Haaveissa vauva noin 2011-2012 ~ vol. 2

Mä täällä vaan taustailen, kun ei oo mitään uutta kerrottavaa. Yritän nyt vain nautiskella vielä tästä lapsettomasta elämästä, vaikka niin malttamaton olenkin. 2 pillerilaattaa on vielä syömättä ja sitten 5kk ja alkaa varsinainen yritys. En tiedä millä ehkäisyllä mennään toi 5kk. Veikkaan, että vaihdellen kumilla ja keskeytetyllä. Väliäkö sillä, vaikka lapsi ilmoittaisikin tulostaan jo ennemmin. Toisaalta olisi kiva ettei hääpäivänä olisi vatta aivan pystyssä, niin saisi pukeutua suunniteltuun pukuun. :heart:


Enää ei jaksaisi tätä loppuvuotta pakertaa koulussa, mutta toisaalta se vie ajatuksia muualle tästä vauva-asiasta, kun se ei kerta vielä ole ajankohtaista. Nopeammin se aika taitaa näin mennä, vaikka tällaista loppuvaiheen väsymystä mulla onkin. Mut jouluna saan paperit koulusta ja voin hyvillä mielin ryhtyä vauvantekopuuhiin. Työtkin jo odottavat valmiina ja sehän on plussaa, ettei äitiyslomilla tarvi aivan minimeillä elellä. =)

Mä olen vähän ommellut tulevalle vauvalle juttuja :kieh: Vaatteita en oo nyt ihan niin paljoa haalinut. Taidankin tänään ihastella kaikkia vauvavaateostoksiani :x
 
Mulla on vähä nsama kouluhommien kanssa, että jaksan kyllä tehdä mutta haluaisin että voisin kotona ne väkertää ne hommat. Pystyn niin keskittymään parhaiten ja tulos on erittäinkin tuloksellista ja laadukasta..ja tehokasta. Olis siis kiva, ku sais tehtävät ja vois ne väkertää suorilta.

Jahas, pitää lähteä tsekkaamaan tuo Saammeko vauvan-uusi jakso, kun eilen pätki kovasti tuo yle. Voin laittaa tänne vieä linkin, mistä näkee nuo molemmat. http://areena.yle.fi/haku//uusimmat/hakusana/saammeko
 
Haha, Pikkis! Minä oon kans huomannu, että se on toimittava heti kun on luvat saatu. Ettei mies vaan ala sitten perumaan. :LOL: Olen itsekin niin äkkipikainen, että olisin luultavasti toiminut samoin. Itsehän lopetin pillereiden syönnin tosiaan jo elokuussa. Varsinainen syy siihen oli migreeni.

Kävimpäs tänään hoitamassa veljen ihanaa tyttövauvaa. Olo ei parantunut yhtään. Teki vaan mieli laittaa tyttö pakettiin ja lähteä juoksemaan. :LOL: Nyt sen taas huomasi kuinka omat lapset on kasvanu jo isoksi. Niin vähässä ajassa. Mihin tämä aika oikein katoaa. Kymmenen vuotta ja esikoinen tuo jonku poijanketaleen näytille ja esittelee muka poikakaverina. :) Pitää nauttia tästä hetkestä, vaikka aina se ei ole niin helppoa. :D
 
Voih, näin tänään kaksi äitiä, joilla oli isot mahat, ja tuli niiin ikävä omaa vauvamahaa! :ashamed: Miehellekkin sanoin, että onpas ihanat mahat. Ja piti vielä varmistaa, että enhän minä silloin viimesilläni valittanut siitä isosta mahasta. Vai onko aika kullannut neki muistot. :LOL: Muistan kyllä, kuinka vaikeaa oli laittaa kengät jalkaan ja ei voinut kävellä nopeaa tai pitkiä matkoja...

