Haluatko kysyä romanikulttuurista?

• Viestiketjun aloittaja Romanitar...
  • Ensimmäinen viesti
Romanitar...
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
miksi olette työ vieroksujia? millä elätte?

Miksi nyt yleensäkin joku ihminen vieroksuu työtä. Sanoisin, että on laiskuutta, jos ennemmin elää muiden siivellä kuin tienaa itse leipänsä. Muista kuitenkin, että vaikka romaneissa on sellaisiakin ihmisiä, niin myös ihan kunnon kansalaisia löytyy. Vaikkapa minä, tosin työni alkavat taas vasta 16. päivä tätä kuuta.

Romanitar...
Alkuperäinen kirjoittaja tuisku77:
Yden asian haluaisin kysyä mielenkiinnosta, en tarkoita pahalla. Miksi useimmat romanit keskustelevat yleisilläkin paikoilla varsin kovaäänisesti?

No hei. En toki ota pahalla, koska ihan aiheellisen kysymyksenhän sinä heitit. On ihan totta, että monet romanit keskustelevat varsin kovaäänisesti ollessaan julkisilla paikoilla. Periaatteessa voisi kai sanoa niinkin, että jos ollaan isommalla porukalla liikkeellä, niin silloin ollaan muutenkin kovaäänisempiä. Toisaalta esim. kotioloissa saattaa olla normaalisti paljon porukkaa, ja on ehkä totuttu puhumaan kuuluvalla äänellä, jotta asiaa ei tarvitsisi kaikille erikseen käydä sanomassa. Kolmanneksi esitän vielä sellaisenkin vastauksen, että jotkut romanit haluavat jostain syystä ikään kuin korostaa mustalaisuuttaan, ja tekevät sen nimenomaan kovaäänisellä käytöksellä, jotkut jopa sitten vieläkin ikävämmillä tavoilla. Se on sitä, kun kotona ei ole opetettu, ettei mustalaisuuteen tarvita huonoa tai huomiotaherättävää käytöstä.

hei
Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Haluan. Onko romaneille tärkeää, että lapsella on tukkaa? Mulla oli vieruskaverina synnytyslaitoksella romaniäiti, joka sanoi että olisi hyvä, jos lapsella olisi paljon hiuksia.

Entä hameen käyttö? Jos sitä alkaa käyttää, niin pitääkö sitä sitten käyttää aina? Vai voiko jättää käyttämättä väliaikaisesti, jos vaikka saa jonkun työpaikan, jossa romanihameen käyttämisestä olisi haittaa?

Sitten, yksi kysymys vielä. Miksi romanit eivät käytä lämpimiä talvivaatteita vaan kulkevat aina samoilla hameilla ja nahkatakeilla, vaikka olisi 30 astetta pakkasta? Eivätkä käytä pipoja, mitään päähineitäkään?

Vastatkaa näihin munkin kysymyksiini, romanit ja romanikulttuurista tietävät!

Romanitar...
Alkuperäinen kirjoittaja .:
miksi kaikki romanit tuntuvat inhoavan isoja koiria?

Jotkut ehkä kokevat nimenomaan isot koirat pelottavina. Romanikulttuuri tai tavat itsessään eivät ole mitenkään isoja koiria vastaan. Voi olla, että ajatellaan niinkin, että jotkut valtaväestön edustajat olisivat opettaneet koiriaan käymään muiden kimppuun, vaikka suurin osa koiranomistajistahan ei todellakaan näin tee. Jos ajatellaan koiraa kotona, niin tietysti sekin voi omalta osaltaan vaikuttaa siihen "inhoamiseen". Ajatellaan, että koirat on likaisia (tässä tapauksessa tarkoitan ihan konkreettista likaisuutta) ja että niistä aiheutuu paljon siivousluonteista tehtävää kotona.

Itselläni on tällainen keskikokoinen koira, mutta moni käyttäytyy ikään kuin koirani olisi valtavan suuri. Varsinaisesti kukaan ei ole vielä koiraani inhonnut, kun on koiran kanssa päässyt tutuiksi, koirapelkoisia ihmisiä on kyllä tullut vastaan ihan lähipiiristäkin...

