Heh, 2 hoitajaa ja 30 lasta.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 4321
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
TOIVON todellakin, että tämä kirjoitus herättää vanhempia. Hoitajat ei ole superihmisä ja aina maailman kilteimpiä.
PÄiväkodeissa on todellinen henkilöstöpula mutta lisää ei saa palkata!
Vanhemmat vaativat erityiskohtelua lapsilleen ja hoitaja , joka tietää , että jokaista lasta olisi kohdeltava yksilönä , tuntee itsensä niin riittämättömäksi.

Nämä jotka huutelee, että on ammattitaidon puutetta tämä eivät tiedä asioiden todellista laitaa.
Henkilökunta on todellakin ammattitaitoista ja sopivia työhön. Mutta kuten tiedetään : tieto lisää tuskaa.
Hoitajat tietää , ettevät voi toimia lain vaatimalla tavalla tai tarjota sitä yksilöllisyyttä lapselle mikä on tavoitteena.
Vanhemmat eivät halua tietää tai nähdä päiväkotien ahdinkoa vaan sulkevat ajatukset siitä , että heidän lapsen päiväkodissa henkiläkunta voi pahoin ja on resurttipula!
Toitotetaan vain hoitajille
VAADIN SITÄ ja VAADIN TÄTÄ!

On helppo heittää lonkalta sana : vaihda alaa! Jos jokainen vaihtaisi alaa kun hommat ei toimi ylemmiltätahoilta ohjattuna.... olisi moni ala pulassa.

NYT VAADITAAN VASTUUTA!

Virikelapset pois hoidosta ellei ole lääkärin lausuntoa. Vanhemmat jotka on kotona vauvan kanssa voivat aivan hyvin hoitaa vanhemmat lapset kotona!
Subjektiivinen hoito-oikeus joutaa nykymuodossa romukoppaan.

Oikeastiko vanhemmat luulee kun käyttävät sumeilematta subjektiivistahoito-oikeutta hyväksi , että päivähoito pysyy laadukkaana ylibuukkauksen takia?

[QUOTE="vieras";28034391]Ettekö te työkokemuksen kautta ole oppineet selvittämään ongelmia, joita siinä työssä syntyy? Minä en ole lastenhoitaja, mutta työhöni kuuluu aika paljon ongelmanratkaisua ja kokemuksen myötä tehtävät helpottuvat. Tekö junnaatte vaan paikallanne, ettekö te edes yritä selvittää miten homma toimisi?[/QUOTE]

KAtsoppa kun sinulla pysyy näytettävästi työnkuva samana ja ei sisälllä muuttuvia tekijöitä?
Jos mietitään miten paljon lapset (ovat ihmisiä ja toimivat päivittäin eritavalla) tuovat muutoksia päivän kulkuun vaikka ovat pitkäänki samassa hoitopaikassa.
Jollakin lapsella on se känkkäränkkä päivä, toisella muuten huono.
Joku lapsi on vaativana juuri tänään sylissä oloa mutta kymmenen muuta jää huomiotta.
Muuttuvana tekijänä uudet lapset tuo uudet vaikeudet jotka taas joutuu jokaisen kohdalla käsittelemään eritavalla. Vanha toimintamallai tällä kriisin hallintaa ei toimikaan jokaisen kohdalla vaan vaaidtaan jälleen uuditautumista.

TÄhän soppaan kun lisätään vanhemmat jotka vaativat oman huomion ja hekin ovat kaikki erilaisia , vaaditaan taas uusi toiminta malli sillä ei tuo PEKAN äiti ole samanlailla kohdattavissa kuin SIIRIn isä...

PÄivähoitohenkilöstö ei junnaa piakalla vaan on alati muuttuvassa työympäristössä minkä toimintaa määrää lait ja säädökset. He tiedostavat työn muutokset joita tapahtuu päivittäin mutta tiedostavat myös lain joka määrää toimintamalleja.

