Haluatko kysyä romanikulttuurista?

• Viestiketjun aloittaja Romanitar...
  • Ensimmäinen viesti
Romanitar...
Alkuperäinen kirjoittaja kiitos tästä ketjusta :
Ompa valaiseva ketju :) Kiitokset ap!

Minun kysymykseni on seuraava:
naapurissa asuu romaniperhe, lapset käyvät meidän lasten kanssa leikkimässäkin. Oikein mukava perhe ovatkin :)

meillä on monta pientä lasta ja ainakin nuo pienet juoksevat alasti kotipihassa kesän. Onko tämä loukkaavaa? Entä kun minä imetän vauvaa pihallamme? Onko tämä loukkaavaa? En ole enne tämän ketjun aloittamista tätä ajatellutkaan.

Hei!
Tietysti te voitte omalla pihallanne tehdä ihan kuten itse haluatte. Pienten lasten alastomuutta ei yleensä ajatella samalla tavoin kuin isompien, eikä se siksi haittaa. Hämmennystä aiheuttaa, jos esim. sinä tai miehesi vaikka kulkisitte ilkosillanne pihallanne. :D Imettäminen saattaa aiheuttaa hämmentäviä ajatuksia ja mielikuvia, mutta ei siitä tarvitse luopua, ellet itse halua. Varmaankin naapurit asiasta vihjaisevat, jos se jotenkin haittaa heitä. :)

Romanitar...
Alkuperäinen kirjoittaja .:
Mitä tarkoittaa "sanat tiijätte/tiedätte", jota olen nähnyt romanien viljelevän netissä? Mitkä sanat?

Voiko valkolainen olla mustalaisen kanssa kaveri?

Etenkin nuoret viljelevät noita sanoja. Me puhumme suunsoitosta, mutta varsinaisesti tuota "suunsoittoa" pidetään meillä paljon pahempana, kuin miltä se pelkkänä sanana kuulostaa.

En tiedä, oletko koskaan kuullut, millaisilla nimityksillä romanit saattavat haukkua toisia romaneita tai ihmisiä, joiden kanssa ovat todella huonoissa väleissä.

Nuo "sanat" pitävät sisällään loukkauksia henkilöiden vanhemmista ja koko suvusta, ja myös siitä, että haukuttu henkilö olisi sukupuolisessa kanssakäymisessä jomman kumman vanhempiensa kanssa. En viitsi noita rumia sanoja alkaa tähän kirjoittamaan, koska ne on oikeasti niin asiattomia. Voit kuitenkin kuvitella.

Romaneille on todella vakava asia, jos tällaisia "vertauksia" itsen ja omien vanhempien suhteen aletaan tekemään, saatika että vanhempia loukataan, suvusta puhumattakaan.

Toivottavasti ymmärsit selitykseni edes suurinpiirtein.

Totta kai valkolainen voi olla mustalaisen kanssa kaveri, ei siinä ole mitään ongelmaa tai kiellettyä. Oma paras ystäväni, joka on minulle kuin sisko, on valkolainen. Lisäksi on myös muita hyviä ystäviä ja tuttavia valtaväestössä.

Romanitar...
Alkuperäinen kirjoittaja tyttönen:
moi...

mulla on hyvä ystävä joka on mustalainen, hän elää kuitenkin enemmän valkolais elämää kuin mustalais elämää....

usein hän sanoo että on todella paha mieli kun muut romanit tulevat arvostelemaan häntä siitä miten elää (hän käyttää tätä pikku hametta) etenkin nuoret katsovat aina päästä varpaisiin ja pitävät ns "hunompana häntä" kuin itseänsä koska tämä tyttö ei ole samanlainen? (tyttö on reilu 20 vuotias)

mistä johtuu syrjintä omaa rotua kohtaan ja miksi jos annatte vapauden valita miten elää niin sitten siitä ollaan kuitenki heti sanomassa että "kuinkas sinä täällä näin olet" tai "kuinkas teet näin???"

