Lapset ja heidän vanhempansa ärsyttävät varhaiskasvattajia. Jokos puitu täällä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja TrueBlood
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tuo on niiiiiin totta...

Päiväkodit pullollaan lapsia jotka pyörittävät vanhempiaan ja siinä samalla siis heidän koko perhe-elämää ihan 6-0... Ja kun tuo ei onnistukkaan päiväkodissa ollaan pulassa... Ja vanhempien mielestähän siis hoitajat ovat kamalia eivätkä viitsi nähdä vaivaa lasten eteen..

Miten on mahdollista että päiväkodeissa on tuollaisia lapsia? Eikö juuri päiväkotilapset ole niitä reippaita, sosiaalisia hyvin kasvatettuja?

Jari Sinkkosella on hyvät neuvot vanhemmille. Pelit minimiin, ulkoilua ja lasten kanssa olemista. Ei mitään virikkeitä vaan tavallista olemista. Lapsi kun kotona saa vanhemmilta huomioo jaksaa päiväkodissa olla sitä vaatimatta häiriköinnillä. Mutta kun ei kukaan kerkiä kun äitien on oltava jotain superihmisiä huoliteltuja, työssäkäyviä kaikessa hyviä. Ja lapset siitä kärsii. Ai niin mutta kun jos saa lapsen miksi olisi mitään muutettava. Kyllä se tuossa menee vien sen shoppaan kerran kk saa sitten huomioo.

Mutta joo. Mä olen sitä mieltä, että vanhempien tehtävä on kasvattaa lapsensa ja siihen saa sitten tukea aina sopivalta instanssilta (kuten päivähoidosta, koulumaailmasta jne.). Ei omien lasten kasvatusta voi ulkoistaa muualle. Siinä kohtaa, kun lapsi siirtyy esimerkiksi päivähoitoon, pitäisi hänellä olla jo luotuna tietty käyttäytymiskoodisto, kotoa opittu. Ei lapsen pitäisi olla ns. tyhjä taulu hoitoon mennessään.

Päiväkotiin menevät lapset ovat tyypillisesti 1-3-vuotiaita. He ovat iässä, jossa tuota käyttäytymiskoodistoa vasta opetellaan. Eivät he ole tyhjiä tauluja, mutta eivät mitenkään valmiitakaan. Tottakai kotona pitää kasvattaa, mutta pitää kaikkialla muuallakin missä lapsi on.

Varsinkin hoidossa oleva lapsi on vuorovaikutuksessa muiden lasten kanssa pääasiassa vain päiväkodissa. Kyllä siellä päiväkodissa pitää opettaa sitä toisten lasten kanssa käyttäytymistä, sosiaalisen vuorovaikutuksen taitoja jne. Ne ovat asioita, joita opetellaan vuosikausia. Ei voida ajatella, että päiväkoti on säilytyspaikka ja mm. juuri sosiaaliset taidot opetellaan vain kotona.

Lapsi on tuossa vaiheessa erittäin nopea oppimaan ja sitä oppia imetään monesta paikkaa. Kummankin, sekä vanhempien että päiväkodin, pitää kasvattaa. Toinen ei yksin voi sitä tehdä. Kyllä sieltä päiväkodistakin voi saada huonoa oppia, eikä vanhempi sitä pysty kotoa käsin pois kitkemään.

Miten on mahdollista että päiväkodeissa on tuollaisia lapsia? Eikö juuri päiväkotilapset ole niitä reippaita, sosiaalisia hyvin kasvatettuja?

Jari Sinkkosella on hyvät neuvot vanhemmille. Pelit minimiin, ulkoilua ja lasten kanssa olemista. Ei mitään virikkeitä vaan tavallista olemista. Lapsi kun kotona saa vanhemmilta huomioo jaksaa päiväkodissa olla sitä vaatimatta häiriköinnillä. Mutta kun ei kukaan kerkiä kun äitien on oltava jotain superihmisiä huoliteltuja, työssäkäyviä kaikessa hyviä. Ja lapset siitä kärsii. Ai niin mutta kun jos saa lapsen miksi olisi mitään muutettava. Kyllä se tuossa menee vien sen shoppaan kerran kk saa sitten huomioo.

