Alkuperäinen kirjoittaja Niinie:
Käyvätkö romaninaiset uimahallissa?
Entä saunassa?
Miten pitkälle itse noudatat romanitapoja kun olet oman kotisi rauhassa ilman ulkopuolisia? Käännätkö esim. perheenjäsenen kuvan seinääpäin jos riisuudut?
Onko romaninaisilla joitain tiettyjä tuoksuja/hajuvesiä joita mieluimmin käytetään?
Miten usein käyttöhameet pestään ja miten pesu suoritetaan kun hameet ovat niin isoja?
Missä ammateissa romanimiehet toimivat?
Kadehditko koskaan valkolaisnaisten vaatteita tai elämäntyyliä? Milloinkaan, edes ohikiitävästi?
Käyttekö lomilla ulkomailla?
Kyllä romaninaiset käy uimahalleissa. Tällöin yleensä otetaan selvää, ettei paikalla ole vanhempaa väkeä tai miehiä.
Saunassakin toki käydään ihan normaalisti, meillä on täällä kotona oma sauna, ja olen käynyt saunassa ihan päivittäinkin.
Aika pitkälle noudatan romanitapoja vaikka ketään ei olisi paikallakaan, suurin osa tavoista nyt vain tulee niin luonnostaan, että niitä ei koe sillä tavalla "rasitteena". Meillä on ihmisiä esittävät valokuvat esillä keittiössä, ja kun keittiössä ei meillä muutenkaan olla vähissä vaatteissa tai alasti, niin kuvien kääntämisprojektia ei tarvitse käydä läpi.
Ei ole mitään tiettyjä tuoksuja, joita käytetään. Usein kuitenkin suositaan "oikeita" merkkihajuvesiä, joita voi ostaa Stockmannilta tms. paikoista missä merkkihajuvesiä myydään. Jokainen tietysti makunsa mukaan. Itse tykkään käyttää etenkin Laura Biagiottia ja Lancomen Hypnosea.
Itse huollan omaa hamettani säännöllisesti; imuroin (hameen yläosassa koristekankaan kohdalla on vekit, joihin ihan oikeasti kerääntyy pölyä, ellei putsaa) ja pesen sienellä. Tuuletan. Hameen vyötärönauhaa pesen myös usein. Varsinaiseen pesuun olen hametta vienyt muutaman kuukauden välein. Useammin, jos hame on ollut kriittisesti pesun tarpeessa.
Jotkut pesee hameensa kerran vuodessa, mutta tietysti tuohonkin vaikuttaa niin paljon se, onko henkilöllä vain ja ainoastaan se yksi hame, vai useampi. Jotkut pesee hameitaan ihan kotonakin tai taloyhtiön pyykkikoneessa, mikäli pyykkikone on tarpeeksi monen kilon. En kuitenkaan suosittelisi tuota, parempi jälki tulee pesulassa.
Romanimiehiä toimii useissa ammateissa. Jotkut tekevät työtä hevosten parissa, jotkut taas hengellisten asioiden parissa, on koulunkäyntiavustajia, ja ainakin yksi bussikuski löytyy pääkaupunkiseudulta, kokin tunnen ja baarimestarinkin, tiedän myös romanimiehiä jotka on eri alojen tehtaissa, jotkut näin kesäisin viherrakennuksen parissa, jotkut muuten vain rakennushommissa... Onhan noita ammatteja, mutta siinä joitain esimerkkejä.
Kesäkuumalla tulee useammankin kerran mieleen, että ollapa ihan vain valkolainen, niin ei tarvitsisi tukehtua kuumuuteen. Omissa oloissa ja ihan oman ydinperheen keskenhän voi olla oikeastaan miten itse lystää, mutta kuitenkin esim. kauppoihin on lähdettävä, mikä on joskus suorastaan tukahduttavaa... Sinänsä en kadehdi valkolaisnaisten elämäntyyliä, olen tyytyväinen siihen mitä itselläni on ja annan arvon myös muille.
Ulkomailla käydään nykyään paljonkin. Monet lähtevät lomalle ja kankaita yms. hakemaan ulkomailta, kuten Dubaista tai Turkista, jossa ne ovat huomattavasti halvempia, kuin Suomessa. Itse olen käynyt lomailemassa vain Turkissa, Bulgariassa, Eestissä, Liettuassa sekä tietysti tuossa naapurimaassamme Ruotsissa. Tulevaisuudessa haluaisin päästä käymään Lontoossa, jossa eräs ulkomaalainen ystäväni opiskelee.