Alkuperäinen kirjoittaja Mrs Shillelagh:Sanoisit vaan ihan suoraan, että on yhtä helvettiä olla vieras omassa synnyinmaassaan. En yhtään ihmettele, että tällaisen kohtalon uhrit kärsivät mielenterveys- ja huumeongelmista, ja tekevät rikoksia. Ei sitä välttämättä pahuuttaan tehdä, vaan syy on yleensä jossain muualla.Alkuperäinen kirjoittaja Romanitar...:Alkuperäinen kirjoittaja en usko kyllä että olet romani:Miksi teidän miehet käyttää niin runsaasti huumausaineita ja tekevät rikoksia, en nyt muista prosenttilukua mikä romaniukoista oli lusinut linnassa mutta se oli ihan uskomattoman korkea.
Oikeastaan minun mustalaisuuteni ei liity tähän asiaan, mutta kyllä, olen romani. Mutta mennäänpä tuohon kysymykseesi. Olen myös kuullut puhuttavan prosenteista, mutta en muista itsekään tarkkaa lukua. Moni romanimies on sekaantunut huumeisiin, miedompiin tai kovempiin. Tämä on yleistä etenkin pääkaupunkiseudulla. Miksi joku alkaa käyttää huumeita, on hyvä kysymys. Mielestäni huumeisiin sekaantuminen ei liity oikeastaan kulttuuriin sinänsä. Syitähän voi olla monia. Syrjäytyminen on ehkä suurimmista syistä. Toisaalta jotkut kokeilevat, ja jäävät sitten ikään kuin huomaamatta koukkuun. Tällöin syrjäytyminen voi tulla vasta ajan myötä.
On myös ikävää, että moni harhautuu rikoksen poluille, ja ajautuu sitten kierteeseen.
Alkuperäinen kirjoittaja kiitos! :suuret kiitokset opettavaisesta ketjusta. Olet jaksanut ihailtavasti vastailla. Ketjua alusta asti seuranneena olisin kiinnostunut tällaisista henkilökohtaisista asioista. Minkä ikäinen itse olet? Mikä on tuleva työpaikkasi, siis ala? Kaikkea hyvää sinulle ja perheellesi!
Alkuperäinen kirjoittaja KYSYMYS:MIKSI ETTE ELÄ MAASSA MAAN TAVALLA? Olette Suomessa ja täällä on suomen kulttuuri, jos romaniperinteet ovat niin tärkeitä, miksi ette pysyttele omassa maassa? Mitä omassa maassanne ajateltaisiin meistä valkolaisista kun tulisimme sinne valtavana joukkona keikisteen seksikkäissä vaatteissa ja eläisimme niin kuin meidän kulttuurissamme. Kyllä kaikki muut rodut ovat pitkälti suomalaisuuden hyväksyneet, miksi te ette voi?
Alkuperäinen kirjoittaja pop:Miten nuoret oikein tutustuvat toisiinsa? Noita häveliäisyyssääntöjä näyttää olevan melkoisesti. Eli jos vaikka nuoret romaninaiset/ tytöt voivat olla "vapaasti" vain omassa rymässään ja nuoret miehet/pojat omassaan, millä tavalla tutustuminen oikein tapahtuu?
Mitä tarvitsisi tehdä sinun mielestäsi, että nämä tilastot saadaan paremmiksi?Alkuperäinen kirjoittaja Romanitar...:Alkuperäinen kirjoittaja tr:Pidätkö rotuasi täysin vertailukelpoisena muihin suomalaisiin mitä tulee rikosten määrään ja työllisyyteen?Alkuperäinen kirjoittaja Romanitar...:Alkuperäinen kirjoittaja het:Oletko ylpeä rodustasi?
Olen kyllä ylpeä siitä, mitä itse olen, enkä häpeile mustalaisuuttani. Miksi pitäisikään, jokaisen ihmisen pitäisi mielestäni olla ylpeä omasta perimästään.