Olen täysin samaa mieltä. "Pelkkä" oleminen kehittää monia tärkeitä asioita ihmisessä ja etenkin lapsessa, miksei myös parisuhteessa. Mielikuvitus kehittyy, turvallisuuden tunne voimistuu, kärsivällisyys paranee, huomiohalu vähenee... Ei elämän tulisi koostua jatkuvasta tekemisestä vaan olennaisinta on oleminen ja olemisessa viihtyminen - jos aikoo oikeasti saada syvempiä tyytyväisyyden ym. tunteita elämässä.

Niimpä.
Koulumaailmassa tuntuu kanssa sellainen vastakkain asettelun maku.
Opettajat saattaa helposti leimata "vaikeaksi vanhemmaksi", jos uskaltaa sanoa ääneen eriävän mielipiteen tai alkaa jopa keskustelemaan siitä pidemmälti.

Riippuu varmasti paljon siitä että mitä sanoo ja millä tavalla. Opettaminen ja lasten kasvatus on opettajalle ammatti, johon hän on lukenut yliopistossa. Siinä ei kannata kyseenalaistaa opettajan ammattitaitoa. Kyse on ihan samasta asiasta, kun alkaisit neuvomaan sähkömiestä sähkötöissä tai autonasentajaa öljynvaihdossa.

Jotenkin opettajien kohdalla moni vanhempi kuvittelee, että oma kasvattaminen ja taito siinä on samalla tasolla kuin opettajalla. Ja en ole itse opettaja, en sano tätä sillä. Mutta jos opettaja on sitä mieltä, että minun tulisi isänä toimia tietyllä tavalla kasvatuksen suhteen, niin kyllä minä sen vakavasti otan. Uskon että hän ehkä jopa tietää mistä puhuu ja silloin minun on hyvä olla hiljaa ja kuunnella.

Niin. Unohtu tuossa aiemmin kiiruspäissäni vielä ottaa maininnaksi se, että - hyvä kun tämä aihe on vihdoin otettu esille ja otsikoihin. Varhaiskasvattajat ovat vain ihmisiä, eivät ihmeiden tekijöitä. Rajat ne ovat heidänkin jaksamisellaan. Mikäli ihmeitä toivotaan lapsen kasvuun ja kehitykseen, se todellakin vaatii yhteistyökykyisyyttä myös vanhemmilta. Yhteen hiileen puhaltamista. Nämä kasvattajat ovat koko perhettä varten ja tarjoavat omaa ammattitaitoaan sekä ulkopuolisen ammattilaisen perspektiiviä asiaan. Mikäli joka ikinen keskustelun avaus varhaiskasvattajilta otetaan kritiikkinä, valittamisena tai muuna negatiivisena asiana - ei lapsen hyväksi pystytä tekemään sitä täyttä panosta.

Lapsen parhastahan he ovat ajamassa, koko perhettä tukemassa, arkea helpottamassa.

Ja työuupumushan on tuttua jo niin monella muullakin alalla, miksi ihmeessä päivähoitohenkilökunnan pitäisi olla poikkeus? Heillä on nykyään aivan jumalatonta prässiä joka suunnalta - ei riitä, että vastaavat omalta osaltaan lapsen kasvusta ja kehityksestä ammattitaitoisesti x väh. 22 lasta (usein jopa enemmänkin perusleikki- ikäisten ryhmässä) vaan hoitavat ja huolehtivat myös perheestä. Koulumaailmasta tulee omat vaatimukset ja painotukset joihin heidän on tavalla tai toisella vastattava, integraation myötä erityispedagogiikkakin väistämättä on jokaisessa ns. normaalissa lapsiryhmässä jokapäiväistä sekä moniammatillinen yhteistyö erilaisten terapeuttien kanssa tuo päivään huomioitavaksi monia erityissuunnitelmia kehityskeskusteluineen, toteutuksineen ja arviointeineen. Työnsarkaa on paljon, prässiä on paljon ja - kiitosta niin hävyttömän vähän.

