Haluatko kysyä romanikulttuurista?

• Viestiketjun aloittaja Romanitar...
  • Ensimmäinen viesti
tr
Alkuperäinen kirjoittaja Romanitar...:
Alkuperäinen kirjoittaja het:
Oletko ylpeä rodustasi?

Olen kyllä ylpeä siitä, mitä itse olen, enkä häpeile mustalaisuuttani. Miksi pitäisikään, jokaisen ihmisen pitäisi mielestäni olla ylpeä omasta perimästään.
Pidätkö rotuasi täysin vertailukelpoisena muihin suomalaisiin mitä tulee rikosten määrään ja työllisyyteen?

henna
Alkuperäinen kirjoittaja vieras kans:
mitä mieltä olet valkolaisnaisesta joka haluaisi pukeutua romaniasuun?

Tunnen ja tiedän muutamia valkolaisnaisia, jotka käyttää romanivaatteita. Se on minusta ok, kun ei kuitenkaan unohda omaa minuuttaan tai identiteettiään. Sama ihminenhän vaatteiden takana on, vaikka vaatteet olisikin romanikulttuuriin kuuluvat.

Nyt taidan mennä nukkumaan, kyselkää lisää vain, niin huomenna vastailen lisää :)
Mitäs mieltä olet siitä, että joku pukeutuisi romaniksi vain huvin vuoksi, tai vaikkapa siksi, että saisi kokeilla, miten romanipukuiseen ihmiseen suhtaudutaan? Siis tämä on ihan keksitty juttu, mutta tuli tästä mieleen.

Romanitar...
Alkuperäinen kirjoittaja Rokkaava KyborgiKarpalo:
Alkuperäinen kirjoittaja Rokkaava KyborgiKarpalo:
Tuli mieleen että voisko toi varastelu ym johtua siitä että romanit ajettais siihen syrjinnällä....?

Ja jatkona, kun mun isä oli joskus vartijana kaupoissa niin hän kyllä kertoi juttuja että romaninaisia oli ottanut kiinni joilla muovikassit täynnä tavaraa hameiden alla. En tietty ihan satavarmasti usko mun isän juttuja.

Onhan noita ihmisiä maailmassa kaikenlaisia. :)

Heips!
Toki varasteluun voi olla syynä syrjiminenkin. Jos tarpeeksi monelta taholta syrjitään, voi se johtaa siihenkin, että on jostain syystä pakkokin varastella. Ei sillä, että yrittäisin mitenkään puolustella moista käyttäytymistä.

Minusta ihminen, jolla on asiat hyvin, ei ala varastelemaan. Tuolla en tarkoita välttämättä sitä, että on rahaa, sillä tiedän erään iäkkäämmän puoleisen kotirouvan, jolla kyllä rahaa on, mutta kuitenkin kulkee varastelemassa tuon tuostakin kaupoissa. Kaupoissa tiedettiin naisen touhuista, ja nämä asiat sitten painettiin villaisella.
Piti vielä sanoa että kyllähän sitä on tavannut kaikenlaisia romaneja, mun isä on muutenkin kuin työn puolesta ollut paljon romanien seurassa. Muistui mieleen kun joskus koulussa ollessa yksi luokkakaverini, romani siis, vei mut kotiinsa ja sanoi äidilleen että olen hyvä tyyppi enkä niinkuin muut. (niinkuin ei olisi ollut yleistä että heillä käy ei romani) Ja hän myös joskus puhui hieman romanikieltä koulussa.

Ton Kiban mä olen myös tavannut, junassa joskus kauan sitten, en tosin tiennyt silloin kuka hän on ja juteltiin tosi paljon sen matkan aikana, vähän sen jälkeen näin hänet telkkarissa. Olin silloin ehkä 16.