Nyt kun on antanut tavallaan itselleen luvan kuumeilla niin sitä sitten pitää kans yllä lukemalla mm. synnäriltä lähetettyjä tekstiviestejä ja katselemalla valokuvia. :whistle:

Tällä hetkellä ehkäsynä on kumit, mutta kun tää satsi on käytetty niin ajattelin syödä nuo kolme levyä Cerazettejä pois. Sitten ehtii muutaman kuukauden olla taas ilman pillereitä, ennen kuin on tarkoitus aloittaa yrittäminen. Ennen esikoista olin syönyt 8 vuotta pillereitä ja olla ilman pillereitä muistaakseni neljä kuukautta ennen kuin tärppäsi. Jos oikein muistan niin meillä tärppäsi toisella yrityskierrolla... :)
 
Miten sulle on passannut Meep nuo Cerazette-pillerit? Migreenin vuoksi en pysty syömään yhdistelmäpillereitä, ehdotin neuvolassa että jos kokeilisin näitä. Neuvolassa kutenkin täti tuumas ettei ko. pillereitä suosittele. Tuli semmonen olo ettei edes antas alkaa syömään niitä. Kuulemma ehkäisyteho huonompi kuin yhdistelmissä, aiheuttaa mielialan vaihteluja ja vuotohäiriöitä. Itsellä jäi vähän mietityttämään kun olisin mieluummin kokeillut näitä, kuin ollut syömättä mitään. Ei kuitenkaan ihan vielä aleta yrittämään vauvaa.
 
Katty- En ole vielä syönyt noita Cerazetteja ollenkaan. Sain ne jälkitarkastuksessa, mutta en alkanut niitä silloin syömään, kun olin kuullut, että ne aiheuttaa mm. tiputteluvuotoa... Mutta nyt oon ajatellut, että samahan nuo olis syödä pois. Eiköhän sitä kolme kuukautta jaksas, vaikka tuliskin sivuvaikutuksia.
 
mulla oli juuri nuo cerazettet ja vuotoja tuli kyllä ihan miten sattui. yleensä parin viikon välein tuhrutti vähäsen. ei kunnon menkkoja ollenkaan. voi tosin johtua myös imetyksestä.

katoin just tuon "saammeko vauvan" ja kyllä taas kuume nousi... esikko tekee vissiin hampuja ja on äkäinen kuin amppari, mutta ei silti vaan vauvakuume hellitä. tulis nyt ne menkat ja löytyis se uusi asunto niin pääsis kunnolla alkuun yrityksessä.
 
Erikoinen terveydenhoitoalan ammattilainen, jos minipillereistä yhtä sorsii. Kuitenkin Suomessa myydään vaan kolmea ja yleensä jotakin noista sitten silloin on syötävä, kun imettää..jos ei kumeja halua ja olis takroitus kuitenkin ehkäistä varmasti. Noissahan on ehkäisyteho sama kuin muissakin, sitten on eri asia jos itse tunaroi ton ottoajan kanssa..eli ne inhimilliset virheet. Mutta ne tapahtuu sitten muillakin. Ja just noissa cerazetteissa se inhimillisen virheen sopivuus on samaa luokkaa kuin yhdistelmäehkäisyssä, eli se olikohan 12h, joten sinällään noista mineistä ehkä se helpoin valmiste. Sitten tietysti tiputtelua tulee joillakin, joillakin ei. Joten sitäkään ei tiedä ku kokeilee. Mulla itellä on nuo ja ovat yllättävän hyvät olleet. Ei mielialanvaihteluita, toisin kuin yhdistelmissä ja ei tiputtleuvuotoa ole ollut. Aluksi taisi olla ekan kkn sisään muistaakseni, mutta sekään ei mitenkään häiritsevää ollut ja oli sellaista menkkatyylistä hommaa (mutta hyvinhyvinhyvin vähäistä, siis tyyliä 1 tippa). Nyt sitten on, että 6-8vkon välein tulee tyhjennysvuoto ja se kestää sitten sen 1-2 päivää. Ja nekin sillon aamulla vaan sen parisen minsaa. Mutta sitten taas tiedän, että ne joille ei sovi, niin tiputtaa koko ajan. Joten kyllä kannattaa kokeilla, jos ei sovi yhdistelmät ja toinen vaihtoehto on sitten kumit..ja pitäis pitemmän aikaa olla ilman ehkäisyä (muttei niin pitkään, että esim kierukka olis viahtoehto).

