Heh, 2 hoitajaa ja 30 lasta.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 4321
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tämä ketju sai todellakin raivostumaan. Joku vielä kehtasi väittää epäpäteviksi hoitajiksi, ja että vika hoitajissa jos ei voi hallita tilannetta!! 30 lasta, 2 hoitajaa.. Luoja auttakoon.

En ihan lammolla muistele tyoskentelya englantilaisessa iltapaivakerhossa. 30 3-9-vuotiasta 70 nelion tilassa katsomassa telkkaa, pelaamassa pleikkaa, askartelemassa ja ennen kaikkea huutamassa.

tämän ketjun urputtajavanhemmat voisivat kyörätä mukulansa sinne mihin ei aurinko paista. olette todennäköisesti sitä samaa sakkia, joka vittuilee kaupankassoille, kettuilee sairaanhoitajille, vihoittelee kirjastovirkailijoille ja vaatii suureen ääneen oikeuksiaan teatterin lippujonossa. olette naurettavia. ei mulla muuta.

[QUOTE="northern soul";28034137]En ihan lammolla muistele tyoskentelya englantilaisessa iltapaivakerhossa. 30 3-9-vuotiasta 70 nelion tilassa katsomassa telkkaa, pelaamassa pleikkaa, askartelemassa ja ennen kaikkea huutamassa.[/QUOTE]

Joo, mulla oli Briteissä kavereita "creche:ssä" eli seimessä töissä, ja aika villiä se meininki sielläkin oli. Ja todellakin ne lapset oli siellä täyttä päivää. En usko hetkeäkään että suomalainen päivähoitosysteemi ois semmoinen helvetin esikartano muihin verrattuina kun miltä se täällä näyttää...

[QUOTE="Jenis";28034191]Joo, mulla oli Briteissä kavereita "creche:ssä" eli seimessä töissä, ja aika villiä se meininki sielläkin oli. Ja todellakin ne lapset oli siellä täyttä päivää. En usko hetkeäkään että suomalainen päivähoitosysteemi ois semmoinen helvetin esikartano muihin verrattuina kun miltä se täällä näyttää...[/QUOTE]

Mun paivakotikokemus oli ehka just ja just ok. Yhdeksan alle vuoden ikaista ja 4 hoitajaa. Mutta tosiaan pitkia paivia useimmat lapset siella oli (8-5.30 ihan normi) ja jos aloitti hoidon vaikka 9 kk:n iassa, niin sitten jo kolmen kuukauden paasta piti siirtya toiseen ryhmaan ja uusien hoitajien pariin. Koko paivakodissa oli kuusi ryhmaa ja jokaisella ryhmalla kaytossa yksi huone, jossa tapahtui kaikki nukkumisesta leikkimiseen ja syomiseen. Eipa se noiden vauvojen kanssa haitannut, mutta kylla 2-vuotiaiden huoneista valilla aikamoinen meno kuului.

Ja hoitomaksu leppoisat 900 puntaa kuukaudessa.

Minusta pointti asiassa on se,että yli 3v. Lapsia saa olla 7/kasvattaja.... Alle 3v. 4/kasvattaja... 30 lasta ja 2kasvattajaa on katastrofi... Oletteko olleet itse niin monen pienen lapsen kanssa pienissä tiloissa? Se on todella keskittymistä hengissä pitämiseen. Ammattitaitoinen, työhönsä motivoitunut kasvattaja tahtoo tehdä työnsä että voi tarjota laadukasta ja turvallista hoitoa myös siitä pedagogisesta näkökulmasta.

[QUOTE="joopajoo";28034134]No kerro mulle miten toimitaan: 21 lasta lepää samassa tilassa, näistä 3 ei saa nukkua ollenkaan, 1 saa nukkua 20min, 3 saa nukkua 30min, kahden on pakko nukkua ainakin tunti. Tilassa on 1 aikuinen. Samanaikaisesti ryhmätila siivotaan, kaksi hoitajaa suunnittelee toimintaa, tekee paperihommia ja käy kahvilla. Kun Nicopetteri on jo nukkunut 20min mutta Iina-Lotta, jonka pitää nukkua, ei ole vielä nukahtanut, miten Nicopetteri pidetään hereillä niin, että Iina-Lotta saa nukkua?[/QUOTE]

Ettekö te työkokemuksen kautta ole oppineet selvittämään ongelmia, joita siinä työssä syntyy? Minä en ole lastenhoitaja, mutta työhöni kuuluu aika paljon ongelmanratkaisua ja kokemuksen myötä tehtävät helpottuvat. Tekö junnaatte vaan paikallanne, ettekö te edes yritä selvittää miten homma toimisi?

