Haluatko kysyä romanikulttuurista?

• Viestiketjun aloittaja Romanitar...
  • Ensimmäinen viesti
Romanitar...
Alkuperäinen kirjoittaja Mrs Shillelagh:
Alkuperäinen kirjoittaja Romanitar...:
Alkuperäinen kirjoittaja en usko kyllä että olet romani:
Miksi teidän miehet käyttää niin runsaasti huumausaineita ja tekevät rikoksia, en nyt muista prosenttilukua mikä romaniukoista oli lusinut linnassa mutta se oli ihan uskomattoman korkea.

Oikeastaan minun mustalaisuuteni ei liity tähän asiaan, mutta kyllä, olen romani. Mutta mennäänpä tuohon kysymykseesi. Olen myös kuullut puhuttavan prosenteista, mutta en muista itsekään tarkkaa lukua. Moni romanimies on sekaantunut huumeisiin, miedompiin tai kovempiin. Tämä on yleistä etenkin pääkaupunkiseudulla. Miksi joku alkaa käyttää huumeita, on hyvä kysymys. Mielestäni huumeisiin sekaantuminen ei liity oikeastaan kulttuuriin sinänsä. Syitähän voi olla monia. Syrjäytyminen on ehkä suurimmista syistä. Toisaalta jotkut kokeilevat, ja jäävät sitten ikään kuin huomaamatta koukkuun. Tällöin syrjäytyminen voi tulla vasta ajan myötä.

On myös ikävää, että moni harhautuu rikoksen poluille, ja ajautuu sitten kierteeseen.
Sanoisit vaan ihan suoraan, että on yhtä helvettiä olla vieras omassa synnyinmaassaan. En yhtään ihmettele, että tällaisen kohtalon uhrit kärsivät mielenterveys- ja huumeongelmista, ja tekevät rikoksia. Ei sitä välttämättä pahuuttaan tehdä, vaan syy on yleensä jossain muualla.

No tottahan tuo on. Lisäksi on ikävää, että kun muut töpeksivät, niin siinä sivussa sitten itsekin saa osasen tuntemattomien ihmisten halveksuntaa, vaikka ei tapahtuneisiin asioihin millään lailla liitykään..

Romanitar...
Alkuperäinen kirjoittaja kiitos! :
suuret kiitokset opettavaisesta ketjusta. Olet jaksanut ihailtavasti vastailla. Ketjua alusta asti seuranneena olisin kiinnostunut tällaisista henkilökohtaisista asioista. Minkä ikäinen itse olet? Mikä on tuleva työpaikkasi, siis ala? Kaikkea hyvää sinulle ja perheellesi!

No hei. Minä olen melko nuori, vain vähän päälle kaksikymppinen. Teen koulunkäyntiavustajan hommia ala-asteella, koulumaailmassa siis. Mahdollisesti lapsen synnyttyä ja hieman kasvettua lähden sitten kasvatusalaa opiskelemaan pidemmälle, mahdollisuuksiahan on monia.

Romanitar...
Alkuperäinen kirjoittaja KYSYMYS:
MIKSI ETTE ELÄ MAASSA MAAN TAVALLA? Olette Suomessa ja täällä on suomen kulttuuri, jos romaniperinteet ovat niin tärkeitä, miksi ette pysyttele omassa maassa? Mitä omassa maassanne ajateltaisiin meistä valkolaisista kun tulisimme sinne valtavana joukkona keikisteen seksikkäissä vaatteissa ja eläisimme niin kuin meidän kulttuurissamme. Kyllä kaikki muut rodut ovat pitkälti suomalaisuuden hyväksyneet, miksi te ette voi?

Ensinnäkin romanit (nimenomaan Suomen romanit) luetaan suomalaisiksi, ja sellainen koen itsekin olevani romani-identiteettini rinnalla. Meillä ei ole omaa maata, ellet sitä tiennyt. Alunperin, useita satoja vuosia sitten, romanit ovat lähteneet ILMEISESTI Intiasta vaeltamaan kohti muita maita.

Minusta romanitapoja voi aivan hyvin noudattaa, vaikka elää suomalaisessa yhteiskunnassa ja Suomessa. Itse en ole koskaan kohdannut omalla kohdallani mitään ongelmaa ko. asian kanssa. Romanivaatteet ovat loppujen lopuksi VAIN vaatteet, aivan kuten mitkä tahansa muutkin vaatteet. Ne eivät ole esteenä normaalielämälle, jos ei itse anna niiden olla esteenä.

