Haavevauvat todeksi 2011-2012

Ruutinen
Ou mai kaad :O Mulla taitaa olla salainen ihailija :D
Nakkaappa listaan et
Salainen toive .................... 2. ................ 23.9 (30.9).2011 ..... LKS

Tänään ollu miltei koko päivän ilman pahoinvointirannekkeita, pikkusen välissä yökötys hentona meinannu iskee mut muuten olo aika normaali... Olisko tuo ällötys sitten helpottamassa :) *koputtaa puuta*
Vähän tässä mietiskelly josko kävisin töissä nyt keväällä ettei ihan tippus kärryiltä... Syksyllä ollu 2v töistä poissa ja jos tämän toisen kanssa oon vuojenki vaikka kotona vielä niin sitten olisin ollu poissa työelämästä 3vuotta putkeen... :whistle:
Oliko täällä muita jotka on vielä hoitovapaalla? Ja mahollisesti olis nyt suunitelmissa käyä mutkaa töissä ennen äitiysloman alkua?

Tänään ollu jotenki luottavaisempi mieli tän raskauden kanssa vaikka silti kovasti mietityttää ja jännittää onko mahassa oikeesti elämää ja kaikki hyvin...

Salainen toive ja Torsti rv.9+1 (8+1)

heippa taas!

tervetuloa uusille odottajille ja paljon onnea! :flower:

sukulaisten ja lähipiirin suhtautumisesta ootte puhun. no joo, vois sanoo et täällä kans se tilanne ollu et ei oo iloittu yhdestäkään mun raskaudesta :( paitsi tässä kolmannessa äiti on ollu alusta asti mukana kun ties jo yritysvaiheessa :D sen positiivinen suhtautuminen on auttanu nyt sit kestämään muitten negatiiviset tunteet vaikka onhan neki tässä raskauden edetessä hävinny mut kyllä ne sillon raskauden alussa satutti :snotty: varsinki anoppi kuka vaa tuhahteli ja sano et vieläkö niitä pitää kun ei edellisistäkään jakseta huolehtia. en ees tajuu sen pointtia koska ukon pennut on joka toinen vkl meillä ja kesälomalla niinku normitapaamiset meneeki. onneks senki suhtautuminen on nyt jo muuttunu ja ihan ilolla oottaa seki kaiketi. mun isä ja äitipuoli on nyt suhtautunu miten on kaikkiin mun raskauksiin mut niil ei niin väliä oo. ei kauheen läheisissä väleissä olla.

tömpsiksellä ainaki oli ollu hyviä ultrakuulumisia, onnea! ja jos oli muitaki ni onnea myös :)

emeriini mulla oli kahessa ekassa raskaudessa pientä tuhruvuotoa ja se oli ihan normaalia. tässä kolmosessa ei oo ollu nyt mitään.

ruutinen jos jaksat ni voihan pinon ulkonäköä vähän muutella :) ja se surun kohdanneet on kans hyvä idea, ketään ei täällä kuitenkaan unohdeta vaan toivotaan pian takaisin :)

noista tv-ohjelmista ni mua ei ällötä mikään mut itkettää kaikki vauvajutut :D

meillä on tänään parisuhdeaikaa kun pojat lähti päiväksi hoitoon :) lähetään kohta uimaan ja syömään hyvin ravintolaan :p illalla sitte löllykkäjudo mistä napataan pojat takas kotiin.
löysin muuten kirpparilta 1,5 eurolla tuttu juttu-pelin ja pelattiin sitä isännän kanssa ja aika tutuiks on tässä 4 vuodessa tultu :D aika vähänhän se on vaikka paljon onkin tapahtunu siinä ajassa :)

eilen oltiin mopokisoissa, pojat tykkäs ku oli pärinää :D yllättävän hyvin tarkeni vaikka oliki kylmä ja jäällä oltiin. aurinko lämmitti jo jonku verran :) ja oli kiva nähä tuttuja pitkästä aikaa, nykyään kun ei missään käy ni ei ketään nääkkään. naamis sit ainoo missä tulee yhteyksiä pidettyä. kesällä tulee enempi nähtyä ihmisiä ku tulee enempi liikuttua, kattoo miten ens kesänä pääsee liikkumaan. onneks on kesävauva ni päästään heti ulos eikä tarvi sisällä kökkiä.

mut me ruvetaan valmistautumaan lähtöön, pirteetä pakkaspäivää kaikille!

jessi ja pikkuj 23+2

Tömpsis Älä välitä, päivästä riippuen mä haastan kans miehelle riitaa joka asiasta ja mökötän urakalla ilman mitään syytä :headwall: Vklopuksi meille tuli vieraita, oli pakko lopettaa murjottaminen pariksi päiväksi, tänään taas näemmä sain jatkettua siitä mihin jäätiin. : /
Mulla on ollut tylsä päivä ja olen kysynyt isännältä useaan otteeseen että mitä vois keksiä sunnuntain iloksi ja kun se ei oo keksinyt mitään järkevää niin mä suutuin :D Aika järkyttävää. Myös mulla tekee ihan hirveästi mieli koko ajan jotain herkkuja ja makeaa, siis en pysty oikeen ees ajattelemaan muuta ku oispa jäätelöö, suklaata, jotain... Ja tää on jotenkin kans ihan selkeesti miehen syytä!
No, ehkä tää tästä taas järjestyy tää elämä...

