Hei, tarvitsen vähän apua käännöksen kanssa (englanti), vastaus lääkäriltä. Saako tänne linkittää?

  • Viestiketjun aloittaja Venakko Milanna
  • Ensimmäinen viesti
ofkjoep
Welcome to our Forum. while I wish your PAP smear had not shown HSIL/CIN 3, please feel good that it has done its job and provided you with information which allows you to work with your gynecologist to prevent the thing that you want to not have- cancer. That you had HPV which lead to a precancerous lesions at the cervix does not mean that you necessarily have or are at meaningful risk for anal or oral cancer.

Tervetulos foorumillemme. Toivon tietenkin että Papa-kokeesi tulos ei olisi ollut HSIL/CIN3, ole kuitenkin tyytyväinen että koe on tehty ja se ontoiminut ja tarjoaa siten sinulle mahdollisuuden hoitaa asiaa yhdessä gynekologisi kanssa estääksenne sen mitä et halua- kohdunkaulan syöpä. Se, että sinulla oli/on HPV joka johti syövän esiasteisiin soluihin kohdunkaulalla, ei välttämättä tarkoita sitä sinulla olisi suuri riski saada oraalinen tai anaalinen syöpä.

Further, I think that your doctor has overstated the issue of the virus "leaving your body". You abnormal PAP smear needs management by a gynecologist and you probably will be able to put this all behind you following management.

Edelleen, luulen että lääkärisi on korostanut liikaa sitä, että virus poistuu elimistöstäsi. Epänormaali PAPA koe merkitsee sitä että asiaa hoidetaan/kontrolloidaan gynekologin toimesta ja siten voit luultavasti jättää asian taaksesi.

Your doctor can request testing to have the virus present typed. These tests are widely available and if your doctor does not know how to accomplish this you may wish to discuss that matter with another gynecologist.

Lääkärisi voi pyytää testiä viruksen tyypittämiseksi. Nämä testit ovat laajasti saatavilla ja jos lääkärisi ei tiedä kuinka toimia sen suhteen, saatat haluta asioida toisen gynekologin kanssa.

Please don't panic- celebrate that this problem has been discovered and that you can address it. EWH

Ole hyvä äläkä panikoi. Ole iloinen siitä että ongelma on löydetty ja se voidaan käsitellä.


Nopea käännökseni on tehty enempiä sanamuotoja pohtimatta. Olen sh ja puhun toisena kotikielenä englantia.

Sinun oma viestisi on varmaan olllut aika panikoiva koska lääkäri yrittää kovasti sinua rauhoittaa. Eikä oikeastaan sano sen enempää kuin kukaan täällä palstallakaan. OK, sulla on todettu HPV ja solumuutos (ja ainakin osa sitä poistettu), nyt ei voi tehdä muuta kuin käysä vuosittaisessa papassa ja pitää silmällä ettei muuta kehity, jos kehittyy niins itten hoidetaan ja saadaan hoidettua luultavasti ajoissa koska sinut testataan vuosittain.
 
vapaa käännös
Vaikka toivoisin että PAPA-kokeesi tulos ei olisi ollut HSIL/CIN 3, niin voit olla tyytyväinen että koe on toiminut ja antanut tietoa mikä mahdollistaa syöpää estävän hoidon.

Vaikka sinulla oli HPV mikä johti solumuutoksiin kohdunkaulassa, se ei tarkoita sitä että sinulla on merkittävästi kohonnut riski saada peräaukon tai suun syöpä.

Luulen että lääkärisi on korostanut liika sitä että virus "poistuu kehosta". Epänormaali PAPA-kokeen tulos tarkoittaa että gynokologi laatii hoitosuunnitelman jonka seuraamalla voit jättää kaiken tämän taaksesi.

Ei ole syytä paiikkiin. Iloitse sitä että ongelma on löydetty ja että sitä voidaan hoitaa.
 
Venakko Milanna
Kiitos vielä käännöksestä


En tajua vieläkään mistä sen olen saanut:,(, kun aina ollut sellainen ns kiltti tyttö, eikä ollut kun 2 miestä eälämän aikana, oikein vitutta!
 
"vieras"
En tajua vieläkään mistä sen olen saanut:,(, kun aina ollut sellainen ns kiltti tyttö, eikä ollut kun 2 miestä eälämän aikana, oikein vitutta!
Kummallakin miehellä on varmaan ollut naisia ennen sinua. Miehillä virus on lähes oireeton joten eivät todennäköisesti edes tiedä että heillä on se. Virus tarttuu helposti joten yksikin yhdyntä riitää.
 
Venakko Milanna
HEI, hän vastasi lisää, kun kysyin aamulla lisää... aika nopea toiminta, täällä jos maksaa verkkolääkärille pitää viikon odottaa:)

Most people have HPV infections. The presence of the virus does not, in any way, prevent you from living a normal life including drinking alcohol, smoke, or be on a diet.