[QUOTE="vieras";28034391]Ettekö te työkokemuksen kautta ole oppineet selvittämään ongelmia, joita siinä työssä syntyy? Minä en ole lastenhoitaja, mutta työhöni kuuluu aika paljon ongelmanratkaisua ja kokemuksen myötä tehtävät helpottuvat. Tekö junnaatte vaan paikallanne, ettekö te edes yritä selvittää miten homma toimisi?[/QUOTE]

Työkavereiden kanssa kyllä kovin ollaan pohdittu miten asia ratkotaan, ollaan keksitty jo ratkaisu, nimittäin keskeltä jakaantuminen kahtia, käytännön toteutus on vielä vaiheessa :)

• Tykkää
Reactions: MorbidMama
[QUOTE="vieras";28034391]Ettekö te työkokemuksen kautta ole oppineet selvittämään ongelmia, joita siinä työssä syntyy? Minä en ole lastenhoitaja, mutta työhöni kuuluu aika paljon ongelmanratkaisua ja kokemuksen myötä tehtävät helpottuvat. Tekö junnaatte vaan paikallanne, ettekö te edes yritä selvittää miten homma toimisi?[/QUOTE]

Et todellakaan ole ilmeisesti ollenkaan tietoinen lastenhoito työstä... Tietäisitpä kuinka monta ongelmaa ratkomme ja kehitämme toimintamalleja jotta päivä sujuu turvallisesti, mielekkäästi ja myös vanhempia miellyttäen...

Mutta silloin kun henkilökuntaa ei ole riittävästi, homma ei vaan toimi... Oman haasteensa tuo myös esim. se ettei lapset saa olla missään tilassa valvomatta, pienet lapset ei kykene keskittymään mihinkään kovin pitkää aikaa ilman aikuisen apua...

Ei riitä ongelmanratkaisukykysi tähän :) Arvasin, se on helppo huudella, kun ei itse ole käytännössä paikalla tilannetta ratkaisemassa.

Me olemme ratkaisseet ongelman näin : kaikki lepäävät 45minuuttia, ne jotka nukahtavat ja saavat nukkua nukkuvat niin pitkään kuin haluavat. Nicopetteri herätetään silloin kuin hereillä olevat nousevat. Hän nukkuu 20-40min.

No pääaihe on että on liikaa lapsia ja liian vähän hoitajia. Sitten kun siellä on 2-3 häirikkölasta seassa niin ne sotkee koko pakan.

no suomessa 90% vanhemmista ylpeilee sillä että kersa tekee mitä haluaa eikä usko auktoriteettejä. kiltti lapsiha on suomimamman mielestä sama asia kuin tyhmä. joten kyllä niitä häirikköjä on enemmän kuin 2-3

• Tykkää
Reactions: MorbidMama
[QUOTE="vieras";28034024]Ei tuo kuulosta miltään vaativalta hommalta, omassa työssäni joudun käsittelemään aika paljon vaativampia juttuja kuin niitä, että nicopetteri saa nukkua 20 minuuttia... :laugh:

Onko teillä jotenkin heikentynyt aivokapasiteetti, vai miksi koette muistamista vaativat jutut vaikeiksi? Ja jos esimies käskee hyppäämään katolta, hyppäättekö?[/QUOTE]

montakohan kakaraa sulla on?
kokeilepas joskus hoitaa useampaa

Voi hyvänen aika, tottakai tekemällä oppii. Joka päivähän me selvitetään ongelmia uudestaan ja uudestaan, jopa samoja ja samojen lasten kanssa...se toisto, se toisto. Josus jopa saadaan joku asia toimimaankin.

[QUOTE="vieras";28034024]Ei tuo kuulosta miltään vaativalta hommalta, omassa työssäni joudun käsittelemään aika paljon vaativampia juttuja kuin niitä, että nicopetteri saa nukkua 20 minuuttia... :laugh:

Onko teillä jotenkin heikentynyt aivokapasiteetti, vai miksi koette muistamista vaativat jutut vaikeiksi? Ja jos esimies käskee hyppäämään katolta, hyppäättekö?[/QUOTE]

Kerroppa minulle miten toimitaan kun se nicopetteri pitää herättää, mutta osaston puolella ei ole ketään? Nicopetteri ei pysy sängyssä hereillä ja hiljaa antaen muille uni rauhaa... Yksin häntä ei saa toiselle puolelle päästää... Entä kun 10 min. Päästä pitää herätellä se seuraava? Ja kaiken lisäksi muutama joiden pakko nukkua ovat vielä hereillä...

