Haluatko kysyä romanikulttuurista?

  • Viestiketjun aloittaja Romanitar...
  • Ensimmäinen viesti
häh
Aikamoista, mitä kerroit raskauden peittelystä ja siitä miten ajattelette. Mutta herää kysymys: Miten ajattelitte jatkaa sukua jos raskaus ja vauva on noin häpeällinen ja likainen asia? Suhtautuuko romanit paremmin sitten adoptioon? Koska isovanhemmat tulevat hyväksymään lapsen?
 
Romanitar...
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
Tätä en ole kehdannut jostain syystä kysyä ystävältäni, mutta mistä te oikein löydätte/saatte ne julmetun suuret korunne?
Kauniita ja erikoisia sormuksia ynnä muita..... *huokaa* ja ne kameet.
Ei kai 'tavallisessa' kultasepänliikkeessä myydä niitä ketjullisia korvarenkaitakaan? Vai myydäänkö?
Mitä miettii romaninainen jos huomaa valkolaisella samanlaisia koruja? Voisiko valkolainen käyttää niitä korvarenkaita esim?

Nimimerkillä harakka- kaiken kiiltävän perään :D

Hei! Hyvä, että kehtaat kysyä täältä. En minä pure. :)
Korut kulkevat perintönäkin, mutta yhtä kaikki, ne yleensä teetetään. Ainakin Jyväskylässä on kultaseppä, jonka kautta tilataan romanikoruja. Helsingissä on ollut kaksikin suosittua paikkaa, mutta en tiedä, mahtaako toinen olla jo lopetettu. Jyväskylässä kyseinen paikka on Virpin Kulta, Helsingissä on Kulta-Jussi ja Igorin Kulta. Varmasti on myös muita paikkoja, missä koruja voi teettää. Jos korut halutaan ostaa valmiina eikä erikseen teettää, niin näistä paikoista voi myös niitä valmiina ostaa. Panttilainaamoillakin on usein romanikoruja myynnissä.

Useimmiten ns. tavallisissa kultaliikkeissä ei ole valmiina myynnissä romanikoruja, vaikka liikkeellä olisi koruihin tarvittavat muotitkin. Yleensä siis tilataan, ellei sitten olla sellaisessa liikkeessä, jossa koruja valmistetaan muutenkin. :)

Varmaan hämmästyisin, jos näkisin valkolaisnaisen, jolla olisi ns. kehärenkaat korvissaan. Tiedän kyllä muutaman kultaliikkeen, jossa on myytävänä romanityylisiä koruja, mutta hieman pienempiä. Nämähän on ainakin ihan kaikkien helposti ostettavissa, enkä sinänsä ihmettelisi älyttömästi, jos sellaiset näkisin valkolaisnaisen korvissa.

Mutta, tietysti korut ovat kenen tahansa vapaasti ostettavissa ja teetettävissä, ja sinällään on oikeus pitää minkälaisia koruja tahtoo.

Täytyy nyt hieman varoittaakin, että jos ihan varsinaiset kehärenkaat aiot ostaa, niin hinta on suhteellisen kallis. Lisäksi saatat saada kommentteja vierailtakin romaneilta koruista.
 
Alkuperäinen kirjoittaja häh:
Aikamoista, mitä kerroit raskauden peittelystä ja siitä miten ajattelette. Mutta herää kysymys: Miten ajattelitte jatkaa sukua jos raskaus ja vauva on noin häpeällinen ja likainen asia? Suhtautuuko romanit paremmin sitten adoptioon? Koska isovanhemmat tulevat hyväksymään lapsen?
No eihän se ole! Sana häveliäisyys ei ole sama kuin kielletty...
Samaa käytäntöähän on ollut meidän valkolaistenkin keskuudessa aikoinaan.
Asiasta toki puhuttiin jonkinverran kaiketi enemmän, mutta kirkottamattoman (puhdistamattoman) naisen sai jopa tappaa. Siis meikäläisen naisen.

Ei siitä nyt loppuviimein niin kauaa edes ole.....
 
