Haluatko kysyä romanikulttuurista?

  • Viestiketjun aloittaja Romanitar...
  • Ensimmäinen viesti
Romanitar...
Alkuperäinen kirjoittaja Kiinnostaa:
Paljonko kangasta teidän hameissanne on? Näyttää että välillä sitä voisi olla kilometrejä =)
Entä minkä hintaisia ne suunnilleen ovat?
Hei!
Riippuu ihan henkilön toiveista ja koosta, kuinka paljon kangasta on. Yleensä samettia eli päällimmäistä kangasta on hameessa joko 7,5m tai 9m. Kun on vähemmän metrejä, on hame tietysti kevyempikin.
Vuorikankaita on myös ihan riippuen siitä, montako vuorta on, ja kuinka leveän hameen haluaa. Yksi vuorikerros on yhtä leveä, kuin sametin leveys. Talvella on enemmän vuoria, kun hame on paksumpi. Kankaita yhteensä hameessa on kuitenkin useita kymmeniä metrejä.

Tavallinen hame maksaa noin 500 euroa. On myös mahdollista onnistua tilaamaan n. 450 euron hintainen hame, joka on hameiden hintoja ajatellen todella halpa. Jos haluaa hienomman hameen, voi hinta nousta viidestäsadasta paljon. Hinta voi olla jopa likemmäs tuhat euroa. Itse en niin paljon rahaa laittaisi hameeseen, koska se kuitenkin kuluu. Itse ompelemalla saa tietysti halvemmalla, ja siihen minäkin olen kallistunut! :)
 
Romanitar...
Alkuperäinen kirjoittaja J-t harmaana:
Hei! Mahtavaa että olet vastaamassa meidän kiinnostuneiden kysymyksiin :) Itse aikanani paljonkin olin romanien kanssa tekemisissä, nykyään vähemmän. Mua kiinnostaisi nämä sukujen väliset riidat. Vuosia sitten silloisen puolisoni veli meni romaninaisen kanssa naimisiin ja muistan, että heillä oli kova miettiminen häävieraiden kanssa, koska joukossa oli keskenään sopimattomia. Millaiset asiat voivat johtaa tähän, että ei voida jonkin tietyn suvun kanssa olla tekemisissä, ja päästäänkö tällaisesta tilanteesta ikinä sopuun?

Kiitos

Hei, mukavaa, että kysymyksiä on riittänyt. Tätä toivoinkin, että kyseltäisiin mieltä askarruttavista tai muuten vain kiinnostavista asioista. :)

Jos romani tekee toiselle romanille raa'an teon, esimerkiksi raiskaa, pahoinpitelee henkihieveriin tai tappaa, johtaa tämä sukujen välisiin riitoihin, jolloin tulee näitä toisilleen sopimattomia ihmisiä ja sukuja.

Sopimattomina pidetään tänäkin päivänä ihmisiä, joiden suvun kanssa on ollut riitaa monta sataa vuotta sitten. Tuosta näkee, että asioita ei hetkessä unohdeta. Voisi kuitenkin ajatella, ettei sopimattomia tarvitsisi olla iän kaiken, vaan kierteen voisi joskus lopettaakin. Tähän kuitenkin vaikuttaa sekin, että miten sopimattomat toisilleen käyttäytyvät. Jos kanssakäymisissä eikä kosketuksissa toistensa kanssa olla pitkiin, pitkiin aikoihin, niin asiat varmasti voitaisiinkin unohtaa joskus. Mutta jos aktiivista fyysistä riitelyä on aina uudelleen ja uudelleen, ja aina kostetaan edellisen teko, niin päästäänkö kierteestä ikinä eroon? Kukapa tietää, aika sen näyttää.
 
kysyn kun on tilaisuus
Kiitos vastauksestasi kovasti, ihanaa oppia toisista kulttuureista näin kun voi suoraan kysyä, en ikinä uskaltaisi kasvotusten kysyä asioita. Minustakin romaanit vaikuttavat yleisesti aika pelottavilta, mikä johtuu varmasti siitä että suurin osa on äänekkäitä ja sitten nämä liikkuvat jutut ja tilastot saa hiljaisen suomlaisen mieluummin vetäytymään syrjään. Olen kuitenkin aina tiedostanut että mitään rotujen edustajia ei saa samaistaa kaikkeen kuulemaansa, ja niin se on. Kaikkea hyvää sinulle ja perheellesi. :)
 