Olen jo aiemmin täällä kirjoittanut, että mainitsemistasi asioista on olemassa tilastolliset luvut, ja että ne kertovat omaa tarinaansa. En siis lähde vääntämään kättä tästä asiasta. On tilastoitu, että romanit tekevät enemmän rikoksia suhteessa valtaväestöön, mutta en ole koskaan ajatellut, että moisista tilastoista olisi jotakin varsinaista hyötyä. On fakta, että on ihmisiä, jotka ovat rikollisia ja omasta tahdostaan työttömiä, mutta on myös fakta, että on paljon niitäkin, jotka eivät näistä kumpaakaan ole. Mielestäni tämä on pääasia, ei niinkään tilastot tai luvut niissä.
Tietysti vertailua voi harrastaa, jos siitä kokee saavansa jonkin täyttymyksen.
Alkuperäinen kirjoittaja Ninnu:Onko sukulaisiasi paljon linnassa, onko varastelevia tyyppejä, ihmisten hakkaajia?
Alkuperäinen kirjoittaja eth:Mitä tarvitsisi tehdä sinun mielestäsi, että nämä tilastot saadaan paremmiksi?Alkuperäinen kirjoittaja Romanitar...:Alkuperäinen kirjoittaja tr:Pidätkö rotuasi täysin vertailukelpoisena muihin suomalaisiin mitä tulee rikosten määrään ja työllisyyteen?Alkuperäinen kirjoittaja Romanitar...:Alkuperäinen kirjoittaja het:Oletko ylpeä rodustasi?
Olen kyllä ylpeä siitä, mitä itse olen, enkä häpeile mustalaisuuttani. Miksi pitäisikään, jokaisen ihmisen pitäisi mielestäni olla ylpeä omasta perimästään.
Olen jo aiemmin täällä kirjoittanut, että mainitsemistasi asioista on olemassa tilastolliset luvut, ja että ne kertovat omaa tarinaansa. En siis lähde vääntämään kättä tästä asiasta. On tilastoitu, että romanit tekevät enemmän rikoksia suhteessa valtaväestöön, mutta en ole koskaan ajatellut, että moisista tilastoista olisi jotakin varsinaista hyötyä. On fakta, että on ihmisiä, jotka ovat rikollisia ja omasta tahdostaan työttömiä, mutta on myös fakta, että on paljon niitäkin, jotka eivät näistä kumpaakaan ole. Mielestäni tämä on pääasia, ei niinkään tilastot tai luvut niissä.
Tarkoitatko ihmisten asenteilla keiden ihmisten asenteita?Alkuperäinen kirjoittaja Romanitar...:Alkuperäinen kirjoittaja eth:Mitä tarvitsisi tehdä sinun mielestäsi, että nämä tilastot saadaan paremmiksi?Alkuperäinen kirjoittaja Romanitar...:Alkuperäinen kirjoittaja tr:Pidätkö rotuasi täysin vertailukelpoisena muihin suomalaisiin mitä tulee rikosten määrään ja työllisyyteen?Alkuperäinen kirjoittaja Romanitar...:Alkuperäinen kirjoittaja het:Oletko ylpeä rodustasi?
Ihmisten asenteet pitäisi saada muuttumaan ja mietteet muutenkin ikään kuin ajan tasalle. Minusta kaikki lähtee kotoa, joten siellä pitäisi jo osata ja ymmärtää konkreettisesti puhua lapsille tavallisuuden nimissä.
Nuo puhtaussäännöt - niin romaneilla kuin esim. juutalaisillakin, joihin viittasit jossain välissä - ovat oikeasti tosi fiksuja. (Kirjoitinkin aiheesta johonkin ketjuun muutama päivä sitten.) Itse olen aina harmitellut synnytyksen jälkeen, että kumpa olisikin "epäpuhdas", pääsisi niin paljon helpommalla. Vaikka tuollainen synntyksen jälkeinen epäpuhtaus voi tuntua nykynaisista syrjivältä, niin oikeastihan se on juuri synnyttäneelle äidille ja vauvalle valtava etuoikeus. Ei saa tehdä keittiöhommia, vaan "joutuu" keskittymään siihen vauvaan ja lepäilyyn. Tosi epistä...Alkuperäinen kirjoittaja Romanitar...:Synnytyksen jälkeiseen aikaankin liittyy omat tapansa, esimerkiksi niin sanottu likainen aika, virallisemmin epäpuhdas aika. Aika on yleensä noin kuukauden verran. Tällöin naisen ja vauvan (tässä kohtaa varmaan hämmästyt, kysehän on vastasyntyneestä vauvasta joka on puhdas ja viaton kuin mikä. ) katsotaan olevan symbolisesti epäpuhtaita. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että naisen tai vauvan ei pitäisi mennä keittiöön eikä olla kosketuksissa keittiön irtaimistoon. Tällöin mies hoitaa keittiöhommat ja ruuanlaiton, tai vastaavasti pyydetään joku naispuolinen ystävä tai sukulainen avustamaan, jotta arki saadaan kuukauden päivät menemään.