 
jenkkivaimo
Leli82, Menkkoja täälläkin ootellaan! Vähän ehkä uskomatonta, kun miettii ettei mulla ole ollut kuukautisia 1,5 vuoteen. :LOL: Enkä oo niitä kyllä kaivannutkaan - ennen kuin nyt. Luin jostain että kun lopettaa yösyötöt niin usein se laukaisee kierron. No meillä eka syöttö 6 maissa aamulla että ei mun mielestä lasketa enää yösyötöksi vaikka jatketaankin siitä vielä unia. Että kaipa se on meillä sit niin että pitää lopettaa imetys kokonaan ennen kuin voin alkaa ootella niitä menkkoja... Ja samantien kun ne ekat tulee (ja menee) niin meillä alkaa touhu ja tohina! ;)

Tuntuu muuten hiukan typerältä että käytettiin kondomeja silloin synnytyksen jälkeiset muutama kuukausi kun nyt ei tärppää vaikka kuinka haluaisin. B)

Mieshän siis edelleen kauhistelee mun kuumeilua mutta se on vaan hidaste. ;)
 
jenkkivaimo, en ois kyl uskonut, että mäkin KAIPAAN rättipäiviä. yleensä oon vaan pitänyt niitä vihoviimeisenä vitsauksena... :LOL:

meillä syödään vielä pari kertaa yössä ja siitä tavasta on tarkoitus luopua vasta joskus joulun jälkeen. neuvolassa jotenki mun mielestä liikaa painostetaan lopettamaan yösyönnit (tyttö vasta 7kk!) toinen ei selvästikään ole siihen kypsä ja nälkäinen jo kolmen aikaan aamuyöllä. ihmetyttää, kun joka kerta joutuu selittelemään tätille, että se ei ole ONGELMA vaikka tyttö imee vielä öisin.
tuskin tuo teidän kuuden syöttö enää yösyötöksi lasketaan. kyllä se mun mielestä on jo aamupala. =)

hih, meilläkin tää kuumeilu on ollut enemmän mun yksityisprojekti. mies ei oo aiemmin ottanut oikeen kantaa, mutta eilen se oli käyny kattomassa yhen tutun kolmikuista poikavauvaa ja yllättäen sano illalla, että tuli vähän vauvakuume. mä jäin ihan monttu auki. :eek: ihanaahan se ois jos miehelläkin ois edes vähän vauvakuume, eikä sellainen "no tehdään nyt se toinen tähän perään ni sitpä on muksut tehty" asenne.

mä rupeen nyt pakkaileen lasta valmiiksi. reissu itäsuomeen odottaa taas!
 
Mulla ei tarvii kaipailla menkkoja. Mulla on jo ollu ne kolme kertaa, ja näillä näkymin ens viikolla ois taas se "ihanuus" eessä. Ei tuo imettäminen pitänyt sen kauempaa tätiä pois kylästä, vaikka imetän öisinki n. kolme kertaa... :/

Mä oon aatellu kokeilla, josko pystyisi jättämään yösyötöt pois tässä piakkoin... Tuo kello kuuden syönti kuulostaisi ihan hyvältä. Jos siihen asti sais nukkua. Alkaa tuo väsy painamaan, kun laps ei oo koko aikana nukkunu kuin kaksi kertaa kertaakaan heräämättä... Se onkin toiminut hyvänä lääkkeenä vauvakuumeeseen. Vaikka sydän sanois, että toinen saisi tulla, niin järki sanoo, etten vielä jaksais hoitaa toista. Varsinkin, kun raskausajan väsymys on vielä tuoreessa muistissa.
:)
 
Hei!

Täällä ilmoittautuu uusi haaveilija! :wave: Tai no haaveillut olen koko vuoden 2009 ja aikaisempinakin vuosina silloin tällöin, tämä vuosi on vain ollut tällaista non stoppia :) En ole uskaltanut kovin vakavasti toivoa että voisi jo vauvan hankkia, mutta kuumeilen niin kovasti. Ei varmaan tässä ketjussa tarvitse kovin alleviivata miltä tuntuu nähdä vaikka lastenrattaita kaupungilla tai ostaa toisinaan vauvalehti ja lukea sitä haaveillen? :) Mies oli työttömänä puoli vuotta, joten elämä näytti aika synkältä, mutta on nyt vihdoin saanut töitä ja toiveet alkava taas nousta.. :heart: Mitään päivämääriä tai vuosilukuja en uskalla ilmoittaa, mutta haaveilijoiden pinoon saa minutkin heittää :)

Ja ehdottaa jotain ketjuja jossa olisi kuumeilijoita jotka miettivät onko nyt sopiva elämäntilanne vai ei, kaipaisin keskusteluseuraa siitä aiheesta.