Hei taas!
On paljon sellaisia romanikoteja ja perheitä, joissa ei valkolaisia juurikaan käy. Jotkut ajattelevat symbolisia puhtaussääntöjä, eivätkä siksi kutsu valtaväestöä kylään, mutta minulle ainakin on opetettu, että niitä ei voi ulottaa koskemaan ihmistä, joka ei elä romanikulttuurissa tai ole itse romani. Ongelmaa ei siis periaatteessa pitäisi olla.

Kiba onkin fiksu ihminen, jolla on järkeviä ajatuksia. Häntä en ole puolestani ikinä tavannut, mutta toivottavasti joskus avautuu mahdollisuus tavata ja vaikka vähän keskustellakin.

ei yks hyvä esimerkki paljoo paina
Alkuperäinen kirjoittaja ekekek:
Tässähän näyttää siltä, että rikot ennakkoluuloja! :)
Kiitos että jaksat vastata ja lisätä romanitietouttamme.
Tosi hyviä ja perusteellisia vastauksia olet antanut
No en minä ainakaan ollut kuvitellutkaan, että 100% romaneista olisi rikollisia tai työttömiä tmv.

ekekek
Alkuperäinen kirjoittaja ei yks hyvä esimerkki paljoo paina:
No en minä ainakaan ollut kuvitellutkaan, että 100% romaneista olisi rikollisia tai työttömiä tmv.
Tarkoitukseni olikin kiittää aloittajaa. Ehkä jollakin on ennakkoluuloja nääs.

Romanitar...
Alkuperäinen kirjoittaja juu:
yhellä mustalaisnaisella oli hameen alla moottorisaha ,vain narut näkyi kun kassan ohi käveli.
muuten miksi laitatte lapsenne kaupassa varastelemaan?nähtyä on.miksi ei sossut puutu tapauksiin?tai oikeesti kyllä puuttui kun me kyläläiset puutuimme asiaan.poliisiauto teki ns.ratsian ja vei muksut mennessään.nyt porukka on tulluttakaisin asuntovaunuunsa ja lapset on varmaan otettu niiltä huostaan.

No hei.
Onhan noita tapauksia tullut esim. lehtien kautta ilmi, että millaisia virityksiä jotkut ovat kamppeisiinsa laittaneet, että ovat saaneet varastettua. Alibissa oli tuossa taannoin mies, joka oli pukenut romanivaatteet päälleen ja koettanut viedä jotain huoltoasemalta. Vaikka kyse olikin rikoksesta, tuo kuvas nauratti. Mies hameet päällä, mikäpäs siinä sitten...

Anteeksi, mutta kirjoitat nyt ihan kuin me kaikki laittaisimme lapsemme varastelemaan kaupoissa ihan automaattisesti. Toivon kuitenkin että ymmärrät, että kaikki eivät näin tee. On ajattelemattomia vanhempia, jotka itsekin varastelevat ja kai he sitten opettavat lapsensakin tuomaan hyötyä perheeseen tuolla tavoin, vaikka totuushan on, että lapset pitäisi pitää tuollaisista asioista kaukana. Tiedän ja tunnen ihan henkilökohtaisesti erään nelikymppisen naisen, jolla on muutama pienempi lapsi. Tämä kyseinen nainen elää muutenkin hieman holtitonta elämää, ja kulkee myös varastelemassa tämän tästä niin, että on porttikieltojakin kuulemma saanut useampaan kauppaan. Lapsille tämä ko. nainen on opettanut samoja temppuja, mikä on ikävää.

Heidänkään elämään ei sossu puutu millään tavalla, vaikka kuulemma heidän naapurit ovat tehneet kaikenlaisia lastensuojeluilmoituksia eri tyyppisistä asioista. Hankala sanoa, miksei sitten hoideta työtä. Ehkä romaneitten asioihin "sekaantuminen" tuntuu hankalalta ja pelottavaltakin. Tai ehkä vaikuttaa siltä, ettei mitään ole tehtävissä. Minusta noissa tapauksissa pitäisi kyllä ruveta ehdottomiin toimenpiteisiin, eihän lapselle pidä varastamista opettaa, vaan päin vastoin.