Hyvä kysymys. Olen monesti pohtinut sitä, miksei voida oikeasti antaa ihmisten olla sellaisia kuin he ovat ilman, että siitä pitää käydä ankaraa keskustelua. Minusta jokainen voi pukeutua ihan kuten itse haluaa, enkä minä pukeutumisen perusteella lähtisi ketään arvostelemaan.

Joidenkin mustalaisten mielestä ei ole tarpeeksi "hyvä" mustalainen, eikä käyttäydy oikein, ellei pue varsinaisia romanivaatteita päälleen.

Itse olen saanut kommentteja ollessani sijaisena eräässä työpaikassa, jossa ei romanivaatteita voinut käyttää. Ei siellä muita romaneita ollut minua katsomassa, mutta jotenkin asia vain tuli muiden tietoon, ja joitakin työvaatteissa oloni haittasi. Tätä en kuitenkaan niin alkanut ajattelemaan, koska minunhan asiani se on.

Kuitenkin pitää koittaa muistaa, että missään nimessä ihan kaikkia ei voi koskaan miellyttää, pitää vain kulkea omaa polkuaan, koska kukapa sen paremmin tekisi kuin ihminen itse.

Romanitar...
Alkuperäinen kirjoittaja minä vain:
Muihin kysymyksiin olenkin jo saanut tässä ketjussa vastauksen, mutta yksi ehkäpä huvittavakin kysymys on: Olen usein nähnyt sairaalassa ja terveyskeskuksessa vieraillessani, että siellä saattaa istua jopa kymmeniä romaneja odotusaulassa tms. Miksi koko perhe/suku tulee sairalaan, jos vain yksi on hoidettavana? :)

Sairasta, vaikka tämä ei olisikaan kuolemansairas, ei yleensä haluta jättää yksin eikä yksinäisyyteen. Silloin paikalle tulee niin monta ihmistä kuin vain mahdollista tukemaan tätä sairasta. Jos sairaalassaolo aika on pitkä, saattaa sairaalassa ihan yöpyäkin romaneita. Jotkut sairaalat on tälle antaneet myönnytyksen, mutta ellei sairaalassa jostain syystä voi yöpyä potilaan läheisyydessä, niin sitten yövytään jossain muualla ja tullaan seuraavana päivänä uudelleen tukemaan.

Jos on kyse jostain terveyskeskuskäynnistä, niin ei silloinkaan ole tavatonta, että porukkaa on potilaan lisäksi enemmän. Sairastunutta ei haluta jättää pelottaviin tilanteisiin, eikä aivan oman onnensa nojaan. Suku ja perhe on se, mihin romanit turvaavat myös sairauden iskiessä, ja sukua pidetään tärkeänä tukiverkkona myös tällaisissa tapauksissa.

vieras
Minulla on useita mustalaistuttuja, heistä suurinosa elää kuitenkin täysin valkolaiselämää... Usein kuitenkin juuri nämä mainitsemasi haukkumasanat tulevat heidänkin puheissa... Miten kenelläkään tulee mieleen edes niin rumilla sanoilla ketään haukkua? :(
Ja mitä "piiku" tarkoittaa? rakas...

Romanitar...
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Onko edelleen romanikulttuurissa lasten ruumiillinen kuritus yleistä?

Sanotaan, että nykyään suurimmassa osassa perheitä ei kuriteta pieniä lapsia ruumiillisesti. Ruumiillinen kuritus on yleisempää suunnilleen murrosiässä olevien tyttölasten kohdalla, eikä usein silloinkaan, jos ei ole kyse jostain todella vakavasta asiasta.

Itse en ruumiillista kuritusta tai väkivaltaa hyväksy.

Romanitar...
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
Oletteko valtaosin helluntailaisia?