äiti88 Hyviä ultrakuulumisia, kiva kun löytyi syke ja kaikki ok! :heart:

Jessi Ei hitto tota teidän löllykkäjudoa, voisin kans ruveta harrastaan pelkästään nimen vuoksi :D Kiva kun ootte saanut lapsivapaata, toivottavasti ravintolan ruoka maistui! :p

Toivotaan todella Salainen toive että vointi ois helpottamassa! Ja lykkyä tykö jos palailet vielä töihin hetkeksi! Kyllähän päivitys tekee hyvää varsinkin jos on sellasella alalla missä asiat muuttuu ja tiedot herkästi vanhentuu. Pääsee taas helpommin kartalle kun palaa taas uuden vauvan hoitovapailta!

Jep, nyt iltapuuhiin pojan kans!

Jasmin ja siiri rv 17 poksis!

Jessi75: Mullakin on ollut vähän itku herkässä. Hauskin (?) tapaus sattui kun olin lähdössä töistä kotiin ja odotin bussia pysäkillä. Kaukaa kuului ambulanssin ääni ja kohta se yrittikin ohittaa pitkää autoletkaa matkallaan kohti sairaalaa. Onneksi se pääsi valoissa ohi mutta ajatus siitä, että ehkä tuon hidasteen takia joku ei ehtinytkään sairaalaan ajoissa, alkoi harmittamaan ja huomasin itkeväni siellä pysäkillä hiljakseen *Nolo* :ashamed: No, toisella kertaa luin kotona lehteä ja kyynelehdin yhdelle kuolinilmoitukselle... Heh. tunteet pinnassa toissaviikolla?! :) nyt on ollut ihan normaalia. Ei mitään muita oireita vielä... :)

Huomenna neuvolaan klo 9. meillä on uusi neukkatäti ja -paikka kun muutettu nyt uudelle paikkakunnalle. Kaikki siis uutta ja jännittävää.

Oikein ihanaista viikkoa kaikille mammoille! :)

Heipä hei,

Täällä on pitkä päivärupeama vietetty lastentarvikkeita kaupitellen kirppiksellä. Ihan kivasti meni kaupaksi. Hieman olisi kyllä tehnyt mieli mennä hiplailemaan kaikkia ihania pienen pieniä vaatteita, mutta hillitsin itseni. Oli nimittäin paikalla sen verran monta tuttua naamaa, että olisin ollut sangen epäilyttävä hilpaillessani sen kokoisia vaatteita. Olisi siitä ollut sitten selittämistä, ihan vaan siskon kummin kaiman pian syntyvälle vauvalle tässä vaatteita katselen :LOL: .

Tein taas testin tänään aamulla. Kauhea tarve tsekata, että vahvistuuhan se viiva siltä. Nyt oli ihan ekaa kerta sellainen minun kriteereillä ihan mukavan tuhti viiva. Eli vahvistumaan päin. Eihän noita viikkoja tosiaankaan vielä kovin paljon ole kasassa.

Salainen toive: Minä olen ollut äippälomalla ja hoitovapaalla kakkosen syntymästä lähtien eli lokakuusta 2006. Kyllähän tässä on tosiaan aikaa vierähtänyt ja vierähtää ilmeisesti edelleen. Muistan kuinka silloin töissä paasasin, että tulen sitten kesällä 2007 takaisin töihin ja mies jää kotiin :O. Tässä sitä edelleen ollaan. Täytyy kyllä tunnustaa, että onhan sitä pihalla kuin lumiukko noista työasioista, mutta en ota stressiä. Kyllä minä ne hommat taas sitten opin kun joskus sinne palaan. Olen lähes varmasti kotona siihen asti että nuorin täyttää kolme vuotta. Lapsi lapselta nuo minun pikkuiset näyttävät aina vain pikkuisemmilta. En minä niitä mihinkään hoitoon raaski viedä. Esikosta ei ollut noita ongelmia.

On puhuttu myös tuosta kertomisen vaikeudesta ja muiden suhtautumisesta raskauteen. Minä olen varma että anoppilassa otetaan uutinen ilolla vastaan. Anoppi tuossa puolisuorasti vähän aikaa sitten sivulauseessa pohtikin että josko voisi olla mahdollista, että hänelle vielä lisää noita lapsenlapsia ilmaantuisi :D . Oma äiti ja isä ottavat varmaan asian aika ilmeettöminä vastaan. Heillä ei ole noita tunteita tapana niin hirvittävän kovasti näyttää. Isäni todennäköisesti kommentoi jotakin siitä että en taida enää työelämään palatakaan. Loppujen lopuksi odottavat kuitenkin tulee vauvaa ihan kivoilla fiiliksillä. Näin neljännen kohdalla enemmänkin mietityttää muiden ihmisten kuin sukulaisten suhtautuminen. Ihan varmasti tulee niin kommentteija että silmienpyöritystä että ei voi olla totta, vieläkö teille noita lapsia tulee lisää. Oliko vahinko yms. Tai näin kolmen pojan äidiltä kysytään ihan varmasti, että onko tämä nyt vain yritys saada se tyttö aikaiseksi :( . En voi kieltää, ettei se tyttökin ihan kiva olisi, mutta ei se kyllä se perimmäinen syy ole miksi meille neljäs lapsi on toivottu. Kyllä sellainen neljän karpaasin jengikin ihan komee olisi.