Most people who get HPV do not get cancer. Only about 1%, and perhaps less.

Most people who have HPV resolve their infections without therapy.

There is excellent, highly informative information on HPV available at the web site run by the American Social Health Association. (Disclosure. Dr. Handsfield and I are or have been members of the American Social Health Association Board of Directors.) EWH
 
Venakko Milanna
[QUOTE="vieras";25155732]Suomessa on sama käytäntö. Solumuutoksen poiston jälkeen kontrolli kerran vuodessa ensimmäiset 5 vuotta, sen jälkeen 2-3 vuoden välein. Uudelleen sairastumisen riski säilyy yli 20 vuotta.[/QUOTE]

Kuka sanoi niin että riski säily yli 20v:(. Miten iso riski? Tarkoitatko uus tartunta saaminen vai sama virus voi miljoona kerta aktivoitua vai?
 
Venakko Milanna
[QUOTE="vieras";25155772]Kummallakin miehellä on varmaan ollut naisia ennen sinua. Miehillä virus on lähes oireeton joten eivät todennäköisesti edes tiedä että heillä on se. Virus tarttuu helposti joten yksikin yhdyntä riitää.[/QUOTE]

Mutta tulenko mä immunniksi sile virukselle vai poitsuko se, vai miten se menee. Mulla pää niin sekaisin kun saanut liika erilaista tietoa. Jotkut ovat siitä mieltä että virus on vakava ja jotkut tai aika monet, että se kuulu meijän elämään, virus on normaali asia joka ei ole vakava, huoh
 
"vieras"
Kuka sanoi niin että riski säily yli 20v:(. Miten iso riski? Tarkoitatko uus tartunta saaminen vai sama virus voi miljoona kerta aktivoitua vai?
Kontrollit tarvitaan koska hoidon jälkeen säilyy vielä 10% riski että yksi hoitokerta ei riittänyt vaan sama tartunta aiheuttaa lisää solumuutoksia. Jos ei ole uusiutunut ensimmäisen viiden vuoden jälkeen riski on jo pienempi.
 
dsfsfg
Most people have HPV infections. The presence of the virus does not, in any way, prevent you from living a normal life including drinking alcohol, smoke, or be on a diet.

Useimmilla ihmisillä on HPV infektio. Viruksen olemassaolo ei kuitenkaan estä sinua elämästä normaalia elämää. Se ei estä alkoholin juomista, tupakan polttoa tai laihduttamista (tähän kommentoin itse että on sulla ollut todella kysymykset...)

Most people who get HPV do not get cancer. Only about 1%, and perhaps less.


Suurin osa ihmisistä jotka saavta HPV:n eivät sairastu syöpään. Vain n. 1% tai ehkä alle.

Most people who have HPV resolve their infections without therapy.

Useimmat ihmiset selviytyvät HPV infektioistaan ilman hoitoa.
 
"vieras"
Mutta tulenko mä immunniksi sile virukselle vai poitsuko se, vai miten se menee. Mulla pää niin sekaisin kun saanut liika erilaista tietoa. Jotkut ovat siitä mieltä että virus on vakava ja jotkut tai aika monet, että se kuulu meijän elämään, virus on normaali asia joka ei ole vakava, huoh
Olet käytännössä immuuni samalla virukselle eli sinun nykyinen mies ei voi tartuttaa sinut uudelleen. Voit vielä saada muita HPV-viruksia nykyisen lisäksi jos jompi kumpi teistä pettää.

Sinun nykyisellä miehellä on nyt suurella todennäköisyydella sama virus joten hän tulee jatkossa tartuttamaan kaikki tulevat partnerit.
 
Venakko Milanna
[QUOTE="vieras";25155832]Kontrollit tarvitaan koska hoidon jälkeen säilyy vielä 10% riski että yksi hoitokerta ei riittänyt vaan sama tartunta aiheuttaa lisää solumuutoksia. Jos ei ole uusiutunut ensimmäisen viiden vuoden jälkeen riski on jo pienempi.[/QUOTE]

Mutta poistuko itse virus vai se nukku, niin kuin lääkäri sanoi meissä kaikissa? Mutta jotkut lääkärit siitä mieltä että postu kokonaan. Mikä on totta oikein. Niin ja miks mä en tarvitse minkälaista loop-hoitoa esim.? Miks ne lääkärit odottaa, luulevat että se poistu itsestää, eli muutokset jotka minulla on?
 
Venakko Milanna
[QUOTE="vieras";25155863]Olet käytännössä immuuni samalla virukselle eli sinun nykyinen mies ei voi tartuttaa sinut uudelleen. Voit vielä saada muita HPV-viruksia nykyisen lisäksi jos jompi kumpi teistä pettää.

