Moikka kaikille haavevauvojen odottajille!
Kirjoitin pitkän pätkän tuonne syyskuisiin ja taidan tökerönä vaan kopsata sen tähän kun laiskottaa niin :ashamed: Jotkut jutut voi olla vähän
kun niistä ollaan tuossa toisessa ketjussa puhuttu, mutta tuleepahan lisää puheenaiheita tähänkin ketjuun
Täällä olaan kesälomalla ja siitä alkaakin sitten äitiysloma suoraan. Tää on kyllä ihanaa =)
Edellinen neuvola mulla oli 7.6. Rv 26+3. Painoa oli tullut 25gr/vko , verenpaine 125/75, hemoglobiini 124 ja kohdunpohjankorkeus 25cm. Vauvan syke oli 140 ja liikkeet ++.
Neuvolalääkärissä kävin sitten viikolla 27+3 ja lääkäri oli kirjoittanut seuraavanlaisen tekstin: " Virkeä vauva, painoarvio 1175 ja RT. Syke 146, liikkeet ++"
Nyt vauva on kyllä kääntynyt selkeästi
perätilaan, koska pää puskee koko ajan kylkiluihin oikeelle ja samalla tuntuu kantapäitä vasemmalla alhaalla. Venyttelee vissiin itteensä siellä Laittoivat myös äitipolille synnytystapa-arvioon kun esikoinen jouduttiin tosiaan perätilan takia sectioimaan. Tai ei siis sen perätilan takia vaan siksi koska hänellä oli napanuora kaulan ympärillä. Aika sinne arvioon olisi 17.8.
Seuraava neuvola on ensi viikolla ja sen jälkeen alkavat käynnit tihentyä kahden viikon välein Neuvolassa on mun mielestä niin hauska aina käydä kun th:kin on niin kiva.
Sairaalakassia en ole vielä edes ajatellut. Ensi kuussa sitten
Meilläkin on synnytysmatka vain sen 15min joten ei haittaa vaikka tyhjin käsin menisinkin. Iskä voi sitten tuoda mitä tarvitaan jos siis kiire lähtö jostain systä tulee.
Raskausmaha mulla on tosi nätti, eikä vain muiden mielestä Tämä on aivan eri mallinen kuin esikoisesta. Ihan tyylipuhdas poikamaha. Takaapäin kun katsoo niin ei raskaus näy ollenkaan vaikka vatsanympärys on jo 106cm. Kommentteja on tullut kumpaakin suuntaan. "Ihanan iso massu" ja "Voi ku sulla on pieni maha" Eli epäloogista tarkkailua ja riippuu aina katsojasta. Ja ehkä myös vaatteistakin. Tykkään kyllä pitää ihonmyötäisiä toppeja ja tuubimekkoja. Onkin mukava nyt odottaa kesäaikaan kun voi olla vähemmillä vaatteilla ja esitellä muhkeita muotoja Oon kuitenkin aika pitkä nainen (178cm) niin herätän usein muutenkin jo huomiota. Varsinkin kun miehen kans kävellään (joka on jotain 163cm)
Hankintoja on vielä joitain tekemättä mutta paljon on jo tehtykin. Kestävän kehityksen elämäntapa on tässäkin näkyvissä. En osta paljonkaan uutta, vaan kaikki mikä vain mahdollista, ostetaan käytettynä. Ainoa juttu mikä on ehdoton ostaa uutena, ovat vaunut. Niitä kun tiedän että käytetään vielä useammalla lapsella
Hankittuna on jo:
- Kaikki vaatteet 0kk-6kk (saatiin kaverilta neljä muovikassillista ), joitain yksittäisiä vaatekappaleita olen ostanut myös kirppikseltä sekä ihan uutena jos on alennusrekistä jotain fantsua löytänyt. Niin ja miehen siskolta tuli kans pari laatikollista
- Pinnasänky (ilmaiseksi työkaverilta. Hyvässä kunnossa, pitää vain maalata)
- Pinnikseen patja (ilmaiseksi kaverin äidiltä joka lopetti perhepäivähoitajan hommat. Yksi lapsi nukkunut siinä vain päikkyjä n. puoli vuotta)
- Turvakaukalo (naapurin sukulaiselta pari kertaa käytetty Gracon telakkakaukalo, ihanan turkoosi)
- Matkarattaat (kaverin äidiltä ostettiin, siltä perhepäivähoitajalta)
- Rintapumppu (miehen siskolta ilmaiseksi)
- Kävelyhäkkyrä (ei ehkä ihan heti käyttöön tarvita mutta ompahan valmiina )
- Leikkimatto joka jäi esikoiselta. Hän ei kyllä siinä viihtynyt mutta saas nähdä tämän kanssa.
Vielä pitäisi ostaa:
- No ne vaunut
ORA
- Itkuhälytin (näytti olevan realisointikeskuksessa aika uuden mallisia tarjolla. Ja halvalla!!)
- Kestovaipat (Ostan varmaan jonkun verran uusina nallevaipoilta tai jostain vähän niin kuin malliksi ja sit loput tehdään itse vanhoista vaatteista yms.)
