Haluatko kysyä romanikulttuurista?

• Viestiketjun aloittaja Romanitar...
  • Ensimmäinen viesti
tuosta tuli mieleeni
Alkuperäinen kirjoittaja Romanitar...:
Nyt on mainittava, että moni romaninuori ei halua liikuntatunneille pukeutua esim. verkkareihin sen jälkeen, kun on vaihtanut vaatetuksen kapeisiin hameisiin tai suoriin housuihin. On kuitenkin niin, että jos liikuntaryhmässä ei ole muita romaneja, voi nuori ihan hyvin pukeutua liikuntavarusteisiin. Jos tuossa kohden tulee ongelmia, pitää tietysti ottaa yhteys vanhempiin. Jos vanhemmatkin vänkäävät vastaan, on hyvä miettiä koulun muun henkilökunnan kanssa, mitä tulisi tehdä. Oppiaineena liikunta ei kuitenkaan ole kiellettyä, ei myöskään ne liikuntavaatteet - kunhan ei ole muita näkemässä. Jos ryhmässä on samanikäisiä omaa sukupuolta olevia, niin sekään ei haittaa.
Syntyykö liikuntatuntien jälkeisestä suihkussa käynnistä ongelma, vai onko alastomuus peseytymistarkoituksessa sallittua kun läsnä on vain oman ikäisiä ja samaa sukupuolta olevia nuoria? Haittaako opettajan läsnäolo peseytymistä tai verkkareiden pitoa, hänhän on nimenomaan vanhempi nainen?

Romanitar...
Alkuperäinen kirjoittaja taika:
Hei! Ensinnäkin suurkiitos koko tästä ketjusta, on ollut aivan äärimmäisen mielenkiintoista luettavaa! Ja olen oppinut hirmuisesti, lähipiirissä ei oikein romaneita ole, niin omat kokemukset ja tiedot ovat olleet aika heppoisia. Ja todellakin ennakkoluulot hälvenee mitä enemmän ko. asiasta ja kulttuurista tietää!

Vaikka monta vastausta olenkin jo saanut, niin minua kiinnostaisi vielä romanien nimet. Usein teillä suositaan vähän pidempiä ja "hienompia" etunimiä, jotka mielestäni ovat erittäin kauniita. Osaatko sanoa, mistä tämä juontuu? Entä montako etunimeä yleensä annetaan? Onko kulttuurissanne ns. muotinimiä kuten valtaväestössä? Mitkä ovat nyt suosittuja? Kiitos jo etukäteen! :)

Hei :)

Monet romanien nimistä ovat ulkomaalaista alkuperää. Monia nimiä onkin esim. Espanjassa, Italiassa, yms. Varsinaisia romaninimiäkin on muutamia, mutta hieman vähemmän.

Kukin antaa etunimiä oman makunsa mukaan. On tyypillistä, että annetaan ainakin kaksi etunimeä, joskus kolmekin. Joskus pitempi nimi, jossa joku nimistä on ns. yhdysnimi + kaksi muuta etunimeä.

Kyllä meilläkin on ns. muotinimet, jotka sitten aina vähän vaihtelee. Nykyään monet pyrkivät erottumaan muista antamalla erikoisen nimen, joka ei kuitenkaan ole ihan tyypillinen romanien suosima. En oikein osaa sanoa, mitkä olisivat esim. suosituimmat tytön ja pojan nimet.

Suosittuja nimiä ovat tytöillä esimerkiksi Anceliga (kirjoitusasut vaihtelee), Ramona, Nadja, Jasmin, Mirikli (voidaan kirjoittaa myös eri tavoin), Sarita, Sari, Soraja, Lenita, Mirette, Mirella,.. Vanhemmilla naisilla onkin usein erilaisia nimiä. Desiree on hyvin suosittu viimeinen etunimi tyttölapsella.

Pojilla suosittuja nimiä ovat esim. Terno, Roger, Allan, Henry (kirjoitettuna eri tavoin, kuitenkin monen pojan lempinimenä on Henkka), Tony, Aleksi, Antton, Sebastian, Rainer, Mertsi, Tino, Richard,.. Monet antavat myös pojille ulkomaalaisvivahteisia nimiä etenkin toisiksi nimiksi, kuten Richardo, Antonio, Robertino, etc.

Romanitar...
Alkuperäinen kirjoittaja kyselee:
Valittaako romaniteinien vanhemmat koskaan teinien pukeutumisesta? Jos vaikka teinityttö pukee sen mustan hameen kanssa jonkun nuorten hupparin niin tuleeko siitä sanomista? Ainakin joskus olen nähnyt nuoria tyttöjä joilla on joku tavallinen paita mustan hameen kaverina.

