Haaveena vauva 2023

Keltasahrami
Meillä kans toiveena suunnilleen 2,5v ikäero. Enemmänkin olis toisaalta hyvä, kun mietityttää, miten esikoisen kans pärjätään, joskun sairastun (hypermeesi). Mut oman iän puolesta en haluaisi loputtomasti odottaa myöskään 😔 Saa nähdä.

Olisi mukava myös opettaa esikoinen kuivaksi ennen seuraavaa. Vielä ei oo ihan lamppu syttynyt 😊
 
Heippa :) Täällä esikoisesta haaveillaan, puhuttu miehen kanssa että huhti-toukokuussa aloitettaisi yritys. Just nostin yöpöydälle foolihappo+d-vitamiini purkin että alotan syömään. Jännää, tuntuu että tästä tää matka alkaa. Oon potenut vauvakuumetta varmaan 15-vuotiaasta saakka, kohta siis ikää 25v mittarissa😁
Olipa mukava löytää tää ketju jossa on muitakin samassa tilanteessa olevia, toivottavasti pääsee tutustumaan uusiin ihmisiin enempi😊
Tuli mieleen kun joku täälläkin puhui siitä raudasta, voiskohan sitä syödä varmuuden vuoksi ja saako rautavalmisteita ilman reseptiä apteekista?
 
  • Tykkää
Reactions: nobelius
vierailija
Saa ilman reseptiä! Mä oon ite käyny mittaamassa rauta-arvot ilman lähetettä (mm. puhdin kautta saa ostettua mittauksen), ja siis nimenomaan ferritiini on se mistä raudanpuute näkyy. Raudanpuute tulee siis ensin ja sen jälkeen hemoglobiini laskee, mikä tarkoittaa anemiaa. Ja niin ferritiinin kanssa kannattaa mitata myös herkkä crp, koska jos tulehdusarvot on koholla niin se vääristää ferritiini tulosta eikä tulos ole luotettava.

"Turhaan" ei suositella raudan syömistä ja varmin tapa olisi mittauttaa arvot ja ehkä myös keskustella lääkärin kanssa. Ongelma lääkäreissä vain on, että monet ei "usko" raudanpuutteeseen ja ikään kuin olisi normaalia raskaana (ja naisena ylipäätään) kärsiä raudanpuutteesta vaikka näinhän ei missään nimessä pitäisi olla. (Suosittelen facebookissa raudanpuute ryhmää, jos aihe kiinnostaa).

Mulla on väsymys ja monet muut oireet hävinneet kun arvot on korjattu. Ja voisin paasata aiheesta loputtomiin, mutta jätetään tältä erää tähän.
Tämäkään ei nyt ihan pidä paikkaansa, että kun ferritiini laskee, niin hb laskee. Itselläni ferritiini hyvin hyvin alhainen (10) ollut jo pitkään ja hb silti huitelee koko ajan 142 lukemissa.
 
Minä voisin kans tulla tähän ketjuun mukaan. Edellistä oon seurannut pari kuukautta, mutta en oo kirjoittanut sinne mitään.
Ollaan jätetty ehkäisy pois 11/21. Ollaan nyt menty vähän fiiliksellä, että tulee jos tulee. Kesällä olis tarkoitus alkaa yrittämään kunnolla jos ei ole ennen sitä tärpännyt.
Esikoinen on reilu 3 vuotta, hänestä tärppäs kahdeksannesta kierrosta. Suunitelmissa oli 4 vuoden ikäero ja se nyt tulee vähintäänkin. Edellisessä raskaudessa oli hyperemeesi joten vähän jännittää miten hirveä seuraava raskaus on.
 
viiden äiti kuumeilee
Tämäkään ei nyt ihan pidä paikkaansa, että kun ferritiini laskee, niin hb laskee. Itselläni ferritiini hyvin hyvin alhainen (10) ollut jo pitkään ja hb silti huitelee koko ajan 142 lukemissa.
Mulla oli edellisessä raskaudessa hb140 paikkeilla ja ferritiini 3 😳 eivät meinanneet uskoa raudanpuutetta kun hyvä hb, mutta onneksi sain tingattua itselleni rauta infuusion! Olo koheni toooodella paljon! Olin ihan kuollut kun ferri oli melkein nollissa, hengästyin pyykkikoneen täyttämisestä jne

voisin myös paasata aiheesta enemmänkin 😂👌
 
vierailija
Mulla oli edellisessä raskaudessa hb140 paikkeilla ja ferritiini 3 eivät meinanneet uskoa raudanpuutetta kun hyvä hb, mutta onneksi sain tingattua itselleni rauta infuusion! Olo koheni toooodella paljon! Olin ihan kuollut kun ferri oli melkein nollissa, hengästyin pyykkikoneen täyttämisestä jne

voisin myös paasata aiheesta enemmänkin
No mulla kävi samoin ja koska hb oli hyvä, ni en saanut lähetettä ferritiini mittaukseen, joten maksoin sen yksityisellä iha ite, että sain sen otettua. Sen tuloksen jälkeen on saanut kunnallisella mittaukset ja joutuivat myöntää olevansa väärässä 😌
 
