Haluisin syödä ravintolassa rauhassa, kiitos

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja TooQT2BSTR8
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
syömme ravintolassa monta kertaa viikossa, eikä tasan ehditä/haluta etsiä lapsenvahteja joka päivä. Siinä ne oppii syödessään. Yritän olla herkkänä muiden asiakkaiden reaktioille; jos näkyy nyrpeää naamaa, niin ehkä yritetään pitää hiljaisempana. Olen kuitenkin huomannut, että kaikkia lapset ei niin hirveästi ärsytä. Me käymme mieluiten myös kantapaikoissamme, jossa ravintolan henkilökunta ja yleensä osa asiakkaistakin on tuttuja. Silloin satunnainen kiljuminen ymmärretään satunnaiseksi, eikä tarvi kokea olevansa epäonnistunut kasvattaja ja ihminen...:)

Olen kyllä ap:n kanssa TÄYSIN samaa mieltä. Itselläni löytyy 2 lasta, SILTI en ymmärrä tommosta häiriökäyttäytymistä. Hiljaa ei tartte olla, tolkuton huutaminen ei kuulu sen sijaan asiaan. Ja kyllä siellä ravintolassa on pysyttävä omassa pöydässä. Vanhemmat ottakoon vaikka sitten pientä palapeliä ja piirusteltavaa tms. mukaan että aika kuluu! Ja kun sinne mennään kerran käytöstapoja opettelemaan, niin niiden mukaan silloin myös käyttäydytään.

Sama ilmiö muuten toistuu nykyisin paikassa sun toisessa esim. kaupoissa, kerhoissa jne. Kullannuput saavat riehua, huutaa ja sikailla ihan mielinmäärin ilman että vanhemmat korviaan lotkauttaa. Siinä vaiheessa ruvetaan vasta ihmettelemään missäs se meiän Pertti on, kun Pertti on jo ehtinyt tyhjentämään hyllyt, syömään muutaman lakritsin hyllystä ja on parhaillaan juoksemassa kärryineen puskutraktorin lailla parkkipaikalla autoja päin ...

Alkuperäinen kirjoittaja TANJA:
EIKÖ ERITYISLASTEN PERHEILLÄ OLE SITTEN OIKEUTTA KÄYDÄ ULKONA,ETTEI VAAN NYT KUKAAN KERMA...SE LOUKKAANNU?SAIRAUS??TÖRKEÄÄ.

Jonkinmoisen erityislapsen äitinä sanoisin, että tottakai erityislasten perheilläkin on oikeus käydä ulkona syömässä.
MUTTA MYÖS ERITYISLAPSEN ÄIDILLÄ JA ISÄLLÄ ON VELVOLLISUUS VAHTIA PENSKAANSA SEN VERRAN, ETTEI TÄMÄ MENE TOISTEN PÖYTIIN SÄHELTÄMÄÄN, JA HÄIRITSEMÄÄN MUIDEN RUOKAILUA :attn: . Koskee kaikkien lasten vanhempia, ei se että lapsi on erityislapsi vapauta vanhempia tästä velvollisuudesta.
Lapsista lähtee aina ääntä, se on varmaa. Mutta eihän ap siitä valittanut. Vaan siitä, että lasten annetaan mellastaa ravintolassa vailla mitään rajoja, ja ihan tosissaan häiritä muiden ruokailua. Ruokarauha kuuluu kaikille - vai maksaako näiden riiviöiden vanhemmat muka niiden kanssaruokailijoiden laskut, joiden ruokanautinto meni pilalle siksi kun Jormamicael tai Jessikyllikki ei osannut pysyä poissa toisten pöydistä?!
Lapset saa leikkiä ravintolan leikkinurkkauksessa. Lapset saa leikkiä vaikka ihan siinä oman pöydän ääressä. Kunhan eivät änkeä toisten pöytiin, tunge naamaansa muiden lautaselle, tule törkkimään toisten ruokailijoiden lapsia. Juoksuradat on erikseen. Ja vaikka oma lapsi on äidin ja iskän mielestä ihana, viereisen pöydän pariskunta ei siltikään ehkä halua häntä pöytäänsä pitämään seuraa.
Ei se voi olla niin vaikeaa ymmärtää. Vai onko?