Onko tällaisia samanlaisia näkemyseroja romaniteinien ja vanhempien välillä, niinku meidän valkolaisten vanhemmat tapaavat valittaa lävistyksistä, minihameista tai liian avonaisista kaula-aukoista tai roikkuvista housuista.

Miten kaikilla romaninaisilla on niin upeat hiukset? Kulkeeko se geeni rodussa vai onko teillä jotain omia salaisia konsteja?

Riippuu vanhemmista ja heidän käsityksistä, valitetaanko tuosta. Monesti koulussa ja kodin läheisyydessä pukeudutaan hieman arkisemmin, kuin esim. lähdettäessä varsinaisesti tapaamaan kavereita tms. Tykkäähän jotkut käyttää huppareita tietysti muutenkin. Monesti pelkkää paitaa ei käytetä kuin nuorten keskuudessa, poikkeuksiakin varmasti löytyy.

Näkemyserojakin löytyy, monet romaninuoretkin kiistelevät keskenään siitä, millainen on esimerkiksi liian iso kaulanaukko, tai liian kapea tai liian lyhyt tai pitkä hame.

Ei kaikilla niin hienot hiukset ole, joillakin tukka on ihan hamppuinen... :D Mutta yleensä hiuksia hoidetaan hyvin. Monet ostavat öljyhoitoja ym. mitä käytetään sitten hiuksiin, jotkut syö ihan jotain hiuspohjaa vahvistavia ravinteitakin, esim. Priorinia. Monella on paksu tukka, mihin tietysti vaikuttaa geenit. :)

Romanitar...
Alkuperäinen kirjoittaja pop:
Mulla on kyllä semmoinen tunne, että romanien työttömyys johtuu luultua vähemmässä määrin laiskuudesta ja suurempi osa siitä, ettei monikaan huoli romania töihin. Ja lopulta tuloksettomaan työnhakuun tympääntynyt romani heittää hanskat tiskiin. Sitten jo päästäänkin taas haukkumaan heitä työn vieroksunnasta jne. Tilanne ei ole reilu.

Mitä taas varasteluun tulee, kurja kuulla, että sitä jopa opetetaan joidenkin perheiden lapsille :( Toisaalta tuntuu siltä, että jos koko ikäni joku kyttäisi tekemisiäni ja olettaisi minun varastavan kohta jotakin, tulisi kiusaus ottaakin jotakin. Ihan vain siksi, kun on syyttä epäilty...

Totta. Moni on sanonut, että "Pitää varmaan kohta tehdä jotain, että saadaan puhua aiheesta ja kytätä aiheesta". Onhan noita ajatuksia itselläkin ollut, koska "kyttääminen" on äärimmäisen hermostuttavaa, mutta omaksi parhaakseni en ole tuollaiseen sortunut.

Tosiaan nuo työttömyysasiat ei ole todellakaan niin mustavalkoisia, kuin jotkut luulevat. Monet jopa sanoo, että "Menkää töihin". Eihän töihin niin vain mennä, luulisi monen tietävän. Eihän kukaan voi tietääkseni väkisellä vain päättää menevänsä johonkin töihin ja alkaa työskennellä, heh... Onhan taustalla tietysti haluttomuuttakin, mutta ei suinkaan kaikkien kohdalla. Onneksi moni ymmärtää tämän.

Romanitar...
Alkuperäinen kirjoittaja pop:
Alkuperäinen kirjoittaja kyselee:
Valittaako romaniteinien vanhemmat koskaan teinien pukeutumisesta? Jos vaikka teinityttö pukee sen mustan hameen kanssa jonkun nuorten hupparin niin tuleeko siitä sanomista? Ainakin joskus olen nähnyt nuoria tyttöjä joilla on joku tavallinen paita mustan hameen kaverina.
Mä olen nähnyt yläasteikäisten romanityttöjen kaivavan farkut repustaan koululle tullessaan. Koulumatkalla yllä oli yksinkertainen, musta hame. Iltapäivällä farkut pakattiin taas kasseihin ja vedettiin hame ylle kotiin lähtöä varten. Tiedä sitten, onko yleistäkin?

Tiedän myös joitain nuoria, jotka tekevät noin. En kuitenkaan tiedä, että olisi kovin yleistä.

