Haluatko kysyä romanikulttuurista?

• Viestiketjun aloittaja Romanitar...
  • Ensimmäinen viesti
Romanitar...
Alkuperäinen kirjoittaja Aicca:
Pidetänkö mustalaishameen alla alushousuja? Yx kamu väitti ettei pidetä.

Heisp. Jotkut vanhemmat naiset eivät kuulemma käytä ainakaan kesäisin, mutta luulisi, että hekin sitten talvipakkasilla. Alusvaatteet on ihan normaali osa pukeutumista romaneillekin, ja minusta olisi outoa jos alusvaatteita ei käytettäisi. Lieneekö se tuokin sitten ihan vain makuasia.

Romanitar...
Alkuperäinen kirjoittaja utelias:
Miksi laitatte paperin- sanomalehden tms tuolin päälle vieraassa paikassa jos teitä pyydetään istumaan?
Ei auttanut vaikka näki että tuoli pestiin hänen nähden?
En koskaan kehdannut yhdeltä vanhemmalta romanirouvalta tätä kysyä kun kylässä kävi.

Toinen, miksi te ette laita roskia roskiin jos nautitte evästä autossa.
Miksi ne heitetään ikkunasta tai ovesta vaan ulos vaikka vieressä olisi roskis niin silti ne vaan heitetään luontoon? Eikö teidän kulttuurin kuulu kunnioittaa luontoa?
En muuten mutta tämä on monella eri paikkakunnilla nähty kesäloma reissuilla ym. niin uteliaana vaan kovin ihmettelen.

KIITOS :)

No hei.
En oikein tiedä, sillä minua ei ole opetettu laittamaan mitään alustoita istuimille, jos ne kerran ovat nähtävästi ihan puhtaita eikä niissä sotke vaatteitaan. Mitä lie tuo kyseinen rouva sitten ajatellut, ehkä ajatteli jostain syystä sotkevansa vaatteet, vaikka pesittekin tuolin hänen nähtensä. Toisaalta, käykö teidän luona muita romaneita, esim miehiä, tai onko käynyt? Jos käy, tai on käynyt, niin kyseinen nainen saattoi siksikin laittaa tämän lehden ikään kuin suojaksi siihen, ettei "likaisi" tuolia, eli jotta vastaisuudessa muut romanit voisivat istua tuolilla.

Hankala sanoa muiden puolesta, miksi eivät laita roskia roskikseen, vaan heittelevät niitä pitkin poikin. Romanit on periaatteessa luonnon lapsia ja luonnon kunnioittaminen kuuluisi kyllä asiaan. Minua on opetettu ihan tavallisesti laittamaan roskat roskikseen. Tämä ei liene kulttuurisidonnainen asia, vaan enemmänkin viite siihen, että ihmiset eivät osaa toimia oikein.

Ensimmäiseen kysymykseeni sainkin varmaan vastauksen näistä muista, mutta kysyn silti.

1. Pyykin pesu. Siis vanhempien ja lasten vaatteita ei pestä samassa koneellisessa? Eikä alusvaatteita?

2. Kehitysvammaiset romanit. Missä he ovat? Olen nähnyt yhden ainoan kulkevan perheensä mukana. (Aikuinen poika Tampereen/Pirkkalan alueella) Tämä on painunut mieleeni harvinaisena tapahtumana.
Liittyykö tämä kuukauden erakko-aika synnytyksen jälkeen jotenkin tähän?

Romanitar...
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Alkuperäinen kirjoittaja utelias:
Miksi laitatte paperin- sanomalehden tms tuolin päälle vieraassa paikassa jos teitä pyydetään istumaan?
Ei auttanut vaikka näki että tuoli pestiin hänen nähden?
En koskaan kehdannut yhdeltä vanhemmalta romanirouvalta tätä kysyä kun kylässä kävi.

Toinen, miksi te ette laita roskia roskiin jos nautitte evästä autossa.
Miksi ne heitetään ikkunasta tai ovesta vaan ulos vaikka vieressä olisi roskis niin silti ne vaan heitetään luontoon? Eikö teidän kulttuurin kuulu kunnioittaa luontoa?
En muuten mutta tämä on monella eri paikkakunnilla nähty kesäloma reissuilla ym. niin uteliaana vaan kovin ihmettelen.

KIITOS :)
Mä huomasin muuten myös valitettavasti konferenssissa tätä roskaamista. Romanit oleili aika paljon siinä samalla alueella siinä kentällä sinä yhtenä päivänä. Just se alue oli ihan täynnä roskaa sinä päivänä, mutta ei enää muina päivinä, kun romaneja oli paljon vähemmän. Mua kävi ihan ahdistamaan se sotku, joten keräilin niitä roskia sitten sieltä maasta.