Romanitar...
Alkuperäinen kirjoittaja häh:
Aikamoista, mitä kerroit raskauden peittelystä ja siitä miten ajattelette. Mutta herää kysymys: Miten ajattelitte jatkaa sukua jos raskaus ja vauva on noin häpeällinen ja likainen asia? Suhtautuuko romanit paremmin sitten adoptioon? Koska isovanhemmat tulevat hyväksymään lapsen?

Tokihan sukua jatketaan, vaikka raskautta peitelläänkin. Kun tietty aika on kulunut, vauva viedään tietysti tervehtimään sukulaisiaan, isovanhempiaankin. Tietty häpeily kuuluu silloinkin asiaan. Tämä peittely ja häpeily ovat enemmän symbolisia tapoja, vaikka ne käytännössä toteutetaankin, eivätkä siksi poissulje suvun jatkamista. :)

Adoptio on tietysti asia, jota ei tarvitse häpeillä eikä peitellä, koska siinä ei ole takana pariskunnan välillä tapahtuneita seksuaalisia asioita. Lapsi voidaan viedä heti adoption jälkeen muiden luokse, eikä likaista aikaa tarvitse viettää, tietenkään.
 
Romanitar...
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
Alkuperäinen kirjoittaja häh:
Aikamoista, mitä kerroit raskauden peittelystä ja siitä miten ajattelette. Mutta herää kysymys: Miten ajattelitte jatkaa sukua jos raskaus ja vauva on noin häpeällinen ja likainen asia? Suhtautuuko romanit paremmin sitten adoptioon? Koska isovanhemmat tulevat hyväksymään lapsen?
No eihän se ole! Sana häveliäisyys ei ole sama kuin kielletty...
Samaa käytäntöähän on ollut meidän valkolaistenkin keskuudessa aikoinaan.
Asiasta toki puhuttiin jonkinverran kaiketi enemmän, mutta kirkottamattoman (puhdistamattoman) naisen sai jopa tappaa. Siis meikäläisen naisen.

Ei siitä nyt loppuviimein niin kauaa edes ole.....

Totta, olet myös oikeassa. Tavoilla on myös ns. Raamatullinen perusta. Jos Raamattua selailee, löytää sieltä juttua epäpuhtaasta ajasta, joskin romanien käytännöt toteuttaa sitä vaihtelevat Raamatussa kerrotusta.
 
Romanitar...
Alkuperäinen kirjoittaja Maikki:
Pitääkö paikkansa,että jos romani nainen pettää romani aviomiestään niin mies saa leikata minkä tahansa ruuminosan romani vaimostaan? esim korvan?

Ei pidä paikkaansa. Toki joku sairas yksilö voi jotain vastaavaa mielessään hautoa saadessaan naisensa pettämisestä kiinni, mutta ei tuo romanikulttuuriin kuulu. Mikäli pettäminen tapahtuu, niin yleensä naiselle tuotetaan häpeää leikkaamalla tukka lyhyeksi, kuten miehillä.
 
Romanitar...
Alkuperäinen kirjoittaja ??:
uskotko että tän päivän romaani nuoret lupuisivat romaani tavoistaan? siis tarkotan sitä että onko noi teidän tavat ja eleet ym niin jumittuneita vai uskotko että jonain päivänä niitä ei enää pidetä yllä ja romaani väestö tekee, kulkee ja elää kun valkonen???

Aika moni nuori pitää sitkeästi kiinni tavoista ja kulttuurista, ja on niistä ylpeä. Luulen, että romanikulttuuri ei ainakaan ihan kokonaan tule "loppumaan". Mutta uskon kuitenkin, että tulee entistä enemmän sellaisia romaninuoria, jotka kyseenalaistavat tiettyjä tapoja ja antavat niille piut paut.
 
pop
Miksi tällaista oikeaa tietoa romanikulttuurista on niin niukasti saatavilla? Liekö kyse siitä, että tietty ylpeys omista perinteistä estää kertomisen? Siis voisiko sitä verrata etikettisääntöihin, jotka aikanaan kehitettiin erottamaan rahvas vallasväestä? Etikettikiemurat kaikkineen olivat vain ylemmän luokan tiedossa.