En ymmärrä, miksi jotakuta haittaa toisen ihmisen vaatteet. Jokaisen henkilökohtainen asiahan on, mitä pitää päällään. Minusta on ahdasmielistä takertua jonkun vaatetukseen, se on ikään kuin teini-ikäisten kiistelyä siitä, kuka kuuluu joukkoon merkkivaatteidensa ansiosta ja kuka ei.

Romanitar...
Alkuperäinen kirjoittaja pop:
Miten nuoret oikein tutustuvat toisiinsa? Noita häveliäisyyssääntöjä näyttää olevan melkoisesti. Eli jos vaikka nuoret romaninaiset/ tytöt voivat olla "vapaasti" vain omassa rymässään ja nuoret miehet/pojat omassaan, millä tavalla tutustuminen oikein tapahtuu?

On tavallista että tytöt liikkuvat miespuolisten serkkujensa kanssa, koska se on "sallittua". Ajatellaan, että nämä serkut on tavallaan velvollisia katsomaan naispuolisten sukulaistensa perään. Usein sitten näillä miespuolisilla serkuilla on muita miespuolisia ystäviä ja näiden kautta tutustutaan muihin. Nuoret tapaavat usein toisiaan isommalla porukalla, tytöt ja pojat yhdessä. Vanhemmat yleensä tietää, että tätä tapahtuu, ja hyväksyvätkin sen hiljaisuudessa, koska kuitenkin tietävät että on tärkeä saada tutustua oman ikäisiin, ja tavata sitten joskus se tuleva mieskin. Tietenkään tätä ei ääneen sanota.

Häveliäisyyssäännöt tietysti säännöstelevät jonkin verran nuorten käyttäytymistä, mutta eivät silti sillä tavoin hankaloita asioita, koska kaikki tulee loppujen lopuksi jo niin luonnostaan.

eth
Alkuperäinen kirjoittaja tr:
Alkuperäinen kirjoittaja het:
Oletko ylpeä rodustasi?

Olen kyllä ylpeä siitä, mitä itse olen, enkä häpeile mustalaisuuttani. Miksi pitäisikään, jokaisen ihmisen pitäisi mielestäni olla ylpeä omasta perimästään.
Pidätkö rotuasi täysin vertailukelpoisena muihin suomalaisiin mitä tulee rikosten määrään ja työllisyyteen?

Olen jo aiemmin täällä kirjoittanut, että mainitsemistasi asioista on olemassa tilastolliset luvut, ja että ne kertovat omaa tarinaansa. En siis lähde vääntämään kättä tästä asiasta. On tilastoitu, että romanit tekevät enemmän rikoksia suhteessa valtaväestöön, mutta en ole koskaan ajatellut, että moisista tilastoista olisi jotakin varsinaista hyötyä. On fakta, että on ihmisiä, jotka ovat rikollisia ja omasta tahdostaan työttömiä, mutta on myös fakta, että on paljon niitäkin, jotka eivät näistä kumpaakaan ole. Mielestäni tämä on pääasia, ei niinkään tilastot tai luvut niissä.

Tietysti vertailua voi harrastaa, jos siitä kokee saavansa jonkin täyttymyksen.
Mitä tarvitsisi tehdä sinun mielestäsi, että nämä tilastot saadaan paremmiksi?

Romanitar...
Alkuperäinen kirjoittaja Ninnu:
Onko sukulaisiasi paljon linnassa, onko varastelevia tyyppejä, ihmisten hakkaajia?

Lähisuvussa ei ole mitään noista. En väitä, etteikö koko sukua penkomalla löytyisi mitään mainituista tapauksista, mutta en ole yhteydessä koko sukuuni.

Romanitar...
Alkuperäinen kirjoittaja eth:
Oletko ylpeä rodustasi?

Olen kyllä ylpeä siitä, mitä itse olen, enkä häpeile mustalaisuuttani. Miksi pitäisikään, jokaisen ihmisen pitäisi mielestäni olla ylpeä omasta perimästään.
Pidätkö rotuasi täysin vertailukelpoisena muihin suomalaisiin mitä tulee rikosten määrään ja työllisyyteen?