Romanitar...
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Miksei romaninaisilla yleensä ole etutukkaa? Tai polkkatukkaa? Tai miksi se on laitettu aina kiinni hiussoljilla, noin mitä oon nähnyt? Onko tukan oltava pitkä ja klassisesti laitettu, vai tykkääkö suurin osa romaninaisista siitä vaan sillätavalla?

Heips!
Kerroin ko. aiheesta jo yhdessä vastauksessani, mutta voin toki kertoa uudelleenkin. Yleensä hiuksia ei haluta leikata, koska pitkät hiukset ovat naiselle kunniaksi. Mitä pitempi tukka, niin sen parempi.

Hiussoljet on useimmiten paras tapa saada pitempi ja ehkä raskaskin tukka laitettua tietyllä tavalla. Lisäksi jos hiussoljet ovat koristeellisia, tuovat ne oman lisänsä asukokonaisuuteen ja tyylikkyyteen.

Hiukset pitäisi tosiaan laittaa, jollei välttämättä tyypillisille romanikampauksille, niin ainakin siten, ettei tukka ole kasvoilla, ja on siisti. Tukka nutturalla ei yleensä lähdetä ihmisten ilmoille, ellei ole kysymys jostain reissusta lähikauppaan. Keittiöolosuhteissa tukka pidetään yleensä kiinni.
 
??
uskotko että tän päivän romaani nuoret lupuisivat romaani tavoistaan? siis tarkotan sitä että onko noi teidän tavat ja eleet ym niin jumittuneita vai uskotko että jonain päivänä niitä ei enää pidetä yllä ja romaani väestö tekee, kulkee ja elää kun valkonen???
 
Romanitar...
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Vähänkö ois vaikee, ku hameen sisässä ois jotkut koukut ja niihin pitäs muka kaupassa pystyä ripustamaan varasteltua tavaraa. :D Voisko enää vaikeemmin tehdäkään. Ja kiva ois varmaan kävellä, kun koukut raapis kinttuja.

Tämä minua huvittikin. Heh. Voi niitä tuntemattomia naisparkoja, joilla on koukutkin vielä hameessa.
 
Romanitar...
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Miksei romaninaisilla yleensä ole etutukkaa? Tai polkkatukkaa? Tai miksi se on laitettu aina kiinni hiussoljilla, noin mitä oon nähnyt? Onko tukan oltava pitkä ja klassisesti laitettu, vai tykkääkö suurin osa romaninaisista siitä vaan sillätavalla?
Miksi et lue ketjua ennenkuin esität idioottikysymyksiäsi? Etkö arvosta apta sen vertaa, että lukisit ketjun?
:headwall:
Ap on vastannut tukkakysymykseen jo!
Ai sori... En mä jaksanut tosiaan lukea koko ketjua. Mäpäs käyn katsomassa, mitä ap vastasi.
Etpä tietenkään :headwall:
Itsekäs.
Kävin katsomassa, eikä kyse ole samasta asiasta, kuin mitä minä kysyin. Jos romanitarta haittaa kysymykseni, sättikööt hän minua ja mene sinä siitä muualle.

Heips. Vastailin tuossa juuri kysymykseesi, älkäähän nyt riehaantukoo :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja Romanitar...:
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
Tätä en ole kehdannut jostain syystä kysyä ystävältäni, mutta mistä te oikein löydätte/saatte ne julmetun suuret korunne?
Kauniita ja erikoisia sormuksia ynnä muita..... *huokaa* ja ne kameet.
Ei kai 'tavallisessa' kultasepänliikkeessä myydä niitä ketjullisia korvarenkaitakaan? Vai myydäänkö?
Mitä miettii romaninainen jos huomaa valkolaisella samanlaisia koruja? Voisiko valkolainen käyttää niitä korvarenkaita esim?

Nimimerkillä harakka- kaiken kiiltävän perään :D

Hei! Hyvä, että kehtaat kysyä täältä. En minä pure. :)
Korut kulkevat perintönäkin, mutta yhtä kaikki, ne yleensä teetetään. Ainakin Jyväskylässä on kultaseppä, jonka kautta tilataan romanikoruja. Helsingissä on ollut kaksikin suosittua paikkaa, mutta en tiedä, mahtaako toinen olla jo lopetettu. Jyväskylässä kyseinen paikka on Virpin Kulta, Helsingissä on Kulta-Jussi ja Igorin Kulta. Varmasti on myös muita paikkoja, missä koruja voi teettää. Jos korut halutaan ostaa valmiina eikä erikseen teettää, niin näistä paikoista voi myös niitä valmiina ostaa. Panttilainaamoillakin on usein romanikoruja myynnissä.