Romanitar...
Alkuperäinen kirjoittaja popsu:
hei,
kun tuo raskaus on niin häveliäs asia niin mites kun nuori kotihoitaja on raskaana ja käy vanhaa romaninaista hoitamassa. onko tällä mitään merkitystä kun hoitaja ei ole romani?

Nimenomaan tuolla on merkitystä. Kun romani ja valtaväestön edustaja on kosketuksessa tai kontaktissa toisiinsa, niin häpeillä ei tarvi, vaikka ikäero olisi suurikin.

hei,
kun tuo raskaus on niin häveliäs asia niin mites kun nuori kotihoitaja on raskaana ja käy vanhaa romaninaista hoitamassa. onko tällä mitään merkitystä kun hoitaja ei ole romani?

Nimenomaan tuolla on merkitystä. Kun romani ja valtaväestön edustaja on kosketuksessa tai kontaktissa toisiinsa, niin häpeillä ei tarvi, vaikka ikäero olisi suurikin.
:)
omana raskausaikana tuo asia epäilytti.
no tämä ihana romani"vanhus" oli kuitenkin muutenkin tosi leppoisa tapaus ja ihan ääneen asioista puhuttiin ja huomasin ettei häntä asia häirinnyt. silti en kysyneeksi tullut että "kuuluisiko" haitata.

Romanitar...
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Omista asenteistani olen täällä myös jonkinverran kertonut, ja sanon nyt uudelleen, että mua ei ole opetettu asennoitumaan negatiivisesti normaaleihin asioihin, kuten koulutukseen, työntekoon ym. Vaikka historian saatossa on romaniyhteisöä kohdannut monenlaiset tapahtumat, ja niillä on jonkin verran vaikutusta tähän päivään, sanoisin että nykyajan lapsilla ja nuorilla on ihan samanlaiset mahdollisuudet tuosta historian "taakasta" huolimatta käydä koulua, valmistua vaikka yliopistoista, ja mennä töihin.
On toki, mutta harva näyttää tarttuvan mahdollisuuksiin, mikä olikin ihmetys kysymykseni takana. En ole nähnyt yhtäkään romania lukiossa tai yliopistossa, vaikka heillä varmasti olisi valmiuksia siihen. En voi olla ihmettelemättä miksi. Olet aivan oikeassa siinä, että on työnantajia, jotka eivät haluaisi palkata romaneja (mielestäni vähintäänkin typerää, mutta valitettavasti en tee näitä päätöksiä). Opiskelupaikkojen saantiin ei kuitenkaan vaikuta se, onko romani vai valtaväestöä. Vain arvosanoilla ja omatulla tiedolla on meritystä, enkä millään halua uskoa ettei romanien joukosta löydy pääsykokeita läpäiseviä. Minusta on sääli, että syystä tai toisesta romaninuoret usein hukkaavat potentiaalinsa. :/ Saman voi tietenkin sanoa osasta valtaväestöä.

Olet aivan oikeassa. Lukiota käyviä romaneitakin on, mutta ikävä kyllä, he ovat aika harvassa. Johtuisiko ehkä siitäkin, että monesti tuputetaan sellaisia asenteita, kuin "Lukeminen ei ole mustalaisen hommaa". Ei välttämättä niinkään kotiväen taholta, mutta muiden ikätovereiden. Harmi, kun niitä vaikutteita saa niin kovin helposti herkässä iässä.

Opiskelupaikkojen saantiin ei kyllä vaikuta se, onko romani vai valtaväestöä. On myös sitä, ettei yksinkertaisesti haeta kouluihin. Syynä voi olla se, että epäsäännöllisen elämän takia se vain jää ja unohtuu. Tai sitten on sitäkin, että jos haetaan ja päästään opiskelemaan, niin se opiskelu keskeytyy, edelleen elämän epäsäännöllisyyden vuoksi. Aamuisin ei nousta, yöllä ei nukuta... Nuo asiat vaikuttavat myös aika paljon, joten ne pitäisi oppiakin pienestä pitäen ihan toisella tavalla niissä perheissä, joissa elämä on tosiaan epäsäännöllistä.

Vastaavia nuoria löytyy kyllä varmaan joka "ryhmästä", ja on aina ikävää, kun nuori ihminen ei ymmärrä omaa parastaan.

