Havrix-rokote???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jennu79
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

Jennu79

Vieras
Onko kukaan joutunut raskausaikana ottamaan havrix-rokotetta? Onko vaikuttanut jotenkin raskauteen?
Olen lähdössä Tunisiaan ja rokotteen ottaminen olisi suositeltavaa..

Olin aika alussa raskaana kun lähdettiin Tahaimaahan häämatkalle, rokotetta ei suositeltu ja siten piti vaan olla tarkkana syömisten ja hygienian suhteen reissussa.

KTL:n sivuilta:
Varotoimet ja vasta-aiheet
Yleiset vasta-aiheet. Rokotteiden mahdollisia vaikutuksia sikiön kehitykseen ei ole tutkittu. Rokote voidaan kuitenkin antaa raskaana olevalle, jos taudin riski arvioidaan suureksi (esim. matkustaminen ja epidemiatilanteet).

Kannattaa varmaan jutella lääkärin kanssa.

Lääkärin mukaan riskiä ei ole, mutta eihän mitkään lääkkeet ole suositeltavia raskausaikana..
Mietityttää vain jotenkin tuo rokote, mutta kuvittelisin hepatiittiin sairastumisen olevan kohtalokkaampaa, kuin havrixin otto. Taidan taipua rokotteen kannalle.. Kiitos kommenteista.

moikka

Mä en ottanut Havrixia, kun tammikuussa mentiin Thaimaahan! siis 3-4 lääkäriä sanoi, ettei sitä anneta raskaana oleville. Jouduin kyselemään monesta paikasta siksi, kun osa sanoi, etttä gammaglobuliini (suojaa hepatiitilta, kai vanhempi rokotus) voidaan antaa. Sitten kun menin ottamaan tätä gammagloibuliinia, niin hoitaja sanoi ettei anna koska olen raskaana - eikä itekään ottaisi mitään rokotetta raskaana.

No, Thaimaan reissu tehtiin ilman rokotusta ja hyvin meni kun desinfioin käteni aina ennen ruokailua, enkä ostellut mitään mistään katukeittiöistä tai pienemmistä kioskeista. Hedelmiä söin paljon (kuorin itse, aamiaisella söin myös valmiiks kuorittuja). Tarkkaile vaan, että kanat ja pihvit on varmasti KYPSIÄ, eli leikkaa viipaleiksi.

Hyvää matkaa!!

Yhteistyössä