Olen jo aiemmin täällä kirjoittanut, että mainitsemistasi asioista on olemassa tilastolliset luvut, ja että ne kertovat omaa tarinaansa. En siis lähde vääntämään kättä tästä asiasta. On tilastoitu, että romanit tekevät enemmän rikoksia suhteessa valtaväestöön, mutta en ole koskaan ajatellut, että moisista tilastoista olisi jotakin varsinaista hyötyä. On fakta, että on ihmisiä, jotka ovat rikollisia ja omasta tahdostaan työttömiä, mutta on myös fakta, että on paljon niitäkin, jotka eivät näistä kumpaakaan ole. Mielestäni tämä on pääasia, ei niinkään tilastot tai luvut niissä.

Ihmisten asenteet pitäisi saada muuttumaan ja mietteet muutenkin ikään kuin ajan tasalle. Minusta kaikki lähtee kotoa, joten siellä pitäisi jo osata ja ymmärtää konkreettisesti puhua lapsille tavallisuuden nimissä.

ht
Oletko ylpeä rodustasi?

Ihmisten asenteet pitäisi saada muuttumaan ja mietteet muutenkin ikään kuin ajan tasalle. Minusta kaikki lähtee kotoa, joten siellä pitäisi jo osata ja ymmärtää konkreettisesti puhua lapsille tavallisuuden nimissä.
Tarkoitatko ihmisten asenteilla keiden ihmisten asenteita?

Harrastelija-antropologi
Synnytyksen jälkeiseen aikaankin liittyy omat tapansa, esimerkiksi niin sanottu likainen aika, virallisemmin epäpuhdas aika. Aika on yleensä noin kuukauden verran. Tällöin naisen ja vauvan (tässä kohtaa varmaan hämmästyt, kysehän on vastasyntyneestä vauvasta joka on puhdas ja viaton kuin mikä. :) ) katsotaan olevan symbolisesti epäpuhtaita. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että naisen tai vauvan ei pitäisi mennä keittiöön eikä olla kosketuksissa keittiön irtaimistoon. Tällöin mies hoitaa keittiöhommat ja ruuanlaiton, tai vastaavasti pyydetään joku naispuolinen ystävä tai sukulainen avustamaan, jotta arki saadaan kuukauden päivät menemään.
Nuo puhtaussäännöt - niin romaneilla kuin esim. juutalaisillakin, joihin viittasit jossain välissä - ovat oikeasti tosi fiksuja. (Kirjoitinkin aiheesta johonkin ketjuun muutama päivä sitten.) Itse olen aina harmitellut synnytyksen jälkeen, että kumpa olisikin "epäpuhdas", pääsisi niin paljon helpommalla. Vaikka tuollainen synntyksen jälkeinen epäpuhtaus voi tuntua nykynaisista syrjivältä, niin oikeastihan se on juuri synnyttäneelle äidille ja vauvalle valtava etuoikeus. Ei saa tehdä keittiöhommia, vaan "joutuu" keskittymään siihen vauvaan ja lepäilyyn. Tosi epistä...

Juutalaisilla muuten oli muistaakseni tytön syntymän jälkeen pidempi epäpuhdas aika kuin pojan jälkeen. Taas oikeasti tosi fiksua: Tytöt paitsi syntyvät usein poikia vähän pienempinä, niin tytöt eivät myöskään olleet yhtä "arvokkaita" kuin pojat. Pidemmällä epäpuhtausajalla varmistui se, että tyttövauva sai "pesiä" poikavauvaa pidempään äidin kanssa ja sai näin jossain määrin paremman alun elämälleen. Varmaan taas tosi epistä nykynaisten mielestä ;)

Vielä kerran tosi iso kiitos, kun olet vaivautunut vastaamaan. Itsekin olen oppinut paljon uutta, vaikka kohtuullisen paljon olen romanikulttuurista jo ennestään tiennytkin.