Alkuperäinen kirjoittaja suunapäänäpersienä:
Alkuperäinen kirjoittaja Kata:
Alkuperäinen kirjoittaja suunapäänäpersienä:
Kun te jotkut lapsiperheet tulette raflaan syömään, niin voisitteko millään opettaa lapsillenne, että siellä ei juosta pöytien välissä, kiljuta kuin tapettava sika ja vieraitten ihmisten pitää antaa syödä rauhassa, ilman että siinä on jonkun lapsi tuijottamassa ja utelemassa. Kiitos.

:headwall: |O

lapset on lapsia! syö kotona jos et kestä elämää!

Ai sekö on oikeesti hyvää käytöstä et juostaan ja huudetaan ravintolassa?
Mä ymmärrän et lasista lähtee ääntä, mutta kyllä joku raja on silläkin oltava.

Peesi. Ainahan niille ei valitettavasti voi mitään, mutta silloin kyllä otetaan järeämmät konstit käyttöön! (no vaikka poistutaan sen apinan kanssa paikalta)
Me viedään lapset raflaan syömään sitten kun penikat osaa varmasti käyttäytyä- eli odottaa rauhassa ruokansa, syödä sen kutakuinkin siivosti ja osaavat noudattaa ohjeita. Kaksi kertaa on tyttö ollut meillä mukana, ja totesin, että pari vuotta saa vielä odottaa! Onneksi ei häiritty ketään, mutta multa meinas palaa käämi! Nuorimmaista en ole edes unissani harkinnut ottaa vielä mukaan- eikä tod niin, että ne molemmat olis mukana :o

Alkuperäinen kirjoittaja hyi saamari:
meillä on autistinen lapsi joka on paremmin käyttäytyvänä juuri se mitä kuvailit, ja jos pakotetaan istumaan pöydässä ja olemaan ihmettelemättä, emme koskaan pääsisi itse ulos. no onneks teidän iloksenne käymme max 3kertaa vuodessa ulkona syömässä, niin ei lapsettoman ruokarauha häiriinny.

Edelleen: Minkä lapsettoman?

Alkuperäinen kirjoittaja Åboriginal:
EIKÖ ERITYISLASTEN PERHEILLÄ OLE SITTEN OIKEUTTA KÄYDÄ ULKONA,ETTEI VAAN NYT KUKAAN KERMA...SE LOUKKAANNU?SAIRAUS??TÖRKEÄÄ.

Jonkinmoisen erityislapsen äitinä sanoisin, että tottakai erityislasten perheilläkin on oikeus käydä ulkona syömässä.
MUTTA MYÖS ERITYISLAPSEN ÄIDILLÄ JA ISÄLLÄ ON VELVOLLISUUS VAHTIA PENSKAANSA SEN VERRAN, ETTEI TÄMÄ MENE TOISTEN PÖYTIIN SÄHELTÄMÄÄN, JA HÄIRITSEMÄÄN MUIDEN RUOKAILUA :attn: . Koskee kaikkien lasten vanhempia, ei se että lapsi on erityislapsi vapauta vanhempia tästä velvollisuudesta.
Lapsista lähtee aina ääntä, se on varmaa. Mutta eihän ap siitä valittanut. Vaan siitä, että lasten annetaan mellastaa ravintolassa vailla mitään rajoja, ja ihan tosissaan häiritä muiden ruokailua. Ruokarauha kuuluu kaikille - vai maksaako näiden riiviöiden vanhemmat muka niiden kanssaruokailijoiden laskut, joiden ruokanautinto meni pilalle siksi kun Jormamicael tai Jessikyllikki ei osannut pysyä poissa toisten pöydistä?!
Lapset saa leikkiä ravintolan leikkinurkkauksessa. Lapset saa leikkiä vaikka ihan siinä oman pöydän ääressä. Kunhan eivät änkeä toisten pöytiin, tunge naamaansa muiden lautaselle, tule törkkimään toisten ruokailijoiden lapsia. Juoksuradat on erikseen. Ja vaikka oma lapsi on äidin ja iskän mielestä ihana, viereisen pöydän pariskunta ei siltikään ehkä halua häntä pöytäänsä pitämään seuraa.
Ei se voi olla niin vaikeaa ymmärtää. Vai onko?