Nyt hipsin hiljakseen tuonne peiton alle, vaikka tänään tuo väsymys ei olekaan niin kauhean voimakkaana iskenyt päälle. Edellisinä iltoina on ollut tähän aikaan jo aika puhki. Yleensä olen illanvirkku ja aamuntorkku, nyt viime päivinä tilanne on ollut aivan päinvastoin. Sangen hämmentävää.

Irmeli ja Eila rv 4+0

P.S. Tuo Eila nimi tulee siitä että LA 30.10 on Eilan päivä ja miehen aivan ihana mummu on myös nimeltään Eila.

Viimeksi muokattu:
Hei naiset!

Irmeli hyvä että on viiva vahvistunut! Alahhan nyt jo uskoa, olet raskaana :D

Emeriini tuuhhan kertomaan neuvola-kuulumiset! Toivottavasti sattui mukava tätskä :)

Äiti88 ihania uutisia ultrasta :heart:

Kertomisesta vielä Kerrottiin viime viikolla sittenkin anoppilaan kun ne niin kovasti on jo odottaneet lapsenlapsia... Tiiättekö miten ihanaa oli nähdä ne ilmeet :D kyllä anoppi meinas pyörtyä, hyppäs kaulaan ja itkuhan siltä vielä tuli :) Voi kun sais edes vähän samankaltaisen reaktion nähdä miun vanhemmilta, sitten kun aika tulee kertoa.

Täällä kärsitään pahoinvoinnista :x Alkoi jo lievänä ennen plussaa, mutta nyt tuntuu pahenevan koko ajan. Tänä aamuna piti ensimmäisen kerran jo mennä valmiuteen pää pönttöön, mutta en sitten onneksi ihan oksentanut. Toivottavasti ei enää pahene.
Pelottaa! On pelko koko ajan, että onkohan se pikkuinen edes oikeessa paikassa. Koko ajan kipuilee oikee puoli tuosta munasarjan kohdilta muiden jomotusten lisäks. Pitää vaan toivoa, että kaikki on hyvin. Vielä viikko neuvolaan, toivottavasti saisin lähetteen varhaisultraan, niin loppuis tää epätietoisuus, ja vois alkaa yrittää nauttia tästä :D

Niiskuneiti :heart: 5+1

Niiskuneiti: mulla oli alussa monta viikkoa kovaa kipua oikealla puolella alavatsaa, vatsaa, kylkeä ja nivusessakin. Mutta kaikki kuitenkin hyvin :) Sanovat, että jos tulee hartiakipua niin sitten kiireesti sairaalaan, koska se on merkki kohdunulkoisesta. Ja kivutkin on helpottanut jo paljon, välillä vihloo vaan. Eli kyllä se siitä! :hug:

Mieli on maassa, itkettää ja kiukuttaa... :( Siivotakin pitäis! Ei jaksa ei pysty! stresssssi! :headwall:

ÄRF

:p

tömpsis ja super 11+4

Viimeksi muokattu:
Tömpsis Hyvä kuulla! Aika jännä juttu, en oo ikinä kuullukkaan, että hartiakivusta tuntee kohdunulkoisen :O Hyvä, että siulla on jo helpottanut! Ehkäpä tää tästä, kiitos tiedosta :heart:
Eläs nyt, otahhan ihan rauhallisesti siellä :p siivoo vaikka huomenna, jos kiukuttas vähemmän!

Niiskuneiti :heart: 5+1

Varovaisesti ja varauksella ilmottaudun tänne... :) Tänään plussattu haalea viiva,pitää vielä pari ainakin tehdä että uskon,ja toivoa että vauva pysyy matkassa...:heart:

Laskureiden mukaan LA olisi 4.11.2011 lapsi 4. ja sairaala VKS

Apua,niin jännää..en oikein osaa edes vielä käsittää.. :rolleyes:

Heenu: Onnittelut plussasta.

Itselläkin on neljäs tulossa. Pistetäänkö tänne odotuspuolellekin tuo neljänsien odottajien pino pystyyn. Taisit siitä kirjoitella tuolla kuumeilupuolellakin.

Irmeli ja Eila rv 4+2

Sanoista tekoihin, kävin sitten pistämässä pystyyn tuon pinon saman tien...

Viimeksi muokattu:
Niiskuneiti: Kyllä minä nyt alan uskoa tuohon raskauteeni :) . Otin siis puhelimen kauniiseen käteeni ja soitin sinne neuvolaan. Huomasin nimittäin että koska tuo soittoaika on 11-12 niin en pääse pariin päivään soittamaan sinne ja sitten lähdemme jo talvilomamatkalle. Olisi soitto venynyt ensi viikon keskiviikkoon, enkä tietty siihen asti malta odotella :saint: . Ihanaa kyllä kuten edellisessäkin raskaudessa terveyskeskuksessa pääsee varhaisraskauden ultraan. Sain ajan siihen 16.3. viikolle 7+. Eipä tarvi rahojansa kantaa tuonne yksityiselle, hyvä niin. Neuvolatädille pääsen sitten 28.3. Sama täti on taas kuin viime raskaudessakin. Oikein mukava nuorehko ja sangen tehokas. Pidin hänestä kyllä kovasti. Muistan loppuraskaudessa, kun neuvolassa sai ravata tämän tästä, niin oma täti oli kesälomassa ja sijainen oli niin uskomattoman hidas. Hän oli aina myöhässä ja sitten tuntui ettei hän saa mitään aikaiseksi. Kerrassaan raivostuttavaa!

Hölyhuispake :wave: .

