Heinäkuiset 2021

Huomenta ja tervetuloa sinpulille, sekä onnittelut raskaudesta

Vähän omaa napaa, eli minua vaivaa kun raskausoireet katoilevat välillä. Kuten esim rintakipu, joka on ollut tähän mennessä ihan jäätävä. Yhtäkkiä ei tunnukaan enää niin pahalta eikä ole niin paljoa vatsatuntemuksia ja tämähän kaikessa alkuraskauden stressissä stressaa vielä lisää ja huolestuttaa. Miten muilla, pysyvätkö oireet tasavahvoina koko ajan vai vaihtelevatko ne päivästä toiseen?

Ja kiitos brave kun korjasit odottajien listaa, kun minulla putosi nimiä listalta pois
@Sannaap123 , samanlaista pohdintaa mullakin. Aamulla just ihmettelin kun rinnat/nännit eivät tunnu yhtä aristavilta kuin eilen. Vatsan nippailut vaihtelevat päivän sisällä, myös missä kohtaa tuntuu. Etova olo aaltoilee. Hämmentäviä oireiden vaihtelut. Koska google on ystävä (tai välillä vihollinen) , oon kuitenkin löytänyt tietoa että oireiden vaihtelut (tai välillä puuttumiset) olisivat normaalia. Tätä ainakin itselleni mantraan silloin kun oma huoli nostaa päätään jos ihmettelen omia oireita (tai niiden vaihtelua).

Oon myös pähkäillyt tuota hiusten värjäämistä, en oo varma uskallanko vielä mennä kampaajalle, vaikka tukka huutaa lisää väriä. En haluaisi mitään riskiä kemikaalien kanssa nyt. Millä tavalla raskaushormonit voi vaikuttaa hiusväriin? Onko tarkempaa tietoa?
 
Niin ja vielä, mietin että suurin osa ei ole tainnut kertoa raskaudestaan kenellekään? Olen itse pohtinut että pitäisikö kertoa jollekin ystävälle koska tämän asian vain itsellä pitäminen ja sen pohtiminen oman pään sisällä on hieman kuluttavaa. Kuten joku kirjoittikin aikaisemmin niin todellakin, vaikka kaikki onkin alkuraskaudessa ihan hyvin, niin silti sitä vain murehtii. Osaisipa vain olla murehtimatta ja nauttia <3
Mulla vaihtelee rintojen arkuus,pahoinvointi päivittäin. Täytyy muistaa syödä n.3h välein. Välillä tuntuu että onko menny kesken kun ihan normaali olo..

Me ei olla vielä kerrottu kellekkää,mulla on jotenki tosi varautunu fiilis nyt, en tiiä miks :(
Viimeks ties mun kaks ystävää ja miehen kaks ystävää plussan jälkeen, rv12 yllätettii isovanhemmat ja muut ystävät ja tuttavat.
 
Niin ja vielä, mietin että suurin osa ei ole tainnut kertoa raskaudestaan kenellekään? Olen itse pohtinut että pitäisikö kertoa jollekin ystävälle koska tämän asian vain itsellä pitäminen ja sen pohtiminen oman pään sisällä on hieman kuluttavaa. Kuten joku kirjoittikin aikaisemmin niin todellakin, vaikka kaikki onkin alkuraskaudessa ihan hyvin, niin silti sitä vain murehtii. Osaisipa vain olla murehtimatta ja nauttia <3
Kyllä mulla ainakin vaihtelee päivittäin oireet. Ja tänään kun viikko vaihtui ni tuli aamu ällötys ekaa kertaa, eilen illalla tuli myös kun oli niin hirvee nälkä ja sit ahmin ruokaa niin ku en ois ikinä syöny. Tää nälkä on jotain ihan hurjaa, voisin syödä kokoajan :eek:
Kahvia edelleen himoan mikä on tosi outoa mut täytyy yrittää muistaa et kaikki raskaudet on niin erilaisia sekä myös oireet:giggle:
Mä oon kertonut lähipiirille jo uutiset kun tietävät meidän hoidoistakin ni kyl ne tietysti kyseleekin et missä mennään.
Onks sulla millon ultra?
 
  • Tykkää
Reactions: Sannaap123
Hiuksia en varmaan värjäile nyt odotusaikana, kun harvoin niitä muutenkaan värjään. Muistaakseni edellisissä raskauksissa ehkä kerran värjäsin juurikasvun pois, sillon oli väri niin kaukana omasta luonnollisesta että se sävyero oli aika hurja :D Nykyinen väri on niin lähellä omaa että ei pomppaa juurikasvu silmille.