Niin ja
Alkuperäinen kirjoittaja Harrastelija-antropologi:
Synnytyksen jälkeiseen aikaankin liittyy omat tapansa, esimerkiksi niin sanottu likainen aika, virallisemmin epäpuhdas aika. Aika on yleensä noin kuukauden verran. Tällöin naisen ja vauvan (tässä kohtaa varmaan hämmästyt, kysehän on vastasyntyneestä vauvasta joka on puhdas ja viaton kuin mikä. :) ) katsotaan olevan symbolisesti epäpuhtaita. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että naisen tai vauvan ei pitäisi mennä keittiöön eikä olla kosketuksissa keittiön irtaimistoon. Tällöin mies hoitaa keittiöhommat ja ruuanlaiton, tai vastaavasti pyydetään joku naispuolinen ystävä tai sukulainen avustamaan, jotta arki saadaan kuukauden päivät menemään.
Nuo puhtaussäännöt - niin romaneilla kuin esim. juutalaisillakin, joihin viittasit jossain välissä - ovat oikeasti tosi fiksuja. (Kirjoitinkin aiheesta johonkin ketjuun muutama päivä sitten.) Itse olen aina harmitellut synnytyksen jälkeen, että kumpa olisikin "epäpuhdas", pääsisi niin paljon helpommalla. Vaikka tuollainen synntyksen jälkeinen epäpuhtaus voi tuntua nykynaisista syrjivältä, niin oikeastihan se on juuri synnyttäneelle äidille ja vauvalle valtava etuoikeus. Ei saa tehdä keittiöhommia, vaan "joutuu" keskittymään siihen vauvaan ja lepäilyyn. Tosi epistä...

Juutalaisilla muuten oli muistaakseni tytön syntymän jälkeen pidempi epäpuhdas aika kuin pojan jälkeen. Taas oikeasti tosi fiksua: Tytöt paitsi syntyvät usein poikia vähän pienempinä, niin tytöt eivät myöskään olleet yhtä "arvokkaita" kuin pojat. Pidemmällä epäpuhtausajalla varmistui se, että tyttövauva sai "pesiä" poikavauvaa pidempään äidin kanssa ja sai näin jossain määrin paremman alun elämälleen. Varmaan taas tosi epistä nykynaisten mielestä ;)

Vielä kerran tosi iso kiitos, kun olet vaivautunut vastaamaan. Itsekin olen oppinut paljon uutta, vaikka kohtuullisen paljon olen romanikulttuurista jo ennestään tiennytkin.
Juutalaisille pojille järjestetään Bar Mitsva- juhla, 13- vuotiaina, miehistymisen ja aikuiseksi tulemisen juhlana. Juutalaisille tytöille ei varmaan järjestetä yhtään mitään, ei ole vaikeaa arvata.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Niin ja:

Juutalaisille pojille järjestetään Bar Mitsva- juhla, 13- vuotiaina, miehistymisen ja aikuiseksi tulemisen juhlana. Juutalaisille tytöille ei varmaan järjestetä yhtään mitään, ei ole vaikeaa arvata.
Väärin. Tytöille järjestetään Bat Mitsva, joka on aivan samanlainen juhla (paitsi vanhoillisille ortodoksi-juutalaisille).

http://en.wikipedia.org/wiki/Bar_and_Bat_Mitzvah

Tässä sen taas näkee, että tietämättömyys lisää ennakkoluuloja.

Romanitar...
Alkuperäinen kirjoittaja ht:
Oletko ylpeä rodustasi?

Tarkoitatko ihmisten asenteilla keiden ihmisten asenteita?

Niiden romanien, joilla se ei ole kohdallaan, esim. työntekoa kohtaan.

Ai mitenkä?
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Niin ja:

Väärin. Tytöille järjestetään Bat Mitsva, joka on aivan samanlainen juhla (paitsi vanhoillisille ortodoksi-juutalaisille).

http://en.wikipedia.org/wiki/Bar_and_Bat_Mitzvah

Tässä sen taas näkee, että tietämättömyys lisää ennakkoluuloja.
Tässä kai pikemminkin nähdään, että mun tietämättömyyteni lisäsi sivistystasoani, kun kysyin tätä. Kiitos sulle :)

Romanitar...
Alkuperäinen kirjoittaja -:
Mä kysyn: Jos sinä saisit jonkun asian tai asenteen muuttumaan romanikulttuurissa, mikä sellainen olisi?

