Alkuperäinen kirjoittaja lizko:
Alkuperäinen kirjoittaja juu:
yhellä mustalaisnaisella oli hameen alla moottorisaha ,vain narut näkyi kun kassan ohi käveli.
muuten miksi laitatte lapsenne kaupassa varastelemaan?nähtyä on.miksi ei sossut puutu tapauksiin?tai oikeesti kyllä puuttui kun me kyläläiset puutuimme asiaan.poliisiauto teki ns.ratsian ja vei muksut mennessään.nyt porukka on tulluttakaisin asuntovaunuunsa ja lapset on varmaan otettu niiltä huostaan.
minusta tuo on vähän epäreilusti pistetty että "miks laitatte lapsenne varastamaan" - kun siis ihan kuin se olisi joku perusasetus!
miksi kukaan varastaa? miksi kukaan opettaa lapsilleen että on ok varastaa? on niitä ihan meidän valkolaistenkin keskuudessa, yhtä ajattelemattomia kaistapäitä, en näkisi että tämä on vain romanien joku erityispiirre tai kulttuurisidonnaista! mitä mieltä on romanitar?
kiitos sulle muuten mielenkiintoisista vastauksista! harvoin saa näin avoimia vastauksia tietystä kansanryhmästä, joita monet varmasti ymmärtävät aivan liian vähän.
itse olisin otettu saadessani kohdata sinunlaisen romanin vielä joskus ja keskustella näistä asioista.
kunnioitan kaikkia ihmisiä sen perusteella mitä he tekevät, ei sen perusteella mikä syntyperä on, uskon vakaasti että romanit ovat yhtälailla fiksuja ihmisiä, eivätkä mitään ryövääviä rikollisia koko poppoo, niinkuin usein on mielikuvan saanut ihmisten puheista!
tilastollisesti uskoisin, että romanit näkyvät, koska eivät ole valtaväestöä - verrattaenhan me ihan pulliaissuomalaiset varmasti varastellaan ja tehdään rikoksia enemmän kuin romanit, jos määrällisesti katsottaisiin!
olisi mulla muutama kysymyskin...
sanoit etteivät romaninaiset useimmiten imetä, itse kuitenkin meinasit imettää eikö? pidetäänkö sitäkin itse toimitusta jotenkin epäpuhtaana, vaiko vain häveliäisyyden takia sitä ei tehdä toisten läsnäollessa?
olen ollut käsityksessä että suku ja perhe on tärkeä romaneille, onko tapana pitää isoja kokoontumisia, vaikkapa viikonloppuna syöden hyvin taikka muuten? miten yhteiset ruokailutilanteet hoituvat sukulaisten kanssa, ei vain oman perheen kesken?
sitten vielä että mistä romanit saavat ns. "uutta verta" sukuihinsa, kun kuitenkin heitä(teitä) on melko vähän täällä suomessa? onko se yleistä ottaa valkolaisvaimo/mies?
eipä kai nyt muuta tällä kertaa...
Hyvä kommentti, ja kiitos samalla kysymyksistä. Eihän se tosiaan mikään perusasetus tai kulttuuriin kuuluva tapa ole, jos joku - tai vaikka monetkin - varastaa. Miksi ihmiset nyt varastavat, en ala myöskään tähän erittelemään syitä, koska on hankala tietää kenenkään motiiveja tekoihinsa. Tuohon edelliseen kommenttiin tosiaan laitoinkin tuossa vastausta, jossa tuumailin, että ei tuo mitenkään kulttuurisidonnaista kyllä ole. Kaistapäitä ja lapsilleen pahoja tapoja opettavia ihmisiä löytyy varmasti niin romaneista kuin valtaväestöstäkin, muista etnisistä ryhmistä nyt sitten puhumattakaan.