Irmeli ja Eila 4+2

Viimeksi muokattu:
Heenu ja Hölyhuispake ONNEA valtavasti molemmille plussasta ja tervetuloa mukaan!! :flower: :heart:

irmeli Toi on kyllä tosi hienoa että teillä odottaja pääsee varhaisultraankin! Itekkin teki mieli tosi kovasti käydä yksityisellä ennen np-ultraa kun huoletti että onko masussa elämää todella.

Tömpsis Juu ota rauhallisesti! Muista että ne negatiiviset maailmanlopputunteet tulee ja menee, huomenna voi olla jo ihan eri fiilis! Ainakin mulla viimeksi sunnuntaina tuntui koko päivän että kaikki vaan v*tuttaa ja ärsyttää ja masentaa ja mikään ei innosta ja mitään ei jaksa. Maanantaina eli eilen siivosinkin sit koko kämpän lattiasta kattoon heti aamusta kun oli vaan niin energinen olo, ei mistään erityisestä syystä! :D
Tänään olen tehnyt jotain niinkin hyödyllistä kuin askarrellut valmiiksi pääsiäiskorttipohjia jotka pojan kanssa sitten pääsiäisen alla voidaan yhdessä koristella ja lähetellä :)
En oo ikinä mitään pääsiäistervehdyksiä lähetellyt mut tykkään kovasti näperrellä kaikkea pientä joten tätä nyt sit kun oli tekemisen puute niin tein :D

Eilen oli siis neuvola ja kaikki ok! Eipä ihmeempi käynti mutta tosi kiva aina välillä keskittyä uuteen tulokkaaseen välillä ihan täysillä :)
Yksi ikävä stressinaihe paljastui, meidän lähisynnäri on kiinni lähes koko heinäkuun, joten hyvin todennäköisesti joudun lähtee TAYSiin synnyttää kun aika on :(
Ja kyllä mulle vähän eroa on 2min matkalla ja 45min matkalla. Kun ei haluais turhaan lähtee Tampereelle heittää rinkiä mutta toisaalta ei innosta matkallekkaan synnyttää :headwall:

No, rakenneultraan tulee aika postin mukana tän viikon lopulla, parin viikon päästä pitäs olla sitten se =)

Hei ja yksi ihana juttu pitää vielä teidän kans jakaa, meidän taapero ilmoitti sunnuntai-iltana itse että nyt on pissahätä ja kun mies vei hänet potalle niin lorotteli sinne ekat pissat! Sama tapahtui eilen illalla kahteen otteeseen ja tänään on yhdet pissat mennyt jo itse pottaan tekeen =) Ei ole ennen osoittanut minkäänlaista kiinnostusta pottailuun eikä ole suostunut potalla istuun joten ei olla kovin aktiivisesti siis pottailua vielä aloiteltu. Olo on kuin lottovoittajalla kun tää on vähän mietityttänyt mua että milloin jaksaisi ruveta istuttaan ihan tosissaan. =)

Jep, päivänjatkoja!

Jasmin ja siiri rv 17+2

Heenu ja Hölyhuispake paljon onnea molemmille! Ja paljon tarrasukkia :heart:

Irmeli Olisi kyllä niin ihanaa kun meilläkin olisi tuo varhaisultra... Monelta murheelta säästyisi.

Kyllä yritän kinuta sitä ultraa kun viikon päästä on neuvola. Oon niin jääräpää ettei taho mennä kaaliin, että nää kivut on normaaleja. Tai en tiiä voiko sanoa kipu, enemmänkin kivistys mahassa. Haluisin vaan varmistuksen, että pikkunen on siellä missä pitääkin, eikä kohdunulkoinen tai tuulimuna. Oireita on kyllä vaikka muille jakaa, mutta eikös nuo edellä mainitutkin voi oireilla ihan niinkuin normaali raskauskin?? Tää on niiiiiiiin hankalaa, kun ei tiedä miltä tämän raskaana olon pitäisi tuntua, kun on ensimmäinen vasta tuloillaan :ashamed: Ei oikein yksityiselle raaski mennä ultraan, taitaa maksaa aika reilusti?

Jasmin no toivotaan parasta, ettei tarvitsis niin kauas lähteä synnyttämään. Onhan se varmasti supistustuskissa kauheen pitkä matka istua autossa.

Niiskuneiti :heart: 5+2

Heippa Rakkaat! :)

Tervetuloa heenu ja ihanan hauskan nikin omaava pölyhuispake mukaan ja onnea! :D :flower: Apua, se onkin Hölyhuispake!!!!! :D :D uuuups :D

No en oo saanut siivottua. Mies sitten mursi kätensä eilen, eli sekin on puolikuntonen siivooja :headwall: Ei tässä muuten mitään, mutta kun me vihdoin päästään yhdessä jonnekin, kun mun äiti tulee hoitaa koiria, niin pakko saada kämpästä siisti sitä ennen! Eli lähdetään pienelle risteilylle torstaina, ei olla oltu kahdestaan pois kotoota varmaan 3 vuoteen...

Miten teillä on tukijoukkoja? Lääkärikin sitä tänään kysyi, ja onhan meillä jotain ihmisiä, mutta kukaan ei ensinnäkään asu lähellä ja kaikilla on oma elämä, eli suuresti epäilen, että kukaan tulisi tarpeen vaatiessa meille auttelemaan... Me joudutaan tätä miettimään tarkkaan jo etukäteen, mun sairauden takia, mutta jotenkin tuntuu, että ei ne ihmiset koskaan "ehdi" auttelemaan... paitsi mun äiti, mutta vanhaa ja sairasta ihmistä on vähän paha pyytää usein.

