Haluatko kysyä romanikulttuurista?

  • Viestiketjun aloittaja Romanitar...
  • Ensimmäinen viesti
Romanitar...
Alkuperäinen kirjoittaja nappi:
Miksi miehet ja naiset istuvat kapakassa eri pöydissä?

Jos paikalla on eri-ikäisiä ihmisiä, on luontevaa, että eri sukupuolet istuvat eri pöydässä. Esimerkiksi nuoret naiset ja vanhemmat miehet eivät voi istua vierekkäin tai kovin lähekkäin. Samoin myöskään nuoret miehet tai vanhemmat naiset eivät voi istua kovin lähekkäin tai vierekkäin. Nämä asiat kuuluvat häveliäisyyteen.

Periaatteessa naiset eivät saisi tissutella miesten nähden ollenkaan, mutta jos joukolla päätetään mennä johonkin, hoituu se homma silloin näinkin.

Jos porukkaa on vain vähän, voivat miehet ja naiset ihan hyvin kulkea yhdessä ja istua samassa pöydässäkin.
 
Romanitar...
Alkuperäinen kirjoittaja :-):
Mitä romanipukuun puetut naiset ajattelevat, kun pikkutytöt ihastelevat heitä prinsessoina? Tyttöni on aivan ihastuksissaan aina romaneista ja hämmentynyt, kun eivät olekaan oikeita prinsessoja.

Minua ainakin on pikkutyttöjen ihastus naurattanut. Helpostihan näistä vaatteista varmaan prinsessa tulee mieleen. Menin tuossa kerran kyläilemään erään tuttavaperheen (valtaväestöä) luokse. Naapurista asti tuli pikkutyttöjä ihastuksissaan katsomaan "prinsessavaatteitani". Pikkutytöt ovat pikkutyttöjä, ei siinä sen kummempaa. :) Ja onhan huomattavasti mukavampi saada tällaista huomiota osakseen, kuin että joku vaikka alkaisi sättimään minua suureen ääneen.
 
.
Olen joskus kuullut että romaninaisesta ei saa näkyä raskaus päällepäin? Jos tämä on totta niin miksi? Onko raskaus jollain tavalla saastaista tai pyhää vai mitä? Ja käyvätkö romanit neuvolassa, en ole koskaan nähnyt...? (Ihan jo hävettää tämmösiä kysellä...)
 
Romanitar...
Alkuperäinen kirjoittaja en usko kyllä että olet romani:
Miksi teidän miehet käyttää niin runsaasti huumausaineita ja tekevät rikoksia, en nyt muista prosenttilukua mikä romaniukoista oli lusinut linnassa mutta se oli ihan uskomattoman korkea.

Oikeastaan minun mustalaisuuteni ei liity tähän asiaan, mutta kyllä, olen romani. Mutta mennäänpä tuohon kysymykseesi. Olen myös kuullut puhuttavan prosenteista, mutta en muista itsekään tarkkaa lukua. Moni romanimies on sekaantunut huumeisiin, miedompiin tai kovempiin. Tämä on yleistä etenkin pääkaupunkiseudulla. Miksi joku alkaa käyttää huumeita, on hyvä kysymys. Mielestäni huumeisiin sekaantuminen ei liity oikeastaan kulttuuriin sinänsä. Syitähän voi olla monia. Syrjäytyminen on ehkä suurimmista syistä. Toisaalta jotkut kokeilevat, ja jäävät sitten ikään kuin huomaamatta koukkuun. Tällöin syrjäytyminen voi tulla vasta ajan myötä.

On myös ikävää, että moni harhautuu rikoksen poluille, ja ajautuu sitten kierteeseen.
 