Juutalaisille pojille järjestetään Bar Mitsva- juhla, 13- vuotiaina, miehistymisen ja aikuiseksi tulemisen juhlana. Juutalaisille tytöille ei varmaan järjestetä yhtään mitään, ei ole vaikeaa arvata.Alkuperäinen kirjoittaja Harrastelija-antropologi:Nuo puhtaussäännöt - niin romaneilla kuin esim. juutalaisillakin, joihin viittasit jossain välissä - ovat oikeasti tosi fiksuja. (Kirjoitinkin aiheesta johonkin ketjuun muutama päivä sitten.) Itse olen aina harmitellut synnytyksen jälkeen, että kumpa olisikin "epäpuhdas", pääsisi niin paljon helpommalla. Vaikka tuollainen synntyksen jälkeinen epäpuhtaus voi tuntua nykynaisista syrjivältä, niin oikeastihan se on juuri synnyttäneelle äidille ja vauvalle valtava etuoikeus. Ei saa tehdä keittiöhommia, vaan "joutuu" keskittymään siihen vauvaan ja lepäilyyn. Tosi epistä...Alkuperäinen kirjoittaja Romanitar...:Synnytyksen jälkeiseen aikaankin liittyy omat tapansa, esimerkiksi niin sanottu likainen aika, virallisemmin epäpuhdas aika. Aika on yleensä noin kuukauden verran. Tällöin naisen ja vauvan (tässä kohtaa varmaan hämmästyt, kysehän on vastasyntyneestä vauvasta joka on puhdas ja viaton kuin mikä. ) katsotaan olevan symbolisesti epäpuhtaita. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että naisen tai vauvan ei pitäisi mennä keittiöön eikä olla kosketuksissa keittiön irtaimistoon. Tällöin mies hoitaa keittiöhommat ja ruuanlaiton, tai vastaavasti pyydetään joku naispuolinen ystävä tai sukulainen avustamaan, jotta arki saadaan kuukauden päivät menemään.
Juutalaisilla muuten oli muistaakseni tytön syntymän jälkeen pidempi epäpuhdas aika kuin pojan jälkeen. Taas oikeasti tosi fiksua: Tytöt paitsi syntyvät usein poikia vähän pienempinä, niin tytöt eivät myöskään olleet yhtä "arvokkaita" kuin pojat. Pidemmällä epäpuhtausajalla varmistui se, että tyttövauva sai "pesiä" poikavauvaa pidempään äidin kanssa ja sai näin jossain määrin paremman alun elämälleen. Varmaan taas tosi epistä nykynaisten mielestä
Vielä kerran tosi iso kiitos, kun olet vaivautunut vastaamaan. Itsekin olen oppinut paljon uutta, vaikka kohtuullisen paljon olen romanikulttuurista jo ennestään tiennytkin.