Vai löytyykö jokin muu syy? Eikä romanin ole sopivaa olla niin tuttavallisissa väleissä valkolaisen kasnssa, että tällaisista asioista voitaisiin keskustella?

Onko politiikka romaneille tärkeää?
 
vieras
Jos seksuaalisuus on noin nolo juttu, miten lapset saavat tietää niistä asioista? Pitääkö esim. äiti tyttärelleen selittävän puheen, vai miten tyttö saa tietää asioista? Tai miten tytölle errotaan kuukautisista/miten hän kertoo tarvitsevansa nyt suojia niitä varten? Ja miten esim. koulujen seksuaalikasvatukseen & terveystiedon tunteihin noin yleensä suhtaudutaan?

Toivottavasti kysymykset eivät ole liian tungettelevia! Tulivatpahan vain mieleeni kun luin, mitä kerroit raskaudesta. :)
 
*
Alkuperäinen kirjoittaja Romanitar...:
Alkuperäinen kirjoittaja Maikki:
Pitääkö paikkansa,että jos romani nainen pettää romani aviomiestään niin mies saa leikata minkä tahansa ruuminosan romani vaimostaan? esim korvan?

Ei pidä paikkaansa. Toki joku sairas yksilö voi jotain vastaavaa mielessään hautoa saadessaan naisensa pettämisestä kiinni, mutta ei tuo romanikulttuuriin kuulu. Mikäli pettäminen tapahtuu, niin yleensä naiselle tuotetaan häpeää leikkaamalla tukka lyhyeksi, kuten miehillä.
Entä jos mies pettää vaimoaan? Miten häntä rangaistaan, vai ovatko vain naiset rangaistuksen kohteina?
 
Romanitar...
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Kiitti kun vastasit. Etutukkahan voi kyllä olla, vaikka tukka olisi muuten pitkä. no, ehkä se ei sovi tyyliin, mitä haetaan.
oon miettinyt myös sitä, että miltä se tuntuu, kun aina on musta hame? Tietty röijyllä saa vaihtelua, mutta tuntuuko ikinä siltä, et ois makee vaikka laittaa välillä punainen hame?

Tuntuukohan romanipojista siltä, että oiskin mukavaa laittaa jalkaan reikäset farkut ja vähän roikottaa niitä?

Mitä jos haluis mennä metsäretkelle, niin sitten menee kengät pilalle? Tai kun on kuuma kesäpäivä ja hikoiluttaa? Tarkotan, että tuntuuko se kulttuuri koskaan kahlitsevalta tai rajoittavalta? En kysy pahalla tai ilkeyttäni, tietenkään, mutta sulta on ehkä helpompi kysyä tällästä, kun omilta kavereiltani olisi.

No hei! Tietysti vastaan, heti kun vaan pääsen näissä kysymyksissä eteenpäin. Niitä tulikin aikalailla, joten kestää. "Onneksi" on nämä rytmit kesän aikana ehtineet mennä sekaisin, että ei ainakaan koneen ääreen nukahda.

Kysy vain ihan huoletta, mitä mielessä on, olen tottunut kaikenlaisiin kysymyksiin. Ja ihan asiallisiahan nuo sun kysymykset on. :)

Itse en ole koskaan tylsistynyt siihen, että hame on musta. Hameen yläosassahan on koristekangas, joka voi olla minkälainen ja minkävärinen tahansa. Se tuo edes jotain vaihtelua. Samaten kristallinauha yläkankaan ja sametin välissä, sekin tuo vaihtelua. Mustaa ilmettä voi myös piristää käyttämällä pitkiä, leveitä essuja, jotka voi olla vaikka punaisia. Tai vaatepareja, jolloin röijy ja esiliina on valmistettu samasta kankaasta, esim. valkoisesta läpikuultavasti paljetein koristellusta. :)

En osaa sanoa, mitä romanipojat yleisesti ottaen ajattelevat. Eräs tuntemani 13-vuotias poika ei ole edelleenkään laittanut suoria vaatteita, eikä omien sanojensa mukaan aio niihin pukeutuakaan. Isoveli sitten siinä koettaa parhaansa mukaan tuputtaa mustalaisuutta tälle pienemmälle pojalle, mutta ei kuitenkaan ymmärrä, että ehkä mustalaisuus ei ole sitä, mitä tämä pienempi veli haluaa.