Romanitar...
Alkuperäinen kirjoittaja Sama:
Alkuperäinen kirjoittaja Romanitar...:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Miten romanikulttuurissa suhtaudutaan mielenterveysongelmiin ja niiden hoitoon? Olen ammatiltani psykologi ja psykoterapeutti ja olen ihmetellyt romaniasiakkaiden vähäistä määrää. Kuitenkin tilastollisesti suunnilleen sama määrä eri mielenterveysongelmia on ihmisillä eri asuinmaista ja kulttuureista riippumatta.

Kysyit tärkeästä asiasta. Sairaalat ja terveyspalvelut on yleensäkin asioita, joihin romanien on joskus hankala hakeutua.

Mielenterveysongelmia minun käsittääkseni hävetään aika pitkälle, eikä niistä välttämättä puhuta ollenkaan. Voi olla, että mielenterveysongelmainen (vaikka itsekin tiedostaisi ongelmansa) ei puhu asiasta lainkaan. Sinänsä mielenterveysongelmissa ei ole kulttuurillisesti katsottuna mitään hävettävää, mutta jotenkin ns. ulkopuoliselle ihmiselle näiden asioiden jakamista saatetaan pitää nöyryyttävänä tai häpeällisenä.

Tuntuu myös, että vaikka mielenterveyspalveluista onkin puhetta ja tietoa, ei osata hakeutua oikeaan paikkaan. Romaneille pitäisi minusta koettaa tiedottaa näistä asioista enemmän, koska on paljon romaneita, jotka kaikista nykyajan mukavuuksista huolimatta elävät jotenkin pimennossa tällaisista tavallisista asioista.
Kiitos asiallisesta ja hyvästä vastauksestasi :). Olen oikeasti tätä joskus miettinyt ja sitäkin, mitä asialle voisi tehdä. En myöskään tunne yhtään psykiatria tai psykologia, joka itse olisi romani. Varmasti on vaikeampaa puhua ns. ulkopuoliselle, joka ehkä ei ymmärrä kulttuurianne. Toisaalta esimerkiksi itselläni on käynyt englannin kielellä asioivia asiakkaista itselleni vieraista kulttuureista ja maista ja yhteisellä yrittämisellä on "yhteinen kielikin" löytynyt.

Olen itsekin miettinyt mm. tätä asiaa nimenomaan siltä kannalta, että mitä sille voisi tehdä. Varmasti on totta, että kun yritetään, niin löytyy sitten se yhteinen kieli ja ymmärryskin. Romanien pitäisi vain olla tässä asiassa aktiivisempia ja ottaa rohkeasti selvää saatavilla olevista palveluista, jollei muuten, niin kysymällä. Itse olen havainnut tuon todeksi monen monta kertaa, joskin erityyppisissä asioissa. Uskoisin kuitenkin, että sama pätee tuohonkin. :)
 
vieras
Kiva kun viitsit vastailla. Mukava tietää enemmän romanikulttuurista.

Saavatko miehenne tulla synnytyksiin mukaan? Mites sairaala"käyttäytyminen", voiko kätilö ottaa tissistä kiinni neuvoessaan imetystä jne :D?
 
Tätä en ole kehdannut jostain syystä kysyä ystävältäni, mutta mistä te oikein löydätte/saatte ne julmetun suuret korunne?
Kauniita ja erikoisia sormuksia ynnä muita..... *huokaa* ja ne kameet.
Ei kai 'tavallisessa' kultasepänliikkeessä myydä niitä ketjullisia korvarenkaitakaan? Vai myydäänkö?
Mitä miettii romaninainen jos huomaa valkolaisella samanlaisia koruja? Voisiko valkolainen käyttää niitä korvarenkaita esim?

Nimimerkillä harakka- kaiken kiiltävän perään :D
 
Romaitar...
Alkuperäinen kirjoittaja seen that:
Myydäänkö teillä jossakin niitä koukkuja helmojen alle, joihin voi ripustaa kaupassa pöllimiänsä tavaroita? Vai onko ne normaaleja s-koukkuja?