Romanitar...
Alkuperäinen kirjoittaja tuosta tuli mieleeni:
Nyt on mainittava, että moni romaninuori ei halua liikuntatunneille pukeutua esim. verkkareihin sen jälkeen, kun on vaihtanut vaatetuksen kapeisiin hameisiin tai suoriin housuihin. On kuitenkin niin, että jos liikuntaryhmässä ei ole muita romaneja, voi nuori ihan hyvin pukeutua liikuntavarusteisiin. Jos tuossa kohden tulee ongelmia, pitää tietysti ottaa yhteys vanhempiin. Jos vanhemmatkin vänkäävät vastaan, on hyvä miettiä koulun muun henkilökunnan kanssa, mitä tulisi tehdä. Oppiaineena liikunta ei kuitenkaan ole kiellettyä, ei myöskään ne liikuntavaatteet - kunhan ei ole muita näkemässä. Jos ryhmässä on samanikäisiä omaa sukupuolta olevia, niin sekään ei haittaa.
Syntyykö liikuntatuntien jälkeisestä suihkussa käynnistä ongelma, vai onko alastomuus peseytymistarkoituksessa sallittua kun läsnä on vain oman ikäisiä ja samaa sukupuolta olevia nuoria? Haittaako opettajan läsnäolo peseytymistä tai verkkareiden pitoa, hänhän on nimenomaan vanhempi nainen?

Alastomuus on kyllä peseytymistarkoituksessa sallittua, kun läsnä on nimenomaan oman ikäisiä ja samaa sukupuolta olevia nuoria. Romaninuoret, samaa ikää luokkaa ja sukupuolta edustavat, voivat käydä keskenään vaikkapa rannalla, saunassa ja uimassakin, joten ei tuossa mitään ongelmaa ole.

Opettajan läsnäolo pukeutumistilanteessa ei haittaa, ellei hän ole itse romani tai romanimiehen vaimo. Peseytyessä olisi hyvä, jos nuoret saisivat käydä "omia aikojaan", mutta kuitenkin tulisi valvotuksi ihan nuorten oman hygienian kannalta, että pesulla käydään.

Taitaa vain olla yleistä, että n. 13-14-vuotiaana alkaa tulla sitä hämillisyyttä ja häpeilyä vähän joka nuorelle, vaikkei olisikaan romani.

Kysy vain lisää, jos mieleen tulee!

Romanitar...
hei,

:)
omana raskausaikana tuo asia epäilytti.
no tämä ihana romani"vanhus" oli kuitenkin muutenkin tosi leppoisa tapaus ja ihan ääneen asioista puhuttiin ja huomasin ettei häntä asia häirinnyt. silti en kysyneeksi tullut että "kuuluisiko" haitata.

Juu, ei se tosiaan haittaa. Luultavimmin tämä ihminen olisi sanonut, jos häntä olisi jotenkin häirinnyt, tms. Mutta tosiaan valtaväestön kanssa voi jutella aivan vapaasti, vapaammin jopa kuin muiden romanien kanssa. On asioita, joista ei välttämättä puhuisi edes omille ikätovereilleen, mutta mistä voi jonkun valtaväestön edustajan kanssa jutella aivan luonnollisesti. :) On nimittäin romaneita, jotka määrittelevät mielessään "normaalit" puheenaiheet. Eli välttämättä jonkun mielestä seksiin liittyvät asiat eivät ole ollenkaan normaaleita puheenaiheita, vaikka keskenään puhujat olisivatkin nuoria. Käsitykset vaihtelevat, kuten huomaat. :)

Niinie
Käyvätkö romaninaiset uimahallissa?

Entä saunassa?

Miten pitkälle itse noudatat romanitapoja kun olet oman kotisi rauhassa ilman ulkopuolisia? Käännätkö esim. perheenjäsenen kuvan seinääpäin jos riisuudut?

Onko romaninaisilla joitain tiettyjä tuoksuja/hajuvesiä joita mieluimmin käytetään?

Miten usein käyttöhameet pestään ja miten pesu suoritetaan kun hameet ovat niin isoja?

Missä ammateissa romanimiehet toimivat?

Kadehditko koskaan valkolaisnaisten vaatteita tai elämäntyyliä? Milloinkaan, edes ohikiitävästi?

Käyttekö lomilla ulkomailla?

Miia
Alkuperäinen kirjoittaja Wannabe Bond:
Mutta tulee vaan mieleen, että peruskoulussa jossain yhteiskuntaopin kurssilla pitäisi olla edes yksi tunti, jossa kerrotaan romanikulttuurin ihan perusteet. Opetetaan siellä varmaan turhempiakin asioita ja romaneita on kuitenkin niin paljon, että jokainen valkolainen heitä elämänsä aikana kohtaa.
Olen samaa mieltä!! :)

KIITOS, suuri kiitos sinulle AP tästä ketjusta. Mulla on mennyt koko yö, kahlatessani tätä läpi :) Todella mielenkiintoisia juttuja, mistä ennen en ole tiennyt.