Kerro nyt kaikessa viisaudessasi miten toimia.... Minun aivokapasiteettini ei keksi sen kummempaa ratkaisua kun että kaikki nukkuvat eikä ketään herätetä... Ja kasvatuskumppanuus kukoistaa ja vanhemmat tulevat silmille...

[QUOTE="joopajoo";28034464]Ei riitä ongelmanratkaisukykysi tähän :) Arvasin, se on helppo huudella, kun ei itse ole käytännössä paikalla tilannetta ratkaisemassa.

Me olemme ratkaisseet ongelman näin : kaikki lepäävät 45minuuttia, ne jotka nukahtavat ja saavat nukkua nukkuvat niin pitkään kuin haluavat. Nicopetteri herätetään silloin kuin hereillä olevat nousevat. Hän nukkuu 20-40min.[/QUOTE]

Miksi pitäis riittää, kun en ole lastenhoitaja? Oletan kuitenkin, että lapseni päikyssä on hoitajia, joilla on päässä edes jonkinmoista älliä. Ja niinhän tuolla onneksi onkin, koskaan ei ole valitusta tullut yhtikäs mistään ja kaikki tuntuu rullaavan hyvin. Taidan olla aika onnellisessa asemassa lapseni kanssa, pitänee viedä sinne hoitajille pullaa kun eivät vain valita vaan tekevät työnsä.

Kerroppa minulle miten toimitaan kun se nicopetteri pitää herättää, mutta osaston puolella ei ole ketään? Nicopetteri ei pysy sängyssä hereillä ja hiljaa antaen muille uni rauhaa... Yksin häntä ei saa toiselle puolelle päästää... Entä kun 10 min. Päästä pitää herätellä se seuraava? Ja kaiken lisäksi muutama joiden pakko nukkua ovat vielä hereillä...

Kerro nyt kaikessa viisaudessasi miten toimia.... Minun aivokapasiteettini ei keksi sen kummempaa ratkaisua kun että kaikki nukkuvat eikä ketään herätetä... Ja kasvatuskumppanuus kukoistaa ja vanhemmat tulevat silmille...

Ja niille vanhemmille ei voi kertoa asiasta? Miksei? Siis että mikä siinä on syynä ettei heidän toiveitaan voi noudattaa.

Jos mulla olis toiveita ja niitä ei vois toteuttaa, niin haluaisin kyllä tietää miksi niin on. Ja jos kyse on täysin mahdottomista toiveista, niin silloin pitäis vain luopua niistä tai ottaa yhteyttä pk:n johtoon.

Vain lastenhoitajat itse ei käsitä, että nämä teidänkin ongelmat on pitkälti työnjohdollisia ongelmia, pitäytymällä marttyyreinä tuppisuina ja vanhempia pelkäämällä kaivatte vain omaa kuoppaanne syvemmäksi.

[QUOTE="vieras";28035328]Miksi pitäis riittää, kun en ole lastenhoitaja? Oletan kuitenkin, että lapseni päikyssä on hoitajia, joilla on päässä edes jonkinmoista älliä. Ja niinhän tuolla onneksi onkin, koskaan ei ole valitusta tullut yhtikäs mistään ja kaikki tuntuu rullaavan hyvin. Taidan olla aika onnellisessa asemassa lapseni kanssa, pitänee viedä sinne hoitajille pullaa kun eivät vain valita vaan tekevät työnsä.[/QUOTE]

Onneksi omat lapseni ovat kotihoidossa ja luojan kiitos en ole itse lastenhoitaja. Siis oikeasti, mitä teidän tähän ketjuun hoitajista kirjoittajien päässä liikkuu?

Toisaalta mietityttää, että tämä aihe herättää näinkin vähän mitään fiksuja kommentteja, kun lapsia on Suomen päiväkodeissa paljon, ja hoidon taso on usein ala-arvoista. Eikö vanhempia kiinnosta?

[QUOTE="vieras";28035328]Miksi pitäis riittää, kun en ole lastenhoitaja? Oletan kuitenkin, että lapseni päikyssä on hoitajia, joilla on päässä edes jonkinmoista älliä. Ja niinhän tuolla onneksi onkin, koskaan ei ole valitusta tullut yhtikäs mistään ja kaikki tuntuu rullaavan hyvin. Taidan olla aika onnellisessa asemassa lapseni kanssa, pitänee viedä sinne hoitajille pullaa kun eivät vain valita vaan tekevät työnsä.[/QUOTE]

Mä en valita koskaan vanhemmille moisista ongelmista, ei me saada, se on potkut jos tämän kaltaisista asioista alkaa avautumaam "asiakkaalle".

