinna kiristyy varmasti jos on monta asiaa hoidettavana. Ja kun hormonit vielä on lisämausteena. Auttaisiko jos pääsisitte keskustelemaan asioista ammattilaisen kanssa? Ja tietysti töiden suhteen yrittää olla liikaa stressamatta, mikä on helpommin sanottu kuin tehty. Toivottavasti saatte tilanteen parantumaan ennen vauvan tuloa. :)

Meillä ei yleensä muutenkaan riidellä, en itse osaa kyseistä "taitoa" ja harvoin hermostun mistään. Sanonkin itseäni lampaaksi, joka ei turhia stressaa. Mies on temperamenttisempi, mutta ei ole minua saanut vielä yhteiselon aikana suuttumaan kuin kerran, joten ei edes hae nykyään konfliktia, vaan hoitaa sen puolen äitinsä kanssa. Meillä on siis varsin seesteistä nytkin. Itseasiassa miehestä on kuoriutunut erittäin huolehtivainen tapaus. Ei anna minun tehdä moniakaan kotitöitä enää, etten rehki liikaa. Toki hän pelkää ennenaikaista synnytystä tälläkin kertaa, joten se vaikuttaa.
 
Meilläkään ei niinkään riidellä, vaikka kaks tosi tempperamenttista tässä ollaan. Eri mieltä ollaan toki asioista. Mua ärsyttää aivan sata asiaa mutta sit koitan kuitenkin pitää ne sisällä, että en valittais vaan koko aikaa :D monesti käy sit niin kun kerää tarpeeks asioita mitä ei tuu sanoneeks, tulee semmonen tulivuoren purkaus kun itken että kaikki on ihan paskaa ja onko tässä järkeä, kun samalla sekunnilla tajuan mitä tuli sanoneeks. Mut se on taas turvallista kun molemmat tietää missä mennään ja osataan olla sen mukaan.
Mies tekee pitkää päivää, kaks isompaa esimurkkuilee enemmän ja vähemmän, auttavaisia ja ihania ovat silti. Taapero on haasteellinen luonteeltaan, mutta ei siis syöminen ja nukkuminen oo ongelma.
Sitten kun oon niin kipee koko ajan ja yöt on kivun takia katkonaisia niin väsy painaa, oon sit niin hemmetin äkänen välillä,täytyy sanoa että on arki välillä vähän haastavaa parisuhteen kannalta.
 
-Suopursu
Meillä parisuhde voi hyvin ja ollaan molemmat melko leppoisia(minä olen meistä se tempperamenttisempi). Ja nyt olen ollut todella energinen ja hyvällä tuulella. Ei ikinä huudeta, vaikka joskus voi erimielisyys mennä tunteisiin. Hetken mietiskelyn jälkeen puhutaan asiat läpi. Molemmat on saanut normaalisti levättyä, niin sekään ei kiristä hermoja. Viime viikolla meillä oli myös laatuaikaa, kun oltiin lomalla.

Turvakaukalo meillä on maxi-cosi rock ja siihen isofix jalusta. Vakuutus on tarkoitus ottaa ja tarjouksia ollaan jo pyydetty. Loppuviikolla saadaan todistus ja tarkoitus olisi heti hakea äitiyspakkausta, jos saataisiin viime vuoden paketti. Melko samanlaisia olivat, mutta kevyt toppa ja viltti ym. puuttuvat uudesta. Tavaroiden hankinta on alkanut vauhdilla tässä rakenneultran jälkeen. Tosin meillä ei ole mitään ennestään ja jos alkaa vaivoja tulemaan, niin ei ole kaikki hankkimatta siinä vaiheessa.
 
Hienoa kuulla miten moni on teistä jo uskaltanut hankkia vauvalle tavaroita.

Mulla alkoi juuri RV 23 enkä edelleenkään uskalla mitään hankkia. No tää miun odotus nyt eteneeiin viikko viikolta....varmistui se, että tyttöset ovat samassa vesipussissa ja vaikka nyt ovat kasvaneet ja kehittyneet hyvin, niin äkkikuoleman vaara on läsnä koko ajan. Hiljalleen vaikuttaa myös omaan psyykkeeseen ja positiivinen tsemppi on välillä kadoksissa.

Jos ja kun kaikki menee hyvin niin viikoilla 32-34 on sitten suunniteltu sektio. Eli tytöt tulevat jokatapauksessa syntymään pieninä. Tämän vuoksi en esim. äitiyspakkausta ajatellut ottaa vaan hankkia tarvittavat muuten ja ommella valmiiksi muutama pikkuruinen body ja housut.

Kipujen suhteen olo on ollut ok. Pidemmät kävelylenkit ovat kyllä jääneet. Närästys vaivaa iltaisin ja limaa tuntuu nousevan niin, että edelleen oksettaa helposti.

Parisuhde tai suhde lasten isän kanssa on ihan umpisolmussa ja sanoinkin hänelle, että on parempi kun pysyy poissa. Hän ei tätä raskautta nyt sitten kuitenkaan hyväksy, enkä minä jaksa hänen kiukuttelua ja minulle vittuilua kuunnella. Tässä on ihan tarpeeksi stressiä jo muutenkin kun pelottaa miten tyyppien käy.

Positiivista on muut ihanat ihmiset ympärilläni ja nuo pienten liikkeet ❤ Päivä ja viikko kerrallaan....
 