Sellaista haluaisin kysyä, kun mun talossa joskus asui romaninainen, tai oikeestaan tyttö, niin hän siivos tosi usein, oli petivaatteet päivittäin tuulettumassa tuuletusparvekkeella ja aina kuului imurin kolinaa, että onko kaikki romanit noin siistejä, vai onko heilläkin sama että sottapyttyjäkin löytyy ;) (aina kadehtien katselin tuon tytön siivousintoa) :D

Mun kans opiskelemassa oli joskus myös yks romaninainen, joka jotain heidän tavoistaan puhuikin tunnilla. Mieleeni on jäänyt ainoastaan (15-18v aikaa suunnilleen) että kun hänen isänsä meni kylään tälle tytölle, niin isä ei koskaan ottanut kenkiä jalastaan? ja toinen että jos sukua tulee vaikka yöllä ruotsista kylään, niin pöytä pistetään koreaksi ja muitta mutkitta majoitetaan vierailulle? :) pitääkö nää paikkansa?

Hyvää jatkoa sinulle ja onnea loppuraskauteen. Olet todella ihana nuori ihminen, monella meistä on vielä paljon opittavaa sinulta. KIITOS!!! <3

Miia
että olette todella hienosti pitäneet tämän ketjun siistinä. *kukkanen siitä* ETTEI sellaisten ilkeilijöiden takia ole ketjua pistetty lukkoon, tai ap "loukkaantunut" ja lopettanut vastailua. Olen todella mielissäni, etten ole tainnut missään kohtaa lukea kenenkään kirjoittamana mitään haukkumisjuttuja. JEEE :D kyllä täällä käyttäytyäkin näköjään osataan :D

*ylypiä* :D (sais modetkin olla) ;)

Romanitar...
Alkuperäinen kirjoittaja Niinie:
Käyvätkö romaninaiset uimahallissa?

Entä saunassa?

Miten pitkälle itse noudatat romanitapoja kun olet oman kotisi rauhassa ilman ulkopuolisia? Käännätkö esim. perheenjäsenen kuvan seinääpäin jos riisuudut?

Onko romaninaisilla joitain tiettyjä tuoksuja/hajuvesiä joita mieluimmin käytetään?

Miten usein käyttöhameet pestään ja miten pesu suoritetaan kun hameet ovat niin isoja?

Missä ammateissa romanimiehet toimivat?

Kadehditko koskaan valkolaisnaisten vaatteita tai elämäntyyliä? Milloinkaan, edes ohikiitävästi?

Käyttekö lomilla ulkomailla?

Kyllä romaninaiset käy uimahalleissa. Tällöin yleensä otetaan selvää, ettei paikalla ole vanhempaa väkeä tai miehiä.

Saunassakin toki käydään ihan normaalisti, meillä on täällä kotona oma sauna, ja olen käynyt saunassa ihan päivittäinkin. :D

Aika pitkälle noudatan romanitapoja vaikka ketään ei olisi paikallakaan, suurin osa tavoista nyt vain tulee niin luonnostaan, että niitä ei koe sillä tavalla "rasitteena". Meillä on ihmisiä esittävät valokuvat esillä keittiössä, ja kun keittiössä ei meillä muutenkaan olla vähissä vaatteissa tai alasti, niin kuvien kääntämisprojektia ei tarvitse käydä läpi.

Ei ole mitään tiettyjä tuoksuja, joita käytetään. Usein kuitenkin suositaan "oikeita" merkkihajuvesiä, joita voi ostaa Stockmannilta tms. paikoista missä merkkihajuvesiä myydään. Jokainen tietysti makunsa mukaan. Itse tykkään käyttää etenkin Laura Biagiottia ja Lancomen Hypnosea.

Itse huollan omaa hamettani säännöllisesti; imuroin (hameen yläosassa koristekankaan kohdalla on vekit, joihin ihan oikeasti kerääntyy pölyä, ellei putsaa) ja pesen sienellä. Tuuletan. Hameen vyötärönauhaa pesen myös usein. Varsinaiseen pesuun olen hametta vienyt muutaman kuukauden välein. Useammin, jos hame on ollut kriittisesti pesun tarpeessa.