Useimmiten ns. tavallisissa kultaliikkeissä ei ole valmiina myynnissä romanikoruja, vaikka liikkeellä olisi koruihin tarvittavat muotitkin. Yleensä siis tilataan, ellei sitten olla sellaisessa liikkeessä, jossa koruja valmistetaan muutenkin. :)

Varmaan hämmästyisin, jos näkisin valkolaisnaisen, jolla olisi ns. kehärenkaat korvissaan. Tiedän kyllä muutaman kultaliikkeen, jossa on myytävänä romanityylisiä koruja, mutta hieman pienempiä. Nämähän on ainakin ihan kaikkien helposti ostettavissa, enkä sinänsä ihmettelisi älyttömästi, jos sellaiset näkisin valkolaisnaisen korvissa.

Mutta, tietysti korut ovat kenen tahansa vapaasti ostettavissa ja teetettävissä, ja sinällään on oikeus pitää minkälaisia koruja tahtoo.

Täytyy nyt hieman varoittaakin, että jos ihan varsinaiset kehärenkaat aiot ostaa, niin hinta on suhteellisen kallis. Lisäksi saatat saada kommentteja vierailtakin romaneilta koruista.
Juu ei, en aio ostaa :D
Mutta mietin että miten siihen suhtauduttais.

Mustalaasrenkahat- sanoi mummoni monasti, jos vähänkään oli isommat renkaat korvissa..... niin tosiaan ajattelin että mitä jos asian kääntää toisinpäin- mitä romaninainen siitä ajattelis.

Enkä mä ajattele että purisit :D En minäkään..... vaikka äree olenkin!
 
Rukoilijasirkka
Kiitti kun vastasit. Etutukkahan voi kyllä olla, vaikka tukka olisi muuten pitkä. no, ehkä se ei sovi tyyliin, mitä haetaan.
oon miettinyt myös sitä, että miltä se tuntuu, kun aina on musta hame? Tietty röijyllä saa vaihtelua, mutta tuntuuko ikinä siltä, et ois makee vaikka laittaa välillä punainen hame?

Tuntuukohan romanipojista siltä, että oiskin mukavaa laittaa jalkaan reikäset farkut ja vähän roikottaa niitä?

Mitä jos haluis mennä metsäretkelle, niin sitten menee kengät pilalle? Tai kun on kuuma kesäpäivä ja hikoiluttaa? Tarkotan, että tuntuuko se kulttuuri koskaan kahlitsevalta tai rajoittavalta? En kysy pahalla tai ilkeyttäni, tietenkään, mutta sulta on ehkä helpompi kysyä tällästä, kun omilta kavereiltani olisi.
 
Maikki
Niin eli pitääkö paikkansa,että jos romani nainen jää kiinni pettämisestä romani miehelleen niin mies saa leikata minkä tahansa ruumiinosan romani naisestaan? esim juuri sen korvan!
Näin on minulle kerrottu vuosia sitten .

tuliko paha kysymys?
 
kk
Alkuperäinen kirjoittaja Maikki:
Niin eli pitääkö paikkansa,että jos romani nainen jää kiinni pettämisestä romani miehelleen niin mies saa leikata minkä tahansa ruumiinosan romani naisestaan? esim juuri sen korvan!
Näin on minulle kerrottu vuosia sitten .

tuliko paha kysymys?
Jos et huomannut, ap vastaa kysymyksiin järjestyksessä, sinun vuorosi ei ole vielä :whistle:
 
Rukoilijasirkka
Alkuperäinen kirjoittaja Maikki:
Niin eli pitääkö paikkansa,että jos romani nainen jää kiinni pettämisestä romani miehelleen niin mies saa leikata minkä tahansa ruumiinosan romani naisestaan? esim juuri sen korvan!
Näin on minulle kerrottu vuosia sitten .

tuliko paha kysymys?
Anteeksi kun puutun, mutta ei hyvänen aika, kyllähän tuossa tulee jo suomen laki vastaan! En usko tuollaista ollenkaan. Enkä ole ikinä nähnyt romaninaista, jolta puuttuisi korva.
 