Niinpä, tässä on nyt menny puurot ja vellit ihan sekasin joiltakin tässä keskustelussa.

ja sitä paitsi, mä kyllä katson miljoona kertaa mieluummin huutavia ja juoksevia ja kyseleviä tenavia, kuin humalassa kuolaavia ukkoja ja akkoja. jos ne on mieluisampaa ruoka seuraa, niin menee sit syömään niin myöhään, että niitä lapsia ei enää varmasti ole paikalla

Enpäs lukenut ketjua, mutta olen juuri sitä mieltä, että haluan syödä ravintolassa rauhassa ilman ap:n mainitsemia "häiriötekijöitä".
Luojalle kiitos, että opetti lapseni edes ravintolassa käyttäytymään :saint:

Tätähän voisi ajatella myös siten, että kyseessä olisikin aikuiset.
Ketä häiritsee, jos aikuiset istuu omassa pöydässään, juttelee, nauraa, vitsailee niin että siitä tulee ehkä hieman ääntä, hörppii toistensa laseista ja maistelee toistensa lautasilta? Tuskin ketään. Mua ei ainakaan.
No, häiritseekö sitten se, jos ventovieraat aikuiset änkeää kanssanne samaan pöytään kertomaan niitä vitsejään, hörppimään juomastanne ja maistelemaan lautaseltanne?
Sama asiahan se periaatteessa on... :xmas:

Alkuperäinen kirjoittaja Åboriginal:
Tätähän voisi ajatella myös siten, että kyseessä olisikin aikuiset.
Ketä häiritsee, jos aikuiset istuu omassa pöydässään, juttelee, nauraa, vitsailee niin että siitä tulee ehkä hieman ääntä, hörppii toistensa laseista ja maistelee toistensa lautasilta? Tuskin ketään. Mua ei ainakaan.
No, häiritseekö sitten se, jos ventovieraat aikuiset änkeää kanssanne samaan pöytään kertomaan niitä vitsejään, hörppimään juomastanne ja maistelemaan lautaseltanne?
Sama asiahan se periaatteessa on... :xmas:

Tää oli hyvä vertaus :D !

OTTI KANTAA VIESTIIN, (JOTA EN ENÄÄ LÖYTÄNYT,ENKÄ JAKSA ETSIÄ,KOSKA KESKUSTELU ON MAHDOTON)JOSSA MAINITTIIN, ETTEI OLE OIKEUTTA TULLA PILAAMAAN TOISTEN RUOKARAUHAA SILLÄ VARJOLLA, ETTÄ ON ERITYISLAPSI JA SAIRAUS.KUITENKINHAN ASIA ON NIIN, ETTÄ ESIM AUTISTISIA LAPSIA ON VAIKEAMPI OHJATA JA KAIKKI PÄÄSEVÄT HELPOMMALLA, KUN ANTAA LAPSEN VAELLELLA HIEMAN RAVINTOLASSA.MIELESTÄNI SIIS ERITYISLASTEN VANHEMMILLA JA LAPSILLA MYÖS ON OIKEUS RAVINTOLASSA KÄYMISEEN SIINÄ MISSÄ MUILLAKIN.AP:N VIESTIIN EN OTTANUT KANTAA.OTETAANPA NYT SIIHENKIN:ITSEÄNI EI METELI HÄIRITSE, JOKAINEN KASVATTAKOON LAPSENSA.MINUN LAPSENI TOSIN EIVÄT JUOKSENTELE JA HUUDA.JA LOPUKSI VIELÄ:MINÄ EN OLE ERITYISLAPSEN ÄITI ITSE.

Toisekseen, enpä ole koskaan tavannut lapsia, jotka tunkisivat pöytään syömään toisten eväitä ja juomaan toisten juomia.Turha taistella tuulimyllyjä vastaan:lapsiperheet ovat tervetulleita ruokaravintoloihin.Joka ei ei sitä hyväksy, pysyköön kotonaan.

Jos toi profiilin yritystä yritystä tarkottaa että sulla ei itellä vielä oo lapsia niin ymmärrän sua, mutta kun toivottavasti lapsia joskus saat niin kyllä säkin sit ymmärrät muidenkin lapsia. Ne ei oo koneita mistä voi ottaa tarvittaessa patterit pois. Jos on paha päivä niin on. Kovempi huuto tulee jos pidät lasta väkisin paikallaan jos sillä sattuu känkkäränkkä olemaan.