Varmaan sellaisia asioita löytyisi muutamiakin. Jos ajatellaan romanikulttuuria itsessään, niin varmaan poistaisin sellaisen liiallisen häveliäisyyden. Eli että tietyistä asioista voisi puhua edes jollakin tasolla lasten ja vanhempien kesken, koska se olisi oikeasti tärkeää. Lisäksi tietyt asiat, jotka liittyy häveliäisyyteen, hankaloittaa elämää tavalla tai toisella. Esimerkiksi se, että vessassa tai suihkussa nuoret eivät voi käydä, jos vanhemmat ovat paikalla - jotkut eivät tarpeitaan kotonaan noissa tiloissa suorita lainkaan, mikä on hankalaa, kun aina pitää lähteä johonkin tekemään jokaiselle ihmiselle ominaiset tarpeet. Lisäksi minun on vielä sanottava, että jotkut asiat perustuvat ihan oikeasti siihen, että ihmisillä on niin älyttömän kaksimielinen mielikuvitus. Romanikulttuurissa on häpeä syödä tötteröjäätelöä tai vaikkapa banaania niin, että muut näkevät. Tämä siksi, että se aiheuttaa hävettäviä ajatuksia ja tuo mieleen kaikenlaista. Tuollaisen ajattelumallin poistaisin tietyistä asioista. Helpottaisi elämää ja arkea huomattavasti.

Jos ajatellaan monien romanien asenteita, niin varmaan muuttaisin asennoitumisen siihen paljon puhuttuun kouluttautumiseen ja opiskeluun. Jos minä saisin päättää, olisi romaninuorille ihan arkipäiväistä se, että lukiota käytäisiin. Vaikka nytkin lukiolaisia on nuorissa joitakin, on se silti kaiken kaikkiaan harvinaista. En väitä, että kaikkien tarvisi mennä yliopistoon tai väitellä tohtoreiksi, sillä eri ammattien edustajia tarvitaan. Mutta ymmärsit jo varmaan, mitä yritin sanoa. :)

Samalla tietysti voisin tässä sanoa, että jos minä voisin yksinäni asioihin jotenkin vaikuttaa, toisin sen tavallisuuden monen romanin arkeen, joilla sitä ei ole. On ihmisiä, jotka päivittäin varastelevat kaupasta eivätkä yritä hakea vaikkapa niitä töitä. Näihin asioihin liittyvät asenteet kääntäisin toiseen suuntaan niiden kohdalla, joilla ne on pielessä.

Varmaan muutakin olisi, mutta tuossapa ainakin jotain ensialkuun!

Romanitar...

Totta. Nainenhan saa tuossa lepoakin, jota synnytyksen jälkeen varmasti tarvii. En ainakaan osaa kuvitella, että joku olisi heti synnytettyään valmis juoksemaan maratonin tai tekemään jotain kamalan raskasta, kroppa kuitenkin vaatii lepoa, samoin mieli. :)

Mukavaa, että ketjusta on ollut hyötyä. Saa toki edelleen kysellä, jos jotain tulee mieleen. Tai vaikka muuten vain kirjoittaa.

Kiinnostunut
Kerroit että osaat valmistaa romanivaatteita itse. Osaatko valmistaa kaikkia tarvittavia vaatteita, tai mitä osaat valmistaa? Kävitkö jonkin kurssin? Missä, maksoiko se? Oletko koskaan valmistanut romanivaatteita muille? Millaista on valmistaa itse verrattuna siihen, että joku muu tekee ne valmiiksi? Kuinka paljon kustannukset pienenevät? Mistä ompelijat yleensä saavat ne kaikki kauniit kankaat ym. materiaalit, tai mistä itse hankit ne?

Romanitar...
Alkuperäinen kirjoittaja Kiinnostunut:
Kerroit että osaat valmistaa romanivaatteita itse. Osaatko valmistaa kaikkia tarvittavia vaatteita, tai mitä osaat valmistaa? Kävitkö jonkin kurssin? Missä, maksoiko se? Oletko koskaan valmistanut romanivaatteita muille? Millaista on valmistaa itse verrattuna siihen, että joku muu tekee ne valmiiksi? Kuinka paljon kustannukset pienenevät? Mistä ompelijat yleensä saavat ne kaikki kauniit kankaat ym. materiaalit, tai mistä itse hankit ne?