.
Alkuperäinen kirjoittaja Maikki:
Niin eli pitääkö paikkansa,että jos romani nainen jää kiinni pettämisestä romani miehelleen niin mies saa leikata minkä tahansa ruumiinosan romani naisestaan? esim juuri sen korvan!
Näin on minulle kerrottu vuosia sitten .

tuliko paha kysymys?
itä jos odotat vuoroasi? Mä taas oon kuullu että naiselta leikataan hiukset?
 
Romanitar...
Alkuperäinen kirjoittaja Tre:
Miksi lapset kutsuvat vanhempiaan etunimillä?
Miksi kaikki vaatteet silitetään, varsinkin lasten vaatteet?
Miksi lapsilla useasti pidetään valkoisia vaatteita 1 vuotiaaseen asti ja sitten sukupuolen mukaan värit?
Miksi lapset saa niin vähän vanhemmiltaa hellyyttä, yhdessä lukemista, pelaamista ja leikkimistä?

Lapset kutsuvat vanhempiaan etunimillä siksi, että sanat "äiti" ja "isä" viittaavat lapsen seksuaaliseen alkuperään. Tämä tuo hävettäviä mielikuvia, joten tätä vältetään. Pieni lapsi voi sanoa äitiä äidiksi ja isää isäksi, koska kulttuurin täydellistä noudattamista ei vielä odoteta.

Vaatteet silitetään, jotta ne näyttäisivät mahdollisimman siisteiltä. Siisti ulkoasu on suurimmalle osalle romaneista hyvin tärkeää, ja lapsetkin halutaan yleensä pukea kauniisti ja puhtaisiin ja sileisiin vaatteisiin.

Valkoinen on meillä sekä ilon että puhtauden väri. Lapsille saa jostain syystä todella hienoja vauvan vaatteita, nimenomaan valkoisina, en tiedä sitten, että miksi juuri tuon värisinä. Värinä valkoinen on minusta epäkäytännöllinen, mutta myönnettäköön, että itse harkitsen juuri erästä valkoista asukokonaisuutta pienelle vauvalle. Muilla väreillä kai halutaan korostaa lapsen sukupuolta.

Lukeminen, pelaaminen ja yhdessä leikkiminen ovat asioita, joita monessakaan romaniperheessä ei tehdä. Olen miettinyt, että miksi. Tuntuu, että monikaan ei välttämättä osaa ajatella näiden asioiden merkitystä lapsen kannalta.

Meillä kotona (molemmat vanhempani ovat romaneita) tällaisia "tavallisia" asioita on aina tehty. Ollessani pieni ja vielä lukutaidoton, minulle luettiin. Meillä myös pelattiin erilaisia pelejä. Lautapelejä, korttia, pihapelejä, ja kun sitten tuli nämä PlayStation pelit, niin sellaistakin jopa opetin vanhempani pelaamaan. Heh. Meillä on kyllä menty romanikulttuurin mukaan, mutta toisaalta meillä on kotona ollut hyvin paljon sellaisia asioita, joita romanilapsi ei välttämättä koe.

Hellyyttä lapsi kyllä yleensä vanhemmiltaan saa, mutta esim. muiden romanien ollessa kylässä kun lapsi on pieni, omaa lasta ei välttämättä oteta syliin, jos oikein tiukasti kulttuurin mukaan mennään. Useimmiten lapsi kuitenkin saa tuntea olevansa rakastettu ja täysi perheen jäsen.
 
vieras
Hölmö kysymys mutta olen joskus kuullut että mikäli joku ruokailuväline tippuu lattialle niin sitä ei saa käyttää vaan täytyy heittää pois. Mikäli näin on niin liittyy varmaankin tuohon puhtauteen minkä mainitsit?