Mun mielestä käytöstavat opetellaan ensin kotona ja kun ne kotioloissa on hallussa, sitten mennään ihmisten ilmoille niitä treenaamaan. Jos lapsi kuitenkin julkisella paikalla riehaantuu siihen pisteeseen, että häiritsee muita, silloin äiti tai isä ottaa sen murunsa mukaansa ja menee jonnekin syrjemmälle riehujan kanssa, kunnes riehuja on rauhoittunut.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Mun mielestä käytöstavat opetellaan ensin kotona ja kun ne kotioloissa on hallussa, sitten mennään ihmisten ilmoille niitä treenaamaan. Jos lapsi kuitenkin julkisella paikalla riehaantuu siihen pisteeseen, että häiritsee muita, silloin äiti tai isä ottaa sen murunsa mukaansa ja menee jonnekin syrjemmälle riehujan kanssa, kunnes riehuja on rauhoittunut.

uskokaa tätä ihmistä!

Alkuperäinen kirjoittaja Miili:
Jos toi profiilin yritystä yritystä tarkottaa että sulla ei itellä vielä oo lapsia niin ymmärrän sua, mutta kun toivottavasti lapsia joskus saat niin kyllä säkin sit ymmärrät muidenkin lapsia. Ne ei oo koneita mistä voi ottaa tarvittaessa patterit pois. Jos on paha päivä niin on. Kovempi huuto tulee jos pidät lasta väkisin paikallaan jos sillä sattuu känkkäränkkä olemaan.

mä olen äiti-ihminen enkä siltikään ymmärrä niitä muiden lapsia tollasissa tilanteissa.

Muuten ei häiritse kuvailemat ongelmat, mutta jos meidän pöytää tulee tuijottamaan vieras mukula, niin sitä en hyvällä katsois, mulle on omat lapset riittämiin, muiden ei tarvi tulla kuikuilemaan. Oli sitten millanen ravintola tahansa. Otan vaikka kusipäisen asiakkaan maineen mieluummin, kuin siedän vieraita lapsia ravintolassa pöytämme äärellä, utelemassa mitenkään. Siinä on kyllä vanhemmat pahasti hakusessa lapsensa miellyttävyyden suhteen, jos eivät hae lastaan pois.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:

Juu,totta mutta meillä lapset kyllä suht hyvin pysyy aisoissa kotona ja tavallisissa ympäristöissä mutta ravintolat on harvinaista herkkua ja siksi se sekoittaa ne pienet päät.Toki asiaan puutumme mutta ei niitä nyt aivan täysin voi vangita paikalleen.

Myönnän että meidän poika yleensä kipittää ravintolassa ja jää jopa tuijjotteleen vieraisiin pöytiin. Eipä oo vielä julmia katseita tullut (vissiin ei kehdata sitten mulkoilla pahalla?), jos ei päästä hetkeksi vapauteen tota niin vaihtoehtona on kuunnella kaikkien ruokailijoiden armotonta rotesti huutoa.
Tosin ei tolla ikääkään vielä paljoa oo, kai se joskus oppii ettei vieraisiin pöytiin tuijotella.

Niin siis ei toi ihan vapaasti ravintoloissa juokse, perässä paimennan ja ohjaan etiä päin ettei jää tuijottaan pitkäks aikaa niitä vieraita pöytiä.

OTTI KANTAA VIESTIIN, (JOTA EN ENÄÄ LÖYTÄNYT,ENKÄ JAKSA ETSIÄ,KOSKA KESKUSTELU ON MAHDOTON)JOSSA MAINITTIIN, ETTEI OLE OIKEUTTA TULLA PILAAMAAN TOISTEN RUOKARAUHAA SILLÄ VARJOLLA, ETTÄ ON ERITYISLAPSI JA SAIRAUS.KUITENKINHAN ASIA ON NIIN, ETTÄ ESIM AUTISTISIA LAPSIA ON VAIKEAMPI OHJATA JA KAIKKI PÄÄSEVÄT HELPOMMALLA, KUN ANTAA LAPSEN VAELLELLA HIEMAN RAVINTOLASSA.MIELESTÄNI SIIS ERITYISLASTEN VANHEMMILLA JA LAPSILLA MYÖS ON OIKEUS RAVINTOLASSA KÄYMISEEN SIINÄ MISSÄ MUILLAKIN.AP:N VIESTIIN EN OTTANUT KANTAA.OTETAANPA NYT SIIHENKIN:ITSEÄNI EI METELI HÄIRITSE, JOKAINEN KASVATTAKOON LAPSENSA.MINUN LAPSENI TOSIN EIVÄT JUOKSENTELE JA HUUDA.JA LOPUKSI VIELÄ:MINÄ EN OLE ERITYISLAPSEN ÄITI ITSE.