Romanitar...
Alkuperäinen kirjoittaja pöh:
Olen töissä asiakaspalvelussa. Vain 1/10 romanista käyttäytyy hyvin ja he ovat usein ärimmäisen kohteliaita. Miksi valtaosa (minun kokemukseni mukaan) käyttäytyy huonosti mm. olemalla röyhkeä, epäkohtelias, liian äänekäs, yrittää huijata jne.

Jos muistini ei nyt petä, niin vastasin hieman samantyyppiseen kysymykseen tuossa aiemmin... Mutta vastaan myös sinulle. Kuten varmasti ymmärrät, on hankala mennä puhumaan kenenkään toisen ihmisen puolesta. Ensinnäkin pahoittelut siitä, että olet joutunut useimmiten huonosti käyttäytyvien romanien kanssa tekemisiin, mutta hyvä, että edes joitakin kohteliaita löytyy.

Romanikulttuuriin ei kuulu röyhkeys, epäkohteliaisuus, liiallinen äänekkyys, huijaaminen, etc. Mutta sanoisin taas kerran, että kotikasvatus ja seura, jonka mukana itse liikkuu, vaikuttaa hyvin paljon asiaan. Jos kotona iskostetaan mieleen tavalliset käytöstavat, niin niillä yleensä pärjää sama kenen kanssa. Mutta jos kotiväki suosii jotain noista yllämainituista touhuista itsekin, niin tietysti siinä sitten on mallia kerrakseen.

On myös valitettavasti sellaisia romaneita, jotka eivät välitä kanssaihmisistä tippaakaan. Ajatellaan, että kun nyt ollaan itse romaneita, niin voidaan tehdä mitä halutaan, kenelle halutaan, jne. Ikään kuin asetetaan itsensä muiden yläpuolelle. En ole koskaan ymmärtänyt, miksi joku tekee niin, tai miksi joku kuvittelee, että sellainen on oikeutettua.

Toivottavasti saat jatkossa enemmän positiivisia kokemuksia!

No pöh
Jos olisit oikea romani, olettaisin että osaisit edes vastata tohon kysymykseen, että
jos alkaa käyttämään hameita niin pitääkö niitä käyttää aina. Vaan voiko jättää käyttämättä, esimerkiksi jos on töissä.

en usko kyllä että olet romani
Miksi teidän miehet käyttää niin runsaasti huumausaineita ja tekevät rikoksia, en nyt muista prosenttilukua mikä romaniukoista oli lusinut linnassa mutta se oli ihan uskomattoman korkea.

Romanitar...
Alkuperäinen kirjoittaja lisko harmaana:
Käykö moni romani ihan tavallisissa töissä? Mikä on tuttavapiirisi tavallisin ammatti? (minä satun tuntemaan runsaan joukon insinöörejä ja sairaanhoitajia) Mitä itse ajattelet romanien (väitetyistä) ongelmista yhteiskunnassa?

Itse tunnen monia romaneja (itseni lisäksi) jotka käyvät ihan tavallisissa töissä. Mikäköhän olisi yleisin ammatti minun tuttavapiirissäni... En oikein tiedä, sillä kaikenlaisia ammatteja löytyy. On lähihoitajaa, on sairaahoitajaa, on siivoojaa, on ompelijaa (ei kuitenkaan ompele romanivaatteita, vaan ompelee yhdelle teatteriporukalle vaatteita), on koulunkäyntiavustajaa, kokkia, tarjoilijaa. Onhan noita ammatteja. Tuttavapiiriini kuuluu myös opiskelevia romaneita.

Mutta tietysti on myös monia romaneja, jotka eivät käy töissä, syystä tai toisesta. En yritä väittääkään, ettenkö tuntisi yhtään työtöntä romania. Osa (ikävä kyllä) ihan omasta halustaan on työttöminä, osa sitten ei saa töitä, vaikka kuinka haluaisikin.

Minusta romanien ongelmat yhteiskunnassa eivät ole pelkästään väitettyjä, mutta on aivan yksilöstä itsestään kiinni, haluaako hän niitä ongelmia itsensä ja yhteiskunnan väliin tuoda. Tarkoitan tällä sitä, että romanius tai romanikulttuuri ei ole mikään ongelma sille, että voi olla ihan tavallinen toimiva osanen yhteiskunnassa tai toimia yhteiskunnan hyväksi. Oma asenne on se, joka ratkaisee.