Luulisin, että suurin osa kuuluu ihan "tavalliseen" ev.lut. seurakuntaan, mutta suurin osa käy juuri helluntaiseurakunnissa ym. vapaiden suuntien seurakunnissa. Osa on kastettu esim. helluntai- tai baptistiseurakunnan jäseniksi.

Romanitar...
Missäpäin suomea asuu romanien keskuudessa pahamaineisimmat suvut.
Minkälaista sinun arki ja perhe elämä on kun muita ei ole läsnä.
Puhutteko tunteista miehen kanssa? rakkaudesta? Alistetaanko naisia?

Omalla tavallaan jokaisesta romanisuvusta löytyy ns. pahamaineista porukkaa, eikä siksi oikeastaan voi puhuakaan siitä, ettäkö joku suku olisi jotenkin toista pahempi tai hyvempi. Joillakin on mielessään tiettyjä sukuja, joiden miniöiksi eivät mistään hinnasta antaisi tyttäriään, mutta samanlaisia sukuja nämä tällaisetkin ovat, kuten muutkin. Joka porukassa omat tavalliset tyyppinsä, ja sitten niitä toisenlaisiakin mahtuu joukkoon.

Yleisesti ottaen meidän arki on jokseenkin samanlaista, olipa sitten muita läsnä tai ei. Jos nyt ihan kahden kesken ollaan, niin tietysti asioista voi puhua vapaammin, myöskin muuten olla. Läheisyyttä ja hellyyttä on tietysti kahden kesken paljon paljon enemmän, kun sitä ei juuri muiden romanien nähden ole soveliasta osoittaa.

Sellaista tavallista arkea, mitä itse kunkin kotona varmaan. Minä pidän enimmäkseen huolen kodin puhtaudesta, mies tykkää kokkailla minulle aika usein, joten monesti hän hoitaa senkin puolen. Tuo on huomionarvoinen asia, koska kaikki miehet eivät tuollaista huomionosoitusta vaimolleen ole edes välttämättä ajatelleet.

Kun muutama päivä tästä vielä kuluu, alkaa minunkin työt taas, ja sitten päivistä tulee kiireisempiä. Aamulla töihin, ja takaisin joskus viiden aikaan viimeistään.

Mieheni kanssa jutellaan paljon kaikenlaisista asioista. Tunteet, kuten rakkaus, kuuluvat myös aihevalikoimaan.

Itse en koe olevani alistetussa asemassa, mutta onhan niitä sellaisiakin miehiä jotka ei pidä naista minään. Se ei kuulu romanikulttuuriin, vaan on jokaisen miehen omassa päässä, että miten naisia tai omaa vaimoa kohtelee. Nykyaikainen romanimies ymmärtää muidenkin kuin nyrkkien päälle.

Romanitar...
Minulla on useita mustalaistuttuja, heistä suurinosa elää kuitenkin täysin valkolaiselämää... Usein kuitenkin juuri nämä mainitsemasi haukkumasanat tulevat heidänkin puheissa... Miten kenelläkään tulee mieleen edes niin rumilla sanoilla ketään haukkua? :(
Ja mitä "piiku" tarkoittaa? rakas...

Hyvä kysymys. Tulee monesti mieleen, että ikään kuin juuri nuo rumat sanat olisivat jotain nykyajan small talkia romanityyliin. Jotkut puhuvat jopa lapsilleen noin, kun komentavat heitä. Minusta kyseiset sanat on niin rumia, että mieluummin olen sanomatta niitä.

Sehän se juuri on, että kun tuollaisia sanoja viljellään, niin pienet lapsetkin sitten niitä oppii. Eikä aikaakaan, kun jo itse pitävät moista kielenkäyttöä ihan normaalina ja huutelevat näitä tiettyjä sanoja pitkin kaupunkia. Eipä ihmekään, jos moni ajattelee että romanien lapset on järkiään huonosti kasvatettuja. Onneksi on perheitä, joissa noita sanoja ei opetella eikä huudella.