Hoitoalaa kokonaisuudessaankin pidetään edelleen kutsumustyönä. Hoitajat ajattelee että minä teen työn parhaani mukaan tyytyen niihin resursseihin joita on. Esimiehet edelleen pitävät hoitotyötä niin kiinnostavana alana että suurta merkitystä ei ole jos yksi hoitaja vaihtaa alaa tai muuten saa tarpeeksi työskentelystä tietyssä työpaikassa. Yleisesti ajatellaa hoitajien olevan pyyteettömiä "sisar hento valkoisia".

Alkuperäinen kirjoittaja äiti ja hoitaja;28035501:
On helppo heittää lonkalta sana : vaihda alaa! Jos jokainen vaihtaisi alaa kun hommat ei toimi ylemmiltätahoilta ohjattuna.... olisi moni ala pulassa.

En enää usko siihen että muutosta tapahtuu enemmin kuin päätävällä taholla huomataan se todellisuus että hoitoalalla ollaan pulassa ilman motivoituneita hoitajia... vielä jaksan toivoa että se silloin ei ole liian myöhäistä, mutta ihan varmaa se ei ole.

Päiväkodeissa on ilmeisen paljon eroja - ei meidän päikyssä tod. ole aidat rikki tai hometta katossa :-O Mutta itse valitsin päiväkodin, ja tein töitä sen eteen että löydän sellaisen johon voin lapseni turvallisin mielin jättää. Tuolla myös keskustellaan asioista ihan avoimesti esim. vanhempainilloissa, joissa me vanhemmat on annettu joskus kovaakin kritiikkiä vaikkapa juuri resurssipulasta. En tiedä mitä muuta minun vanhempana pitäisi tehdä, kun puuttua oman päiväkotini asioihin - kyllä mä katson että ne, jotka tuota työtä tekevät noissa katastrofipäiväkodeissa, ovat parhaita henkilöitä viemään omia asioitaan eteenpäin. Jos johtaja ei auta, niin eikö muka ole mitään tahoa ylempänä? Kunnan puolellakaan? Ammattiliitossa? Turha inistä että on hajanainen liittokenttä, järjestäytykää! Ei niiden sairaanhoitajienkaan puolesta potilaat lakkoon menneet.

Mun mielestä tuo on ihan kamala tilanne, että hoitajia on vain kaksi tuollaiselle määrälle lapsia. Ei siinä todellakaan tehdä muuta kuin ihan pakolliset jutut, että lapset selviää siihen asti että vanhemmat hakevat heidät pois.

Ei ole ensimmäinen kerta kuin tällaisesta kuulen, mutta miten tuo käytännössä on edes mahdollista?? Joku kirjoitti että on joku tapa kiertää laki..? Miten sen voi kiertää? Jos lapselle sattuu jotakin (karkaa vaikka pk:sta) ja selviää että hoitajia on ollut ihan liian vähän niin eikö siitä tule seurauksia joka tapauksessa? Törkeää tuossa on vielä se että vanhemmille hoitajat ei saa kertoa että henkilökuntaa on liian vähän :O Ei monikaan vanhempi tuota edes osaa ajatella, tottakai oletetaan että hoitajia on sen verran kuin lain mukaan pitääkin olla.

Oman muksun kanssa ei onneksi tarvitse näistä huolehtia, mutta mietin miten tuohon voi saada muutosta. Hoitajat saa potkut, jos valittavat.. näinkö on? Pk-johtajat kiertävät lakia ja hyssyttelevät hoitajia. Jotakin pitää tehdä ennenkuin niitä vahinkoja alkaa lapsille tapahtumaan.. eikä tuo nyt mitään laadukasta hoitoa ainakaan voi olla, jos on yksi aikuinen 15 lasta kohden.