Toivottavasti tämä aloitettu valtakunnallinen keskustelu aiheesta rupeaa vihdoinkin tuottamaan hedelmää eli paneuduttaisiin tosissaan päivähoidon nykytilanteeseen eli lapsen sekä perheen tukemisen ohella muistettaisiin huolehtia myös henkilökunnan jaksamisesta nuijimalla pöytään päiväkotiryhmien tolkkupäiset ryhmäkoot. Eikä todellakaan olisi pahitteiksi suunnata heidän palkkojakin ylöspäin työn vaatimalle tasolle.

Yhtäkään ammattilaista ei ole varhaiskasvatuksen saralla varaa menettää toisaalle vain sen takia, että he joutuvat aivan liian koville nykyisissä työolosuhteissa. Jokaista ammattilaista tarvitaan.

Suomessa ryhmäkoot ovat melko pieniä kansainvälisesti verrattuna. Silti nämä suomalaiset huippuammattilaiset valittavat päivästä toiseen.

Yhtään mätää omenaa ei mahdu tähän ammattikuntaan, vaan lasten vanhempien tulee ottaa kaikki kritiikki nöyrästi vastaan ja kiittää päälle, sillä ammattilainen tietää paremmin kuin vanhemmat itse, mitä kotona tapahtuu.

Suomessa ryhmäkoot ovat melko pieniä kansainvälisesti verrattuna. Silti nämä suomalaiset huippuammattilaiset valittavat päivästä toiseen.

Yhtään mätää omenaa ei mahdu tähän ammattikuntaan, vaan lasten vanhempien tulee ottaa kaikki kritiikki nöyrästi vastaan ja kiittää päälle, sillä ammattilainen tietää paremmin kuin vanhemmat itse, mitä kotona tapahtuu.

Tais osua ja upota...

[QUOTE="vieras";28033593]Päiväkotiin menevät lapset ovat tyypillisesti 1-3-vuotiaita. He ovat iässä, jossa tuota käyttäytymiskoodistoa vasta opetellaan. Eivät he ole tyhjiä tauluja, mutta eivät mitenkään valmiitakaan. Tottakai kotona pitää kasvattaa, mutta pitää kaikkialla muuallakin missä lapsi on.

Varsinkin hoidossa oleva lapsi on vuorovaikutuksessa muiden lasten kanssa pääasiassa vain päiväkodissa. Kyllä siellä päiväkodissa pitää opettaa sitä toisten lasten kanssa käyttäytymistä, sosiaalisen vuorovaikutuksen taitoja jne. Ne ovat asioita, joita opetellaan vuosikausia. Ei voida ajatella, että päiväkoti on säilytyspaikka ja mm. juuri sosiaaliset taidot opetellaan vain kotona.

Lapsi on tuossa vaiheessa erittäin nopea oppimaan ja sitä oppia imetään monesta paikkaa. Kummankin, sekä vanhempien että päiväkodin, pitää kasvattaa. Toinen ei yksin voi sitä tehdä. Kyllä sieltä päiväkodistakin voi saada huonoa oppia, eikä vanhempi sitä pysty kotoa käsin pois kitkemään.[/QUOTE]

Lapsi ei voi oppia sosiaalisuutta toisilta lapsilta vaan aikuisilta. Lapsi oppii sosiaalisen käyttäytymisen muodot ensi sijaisesti omilta vanhemmiltaan kotona ei päiväkodissa. Pienelle lapselle päiväkodissa on aivan liian paljon ihmissuhteita jotta hän kykenisi harjoittelemaan sosiaalisuutta. Vuorovaikutus omien vanhempien kanssa on pääasia sosiaalisessa kehityksessä.