No hei.
Valmistan vaatteita nimenomaan itselleni, eli naisen asukokonaisuuden valmistanen on hallinnassa. Osaan ommella romanihameita, röijyjä, erilaisia esiliinoja, takkeja, aluspaitoja ja alushameita, erilaisia "pikkuhameita" eli näitä kapeita hamosia, jakkuja sekä paitoja.

Olen käynyt yhden ompelukurssinkin, jossa käytiin läpi romanihameen valmistamista. Kyseinen kurssi oli ilmainen. Suoritin sen yhden kansalaisopiston kautta. Muunkinlaisia ompelukursseja on ja on ollut tarjolla, joissakin on varmasti kurssimaksu. Muiden vaatteiden valmistamisen olen kuitenkin opetellut itse vähän niin kuin kantapään kautta. Hyvinhän se sitten lähti sujumaan.

Olen ommellut vaatteita myös muutamalle muulle, mutta mitään "bisnestä" en ole ompelemalla ikinä tehnyt. On muutama tuttu, joille vaatteita valmistan edelleen silloin tällöin, pientä korvausta vastaan.

Kun hallitsee romanivaatteiden valmistuksen hyvin, ja tietää myös omasta kokemuksesta, millaiset vaatteet ovat esim. itselle hyvät, on ompeleminen ehkä siltä osin erilaista. Tosin ammattitaitoinen ompelija, vaikkei itse romanivaatteita käyttäisikään, on yleensä aika hyvin perillä yksilöllisistä tarpeista. Itseäänhän tässä saa joko kiittää tai syyttää lopputuloksesta. Vaatteet saa tietysti nopeammin, kun tekee itse. Odotella ei tarvitse, samoin tekopalkkojen hinta säästyy.

Kustannukset pienenevät jonkin verran. Jos osaa hankkia kunnollisia tarpeita ja kankaita oikeista paikoista, saattaa hinta laskea huomattavastikin. Jos taas ostaa kalleimmasta mahdollisesta paikasta, saattaa hintaa hameelle tulla saman verran tai jopa enemmän, kuin tilattaessa varsinaisesta ompelimosta.

Hintaa ajatellessa pitää tietysti ajatella, että kun hinta on pienempi, myös se oman työn osuus on sitten siinä kaikkein ratkaisevin. Jos on laiska tekemään, niin saattaa olla valmis maksamaan isommankin summan hyvästä ompeluksesta.

Suurin osa kankaista hankitaan ulkomailta. Minä ostan röijykankaita eri maahantuojilta, ja haen silloin tällöin niitä ulkomailta myös itse. Nyt on taas tilattava maahantuojilta, koska en voi tietenkään lentää. Langat ja muut tarvittavat saa ihan tavallisista kaupoista, kuten Eurokankaasta.

Kiinnostunut
Minkä ikäisenä sä aloit käyttään romanipukua?
Millaisia traditioita siihen liittyy tai millainen tilanne se on kun tuohon pukuun pukeudutaan?
Juhlistetaanko sitä jotenkin? Symbolisoiko tuo asu teillä jotain naiseutta tms?

jadal
kiitos tästä ketjusta :)
Muutamaan kysymykseen sainkin vastauksen, mitä en ole kehdanut mustalaistutuiltani kysyä.

Mutta tuo, kun mustalaisia sanotaan laiskaksi. Itse en allekirjoittaisi. Ainakin nuo mustalaiset ketkä tiedän, on kyllä älyttömän ahkeria, ja vaikkeivat olisi palkkatyössä, eivät kyllä ole joutilaana päivät pitkät.

kiitos
mahtava ketju, hälveni moni ennakkoluulo, vaikken ole ollutkaan negatiivinen romanien suhteen, en vain ole tiennyt paljoakaan. erikisia sääntöjä, mielenkiinoista kaikenkaikkiaan.

EllaMaria
Hei Romanitar

Piti vaan vilkaista tätä ketjua ja nyt sitten tuli luettua jokainen viesti. Todella mielenkiintoista luettavaa ja hyvin kirjoitettua. Uskomatonta, että olet noinkin nuori!