Mun mielestä lakko kuulostaa hyvältä. Tai en tiedä mitä sanoo liitto, jos hoitaja kieltäytyisi tekemästä töitä mikäli henkilökuntaa ei ole tarpeeksi? Kyllä, vanhemmat suuttuisi, mutta mitäs sitten? Tietäisivätpähän mikä on tilanne enkä usko, että jatkossa näitä vajaamiehityksiä hirveästi tulisi.. siitä nousisi sellainen haloo, että luulisi niitä sijaisia jatkossa saavan paremmin.

[QUOTE="Jenis";28035659]Päiväkodeissa on ilmeisen paljon eroja - ei meidän päikyssä tod. ole aidat rikki tai hometta katossa :-O Mutta itse valitsin päiväkodin, ja tein töitä sen eteen että löydän sellaisen johon voin lapseni turvallisin mielin jättää. Tuolla myös keskustellaan asioista ihan avoimesti esim. vanhempainilloissa, joissa me vanhemmat on annettu joskus kovaakin kritiikkiä vaikkapa juuri resurssipulasta. En tiedä mitä muuta minun vanhempana pitäisi tehdä, kun puuttua oman päiväkotini asioihin - kyllä mä katson että ne, jotka tuota työtä tekevät noissa katastrofipäiväkodeissa, ovat parhaita henkilöitä viemään omia asioitaan eteenpäin. Jos johtaja ei auta, niin eikö muka ole mitään tahoa ylempänä? Kunnan puolellakaan? Ammattiliitossa? Turha inistä että on hajanainen liittokenttä, järjestäytykää! Ei niiden sairaanhoitajienkaan puolesta potilaat lakkoon menneet.[/QUOTE]

No olen tehnyt lähinnä töitä isoissa päiväkodeissa, kunnan leivissä. Noh, ei täällä pieniä enää olekkaan, ne kerta on kaikki lakkautettu. Isoja laitoksia nää on nykyään. Ja isosta kaupungista kyse.

En tarkoittanut että pitäisi puuttuakkaan välttämättä muuten, vaan nimenomaan sitä että kummaksun sitä ettei edes _oman lapsen päiväkodin_ asioihin oteta kantaa.

Toki loppujen lopuksihan kyse on niistä resu
rsseista, ei siinä oikein auta se että yksittäinen vanhempi tai hoitaja paapattaa johtajalle ja johtajan johtajalle, jos kunnalla ei ole sitä rahasaavia mistä ottaa. Yleinen keskustelu asiasta on kyllä hyväksi ja se että saataisiin "barrikadeille" sekä työntekijät että vanhemmat. Ennenkaikkea tarvitaan niitä lakimuutoksia.

Oma liittoni aikoo kyllä viedä tätä asiaa tarmolla eteenpäin tänä vuonna, esim. vaatimalla sitä lakimuutosta lapsimäärän kokoon per hoitaja. Liittoja on monia, koska pk:ssa on monta eri alan edustajaakin töissä. Lähihoitaja, perushoitaja, lastentarhanopettaja, sosionomi.. se tietysti vaikeuttaa asioita. Mites sit saatais uusi, yhtenäinen liitto.. siinä työsarkaa. Ymmärrettävää että ei haluta siirtyä liittoon, joka ei aja suoraan omia asioita.

Oma liittoni aikoo kyllä viedä tätä asiaa tarmolla eteenpäin tänä vuonna, esim. vaatimalla sitä lakimuutosta lapsimäärän kokoon per hoitaja. Liittoja on monia, koska pk:ssa on monta eri alan edustajaakin töissä. Lähihoitaja, perushoitaja, lastentarhanopettaja, sosionomi.. se tietysti vaikeuttaa asioita. Mites sit saatais uusi, yhtenäinen liitto.. siinä työsarkaa. Ymmärrettävää että ei haluta siirtyä liittoon, joka ei aja suoraan omia asioita.