- Kertisvaippoja ihan paketti vain näin aluksi jos jostain syystä tarvii
- Harsoja ja hahtuvahousuja (niihin kestovaippoihin siis)
- Kestoliivinsuojia
- Mahdollisesti kantoliina tai rintareppu (käytettynä)
- Imetystyyny (todennäköisesti teen itse, mutta jos esim. huutonetistä öytyy siisti ja suhteellisen edullinen niin voisin kyllä tilata sieltäkin)
Mitä EN aio hankkia:
- Tuttipulloja (koska imetän)
- Tuteja (mielestäni täysin turha keksintö koska mulla on rinnat)
- Mitään turhakkeita (siis
minun mielestäni turhakkeita
)
- Sitteriä, pomppukiikkua (mulle turhia. Pidän lasta kuitenkin sylissä aina kun on tarve)
Aion siis mennä tän lapsen kans mahdollisimman vähällä tavaralla ja tilpehöörillä. Oikeesti en vaan ymmärrä äitejä jotka luulevat että kaikki, mitä esim. vauvojen hoitoon mainostetaan, täytyy hankkia. Tyrskähdin vähän tuolla toisessa ketjussa sille, että Liberolta pitäis ostaa pusseja mihin voi pakata likaiset vaipat
tyhjät leipä- ja hedelmäpussit menee meillä siihen tarkoitukseen. Se vauvan tulo on kuitenkin ihan luonnolinen juttu eikä se ole mun mielestä mitään välineurheilua. Vauva tarvitsee kuitenkin vain rakkautta, läheisyyttä, ruokaa, kuivat vaipat ja rauhallisen paikan missä nukkua. :heart:
Tämä
helle tekee mut välillä hulluksi kun viileistä paikoista alkaa tulla ihan tosissaan pula. Sisällä meillä on +32 astetta tälläkin hetkellä Mut toivottavasti se ukkonen alkaisi tulla tännepäin että viilenisi tuo ilma. Näyttää jo tuulevan siihen malliin että kohta alkaa rytäkkä
Mä rakastan ukkosta!
Vointi on ollut tosi hyvä poislukien selkäkivut, harkkasupistukset ja unettomuuden. Mieliala on korkealla ja tuntuu että kaikki menee kuin meneekin hyvin. On useempaan kertaan aikaisemmin tullut tunne että ei tästä mitään tuu! En tiedä miksi, hormoonit kai Tosin takana on ollut aika rankka kuukausi. Saatettiin haudan lepoon nuori (25v) ystävä joka kuoli auto-onnettomuudessa. Sitten yhdellä koiralla todettiin paha nivelrikko joka kylläkin yksityisellä lääkärillä käydessämme osoittautui vääräksi diagnoosiksi ja koiralla onkin jonkin sortin tulehdus päällä joka on saanut sen tosi huonoon kuntoon. Toivottavasti menee nyt tällä tuhdilla antibioottikuurilla ohi. Nuorin koira juoksi kolme viikkoa sitten kirveeseen (meni etukämmen aika silpuksi) ja toipuminen on nyt vasta lähtenyt kunnolla käyntiin siitä. Sille kerkesi tulla tosi paha verenhukka ja oli ihan minuuteista kiinni että joutuuko verensiirtoon. Mut ensi viikonloppuna pääsen laittamaan avomiehen valmistujaisia
Oon niin ylpeä siitä :heart:
Synnytyksestä ja kivunlievityksestä olen miettinyt paljonkin mutta siihen sairaalan esitietolomakkeeseen en tohtinut kovin tarkkoja vaatimuksia laittaa. Kattovat kuitenkin että jahas, tämä on taas "niitä" äitejä Laitoin ihan vain että vesisynnytys olisi kiva kokea ja/tai synnytysjakkara. Kivunlievitystä otan vastaan jos tarve tulee ja että haluaisin mahdollisimman rauhallisen synnytystilanteen jossa edetään mun tuntemuksien mukaan. Tämä viimeinen varsinkin saattaa olla vaikea toteuttaa jos synnytyksessä tulee jotain odottamatonta eteen. Toivon kuitenkin että muksu kääntysi takaisin raivotilaan ettei taas jouduttaisi sectioon. Voin kyllä synnyttää perätilavauvankin alakautta, se ei pelota. Luotan ehkä vähän liiankin sokeasti kätilöiden ja lääkäreiden ammattitaitoon
Hieman pomppii ajatus tässä ja tuntuu että olen tainnut kirjoittaa huoman novellin kun ei ole tosiaan tullut kirjoiteltua kovin ahkerasti. En edes uskalla luvata että skarppaisin tässä kirjoittelussa kun vedän siitä sitten jonkun älyttömän stressin kuitenkin Oon vähän tällainen stressiherkkä tapaus.
JESSILLE paljon onnea vauvasta! Ihanaa, itsellä enää 10 viikkoa
ANSIS ihanaa että olet täällä
Anteeksi etten ole saanut aikaiseksi lisätä sua pinoon. Teen sen heti kun olen tämän lähettänyt! Niin ja tosi paljon pahoitteluja tästä miehesi ilmoituksesta
On kyllä vähän epäreilua vain sylkästä tuollainen tieto toisen naamalle ja sitten vain häipyä. Toivon sydämeni pohjasta että saatte välinne vielä kuntoon ja puhuttua asiasta.
Lopuksi sitten pyyntö: Voisiko joku muu alkaa päivittämään tätä pinoa? :ashamed: Kun mä oon jotenki erakoitunut niin että tulee tännekin kirjoiteltua tosi vähän. Huono omatunto tulee kun on tällainen vastuutehtävä ja mielelläni tämän luovuttaisin jollekin joka olisi aktiivisempi ja motivoituneempi
Tää on aikasta helppo juttu kuitenkin
Ihanaa kesää kaikille!
Ruutinen ja Leo 30+0 POKSISTA