Itse kuljeksin aina välillä metsässä, yksin tai koirani kanssa. Käyn jopa marjastamassa. Silloin en tietenkään lähde rämpimään missään lasikengissä tai sandaaleissa, vaan ihan oikeasti vedän sitten sellaiset kengät jalkaani, että niillä pystyy jotain tekemäänkin. Metsän keskellähän voi pukeutua vaikka verkkareihin, koska yleensä siellä metsän siimeksessä ei ole vanhempia ihmisiä kyttäämässä että "Jos tänne kaiken varalta eksyisi romaneita, niin katsonpa nyt, että tapoja noudatetaan.." Heh. :)

Tilanteen mukaan voi ja saa pukeutua, samoin tervettä järkeä kuuluu käyttää.

Kuumat kesäpäivät ovat kyllä hieman hankalia, ellei sitten saa olla niin omissa oloissaan, ettei varmasti tule kukaan katsomaan, mitä on päällä ja mitä ei ole. Jos joutuu olemaan isomman porukan seurassa, niin siinä ei oikein pääse uimaankaan, vaikka haluaisikin. Jos taas on itsekseen tai oman kumppanin kanssa kahden, niin ongelmaa ei tule, jos molemmilla on tilannetaju tallellaan.

Me oltiin viime talvena Levillä, ja voin kyllä tunnustaa, etten minä sinne lähtenyt sandaaleissa ja niin sanotut oikeat kamppeet päällä, vaan ihan toppavaatteissa. Kylmäkin kyllä oli, joten hulluahan se olisi ollutkin. Meitä ei ollut kuin oma porukka vain, joten tuo ei haitannut mitään. Tiedän kuitenkin niinkin fanaattisia kulttuurinnoudattajia, jotka varmaan 30 asteen pakkasellakin kopsuttelisivat menemään avokasmallisissa piikkareissaan ja saisivat sitten keuhkokuumeen...

Kyllä joissakin tilanteissa tuntuu, että elämä olisi helpompaa, jos tämä kulttuuri olisi vähän erilainen. Ehkäpä juuri kuumina kesäpäivinä, tai silloin kun ei voi mennä syystä tai toisesta vessaan, vaan pitää patti otsassa pidätellä.. :D
 
Romanitar...
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Harrastatteko liikuntaa? Esim lenkkeilyä? Mietin vain, et miten se käytännössä onnistuis painavan hameen kanssa..

Heips!
Kyllähän sitä kaikenlaista harrastetaan, lenkkeilyäkin. :)

Terveen järjen käyttäminen ja tilanne taju on paikallaan aina silloin tällöin. Esimerkiksi silloin, kun halutaan lähteä lenkille. Itselläni on koira, jonka kanssa olen käynyt juoksemassa säännöllisesti, ja vedellyt reilun kymmenen kilometrin lenkkejä. Tietenkin tämä olisi ollut äärettömän hankalaa ja raskasta romanivaatteet päällä. Tällöin pukeudun tilanteen mukaan, eli verkkareihin. Minulla on toisaalta se etu, että tässä ihan vieressä ei asu romaneita, ja voin lenkille lähtiessäni käyttää toista uloskäyntiä jonka kautta yllätysvieraatkaan eivät kulje, niin että minun ei ainakaan tarvitse ajatella, kuinka lenkkeilyni järjestän.

Tiedän muutaman naisen, jotka eivät verkkareita mistään hinnasta laittaisi jalkaansa, vaikka kuinka lenkille lähtevätkin. He sitten lenkkeilevät hameissa, tosin eivät romanihameet päällä, vaan näissä pitkissä, kapeissa hameissa, mitä yleensä nuoret tytöt käyttävät.
 