Riippuu vähän, että kuka sanoo, kenelle, ja missä tilanteessa tuon sanan "piiku". Se voi tarkoittaa rakasta tai kultaa, sitä voidaan käyttää kun mies puhuu tyttöystävälleen/naisystävälleen/vaimolleen yms., tai nainen voi käyttää jos puhuu hyvälle, rakkaalle ystävälleen, joka on myös nainen. Hellittelysana on siis kyseessä.

Paras ketju pitkiin aikoihin, kiitos ap:lle :)

Mulla ois vähän tällänen kevyempi kysymys, mutta tuli hiusasioista vielä mieleen asia johon en ole alalla törmännyt: tapaavatko romanit käydä ihan tavallisissa valtaväestön parturi-kampaamoissa, vai suositaanko enemmän romanipartureita (kaipa teitäkin hiusalalla on siinä missä muillakin aloilla)? Onko Suomessa muuten ihan täysin "romani-liikkeitä" tai onko romanin pa-ka-liike tavallisemmin esim. kodin yhteydessä..?

Naiset eivät varmaan kovin usein käy hiuksiaan leikkauttamassa, kun ne pitkinä halutaan pitää, mutta kai sitä joskus kuitenkin..? Onko hiuksien värjääminen yleistä?
Miehet ainakin käyvät varmaan varsin säännöllisesti yleensä parturissa, ikinä en nimittäin ole huomannut romanilla epäsiistiä tukkaa :)

vieras
Miten romaninuorten seurustelu tavallisesti etenee? Onko esimerkiksi tarkoitus seurustella vain yhden, "sen oikean" ihmisen kanssa, vai saako kummallakin sukupuolella olla edeltäviä kokemuksia?

nuk
Kiitos kaunis ap:lle ketjusta ja tyhjentavista, valaisevista vastauksista! :flower:
Harvinaisen asiallisena sailynyt ketju muidenkin osalta. Taman kaltainen ketju on mielestani palstaa parhaimmillaan :)
Mieltani askarruttavia kysymyksia ovat jo muut ehtineet kysella ja vastaukset ovat olleet kattavia. Varsinkin tuo kertomus "karkaamisesta" oli mielenkiintoinen, hatkahdyttavakin.

Elena
Hieno ketju, ja kiitos Romanittarelle hyvistä vastauksista. Mielenkiintoista lukea tällaisista asioista, joista ei todellakaan muutoin tietäisi mitään.
Tuli pari kysymystä tuossa lukiessa mieleen. Eli kuinka kauan on romaneita ollut Suomessa ja mistä he ovat tänne tulleet? Entä onko teillä mitään omaa kirjoitettua historiaa, vai miten opetatte lapsille omasta alkuperästänne ja tavoista? Vai imetyykö ne tavat vaan ympäristöstä niitä sen kummemmin opettamatta?

Minun ukkini aikoinaan kuljeskeli romanien kanssa paljonkin, juopottelemassa ja "naisissa". En tiedä sitten oliko hänellä suhteita romaninaisten kanssa vai mikä lie ollut tilanne, itse olin lapsi vaan silloin. Minusta kyllä tuntuu, että hän oli saattanut olla osaksi romani, oli niin tumma itsekin. Tai ehkä ei, en tiedä. Mitä mieltä romanien keskuudessa ollaan tällaisesta, kun valkolainen mies heilastelee romaninaisen kanssa?

Kiitos taas vastauksista, ilta meni tätä ketjua lukiessa. :flower:

Romanitar...
Alkuperäinen kirjoittaja Piikkikampa:
Paras ketju pitkiin aikoihin, kiitos ap:lle :)

Mulla ois vähän tällänen kevyempi kysymys, mutta tuli hiusasioista vielä mieleen asia johon en ole alalla törmännyt: tapaavatko romanit käydä ihan tavallisissa valtaväestön parturi-kampaamoissa, vai suositaanko enemmän romanipartureita (kaipa teitäkin hiusalalla on siinä missä muillakin aloilla)? Onko Suomessa muuten ihan täysin "romani-liikkeitä" tai onko romanin pa-ka-liike tavallisemmin esim. kodin yhteydessä..?