Ihanaa kun joku jaksaa/viitsii ja uskaltaa kertoa asioista mistä yleensä vaietaan ja pidät näin ollen rehellisten romanien puolta. Suurimmalla osallahan varmasti on ennakkoluuloja rotuanne kohtaan eikä kai meitä siitä voi syyttää. Toki myönnän itsekin asiakaspalvelussa työskennelleenä että olen törmännyt asiallisiinkin ja viime aikoina jopa jumppapaikan pukuhuoneessa missä olen mielenkiinnolla katsonut (en siis todellakaan tuijottanut mutta kyllähän sen huomaa jos toinen aivan vieressä on) kun nuoret romaninaiset ovat pukeneet ylleen. Olen jotenkin saanut sen käsityksen ettei olisi sopivaa olla alusvaatteissa muiden nähden mutta tämä varmaankin poikkeustapaus ja kyseessä kuitenkin nuori nainen. Ja on muuten jännä kun olen aina miettinyt että miten se hame voi olla niin muhkea (ja tästä varmasti moni muukin ajatellut että paljonko niitä kerroksia oikein on) mutta se hameen yläosahan nostetaan vyötärölle sidottavalla tyynyllä. =)

Pakko kysyä vielä että miksi melkeimpä kaikki romanimiehet tuntuvat olevan niin kiinnostuneita puukoista ja varsinkin hevosenpääpuukot tuntuu saavan miehet "sekaisin". Tämä kokemus kaupasta jossa olen työskennellyt ja yksi mies saattanut ostaa jopa 5-6:kin samanlaista puukkoa eikä ole tuntunut olevan rahasta pulaa... ilmeisesti kyseessä hevosmies mutta onko heitä sitten paljonkin?
 
Alkuperäinen kirjoittaja .:
Alkuperäinen kirjoittaja Maikki:
Niin eli pitääkö paikkansa,että jos romani nainen jää kiinni pettämisestä romani miehelleen niin mies saa leikata minkä tahansa ruumiinosan romani naisestaan? esim juuri sen korvan!
Näin on minulle kerrottu vuosia sitten .

tuliko paha kysymys?
itä jos odotat vuoroasi? Mä taas oon kuullu että naiselta leikataan hiukset?
Hiukset, naisen kruunu ja ylpeys.

Siten nainen häpäistään ja merkitään. Ei suinkaan korvia leikkomalla....
 
Romanitar...
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
Mä kiinnitin nyt huomioni tuohon että 'muodot ei sais näkyä'.
Tarkennatko?

Ainakin mä työssäni korjailen paljon romaninaisten 'valkolaisvaatteita' ja ne pitää olla just eikä melkein- mitä hoikempi ja hyvävartaloisempi nainen, sen istuvammat ja pintaa nuolevat jakut tms, hameitten lantio- kurvikkaita heistä tulee ne vaatteet päällään :D

Heips. Juu, on kyllä ihan totta, että istuvia "pikkuvaatteita" eli jakkuja ja pitkiä hameita käytetään. Mutta periaate on se, että muotoja ei saisi korostaa.
Kuitenkin jos ajatellaan, niin usein hame, vaikka istuva olisikin, ei kuitenkaan ole niin tiukka, että kaikki muodot paljastaisi, jos ymmärrät nyt mitä yritän tässä selittää. Lisäksi jakku pelkän paidan sijasta riittää peittämään, jonka vuoksi jakkuja yleensä käytetäänkin.

Toivottavasti sait selvää, mitä yritin sanoa, alkaa jo hieman väsymys painamaan, ja nukkumaan pitäisi mennä. Rytmit on sekaisin, kuten näet...
 
Romanitar...
Alkuperäinen kirjoittaja miettii:
Onko totta että synnyttänyt nainen ei saa mennä keittiöön? (kuinka pitkään?, kuka tekee ruuan? )

miks vanhempien ihmisten luona ei saa käydä vessassa?

mitä kaaje tai räkli tarkottaa?? kuullu monesti..

saatteko te erota? ja kumpi ottaa lapset?

entä jos romaani rakastuu valkoseen niin kuuluuko valkosen käyttää romaani vaatteita ja saako romaani jättää kulttuuri vaatteet pois??