Oon kahdelle läheisimmälle ystävälle kertonut ja siskoilleni. Sekä kuopuksen ”vauvaryhmässä” noin viidellekymmenelle äitikollegalle :ROFLMAO: :ROFLMAO: En vaan malttanut olla jakamatta näin isoa asiaa, ja jos menee kesken tai jotain muuta ikävää tulee, niin haluan myöskin sen asian sitten jakaa edellämainittujen kanssa.
 
Ks_
Tänään aamulla viikkotestiin tuli 3+. Se vähän rauhoittaa, mutta silti mietin että eihän se mitään takaa.

Omien olojen tunnustelu meinaa mennä luulotautiseksi ylianalysoinniksi. Mä koitan hokea itselleni, että malta mielesi kun tähän ei voi nyt itse vaikuttaa. Sen teen mitä voin eli oon jättänyt kielletyt ruuat pois, napsin vitamiineja ja viime viikolla kun meille tuli uusi pesukone hajonneen tilalle niin pyydettiin miehelle kaveri avuksi nostamaan sitä. Ilman raskautta olisi nostettu kahdestaan miehen kanssa.

Pt ja hoitava lääkäri tietää. Muille ei ole vielä kerrottu ja sekin takia piti tulla tänne mukaan, että ei tarvii olla ihan yksin tämän asian kanssa.
 
Meilläkin vain kaksi lähintä ystävää tietää raskaudesta, kun tiesivät yrityksestäkin. Vanhemmilleni meinasin kertoa jo isänpäivänä, mutta pieni vuoto pisti pakin päälle. Kerromme sukulaisille varmaan joulun aikoihin, kun 12 viikon raja tulee vastaan - jos sinne asti pääsemme.

Minulla olisi hiustenvärjäys jo ensi viikolle varattuna, mutta täytyy pohtia sitä vielä. Juurikasvua häivyttäisin raidoilla... Mitä jos tulee kauhea allerginen reaktio hormonien takia? :D En haluaisi, että kampaaja on välttämättä ensimmäisiä, joka raskaudesta kuulee. :p

Noista oireista, minulla ne vaihtelee vuorokaudenajasta riippuen. Illalla on aina enemmän oireita kuin aamulla tai päivällä, ts. rintojen aristamista ja kohtunippailua. Vieläkään ei ole ollut kunnon pahoinvointia. Sen sijaan jotain orastavaa ehkä, sillä on yleisesti epämiellyttävä olo. Ihan kuin olisi krapula iskemässä, mutta ei vielä ole.
 
Ks_
Minulla olisi hiustenvärjäys jo ensi viikolle varattuna, mutta täytyy pohtia sitä vielä. Juurikasvua häivyttäisin raidoilla... Mitä jos tulee kauhea allerginen reaktio hormonien takia? En haluaisi, että kampaaja on välttämättä ensimmäisiä, joka raskaudesta kuulee.
Minun kampaaja on usean vuoden ajan kysynyt suoraan onko lapsia tulossa. Alkuun saatoin vastata keveämmin, viime aikoina olen vastannut että ilmoitan kyllä jos on jotain kerrottavaa. Onneksi kyselyt ovat myös vähentyneet parin vuoden takaisesta. Nyt ajattelin odottaa, vaikka hiusten leikkaus olisi tarpeen. Kampaaja on mukava, ja monenlaisista asioista olemme puhuneett, mutta on monia muita joiden haluan tietävän ennen häntä.
 
  • Tykkää
Reactions: norappi ja Vehkis
Mulla lähin ystäväpiiri tietää raskaudestani, kaikki iloinneet ja tsempanneet kovasti. Moni lupautunut jo vauvan hoitajaksi jne tueksi, mikä on ihanaa.
Mutta tämä foorumi myös ihana tuki, kun ollaan kaikki raskaana samaan aikaan! Mulla ei oo ystäväpiirissä kukaan raskaana, joten sieltä saa kokemustukea ja tsemppiä ja ymmärrystä, mutta ei sellaista samanlaista pohdintaa, vertailua, kanssaelämistä kuin täältä samassa tilanteessa olijoilta.
 