Naiset eivät varmaan kovin usein käy hiuksiaan leikkauttamassa, kun ne pitkinä halutaan pitää, mutta kai sitä joskus kuitenkin..? Onko hiuksien värjääminen yleistä?
Miehet ainakin käyvät varmaan varsin säännöllisesti yleensä parturissa, ikinä en nimittäin ole huomannut romanilla epäsiistiä tukkaa :)

Heippa. :)
Eilettäin olin tuohon aikaan jo nukkumassa, väsyttää niin tämä alkuraskaus että ei ole tosikaan. Nyt sitten virkeämpänä kohti loppupäivää, neuvolassakin tuli käytyä. :)

Miehet käy usein partureissa, naiset ei niinkään kampaamoissa. Usein on joku sukulainen tai muu tuttu, joko romani tai valtaväestöä, joka sitten esim. tasaa naisten hiuksia. Värjäys suoritetaan usein vain ihan itse, harvemmin kampaamoon lähdetään värjyyttämään.

Tulikin mieleen, että itsellekin olisi suoranaista hemmottelua mennä välillä ihan oikealle kampaajalle, vaikka vain jonkinlaiseen hiustenhoitoon, kun värjätäkään ei nyt voi.

Toki hiuksia tasataan, vaikka niitä ei ihan lyhyeksi pätkäistäisikään. Värjääminen on tosi yleistä. Punaiset ja punertavat sävyt on suosittuja, ehkä olet huomannutkin.

Hiukset tosiaan pyritään pitämään mahdollisimman siistejä, miehet saattaa parturissa käydä vaikka kerran kuussakin, jos itseä häiritsee tukka jotenkin.

Romanitar...
Miten romaninuorten seurustelu tavallisesti etenee? Onko esimerkiksi tarkoitus seurustella vain yhden, "sen oikean" ihmisen kanssa, vai saako kummallakin sukupuolella olla edeltäviä kokemuksia?

Ihanteellista tietysti olisi kulttuurinkin kannalta, että löydettäisiin vain "se oikea" jonka kanssa sitten seurusteltaisiin ja vietettäisiin loppu elämä. Mutta eihän se tietenkään niin monesti mene, joten useimmilla sukupuoleen katsomatta on aiempia kokemuksia, jos ei kovin konkreettisia, niin ainakin jonkinlaisia.

Rohmu
Raveissa näkee usein mustalaisia, miksi hevoset ja ravit ovat niin tärkeitä teille? Onko hevosurheilu vain mustalaismiesten ajanvietettä vai voivatko naiset osallistua esim. ravihevosten hoitoon/ajoon?

Romanitar...
Alkuperäinen kirjoittaja Elena:
Hieno ketju, ja kiitos Romanittarelle hyvistä vastauksista. Mielenkiintoista lukea tällaisista asioista, joista ei todellakaan muutoin tietäisi mitään.
Tuli pari kysymystä tuossa lukiessa mieleen. Eli kuinka kauan on romaneita ollut Suomessa ja mistä he ovat tänne tulleet? Entä onko teillä mitään omaa kirjoitettua historiaa, vai miten opetatte lapsille omasta alkuperästänne ja tavoista? Vai imetyykö ne tavat vaan ympäristöstä niitä sen kummemmin opettamatta?

Minun ukkini aikoinaan kuljeskeli romanien kanssa paljonkin, juopottelemassa ja "naisissa". En tiedä sitten oliko hänellä suhteita romaninaisten kanssa vai mikä lie ollut tilanne, itse olin lapsi vaan silloin. Minusta kyllä tuntuu, että hän oli saattanut olla osaksi romani, oli niin tumma itsekin. Tai ehkä ei, en tiedä. Mitä mieltä romanien keskuudessa ollaan tällaisesta, kun valkolainen mies heilastelee romaninaisen kanssa?