Monet eivät halua antaa ns. kunnollisia vastauksia, kun jotain kysellään. Ehkä ajatellaan, että ei saisi kertoa liikaa, ja varmaan minäkin nyt joltain noin ajattelevalta saisin aikamoisen ryöpyn niskaani. Mutta eipä tuolle ole väliä. Olen havainnut, että ennakkoluuloja yms. voi vähentää ihan silläkin, että avoimesti kertoo asioista, ja koettaa keskustella rakentavasti. Eihän asiat sillä parane, että ollaan vaiti eikä kerrota kenellekään mitään, muutenkin romanit ja romanikulttuuri on tosiaan asia, joista yllättävän harvalla on loppujen lopuksi tietoa. Pintapuolista ehkä, mutta on paljon asioita, mistä ei ole ikinä kuultukaan.
Minä myös arvostan ihmistä sen perusteella, mitä hän tekee ja minkälainen on, en siksi, mitä rotua tms. hän on. Muu käytös ja se, minkä oloinen ihminen on, ratkaisee.
Imettämiskysymykseen, joo, meinasin kyllä imettää. Järjestän sitten asian niin, että se on mahdollista. Itse en suhtaudu niin tiukasti ihan kaikkiin asioihin, mutta toisaalta muiden läsnäollessa en voi tietenkään alkaa olla miten sattuu, etten loukkaisi sitten muita. Toimitusta pidetään myös epäpuhtaana, mutta myös häveliäisyyssyistä sitä ei voi suorittaa muiden kuin oman miehen nähden. Lisäksi on vielä sekin, että kun nimenomaan synnytyksen jälkeen alkaa likainen aika, niin sekin on sitten omiaan tuomaan lisää "epäpuhtautta". Lisäksi tietyt ruumiinosat luetaan likaisiksi, esim. rinnat, alapää, tai jalat. Periaatteessa pää ja kasvot on ihmisen puhtainta aluetta.Valtaväestön edustajien nähden voi kyllä imettää.
Suku ja perhe on kyllä romaneille hyvin tärkeä asia. Sukulaisia tunnetaan monesti hyvinkin kaukaa, ja heidän kanssaan ollaan yhteyksissä ainakin välillä. Jos sopivan matkan päässä asuu sukulaisia keskenään, niin kyllä silloin välillä pidetään isompia kokoontumisia, jolloin kaikki on yhdessä. Jouluna on monesti tyypillistä, että sukua saattaa tulla paljon ja pitkänkin matkan päästä viettämään juhlaa, esimerkiksi vanhempien ihmisten taloon.
Yleensäkin ruokailutilanteissa on hyvin tyypillistä se, ettei paikalla ole välttämättä vain oma perhe. Monesti on ainakin yksi ns. ylimääräinen syöjä, joten ruokaa laitetaan yleensä runsaasti. Kun on enemmän sukua koolla, niin yleensä ruokailevat ensin vanhemmat miehet ja vanhemmat naiset. Miehet ennen naisia. Jos kuitenkin vanhempaa väkeä on vähemmän, voivat he ruokailla yhdessäkin. Tällöin kuitenkin istutaan eri puolella pöytiä, miehet toisella puolella ja naiset toisella puolella. Vanhempien ihmisten jälkeen ruokailevat sitten aina nuoremmat ja taas nuoremmat. Yleensä pienet lapset syövät yhtäaikaa vanhempien ihmisten kanssa, nuoret naiset syövät viimeiseksi.
Jos on tilaa paljon, niin voihan kaikki tietysti ruokailla yhtä aikaakin, silloin vain noudatetaan sitä että toisella puolella pöytää istuu miehet, toisella puolella naiset.
On muuten tosi paljon miehiä, jotka ottavat esim. valkolaisvaimon. On myös joitakin naisia, joilla on mies valtaväestöstä. Tämä on tietysti ihan terveellistä juuri mainitsemastasi syystä.
Ai niin, piti mainitsemani, että Ruotsin puolella asuu myös aika paljon suomalaisia romaneja, ja ei ole ollenkaan ihmeellistä, että vaimo tai mies otettaisiin sieltäkin puolelta merta, koska yhteydet Ruotsissa asuviin suomalaisiin romaneihin on hyvät ja jokapäiväiset.
Kysele vain lisää, kun jotain mieleen tulee.