Sitten kopioin mitä kirjottelin tonne syyskuuhun:

Tänään oli sitten eka lääkärineuvola... jäi siitä tosi paha mieli, vaikkei mitään siis oikeasti kamalaa tapahtunutkaan, mutta kun mielialat vaan vaihtelee niin kovin... Ensin oli terveydenhoitajan pikatarkistus, jossa kaikki hyvin, ja sanoi jopa, että "tämä on hyvä tahti painon nousta, tällä tahdilla menee kaikki paino vauvaan" (oli siis kuukaudessa noussut kilon) ja sitten 10 minuutin päästä lääkäri alkoi valittamaan mun painosta ja siitä, ettei saisi raskauden aikana ollenkaan nousta ja että pitäisi katsoa mitä syön... :headwall: Siis sanoi noin, ilman, että kysyi mitä mä oikeasti syön :kieh: Mies meinasi jo sanoa, että jos söisin yhtään vähemmän kuin mitä syön niin en söis enää mitään, syön monipuolisesti ja todella paljon hedelmiä ja vihanneksia jne jne. On se kumma miten kamalan paha asia toi paino nykyään on!!! :kieh: (yks kaveri ei lopettanut tupakanpolttoa raskausaikana koska sitten hän söisi enemmän ja saisi siitä valituksia neuvolassa :confused: eli neuvoloissa valitetaan enemmän painosta kuin tupakasta!!! :headwall:) Paitsi tänään mies sai kyllä valituksia vaikka kuinka nuuskan käytöstä, heh, ja minä tyytyväisenä myhäilin vieressä, kun mä lopetin viime kesänä tupakanpolton niin ei voi sentään siitä huomauttaa :D

No, muuten tutkimuksissa kaikki hyvin. En tosin saanut kysyttyä lääkäriltä mitä oisin halunnut, ei tuntunut kauheen helpolta puhua sille... Sydänäänet kuulin nyt ekaa kertaa :heart: Ei ne kuulostanut mun mielestä junalta :D Vaan sellaselta tök tök tök ääneltä :D

Muutenkin ärsyttää noi neukkutätien "erot": tänään oli sijainen terveydenhoitaja, josta en siis tykkää yhtään niin paljoo ku omastani, ja kun omani viimeks sanoi, että mulla on täysin hyvä ja normaali verenpaine, niin tämäpä täti sitten tänään kysyi, että olenko joskus joutunut käyttämään verenpainelääkitystä?! :confused:

No, onneksi kuukauden päästä on oma täti taas :)

Niiskuneiti: on ne kivut varmasti normaaleja! Mutta tiedän miten kovin pelottaa ja mietityttää! Kun keskenmenot ja tuulimunat ja kaikki voi antaa normaaleja raskausoireita, ja täysin normaali raskaus taas voi vaikka olla täysin oireeton tai mitä vaan. Epätietoisuus on kauheata. Mutta ota rennosti ja koita olla murehtimatta! :hug: (helpommin sanottu kuin tehty, tiedän! :D)

Jasmin: hah, tänään kattelin kämppää ja tota siivousurakkaa ja itkeä pillitin täällä hetken. Ja sitten sekunnissa unohdin koko itkun ja olin, että "täh mitä mä äsken itkin???" :D :D Oi, onnea pissauutisten johdosta! :flower: :D Onpas kurja jos sairaala on kesälomalla! Mulla tulee olemaan vähintään 40 kilometrin matka sairaalaan :D Saas nähä kuin käy noilla meidän pikkuteillä... :D

Missäs Ruutinen luuhaa? huhuu!

Voikaa paksusti! :heart:
tömpsis ja super 11+5

No täällähän minä tömpsis oon :) En ois varmaan tänäänkään kirjoittanut ellet ois huhuillut :D Oon ollut laiska mut kuitenkin käynyt joka päivä lukemassa uudet viestit. Sait mut aktivoitua.

Onnea Heenu ja Hölyhuispake!! Joko teidät saa lisätä listaan?

Mulla on huomenna neuvola. Kuunnellaan varmaan sydänääniä :heart: Vähän ehkä mennyt särmä siitäkin ihanuudesta kun on tuo doppleri kotonakin. Tänään kuuntelin viimeksi ja löytyi tuksutus ihan heti nyt kun on viikkoja enempi. En ole hirveän usein kuunnellut kun oon lukenut kaikenlaisia varoituksia (mun mielestä ylivarovaisilta) ihmisiltä. Eihän ton laitteen tehot ole mitään verrattuna neuvolan doppleriin ja sielläki sais ravata varmasti vaikka joka päivä niitä kuuntelemassa jos ihan hädissään ois. Joten tuskin kovin vaarallinen tuo pinkki kapistus tuossa :D Ensi viikon keskiviikkona olisikin sitten NP -ultra.

