Rouva
Onko muuten romaninaisilla keskimääräistä enemmän yliluonnollisia/näkijän lahjoja; jonkunlainen mielikuva on, että vanhat romaninaiset lukevat korteista tulevaisuuden...? Vai onko tää jostain elokuvasta?
Meinaat että kuka tahansa jää kiinni näpistyksestä jos sen perässä luuhaa koko ajan? Ei jää vaika vartija kävelisi vieressä koko ajan, jos ei ole mitään vienyt.Alkuperäinen kirjoittaja kiinnostunut :Mietin myös silloin, kun sitten jonkun hameen alta löytyi jotain tavaraa, että totta kai romanit jäävät valtaväestöä useammin KIINNI näpistyksistä tms. rikoksista kun vartijat ja poliisit luuhaavat jatkuvasti romanien kannoilla.
Alkuperäinen kirjoittaja Rouva:Kiitos sinulle, Romanitar tyhjentävistä vastauksista! :flower: =)
Olen oppinut valtavasti uutta! Jopa tässä, mitä olet tähän ketjuun kirjoittanut, olisi varmasti aineksia kirjaksi tai ainakin omaksi blogiksi!
Todella kiinnostavaa oli lukea tuosta historiasta; sekin on ihan taatusti omiaan lisäämään vielä nykypäivänäkin näkyvää syrjäytymistä. Miksi koulussa ei opiskella romanien historiaa? Romanit kuitenkin ovat olennainen ja pysyvä osa väestöämme.
Alkuperäinen kirjoittaja pop:Joskus tällä palstalla näin väittämän, että on häpeä, jos joku ei saavukaan sairaalaan katsomaan siellä olevaa romania. Pitääkö se paikkansa?Alkuperäinen kirjoittaja Romanitar...:Alkuperäinen kirjoittaja minä vain:Muihin kysymyksiin olenkin jo saanut tässä ketjussa vastauksen, mutta yksi ehkäpä huvittavakin kysymys on: Olen usein nähnyt sairaalassa ja terveyskeskuksessa vieraillessani, että siellä saattaa istua jopa kymmeniä romaneja odotusaulassa tms. Miksi koko perhe/suku tulee sairalaan, jos vain yksi on hoidettavana?
Sairasta, vaikka tämä ei olisikaan kuolemansairas, ei yleensä haluta jättää yksin eikä yksinäisyyteen. Silloin paikalle tulee niin monta ihmistä kuin vain mahdollista tukemaan tätä sairasta. Jos sairaalassaolo aika on pitkä, saattaa sairaalassa ihan yöpyäkin romaneita. Jotkut sairaalat on tälle antaneet myönnytyksen, mutta ellei sairaalassa jostain syystä voi yöpyä potilaan läheisyydessä, niin sitten yövytään jossain muualla ja tullaan seuraavana päivänä uudelleen tukemaan.
Jos on kyse jostain terveyskeskuskäynnistä, niin ei silloinkaan ole tavatonta, että porukkaa on potilaan lisäksi enemmän. Sairastunutta ei haluta jättää pelottaviin tilanteisiin, eikä aivan oman onnensa nojaan. Suku ja perhe on se, mihin romanit turvaavat myös sairauden iskiessä, ja sukua pidetään tärkeänä tukiverkkona myös tällaisissa tapauksissa.
Alkuperäinen kirjoittaja miksi mustalaiskakarat opetetaan:huutamaan äitiä parvekkeen alla viiden minuutin välein.Täällä ne karjuu aamukahdeksasta iltakymmeneen ja huutaa niinkuin henkee vietäis akan nimee parvekkeen alla ja akka huutaa parvekkeelta kun syötävä takasin.
Miksei ne kakarat saa mennä soittaan ovikelloa ja sanomaan asiansa karjumatta.
Tästä on kahden taloyhtiön toimesta valitettu useaan otteeseen,se huutaminen vaikka lasten ääniä onkin on todella häiritsevää.