Se tosiaan ei liity älliin mitenkään, jos pohtii miten käytännössä saa kaiken toimimaan niinkuin pitäisi, jos on esim. 21 lasta sun vastuulla yksin, niinkuin meillä joka aamu ;) Vähän sama kuin sä olisit koulutettu kirurgiksi ja sit sulle ei anneta leikkuuveistä ja sanotaan että suorita leikkaus :D :D :D Jokaisella lto:lla ja hoitajalla kyllä on tietotaitoa, mutta resurssit... ne on toinen juttu.

Mä en valita koskaan vanhemmille moisista ongelmista, ei me saada, se on potkut jos tämän kaltaisista asioista alkaa avautumaam "asiakkaalle".

Se tosiaan ei liity älliin mitenkään, jos pohtii miten käytännössä saa kaiken toimimaan niinkuin pitäisi, jos on esim. 21 lasta sun vastuulla yksin, niinkuin meillä joka aamu ;) Vähän sama kuin sä olisit koulutettu kirurgiksi ja sit sulle ei anneta leikkuuveistä ja sanotaan että suorita leikkaus :D :D :D Jokaisella lto:lla ja hoitajalla kyllä on tietotaitoa, mutta resurssit... ne on toinen juttu.

Kirurgi jättäisi leikkaamatta. Mutta lastenhoitajat ja lastentarhanopettajat tekevät töitä toinen käsi selän taakse sidottuna ja syyttävät siitä lapsia ja näiden vanhempia.

[QUOTE="vieras";28035337]

Vain lastenhoitajat itse ei käsitä, että nämä teidänkin ongelmat on pitkälti työnjohdollisia ongelmia, pitäytymällä marttyyreinä tuppisuina ja vanhempia pelkäämällä kaivatte vain omaa kuoppaanne syvemmäksi.[/QUOTE]

Loppupeleissä asiastahan kärsii teidän lapset, joiden vuoksi siellä töitä tehdään. ;) En mä ainakaan koe että hoitajana asia olisi vain minun ongelmani, kyllähän mää aikuisena selviän ja vedän sen päivän läpi, tekemättä muuta kuin pitämällä kaikki hengissä. Palkka mulle siitäkin maksetaan. Mulla kyllä olis osaamista esim. pitää mukavia toimintatuokioita, mutta milläs pidät jos ei ole resursseja semmoisiin....

Ja huomaa ettet sinäkään siellä pk:ssa ole töitä tehnyt, kyllähän siellä sanotaan vanhemmille kiltilti, pahasta, pyytämällä, käskemällä, kinumalla, toistamalla; monenmoisella tavalla esim. se että lapsi tarvitsee sadekelillä kumisaappaat crocsien sijaan eikä vanhemmat pysty näinkään pieniä asioita hoitamaan. Puhumattakaan kun aletaan sit puhua isommista asioista.... että lapsi tarvitsisi edes pari viikkoa vuodessa lomaa, lapsen väkivaltaiseen käytökseen pitäisi puuttua elton avustuksella, lapsen ei saisi antaa pompottaa siellä kotona mennen tullen vaan pitäisi luoda selvät rajat... nää on yllättävän monelle vanhemmalle punainen vaate, josta nousee äläkkä jos ongelmaa koittaa hienovaraisesti edes lähestyä. Ja syyttävä sormi osoittaa taas yhteiskuntaa, ei suinkaan omaa lasse jooseppia, puhumattakaan ettäkö "MINUSSA VANHEMPANA olisi jotakin vikaa", ei suinkaan ;)

[QUOTE="vieras";28035376]Kirurgi jättäisi leikkaamatta. Mutta lastenhoitajat ja lastentarhanopettajat tekevät töitä toinen käsi selän taakse sidottuna ja syyttävät siitä lapsia ja näiden vanhempia.[/QUOTE]

Nimenomaan, syy kaikkeen resurssipulaan ja lasten ongelmiin on hoitajissa :D

Eikun sori, ehkä sun mustavalkoisessa maailmassa asiat menee niin että me kaikki vaan kieltäydytään tekemästä töitä ennenkuin saadaan sitä sun tätä, ja toki elätetään omat lapsemme pyhällä hengellä ja taisteluhalulla siinä samalla kun taistellaan tuulimyllyjä vastaan. ahahhahaha

Eikun sori, ehkä sun mustavalkoisessa maailmassa asiat menee niin että me kaikki vaan kieltäydytään tekemästä töitä ennenkuin saadaan sitä sun tätä, ja toki elätetään omat lapsemme pyhällä hengellä ja taisteluhalulla siinä samalla kun taistellaan tuulimyllyjä vastaan. ahahhahaha

Miten sinä hoitajana ajattelet, tai mikä sinusta olisi paras tapa lähteä vanhempien ja hoitajien vaatimaan parannusta resurssipulaan ja nykyiisiin oloihin? Varmasti toivot vanhemmilta ymmärrystä ja apua esimerkiksi ylempään tahoon yhteydenottamisen kanssa, mutta miten itse tekisit sen?