Haaveissa siis esikoinen, ikää itselläni vielä 22.
 
jenkkivaimo
Kyllä meiänkin muksu heräilee viellä yöllä ja usein hamuaa tissille mutta oon päättäny että ennen 5.30 en anna. Viime yönä oli hereillä varmaan pari tuntia tai vaihtoehtoisesti nukkui tosi levottomasti siinä vieressä. Söi kuitenkin lopulta vasta aamuseiskalta!! Siitä sit herättiin ihan ilosina uuteen päivään. Saispa ne heräilyt jätettyä pois...

Leli82, Mua ärsyttää ylipäätään kaikki turha asioihin puuttuminen neuvolan taholta. Meille on onneks sattunu tosi kivoja tätejä (ollaan muutettu pari kertaa) eikä niiltä oo tullu mitään painostusta minkään suhteen. Toisaalta mä oonkin sen verran selvillä siitä, miten haluan lapseni kasvattaa että ehkä ne vaistoo ettei mua kannata liikaa komentaa. Se on neuvola, ei mikään laki. Kuuntelen niitä ohjeita ihan niin kuin muidenkin ohjeita; pistän korvan taakse ja käytän hyväkseni jos tuntuu omaan elämään sopivilta. :)

Mä muistan lukeneeni monesta lähteestä että puolivuotiaan vauvan pitäis jo pystyä nukkumaan läpi yön. :eek: Kyllä se on ihan yhtä yksilöllistä kuin kaikki muukin vauvoihin liittyvä. Leli82, kyllä sä sit tiedät kun vauva pärjää yön ilman ruokaa. :)
 
Tervetuloa, Harmaasusi :flower:

Ja mun mielestä ihan tässäkin ketjussa just voi keskustella elämäntilanteista jne. Täälläkin on monenlaista sakkia :D Meilläpäin olisi esimerkiksi suunnitelmissa, että opiskelujeni keskelle mahdollisesti olisi esikoinen tulossa. Ja toiset ovat taas töissä ja varmaan on niitäkin, jotka vaikkapa valmistuvat mutteivät välttämättä tässä tilanteessa töitä saa. Toivotaan tietysti, ettei niin kellään käy. Senkus vaan nostaa puheeksi.

Jenkkivaimon asenne mielestäni on hyvä, että tosiaan ei sitä ihan kaikkia ohjeita tartte noudattaa jos ne ei hyviltä tunnu. Tai ei tartte siitä tuntea huonoa omaatuntoa. Ite oon ihan varma, että mm. ruokavalioseikat itseäni koskien voin saman tien vaan nyökkäyksellä ja hymyllä ohittaa (paitsi tietysti vitamiini- ja hivenaineseikat)..koska mulle ei tosiaan sovi ruokavaliona se perinteinen.

Mua alko vielä huvittamaan tuo Jenkkivaimon huomautus tuosta, että puolivuotiaan pitäis pystyä nukkumaan läpi yön. Ite oon nimettäin oikeen kunnon koliikkivauva ollu+alllergiat jne ja en tosaian ole ollu mitään muuta öisin, kun huutanu täyttä kurkkua :LOL: Lisäksi äitini nukkui kiikkustuolissa lähes mun vauva-ajan, kun siinä sai hänen vatsanlämmöllään mun vatsaa lämmitettyä. Että tämmöstä täältä päin B) Itse toivon kovasti, ettei mulle tule sellaista lasta kuin minä oon ollut :saint: Ei ole ihan helppoa.