Muakaan ei ole kotona opetettu varastamaan, päin vastoin, sanottiin, että vanhemmilta pitää pyytää, jos jotain haluaa. Katsotaan sitten, voidaanko sitä ostaa, jos ei, niin sitten ollaan ilman. On paljon romaneita, jotka ei lapsiaan laita tuollaiseen liemeen heti pienestä pitäen. On tietysti niitäkin, jotka laittavat, mutta sanoisin, että edelleenkään varastaminen ei kuulu romanikulttuuriin eikä ole muutenkaan kulttuurisidonnaista.

1000000 vs. 1
Alkuperäinen kirjoittaja ei yks hyvä esimerkki paljoo paina:
Tarkoitukseni olikin kiittää aloittajaa. Ehkä jollakin on ennakkoluuloja nääs.
Juu erittäin asiallista ja monipuolista info aloittajalta. Omat ennakkoluuloni eivät tosin poistu yhtään mihinkään yhden positiivisen esimerkin myötä.

Alkuperäinen kirjoittaja Sama:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Miten romanikulttuurissa suhtaudutaan mielenterveysongelmiin ja niiden hoitoon? Olen ammatiltani psykologi ja psykoterapeutti ja olen ihmetellyt romaniasiakkaiden vähäistä määrää. Kuitenkin tilastollisesti suunnilleen sama määrä eri mielenterveysongelmia on ihmisillä eri asuinmaista ja kulttuureista riippumatta.

Kysyit tärkeästä asiasta. Sairaalat ja terveyspalvelut on yleensäkin asioita, joihin romanien on joskus hankala hakeutua.

Mielenterveysongelmia minun käsittääkseni hävetään aika pitkälle, eikä niistä välttämättä puhuta ollenkaan. Voi olla, että mielenterveysongelmainen (vaikka itsekin tiedostaisi ongelmansa) ei puhu asiasta lainkaan. Sinänsä mielenterveysongelmissa ei ole kulttuurillisesti katsottuna mitään hävettävää, mutta jotenkin ns. ulkopuoliselle ihmiselle näiden asioiden jakamista saatetaan pitää nöyryyttävänä tai häpeällisenä.

Tuntuu myös, että vaikka mielenterveyspalveluista onkin puhetta ja tietoa, ei osata hakeutua oikeaan paikkaan. Romaneille pitäisi minusta koettaa tiedottaa näistä asioista enemmän, koska on paljon romaneita, jotka kaikista nykyajan mukavuuksista huolimatta elävät jotenkin pimennossa tällaisista tavallisista asioista.
Kiitos asiallisesta ja hyvästä vastauksestasi :). Olen oikeasti tätä joskus miettinyt ja sitäkin, mitä asialle voisi tehdä. En myöskään tunne yhtään psykiatria tai psykologia, joka itse olisi romani. Varmasti on vaikeampaa puhua ns. ulkopuoliselle, joka ehkä ei ymmärrä kulttuurianne. Toisaalta esimerkiksi itselläni on käynyt englannin kielellä asioivia asiakkaista itselleni vieraista kulttuureista ja maista ja yhteisellä yrittämisellä on "yhteinen kielikin" löytynyt.
Minulla on yksi romaniystävä, joka käy terapiassa. Häntä olisi myös kiinnostanut ala, muttei ole päässyt sitä opiskelemaan. Hän ei häpeile terapiaansa, muttei kyllä kertoile siitä tummien parissa, paitsi perheensä.