Romanitar...
Alkuperäinen kirjoittaja joku:
Saako 15-vuotias romaniteinityttö harrastaa esiaviollista seksiä?

Periaatteessa seksiä saa harrastaa, mutta silloin pitäisi olla jo varsinaiset romanivaatteet päällä. Kulttuurin mukaan pitäisi toimia noin, mutta on myös paljon nuoria, jotka eivät noin toimi, vaikka olisivat jo ajat sitten päättäneet pukeutua tulevaisuudessa romanivaatteisiin.

Tietysti Suomen laki on tuon ikäisen seksielämää vastaan.

Romanitar...
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Miten romanikulttuurissa suhtaudutaan mielenterveysongelmiin ja niiden hoitoon? Olen ammatiltani psykologi ja psykoterapeutti ja olen ihmetellyt romaniasiakkaiden vähäistä määrää. Kuitenkin tilastollisesti suunnilleen sama määrä eri mielenterveysongelmia on ihmisillä eri asuinmaista ja kulttuureista riippumatta.

Kysyit tärkeästä asiasta. Sairaalat ja terveyspalvelut on yleensäkin asioita, joihin romanien on joskus hankala hakeutua.

Mielenterveysongelmia minun käsittääkseni hävetään aika pitkälle, eikä niistä välttämättä puhuta ollenkaan. Voi olla, että mielenterveysongelmainen (vaikka itsekin tiedostaisi ongelmansa) ei puhu asiasta lainkaan. Sinänsä mielenterveysongelmissa ei ole kulttuurillisesti katsottuna mitään hävettävää, mutta jotenkin ns. ulkopuoliselle ihmiselle näiden asioiden jakamista saatetaan pitää nöyryyttävänä tai häpeällisenä.

Tuntuu myös, että vaikka mielenterveyspalveluista onkin puhetta ja tietoa, ei osata hakeutua oikeaan paikkaan. Romaneille pitäisi minusta koettaa tiedottaa näistä asioista enemmän, koska on paljon romaneita, jotka kaikista nykyajan mukavuuksista huolimatta elävät jotenkin pimennossa tällaisista tavallisista asioista.

Romanitar...
Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Haluan. Onko romaneille tärkeää, että lapsella on tukkaa? Mulla oli vieruskaverina synnytyslaitoksella romaniäiti, joka sanoi että olisi hyvä, jos lapsella olisi paljon hiuksia.

Entä hameen käyttö? Jos sitä alkaa käyttää, niin pitääkö sitä sitten käyttää aina? Vai voiko jättää käyttämättä väliaikaisesti, jos vaikka saa jonkun työpaikan, jossa romanihameen käyttämisestä olisi haittaa?

Sitten, yksi kysymys vielä. Miksi romanit eivät käytä lämpimiä talvivaatteita vaan kulkevat aina samoilla hameilla ja nahkatakeilla, vaikka olisi 30 astetta pakkasta? Eivätkä käytä pipoja, mitään päähineitäkään?

Tukka on perinteisesti romaneille kunniaksi. Sekä miehille, että naisille. Varsinkin naisille pitkä tukka on todella tärkeä asia. Näitä asioita tietysti halutaan myös vastasyntyneille lapsille. Tukan ominaisuudetkin ovat tärkeitä, tukan "pitäisi" olla mahdollisimman hyväkuntoinen ja paksu.

Periaatteessa kun alkaa käyttää romanihametta, pitäisi sitä käyttää aina. Mutta tietysti on asia erikseen, jos on töitä paikassa, jossa hametta ei voi käyttää syystä tai toisesta. Sairaala on tällainen paikka, samoin ravintolat yms. Yleensä ihminen, joka kokee, ettei missään nimessä voi edes töissä käyttää työvaatteita, ei sitten hakeudu tällaisille aloille. Pääsääntönä on kuitenkin se, ettei vanhempien ihmisten eteen mentäisi "hyppimään" ilman romanivaatetusta, sillä silloin ihminen on ikään kuin alaston. Mutta yleensä kuitenkin vanhemmat ihmiset tietävät nuoremman työpaikasta ja tällöin eivät ainakaan tahallaan tule aiheuttamaan kiusallista tai vaikeaa tilannetta työpaikalle. Oman ikäisiä romaneja ei tarvitse samalla tavoin häpeillä.