Ehkäpä ympäristövalistus ei ole mennyt kaikille oikein perille, tai näitä asioita ei vain ole ymmärretty alkaa pitämään tärkeinä. Roskien kerääminen muiden jäljiltä on kyllä ikävää puuhaa.

Romanitar...
Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:
Mullakin ois kysyttävää. Miten kaukana toisistaan riitasukujen pitäs olla ja mitä jos satutaan vastakkain eikä pois pääse? Satuttiin kerran laivalla tilanteeseen kun kaksi romanisukua törmäsi toisiinsa ja alkoi kauhea suukopu siitä kuka saa olla sillä laivalla ja kuka oli ensin. En tiedä mihin saakka homma eteni ja miten se ratkesi.

Ei ole periaatteessa mitään rajaa sille, kuinka kaukana määrällisesti pitäisi asua. Riittää, että välimatka on sellainen, ettei osuta esim. kauppareissuilla samoihin kauppoihin tai muuten samoihin paikkoihin. Eli sillä lailla, että oleminen ja eläminen voi olla ihan vapaata eikä tarvitse koko ajan kyräillä, että ei kai tuolta vain tule sitä sakkia.

Tuollaisessa tilanteessa sen väärin tehneen suvun pitäisi väistää, ja esim. laivalla ollessa poistua sitten omiin oloihinsa ja jättää tilaa näille muille. Jos on niin, että molemmat suvut on vuoronperään tehneet pahaa toisillensa, niin tietysti molempien pitäisi väistää molempia, eli kummallakaan ei oikeastaan olisi etuoikeutta olla missään, ellei sitten joku halua vääntää kättä siitä, kumpi suku on ensimmäiseksi nämä riidat aloittanut.

Tuollaisissa tilanteissa saattaa suukovun lisäksi tulla pahojakin tappeluita, mutta jos pystyy itsensä hillitsemään, niin on viisainta aina poistua takavasemmalle, jos tietää itse moisessa tilanteessa olevansa väärässä.

Alkuperäinen kirjoittaja Romanitar...:
Mullakin ois kysyttävää. Miten kaukana toisistaan riitasukujen pitäs olla ja mitä jos satutaan vastakkain eikä pois pääse? Satuttiin kerran laivalla tilanteeseen kun kaksi romanisukua törmäsi toisiinsa ja alkoi kauhea suukopu siitä kuka saa olla sillä laivalla ja kuka oli ensin. En tiedä mihin saakka homma eteni ja miten se ratkesi.

Ei ole periaatteessa mitään rajaa sille, kuinka kaukana määrällisesti pitäisi asua. Riittää, että välimatka on sellainen, ettei osuta esim. kauppareissuilla samoihin kauppoihin tai muuten samoihin paikkoihin. Eli sillä lailla, että oleminen ja eläminen voi olla ihan vapaata eikä tarvitse koko ajan kyräillä, että ei kai tuolta vain tule sitä sakkia.

Tuollaisessa tilanteessa sen väärin tehneen suvun pitäisi väistää, ja esim. laivalla ollessa poistua sitten omiin oloihinsa ja jättää tilaa näille muille. Jos on niin, että molemmat suvut on vuoronperään tehneet pahaa toisillensa, niin tietysti molempien pitäisi väistää molempia, eli kummallakaan ei oikeastaan olisi etuoikeutta olla missään, ellei sitten joku halua vääntää kättä siitä, kumpi suku on ensimmäiseksi nämä riidat aloittanut.

Tuollaisissa tilanteissa saattaa suukovun lisäksi tulla pahojakin tappeluita, mutta jos pystyy itsensä hillitsemään, niin on viisainta aina poistua takavasemmalle, jos tietää itse moisessa tilanteessa olevansa väärässä.
Miten se "päätetään" kumpi on väärintehnyt osapuoli? Vai onko se itsestäänselvää, että teot ovat sellaisia, että on selkeä väärintekijä ja sen uhri? Ja voidaanko näitä sopia ja lakata olemasta vihoissa?

Romanitar...
Alkuperäinen kirjoittaja Huldasharks:
Ensimmäiseen kysymykseeni sainkin varmaan vastauksen näistä muista, mutta kysyn silti.

1. Pyykin pesu. Siis vanhempien ja lasten vaatteita ei pestä samassa koneellisessa? Eikä alusvaatteita?

2. Kehitysvammaiset romanit. Missä he ovat? Olen nähnyt yhden ainoan kulkevan perheensä mukana. (Aikuinen poika Tampereen/Pirkkalan alueella) Tämä on painunut mieleeni harvinaisena tapahtumana.