X
Miten romanit suhtautuvat homoseksuaalisuuteen? Kielletäänkö koko ilmiön olemassaolo?
Oletan että negatiivisesti, varsinkin kun monet romanit ovat helluntailaisia joille yleensäkin homoseksuaalisuus on punainen vaate. Voin olla väärässäkin...

ns
Millä tavalla ennakkoluulot poistuvat, jos tietää joistakin romaneiden perhenormeista? Käsittääkseni hieman muista asioisa ennakkoluulot ovat syntyneet kuin romaneiden kodinhoidon suunnalta.

ekekek
Alkuperäinen kirjoittaja ns:
Millä tavalla ennakkoluulot poistuvat, jos tietää joistakin romaneiden perhenormeista? Käsittääkseni hieman muista asioisa ennakkoluulot ovat syntyneet kuin romaneiden kodinhoidon suunnalta.
Tarkoitin, että ap antaa positiivisen kuvan itsestään ja samalla edustamastaan romanikulttuurista. Ennakkoluuloja voidaan vähentää asiallisella tiedolla. Ei viitsitä takertua tähän, jookos.

Romanitar...
Alkuperäinen kirjoittaja lizko:
Alkuperäinen kirjoittaja juu:
yhellä mustalaisnaisella oli hameen alla moottorisaha ,vain narut näkyi kun kassan ohi käveli.
muuten miksi laitatte lapsenne kaupassa varastelemaan?nähtyä on.miksi ei sossut puutu tapauksiin?tai oikeesti kyllä puuttui kun me kyläläiset puutuimme asiaan.poliisiauto teki ns.ratsian ja vei muksut mennessään.nyt porukka on tulluttakaisin asuntovaunuunsa ja lapset on varmaan otettu niiltä huostaan.
minusta tuo on vähän epäreilusti pistetty että "miks laitatte lapsenne varastamaan" - kun siis ihan kuin se olisi joku perusasetus!
miksi kukaan varastaa? miksi kukaan opettaa lapsilleen että on ok varastaa? on niitä ihan meidän valkolaistenkin keskuudessa, yhtä ajattelemattomia kaistapäitä, en näkisi että tämä on vain romanien joku erityispiirre tai kulttuurisidonnaista! mitä mieltä on romanitar?
kiitos sulle muuten mielenkiintoisista vastauksista! harvoin saa näin avoimia vastauksia tietystä kansanryhmästä, joita monet varmasti ymmärtävät aivan liian vähän.
itse olisin otettu saadessani kohdata sinunlaisen romanin vielä joskus ja keskustella näistä asioista. :)
kunnioitan kaikkia ihmisiä sen perusteella mitä he tekevät, ei sen perusteella mikä syntyperä on, uskon vakaasti että romanit ovat yhtälailla fiksuja ihmisiä, eivätkä mitään ryövääviä rikollisia koko poppoo, niinkuin usein on mielikuvan saanut ihmisten puheista!
tilastollisesti uskoisin, että romanit näkyvät, koska eivät ole valtaväestöä - verrattaenhan me ihan pulliaissuomalaiset varmasti varastellaan ja tehdään rikoksia enemmän kuin romanit, jos määrällisesti katsottaisiin!

olisi mulla muutama kysymyskin...
sanoit etteivät romaninaiset useimmiten imetä, itse kuitenkin meinasit imettää eikö? pidetäänkö sitäkin itse toimitusta jotenkin epäpuhtaana, vaiko vain häveliäisyyden takia sitä ei tehdä toisten läsnäollessa?

olen ollut käsityksessä että suku ja perhe on tärkeä romaneille, onko tapana pitää isoja kokoontumisia, vaikkapa viikonloppuna syöden hyvin taikka muuten? miten yhteiset ruokailutilanteet hoituvat sukulaisten kanssa, ei vain oman perheen kesken?

sitten vielä että mistä romanit saavat ns. "uutta verta" sukuihinsa, kun kuitenkin heitä(teitä) on melko vähän täällä suomessa? onko se yleistä ottaa valkolaisvaimo/mies?

eipä kai nyt muuta tällä kertaa...