Olen aina ihmetellyt, miksi jotkut luulevat, että romanihameessa on koukut. Nyt kun asiaa ajattelen, miten ihmeessä hameessa edes voisi olla koukut? Kuvitteletko, että romanihame on joku hyvinkin tekninen laite, jolla kuljetaan varkaissa ja että nuo kuvitteelliset koukut työskentelevät kuin kädet?

Tiedän kyllä, että jotkut varastelevat naiset saattavat taskuttaa hameensa, mutta silloinkin useamman taskun sijasta hameessa on vain ja ainoastaan yksi "tasku", joka ei sekään oikeastaan ole tasku...

Minä itse olen laittanut romanivaatteet 15-vuotiaana, eikä minulla ole ikinä ollut hameissani kumpiakaan. Ei taskuja, eikä koukkuja. Minua ei näet ole opetettu kotona siihen, että varastelu tms. olisi oikeutettua. Päinvastoin.

Jos olet oikeasti nähnyt romanihameen, jossa on koukkuja, niin kerro minullekin. Olen nimittäin ihmeissäni, jos jollakulla oikeasti on koukkuja hameessaan.
 
Rukoilijasirkka
Miksei romaninaisilla yleensä ole etutukkaa? Tai polkkatukkaa? Tai miksi se on laitettu aina kiinni hiussoljilla, noin mitä oon nähnyt? Onko tukan oltava pitkä ja klassisesti laitettu, vai tykkääkö suurin osa romaninaisista siitä vaan sillätavalla?
 
Rukoilijasirkka
Vähänkö ois vaikee, ku hameen sisässä ois jotkut koukut ja niihin pitäs muka kaupassa pystyä ripustamaan varasteltua tavaraa. :D Voisko enää vaikeemmin tehdäkään. Ja kiva ois varmaan kävellä, kun koukut raapis kinttuja.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Miksei romaninaisilla yleensä ole etutukkaa? Tai polkkatukkaa? Tai miksi se on laitettu aina kiinni hiussoljilla, noin mitä oon nähnyt? Onko tukan oltava pitkä ja klassisesti laitettu, vai tykkääkö suurin osa romaninaisista siitä vaan sillätavalla?
Miksi et lue ketjua ennenkuin esität idioottikysymyksiäsi? Etkö arvosta apta sen vertaa, että lukisit ketjun?
:headwall:
Ap on vastannut tukkakysymykseen jo!
 
Rukoilijasirkka
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Miksei romaninaisilla yleensä ole etutukkaa? Tai polkkatukkaa? Tai miksi se on laitettu aina kiinni hiussoljilla, noin mitä oon nähnyt? Onko tukan oltava pitkä ja klassisesti laitettu, vai tykkääkö suurin osa romaninaisista siitä vaan sillätavalla?
Miksi et lue ketjua ennenkuin esität idioottikysymyksiäsi? Etkö arvosta apta sen vertaa, että lukisit ketjun?
:headwall:
Ap on vastannut tukkakysymykseen jo!
Ai sori... En mä jaksanut tosiaan lukea koko ketjua. Mäpäs käyn katsomassa, mitä ap vastasi.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Miksei romaninaisilla yleensä ole etutukkaa? Tai polkkatukkaa? Tai miksi se on laitettu aina kiinni hiussoljilla, noin mitä oon nähnyt? Onko tukan oltava pitkä ja klassisesti laitettu, vai tykkääkö suurin osa romaninaisista siitä vaan sillätavalla?
Miksi et lue ketjua ennenkuin esität idioottikysymyksiäsi? Etkö arvosta apta sen vertaa, että lukisit ketjun?
:headwall:
Ap on vastannut tukkakysymykseen jo!
Ai sori... En mä jaksanut tosiaan lukea koko ketjua. Mäpäs käyn katsomassa, mitä ap vastasi.
Etpä tietenkään :headwall:
Itsekäs.
 