Kiitos taas vastauksista, ilta meni tätä ketjua lukiessa. :flower:

No hei. :) Mukavaa että näin moni on tykännyt ja saanut uutta tietoa. Kysyä saa edelleen, mitä vain mieleen juolahtaa.

Romanien historiasta on kyllä kirjoitettu jonkin verran, mutta jos verrataan sitä moniin muihin kirjoista löytyviin historian tapahtumiin ja asioihin, niin samalla tavalla sitä ei ole kuitenkaan vielä saatu ylös.

Romaneita on tullut Suomeen muutamana "aaltona", mutta yleisesti ottaen voidaan puhua 1500-luvun puolivälin tienoista. Tietojen mukaan siis ollaan oltu Suomessa noin viitisensataa vuotta.

On tehty kielitieteellisiä tutkimuksia, joiden avulla on pystytty "jäljittämään" romanikielen alkuperää. On päästy Pohjois-Intiaan, Punjabin seuduille. Näiden tutkimusten perusteella romanien arvellaan olevan alunperin lähtöisin Intiasta. Vaikka alkuperäismaan pitäisi olla Intia, ja ehkä onkin, ei sieltä ole saavuttu ihan "suoraan" tänne, vaan kierrelty ja asuttu eri paikoissa. Osa romaneista on tullut Suomeen lännestä, toiset taas idästä tai etelästä.

Yleensä vanhemmat ihmiset kertovat lapsille (ja muillekin) ajoista, joilloin itse ovat olleet nuoria ja lapsina. Tietyt tiedot ja historia siirtyvät siis perimätietona eteenpäin. Entisiin aikoihin noudatetuista tavoista ja käytännöistä kerrotaan myös samalla tavalla. Nykyiset kulttuurilliset tavat opitaan kuten muutkin totutut asiat, kasvamalla kulttuurissa. Yleensä tapoja ei tarvitse sen kummemmin opettaa, tietysti pienelle lapselle sanotaan, jos jotakin ei saa tehdä. Välttämättä ei sen kummemmin aleta selittämään, että tätä ei nyt tehdä sen ja sen takia. Lapsi oppii yleensä tosiaan asiat ympäristöstään.

Onhan niitä valkolaismiehiä, joilla on romanivaimo ja lapsiakin keskenään. Ei siinä mitään pahaa tai väärää ole, itsehän kukin omat puolisonsa valitsee. Tällaiset ns. sekaliitothan on paljon yleisempiä nykyään kuin ennen. Ei kenenkään valkolaisuus tai mustalaisuus haittaa, kunhan henkilöt keskenään sopivat olemaan yhdessä.

Saapi kysellä lisääkin, jos jotain on mielessä. :)

Romanitar...
Alkuperäinen kirjoittaja Rohmu:
Raveissa näkee usein mustalaisia, miksi hevoset ja ravit ovat niin tärkeitä teille? Onko hevosurheilu vain mustalaismiesten ajanvietettä vai voivatko naiset osallistua esim. ravihevosten hoitoon/ajoon?

Hevosia on mustalaisilla ollut niin kauan kuin tiedän, ja tavallaan se hevostenhoito ja sellainen on kuin jokin kulttuurillinen perintö. Mutta sanoisin, ettei kukaan varmaan hevosia ala valmentamaan tms. sen takia, että on mustalainen, kyllähän siihen on aina se oma kiinnostus, kuka tykkää ja kuka ei. Raveissa käydään usein siksikin, että siellä yleensä näkee muita mustalaisia. Jos ovat vielä samanhenkisiä, hevosihmisiä, niin varmasti saa keskustelun aikaan.

Yleensä ne on miehet, jotka hevosia ajaa. En ole itse asiassa ikinä kuullut romaninaisesta, joka ajaisi hevosia. Naiset voi ihan hyvin hoitaa hevosia, ja yleensä perheissä joissa hevosia on, on se hevosten hoitaminen sitten ihan jokaisen perheenjäsenen tehtävä tavalla tai toisella.