Hyvä kommentti, ja kiitos samalla kysymyksistä. Eihän se tosiaan mikään perusasetus tai kulttuuriin kuuluva tapa ole, jos joku - tai vaikka monetkin - varastaa. Miksi ihmiset nyt varastavat, en ala myöskään tähän erittelemään syitä, koska on hankala tietää kenenkään motiiveja tekoihinsa. Tuohon edelliseen kommenttiin tosiaan laitoinkin tuossa vastausta, jossa tuumailin, että ei tuo mitenkään kulttuurisidonnaista kyllä ole. Kaistapäitä ja lapsilleen pahoja tapoja opettavia ihmisiä löytyy varmasti niin romaneista kuin valtaväestöstäkin, muista etnisistä ryhmistä nyt sitten puhumattakaan.

Monet eivät halua antaa ns. kunnollisia vastauksia, kun jotain kysellään. Ehkä ajatellaan, että ei saisi kertoa liikaa, ja varmaan minäkin nyt joltain noin ajattelevalta saisin aikamoisen ryöpyn niskaani. Mutta eipä tuolle ole väliä. Olen havainnut, että ennakkoluuloja yms. voi vähentää ihan silläkin, että avoimesti kertoo asioista, ja koettaa keskustella rakentavasti. Eihän asiat sillä parane, että ollaan vaiti eikä kerrota kenellekään mitään, muutenkin romanit ja romanikulttuuri on tosiaan asia, joista yllättävän harvalla on loppujen lopuksi tietoa. Pintapuolista ehkä, mutta on paljon asioita, mistä ei ole ikinä kuultukaan.

Minä myös arvostan ihmistä sen perusteella, mitä hän tekee ja minkälainen on, en siksi, mitä rotua tms. hän on. Muu käytös ja se, minkä oloinen ihminen on, ratkaisee.

Imettämiskysymykseen, joo, meinasin kyllä imettää. Järjestän sitten asian niin, että se on mahdollista. Itse en suhtaudu niin tiukasti ihan kaikkiin asioihin, mutta toisaalta muiden läsnäollessa en voi tietenkään alkaa olla miten sattuu, etten loukkaisi sitten muita. Toimitusta pidetään myös epäpuhtaana, mutta myös häveliäisyyssyistä sitä ei voi suorittaa muiden kuin oman miehen nähden. Lisäksi on vielä sekin, että kun nimenomaan synnytyksen jälkeen alkaa likainen aika, niin sekin on sitten omiaan tuomaan lisää "epäpuhtautta". Lisäksi tietyt ruumiinosat luetaan likaisiksi, esim. rinnat, alapää, tai jalat. Periaatteessa pää ja kasvot on ihmisen puhtainta aluetta.Valtaväestön edustajien nähden voi kyllä imettää.

Suku ja perhe on kyllä romaneille hyvin tärkeä asia. Sukulaisia tunnetaan monesti hyvinkin kaukaa, ja heidän kanssaan ollaan yhteyksissä ainakin välillä. Jos sopivan matkan päässä asuu sukulaisia keskenään, niin kyllä silloin välillä pidetään isompia kokoontumisia, jolloin kaikki on yhdessä. Jouluna on monesti tyypillistä, että sukua saattaa tulla paljon ja pitkänkin matkan päästä viettämään juhlaa, esimerkiksi vanhempien ihmisten taloon.

Yleensäkin ruokailutilanteissa on hyvin tyypillistä se, ettei paikalla ole välttämättä vain oma perhe. Monesti on ainakin yksi ns. ylimääräinen syöjä, joten ruokaa laitetaan yleensä runsaasti. Kun on enemmän sukua koolla, niin yleensä ruokailevat ensin vanhemmat miehet ja vanhemmat naiset. Miehet ennen naisia. Jos kuitenkin vanhempaa väkeä on vähemmän, voivat he ruokailla yhdessäkin. Tällöin kuitenkin istutaan eri puolella pöytiä, miehet toisella puolella ja naiset toisella puolella. Vanhempien ihmisten jälkeen ruokailevat sitten aina nuoremmat ja taas nuoremmat. Yleensä pienet lapset syövät yhtäaikaa vanhempien ihmisten kanssa, nuoret naiset syövät viimeiseksi.
Jos on tilaa paljon, niin voihan kaikki tietysti ruokailla yhtä aikaakin, silloin vain noudatetaan sitä että toisella puolella pöytää istuu miehet, toisella puolella naiset.