Harmaasudelle vielä, että itsehän tilaan Vauva-lehteä. Tosin sen tein ihan vahingossa, kun mun piti peruuttaa sellaisen lahjatilauksen jatko. Että tämmöstä tunarointia. Enkä kyllä hellinny sitten enää perua, kun se kerta tuli mulle. Kiva lehti, vaikkei lapsia ole. Väitän, että oon oikeesti tosi paljon oppinut tällä mun kuumeilulla lapsista ja vauvoista..siis sen mitä sitä voi silleen teoriassa (no ok, en oo jaksanu sitä teoriaakaan niin hirveesti :D ). Mutta luulen, että mun tyyliselle tietämättömälle koko suvun (siihen aikaan tietysti) kuopukselle on tosi tärkeää, että on tota kuumeilua..jos ie nyt, niin sitten raskaana viimestään. Kun oon ihan pihalla kiakesta ollut. Vauvakuumeilu voi siis olla tämmöstä mielenkiintostakin, uusien teknisiin vimpaimiin tututsumista, ei pelkästään sitä että tahtoopi vauvan :saint:
 
Metsätähtönen:

Vähän samanlaista kuumeilua siis samanlaisesta tilanteesta sinullakin :D Minulla oli keväällä sellainen kausi, että luin kaiken maailman tietoa vauvanhoidosta raskausajan ongelmiin. Hyvästä tuo varmasti on, ja itsellänikin on suuri tarve kaikelle tiedolle kun ei tosiaan niin paljon ole kokemusta ollut aiemmin :) Tietääpähän sitten mihin on ryhtymässä ;) Tosin kuumeiluun tuosta tiedonetsimisestä ei ole apua.. :D
 
jenkkivaimo
Metsätähtönen, Tohon "pidän omista periaatteistani kiinni" -aiheeseen vielä: Mä olen lakto-ovo-vege ja poika syö pääasiassa kasvisruokaa (proteiininlähteinä soijarouhe ja tofu, linssejäkin syö usein), kaks kertaa on maistanu kanaa ja tykkäs kyllä siitä kovasti. Me päätettiin että koska mieskin syö tosi vähän lihaa kotona (syö mitä mä teen ja ostaa vaan harvoin itelleen erikseen lihaa), että poika syö mitä mekin syödään. Eli jos miehellä sattuu olemaan esim. marinoimatonta kanaa niin Ossi voi ottaa siitä. Muutenkin saa maistella lihaa kunhan kasvaa, ihan sen takia että elimistö kestää sen jos myöhemmin poika haluaa lihaa syödä. Mutta periaatteessa hyvin kasvispainoitteista ruokaa syö. Neuvolassa kun alettiin puhua liharuoan aloittamisesta, pyysin lähetteen ravitsemusterapeutille, jonka kanssa käytiin läpi asiat. Ei tullu nokan koputtamista tai moraalisaarnaa keneltäkään. :) Toisaalta ei olla tekemässä pojasta ihan vegaania kuitenkaan, maitotuotteita saa kunhan elimistö sen kestää (kk päästä alotellaan kokeilut) ja kananmunaa myös (ei vaan tykkää siitä kauhiasti), joten melko laaja ruokavalio kuitenkin.

Että näin. :p
 
Iski kamala vauvakuume. Tekis mieli jo yritys aloittaa. Voi että. Miten se tälleen B)

Mulla on oikeestikki kuume, että liekö jotain siitä johtuvaa :saint:

Tuli vielä tuohon omiin periaatteisiin ja muihin, niin tosiaan ite aattelin vetää sitä linjaa että nätisti nyökkäilen ja hymyilen :D Niin jää neuvolatädille hyvä mieli ja itelle kans, ettei rupee turhasta silleen sanaileen. Ja sitähän mun ruokavaliolla usein on tiedossa. Mutta ihmiset monesti kinastelee asioista, joista eivät voi tietää. Että kyllähän sitä itse tietää ihan kokemuksesta, mikä ruokavalio esimerkiksi toimii. Varsinkin meikäläisen massulla voin sanoa ihan heti, että mitä en voi syödä.

 
Tervetuloa Meep ja Harmaasusi!
Rohkeasti vaan mukaan salmiakkitassukin, joka oli käynyt täällä kurkkimuksella!

Kerrankin ehtii vähän muutakin kuin lukea tekstit ja päivittää etusivun.