Rukoilijasirkka
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Miksei romaninaisilla yleensä ole etutukkaa? Tai polkkatukkaa? Tai miksi se on laitettu aina kiinni hiussoljilla, noin mitä oon nähnyt? Onko tukan oltava pitkä ja klassisesti laitettu, vai tykkääkö suurin osa romaninaisista siitä vaan sillätavalla?
Miksi et lue ketjua ennenkuin esität idioottikysymyksiäsi? Etkö arvosta apta sen vertaa, että lukisit ketjun?
:headwall:
Ap on vastannut tukkakysymykseen jo!
Ai sori... En mä jaksanut tosiaan lukea koko ketjua. Mäpäs käyn katsomassa, mitä ap vastasi.
Etpä tietenkään :headwall:
Itsekäs.
Kävin katsomassa, eikä kyse ole samasta asiasta, kuin mitä minä kysyin. Jos romanitarta haittaa kysymykseni, sättikööt hän minua ja mene sinä siitä muualle.
 
Romanitar...
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Missä iässä tytön pitää alkaa pitämään hametta?
Ovatko miehet ja naiset tasa-arvoisia perheissä?

Pahoittelen tässäkin kohtaa, että vastaaminen on kestänyt. Jouduin välillä sulkemaan koneen ukkosmyrskyn vuoksi, ja lisäksi kysymyksiin vastaamisessakin kestää oma aikansa. Tässäkin vielä muistutan, että tulen kyllä vastaamaan kaikkiin kysymyksiin. :)

Tarkoitatko nyt hameella romanihametta, vaiko sitten näitä mustia, pitkiä hameita, joita nuoret tytöt käyttävät? No, vastaan molempiin.

Yleensä tyttö alkaa käyttämään pitkiä hameita, kun alkaa tulla murrosikään ja muodot alkavat näkyä. Tällöin häveliäisyys ikään kuin kasvaa, ja asioita aletaan ajatella uudella tavalla. Muodot halutaan peittää aika pitkälle. Varsinaista ikärajaa ei tälle ole, koska tytöt aloittavat pitämään hameita hyvin eri ikäisinä. Usein hametta aletaan pitää n. 13-vuotiaana, mutta jotkut saattavat alkaa käyttää hametta vasta noin 16-vuotiaanakin.

Tähän asiaan vaikuttaa hyvin paljon se, mitä mieltä kotona ollaan asiasta. Yleensä tyttö ei ala käyttämään hametta ennen kuin vanhemmat antavat siihen suostumuksensa. Vanhemmat saattavat haluta, että tyttö elää tosiaan lapsuuttaan, ennen kuin alkaa edes siirtymään aikuisuuteen.

Romanihameen käytön aloittamisellakaan ei ole varsinaista ikärajaa. Yleisin ikä alkaa käyttämään perinteistä pukua (eli kuten me sanomme, "laittaa hameet") on ehkä 16-17 vuotta. Vaatteiden käytön aloittaminen riippuu siitä, millä tyylillä elää. On tyttöjä, jotka ovat laittaneet hameet jo 13-vuotiainakin, mutta noin nuorena hameiden laittoa kauhistellaan romanipiireissä, koska yleensä romaniasun laittaminen on merkki siitä, että on siirrytty aikuisuuteen tai ainakin ollaan kohta siirtymässä. Usein 16-17-vuotiaana asuun pukeudutaan enemmänkin vapaaehtoisesti, mutta mikäli kovin nuorella iällä näitä vaatteita aletaan pitää, liittyy siihen usein sellaisia asioita, joiden vuoksi on ikään kuin "pakko" käyttää näitä.

Miehen ja naisen tasa-arvoisuudesta sanoisin seuraavaa: Periaatteessa voidaan sanoa, että mies ja nainen ovat tasa-arvoisia, mutta että heidän roolinsa perheessä ja yhteisössä ovat erilaiset. Tasa-arvonhan voi jokainen tietysti määritellä omalla tavallaan, ja sanoisin, että välttämättä kovin feministiset ihmiset eivät näe, että romaninainen olisi tasa-arvoinen verrattuna mieheen.