Olette puhelleet mielialoista. Mua ei itketä juurikaan mutta huomaan olevani ajioittain tosi vihainen ja negatiivinen :kieh: Se ei oo kylä ollenkaan mun tapaista. Yleensä olen enemmänki sellanen kultaisen pilvenreunan tuijottelija. Nyt ärsyttää tosi moni ihminen. Siis juurikin tietyt henkilöt joita vastaan mulla ei siis pitäisi olla mitään negatiivisia tunteita. Tosi kummallista. Mahtaa ne aatella (esim jotkut työkaverit) kun välillä menen ihan hiljaiseksi ja poistun paikalta ettei tulis töksäytettyä mitään ikävää. Onneksi pystyn hillitsemään itseni :)

Olemme kertoneet raskaudesta jo aika monelle. Lähimmät sukulaiset tietää jo ja kaverit ja työkaverit. Pari onnittelutekstaria on tullut miehelle henkilöiltä joille ei todellakaan olla kerrottu mitään. Pikkulinnut laulelee vissiinkin aika ahkerasti..

Neuvolatätien varoituksista sen verran että minähän olen tupakoiva odottaja :ashamed: vaikkakin olen vähentänyt tupruttelua 1-2 savukkeeseen päivässä. Neuvolan täti oli vaan että "joo, kiva kun oot vähän pystynyt vähentämään" silloin ekalla neuvolakäynnillä jolloin kerroin polttavani 5-7 päivässä. Eli eipä paljon saarnoja tullu. Olisin ehkä tarvinnut niitä. Mut nämä jutut on niin suhteellisia. Joidenkin mielestä joutais lankulle jos värjää esim hiuksiansa ja sit on tapauksia niin kuin mun tiedossa on yksi.. Odottaja joka käyttää huumeita. Siis niitä ihan kunnon kamoja eikä mitään pilven tupruttelijoita (subutex, yms. opiaatteja) joka miettii että pääseekö klinikan kautta hoitoon vai tekeekö abortin että voi jatkaa käyttämistä :O Että joo.. kaikki on suhteellista. Mutta omaa sauhuttelua en kyllä yritä lainkaan väheksyä! Se pitää saada loppumaan!!

Imetyskysymys! vai onko liian aikaista miettiä tällaisia? Aiotteko imettää? Useamman lasten äidit, oletteko imettäneet edellisiä? Kuinka kauan meinasitte vai annatteko heti korviketta pullosta?

Itse aion kyllä imettää ehdottomasti. Jostain syystä se asia jäi lämpöisimpänä mieleen esikoisen vauva-ajasta :heart: Ja onhan se kätevääkin. Missä vain, milloin vain on mukana kaksi "tankillista" erityisen hyvää ja sopivan lämpöistä apetta vaaville :) Ainakin silloin 9 vuotta sitten mulla herui mammaa niin paljon että piti välillä pumpata ja kaataa viemäristä alas kun pakastinkin oli täynnä :O Periaatteessahan sitä vois myydäkin sairaaloille jos se sellainen systeemi on vielä toiminnassa. (savuttomaksi jos saan itseni, tietty)

Ruutinen ja Morri 11+5

ruutinen Mä aina ajattelen että sulla on raukalla niin paha olo ettet pysty ees kirjottaan :x Hyvä että tömpsis huhuili niin tiedetään että siellähän sä piileksit, lukemassa meidän muiden jaaritteluja :D
Voi että mä toivon ja haaveilen että imetys tällä kertaa onnistuisi! Esikoisen kohdalla meni alusta saakka ihan metsään koko homma. Pojalla oli temperamenttia vaikka muille jakaa ja sai raivarit jo ennenkuin ehdin ees tissiä vilauttaa :headwall: Sitä ei saanut millään rauhotettua, asennot oli huonoja joten imetys oli tuskallista ja päänsärky vaivasi joka hetki. Kukaan ei oikeen neuvonut imetyksessä vaikka sairaalassa ollessa joka ikinen kerta pyysin apua kun en itse onnistunut saamaan kirkuvaa vauvaa syömään. Ja nää vauvamyönteisyys-sertifikaatin saaneen sairaalan imetysmyönteiset hoitajat vaan repi mun tissiä vauva suuhun, ja huokailivat päälle että ei tästä tule mitään :kieh: Jopa neuvolan täti jolta hänen kotikäynnillään pyysin myös apua sanoi että meidän esikoinen on harvinaisen hätäinen tapaus jota on tosi vaikea saada syömään kun seurasi mun imetystistelua.
Maidon nousu/tulohan ei todellakaan ollut ongelma, sitä ois riittänyt vaikka viitosille :D
Ekat neljä kuukauttahan mä sitten lopulta pumppasin 5krt/vrk tissit tyhjiksi ja säilöin maidon ja poika joi sen tuttipullosta. Siitäkin veti niin ahneesti että usein maito lensi kaaressa pitkin lattioita syömisen jälkeen. Päivitäin kuitenkin kokeilin myös tissiä tarjota, aina sama show.
Sitten maidon tulo hiljalleen hiipui, kai siihen on osasyy sekin etten jaksanut nää öisin nousta pumppaamaan maitoa ja että tuo pumppaaminenkin oli tosi työlästä ja aiheutti jatkuvan niska/hartia/päänsäryn. 4kk eteenpäin poika söi sitten korviketta ja aika pian soseita.
Eli ei kovin kaksinen imetyskokemus, voisko jopa sanoa että traumaattinen ja mulla on siitä vieläkin tosi paha mieli :(
Jos nyt vaan imetys sujuisi paremmin niin haaveilen 6kk täysimetyksestä, sehän on joku uusi suositus sekin että kiinteät jätettäis 6kk ikään 4kk sijasta. Sitten pikkuhiljaa kiinteitä joukkoon mutta tietysti imetystä myös ainakin vuoden ikään :)
Mut tää on vaan haave, kovan koulun kävin että opin että asiat ei aina suju niinkuin päättää niiden sujuvan.