Väärin. Tytöille järjestetään Bat Mitsva, joka on aivan samanlainen juhla (paitsi vanhoillisille ortodoksi-juutalaisille).Alkuperäinen kirjoittaja Niin ja:Juutalaisille pojille järjestetään Bar Mitsva- juhla, 13- vuotiaina, miehistymisen ja aikuiseksi tulemisen juhlana. Juutalaisille tytöille ei varmaan järjestetä yhtään mitään, ei ole vaikeaa arvata.Alkuperäinen kirjoittaja Harrastelija-antropologi:Nuo puhtaussäännöt - niin romaneilla kuin esim. juutalaisillakin, joihin viittasit jossain välissä - ovat oikeasti tosi fiksuja. (Kirjoitinkin aiheesta johonkin ketjuun muutama päivä sitten.) Itse olen aina harmitellut synnytyksen jälkeen, että kumpa olisikin "epäpuhdas", pääsisi niin paljon helpommalla. Vaikka tuollainen synntyksen jälkeinen epäpuhtaus voi tuntua nykynaisista syrjivältä, niin oikeastihan se on juuri synnyttäneelle äidille ja vauvalle valtava etuoikeus. Ei saa tehdä keittiöhommia, vaan "joutuu" keskittymään siihen vauvaan ja lepäilyyn. Tosi epistä...Alkuperäinen kirjoittaja Romanitar...:Synnytyksen jälkeiseen aikaankin liittyy omat tapansa, esimerkiksi niin sanottu likainen aika, virallisemmin epäpuhdas aika. Aika on yleensä noin kuukauden verran. Tällöin naisen ja vauvan (tässä kohtaa varmaan hämmästyt, kysehän on vastasyntyneestä vauvasta joka on puhdas ja viaton kuin mikä. ) katsotaan olevan symbolisesti epäpuhtaita. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että naisen tai vauvan ei pitäisi mennä keittiöön eikä olla kosketuksissa keittiön irtaimistoon. Tällöin mies hoitaa keittiöhommat ja ruuanlaiton, tai vastaavasti pyydetään joku naispuolinen ystävä tai sukulainen avustamaan, jotta arki saadaan kuukauden päivät menemään.
Juutalaisilla muuten oli muistaakseni tytön syntymän jälkeen pidempi epäpuhdas aika kuin pojan jälkeen. Taas oikeasti tosi fiksua: Tytöt paitsi syntyvät usein poikia vähän pienempinä, niin tytöt eivät myöskään olleet yhtä "arvokkaita" kuin pojat. Pidemmällä epäpuhtausajalla varmistui se, että tyttövauva sai "pesiä" poikavauvaa pidempään äidin kanssa ja sai näin jossain määrin paremman alun elämälleen. Varmaan taas tosi epistä nykynaisten mielestä
Vielä kerran tosi iso kiitos, kun olet vaivautunut vastaamaan. Itsekin olen oppinut paljon uutta, vaikka kohtuullisen paljon olen romanikulttuurista jo ennestään tiennytkin.
Alkuperäinen kirjoittaja ht:Tarkoitatko ihmisten asenteilla keiden ihmisten asenteita?Alkuperäinen kirjoittaja Romanitar...:Alkuperäinen kirjoittaja eth:Mitä tarvitsisi tehdä sinun mielestäsi, että nämä tilastot saadaan paremmiksi?Alkuperäinen kirjoittaja Romanitar...:Alkuperäinen kirjoittaja tr:Pidätkö rotuasi täysin vertailukelpoisena muihin suomalaisiin mitä tulee rikosten määrään ja työllisyyteen?Alkuperäinen kirjoittaja Romanitar...:Alkuperäinen kirjoittaja het:Oletko ylpeä rodustasi?
Ihmisten asenteet pitäisi saada muuttumaan ja mietteet muutenkin ikään kuin ajan tasalle. Minusta kaikki lähtee kotoa, joten siellä pitäisi jo osata ja ymmärtää konkreettisesti puhua lapsille tavallisuuden nimissä.