Tuli mieleen että voisko toi varastelu ym johtua siitä että romanit ajettais siihen syrjinnällä....?

Ja jatkona, kun mun isä oli joskus vartijana kaupoissa niin hän kyllä kertoi juttuja että romaninaisia oli ottanut kiinni joilla muovikassit täynnä tavaraa hameiden alla. En tietty ihan satavarmasti usko mun isän juttuja.

Onhan noita ihmisiä maailmassa kaikenlaisia. :)
 
Romanitar...
Alkuperäinen kirjoittaja Maikki:
Niin eli pitääkö paikkansa,että jos romani nainen jää kiinni pettämisestä romani miehelleen niin mies saa leikata minkä tahansa ruumiinosan romani naisestaan? esim juuri sen korvan!
Näin on minulle kerrottu vuosia sitten .

tuliko paha kysymys?

Ei tullut paha kysymys. Kysymykseesi vastasin, hetki sitten. Vastailen kysymyksiin siinä järjestyksessä kuin ne tulevat, ja vastaaminen saattaa hieman kestää, koska haluan antaa jokaiselle kysyjälle kattavia vastauksia.
 
Romanitar...
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Hölmö kysymys mutta olen joskus kuullut että mikäli joku ruokailuväline tippuu lattialle niin sitä ei saa käyttää vaan täytyy heittää pois. Mikäli näin on niin liittyy varmaankin tuohon puhtauteen minkä mainitsit?

Ihanaa kun joku jaksaa/viitsii ja uskaltaa kertoa asioista mistä yleensä vaietaan ja pidät näin ollen rehellisten romanien puolta. Suurimmalla osallahan varmasti on ennakkoluuloja rotuanne kohtaan eikä kai meitä siitä voi syyttää. Toki myönnän itsekin asiakaspalvelussa työskennelleenä että olen törmännyt asiallisiinkin ja viime aikoina jopa jumppapaikan pukuhuoneessa missä olen mielenkiinnolla katsonut (en siis todellakaan tuijottanut mutta kyllähän sen huomaa jos toinen aivan vieressä on) kun nuoret romaninaiset ovat pukeneet ylleen. Olen jotenkin saanut sen käsityksen ettei olisi sopivaa olla alusvaatteissa muiden nähden mutta tämä varmaankin poikkeustapaus ja kyseessä kuitenkin nuori nainen. Ja on muuten jännä kun olen aina miettinyt että miten se hame voi olla niin muhkea (ja tästä varmasti moni muukin ajatellut että paljonko niitä kerroksia oikein on) mutta se hameen yläosahan nostetaan vyötärölle sidottavalla tyynyllä. =)

Pakko kysyä vielä että miksi melkeimpä kaikki romanimiehet tuntuvat olevan niin kiinnostuneita puukoista ja varsinkin hevosenpääpuukot tuntuu saavan miehet "sekaisin". Tämä kokemus kaupasta jossa olen työskennellyt ja yksi mies saattanut ostaa jopa 5-6:kin samanlaista puukkoa eikä ole tuntunut olevan rahasta pulaa... ilmeisesti kyseessä hevosmies mutta onko heitä sitten paljonkin?

Heips! Taas joudun pahoittelemaan, että vastaaminen venähti. Mutta edelleen muistutan, että kaikille tulen vastaamaan, jotka jotakin haluavat kysyä, tosin kaikille en tietenkään sekunnissa kerkeä kirjoittaa vastausta.

Olet kyllä kuullut ihan oikein, ja ymmärtänytkin. Tosin nykyisellään on yleisempää, että kun ruokailuväline tippuu lattialle, se virautetaan ja otetaan sitten uudelleen käyttöön. Tiukan linjan romani saattaa ihan poiskin heittää, mutta ainakin meillä tuollainen tulisi pitemmän päälle tosi kalliiksi. Symboliseen puhtauteen tuo kuitenkin liittyy.