Alkuperäinen kirjoittaja Romanitar...:
Alkuperäinen kirjoittaja en usko kyllä että olet romani:
Miksi teidän miehet käyttää niin runsaasti huumausaineita ja tekevät rikoksia, en nyt muista prosenttilukua mikä romaniukoista oli lusinut linnassa mutta se oli ihan uskomattoman korkea.

Oikeastaan minun mustalaisuuteni ei liity tähän asiaan, mutta kyllä, olen romani. Mutta mennäänpä tuohon kysymykseesi. Olen myös kuullut puhuttavan prosenteista, mutta en muista itsekään tarkkaa lukua. Moni romanimies on sekaantunut huumeisiin, miedompiin tai kovempiin. Tämä on yleistä etenkin pääkaupunkiseudulla. Miksi joku alkaa käyttää huumeita, on hyvä kysymys. Mielestäni huumeisiin sekaantuminen ei liity oikeastaan kulttuuriin sinänsä. Syitähän voi olla monia. Syrjäytyminen on ehkä suurimmista syistä. Toisaalta jotkut kokeilevat, ja jäävät sitten ikään kuin huomaamatta koukkuun. Tällöin syrjäytyminen voi tulla vasta ajan myötä.

On myös ikävää, että moni harhautuu rikoksen poluille, ja ajautuu sitten kierteeseen.
Sanoisit vaan ihan suoraan, että on yhtä helvettiä olla vieras omassa synnyinmaassaan. En yhtään ihmettele, että tällaisen kohtalon uhrit kärsivät mielenterveys- ja huumeongelmista, ja tekevät rikoksia. Ei sitä välttämättä pahuuttaan tehdä, vaan syy on yleensä jossain muualla.

kiitos!
suuret kiitokset opettavaisesta ketjusta. Olet jaksanut ihailtavasti vastailla. Ketjua alusta asti seuranneena olisin kiinnostunut tällaisista henkilökohtaisista asioista. Minkä ikäinen itse olet? Mikä on tuleva työpaikkasi, siis ala? Kaikkea hyvää sinulle ja perheellesi!

yks varma lukija
Alkuperäinen kirjoittaja Romanitar...:
Alkuperäinen kirjoittaja Hieno ketju kiitos!:
Sinun pitäisi kirjoittaa kirja! Kirjoitat mielenkiintoisesti ja avoimesti asioista, joista harvoin saa kuulla! Kiitos :)

Heh, kuka tietää vaikka vielä joku päivä innostuisin kirjoittamaan kirjan aiheesta. On tullut kirjoitettua ja puhuttua romanikulttuurista aika paljon esimerkiksi sukulaislasten kouluilla opettajille sekä oppilaille. :)
Hyvä! Onnea ja rohkeuitta hankkeelle, jos joskus päätät sen toteuttaa! :flower:

KYSYMYS
MIKSI ETTE ELÄ MAASSA MAAN TAVALLA? Olette Suomessa ja täällä on suomen kulttuuri, jos romaniperinteet ovat niin tärkeitä, miksi ette pysyttele omassa maassa? Mitä omassa maassanne ajateltaisiin meistä valkolaisista kun tulisimme sinne valtavana joukkona keikisteen seksikkäissä vaatteissa ja eläisimme niin kuin meidän kulttuurissamme. Kyllä kaikki muut rodut ovat pitkälti suomalaisuuden hyväksyneet, miksi te ette voi?

pop
Miten nuoret oikein tutustuvat toisiinsa? Noita häveliäisyyssääntöjä näyttää olevan melkoisesti. Eli jos vaikka nuoret romaninaiset/ tytöt voivat olla "vapaasti" vain omassa rymässään ja nuoret miehet/pojat omassaan, millä tavalla tutustuminen oikein tapahtuu?

Yhteistyössä