Jotkut pesee hameensa kerran vuodessa, mutta tietysti tuohonkin vaikuttaa niin paljon se, onko henkilöllä vain ja ainoastaan se yksi hame, vai useampi. Jotkut pesee hameitaan ihan kotonakin tai taloyhtiön pyykkikoneessa, mikäli pyykkikone on tarpeeksi monen kilon. En kuitenkaan suosittelisi tuota, parempi jälki tulee pesulassa.

Romanimiehiä toimii useissa ammateissa. Jotkut tekevät työtä hevosten parissa, jotkut taas hengellisten asioiden parissa, on koulunkäyntiavustajia, ja ainakin yksi bussikuski löytyy pääkaupunkiseudulta, kokin tunnen ja baarimestarinkin, tiedän myös romanimiehiä jotka on eri alojen tehtaissa, jotkut näin kesäisin viherrakennuksen parissa, jotkut muuten vain rakennushommissa... Onhan noita ammatteja, mutta siinä joitain esimerkkejä. :)

Kesäkuumalla tulee useammankin kerran mieleen, että ollapa ihan vain valkolainen, niin ei tarvitsisi tukehtua kuumuuteen. Omissa oloissa ja ihan oman ydinperheen keskenhän voi olla oikeastaan miten itse lystää, mutta kuitenkin esim. kauppoihin on lähdettävä, mikä on joskus suorastaan tukahduttavaa... Sinänsä en kadehdi valkolaisnaisten elämäntyyliä, olen tyytyväinen siihen mitä itselläni on ja annan arvon myös muille. :)

Ulkomailla käydään nykyään paljonkin. Monet lähtevät lomalle ja kankaita yms. hakemaan ulkomailta, kuten Dubaista tai Turkista, jossa ne ovat huomattavasti halvempia, kuin Suomessa. Itse olen käynyt lomailemassa vain Turkissa, Bulgariassa, Eestissä, Liettuassa sekä tietysti tuossa naapurimaassamme Ruotsissa. Tulevaisuudessa haluaisin päästä käymään Lontoossa, jossa eräs ulkomaalainen ystäväni opiskelee.

mies
Voisko joku vielä valaista mulle, että millä tavalla teidän ennakkoluulonne ovat poistuneet tai vähentyneet romaneja kohtaan, kun olette saaneet tietää romanien vaatekulttuurista, uimassa käymisistä, kotitöistä, vanhempien kunnioittamisesta jne?

Kirjoittaja vaikuttaa kyllä erittäin fiksulta ja iso hatunnosto hänelle ketjusta, ei siinä mitään.

eyjh
Mikä on korkein koulutustaso, jonka romanimies on suorittanut ja jonka myös tunnet? Kuinka paljon korkeasti koulutettuja aikuisia romaneista löytyy ja kuinka tämä on jakaantunut miesten ja naisten välillä?

Romanitar...
Alkuperäinen kirjoittaja Miia:
Mutta tulee vaan mieleen, että peruskoulussa jossain yhteiskuntaopin kurssilla pitäisi olla edes yksi tunti, jossa kerrotaan romanikulttuurin ihan perusteet. Opetetaan siellä varmaan turhempiakin asioita ja romaneita on kuitenkin niin paljon, että jokainen valkolainen heitä elämänsä aikana kohtaa.

KIITOS, suuri kiitos sinulle AP tästä ketjusta. Mulla on mennyt koko yö, kahlatessani tätä läpi :) Todella mielenkiintoisia juttuja, mistä ennen en ole tiennyt.

Sellaista haluaisin kysyä, kun mun talossa joskus asui romaninainen, tai oikeestaan tyttö, niin hän siivos tosi usein, oli petivaatteet päivittäin tuulettumassa tuuletusparvekkeella ja aina kuului imurin kolinaa, että onko kaikki romanit noin siistejä, vai onko heilläkin sama että sottapyttyjäkin löytyy ;) (aina kadehtien katselin tuon tytön siivousintoa) :D

Mun kans opiskelemassa oli joskus myös yks romaninainen, joka jotain heidän tavoistaan puhuikin tunnilla. Mieleeni on jäänyt ainoastaan (15-18v aikaa suunnilleen) että kun hänen isänsä meni kylään tälle tytölle, niin isä ei koskaan ottanut kenkiä jalastaan? ja toinen että jos sukua tulee vaikka yöllä ruotsista kylään, niin pöytä pistetään koreaksi ja muitta mutkitta majoitetaan vierailulle? :) pitääkö nää paikkansa?