Miehen puolelta kukaan ei tiedä raskaudesta mutta mun on ollut pakko puhua tästä niin julkaisin tiedon yhteen wahtsapp ryhmään, jossa on myös äitejä Jos suinkin pystytään, niin kerrotaan uutinen kliseisesti jouluna mutta varaudutaan kertomaan jo aiemminkin

Mulla oireet muistuttelevat tästä raskaudesta läheskokoajan, varsinkin nuo menkkamaiset jomottelut alavatsalla on inhottavia, sekä etova olo aamuisin. Koirien kanssa ei myöskään pysty juosta kun rinnat on niin hellät.
 
Kiva kun muillakin on veihtelevuutta raskausoireissa niin se vähän rauhoittaaa mieltä. Sieltähän ne taas aamun jälkeen tulivat, mikäköhän siinäkin on että aina iltaa kohden pahenee olo. Vaikka mieluummin näin tietysti kuin ei oireita ollenkaan :)
Mulla on eka ultra marraskuun lopussa, viikolla 7+6. Meilläkin on neuvolan puolelta mahdollista saada ultraus milloin vain, mutta kappas kappas, koronatilanne on muuttanut nevolatoiminnankin supistetuksi. Ensimmäinen neuvola-aikani on varmaan 10. Viikolla joten en pääse sinne ultrattavaksi ihan heti.

Ihanaa sabriiiina, mikä kuva <3 nyt todella toivon, että meidän kaikkien massusta löytyisi tuollainen näky <3
Mahtavaa että kaikki on siellä hyvin!
 
Moi, mäkin liityn tänne joukkoon eli sain eilen plussan testiin ja nyt olisi menkkojen mukaan 4+4 ja la laskentatavasta riippuen suunnilleen 10.7. Yksi lapsi jo on eli tämä olisi toinen. Vielä ei juurikaan oireita oo, kuten ei esikoisestaan tässä kohtaa ollut, jotain vähän mahan särkyä ja sellaista pientä. Toivotaan, et myös tää olisi helppo raskaus :) Se mikä on erikoista on se, kuinka rauhallinen mä oon. Mä jotenkin jo tiesin viime viikolla olevani raskaana ja kun tässä kohtaa olin esikoisesta tehnyt joka päivä raskaustestin ja stressannu aamusta iltaan, niin nyt on ihan vaan lungi olo ja fiilis, et hyvin tää menee. En tiedä meneekö tietysti, mutta nyt on pakko luottaa tähän fiilikseen. En olis uskonut, että olen vielä joskus uudestaan raskaana, joten olen kyllä niin kiitollinen siitä, että pääsen kokemaan tämän uudestaan :love:
 
@Ingaliini , onnea plussasta ja tervetuloa mukaan!

Tuolla aiemmin @Ks_ mainitsikin raskaan pesukoneen nostamisen välttämisestä, ja itselle tuli mieleen onko teillä muilla tietoa onko nostelu tms. radkaiden asioiden tekeminen kiellettyjen listalla? Pohdin talvirenkaiden vaihtoa autoon, meneeköhän liian raskaaksi touhu? Ja pohdin onko jotain liikuntarajoituksia noin yleisellä tasolla, mitä ei saisi tehdä alkuraskauden aikana?

Ja toiseen suuntaan ihan erilainen kysymys: ootteko jo hankkineet jotain juttuja tulevalle vauvalle? Joka paikassa ihania vauvanvaatteita ja -tarvikkeita yms. Itse oon muutamia supersöpöjä vaatteita jo hankkinut. Hieman ajatusten takareunalla kolkuttelee taikausko, manaanko huonoa onnea raskauteen jos hankin asioita valmiiksi :LOL:
 
  • Tykkää
Reactions: Ingaliini
@Ingaliini , onnea plussasta ja tervetuloa mukaan!

Tuolla aiemmin @Ks_ mainitsikin raskaan pesukoneen nostamisen välttämisestä, ja itselle tuli mieleen onko teillä muilla tietoa onko nostelu tms. radkaiden asioiden tekeminen kiellettyjen listalla? Pohdin talvirenkaiden vaihtoa autoon, meneeköhän liian raskaaksi touhu? Ja pohdin onko jotain liikuntarajoituksia noin yleisellä tasolla, mitä ei saisi tehdä alkuraskauden aikana?