Lisäksi perheessä on koira jonka hoito on sysätty alta kouluikäisille.Akka huutaa parvekkeelta kumpi vie roskapussin ja kumpi kusettaa koiran ja karjuu kun kumpikaan ei halua tehdä mitään.
Koiraa nostetaan hihnasta ilmaan niin ettei jalat yllä maahan ja se parka meinaa kuristua.
Onneksi kohta tulee talvi ja nuo pummit pysyy kämpässään.
Anteeksi syvä purkaus.
Alkuperäinen kirjoittaja pop:Mua hävettää myöntää, mutta romanit hermostuttavat minua :ashamed:
Ärsyttää, kun tahtoisin olla ennakkoluuloton ja osata kohdella heitä kuten muitakin, mutta se on kovin vaikeaa. Romanimiehet varsinkin ovat kovin pelottavan tuntuisia, vaikka eivät tekisi muuta kuin seisoisivat kaupan jonossa edessäni. Naisia taas harvoin näkee missään ilman miehiä, joten tutustu siinä sitten toiseen kulttuuriin... Joten kiitos tästä ketjusta!
Yksi typerimpiä hetkiä elämässäni romaneihin liittyen oli se kerta, kun olin bensa-asemalla, olin juuri maksanut kortilla ja menossa ottamaan bensiiniä. Takanani oli romanimies, ja pidin ihan hirmuista kiirettä sen bensani kanssa, sillä olin ihan varma, että hän painaa mittarinvaihtonappia ja tankkaa oman autonsa bensallani. Hemmetti, kun nolotti, kun hän kaikessa rauhassa maksoi automaattiin, käveli autolleen, tankkasi ja ajoi pois. Meikäläinen punoitti kuin hillonuija, kun tajusin, että jos takanani olisi ollut kuka tahansa muu, ei olisi tullut mieleenkään, että hän olisi voinut pölliä bensani... :ashamed: Tulipa taas huomattua, kuinka suvaitsevainen oikeastaan osaan ollakaan
Mä olen nähnyt yläasteikäisten romanityttöjen kaivavan farkut repustaan koululle tullessaan. Koulumatkalla yllä oli yksinkertainen, musta hame. Iltapäivällä farkut pakattiin taas kasseihin ja vedettiin hame ylle kotiin lähtöä varten. Tiedä sitten, onko yleistäkin?Alkuperäinen kirjoittaja kyselee:Valittaako romaniteinien vanhemmat koskaan teinien pukeutumisesta? Jos vaikka teinityttö pukee sen mustan hameen kanssa jonkun nuorten hupparin niin tuleeko siitä sanomista? Ainakin joskus olen nähnyt nuoria tyttöjä joilla on joku tavallinen paita mustan hameen kaverina.
Alkuperäinen kirjoittaja Enkelikasvo:Ensin kiitän minäkin upeasta ketjusta. Ala-asteella kaverinani oli romanityttö ja nyt sain selityksen monelle asialle jota silloin hieman ihmettelin, mutta en kuitenkaan kysellyt mm. hiuksista, koruista ja keskuteluista kuukautisista ja "naiseksi" kasvamisesta.
Juttelin miehelle tästä ketjusta ja hän kertoi kuulleensa, että romanit jotenkin tuhoaisivat kuolleen sukulaisen kuvia yms. Onko mitään perää?
Entäs sitten, jos kohdalle sattuu keskenmeno, kohtukuolema tai vauva kuolee tuona "epäpuhtaana" aikana, niin saako siitä puhua ja saako miten tukea esim. omilta vanhemmilta?
Alkuperäinen kirjoittaja zizilisko:Kyllä näin tapahtui. Se oli sitä yhteiskuntaan sopeuttamista Jostain olen lukenut myös pakkosteriloinneista, mutta sen todenperäisyydestä en sitten tiedä. Ja aihekin on ehkä vähän sopimattomampi tuon ikäluokan ihmisten kanssa juteltavaksiAlkuperäinen kirjoittaja vieras:Eikö romanilapsia pakkohuostaanotettu perheistään vielä ihan vähän aikaa sitten, joskus 60-luvulla? Vai muistanko ihan väärin?