No hei!
Vanhempien, lasten ja nuorten vaatteet pestään kaikki eri koneellisissa. Myös miesten ja naisten vaatteet pestään erillään. Kukin pesee omat alusvaatteensa erillissä koneellisissa. Alusvaatteita ei tietenkään pestä muun pyykin kanssa, kuten nyt ei kai yleensäkään niiden vaatiman korkean lämpötilan vuoksi.

On myös niin tiukkoja käsityksiä, että samaa pyykkikonettakaan ei voida välttämättä käyttää. Jos on mahdollisuus käyttää esim. taloyhtiössä olevaa pyykkitupaa, niin tämä kone tai ne koneet otetaan sitten avuksi nuorison pyykin pesemisessä. Jos tuota mahdollisuutta ei ole, niin sitten vaan tosiaan eri koneellisissa.

Itsekään en ole nähnyt hirveästi kehitysvammaisia romaneja, mutta tiedän kyllä muutamia romaneja, jotka ovat kehitysvammaisia, tai sitten heillä on joku muu suurempi "vaiva". Yleensä kehitysvammaiset ja muuten vammaiset hoidetaan kotona, ellei tilanne ole sitten niin vaikea, että se vaatii laitoshoitoa. Saattaa olla, että kehitysvammaiset romanit eivät niinkään ole liikkeellä, vaan ehkäpä heitä jotenkin koetetaan varjella pitämällä heidät kotona.

Kuukauden mittainen epäpuhdas aika synnytyksen jälkeen ei liity tähän, paitsi jos on kyse vasta pienestä, kehitysvammaisesta vauvasta.

Romanitar...
Alkuperäinen kirjoittaja Huspati Huta:

Miten se "päätetään" kumpi on väärintehnyt osapuoli? Vai onko se itsestäänselvää, että teot ovat sellaisia, että on selkeä väärintekijä ja sen uhri? Ja voidaanko näitä sopia ja lakata olemasta vihoissa?

Jos tällainen väärin teko on tapahtunut pelkästään toisen osapuolen taholta, niin sittenhän homma on aika itsestään selvä. Näitä riitoihin johtavia tekoja on esimerkiksi raiskaus, henkihieveriin piekseminen tai toisen tappaminen.

Jos molemmat suvut on tosiaan tehneet väärin toisilleen, niin sitten saatetaan mennä siihen, kumman suvun puolelta nämä teot on alunperin aloitettu.

Jos kyse on todella vanhoista asioista, ne voidaan kyllä unohtaa ja olla sovussakin. Näin on käynytkin, mutta asiat ovat tällöin olleet jo yli sata vuotta vanhoja. Jos asiat ovat tapahtuneet kovin tuoreeltaan, niin niitä ei ihan heti saada sovittua.

No hei!
Vanhempien, lasten ja nuorten vaatteet pestään kaikki eri koneellisissa. Myös miesten ja naisten vaatteet pestään erillään. Kukin pesee omat alusvaatteensa erillissä koneellisissa. Alusvaatteita ei tietenkään pestä muun pyykin kanssa, kuten nyt ei kai yleensäkään niiden vaatiman korkean lämpötilan vuoksi.

On myös niin tiukkoja käsityksiä, että samaa pyykkikonettakaan ei voida välttämättä käyttää. Jos on mahdollisuus käyttää esim. taloyhtiössä olevaa pyykkitupaa, niin tämä kone tai ne koneet otetaan sitten avuksi nuorison pyykin pesemisessä. Jos tuota mahdollisuutta ei ole, niin sitten vaan tosiaan eri koneellisissa.

Itsekään en ole nähnyt hirveästi kehitysvammaisia romaneja, mutta tiedän kyllä muutamia romaneja, jotka ovat kehitysvammaisia, tai sitten heillä on joku muu suurempi "vaiva". Yleensä kehitysvammaiset ja muuten vammaiset hoidetaan kotona, ellei tilanne ole sitten niin vaikea, että se vaatii laitoshoitoa. Saattaa olla, että kehitysvammaiset romanit eivät niinkään ole liikkeellä, vaan ehkäpä heitä jotenkin koetetaan varjella pitämällä heidät kotona.