Ja toiseen suuntaan ihan erilainen kysymys: ootteko jo hankkineet jotain juttuja tulevalle vauvalle? Joka paikassa ihania vauvanvaatteita ja -tarvikkeita yms. Itse oon muutamia supersöpöjä vaatteita jo hankkinut. Hieman ajatusten takareunalla kolkuttelee taikausko, manaanko huonoa onnea raskauteen jos hankin asioita valmiiksi
Meillä ei tarvii hankkia mitään, kaikki tavallaan valmiina kun kahden isomman vaatteita edelleen tallessa ja nuorimman 1v vaatteita ja muuta tarpeellista jemmassa. Ainoa mitä tässä olisin hankkimassa, niin nuorimmalle isoveli t paita, jonka kautta saa isovanhemmat uutisen (taas) hokasta. Nuorimman kohdalla kerrottiin niin että pojalla oli isoveli tpaita ja tytöllä isosisko, tyttö siis nuorempi ja täten pikkusisko. Kesti hetki tuolloin isovanhempien huomata :D
 
  • Tykkää
Reactions: Alinna86
@Ingaliini , onnea plussasta ja tervetuloa mukaan!

Tuolla aiemmin @Ks_ mainitsikin raskaan pesukoneen nostamisen välttämisestä, ja itselle tuli mieleen onko teillä muilla tietoa onko nostelu tms. radkaiden asioiden tekeminen kiellettyjen listalla? Pohdin talvirenkaiden vaihtoa autoon, meneeköhän liian raskaaksi touhu? Ja pohdin onko jotain liikuntarajoituksia noin yleisellä tasolla, mitä ei saisi tehdä alkuraskauden aikana?

Ja toiseen suuntaan ihan erilainen kysymys: ootteko jo hankkineet jotain juttuja tulevalle vauvalle? Joka paikassa ihania vauvanvaatteita ja -tarvikkeita yms. Itse oon muutamia supersöpöjä vaatteita jo hankkinut. Hieman ajatusten takareunalla kolkuttelee taikausko, manaanko huonoa onnea raskauteen jos hankin asioita valmiiksi

Meillä ei ole oikeastaan mitään kampetta tulevalle vauvalle (jos vauva siis kyydissä pysyy), ja sittenkinnluulktavaati alan hankkimaan tavaraa vasta n. Rv 30. Olen niin taikauskoinen etten uskalla hankkia vielä mitään näin aikaisessa vaiheessa :)
Tuosta raskaiden asioiden nostamisesta niin mielestäni näin aikaisin ei tarvitse niinkään varoa nostamista jos se ei aiheuta minnekään kipua. Itse olen tavalliseen tapaan elänyt silloin kun on hyvältä tuntunut mutta jos mahaan on sattunut niin olen ottanut kyllä paljon lungimmin. Teidä sitten mikä on oikea tapa :)
 
  • Tykkää
Reactions: Vehkis
Ks_
Tuolla aiemmin @Ks_ mainitsikin raskaan pesukoneen nostamisen välttämisestä, ja itselle tuli mieleen onko teillä muilla tietoa onko nostelu tms. radkaiden asioiden tekeminen kiellettyjen listalla? Pohdin talvirenkaiden vaihtoa autoon, meneeköhän liian raskaaksi touhu? Ja pohdin onko jotain liikuntarajoituksia noin yleisellä tasolla, mitä ei saisi tehdä alkuraskauden aikana?
Se, että en nostellut pesukonetta oli täysin omaa varmistelua ja ehkä turhaakin varomista. Niinhän sitä kaikkiallla sanotaa, että näin alussa voi tehdä lähes kaikkea kuten ennenkin. Riskejä on muutenkin ihan tarpeeksi, niin haluan välttää sellaisia, mihin itse voi vaikuttaa.

Kamppailulajit ja ratsastuksen ehkä itse jättäisin väliin, jos niitä harrastaisin.
 
Kesäkuisista huutelen, itse oon jatkanu normaalia elämää, nyt 8. rv meneillään. Viittaan siis tuohon raskaiden nosteluun. Varmaan tärkeintä on, että tekee niinkuin normaalisti tekisi, eli jos urheilee tai käy punttisalilla niin jatkaa sitä. Mutta jos ei ole tottunut nostelemaan mitään paljoa, eikä liikkumaan, niin nyt ei ole ehkä hyvä hetki aloittaa mitään raskasta.
Itselläni on hevosia jaolen tottunut ruumiilliseen työhön ja harrastuksiin.
Toivon todella, että voin jatkaa ratsastusta mahdollisimman pitkälle, eikä pelko tai olotila sitä estäisi!
 