Alkuperäinen kirjoittaja Rouva:Onko muuten romaninaisilla keskimääräistä enemmän yliluonnollisia/näkijän lahjoja; jonkunlainen mielikuva on, että vanhat romaninaiset lukevat korteista tulevaisuuden...? Vai onko tää jostain elokuvasta?
mulla yks koulukaveri tyttö piti koulussa polvipitusta hametta ja hirveellä paniikilla joutu pari kertaa vaihtamaan kun sukulaisia ilmesty koululleAlkuperäinen kirjoittaja pop:Mä olen nähnyt yläasteikäisten romanityttöjen kaivavan farkut repustaan koululle tullessaan. Koulumatkalla yllä oli yksinkertainen, musta hame. Iltapäivällä farkut pakattiin taas kasseihin ja vedettiin hame ylle kotiin lähtöä varten. Tiedä sitten, onko yleistäkin?Alkuperäinen kirjoittaja kyselee:Valittaako romaniteinien vanhemmat koskaan teinien pukeutumisesta? Jos vaikka teinityttö pukee sen mustan hameen kanssa jonkun nuorten hupparin niin tuleeko siitä sanomista? Ainakin joskus olen nähnyt nuoria tyttöjä joilla on joku tavallinen paita mustan hameen kaverina.
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Miksi romaneita ei juuri näy kouluissa tai töissä peruskoulun jälkeen? Millainen ajatusmaailma on noinkin laajan ja yhden tietyn ihmisryhmän vapaavalintaisen työttömyyden taustalla?
Ennakkoluulot ja nurjamielisyys romaneita kohtaan johtuu omien huomioideni mukaan lähinnä siitä, että heitä ei juuri töissä näy. Kukaan ei halua elättää siipeilijöitä, joten veikkaisin asenteiden paranevan mikäli romanit alkaisivat panostaa lastensa koulutukseen.
On toki, mutta harva näyttää tarttuvan mahdollisuuksiin, mikä olikin ihmetys kysymykseni takana. En ole nähnyt yhtäkään romania lukiossa tai yliopistossa, vaikka heillä varmasti olisi valmiuksia siihen. En voi olla ihmettelemättä miksi. Olet aivan oikeassa siinä, että on työnantajia, jotka eivät haluaisi palkata romaneja (mielestäni vähintäänkin typerää, mutta valitettavasti en tee näitä päätöksiä). Opiskelupaikkojen saantiin ei kuitenkaan vaikuta se, onko romani vai valtaväestöä. Vain arvosanoilla ja omatulla tiedolla on meritystä, enkä millään halua uskoa ettei romanien joukosta löydy pääsykokeita läpäiseviä. Minusta on sääli, että syystä tai toisesta romaninuoret usein hukkaavat potentiaalinsa. :/ Saman voi tietenkin sanoa osasta valtaväestöä.Alkuperäinen kirjoittaja Romanitar...:Omista asenteistani olen täällä myös jonkinverran kertonut, ja sanon nyt uudelleen, että mua ei ole opetettu asennoitumaan negatiivisesti normaaleihin asioihin, kuten koulutukseen, työntekoon ym. Vaikka historian saatossa on romaniyhteisöä kohdannut monenlaiset tapahtumat, ja niillä on jonkin verran vaikutusta tähän päivään, sanoisin että nykyajan lapsilla ja nuorilla on ihan samanlaiset mahdollisuudet tuosta historian "taakasta" huolimatta käydä koulua, valmistua vaikka yliopistoista, ja mennä töihin.
Alkuperäinen kirjoittaja kiinnostunut :Haluan! Kiitos siis jos viitsit ja ehdit vastata.
Pääsen nimittäin piakkoin töideni puolesta kohtaamaan paljonkin romaneita.