Sinun nykyisellä miehellä on nyt suurella todennäköisyydella sama virus joten hän tulee jatkossa tartuttamaan kaikki tulevat partnerit.[/QUOTE]

no en mä vaihtamassa ketään ole, eikä mies siitä ikinä halua. Nyky miehellä ei ollut kun 2partneria, mut ei heillä ikinä ollut solumuutoksia kuin minulla ja x miehellä vain 2, enkä ole kuullut että heillä olisi ollut jotai?:( Miks minulla on niin paska tuuri?
 
"vieras"
Mutta poistuko itse virus vai se nukku, niin kuin lääkäri sanoi meissä kaikissa? Mutta jotkut lääkärit siitä mieltä että postu kokonaan. Mikä on totta oikein. Niin ja miks mä en tarvitse minkälaista loop-hoitoa esim.? Miks ne lääkärit odottaa, luulevat että se poistu itsestää, eli muutokset jotka minulla on?
Solumuutoksia aiheuttavat HPV virukset eivät poistu millään hoidolla eikä myöskään itsestään vaan jäävät elimistöön. Siksi kontrolleja tarvitaan. Aktivoituminen on mahdollinen yli 20 vuoden ajan:

http://www.ecca.info/fileadmin/user_upload/Brochures/Finland/L3_FI_FI_B.pdf
 
Venakko Milanna
[QUOTE="vieras";25155929]Solumuutoksia aiheuttavat HPV virukset eivät poistu millään hoidolla eikä myöskään itsestään vaan jäävät elimistöön. Siksi kontrolleja tarvitaan. Aktivoituminen on mahdollinen yli 20 vuoden ajan:

http://www.ecca.info/fileadmin/user_upload/Brochures/Finland/L3_FI_FI_B.pdf[/QUOTE]

Tää on kyllä niin hassu että jotkut sano että poistu kokonaan ja että uusiutu riski on melko olematon. Jotkut taas että ei poistu ja voi uusiutua.
 
Venakko Milanna
[QUOTE="vieras";25155942]Ei ole paska tuuri koska tästä ei ole muuta haittaa kuin vuotuiset kontrollit. Mikä muutenkin on hyvä tehdä.[/QUOTE]

No must tuntu aika paska tuuri. Muuten olisi ollut paljon helpompi olla jos en olisi tiennyt ko viruksesta
 
kjfsdf
no en mä vaihtamassa ketään ole, eikä mies siitä ikinä halua. Nyky miehellä ei ollut kun 2partneria, mut ei heillä ikinä ollut solumuutoksia kuin minulla ja x miehellä vain 2, enkä ole kuullut että heillä olisi ollut jotai?:( Miks minulla on niin paska tuuri?
Ja sinä uskot kun mies (44v.?) sanoo että sillä on elämässään ollut vain kaksi hoitoa ennen sinua? ei voi kuin nauraa :D

Ja eksälläsikin vain 2, kylläpä sulla on ollut siveitä miehiä, mistä sä noita löydät. Kuitenkin vonkaavat strippareilta- tuksin oli eka kertaa sellaisessa kapakassa kun sinut näki. Kun tuon tietää niin todennäköisesti on ollut myös maksullisia partnereita. Ota ruusunpunaiste lasit nenältäsi nainen ja unohda nyt tää juttu kunnes on aika varata aika seuraavaan papaan.
 
Venakko Milanna
Ja sinä uskot kun mies (44v.?) sanoo että sillä on elämässään ollut vain kaksi hoitoa ennen sinua? ei voi kuin nauraa :D

Ja eksälläsikin vain 2, kylläpä sulla on ollut siveitä miehiä, mistä sä noita löydät. Kuitenkin vonkaavat strippareilta- tuksin oli eka kertaa sellaisessa kapakassa kun sinut näki. Kun tuon tietää niin todennäköisesti on ollut myös maksullisia partnereita. Ota ruusunpunaiste lasit nenältäsi nainen ja unohda nyt tää juttu kunnes on aika varata aika seuraavaan papaan.
Sä voi kuvitella vaikka mitä. Ei mun mies edes voi ketään käyttää rahasta, tarkoitan maksullista. Enkä ole tutustunut hänen kanssa missään strippibaarissa. Eikä hänellä ole syytä valehdella, hän on rehellinen, sekä mä tiedän itsekin minkälainen hän on. Hän eläsi yhden kanssa 16vuotta ja toisen kanssa 2vuotta
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Venakko Milanna
[QUOTE="vieras";25155969]Onko joku lääkäri oikeasti ehdottanut että et tarvitse seurantaa tai kontrolleja jatkossa? Oletko saanut minkäänlaisen hoidon vai onko otettu pelkkä koepala?[/QUOTE]

Kontrollia tarvitsen. En hoitoa kuulema tarvitse, pelkästään koepala oli otettu joo
 

Yhteistyössä