Sekavasti kysytty mutta uskon, että ymmärrät :)

Kyllä, hoitajat ovat se syy. Niin kauan kun siellä kentällä tehdään töitä resurssipulassa, muutoksia ei synny. Milloin te sen tajuatte?

Luojan kiitos itse älysin vaihtaa naisvaltaiselta alalta miesvaltaiselle, en kestänyt enää päivääkään sitä valitusta resurssipulasta. Valivali ja mitään ei kuitenkaan tehty; ei lakkoiltu, eikä noustu barrikaadeille (paitsi pari meistä olis noussut, mutta paljonpa se auttaa).

Nyt on resursseja ja saa tehdä töitä siten, että siitä jopa nauttii.

Miten sinä hoitajana ajattelet, tai mikä sinusta olisi paras tapa lähteä vanhempien ja hoitajien vaatimaan parannusta resurssipulaan ja nykyiisiin oloihin? Varmasti toivot vanhemmilta ymmärrystä ja apua esimerkiksi ylempään tahoon yhteydenottamisen kanssa, mutta miten itse tekisit sen?

Sekavasti kysytty mutta uskon, että ymmärrät :)

Esimerkki oikeasta elämästä:

Meidän ryhmän leikkihuoneen katossa oli homepilkkuja. Johtajalta oltiin ruinattu niistä selvitystä 3 kuukautta, eikä mitään tapahtunut, sanoi vaan että hän hoitaa asian eteenpäin, ÄLKÄÄ puhuko vanhemmille etteivät pelästy turhaan jaada jaada....

Kun mitään ei tapahtunut, vastoin ohjeita vanhempainillassa kehoitimme vanhempia katsomaan kattoon ja sanoimme että asiaa kannattaa viedä eteenpäin, josko se saisi asiaan vähän vipinää... Arvatkaapa kuinka monta vanhempaa 23 lapsen ryhmästä vei asian eteenpäin? No, NOLLA vanhempaa. Huolimatta siitä että ryhmässä oli esim. astmaatikkolapsia.

Pisti vaan miettimään etteikö vanhempia oikeasti kiinnosta edes sitten oman lapsensa terveys? Nyttemmin tuo päiväkoti on ollut suljettu jo vuosia, sehän oli läpikastunut ja homeessa koko tönö. Sitä en tiedä oliko tuo mainittu home katossa kuinka terveydelle vaarallista, luulisin että oli, ainakin monella henk. kunnan jäsenellä oli monenlaisia oireita ja sairasteluja.

Eli toivoisin todella vanhemmilta edes jonkinlaista aktiivisuutta ja asioihin puuttumista sen suhteen, että saataisiin päiväkotiin edes ihan perusjuttuja. Nyt meillä on ollut aidat rikki 2 vuotta, ei niihin kukaan puutu. Vaikka jatkuvasti niistä yritetään puhua. Yksi ihana vanhempi tällä viikolla kyllä puuttui katolta tippuvaan märkään lumeen, soitti johtajalle ja viikon sisällä oli hoidettu miehet pudottamaan vaarallinen lumi katolta alas :) En tiedä, ehkä se ei ole vanhempien tiedossa että monessa pk:ssa oikeasti rivityöntekijÖIDEN sanalla ei ole painoa, ainoastaan sit asioihin puututaan jos ne meinaa karata seinien ulkopuolelle.... valitettavaa.

Kyllä, hoitajat ovat se syy. Niin kauan kun siellä kentällä tehdään töitä resurssipulassa, muutoksia ei synny. Milloin te sen tajuatte?

Luojan kiitos itse älysin vaihtaa naisvaltaiselta alalta miesvaltaiselle, en kestänyt enää päivääkään sitä valitusta resurssipulasta. Valivali ja mitään ei kuitenkaan tehty; ei lakkoiltu, eikä noustu barrikaadeille (paitsi pari meistä olis noussut, mutta paljonpa se auttaa).

Nyt on resursseja ja saa tehdä töitä siten, että siitä jopa nauttii.

No hyvä sulle, onneks olkoon.

Yhteistyössä