Katty- oli kysellyt aikaisemmin kolmannen kuumeilijoilta vähän käytännön jutuista ainakin.
Tohon auton turvaistuinasiaan en osaa oikeen kommentoida. Riippuu autosta ja istuimista (heh). Meillä todennäköisesti ikäeroa tulee sen verran että vanhimmalle riittää sitten jo esim. pelkkä istuinkoroke, joka ei vie enää niin paljoa tilaa. Mies tosin haaveilee kovasti tila-autosta, mikä kuulostaa kyllä omaankin korvaan ihan kivalle kun kuitenkin muutenkin sitä tavaraa on enemmän mitä enemmän lapsia.
Meillä on tällä hetkellä molemmilla lapsilla oma huone, mutta seuraava sitten menisikin jommankumman kanssa samaan (alkuun toki meidän vanhempien huoneeseen). Itse en oikeen ymmärrä kun tuntuu että nykyisin ajatellaan että jokaisella lapsella pitää olla se ikioma huone. Itse olin teini-iässä ensimmäistä kertaa yksin, siihen saakka oli aina yhteinen huone siskon kanssa. Opettaa jakamista ja yhteistyötaitoakin ;)

Täällähän näyttää monella suunnitelmat aikaistuneen. Kivaa kun saa alkaa jännätä muiden puolesta ;)

Koitin tuossa miettiä miten listan sais järkevämmäksi kun osa aloittanut yrityksen ja osa ei. Ajattelin nyt ainakin laittaa jotenkin erikseen/eri värillä ne joilla yritys jo alkanut > joten ilmoittautukaahan kaikki ne joille yrityksen saa laittaa jo alkaneeksi. Haluatteko jotain tarkempaa tietoa listalle sitten kun yritys aloitettu? Esim. mikä yrityskierto menossa. Noita kiertopäiviä en lähtis ehkä laittamaan kun ne pitäis sitten päivittäin muokata.. Mutta laittaakahan toiveita ;D
 
Kiitos VellaVanilla! :)

Meilläkin oli viime yö niin levoton! Poika heräili ensin n. tunnin välein, eikä rauhottunu ennen kuin annoin tissiä. Ja sitten 3.45 poika päätti, että nyt on aamu ja aloitti konttausharjoitukset mun vieressä. Siitä ei sitten nukahtanut kuin tunnin päästä, kun keinuteltiin keinutuolissa. Nyt väsyttää, kun en tietenkään heti saanut yöllä unta. Ja nyt on noussu lämpö. Toivottavasti en tuu kunnolla kipeeksi. |O

Minusta tuo poika ei enää tarvitsisi tissiä yöllä, joten jos nyt jaksan ja pysyn terveenä niin aion vierottaa pojan yötissistä...

Tuttu oli saanut sunnuntaina vauvan ja oli laittanut fb:iin uudesta tulokkaasta kuvia. Oli niiin sulonen ja tuli muistoja mieleen, niin siinä mielessä ei kuume ole muuttunut mihinkään suuntaa. :)
 
Heihei Harmaasusi,

Kyl mäkin vähän semmonen kuumeilija oon, eli tuo siippa ei viä niin varma oo tastä meidän lisääntymisestä kun minä :D , kun siis minä alan lisääntymään hetinmiten ensivuonna mut se ei viä tiiä, ehkä sit myöhemmin, eli toisin sanoen mulla kauhee kuume, mut mies viä pohtii. Sen ny sain läpi et lopetin pilsut ja käytetää kortonkia ja sit ku siltä tulee suostumus ni annetaan palaa :LOL: Se kans miettii et miten työt ja onko reissut jo reissattu jne.. Siis ihan kun lapsi niin rajottas muka menoo. Mut sen kavereil ei oo viä lapsii saati kunnon suhteita, ni ehkä se tuntuu nii "aikuisten touhulta" se lasten teko ja tottakai on sitovaa. Mut toi mun mies on ollu aina hidas syttyy uusille asioille, esim yhteenmuutto sillo joskus ja ton oman kämpän osto jne.. kaikki aikanaan. Ollaan siis jo molemmat 27, et musta ois jo korkee aika. Varsinki kun mun kaverit on jo saanu lapsii tai on raskaana. Ollaa molemmat töis ja asutaan omakotitalos, et ois musta iha jees. Ainoo mikä mua vähä mietityttää, et oon ravintola-alalla ja vuorotyö ja joulut ja jussit yleensä töis et miten sit joskus, mut se jää ton vauvakuumeen jalkoihi ku se on sit joskus. Nyt vauva mulle heti mahaan :kieh:
 
Tervetuloa Harmaasusi!
Minä syön nyt paraikaa noita Cerazette mini pillereitä. Hyvin on sattuneet minulle ainakin.
Täällä myös on viime yö oli tosi levoton. Meillä oli joku "mönkijä moodi" päällä. Hirveää rundia mentiin pinniksessä ja viellä unissaan. Eikä meilläkään rauhoituttu ennen kuin sai tissiä, vaikka yritin silitellä ja tuttiakin antaa.