Olipas tarina, huomaa että aihe mua koskettaa :)

Ruutinen: Imetyksestä. Ehdottomasti imetyksen kannalla. Rinnatkin ovat kolmen imijän jäljiltä jo kutistuneet pikku rukkasiksi ettei sitäkään enää tarvitse miettiä. Väliäkö sillä jos vielä hiukan rutistuvat. Esikon imetys oli vaikeaa, osaimetin korvikkeen kera noin viitisen kuukautta kunnes en enää jaksanut. toista imetin 11 kk ja kolmatta vuoden. Tarkoitus olisi tuohon vuoteen taas yltää. Minulla on hitaat mutta sangen varmat tissit. Käynnistyminen kestää kyllä mutta kun pääsevät vauhtiin niin määrä ei välttämättä ole kaikista runsain mutta laatu korvaa määrän ;). Eli kermaista maitoa niin että vauvat kasvavat ja pulskistuvat. Kolmosta täysimetin 5 kk ja taisi painaa tuossa vaiheessa melkein 10 kg. Pumppaus ei ole ollut minun hommiani, maitoa ei siis kyllä riitä sairaalaan annettavaksi, ikävä kyllä.

pikkurukkas-Irmeli ja Eila 4+2

Ruutinen jee! sä löydyit! :D Mä voin kannustaa sua näin: mä lopetin kesällä kun odotin silleen, että hoin itelleni "mä en ole äiti joka myrkyttää lastaan, mä en ole äiti joka myrkyttää lastaan" ja niin se sitten loppu :D (en siis syyllistä sua, vaan mulla toi toimis) Yllättävän helposti jopa :) Apuvälineinä käytin tikkareita, ostettiin tehtaanmyymälästä sellanenen iso rasia salmiakkitikkareita ja niitä tungin sit suuhuni aina kun tuli tupakanhimo :D Siis joo, tietty paheet pitää suhteuttaa, mua nyt vaan ärsyttää nykymaailman meno, kun paino on mukamas pahempi asia kuin tupakointi.... ja se kun se lekuri ei kysyny mitään mun ruokavalioista, alko vaan heti paasaamaan... :kieh:

Jasmin: voi ku harmi, ettet oo saanu kunnolla apua! :( Toivotaan että nyt sujuu paremmin :)

Mä en haluais imettää ollenkaan... tai siis se on mulle kauheen vastenmielinen ajatus :ashamed: mulla on vaikeuksia suhtautua mun rintoihin, kun oon niiden takia aina kärsiny... Mutta ymmärrän, että se ois parasta ruokaa lapselle ja oon suunnitellu, että pumppaisin ja se sais sit pullosta sitä ruokaa... tai voihan se imetys olla sit ihan kiva kokemus kun sitä kokeilee, mä vaan pelkään, että sairaalassa se otetaan jotenkin itsestäänselvyytenä, että "jee imetys!" ja sit mulle tulee entistä enemmän traumoja siitä... Miksi monet sanoo, että imettämällä tulee lapseen jotenkin spesiaali kontakti? Mä en ymmärrä sitä miten se on niin "upea" asia? Tai miten jostain rintakuminkin käytöstä sitten tunnetaan huonoa omatuntoa? siis miksi??? :confused: Mä oon ihan ummikko näissä asioissa, sori jos kyselen tyhmiä... :ashamed: Mutta oon esim. aina miettiny, että miten imetys lopetetaan, kun oon ymmärtäny, että voi tulla sit rinnat kipeeks tai rintatulehdus, jos ei imetä tarpeeks ja sit kuitenkin imetys lisää maidontuotantoa, niin miten se ikinä loppuu? :D

Mä kyllä suunnittelin välillä, että jos maitoa tulee niin voin sitä myydäkin sairaaloille, mutta en tiedä kelpaako mun tuotteet :D Ja sitten on yks mielenkiintonen ongelma, että pääsenkö ollenkaan imettämään, nääs toi lääkitys. Jos joudun sitä heti synnytyksen jälkeen jatkamaan... niin voi joutua lapsiparka heti korvikkeelle. En mä sitäkään haluais. Ja kun kerta puhutaan, että imettämällä lähtee hyvin kiloja ;)

Sellasia sekavia pohtii hän. :D

Viimeksi muokattu:
imetyksestä täällä yks lypsylehmä :wave: maitoa on tullu molemmilla kerroilla enempi ku riittävästi ja öisinki jouduin pumppaamaan kun heräsin lakanat märkinä ku tissit vuos ku seula. tokan kohalla maito myös pakkas ku nous niin nopeesti ja tarjonta ylitti kysynnän vaikka poika tissillä alkuun asukin. alku oli siis tokalla kerralla vähän takkunen rikkinäisten nännien ja maidon pakkaantumisen takia mut tasaantu kyllä sitte. tokaa imetin sen liki vuoden. ekaa vaan 4kk kun sit hylkäs tissin mut onneks maitoo oli pakkasessa ni sai sit mun maitoo pullosta vielä senkin jälkeen. eli ehdottomasti aion imettää nytkin jos se vaan onnistuu.

maidon luovutuksesta oisin mielelläni luovuttanu mut asutaan niin tuppulassa et ei täällä oo lähellä sairaaloita mitkä ottais vastaan. harmi sinänsä kun maitoa ois riittäny.