Hyvää jatkoa sinulle ja onnea loppuraskauteen. Olet todella ihana nuori ihminen, monella meistä on vielä paljon opittavaa sinulta. KIITOS!!! <3

Sottapyttyjäkin löytyy, suorastaan sellaisia ihmisiä, joiden koteihin ei ihan oikeasti nimenomaan sen epäsiisteyden takia mene mielellään käymään. En tarkoita nyt mitään pientä pölyä, eihän se varsinaista likaisuutta kuitenkaan ole. Oletko koskaan katsonut Sillä Siisti- ohjelmaa? :D Tiedän muutaman romanikodin, joissa järjestys on ihan kuin noissa ko. ohjelmassa esitetyissä kodissa ennen siivoamisen...

Monet romanit eivät ota kenkiä jalastaan mennessään kylään toisilleen. Jotkut ajattelevat kenkien olevan niin likainen asia, ettei niitä haluta "korostaa" eikä siksi oteta pois. Jotkut taas puhtaasti siksi, että jossain lakerikengissä päivän hionneet jalat haisevat ihan kauhealle. :D Jotkut taas jostain muusta syystä. On siistimpää, kun kengät ottaa pois, mutta varsinkin joskus ennen on tietääkseni ollut ihan tapana "saapastella" taloihin kengät jalassa.

Yleensä laitetaan juu pöytä koreaksi, vaikka vieras tulisi kolmen aikaan yöllä kyläilemään. Se laitetaan automaattisesti, eikä välttämättä edes kysytä että onko nälkä tms., koska voihan olla, että vieraalla ON nälkä, mutta hän ei vain kehtaa sanoa. Yleensä majoitetaan vierailullekin ihan "tuosta noin vain". :)
Meille ei niitä vieraita kolmen aikaan yöllä ole tunkemassa (onneksi, on saatava yöunet) koska ollaan sanottu, että halutaan öisin nukkua ja olla rauhassa, ihan itsen ja lastenkin elämän kannalta. Tosin eipä me olla kerrottu asuinpaikkaammekaan ihan kaikille, jotta saataisiin tosiaan sitten olla tarvittaessa rauhassakin. :)

Romanitar...
Alkuperäinen kirjoittaja eyjh:
Mikä on korkein koulutustaso, jonka romanimies on suorittanut ja jonka myös tunnet? Kuinka paljon korkeasti koulutettuja aikuisia romaneista löytyy ja kuinka tämä on jakaantunut miesten ja naisten välillä?

Tunnen muutaman romanimiehen, jotka on käyneet ammattikorkeakoulun, yhden tiedän, joka tällä hetkellä opiskelee yliopistossa.

Naiset kouluttautuvat ehkä enemmän kuin miehet, mutta en osaa sanoa, kuinka paljon prosentuaalisesti tai muuten määrällisesti romaneissa on korkeasti koulutettuja aikuisia.

rth
Oletko sitä mieltä, että suurin osa romaneista on rauhaa rakastavia, omillaan toimeen tulevia, kunniallisia ja lainkuuliaisia kansalaisia, joita ei ilman pukeutumiskulttuuria ja mahdollisia muita ulkoisia seikkoja lukuunottamatta erottaisi "valkolaisista"?

Romanitar...
Alkuperäinen kirjoittaja rth:
Oletko sitä mieltä, että suurin osa romaneista on rauhaa rakastavia, omillaan toimeen tulevia, kunniallisia ja lainkuuliaisia kansalaisia, joita ei ilman pukeutumiskulttuuria ja mahdollisia muita ulkoisia seikkoja lukuunottamatta erottaisi "valkolaisista"?

Viitsisitkö selata ketjua? Olen aiemmin sanonut mielipiteeni ko. aiheesta. :)

O

mä en ymmärrä, miks tollasia samoja asioita halutaan jankata ja kysellä uudestaan ja uudestaan. eiks se oo selvä, että jotkut, mutta ei kaikki. mustakin ap on jo sanonut jotain johonkin vastaavaan kommenttiin..

rth
Alkuperäinen kirjoittaja O:

mä en ymmärrä, miks tollasia samoja asioita halutaan jankata ja kysellä uudestaan ja uudestaan. eiks se oo selvä, että jotkut, mutta ei kaikki. mustakin ap on jo sanonut jotain johonkin vastaavaan kommenttiin..
Kyllähän tähän tietenkin jonkin sortin tutkimusaineistoa pitäisi saada, että mitään faktatietoa pystyisi jakamaan. Mielipidettä tässä lähinnä kysäisin, en jaksanut selata muita sivuja. Pitääpä selailla! Ideana nyt se, että jos näitä ongelmia on selvästi enemmän kuin valtaväestön suhteen, asialle olisi hyvä tehdä jotain. Omat ennakkoluuloni eivät hälvene sillä, että tiedän kulttuurin käytännöistä sun muista paljon.