:eek: :eek:
 
Hei kaikki!
Täytän juuri 29 vuotta ja aion silloin jättää pois pillerit, joita olen syönyt puolet elämästäni. Tarkoituksena on saada kuukautiskierto tasaantumaan ja otaksun, että siihen voi hyvin mennä useita kuukausia.
Sitten kesällä aiomme aloittaa yritykset saada lapsi. Tuntuu ihan oudolta kirjoittaa se. Olen vasta yhdelle ystävälle tästä kertonut enkä muille oikeastaan aikokaan. Tätä on kahdestaan mietitty niin kauan, siis olemme alusta asti aikoneet tehdä lapsia mutta aina on ollut kyse jostain hamasta tulevaisuudesta. Nyt se aika alkaa oikeasti olla lähellä.
Mietin mitä kaikkea pitäisi osata ottaa huomioon ennen aloittamista. Ainakin tämä pillereitten jättäminen ajoissa, foolihapon syöminen ja tietysti terveelliset elämäntavat. Onko teillä jotain muuta mitä sovellatte ennen yrityksen aloittamista? Laihduttaa haluaisin myös, mutta koska olen normaalipainossa niin ehkä ei kannata. Pelkään jonkin verran niitä raskauskiloja, mutta synnytystä tai raskautta muuten en.
Noniin, tämä oli taas yksi askel, kirjoittaa tänne. Rupeankin seuraamaan tätä palstaa sitten, näköjään oli muitakin jotka ovat aikeissa aloittaa samoihin aikoihin. =)
 
Pöllö, tervetuloa :flower:

MUlla ainakin osa valmistautumista on ollut tuo vahingossa Vauva-lehden tilaus. Sitä ennen ostin toki irtonumeroita ja näin, mutta tuon oon huomannut auttavan mua selkiyttämään kaikkea. Kun kuitenkin oon niin pihalla näistä, kun ei ole kokemusta lapsista. Toinen on ylipäänsä näillä "alan" foorumeilla hönkäily, joista on apua..

Oikeestaan muuta sitten ei olekaan, noiden vitamiinien lisäksi. Taino itse aattelin alkaa niitä raskausvitamiineja syömään ennen yirtyksen aloitusta, kun olen tämmöinen huonon vastustuskyvyn omaava. Niitä sai muitsaakseni aloittaa ysömään 2-4kk ennen yritystä. Ja no tietysti just, että liikkuu ja syö terveellisesti.

Mitä tulee ystäville tunnustuksiin, niin en minä ole oikein kellekään sanonut meidän suunnitelmista. Yhdelle hieman mainitsin, ei ole edes kovin läheinen mutta sattui hänen elämäntilanteeseensa sopivasti, mutta luulen että hän ei varmaan muista edes sitä -mikä on hyvä homma mun mielestä. En siis sen kummemmin halua muille kertoa suunnitelmista, koska tiedän että muut ystävät tuskin ovat aloittelemassa nyt mitään yrityksiä. Elämäntilanne ei ole sopiva, eli ei ole kumppania, tai sitten muuten vaan on siinä vähän kaikkea muuta stressiä kovasti.

Itse asiassa siihen oon vähän mielessäni valmistellut, että millä tavalla aion kertoa ystäville ja vanhemmille ja appivanhemmille ja miehelle jne. Kun olin ajatellut, että teen kuitenkin testin sitten aikanaan yksinäni kun mies on varmaankin töissä jo, niin olis kiva siihen joku lahja mukaan laittaa. Tai mietin juuri noita vauva-kirjoja, missä seurataan kehitystä jne. JOtkuhan pitävät näitä huonon onnen tuojina, mutta en nyt itse oikein usko kaikkee ntuollaiseen. NOh, nämähän on niitä onnellisen ajan suunnitelmia, että oon myös miettiny sitäkin että jos kaikki ei mene putkeen..