Ei kai koulutuksen perusteella tarvitse liittoaan valita? Mä olen itse töissä miesvaltaisella alalla perinteisellä "naisten" koulutuksella, mutta kyllä mä silti liityin samaan liittoon kuin muutkin kuuluu, työpaikkani enkä koulutukseni perusteella. Eikö ne teidän asiat nimenomaan ole omia/samoja kaikilla? Siis kaikilla jotka päikyssä on töissä.

Lakia voidaan kiertää siksi, että siinä sanotaan että POIKKEUKSELLISESTI lapsia voi olla enemmän per hoitaja kuin suositus ( alle 3 vuotiaita 4 per hoitaja ja yli 3 vuotiaita 7 per hoitaja). Laki ei määrittele mikä on poikkeuksellista tai väliaikaista, se voi sit olla päivän tai kuukauden, tai jatkuvasti joka toinen päivä. Eli tuo on todellakin vain suuntaa-antava suositus. Ryhmässä lisäksi voi olla vaikka 30 lasta, vaikka se ei todellakaan ole pienille lapsille hyväksi ja tilat usein täysin riittämättömät tuollaiselle poppoolle.

Tulisi määritellä ehdoton maksimikoko lapsiryhmälle (isoilla esim. 15 lasta per ryhmä olisi hyvä) ja hoitajia siihen kolme niin johan puhuttais ihan eri asiasta. Lisäksi kielto sijaiskielloille (tällä hetkellä sijaista ei SAA ottaa alle 3 päivän poissaoloille, asian pitäisi olla päinvastoin= sijainen järjestettävä aina)

Alkuperäinen kirjoittaja äiti ja hoitaja;28035501:
NYT VAADITAAN VASTUUTA!

Virikelapset pois hoidosta ellei ole lääkärin lausuntoa. Vanhemmat jotka on kotona vauvan kanssa voivat aivan hyvin hoitaa vanhemmat lapset kotona!
Subjektiivinen hoito-oikeus joutaa nykymuodossa romukoppaan.

Oikeastiko vanhemmat luulee kun käyttävät sumeilematta subjektiivistahoito-oikeutta hyväksi , että päivähoito pysyy laadukkaana ylibuukkauksen takia?

Niin hullulta kuin se kuulostaakin tehokaampaa lisätä resursseja olisi se että työssäkäyvät vanhemmat ottaisivat lapset kotihoitoon ja jäisivät pois töistä osittain tai kokonaan.

Niin hullulta kuin se kuulostaakin tehokaampaa lisätä resursseja olisi se että työssäkäyvät vanhemmat ottaisivat lapset kotihoitoon ja jäisivät pois töistä osittain tai kokonaan.

Mitä vittua? Töissäkäyvät jäisivät pois töistä että päiväkodeissa olisi väljempää?

Oletteko ihan sekaisin, sillä tuossa tilanteessa päiväkoteja todennäköisesti lakkautettaiisiin tai ryhmiä yhdistettäisiin. Ei ne päiväkodit ole itsearvoisesti olemasa vaan siksi että vanhemmilla olisi mahdollisuus opiskeluun ja töissäkäyntiin.

En usko että ryhmät olisivat yhtään pienempiä sillä että joku jäisi kotiin.

[QUOTE="vieras";28036001]En usko että ryhmät olisivat yhtään pienempiä sillä että joku jäisi kotiin.[/QUOTE]

Niin minäkään en usko tuohon, mutta yhteiskunnalliseen "painostukseen" voisin uskoakin. Yhteiskunta ei toimi jos päivähoito ei toimi (tai esim. vanhustenhoito). Jos sanotaan että minulle on tärkeämpää hoitaa lapseni kotona, koska päivähoito ei laadukasta, kuin mennä töihin, uskon että päivähoidon resursseissakin jotakin tapahtuisi. Mutta sitten on niitä isoja muttia... tosiasiassa olen varsin skeptinen sen suhteen että meillä tulevaisuudessa olisi toimiva päivähoito tai vanhustenhoito. Joka tapauksessa jos halutaan laadukasta hoitoa se on tulevaisuudessa tavalla tai toisella järjestettävä itse.