Tässä kai pikemminkin nähdään, että mun tietämättömyyteni lisäsi sivistystasoani, kun kysyin tätä. Kiitos sulleAlkuperäinen kirjoittaja vieras:Väärin. Tytöille järjestetään Bat Mitsva, joka on aivan samanlainen juhla (paitsi vanhoillisille ortodoksi-juutalaisille).Alkuperäinen kirjoittaja Niin ja:Juutalaisille pojille järjestetään Bar Mitsva- juhla, 13- vuotiaina, miehistymisen ja aikuiseksi tulemisen juhlana. Juutalaisille tytöille ei varmaan järjestetä yhtään mitään, ei ole vaikeaa arvata.Alkuperäinen kirjoittaja Harrastelija-antropologi:Nuo puhtaussäännöt - niin romaneilla kuin esim. juutalaisillakin, joihin viittasit jossain välissä - ovat oikeasti tosi fiksuja. (Kirjoitinkin aiheesta johonkin ketjuun muutama päivä sitten.) Itse olen aina harmitellut synnytyksen jälkeen, että kumpa olisikin "epäpuhdas", pääsisi niin paljon helpommalla. Vaikka tuollainen synntyksen jälkeinen epäpuhtaus voi tuntua nykynaisista syrjivältä, niin oikeastihan se on juuri synnyttäneelle äidille ja vauvalle valtava etuoikeus. Ei saa tehdä keittiöhommia, vaan "joutuu" keskittymään siihen vauvaan ja lepäilyyn. Tosi epistä...Alkuperäinen kirjoittaja Romanitar...:Synnytyksen jälkeiseen aikaankin liittyy omat tapansa, esimerkiksi niin sanottu likainen aika, virallisemmin epäpuhdas aika. Aika on yleensä noin kuukauden verran. Tällöin naisen ja vauvan (tässä kohtaa varmaan hämmästyt, kysehän on vastasyntyneestä vauvasta joka on puhdas ja viaton kuin mikä. ) katsotaan olevan symbolisesti epäpuhtaita. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että naisen tai vauvan ei pitäisi mennä keittiöön eikä olla kosketuksissa keittiön irtaimistoon. Tällöin mies hoitaa keittiöhommat ja ruuanlaiton, tai vastaavasti pyydetään joku naispuolinen ystävä tai sukulainen avustamaan, jotta arki saadaan kuukauden päivät menemään.
http://en.wikipedia.org/wiki/Bar_and_Bat_Mitzvah
Tässä sen taas näkee, että tietämättömyys lisää ennakkoluuloja.
Alkuperäinen kirjoittaja -:Mä kysyn: Jos sinä saisit jonkun asian tai asenteen muuttumaan romanikulttuurissa, mikä sellainen olisi?
Alkuperäinen kirjoittaja Harrastelija-antropologi:Nuo puhtaussäännöt - niin romaneilla kuin esim. juutalaisillakin, joihin viittasit jossain välissä - ovat oikeasti tosi fiksuja. (Kirjoitinkin aiheesta johonkin ketjuun muutama päivä sitten.) Itse olen aina harmitellut synnytyksen jälkeen, että kumpa olisikin "epäpuhdas", pääsisi niin paljon helpommalla. Vaikka tuollainen synntyksen jälkeinen epäpuhtaus voi tuntua nykynaisista syrjivältä, niin oikeastihan se on juuri synnyttäneelle äidille ja vauvalle valtava etuoikeus. Ei saa tehdä keittiöhommia, vaan "joutuu" keskittymään siihen vauvaan ja lepäilyyn. Tosi epistä...Alkuperäinen kirjoittaja Romanitar...:Synnytyksen jälkeiseen aikaankin liittyy omat tapansa, esimerkiksi niin sanottu likainen aika, virallisemmin epäpuhdas aika. Aika on yleensä noin kuukauden verran. Tällöin naisen ja vauvan (tässä kohtaa varmaan hämmästyt, kysehän on vastasyntyneestä vauvasta joka on puhdas ja viaton kuin mikä. ) katsotaan olevan symbolisesti epäpuhtaita. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että naisen tai vauvan ei pitäisi mennä keittiöön eikä olla kosketuksissa keittiön irtaimistoon. Tällöin mies hoitaa keittiöhommat ja ruuanlaiton, tai vastaavasti pyydetään joku naispuolinen ystävä tai sukulainen avustamaan, jotta arki saadaan kuukauden päivät menemään.
Alkuperäinen kirjoittaja Kiinnostunut:Kerroit että osaat valmistaa romanivaatteita itse. Osaatko valmistaa kaikkia tarvittavia vaatteita, tai mitä osaat valmistaa? Kävitkö jonkin kurssin? Missä, maksoiko se? Oletko koskaan valmistanut romanivaatteita muille? Millaista on valmistaa itse verrattuna siihen, että joku muu tekee ne valmiiksi? Kuinka paljon kustannukset pienenevät? Mistä ompelijat yleensä saavat ne kaikki kauniit kankaat ym. materiaalit, tai mistä itse hankit ne?