Hei!
Vastailin tuossa aiemmin kysymykseen koskien raskautta, ja kerroin sitten siinä synnytyksestä ja synnytyksen jälkeisestä ajasta. Etsipäs tuo kysymys, niin saat enemmän tietoa. Mutta on kyllä totta, että juuri synnyttänyt nainen ei saisi mennä keittiöön. Yleensä tämä aika kestää noin kuukauden. Tällöin tulee joku ystävätär auttelemaan kotihommissa, tai sitten oma mies rupeaa kodinhengettäreksi.

Vessassa käymiseen liittyy ulostamiset sun muut asiat, jotka ovat romanikulttuurissa symbolisesti epäpuhtaita asioita, ja muutenkin nolottavia. Ajatellaan myös, että jos nuoret ovat vähäpukeisina tietyissä tiloissa, ne muuttuvat symbolisesti epäpuhtaiksi. Vessat eivät "puhtaita" symbolisesti ole muutenkaan, mutta jos kyse on oikein vanhoista ihmisistä, niin myös tämä liittyy asiaan. Monet käyvät vessoissa niin, että vanhemmat ihmiset eivät ole paikalla tai nukkuvat.

Räkli tarkoittaa valkolaistyttöä tai nuorta valkolaisnaista. Kaaje- sana on romanikieltä ja tarkoittaa kirjakielisesti "valkolaiset". Usein kuitenkin sanotaan, että "kaajeet". Jos tarkoitit sanaa "kaaji", niin se tarkoittaa valkolaisnaista.

Eroja tapahtuu myös romanipiireissä. Vaikka usein sanotaan että liitot muuttuu pysyviksi siinä vaiheessa, kun lapsia tulee, eivät asiat tietenkään automaattisesti mene aina niin. Erota siis saa. Riippuu pariskunnan omista mielipiteistä, kummalle lapsi tai lapset jäävät. Joskus miehelle, joskus naiselle. Asiaan vaikuttaa sekin, aikooko toinen ottaa heti erottuaan uuden kumppanin, ja pysyykö lasten kanssa jäävä sitten lähistöllä tai samalla paikkakunnalla, vai muuttaako maan ääriin.

Jos valkolainen ja romani rakastuvat, he huomaavat kyllä, miten haluavat toimia. Eli että mennäänkö romanikulttuurin mukaan kokonaan tai vaikka osaksi, vai mennäänkö ihan valtakulttuurin mukaan. Pakko ei ole mitään kenenkään tehdä, omaa sydäntä tulisi aina kuunnella näissä vaatetusasioissakin. Usein romanimies pyytää valkolaisnaista alkamaan käyttää pitkiä, mustia hameita ja jakkuja. Jos ei muuten, niin ainakin mentäessä hänen vanhempiensa tai muiden romanien eteen. Jotkut miehet haluavat naisilleen, vaikka nämä ihan valkolaisia olisivatkin, myös ihan varsinaisen romanivaatetuksen.
Jos nainen on romani ja mies valkolainen, myös he päättävät sitten itse, että miten toimivat. Valkolaismies voi alkaa käyttää ns. suoria vaatteita halutessaan, ja on myös naisia jotka ikään kuin luopuvat romanikulttuurista valkolaismiehen ottaessaan.
Molemmilla kuitenkin voi olla oma kulttuurinsa, ja valkolaisuus ja mustalaisuus voivat ihan hyvin elää ja olla rinnakkain sulassa yhteisymmärryksessä.
 
Maria
Kiitos sulle Romanitar, kun oot jaksanu vastailla näinkin pitkästi kysymyksiin. Paljon mielenkiintoista asiaa tuli, alkaa vaan väsymys painaa, joten pakko mennä itse nukkumaan... Öitä! :)
 
Tre
Kiitos vastauksista.
Tuosta lasten kanssa yhteisestä ajasta vielä. Sitä ei varmaan siksikään ole, kun silittäminen, siivous ja kultturin omat koukerot ja tavat vievät paljon aikaa. Olisi hienoa, jos lasten kanssa ulkoiltaisiin enempi ja muuta mukavaa tehtäisiin. Jos lapsi on kotona eskariin asti, niin häneltä jää tärkeät valmiudet ja sosiaaliset tavat saamatta ja saattaa tulla konflikteja sen vuoksi eteen. Kuten syrjintää, kiusaamista, keskittymisen puutette, kädentaitoja ja rajoja ym...