[QUOTE="vieras";28036001] Ei ne päiväkodit ole itsearvoisesti olemasa vaan siksi että vanhemmilla olisi mahdollisuus opiskeluun ja töissäkäyntiin.
[/QUOTE]

Mikäköhän takia järjestelmä sitten on alunperin luotu?

Niin minäkään en usko tuohon, mutta yhteiskunnalliseen "painostukseen" voisin uskoakin. Yhteiskunta ei toimi jos päivähoito ei toimi (tai esim. vanhustenhoito). Jos sanotaan että minulle on tärkeämpää hoitaa lapseni kotona, koska päivähoito ei laadukasta, kuin mennä töihin, uskon että päivähoidon resursseissakin jotakin tapahtuisi. Mutta sitten on niitä isoja muttia... tosiasiassa olen varsin skeptinen sen suhteen että meillä tulevaisuudessa olisi toimiva päivähoito tai vanhustenhoito. Joka tapauksessa jos halutaan laadukasta hoitoa se on tulevaisuudessa tavalla tai toisella järjestettävä itse.

Minä taas uskon siihen, että se ammattiryhmä, joka ei ole tyytyväinen työoloihinsa, painostaa yhteiskuntaa itse. Tätä kutsutaan lakoksi. Miten se hyödyttää ketään, että muut ammattiryhmät "jäävät kotiin", eli saavat fudut töistään, siksi että päiväkotien resurssoinnissa on ongelmia? Miten te luulette saavanne lisää porukkaa töihin, jos lapset siellä töissä vähenee? Jos kaikki muistisairaat mummut ja papat otetaan kotihoitoon, saadaanko sillä tavalla lisää resursseja vanhuspuolelle?

Lisää rahaa päivähoitoon.

Lain uudistus; subjektiivisen päivähoidon lakkautus, lapsiryhmän maksimikoko säädettävä lailla ja se, kuinka paljon henkilökuntaa pitää olla hoidettavia kohden. Porsaanreiät tukittava.

Alkuperäinen kirjoittaja Pikkuinen Jättiläinen;28035711:
Mun mielestä tuo on ihan kamala tilanne, että hoitajia on vain kaksi tuollaiselle määrälle lapsia. Ei siinä todellakaan tehdä muuta kuin ihan pakolliset jutut, että lapset selviää siihen asti että vanhemmat hakevat heidät pois.

Ei ole ensimmäinen kerta kuin tällaisesta kuulen, mutta miten tuo käytännössä on edes mahdollista?? Joku kirjoitti että on joku tapa kiertää laki..? Miten sen voi kiertää? Jos lapselle sattuu jotakin (karkaa vaikka pk:sta) ja selviää että hoitajia on ollut ihan liian vähän niin eikö siitä tule seurauksia joka tapauksessa? Törkeää tuossa on vielä se että vanhemmille hoitajat ei saa kertoa että henkilökuntaa on liian vähän :O Ei monikaan vanhempi tuota edes osaa ajatella, tottakai oletetaan että hoitajia on sen verran kuin lain mukaan pitääkin olla.

Oman muksun kanssa ei onneksi tarvitse näistä huolehtia, mutta mietin miten tuohon voi saada muutosta. Hoitajat saa potkut, jos valittavat.. näinkö on? Pk-johtajat kiertävät lakia ja hyssyttelevät hoitajia. Jotakin pitää tehdä ennenkuin niitä vahinkoja alkaa lapsille tapahtumaan.. eikä tuo nyt mitään laadukasta hoitoa ainakaan voi olla, jos on yksi aikuinen 15 lasta kohden.