On ikävää, että kun on vähemmistö, ja kun useampi töppäilee jollain tavoin, se sitten leimaa koko yhteisön ikävällä tavalla. Harmi, että jotkut älypäät ovat omiaan lisäämään näitä muiden negatiivisia mielikuvia romaneista. Onneksi on kuitenkin joukossa ihmisiä, jotka ymmärtävät, että hyviäkin tyyppejä mahtuu mukaan.

Alusvaatteissa esiintyminen muiden nähden ei kyllä ole sopivaa, mutta jos esim. nuoret naiset ovat olleet omalla porukallaan eli heidän joukossa on pelkästään ollut nuoria, niin tällöin ei häveliäisyystapoja tarvitse sillä viisiin noudattaa. Oman ikäisiä ei tarvitse häpeillä, ainakin kun on kyse samasta sukupuolesta.

Puukon omistaminen, vaikka niitä ei käytettäisikään, liittyy tavallaan romanien perinteisiin sekin. Puukkoja on kanniskeltu mukana, osa ihan asiallisista syistäkin. Puukon omistaminen ihan koristeena on monen miehen mielestä miehekästä, ja puukkoja halutaan olevan useammanlaista. Ikään kuin pieni lapsi näyttää uutuuttaan kiiltelevää lelua muille, niin mies saattaa intoutua omasta mielestään hienosta puukosta ihan yhtä lailla, heh. :D

Hevosmiehiä on tietysti jonkin verran, mutta paljonko, en osaa heittää mitään lukua.
 
Romanitar...
Alkuperäinen kirjoittaja Maria:
Kiitos sulle Romanitar, kun oot jaksanu vastailla näinkin pitkästi kysymyksiin. Paljon mielenkiintoista asiaa tuli, alkaa vaan väsymys painaa, joten pakko mennä itse nukkumaan... Öitä! :)

Öitä myös sinne, vielä hetken tässä valvon ja vastailen. Lisää kysymyksiä saa laittaa kun vain mieleen jotain juolahtaa. Kohta painun nukkumaan minäkin, mutta huomenna sitten vastailen lisää. :)
 
Romanitar...
Alkuperäinen kirjoittaja Tre:
Kiitos vastauksista.
Tuosta lasten kanssa yhteisestä ajasta vielä. Sitä ei varmaan siksikään ole, kun silittäminen, siivous ja kultturin omat koukerot ja tavat vievät paljon aikaa. Olisi hienoa, jos lasten kanssa ulkoiltaisiin enempi ja muuta mukavaa tehtäisiin. Jos lapsi on kotona eskariin asti, niin häneltä jää tärkeät valmiudet ja sosiaaliset tavat saamatta ja saattaa tulla konflikteja sen vuoksi eteen. Kuten syrjintää, kiusaamista, keskittymisen puutette, kädentaitoja ja rajoja ym...

Itse olen tavannut monenlaisia romaaneja vuosien varrella. Työni pulolesta käyn heidän kotonaan ja tapaan heitä vastasyntyneestä vanhukseen. Ylin 20 vuotta sitten, heidän kultturinsa oli "tiukempaa" kuin nykypäivänä. Muistan kerrankin yhden äidin, joka kertoi että koska lapsi on saanut alkunsa ja olin saada sydänkohtauksen kauhusta. Olin aivan äimänä ja en tiennyt miten olisin asiaa suhtautunut järkytykseltäni. Nykyää puhumme romaani asikkaiden kanssa ummet ja lammet.

Mukavaa odotus ja vauva-aikaa perheellenne!

Totta, toisaalta kulttuuri on ollut myös omalla tavallaan vapaampaa kuin nykyään. Nyttemmin on keksitty ja kehitelty uusia juttuja, joiden pitäisi muka olla häpeällisiä, mutta jotka eivät ennen sitä ole olleet. Nykyään nuoret saattavat käyttää hametta, joka viistää maata (mikä on rumaa, jos hame on tosiaan liian pitkä) mutta hame saattaa olla niin kapea, että hyvä kun ei repeä, kun kävelee. Aiemmin panostettiin väljyyteen, ei niinkään pituuteen.
Mutta ajat muuttuu, myös romanikulttuuri. :)
 