Romanimies on yleensä perheen pää, ja usein mies sanoo viimeisen sanan asioihin. Mies tekee usein päätökset sitten viimekädessä, mutta se ei tarkoita, että mies toimisi täysin omavaltaisesti. Jos on kyse normaalista perheestä, niin molempien mielipide painaa vaa'assa, ja kumpikin osapuoli saa vapaasti kertoa ajatuksensa. Naisella on yleensä "kontollaan" siivoushommat, ruuanlaitto ja lastenhoito. Tämä ei poissulje sitä, etteikö mies voisi laittaa ruokaa, hoitaa lapsia tai siivoillakin. Oma mieheni esimerkiksi kokkailee minulle aika useinkin. Yleensä kuitenkin muiden romanien ollessa paikalla miehet pysyttelevät miehen tehtävissä ja naiset naisten. Yleensäkin kahdenkeskinen tai perheenkeskeinen yhdessäolo on toisenlaista, kuin jos muita ihmisiä on paikalla.
 
Tre
Miksi lapset kutsuvat vanhempiaan etunimillä?
Miksi kaikki vaatteet silitetään, varsinkin lasten vaatteet?
Miksi lapsilla useasti pidetään valkoisia vaatteita 1 vuotiaaseen asti ja sitten sukupuolen mukaan värit?
Miksi lapset saa niin vähän vanhemmiltaa hellyyttä, yhdessä lukemista, pelaamista ja leikkimistä?
 
Mä kiinnitin nyt huomioni tuohon että 'muodot ei sais näkyä'.
Tarkennatko?

Ainakin mä työssäni korjailen paljon romaninaisten 'valkolaisvaatteita' ja ne pitää olla just eikä melkein- mitä hoikempi ja hyvävartaloisempi nainen, sen istuvammat ja pintaa nuolevat jakut tms, hameitten lantio- kurvikkaita heistä tulee ne vaatteet päällään :D
 
Romanitar...
Alkuperäinen kirjoittaja d:
Pidätkö rotuanne täysin tasavertaisina muihin rotuihin nähden tai jopa parempana, vaikka suhteellinen työttömyysaste ja rikollisten lukumäärä on järkyttävä verrattuna "tavallisiin" suomalaisiin?

En ole koskaan ajatellut, että romanit olisvat jotenkin huonompia tai eriarvoisia muihin rotuihin nähden. En ole myöskään ajatellut romaneita parempina kuin muut. Minusta kaikki ihmiset rotuun katsomatta ovat aivan samanarvoisia, eikä minusta kenelläkään ole oikeutta määritellä kenenkään ihmisarvoa tai ihmisyyttä.

On totta, että prosentuaalisesti luvut kertovat omaa tarinaansa. Luvuistahan käy ihan selkeästi ilmi, että jokin on pielessä, ja että jotakin olisi kiireen vilkkaa tehtävä, jotta useampi romani saataisiin yhteiskunnan toimivaksi osaseksi ja todella osaksi suomalaista yhteiskuntaa. Tätä asiaa olen kyllä ajatellut, paljonkin.
En ole keksinyt omasta mielestäni toimivaa ratkaisua näiden ongelmien kitkemiseksi. Ei auta kuin toivoa, että asenteet pikku hiljaa muuttuisivat, ja että järki alkaisi sanella tekemisiä.
 
miettii
Onko totta että synnyttänyt nainen ei saa mennä keittiöön? (kuinka pitkään?, kuka tekee ruuan? )

miks vanhempien ihmisten luona ei saa käydä vessassa?

mitä kaaje tai räkli tarkottaa?? kuullu monesti..

saatteko te erota? ja kumpi ottaa lapset?

entä jos romaani rakastuu valkoseen niin kuuluuko valkosen käyttää romaani vaatteita ja saako romaani jättää kulttuuri vaatteet pois??
 
