Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Miten romanikulttuurissa suhtaudutaan mielenterveysongelmiin ja niiden hoitoon? Olen ammatiltani psykologi ja psykoterapeutti ja olen ihmetellyt romaniasiakkaiden vähäistä määrää. Kuitenkin tilastollisesti suunnilleen sama määrä eri mielenterveysongelmia on ihmisillä eri asuinmaista ja kulttuureista riippumatta.
Kysyit tärkeästä asiasta. Sairaalat ja terveyspalvelut on yleensäkin asioita, joihin romanien on joskus hankala hakeutua.
Mielenterveysongelmia minun käsittääkseni hävetään aika pitkälle, eikä niistä välttämättä puhuta ollenkaan. Voi olla, että mielenterveysongelmainen (vaikka itsekin tiedostaisi ongelmansa) ei puhu asiasta lainkaan. Sinänsä mielenterveysongelmissa ei ole kulttuurillisesti katsottuna mitään hävettävää, mutta jotenkin ns. ulkopuoliselle ihmiselle näiden asioiden jakamista saatetaan pitää nöyryyttävänä tai häpeällisenä.
Tuntuu myös, että vaikka mielenterveyspalveluista onkin puhetta ja tietoa, ei osata hakeutua oikeaan paikkaan. Romaneille pitäisi minusta koettaa tiedottaa näistä asioista enemmän, koska on paljon romaneita, jotka kaikista nykyajan mukavuuksista huolimatta elävät jotenkin pimennossa tällaisista tavallisista asioista.