Romanihame on sinänsä lämmin muutenkin, ja varsinaisia paksuja talvihameitakin saa teetettyä. Usein käytetään myös turkkeja yms., jotta ei niin kylmä olisi. Lakkeja tai hanskoja ei kuitenkaan jostain syystä useimmiten käytetä, varsinaista kulttuurillista syytä siihen ei kuitenkaan ole. Romaninaisen olemukseen ihan arkenakin kuuluu se, että hiukset on kammattu jollakin tavalla, ja voi olla, että yksistään hiusten pystyyn nouseminen aiheuttaa ihmisille niin suuria ongelmia ettei sitä sitten laiteta pipoja tai muita.. Itsekään en ole päähineitä pahemmin enää käyttänyt, hanskoja kylläkin.

:-)
Mitä romanipukuun puetut naiset ajattelevat, kun pikkutytöt ihastelevat heitä prinsessoina? Tyttöni on aivan ihastuksissaan aina romaneista ja hämmentynyt, kun eivät olekaan oikeita prinsessoja.

Sama
Alkuperäinen kirjoittaja Romanitar...:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Miten romanikulttuurissa suhtaudutaan mielenterveysongelmiin ja niiden hoitoon? Olen ammatiltani psykologi ja psykoterapeutti ja olen ihmetellyt romaniasiakkaiden vähäistä määrää. Kuitenkin tilastollisesti suunnilleen sama määrä eri mielenterveysongelmia on ihmisillä eri asuinmaista ja kulttuureista riippumatta.

Kysyit tärkeästä asiasta. Sairaalat ja terveyspalvelut on yleensäkin asioita, joihin romanien on joskus hankala hakeutua.

Mielenterveysongelmia minun käsittääkseni hävetään aika pitkälle, eikä niistä välttämättä puhuta ollenkaan. Voi olla, että mielenterveysongelmainen (vaikka itsekin tiedostaisi ongelmansa) ei puhu asiasta lainkaan. Sinänsä mielenterveysongelmissa ei ole kulttuurillisesti katsottuna mitään hävettävää, mutta jotenkin ns. ulkopuoliselle ihmiselle näiden asioiden jakamista saatetaan pitää nöyryyttävänä tai häpeällisenä.

Tuntuu myös, että vaikka mielenterveyspalveluista onkin puhetta ja tietoa, ei osata hakeutua oikeaan paikkaan. Romaneille pitäisi minusta koettaa tiedottaa näistä asioista enemmän, koska on paljon romaneita, jotka kaikista nykyajan mukavuuksista huolimatta elävät jotenkin pimennossa tällaisista tavallisista asioista.
Kiitos asiallisesta ja hyvästä vastauksestasi :). Olen oikeasti tätä joskus miettinyt ja sitäkin, mitä asialle voisi tehdä. En myöskään tunne yhtään psykiatria tai psykologia, joka itse olisi romani. Varmasti on vaikeampaa puhua ns. ulkopuoliselle, joka ehkä ei ymmärrä kulttuurianne. Toisaalta esimerkiksi itselläni on käynyt englannin kielellä asioivia asiakkaista itselleni vieraista kulttuureista ja maista ja yhteisellä yrittämisellä on "yhteinen kielikin" löytynyt.

d
Pidätkö rotuanne täysin tasavertaisina muihin rotuihin nähden tai jopa parempana, vaikka suhteellinen työttömyysaste ja rikollisten lukumäärä on järkyttävä verrattuna "tavallisiin" suomalaisiin?

Romanitar...
Alkuperäinen kirjoittaja äiti82:
Asun keski-pohjanmaalla ja pienessä kaupungissa, jossa myös romaneja, mutta enimmäkseen heitä tulee kaupunkiimme kesäisin ruotsista. Yleensä silloin meillä kaupoissa tehovalvonta ja vaikka se romaneja loukkaa ja ärsyttää niin näin se vain on. Haluankin nyt kysyä että miksi romanit niin usein varastavat?

Pahoitteluni, että vastaaminen otti jonkin aikaa. Täällä oli ukkonen, ja jouduin sulkemaan koneen.

On ihan ymmärrettävää, että myyjät ja kaupan muu henkilökunta tekee työtään. Toki se on loukkaavaa, kun itse rehellisenä, ostoksensa maksavana ihmisenä saa peräänsä jonkun hiihtäjän, joka surffaa helmoissa kiinni ja saattaa melkeinpä ovelle asti. Mutta, onneksi tätä on joutunut itse kokemaan vain vähän.