tömpsis imetyksen pystyy lopettamaan kyllä suht helposti koska siinä on kysynnän ja tarjonnan laki eli jos maitoa ei tilata niin sitä ei tuu eli siis jos vauva ei ime niin maidontulo pikkuhiljaa ehtyy. maidontulon lopetukseen on myös lääkkeitä.
olihan se ihanaa kun vauva oli rinnalla ja omalla maidolla sait lapsen ruokittua. imetykset on myös vauvan ja äidin läheisiä hetkiä, ite nautin aina suunnattomasti ku näki miten maito maistuu ja masu täyttyy ja pieni tuhisee siinä rinnalla :heart: en ymmärrä miksi rintakumin käytöstä pitäs potea huonoa omaatuntoa, sehän vaan on avuksi esim jos nännit on sisäänpäinkääntyneet tai piilossa tai nännit on rikki. ekan kanssa käytin kumia, tokan kanssa en kun ei suostunu sen kanssa imemään vaikka oisin rikkinäisten nännien takia sen tarvinnu. ehdottomasti suosittelen ainakin kokeilemaan imetystä ja jos ei suju ni sit stop :)
mikä lääkitys sulla muuten on?

jasmin onnea pottatouhujen onnistumisesta! siitä se lähtee :)

tervetuloa myös uusille odottajille!

mulla vähän sama kun ruutisella et luen kyllä päivittäin mut aina ei jaksa kommentoida.

(.) aika paljon on maha kasvanu pienessä ajassa, hurja pönö :D isovelikin tunsi vauvan liikkeet käteen kun laitoin pojan käden masulle :heart: kovasti muutenkin paijailee mahaa :) mies myös tunsi tänään liikkeet, lähinnähän toi on möyrimistä ja jotain pikku potkuja, istukka vaimentaa edelleen aika hyvin.
to ois neuvola ja sais vihdoin ne kelan paperit yms.

jessi ja pikkuj 23+4

Tömpsis: Imettäminen on aika herkkä aihe monille. Tunnen monta äitiä ja lasta joilla imettäminen ei syystä tai toisesta ole onnistunut ja aivan upeita, terveitä ja hyvinvoipia lapsia nuo näyttävät olevan. Kontakti vanhempiinkin on mielestäni ihan kohdallaan. Kyllä minäkin sen imettämisen puolesta puhun, ei siinä mitään. Kun sen on saanut käyntiin niin sangen helppo tapa ruokkia lapsi sanoisin. Jos ei jostain syystä onnistu niin sitten ei onnistu. Aina niitä ihmisiä löytyy jotka eivät kykene näkemään mitään muuta vaihtoehtoa kuin imettämisen ja antavat sen myös kuulua. En voi muuta sanoa, kuin että ne näkymykset kannattaa jättää ihan omaan arvoonsa ja luottaa vain itseensä ja omiin tuntemuksiinsa asiassa.

Irmeli ja Eila 4+2

Tervetuloa Heenu ja Hölyhuispake :wave:

Jasmin
2min matka synnärille. Ihanan lähellä :D Meillä on synnärille matkaa 90km, talvikelillä ja pimeellä tuo väli tuntu entistäki pitemmältä... Se on muuten oikeesti aika tuskasta koittaa istua autossa ku supistelee!

Imetyksestä...
Tää on tosiaan aihe joka on arka monelle. Meillä just vajaa 2vko sitten loppu esikoisen (1v4kk) imetys, yllättävän helposti kävi lopettaminen vaikka poika oliki semmonen tissimies :D
Haluan imettää myös tätä toistakin :)

Mä kans koin imetyksen jotenki tärkeeks esikoisen kanssa. Se oli semmonen meijän oma juttu :)
Se tunne on kyllä ihana ku on vihdoin saanu sen pikkusen käärön syliin ja siinä se sitten tuhisee rinnalla :heart:

Mä sain tänään vissiin ekaa kertaa sydänäänet kuuluviin! :heart: Mietin vaan et miten näin aikasin jo? Millaset äänet siitä istukasta voi kuulua? Kovasti kyllä mielestäni samalta kuulosti ku mitä esikoisesta mut...
Yöllä saa juosta pissalla varmaan kolme kertaa ja kauhee janoki tuntuu olevan koko ajan...

Salainen toive ja Torsti rv.9+5 (8+5) :heart:

tömpsikselle tulin vaan pikana kommentoimaan tota imetysasia. Imetin esikoista tasan vuoden ja se oli musta ihanaa :) mutta nyt mulla on jotenkin sellanen hassu olo että se olis muka ollu omistuista :O en tosiaan tiedä mistä tää tunne tulee, mut ajattelen että voi ei, taas se imetys. Luulen kuitenkin että kun sen aika koittaa niin se on aivan yhtä ihanaa kun viimeksi :) Oikeastaan ainoa mistä en tykänny yhtään ja oli vastenmielistä oli se kun synnärillä oli yks kätilö joka siis tuli ja otti mun tissistä kiinni ja litisteli ja tunki vauvan suuhun, voi päivää sentään... Ja kun piti lypsää maitoa vauvalle kun ei jaksanu ite syödä ni tää samainen kätilö tuli ja alko lypsää mun tissistä maitoa! Olin aivan pöyristyny, siis aivan ku yhtäkkiä mun tissit olis muuttunu koko kansan omaisuudeksi! Enskerralla aion kyllä puuttua jos joku tulee mun tissejäni hiplaamaan, se on varmaa!

hemari 17+5

Yhteistyössä