Mun mielestä lakko kuulostaa hyvältä. Tai en tiedä mitä sanoo liitto, jos hoitaja kieltäytyisi tekemästä töitä mikäli henkilökuntaa ei ole tarpeeksi? Kyllä, vanhemmat suuttuisi, mutta mitäs sitten? Tietäisivätpähän mikä on tilanne enkä usko, että jatkossa näitä vajaamiehityksiä hirveästi tulisi.. siitä nousisi sellainen haloo, että luulisi niitä sijaisia jatkossa saavan paremmin.
Tuota lakia kierretään kokoajan. Ei saa palkkaa tarpeeksi hlökuntaa kun sairastetaan jne. Arkea jo se että lapsia on liikaa hlökuntaa kohden. Päiväkodin johtaja ei saa ominpäin ottaa sijaisia. Suurin ongelmakohta on sielä pallilla missä päätetään nää asiat. Niillä ei oo itellään käsitystä päiväkotien elämästä ja todellisesta tilanteesta. Hienosti ovat laskeneet montako lasta/hoitaja ja minkäkokosia ryhmiä. Käytäntö kusee ja pahasti.

Alkuperäinen kirjoittaja tästä lähdetään;28036463:
Lisää rahaa päivähoitoon.

Lain uudistus; subjektiivisen päivähoidon lakkautus, lapsiryhmän maksimikoko säädettävä lailla ja se, kuinka paljon henkilökuntaa pitää olla hoidettavia kohden. Porsaanreiät tukittava.

Näimpä. Tollakin subjetiivisen oikeuden muokkauksella saatas jo jotain muutosta ryhmäkokoihin.

• Tykkää
Reactions: Phoebsi
[QUOTE="Jenis";28036434]Minä taas uskon siihen, että se ammattiryhmä, joka ei ole tyytyväinen työoloihinsa, painostaa yhteiskuntaa itse. Tätä kutsutaan lakoksi. Miten se hyödyttää ketään, että muut ammattiryhmät "jäävät kotiin", eli saavat fudut töistään, siksi että päiväkotien resurssoinnissa on ongelmia? Miten te luulette saavanne lisää porukkaa töihin, jos lapset siellä töissä vähenee? Jos kaikki muistisairaat mummut ja papat otetaan kotihoitoon, saadaanko sillä tavalla lisää resursseja vanhuspuolelle?[/QUOTE]

Ammattiryhmien painostus nyt ja lähitulevaisuudessa on sitä että hoitajat vaihtaa alaa tai eivät alunperinkään hakeudu hoitoalalle. Lakoon hoitoalalla en edes usko ja jos uskoisinkin sen olisi johdettava siihen että lapset ja vanhukset hoidetaan lakon aikana itse.

Ammattiryhmien painostus nyt ja lähitulevaisuudessa on sitä että hoitajat vaihtaa alaa tai eivät alunperinkään hakeudu hoitoalalle. Lakoon hoitoalalla en edes usko ja jos uskoisinkin sen olisi johdettava siihen että lapset ja vanhukset hoidetaan lakon aikana itse.

No toi sun "jääkää kotiin"-ehdotus nyt oli sen verran eksoottinen että sitä ei ainakaan tule tapahtumaan. Tilanne on vähän toinen (työnantajankin näkökulmasta) jos vanhempi jää kotiin siksi, että päiväkoti on lakossa, kuin siksi, ettei tahdo viedä Nico-Petteriä päikkyyn kun siellä on kuulemma liikaa populaa :D

[QUOTE="Jenis";28036534]Se ei yksin riitä. Aiheuttais vain sen, että jäljellejääviä ryhmiä yhdisteltäisiin eikä niissä ois yhtään sen väljempää kuin nytkään. Noi muutokset (subj. oikeus, lakiin määräys max. ryhmäkoosta, sijaisjärjestelyt) pitäis kaikki tehdä yhtä aikaa.[/QUOTE]

näimpä.