Kuukauden mittainen epäpuhdas aika synnytyksen jälkeen ei liity tähän, paitsi jos on kyse vasta pienestä, kehitysvammaisesta vauvasta.
Mä olen kuullut, että jos tänä epäpuhtaana aikana lapsesta selviää jokin vaikeampi vamma, niin tätä lasta ns. piiloteltaisiin enemmän kuin tervettä lasta. Ja ettei lasta hyväksyttäisi suvun jäseneksi. Tämä liittyy häpeään.
Korjaathan jos olen väärässä, kiitos :)

Jos kyse on todella vanhoista asioista, ne voidaan kyllä unohtaa ja olla sovussakin. Näin on käynytkin, mutta asiat ovat tällöin olleet jo yli sata vuotta vanhoja. Jos asiat ovat tapahtuneet kovin tuoreeltaan, niin niitä ei ihan heti saada sovittua.
Okei, eli tämä sopiminen pitää tehdä ikään kuin suvuittain? Jotkut yksittäiset ihmiset eivät päätä, että he eivät enää pidä yllä epäsopua.

kiitos tästä ketjusta
Ompa valaiseva ketju :) Kiitokset ap!

Minun kysymykseni on seuraava:
naapurissa asuu romaniperhe, lapset käyvät meidän lasten kanssa leikkimässäkin. Oikein mukava perhe ovatkin :)

meillä on monta pientä lasta ja ainakin nuo pienet juoksevat alasti kotipihassa kesän. Onko tämä loukkaavaa? Entä kun minä imetän vauvaa pihallamme? Onko tämä loukkaavaa? En ole enne tämän ketjun aloittamista tätä ajatellutkaan.

tyttönen
moi...

mulla on hyvä ystävä joka on mustalainen, hän elää kuitenkin enemmän valkolais elämää kuin mustalais elämää....

usein hän sanoo että on todella paha mieli kun muut romanit tulevat arvostelemaan häntä siitä miten elää (hän käyttää tätä pikku hametta) etenkin nuoret katsovat aina päästä varpaisiin ja pitävät ns "hunompana häntä" kuin itseänsä koska tämä tyttö ei ole samanlainen? (tyttö on reilu 20 vuotias)

mistä johtuu syrjintä omaa rotua kohtaan ja miksi jos annatte vapauden valita miten elää niin sitten siitä ollaan kuitenki heti sanomassa että "kuinkas sinä täällä näin olet" tai "kuinkas teet näin???"

minä vain
Muihin kysymyksiin olenkin jo saanut tässä ketjussa vastauksen, mutta yksi ehkäpä huvittavakin kysymys on: Olen usein nähnyt sairaalassa ja terveyskeskuksessa vieraillessani, että siellä saattaa istua jopa kymmeniä romaneja odotusaulassa tms. Miksi koko perhe/suku tulee sairalaan, jos vain yksi on hoidettavana? :)

Vieras
Ylivoimaisesti asiallisin ja molemminpuolin suvaitsevaisin ketju aiheesta, jonka olen nähnyt :). Ap ja kysyjät ansaitsisivat enemmänkin kuin sen kukkakimppu-hymiön, jota en osaa laittaa ;)! Ap on nähnyt paljon vaivaa järjestelmällisesti ja laajasti vastatakseen kysymyksiin - puolustelematta romanien keskuudessa olevia ongelmia, mutta myöskään vähättelemättä omaa identiteettiään. Syrjäytymisen ja ongelmien lievittyminen ei lähde epäluuloja hautomalla, vaan keskinäisellä ymmärtämisellä ja tietenkin myös sillä, että positiiviset vahvat romanit keskuudessaan saavat enemmän jalansijaa.

vieras
Missäpäin suomea asuu romanien keskuudessa pahamaineisimmat suvut.
Minkälaista sinun arki ja perhe elämä on kun muita ei ole läsnä.
Puhutteko tunteista miehen kanssa? rakkaudesta? Alistetaanko naisia?

Romanitar...

No hei!

Mä olen kuullut, että jos tänä epäpuhtaana aikana lapsesta selviää jokin vaikeampi vamma, niin tätä lasta ns. piiloteltaisiin enemmän kuin tervettä lasta. Ja ettei lasta hyväksyttäisi suvun jäseneksi. Tämä liittyy häpeään.
Korjaathan jos olen väärässä, kiitos :)

Ennen on voitu noin toimiakin, mutta ei enää nykyään. Lapsi on kyllä ihan suvun täysivaltainen jäsen, vaikka olisikin jollain tavoin vammautunut. :)

Romanitar...
Alkuperäinen kirjoittaja Huspati Huta:
Okei, eli tämä sopiminen pitää tehdä ikään kuin suvuittain? Jotkut yksittäiset ihmiset eivät päätä, että he eivät enää pidä yllä epäsopua.

Suvuittain, kyllä. Tietysti joku voi päättää että ei enää itse kanna kaunaa ja opettaa tämän lapsilleenkin. Mutta yksimielisyyteen on noissa asioissa hyvin hankala päästä. Jos vanhemmat ihmiset keskenään saavat aikaan sovun, niin sitä tietysti sitten kunnioitetaan.

Yhteistyössä