Itse olen tavannut monenlaisia romaaneja vuosien varrella. Työni pulolesta käyn heidän kotonaan ja tapaan heitä vastasyntyneestä vanhukseen. Ylin 20 vuotta sitten, heidän kultturinsa oli "tiukempaa" kuin nykypäivänä. Muistan kerrankin yhden äidin, joka kertoi että koska lapsi on saanut alkunsa ja olin saada sydänkohtauksen kauhusta. Olin aivan äimänä ja en tiennyt miten olisin asiaa suhtautunut järkytykseltäni. Nykyää puhumme romaani asikkaiden kanssa ummet ja lammet.

Mukavaa odotus ja vauva-aikaa perheellenne!
 
Romanitar...
Alkuperäinen kirjoittaja kysyn kun on tilaisuus:
Hameista:

-Onko hametta pakko käyttää jos ei halua? Mitä sitten tapahtuu jos ei käytä?
-Käytättekö kotonakin hameita? Jos ette, mites jos tulee vieraita/yllätysvieraita? Jos käytätte, miten voitte löhöillä sohvalla ym.?
-Onko teillä monta hametta? Kuinka usein ostatte uuden?
-En ole nähnyt ikinä yökerhossa romaania jolla hame? Olenko ollut sokea, vai ettekö käy yökerhoissa?

Romanihame on vapaavalinnainen juttu. Ei ole pakko käyttää, jos ei halua. Hameita ei pitäisikään laittaa, jos siihen ei ole omaa halua, koska on ikävää, jos aletaan ikään kuin pomppimaan edes takaisin tietämättä, mitä sitten haluaa.

Ei tapahdu mitään sen kummempaa, ellei romanihameita ala käyttämään. Voi kuitenkin olla, että muut romanit eivät päästä käymään omissa kodeissaan, jotta ne eivät tulisi symbolisesti likaisiksi. Romanihametta pitävän naisen ei katsota "likaavan" paikkoja, mutta ilman romanihametta kulkevan naisen puolestaan katsotaan.

Hameita käytetään kyllä kotonakin. Riippuu sitä, miten tiukasti itse asennoituu kulttuuriin. Jos käyttää romanivaatteita ja asuu vielä omien vanhempiensa luona, on romanivaatteita tällöin pakkokin käyttää joka hetki. Jos on jo omaa perhettä, niin tavoista voi poiketakin. Pakko ei ole omassa kodissaan käyttää, ellei halua. Yllätysvieraiden tullessa vaatteet tulisi kuitenkin olla päällä, ellei kyseessä sitten ole todella tuttuja ja omanikäisiä naisia.

Jos tulee yllätysvieraita, niin sitten vain pikaisesti hame päälle ja vieraat sisään. Vieraat kun ei kuitenkaan yleensä muitta mutkitta marssi lukitun oven takaa asuntoon. :) Sohvalla löhöily hameitten kanssa on hankalaa, ja epämukavaakin.

Hameiden määrä riippuu ihan siitä, millainen varallisuus henkilöllä itsellään on. Olisi hyvä, jos hameita olisi ainakin kaksi. Toinen hame, jota käytettäisiin arkena, ja toinen hieman parempi hame, jota voitaisiin käyttää parempana hameena. Itselläni on tällä hetkellä neljä hametta, jotka olen kaikki valmistanut itse. Työpaikkani ansiosta varaa teettämiseenkin olisi aina välillä, mutta mielellään sitä pihistelee, jos pakko ei ole kerran teettää ja maksaa maltaita.

Uuden hameen tilaaminen riippuu siitä, missä kunnossa silloinen hame on, ja milloin sitten on varaa tilata hame. Jotkut tilaavat yhden hameen per vuosi, jotkut harvemmin.

Yökerhoissa kyllä käydään, ihan romanivaatteet päälläkin. Tosin monesti saatetaan käydä ilman varsinaista perinteistä pukua, ja laittaa sen sijaan esim. pitkähameinen jakkupuku päälle, jolloin yökerhossa onkin ehkä mukavampi olla, jos haluaa vaikkapa diskoilla.
 

Yhteistyössä