kysyn kun on tilaisuus
Hameista:

-Onko hametta pakko käyttää jos ei halua? Mitä sitten tapahtuu jos ei käytä?
-Käytättekö kotonakin hameita? Jos ette, mites jos tulee vieraita/yllätysvieraita? Jos käytätte, miten voitte löhöillä sohvalla ym.?
-Onko teillä monta hametta? Kuinka usein ostatte uuden?
-En ole nähnyt ikinä yökerhossa romaania jolla hame? Olenko ollut sokea, vai ettekö käy yökerhoissa?
 
:D
Alkuperäinen kirjoittaja Kiinnostaa:
Paljonko kangasta teidän hameissanne on? Näyttää että välillä sitä voisi olla kilometrejä =)
Entä minkä hintaisia ne suunnilleen ovat?
mutsi joskus ompeli yhdelle romaanille hameen ja se on muuten jumalattoman painava ja olikohan siin kangast 9m..
 
Romanitar...
Alkuperäinen kirjoittaja .:
Olen joskus kuullut että romaninaisesta ei saa näkyä raskaus päällepäin? Jos tämä on totta niin miksi? Onko raskaus jollain tavalla saastaista tai pyhää vai mitä? Ja käyvätkö romanit neuvolassa, en ole koskaan nähnyt...? (Ihan jo hävettää tämmösiä kysellä...)

No hei!
Hyvä, että uskaltauduit kyselemään. Tyhmiä kysymyksiä ei olekaan, ja tässäpä nyt tulisi sitten niitä vastauksia!

Olet kuullut aivan oikein. Raskaus on todella romanikulttuurissa asia, jota peitellään. Raskaudesta ei mennä esimerkiksi sanallisesti kertomaan omille vanhemmille tai appivanhemmille tai omille isovanhemmille. Raskaus peitetään myös vaatteilla, niin pitkälle, kuin vain mahdollista.

Raskaus ja raskaana olo liittyvät kiinteästi seksin harrastamiseen ja seksiin. Nämä ovat asioita, joista meillä ei muutenkaan keskustella muiden kuin omien ikätoverien ja oman kumppanin kanssa. Seksi ja seksuaalisuus ovat niitä asioita, joista häveliäisyyssyistä ei puhuta vanhemman väen kanssa. Kumpikaan osapuoli, vanha tai nuori, ei näitä asioita ota yleensä esille. Jos paikalle tulee kolmas osapuoli, joka näistä asioista käy puhumaan, tulee nuoremman hävetä vanhempaa esim. lähtemällä paikalta pois tai peittämällä silmänsä tai kääntämällä katseensa. Usein nimenomaan lähtemällä paikalta pois, koska on kyse näinkin "vakavasta" asiasta.

Seksi on myös symbolisesti likainen asia, joten siinä myös yksi syy, miksi vanhempien kanssa ei tästä puhuta.

Palaan nyt takaisin raskauden peittämiseen. Kun raskautta ei enää voida peittää, pysytellään sitten vain pois vanhempien edestä. Joskus voi olla, ettei romanivaatteita haluta käyttää tai ei lääkärin suosituksesta käytetä, jolloin pysytellään vain kotioloissa.

Mikäli raskaus vaatteista huolimatta on näkyvää, ja törmätään esim. kauppareissulla vanhempiin ihmisiin, heitä hävetään eikä mennä heidän juttusilleen. Yleensä lähdetään toiseen suuntaan kävelemään, jotta noloa tilannetta ei syntyisi.

Synnytyksen jälkeen vauvaa ja tuoretta äitiä ei tule katsomaan esim. äidin vanhemmat, isovanhemmat tai appivanhemmat, vaan oma mies tai joku läheinen ystävä. Synnytyksessä mukana on myös läheinen ystävä, tai sitten oma mies.