Miia
Alkuperäinen kirjoittaja Miia:

Sottapyttyjäkin löytyy, suorastaan sellaisia ihmisiä, joiden koteihin ei ihan oikeasti nimenomaan sen epäsiisteyden takia mene mielellään käymään. En tarkoita nyt mitään pientä pölyä, eihän se varsinaista likaisuutta kuitenkaan ole. Oletko koskaan katsonut Sillä Siisti- ohjelmaa? :D Tiedän muutaman romanikodin, joissa järjestys on ihan kuin noissa ko. ohjelmassa esitetyissä kodissa ennen siivoamisen...

Monet romanit eivät ota kenkiä jalastaan mennessään kylään toisilleen. Jotkut ajattelevat kenkien olevan niin likainen asia, ettei niitä haluta "korostaa" eikä siksi oteta pois. Jotkut taas puhtaasti siksi, että jossain lakerikengissä päivän hionneet jalat haisevat ihan kauhealle. :D Jotkut taas jostain muusta syystä. On siistimpää, kun kengät ottaa pois, mutta varsinkin joskus ennen on tietääkseni ollut ihan tapana "saapastella" taloihin kengät jalassa.

Yleensä laitetaan juu pöytä koreaksi, vaikka vieras tulisi kolmen aikaan yöllä kyläilemään. Se laitetaan automaattisesti, eikä välttämättä edes kysytä että onko nälkä tms., koska voihan olla, että vieraalla ON nälkä, mutta hän ei vain kehtaa sanoa. Yleensä majoitetaan vierailullekin ihan "tuosta noin vain". :)
Meille ei niitä vieraita kolmen aikaan yöllä ole tunkemassa (onneksi, on saatava yöunet) koska ollaan sanottu, että halutaan öisin nukkua ja olla rauhassa, ihan itsen ja lastenkin elämän kannalta. Tosin eipä me olla kerrottu asuinpaikkaammekaan ihan kaikille, jotta saataisiin tosiaan sitten olla tarvittaessa rauhassakin. :)
Kiitos vastauksesta :)

Juu olen katsonut sillä siistiä :D mutta ajattelin tuosta tytöstä silloin, että onko oikeesti tyypillistä tuo "ylisiisteys" :)

Tosta kenkä asiasta, näin tais se silloin selittääkin, että ton jalkojen likaisuuden takia ei isä ottanut kenkiä pois :)

Romanitar...
Alkuperäinen kirjoittaja O:

Kyllähän tähän tietenkin jonkin sortin tutkimusaineistoa pitäisi saada, että mitään faktatietoa pystyisi jakamaan. Mielipidettä tässä lähinnä kysäisin, en jaksanut selata muita sivuja. Pitääpä selailla! Ideana nyt se, että jos näitä ongelmia on selvästi enemmän kuin valtaväestön suhteen, asialle olisi hyvä tehdä jotain. Omat ennakkoluuloni eivät hälvene sillä, että tiedän kulttuurin käytännöistä sun muista paljon.

No hei. Juu, tuossa aiemmin olenkin jo omia ajatuksiani ko. asioista hieman kertoillut, toivottavasti löysit... Kyllähän näitä ongelmia on enemmän verraten valtaväestöön, ja on myös totta että asioille pitäisi tehdä jotain. Sehän se vain on, että vaikka tällaiset faktat on hyvä myöntää, niin pelkästään niiden myöntäminen tai toteaminen ei auta, vaikka jonkinlainen askel onkin... Pitäisi keksiä jotain oikeasti konkreettista, jolla voitaisiin sitten ongelmia lieventää, vähentää ja ehkäpä niin, että lopulta näitä ongelmia ei olisi kuin ihan muutamalla yksittäistapauksella.

Kaikista läheisimmät romanit edustavat kyllä ihan "tavallisia" arvoja, eli eivät ole rettelöitsijöitä, tms., mutta valitettavasti myös näitä ongelmatapauksia on paljon. Jotta voitaisiin lähteä tekemään asioille jotain, pitäisi pystyä selvittämään, mitkä asiat tällaisiin ongelmiin ovat toimineet vaikuttimina. Paljon olisi tekemistä tuolla saralla.

Yhteistyössä