En ihmettele, että pesukoneen nosto jäi. Jäisi minultakin ihan kaiken varalta. Mietin eilen, että voinko nostaa painavaa matkalaukkua, mutta tuumasin, että bebe on niin hyvässä suojassa, että eiköhän ihan hyvillä mielin voi. Voihan sitä raskaana käydä salillakin. @Sofirosd totesi tästä hyvin ja sen allekirjoitan :)

Teen itse sellaista, mikä tuntuu hyvältä eikä satu. Joskin on pakko todeta, että itsesuojeluvaisto on korkealla ja tiedostan aika tarkkaan kroppani kaikissa fyysisissä suorituksissa, olipa liikuntaa tai kassien nostelua. Vedin juuri sähkömaastopyörällä tuntureita ylös ja alas ja se rupesi hirvittämään, kun kaatuminen oli realistinen vaihtoehto. Seuraavan kerran vasta raskauden jälkeen sitä lajia.
 
  • Tykkää
Reactions: rougemoux
Hei täällä uusi odottaja liittyisi joukkoon. Olen plussanut haamun sunnuntaina, tiistaina se oli hiukan vahvistunut ja tänään sain digiin 2-3. Laskettu aika olisi varmaankin 14.7. Odotimme tammikuista kesällä, mutta se paljastui tuulimunaksi rv 12. Tämä olis nyt perheen kolmas lapsi, aikaisemmat lapset 6v ja 4v. Toivotaan että tämä raskaus menee loppuun asti ja saamme pienen täydennyksen perheeseen :) kaikki aikasemmat raskaudet olen ollut melko oireeton alussa, eikä nytkään ole vielä oireita tästä ilmaantunut. Kuin se että menkat on nyt päivän myöhässä oliko teillä fb-ryhmää perustettuna vielä tätä kautta?
 
Tervetuloa uusille ja onnea plussasta :love:
FB ryhmä on perustettu mutta itse en ole sinne vielä liittynyt. Tuolla muutama sivu taaksepäin on ohjeet liittymisestä :D

Noista oireista itsellä on kans "vähentynyt" oireet. Ainut mikä jäänyt niin tissikipu on aivan uskomaton. Nänneihin sattuu jo pelkkä oleminen. Ostin tänään CB viikko testin ja yritän nyt pidätellä jos sen illalla tekisi :) vk on nyt 5+1

Itse emme ole kertoneet vielä kenellekkään emmekä kerro ennen joulua, jos sinne siis päästään :) Välillä on tehnyt mieli kertoa, mutta oon malttanut mielen. Sen takia tykkään tosi paljon tästä foorumista, kun saa tänne kirjoitella ja myös lukea muiden juttuja.

Tuosta nostelusta, kun oli puhetta. Itse työkseni saatan joutua nostamaan vanhuksia lattialta tai auttamaan siirtymisessä. Eli hyvin fyysinen työ on. Eikä ainakaan vielä ole tullut mieleenkään, etten niitä voisi tehdä. Ennemmin mietin sitten, kun maha kasvaa et mitäs sit teen. Silloin ei välttii viitti enää 80kg mummoa nostaa ylös lattialta.
Hevosiin viä liittyen. Itselläni on oma talli ja siellä muutama hevonen ja niiden kanssa aijon olla ja touhuta ihan normaalisti loppuun asti. Sen takia toivon., että tämä raskaus onnistuu ja heinäkuussa saamme oman pienen, kun hevoset on toukokuun-syyskuun24/7 laitumella niin hoitaminen on paljon helpompaa, kun ei tarvi niitä siirrellä ja karsinoita siivota. Toki ratsastus täytyy jossain kohtaa jättää pois, mutta ihan normaalisti aijon käydä ratsastamassa. Onhan tuo pikkuinen aika hyvässä turvassa, toki ikinä ei tiedä. Luotan kuitenkin omaan vaistoon, että koska se oma pää sanoo, että ei enään :D Voisin kuvitella et ihmiset, jotka eivät ole olleet koko ikäänsä hevosten kanssa tekemisissä ajatus voi hirvittää. Itseä ei, koska koko iän on niiden kanssa ollut ja touhunnut. Toki en nyt kyllä menis kenenkään vieraan hepan kyytiin, vaan ainoastaan noiden omien :)
 

Yhteistyössä