Synnytyksen jälkeiseen aikaankin liittyy omat tapansa, esimerkiksi niin sanottu likainen aika, virallisemmin epäpuhdas aika. Aika on yleensä noin kuukauden verran. Tällöin naisen ja vauvan (tässä kohtaa varmaan hämmästyt, kysehän on vastasyntyneestä vauvasta joka on puhdas ja viaton kuin mikä. :) ) katsotaan olevan symbolisesti epäpuhtaita. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että naisen tai vauvan ei pitäisi mennä keittiöön eikä olla kosketuksissa keittiön irtaimistoon. Tällöin mies hoitaa keittiöhommat ja ruuanlaiton, tai vastaavasti pyydetään joku naispuolinen ystävä tai sukulainen avustamaan, jotta arki saadaan kuukauden päivät menemään.

Lisää voin kertoa näistä asioista, jos haluat tietää, päätän nyt tämän aiheen tällä kertaa tähän, koska viestistä on jo muutenkin tulossa pitkä.

Romaninaiset kyllä käyvät neuvolassa. Itselläni on neuvola-aika keskiviikkona. :) On ollut virallista juttua siitä, että neuvolassa käynti on nyt "yleistymässä", joka varmaan onkin totta. Ennen neuvolassa on varmasti käyty harvemmin. Neuvolaan voi tietysti olla hankala mennä, jos neuvola on vaikka terveyskeskuksen yhteydessä, ja paikalla on vanhempaa väkeä, jotka näkevät naisen menevän neuvolaan. Useinhan näin ei kuitenkaan ole, ainakaan täällä meillä päin, joten sinällään tuollaista ongelmaa ei pitäisi tulla.
 
Romanitar...
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kiva kun viitsit vastailla. Mukava tietää enemmän romanikulttuurista.

Saavatko miehenne tulla synnytyksiin mukaan? Mites sairaala"käyttäytyminen", voiko kätilö ottaa tissistä kiinni neuvoessaan imetystä jne :D?

Heips, vastailen mielelläni. :)

Miehet saavat tulla synnytyksiin mukaan. Yleensä synnytyksessä onkin nimenomaan oma mies, tai sitten joku naispuolinen läheinen ystävä. Itse olen myös odottaja, ja olen ajatellut parasta ystävääni pyytää mukaan synnytykseen. Miehelle taitaisi olla liian kova paikka nähdä moista, vaikka miehinen mies onkin.

Vastasin tuossa juuri äskettäin raskausaiheiseen kysymykseen, ja jos haluat, niin voit vilkaista vastaustani, siellä puhetta synnytykseen liittyvistä asioista myös. Lisääkin kysyä saa, totta kai. :)

Toki kätilö voi ottaa tissistä kiinni neuvoessaan imetystä, jos tilanne sitä vaatii. Tällaisissa tilanteissa olisi paras, että esim. imetykseen opastava olisi nainen, varsinkin, jos kyse on nuoresta äidistä. Synnytyslääkärin sukupuolella en taas ajattelisi olevan niinkään väliä, luulen, että ihminen on siinä tilanteessa jo niin kipeäkin, että sama se, onko siinä mies vai nainen lääkärinä.
 
J-t harmaana
Hei! Mahtavaa että olet vastaamassa meidän kiinnostuneiden kysymyksiin :) Itse aikanani paljonkin olin romanien kanssa tekemisissä, nykyään vähemmän. Mua kiinnostaisi nämä sukujen väliset riidat. Vuosia sitten silloisen puolisoni veli meni romaninaisen kanssa naimisiin ja muistan, että heillä oli kova miettiminen häävieraiden kanssa, koska joukossa oli keskenään sopimattomia. Millaiset asiat voivat johtaa tähän, että ei voida jonkin tietyn suvun kanssa olla tekemisissä, ja päästäänkö tällaisesta tilanteesta ikinä sopuun?

Kiitos
 

Yhteistyössä