Oman parhaan ystäväni äiti on romani ja isä on valkolainen. He tosin ovat eronneet, eikä äitikään ulkoisesti elä romanikulttuurin mukaisesti. Tarkoitan, ettei hänen tai ystäväni olemus tai käytös ilmaise rotutaustaa. Pääsin viime vuonna kesällä ystäväni kanssa heidän sukujuhliinsa mukaan. Upea kokemus, vaikka alussa hieman jännittikin. Juhlissa oli isoon ja kapeaan hameeseen pukeutuneita naisia ja yhtälailla ei-heimovaatteisiin pukeutuneita naisia. Juhlissa oli kerrassaan mukavaa. Alussa tosiaan hieman jännitti kun itse olen aika rauhallinen ja osa väestä oli aika äänekästä, mutta siinä se sitten huomaamatta meni jännityskin ohi.

Pari asiaa huomasin juhlissa. Nuoremmat naiset eivät tupakoineet vanhempien nähden. Siellä me sitten olimme nurkan takana kaikki sauhuilla ja pieniä tömpsyjäkin tuli otettua. Minuun suhtauduttiin erittäin kohteliaasti ja huomaavaisesti vaikka taisin olla ainoa perheen ja suvun ulkopuolinen. Myöhään illalla tapahtui sitten nyrkkitappelukin kahden miehen välillä, joka tosin loppui lyhyeen. Satuin olemaan ulkona kun nämä riitapukarit painelivat ovesta pihalle ja taputtelivat toisiaan rystysillä. Muut erottivat riitapukarit ja yksi erottajista tuli kysymään minulta pelästyinkö kun miehet pyyhälsivät nyrkit pystyssä ohitseni.

Menipä tarinoinniksi vaikka oikeastaan piti kysyä sinulta joulusta. Ystävältäni voisin kysyä milloin tahansa, mutta arvelen huomenna jo unohtaneeni asian ;) Minulle joulu on rakas aika. Miten romanit viettävät tyypillisesti joulua? Onko teillä omaan kulttuuriinne liittyviä joulutraditioita yleisen joulunvieton lisäksi?

Toivotan sinulle lämmöllä onnellista raskusaikaa ja kaikkea hyvää elämääsi. Olet hieno esimerkki asiallisesta nuoresta suomalaisesta naisesta.

Rouva
Aivan mahtavaa, että kerrot näin avoimesti kulttuuristanne! Itselläni ei ole yhtään romanituttavaa, joten kovin on vierasta. Ikävä kyllä minua on lapsena peloteltu "mustalaisilla", "Jos et ole kiltisti, ukko mustalainen tulee ja vie sinut"... :(

Itse uskon, että syy romanien rikoksiin ja korkeaan työttömyyteen (sosiaaliavun varassa elämiseen) on nimenomaan syrjäytymisessä. Nyt aikuisena pyrin ennakkoluulottomuuteen enkä voi suvaita rasismia missään muodossa.

Heräsi mielenkiinto, kun tuolla aiemmin kerroit naimisiiinmenosta ja sanoit, että kirkkolain mukaan nykyään romanitkin voidaan vihkiä kirkossa. Onko joskus ollut aika, jolloin kirkossa ei ole sallittu romanien vihkimistä? Onko Suomessa ollut muunlaista rotuerottelua?

Sitten romanikielestä: osaavatko kaikki romanit sitä? Missä sitä käytetään ja opetetaan? Mistä kieli on peräisin, ts. onko sillä sukulaiskieliä? Puhutaanko sitä muuallakin kuin Suomessa?

Sitten vielä yksi: onko romaniperheissä lasten fyysinen kurittaminen yleistä? Itse olen kerran kaupassa nähnyt ihan kauhen tapauksen, jossa romaniäiti isoon ääneen uhkasi kärryissä istuvaa lastaan pieksämisellä ja lapsi meni ihan kyyryyn, sikiöasentoon kärryssä, näki että oli peloissaan. Jos kerran kaupassa käyttäydytään noin, kotona meno on vielä hurjempaa. Kuuluuko siis kulttuuriinne lasten pieksäminen? Tapaus on jäänyt mieleeni ja näky vaivaa vieläkin, vaikka tuosta on jo yli vuosi aikaa. :(

Toivottavasti et loukkaannu tuosta viimeisimmästä kysymyksestä, en vain ole koskaan ennen vastaavaa nähnyt. Ja kiitos, jos jaksat vastata! =)

Yhteistyössä