Kyseessä on siis lapsiin liittyvä työ ja minun pitäisi konsultoida lasten vanhempia, ja olla erään auktoriteetin edustaja. Ihan siis yhteistyöstä on kysymys, ei mistään kovistelusta.
a.) Olen nuorehko nainen. Miten lähestyisin romanimiehiä, lasten isiä siis? Onko jotain tabuja, millainen asema naisella on suhteessa mieheen? Kannattaisiko olla ensisijaisesti yhteydessä kuitenkin yleensä äiteihin?
b.) Miten saisin romanilapset innostumaan koulunkäynnistä? Minkälaisia näkemyksiä romanikulttuurissa on koulusta?
c.) Missä vaiheessa romaninuori alkaa itse päättää asioistaan? Onko jotain tiettyä "ikää", (esim. rippikouluikä) jonka jälkeen nuorta aletaan pitää autonomisempana ihmisenä?
Kaikki kiinnostaa mikä liittyy näihin aihepiireihin.
Minussakin on ripaus romaniverta, joka tposin näkyy vain hyvä rusketuksena kesäisin. Muinaisissa esi-isissäni on siis eräs romaninainen.
Alkuperäinen kirjoittaja kiinnostunut :Vielä...
Ekaksi anteeksi nuo kirjoitusvirheet yläpuollella, olen vähän väsynyt pitkän työpäivän jälkeen.
Lueskelin ketjua lisää, tämä on aivan mahtava! Hienoa että jaksat vastailla.
Vielä yksi kysymys: Miten romanit suhtautuvat koskettamiseen? (Siis vieraan ihmisen.)
Ja sitten toteamus näistä varkaus-kommenteista. Kun olin kaupanalalla aikoinaan töissä, tuli johdolta viesti, että jos kansallispuvussa tullaan sisään, pitää kassan soittaa vartijalle. Enpä soittannut. (Kai tuommoinen on laitonkin määräys).
Mietin myös silloin, kun sitten jonkun hameen alta löytyi jotain tavaraa, että totta kai romanit jäävät valtaväestöä useammin KIINNI näpistyksistä tms. rikoksista kun vartijat ja poliisit luuhaavat jatkuvasti romanien kannoilla. Jos paikkakunnalla tapahtuu rikos, on helpompi kurvata läheisen romanitalon pihaan kuin vaikkapa vieressä asuvan keskituloisen valkolaisen pihaan.
Lisäksi tämä syrjäyTTÄMINEN ja rasismi varmasti vaikuttavat sosiaaliseen asemaan ja sitä kautta myös tilastoihin. Ja siltikin tutkimusten (muiden kuin poliisin kiinnisaamien) mukaan suurin näpistelijäryhmä ovat valkoiset, keskiluokkaiset ja keski-ikäiset naiset. Haluaisimpa nähdä sen kun vartija "varjostaisi" yhtä tiiviisti Volvolla pihaan kurvannutta Pradan jakkuun pukeutunutta 50-vuotiasta huvinäpistelijärouvaa kuin vaikkapa ostoksilla olevaa nuorta romaniparia.
Alkuperäinen kirjoittaja edelleenkin kiinnostunut:Vieläkin...lisääs kysymyksiä vain syntyy päässäni.
tuohon a.) kohtaan lisäys: Tarkoitan sillä siis ihan konkreettisia tapoja. Jos esim. tapaan lapsen kummatkin vanhemmat, kumpaa tervehdin ensin? Onko tällaisilla asioilla merkitystä?
Olettavatko monet romanit valkolaisten toimivan suunnilleen samojen sääntöjen mukaan? Tuskinpa, mutta olisi kiva tietää, ettei aiheuta noloja tilanteita
Aloin jo muuten ymmärtää tuon "häpeilemisen". Yksi lapsi kiroili, peitti sitten silmänsä ja sanoi:
"Anteeksi. En mä oikeesti haluis pyytää, mutta kun on pakko."
Versiohan sekin häpeilemisestä.