Hienoa kuulla miten moni on teistä jo uskaltanut hankkia vauvalle tavaroita.

Mulla alkoi juuri RV 23 enkä edelleenkään uskalla mitään hankkia. No tää miun odotus nyt eteneeiin viikko viikolta....varmistui se, että tyttöset ovat samassa vesipussissa ja vaikka nyt ovat kasvaneet ja kehittyneet hyvin, niin äkkikuoleman vaara on läsnä koko ajan. Hiljalleen vaikuttaa myös omaan psyykkeeseen ja positiivinen tsemppi on välillä kadoksissa.

Jos ja kun kaikki menee hyvin niin viikoilla 32-34 on sitten suunniteltu sektio. Eli tytöt tulevat jokatapauksessa syntymään pieninä. Tämän vuoksi en esim. äitiyspakkausta ajatellut ottaa vaan hankkia tarvittavat muuten ja ommella valmiiksi muutama pikkuruinen body ja housut.

Kipujen suhteen olo on ollut ok. Pidemmät kävelylenkit ovat kyllä jääneet. Närästys vaivaa iltaisin ja limaa tuntuu nousevan niin, että edelleen oksettaa helposti.

Parisuhde tai suhde lasten isän kanssa on ihan umpisolmussa ja sanoinkin hänelle, että on parempi kun pysyy poissa. Hän ei tätä raskautta nyt sitten kuitenkaan hyväksy, enkä minä jaksa hänen kiukuttelua ja minulle vittuilua kuunnella. Tässä on ihan tarpeeksi stressiä jo muutenkin kun pelottaa miten tyyppien käy.

Positiivista on muut ihanat ihmiset ympärilläni ja nuo pienten liikkeet Päivä ja viikko kerrallaan....
Kannattaa tutustua erilaisiin apupakkauksiin, jotka on tarkoitettu keskosille. Ellet jo ole tutustunut. Itse olisin tuota käyttänyt, jos esikoinen olisi selvinnyt.


Ja tosiaan Lindexillä oli ainakin jossain vaiheessa koon 44/48 vaatteita. Ostin niitä siskon lapselle, kun syntyi täysaikaisena, mutta oli varsin pieni ja siro neiti. Kuulemma myös Polarn o Pyretillä on tuota kokoa, jos haluaa jonkun ostovaatteen hankkia. Ja varmaan löytyy käytettynäkin.
 
  • Tykkää
Reactions: Tinski
Kannattaa tutustua erilaisiin apupakkauksiin, jotka on tarkoitettu keskosille. Ellet jo ole tutustunut. Itse olisin tuota käyttänyt, jos esikoinen olisi selvinnyt.


Ja tosiaan Lindexillä oli ainakin jossain vaiheessa koon 44/48 vaatteita. Ostin niitä siskon lapselle, kun syntyi täysaikaisena, mutta oli varsin pieni ja siro neiti. Kuulemma myös Polarn o Pyretillä on tuota kokoa, jos haluaa jonkun ostovaatteen hankkia. Ja varmaan löytyy käytettynäkin.
Hei,
ja pahoittelut esikoisen menehtymisestä ❤
Mun kohdalla tuli nyt sunnuntaina vuosi siitä kun eka lapsenlapseni haudattiin enkelipoikana, joten kaipa sekin minun mieltöni myös vaivaa...

Juu vaatejuttuja olen kyllä katsonut eri tahoilta ja on muutama vapaaehtoistaho josta voi postikuluja vastaan tilata "äitiyspakkauksen" keskosille. Olen myös ajatellut niin, että ehdin ystävien avulla hankkia välttämättömät sittenkin kun tytöt syntyvät ja kuitenkin joutuvat olemaan sairaalassa tavallista pidempään, jostain luin että yleensä viikoilla 32-34 syntyneet ovat 1-3 viikkoa osastolla.

Oon tehnyt nyt etätöitä ja se on ihan mukavaa, antaa muuta ajattelemisen aihetta. Itse toivoisin voivani olla töissä vielä kuukauden päivät, mutta katsellaan. Mites muut, oletteko pystyneet olemaan töissä?
 
  • Tykkää
Reactions: Eepinen
vierailija
Töissä vielä toukokuulle olisi tarkoitus jatkaa. Välillä on raskaampia päiviä ja välillä kevyempiä.

parisuhde asiat on välillä hyvin, mutta jotenkin toivoisin enemmän miehen mukaan tähän odotukseen.. kai sekin vaikuttaa kun ultriin ei isä ole päässyt eikä neuvolaankaan. Koronan tuomat rajoitukset myös ärsyttää ja kiristää pinnaa
 
  • Tykkää
Reactions: Sannaap123
Oon ollut ihan normaalisti töissä. Nyt on alkanut väsyttämään enemmän, kun joudun tekemään kahden ihmisen työt. Ja jonkun verran nuo liitos- ja SI-kivut vaikuttavat myös jaksamiseen.

Tänään alkoi töissä huimaamaan ja tuli jännä olo. Mittasin verenpaineen ja yläpaine oli alle 100. Ihmekös tuo, että huimaa. Eli alkaa tuntua kropassa tämä raskaus, vaikka vähällä onkin selvinnyt.
 
  • Tykkää
Reactions: Sannaap123

Yhteistyössä