On muuten tosi paljon miehiä, jotka ottavat esim. valkolaisvaimon. On myös joitakin naisia, joilla on mies valtaväestöstä. Tämä on tietysti ihan terveellistä juuri mainitsemastasi syystä. :) Ai niin, piti mainitsemani, että Ruotsin puolella asuu myös aika paljon suomalaisia romaneja, ja ei ole ollenkaan ihmeellistä, että vaimo tai mies otettaisiin sieltäkin puolelta merta, koska yhteydet Ruotsissa asuviin suomalaisiin romaneihin on hyvät ja jokapäiväiset.

Kysele vain lisää, kun jotain mieleen tulee.

Romanitar...
Alkuperäinen kirjoittaja miiisa:
onko joitakin paikkakuntia, joihin romanit eivät jostain syystä muuta ollenkaan tai eivät saa asua?

Ei ole mitään tiettyjä paikkakuntia, joihin romanit ei saisi ollenkaan muuttaa. On kuitenkin sukuja, jotka ovat riidoissa keskenään, ns. sopimattomia toisilleen. Nämä sopimattomien sukujen jäsenet eivät voi asua samalla paikkakunnalla, joten jos ennen riitaa on samoilla paikoilla asuttu, muuttaa väärin tehnyt suku jäsenineen pois.

Mikäli isommassa kaupungissa asuu sopimattomia toisilleen, he eivät ole toistensa kanssa tekemisissä eivätkä kanssakäymisissä. Kun kadulla tai muualla kohdetaan, väärin tehneen suvun osapuolet väistävät eli siirtyvät tämän toisen suvun edestä.

Romanitar...
Alkuperäinen kirjoittaja Hieno ketju kiitos!:
Sinun pitäisi kirjoittaa kirja! Kirjoitat mielenkiintoisesti ja avoimesti asioista, joista harvoin saa kuulla! Kiitos :)

Heh, kuka tietää vaikka vielä joku päivä innostuisin kirjoittamaan kirjan aiheesta. On tullut kirjoitettua ja puhuttua romanikulttuurista aika paljon esimerkiksi sukulaislasten kouluilla opettajille sekä oppilaille. :)

utelias
Miksi laitatte paperin- sanomalehden tms tuolin päälle vieraassa paikassa jos teitä pyydetään istumaan?
Ei auttanut vaikka näki että tuoli pestiin hänen nähden?
En koskaan kehdannut yhdeltä vanhemmalta romanirouvalta tätä kysyä kun kylässä kävi.

Toinen, miksi te ette laita roskia roskiin jos nautitte evästä autossa.
Miksi ne heitetään ikkunasta tai ovesta vaan ulos vaikka vieressä olisi roskis niin silti ne vaan heitetään luontoon? Eikö teidän kulttuurin kuulu kunnioittaa luontoa?
En muuten mutta tämä on monella eri paikkakunnilla nähty kesäloma reissuilla ym. niin uteliaana vaan kovin ihmettelen.

KIITOS :)

Romanitar...
Alkuperäinen kirjoittaja tr:
Alkuperäinen kirjoittaja het:
Oletko ylpeä rodustasi?

Olen kyllä ylpeä siitä, mitä itse olen, enkä häpeile mustalaisuuttani. Miksi pitäisikään, jokaisen ihmisen pitäisi mielestäni olla ylpeä omasta perimästään.
Pidätkö rotuasi täysin vertailukelpoisena muihin suomalaisiin mitä tulee rikosten määrään ja työllisyyteen?