En oikein osaa vastata, miksi joku varastaa. Varastamiseenhan on useita eri syitä. Joku hakee jännitystä, joku on suoranainen kleptomaani, joku taas on vähävarainen tai jopa melkein rahaton,... Ehkä varasteleva ihminen ei halua vain maksaa ostoksiaan.

Varastaminen ei kuulu romanikulttuuriin, vaikka joku niin voisi luullakin.. Varmaan tämän tiesitkin, mutta mainitsinpa nyt kuitenkin. :)

Romanitar...
Alkuperäinen kirjoittaja Silmukka-:
Miksiköhän lähes kaikki työpaikallani asioivat romanit pelkäävät hissiä ja haluavat käyttää rappusia?

Hmm. Ehkä heillä on hisseistä tai erityisesti ko. työpaikan hissistä jotain huonoja kokemuksia? Useimmiten jos asutaan kerrostalossa, käytetään hissiä. Onhan noita hissikammoisia. :)

Romanitar...
Alkuperäinen kirjoittaja joku vaan:
Mistä te tunnistatte ei-romanivaatteissa kulkevan puoliromanin tuosta noin vain?
Olen saanut itse valkolaiskasvatuksen ja tietääkseni minusta ei pitäs näkyä sukuni päällepäin.

Voi olla, että vaikka puoliromani olisi vaaleakin, saattaa hänellä olla esim. tietylle suvulle ominaisia kasvon piirteitä. Tai sitten jos paikkakuntasi romaneilla on muuten tiedossa, että juuri sinä olet osaksi romani.

Romanitar...
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
onko se loukkaavaa jos romaneja sanotaan mustalaisiksi?
Ei välttämättä. Riippuu siitä, kuka sanoo, ja miten sanoo. Meillä ei ainakaan usein arkioloissa käytetä sanaa "romanit", vaan enemmänkin puhutaan mustalaisista.

Sana "romani" on tietysti korrektimpi, mutta ei minua loukkaa, jos joku kaverini (valtaväestöä) sanoo minua mustalaiseksi. Sitäkin sanaa voi käyttää niin monella eri tavalla!

Romanitar...
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
ja onko totta, että romaninaiset eivät saa riisuutua edes lääkärissä vähiin vaatteisiin tms ilman miehensä lupaa?
Ei pidä paikkaansa. Lääkärin kanssa voidaan olla ihan vapaasti. Romanimieskin ymmärtää, että tutkia täytyy, eikä esim. keuhkoja voi kuunnella kaikki vaatteet päälle. Jotkut ehkä vierastavat mieslääkäreitä, eivätkä näiden edessä halua riisua vaatteita. Mikäli ajatellaan esim. gynekologisia tutkimuksia, niin tällöin olisi erittäin tärkeää, että gynekologi olisi nimenomaan nainen.

Kerran muuten kohtasin miespuolisen lääkärin, joka ei selvästikään tiennyt, miten olisi suhtautunut minuun. Olin keuhkoputkentulehduksessa, mutta ko. lääkäri ei pyytänyt minua vähentämään vaatteitani, jotta voi kuunnella keuhkojani. Ajatteli kai, että se olisi jotenkin sopimatonta... Kyllä korpesi. Seuraavana päivänä soitin sitten lääkäriin uudelleen, ja sain ihan asianmukaista palvelua sekä reseptin.

Romanitar...
Alkuperäinen kirjoittaja No pöh:
Jos olisit oikea romani, olettaisin että osaisit edes vastata tohon kysymykseen, että
jos alkaa käyttämään hameita niin pitääkö niitä käyttää aina. Vaan voiko jättää käyttämättä, esimerkiksi jos on töissä.

Vastasin kyllä tuohon kysymykseen. Ellet huomannut, niin kysymyksiä tuli tuon kysymyksen lisäksi muutamia muitakin. Vastailen niihin järjestyksessä, joten kaikkiin en ole vieläkään ehtinyt vastata. Haluan kuitenkin antaa vastauksen, joka on selkeä. En epäselvää huitomista. Vastaan kyllä kaikkiin kysymyksiin, joten ei syytä huoleen. Ja kyllä, olen ihan "oikea", aito, romani.

Yhteistyössä