Isommat lapset toki harjoittelevat ryhmässä toimimisen taitoja, vuoron odottamista yms. mutta heillekin riittäisi paljon pienempi ryhmä.

No kyllä mammat NYT ovat ymmärtäväisellä kannalla kun asia on oikein KIRJASSA, mutta jos joku lto tulee tänne avautumaan niin johan huudellaan alanvaihtoa...

Tällä palstalla on harva se päivä joku lto, lähäri tai pph valittamassa. Siihen turtuu. Enkä mä edelleenkään tajua mitä se palstalla räkyttäminen vaikuttaa, Väestöliiton KIRJALLA sen sijaan saattaa olla jotain painoarvoakin ihan. Esim. tuolla hallintoelimissä, jossa näitä hommia mitoitetaan ja budjetoidaan.

Kerro missä muussa maassa lapset ovat 8-10h päivähoidossa? On pikkasen eri asia hoitaa 30 lasta 5h kuin 22 lasta 8h.... Ruotsissa päiväkotiryhmät ovat n.15 lasta....

Se on kuule harvan maan ylellisyyttä, että vanhemmat tekee 7 h 15 min päiviä, ja lasten täytyy olla tarhassa vaan sen reilu kahdeksan tuntia (viittaat varmaan niihin eu-maihin, joissa naisten osapäivätyö on yleistä). Tai että vanhemmilla on näinkin pitkät vuosilomat.

Muualla maailmassa 12 h:n hoitopäivä on ihan perussettii.

Se on kuule harvan maan ylellisyyttä, että vanhemmat tekee 7 h 15 min päiviä, ja lasten täytyy olla tarhassa vaan sen reilu kahdeksan tuntia (viittaat varmaan niihin eu-maihin, joissa naisten osapäivätyö on yleistä). Tai että vanhemmilla on näinkin pitkät vuosilomat.

Muualla maailmassa 12 h:n hoitopäivä on ihan perussettii.

kerrohan missä päin maailmaa?

Taidat olla ihan pihalla maailman menosta, jos kuvittelet, että Suomessa on pitkät työpäivät ja lyhyet lomat maailman mittakaavassa?

aika monessa maassa ei edes ole päiväkoteja niin kuin Suomessa. Esim. Pohjois-Afrikassa isoäidit hoitavat lapsia kun vanhemmat käyvät töissä. Äidit tekevät osa-aikaa, jos ovat töissä. Samoin Intiassa päiväkodit toimivat vain muutaman tunnin päivässä. Monissa maissa on tapana hankkia lastenhoitaja kotiin.

Mutta anna tulla niitä esimerkkimaita nyt, joissa on ne isot lapsiryhmät ja lapset on 12h päiväkodissa.

Alkuperäinen kirjoittaja jaa missä;28034177:
kerrohan missä päin maailmaa?

ja Sveitsissä. On tavallista, että esim. synttärijuhlat alkaa siinä viiden aikaan illalla, kun lapsia haetaan vasta kuuden, seitsemän aikaan.

Kyllä näitä kuvattuja lapsia riittää;
kuopuksenkin eskariryhmässä on muutama kuvailtu tapaus ja vanhemmat ovat aivan lampaita näiden pikkuriiviöiden pyörityksessä.

Itse en kestäis hetkeään työkseni sellaisten lasten kanssa, joten ymmärrän nuo vastaukset ton kaltaiseen kyselyyn.

Hei haloo, mulla on itselläni kolme lasta joten olen itsekin 'lasten vanhempi'...kaikki ne on päikyssä olleet. Olen myös päikyntäti erittäin levottomassa lapsiryhmässä, jossa saa joka päivä tehdä tosissaan töitä, että saa erilaiset tilanteet ja siirtymävaiheet hoidettua suosiolla. Ulkoilutkin tuppaavat olemaan yhtä itkua ja tappelua.
Onhan noita isoja lapsiryhmiä maailmassa, mutta ryhmäkurikin on sitten ihan toisella tasolla kuin täällä uskalletaan kuvitella.

Yhteistyössä