Olen jo aiemmin täällä kirjoittanut, että mainitsemistasi asioista on olemassa tilastolliset luvut, ja että ne kertovat omaa tarinaansa. En siis lähde vääntämään kättä tästä asiasta. On tilastoitu, että romanit tekevät enemmän rikoksia suhteessa valtaväestöön, mutta en ole koskaan ajatellut, että moisista tilastoista olisi jotakin varsinaista hyötyä. On fakta, että on ihmisiä, jotka ovat rikollisia ja omasta tahdostaan työttömiä, mutta on myös fakta, että on paljon niitäkin, jotka eivät näistä kumpaakaan ole. Mielestäni tämä on pääasia, ei niinkään tilastot tai luvut niissä.

Tietysti vertailua voi harrastaa, jos siitä kokee saavansa jonkin täyttymyksen.

Romanitar...
Alkuperäinen kirjoittaja henna:

Tunnen ja tiedän muutamia valkolaisnaisia, jotka käyttää romanivaatteita. Se on minusta ok, kun ei kuitenkaan unohda omaa minuuttaan tai identiteettiään. Sama ihminenhän vaatteiden takana on, vaikka vaatteet olisikin romanikulttuuriin kuuluvat.

Nyt taidan mennä nukkumaan, kyselkää lisää vain, niin huomenna vastailen lisää :)
Mitäs mieltä olet siitä, että joku pukeutuisi romaniksi vain huvin vuoksi, tai vaikkapa siksi, että saisi kokeilla, miten romanipukuiseen ihmiseen suhtaudutaan? Siis tämä on ihan keksitty juttu, mutta tuli tästä mieleen.

Heips.
Itse asiassa joskus vuosia sitten oli ihan juttukin valtaväestön naisesta, joka eli päivän romanina pukeutumalla romanivaatteisiin. Päivän aikana hän kohtasi ennakkoluuloja, mutta myös ennakkoluulottomia ihmisiä.

Mielestä voisi olla hyvä idea, jos jatkossa toteutettaisiin jotain vastaavaa.

Romanitar...
Alkuperäinen kirjoittaja henna:

Heips.
Itse asiassa joskus vuosia sitten oli ihan juttukin valtaväestön naisesta, joka eli päivän romanina pukeutumalla romanivaatteisiin. Päivän aikana hän kohtasi ennakkoluuloja, mutta myös ennakkoluulottomia ihmisiä.

Mielestä voisi olla hyvä idea, jos jatkossa toteutettaisiin jotain vastaavaa.

Anteeksi, siis mielestäni, eikä mielestä.

Rukoilijasirkka
Alkuperäinen kirjoittaja utelias:
Miksi laitatte paperin- sanomalehden tms tuolin päälle vieraassa paikassa jos teitä pyydetään istumaan?
Ei auttanut vaikka näki että tuoli pestiin hänen nähden?
En koskaan kehdannut yhdeltä vanhemmalta romanirouvalta tätä kysyä kun kylässä kävi.

Toinen, miksi te ette laita roskia roskiin jos nautitte evästä autossa.
Miksi ne heitetään ikkunasta tai ovesta vaan ulos vaikka vieressä olisi roskis niin silti ne vaan heitetään luontoon? Eikö teidän kulttuurin kuulu kunnioittaa luontoa?
En muuten mutta tämä on monella eri paikkakunnilla nähty kesäloma reissuilla ym. niin uteliaana vaan kovin ihmettelen.

KIITOS :)
Mä huomasin muuten myös valitettavasti konferenssissa tätä roskaamista. Romanit oleili aika paljon siinä samalla alueella siinä kentällä sinä yhtenä päivänä. Just se alue oli ihan täynnä roskaa sinä päivänä, mutta ei enää muina päivinä, kun romaneja oli paljon vähemmän. Mua kävi ihan ahdistamaan se sotku, joten keräilin niitä roskia sitten sieltä maasta.