Ehkäpä se on, ettei ihan hirveesti voi etukäteen valmistautua..sitä oon miettiny, että miten tavarat järjestetään jne :D Että lähinnä käytännön asioita..kun muusta ei ole ymmärrystä. Samoin opintojani olen miettinyt ja muuta.

Jahas, pitänee mennä pötköttelemään välissä tämän oikean kuumeen tähden B)
 
Hei vaan VellaVanilla, Pikkis82, Meep, Tytti83, Pöllö80 sekä kaikki muut jos joku jäi välistä!

Pakko on taas kommentoida tuota Metsätähtösen kirjoitusta kun tuntuu olevan niin omista mietteistäni :) Minullakin tulee mietittyä ihan omistuisia asioita, kuin sitä miten täällä asunnossa voisi järjestää kalusteet niin että lapsen tavarat mahtuisivat, tai milloin ja miten sitten kertoisi raskaudesta muille. En kovin aikaisessa vaiheessa viitsisi tutuille tai sukulaisille kertoa, koska kavereissa ei tosiaan ole vielä ollenkaan perheellisiä (suurimmalla osalla ei ole miestäkään), sukulaisista taas olen vielä liian "nuorta sukupolvea" lapsia hankkimaan. Nuorimmat lasta odottavat tai vasta saaneet ovat minua 10 vuotta vanhempia. Miehen sisaruksilla olisi "juuri sopivasti" ikää, mutta heille muut asiat ovat elämässä kuitenkin tärkeämpiä, kuten esimerkiksi työ.

Mitä vitamiineja olette ajatelleet yrityksen aikana syödä? Me syödään ihan vain tavallista multitabsia ja kalaöljyä, mutta siihen päälle kyllä hedelmiä ja marjoja päivittäin. Rakastan sitrushedelmiä niin tulee varmaan saatua foolihappoa aika hyvin niistäkin :) Olen ajatellut edeä mahdollisimman "luomusti" ainakin alussa, sitten jos ei lasta ala kuulumaan monien kuukausien yrityksen jälkeen voi alkaa katsomaan tarkemmin :)

Pikkis82: Onhan se ihan hyvä että mies vähän huolehtii, pysyy sitten vähän paremmin jalat maassa.. Ainakin meillä siitä on suuri apu, kun suhteen naispuolinen ihminen ajautuu välillä niin hormoniensa vietäväksi että :LOL: Mutta kyllä ne miehetkin sieltä vielä lämpenevät asialle ;)
 
Mä kyl varmaa kertosin aikasen pian, en osais olla kertomatta ainakaa kavereilleni ja äiteelle.. ja sit vaiks se meniski kesken, ni luultavasti siitäkin ois pakko puhuu.. tosta et lopetin pillerit, en oo viittiny sanoo ku monet mieltää sen jo yrityksen alottamisena. kuumeilusta oon kuitenki jo maininnu. must olis kiva kertoo anopille ja ehkä iskälle ja sen avovaimolle(porukat eronnu) ehkä viemäl kortti tai vastaava jos ois vauvasta ultrakuva mukana :)

Musta on ihana huomata kuinka toi mies ny työstää tota vauva ajatusta, se tos yks päivä sano et on tärkeetä syödä noit kalanmaksaöljytabuja sit ku oot paksuna :) , se muutenki huolehtii meijän perheen vitamiineistä yms :)

Joo siis se mies on meillä se joka pitää kaikessa mun jalat maassa, semmonen tukipilari. siks se tätäkin haluu kunnolla pohtia joka kantilta ensin ittekseen. muteiköhän se tosta kohta..

mä ajattelin nyt tilata kans sen vauvalehden, ku nyt kyseinen asia tuntuu olevan mielessä mulla kokoajan, ja tiedosta on vaa pelkkää hyötyä :)luin tuolta synnytysosiosta noita synnytys kertomuksia ja ihan tippalinssissä olin koko ajan, niit oli kyl tosi kiva lukee. saa väähä käsitystä siitäkin. ja toi sairaalaohjelma on ollu kans mun suosiossa just noitte synnytys ja vauvajuttujen tiimoilta. taidanmpa mennä tekee sitä vauvalehden tilausta :D
 

Yhteistyössä