[QUOTE="Jenis";28036574]No toi sun "jääkää kotiin"-ehdotus nyt oli sen verran eksoottinen että sitä ei ainakaan tule tapahtumaan. Tilanne on vähän toinen (työnantajankin näkökulmasta) jos vanhempi jää kotiin siksi, että päiväkoti on lakossa, kuin siksi, ettei tahdo viedä Nico-Petteriä päikkyyn kun siellä on kuulemma liikaa populaa :D[/QUOTE]

Itseasiassa se ei ollut mikään edotus vaan toteamus siitä että sillä saataisiin eniten yhteiskunnallista painostusta enemmän kuin sillä että virikelapset otetaan pois hoidosta.

Lakoon en usko, koska suurin kompastuskivi hoitoalalla laadukaassa hoitotyössä huolimatta säästöistä on sijaisten saatavuus. Päiväkoti on varmasti helpompi laittaa kiinni esim. kesäksi sen perusteella että sillä saadaa aikaan säästöjä. Tilanne ainakin muualla hoitoalalla on se että esim. kesällä toimintoja joudutaan yhdistämään, osastoja sulkemaan syystä että sijaisia ei yksinkertaisesti ole mistä niitä otetaan. Kutsutaanko sitä sitten esim. sijaisten lakkoiluksi on ihan makuasia.

Tuossa artikkelissa mainittiin vanhemmat, jotka aiheuttavat käytöksellään ikävyyksiä. Vaikka ala on jo pilattu, lasten kanssa aina jotenkuten jaksaisi. Mutta vanhemmat ovat alkaneet hyppiä silmille siinä määrin, että minä muiden joukossa jätän alan. Hoitakoon huutavien ja raivoavien tyyppien lapsia sittenkouluttaaton ja tilapäinen, halpa työvoima.

Itseasiassa se ei ollut mikään edotus vaan toteamus siitä että sillä saataisiin eniten yhteiskunnallista painostusta enemmän kuin sillä että virikelapset otetaan pois hoidosta.

Lakoon en usko, koska suurin kompastuskivi hoitoalalla laadukaassa hoitotyössä huolimatta säästöistä on sijaisten saatavuus. Päiväkoti on varmasti helpompi laittaa kiinni esim. kesäksi sen perusteella että sillä saadaa aikaan säästöjä. Tilanne ainakin muualla hoitoalalla on se että esim. kesällä toimintoja joudutaan yhdistämään, osastoja sulkemaan syystä että sijaisia ei yksinkertaisesti ole mistä niitä otetaan. Kutsutaanko sitä sitten esim. sijaisten lakkoiluksi on ihan makuasia.

No ei se nyt ole makuasia, mikä on lakko ja mikä ei. Sulla on tosi erikoinen tapa ajatella tätä asiaa. Ihan samalla tavalla päiväkotiryhmiä yhdistellään kesällä, aina niistä joku on auki. Toki tarve on vähäisempää kuin talvella, mutta niinhän sairaaloistakin pistetään osastoja kiinni kesäksi, ja kaikki vähänkään kynnelle kykenevät nakitetaan kotiin. Mutta miten se liittyy päiväkotien resurssipulaan tai subjektiiviseen päivähoito-oikeuteen?

[QUOTE="Jenis";28036699]No ei se nyt ole makuasia, mikä on lakko ja mikä ei. Sulla on tosi erikoinen tapa ajatella tätä asiaa. Ihan samalla tavalla päiväkotiryhmiä yhdistellään kesällä, aina niistä joku on auki. Toki tarve on vähäisempää kuin talvella, mutta niinhän sairaaloistakin pistetään osastoja kiinni kesäksi, ja kaikki vähänkään kynnelle kykenevät nakitetaan kotiin. Mutta miten se liittyy päiväkotien resurssipulaan tai subjektiiviseen päivähoito-oikeuteen?[/QUOTE]

Huoh... valitan mulla on rautalanga loppu.

Yhteistyössä