Romanitar...
Alkuperäinen kirjoittaja kysyn kun on tilaisuus:
Kiitos vastauksestasi kovasti, ihanaa oppia toisista kulttuureista näin kun voi suoraan kysyä, en ikinä uskaltaisi kasvotusten kysyä asioita. Minustakin romaanit vaikuttavat yleisesti aika pelottavilta, mikä johtuu varmasti siitä että suurin osa on äänekkäitä ja sitten nämä liikkuvat jutut ja tilastot saa hiljaisen suomlaisen mieluummin vetäytymään syrjään. Olen kuitenkin aina tiedostanut että mitään rotujen edustajia ei saa samaistaa kaikkeen kuulemaansa, ja niin se on. Kaikkea hyvää sinulle ja perheellesi. :)

Hei taas!
Varmasti onkin niin, että ei uskalleta lähestyä romaneita samalla tavalla, kuin bussipysäkillä saatettaisiin heittäytyä juttelemaan vaikka muiden ihan ventovieraiden ihmisten kanssa. Varmasti romanit tuntuvat vaikeastikin lähestyttäviltä, varsinkin, kun joillain nuo käytöstavat ei oikein ole hanskassa.

Onneksi meillä on tämä netti, että edes tätä voi käyttää jonkinlaisena kanavana sille, että asioista voidaan puhua ja kertoa ilman, että tarvitsee ujostella sen kummemmin. :)
 
mielenkiintoista
"Tiukkojen puhtaussääntöjen ansiosta romanit
ovat säästyneet monilta maailmalla myllänneiltä
epidemioilta kuten 1500-luvun mustalta
surmalta ja rutolta."

Tieto löytyi tällaisesta nettioppaasta: Opas romanien kanssa työskenteleville sos. alan ammattilaisille

Elikkäs ei nuo puhtaussäännöt tosiaan aivan turhia ole olleet...
 
Romanitar...
Alkuperäinen kirjoittaja entäs:
Täytyykö parin olla naimisissa ennen lasta? Tai seurustellut pitkään tai vastaavaa?
Koska lapsen odotus on sallittua siis ajallisesti?

Monet romanit eivät mene ollenkaan naimisiin, vaan elävät avoliitossa. Silti liitto saattaa olla avioliiton kaltainen, naista kutsutaan miehen vaimoksi yms. Aiemmin muuten avioliittoon menivät lähinnä uskovaiset romanit, mutta nykyään tuokin on yleistymässä, mikä on ihan positiivinen asia. Avioliitossa ei tarvi olla, ennen kuin lapsia alkaa tulla. Saattaa olla, että lapsi tulee lyhyenkin seurustelun hedelmänä. Sille, että milloin tulee raskaaksi, ei ole sinänsä ajallisesti mitään yleistä rajaa. Tietysti pidetään hyvänä, jos parilla on pitkä yhteinen taival, mutta ei lyhyemmästä ajasta tulevaa lastakaan tuomita.
 
vieras
Onko totta, että paikkakunnalla asuva vanhin romani saa päättää, muuttaako joku tietty nuorempi romaniperhe samalle paikkakunnalle?

Asumme aika pienellä paikkakunnalla ja täällä on vain yhdet "tunnetut" romanit, kuullut puhuttavan, että eräs toinen romaniperhe olisi halunnut muuttaa tähän kaupunkiin, mutta tuo, täällä jo asuva perhe, tai siis tuon romaniperheen isä (vanhin romani ) kielsi asian, niinpä he eivät saaneet muuttaa tänne...

Olikos kauhean vaikeasti selitetty :ashamed:
 
Mä olin kerran turvakodissa, kun siellä samaan aikaan oli nuori romaninainen kahden lapsensa kanssa. Mulla oli lapset silloin 1v ja nuorempi 1kk vasta, ja tätä nuorempaa tietenkin imetin. Nyt jälkeenpäin olen miettinyt, että olikohan tämä sille romaninaiselle ja hänen lapsilleen jotenki n ahdistavaa kun saatoin esim. käytävällä imettää joskus. :ashamed: Toinen sen naisen lapsista kyselikin äidiltään ihmeissään, että mitä tuo nainen tekee :eek:
 

Yhteistyössä