No, mulle ainakin on yks hailee onko se ruokarauhan ja ruokailunautinnon pilaava lapsi autistinen vaiko ei. Ihan yhtä lailla se häiritsee, jos joku änkeää naamansa sentin päähän mun suusta ja sorkkii lautasellani olevaa ruokaa.
Mun poika on ajoittain tosi vaikea kontrolloitava. Mutta mun on pakko vain pystyä hallitsemaan hänet. Hän on mun lapseni.

Inhoan sitä, että raflassa jonku lapsi tulee kyttäämään kun syödään. Puhumattakaan juoksemisesta, kiljumisesta jne. Jos kiljuja on vauva, se on vielä ok. Jos kurkkija on pari vuotias, sekin on ok, jos utelija on erityislapsi, sekin on ok. Mutta parivuotiaanki, sekä erityislapsen vanhemmat puuttukoon lapsensa tekemisiin ja opettakoon käyttäytymään. Jos vanhempi kokee opettamisen ja ohjaamisen tarpeettomaksi tai ylivoimaisen vaikeaksi niin pysyköön kotona. Ei siksi että on pieni lapsi tms vaan siksi ettei kykene hoitamaan vanhemman tehtävää.
Tiedän, että lapsen huono käytös on vanhemman vikaa, mut se saa mut inhoamaan sitä lasta. Haluatko sun lastasi inhottavan, vaikka sulla olisi mahdollisuus vaikuttaa asiaan....

Alkuperäinen kirjoittaja EvaLon:
Juu,totta mutta meillä lapset kyllä suht hyvin pysyy aisoissa kotona ja tavallisissa ympäristöissä mutta ravintolat on harvinaista herkkua ja siksi se sekoittaa ne pienet päät.Toki asiaan puutumme mutta ei niitä nyt aivan täysin voi vangita paikalleen.
En tarkoitakaan, että pitäisi vangita. Mulla on itselläni poika, joka oli pienenä oikein Vaahteramäen Eemeli. Vikkelämpi kuin kapallinen kirppuja. Mutta kun oltiin ravintolassa, en antanut junnun riehua. Jos ei sanaa totellut, sitten mentiin syrjemmälle ja oltiin siellä niin kauan kunnes junnu oli rauhoittunut. Muita asiakkaita ei häiritä ja piste ja jos ja kun se tarkoitti mulle kylmää loppuateriaa, niin sitten tarkoitti. Ei mun montaa kertaa tarvinnut junnua ravintolan eteiseen viedä kun junnu jo tajusi, että ravintolassa ei tosiaankaan riehuta. Eikä kannata edes yrittää.

Aihetta sivuten: kun mun tyttäreni kimppuun kävi paljon häntä isompi poika (tyttö oli alle 3 v, poika koululainen) niin ihan yhtä paljon tyttöön sattui, tyttöä itketti ja mua raivostutti vaikka se kimppuun käynyt poika olikin adhd-lapsi.
Erityislapsiakin on vahdittava ja pidettävä silmällä, jopa enemmän kuin ns. normaaleja lapsia. Eikä saa vaan antaa lapsen tehdä mitä lystää sillä verukkeella, että se on erityislapsi ja se huutaisi niin että kaikki häiriintyy jos sitä kieltää. Prkl.

Mä en ymmärrä miten se tähän liittyy onko ap:lla lapsia vai ei. Mulla on pahimmassa uhmaiässä oleva poika ja silti mua häiritsee jos vieraiden lasten vanhemmat antaa muksujensa rellestää ilman mitään kuria.

Yhteistyössä