Mullakin ois kysyttävää. Miten kaukana toisistaan riitasukujen pitäs olla ja mitä jos satutaan vastakkain eikä pois pääse? Satuttiin kerran laivalla tilanteeseen kun kaksi romanisukua törmäsi toisiinsa ja alkoi kauhea suukopu siitä kuka saa olla sillä laivalla ja kuka oli ensin. En tiedä mihin saakka homma eteni ja miten se ratkesi.

Romanitar...
Alkuperäinen kirjoittaja X:
Miten romanit suhtautuvat homoseksuaalisuuteen? Kielletäänkö koko ilmiön olemassaolo?
Oletan että negatiivisesti, varsinkin kun monet romanit ovat helluntailaisia joille yleensäkin homoseksuaalisuus on punainen vaate. Voin olla väärässäkin...

Hei.
Homoseksuaalisuuteen suhtaudutaan kielteisesti, ja siihen on tietysti monia syitä, mutta kaksi tärkeintä on tässä.

Ensinnä se, että homoseksuaalisuuden ajatellaan olevan epäluonnollista, ja että vain miesten ja naisten väliset suhteet on luonnollisia ja hyväksyttäviä. Ajatellaan jopa, että homoseksuaalisuus on sairaus, josta voi parantua.

Toinen syy on se, miten homoseksuaalien ajatellaan harrastavan varsinaista seksiä. Ajatellaan, että homoseksuaalit nimenomaan harrastavat suuseksiä, joka on romanikulttuurissa epäpuhtaista asioista epäpuhtain. Suuseksiä harrastaneen henkilön suu on symbolisesti epäpuhdas, eikä hän tällöin saisi käyttää samoja astioita kuin muut. Jotkut ovat niinkin tarkkoja, että ei saisi tulla edes samoihin paikkoihin, missä muut ovat. Tämä on tietysti vähän tekopyhää, jos ajatellaan ihan järjellä. On aivan varmasti paljon romaneita, jotka suuseksiä harrastavat, mutta sitä ei tietenkään myönnetä, koska se on niin tabu. Kuitenkin noista piilossa tehdyistä teoista huolimatta käydään ihan tavallisesti muiden luona kahvilla yms.

Homoseksuaalisuuden olemassaoloa ei sinänsä kielletä, mutta siitä ei juuri puhutakaan. Esimerkiksi lapsi ei kerro omille vanhemmilleen olevansa homoseksuaali, eivätkä vanhemmat puhu lapselle ko. asiasta.

Yleensä homoseksuaali hakeutuu pois oman sukunsa ja muiden romanien yhteydestä, ja lähtee ikään kuin pois romanielämästä. On myös niitä harvoja tapauksia, jotka tekevät tämän kaiken reilusti, eli niin, että sen kaikki tietävät. Edelleen he elävät romanielämää, joskin hieman toisella tavalla.

Joskus on ilmaantunut romaneita, jotka ovat kyllä tehneet tiettäväksi että ovat homoseksuaaleja, mutta lähteneet yhteisön parista pois, mutta myöhemmin palanneet takaisin ja sanoneet, etteivät "enää" ole. Tiedä häntä sitten, voiko seksuaalisuudesta "parantua"? Vaikka uskon itsekin Jumalaan, en ole koskaan onnistunut ajattelemaan, että homoseksuaalisuus olisi sairaus, josta parannutaan. Liekö sitten näiden palaajien ja "parantuneiden" kohdalla saattanut olla kyse siitäkin, että yksinäisyys on iskenyt ja liian kova ikävä muihin.

Romanitar...
Alkuperäinen kirjoittaja ns:

Olet myös ihan oikeassa, mutta joillakin on ennakkoluuloja ja varautumista ihan senkin takia, etteivät tunne romanikulttuuria oikeastaan yhtään. Totta kai on ihan totta, että tietyt mätämunat pilaavat romanien maineen, mutta tässäkin nyt esimerkiksi voidaan huomata se, että meitäkin ON toisenlaisia, vaikka me kaikki toisenlaiset emme ole täällä nyt yhtä aikaa juttelemassa.

Yhteistyössä