  • Tykkää
Reactions: Tiutau13
Tämäkään ei nyt ihan pidä paikkaansa, että kun ferritiini laskee, niin hb laskee. Itselläni ferritiini hyvin hyvin alhainen (10) ollut jo pitkään ja hb silti huitelee koko ajan 142 lukemissa.
Nimenomaan se menee näin, hb pysyy hyvänä vaikka ferritiini laskee ja vasta kun varasto on vähissä, alkaa hb laskea. Silloinkin monilla laskee tosi hitaasti ja oireista ehtii kärsiä pitkään ennen kuin näkyy hb:n laskuna raudan vaje
 
viiden äiti kuumeilee
Ja d vitamiini on toinen todella tärkeä, syökää jo raskautta suunnitellessa esim tupla-annosta! Kaverille oli lapsettomuuslääkäri sanonut yksityisellä että d vitamiini on tosi tärkeä tekijä raskautumista ajatellen
 
  • Tykkää
Reactions: Floralan ja kiihei
Eadni1992
Hei!
Taidanpa liittyä tähän ketjuun, tämänkin vuoden ketjua olen aktiivisesti seuraillut taustalla. Olen siis 30v nainen, avopuolisoni on vuoden nuorempi. Meillä haaveena on esikoinen. Päätettiin antaa lapsen tulla jos on tullakseen viime syksynä. Sinänsä yritystä ei ole vielä kauan mutta katseet alkaa hiljalleen siirtyä tulevaa vuotta kohti ja kuukausi kuukaudelta alkaa yhä enemmän pelottaa että jos me olemmekin niitä joille ei vauvaa syystä tai toisesta suoda. Kuitenkin yritämme suhtautua myönteisesti tulevaan.

Myönteinen ajatteluni tosin koki kolauksen kun sisareni ilmoitti raskausuutisestaan. Rakastan siskoani ja olen onnellinen hänen puolestaan. Järjellä ymmärrän että toisen onni ei myöskään ole minulta pois, mutta silti jossain sielussa vihlaisee. Kuinka muut käsittelette vaikeita tunteita lapsitoiveeseen liittyen? Olen syönyt raskausmonivitamiinivalmistetta syksystä asti ja alan jo kyllästyä siihenkin kun purkki toisensa jälkeen vaan tyhjenee.
 
Evelilja
Heippa! Elämäni ensimmäinen kerta kirjoitella näillä foorumeilla. Mulla on huomenna kierukan poisto ja sit jatketaan aluksi tyylillä ”tulee jos on tullakseen”. Hieman myöhemmin tulee ns yrittäminen kuvioihin mukaan. Molemmille meille olisi ensimmäinen jälkeläinen, jos onnistaa. Jännittävää. Mä olen reilu parikymppinen ja mies lähempänä kolmeakymmentä. Tsemppiä muille!
 
viiden äiti kuumeilee
Heippa! Elämäni ensimmäinen kerta kirjoitella näillä foorumeilla. Mulla on huomenna kierukan poisto ja sit jatketaan aluksi tyylillä ”tulee jos on tullakseen”. Hieman myöhemmin tulee ns yrittäminen kuvioihin mukaan. Molemmille meille olisi ensimmäinen jälkeläinen, jos onnistaa. Jännittävää. Mä olen reilu parikymppinen ja mies lähempänä kolmeakymmentä. Tsemppiä muille!
Oo jännää! Tsemppiä teillekkin 🥰

Meidän vauva täyttää viikon päästä puolivuotta ja täysimetyksellä mennään. Tai no muutamia lusikallisia on maistelut porkkanaa muttei voi vielä syömiseksi sanoa. Mietin tässä että missä vaiheessa pitäisi imetyskertoja vähentää että saisi kierron käynnistymään, vielä ei ole kiire…
 
Täällä taas ja vauvakuume sen kuin yltyy.. Toivoisin niin, että päästään kohta yrittämään. Kirjoittelin tossa alussa, että terveyshuolia ja ylimääräistä papa koetta. No nyt se tilanne, että papakoe hälytti ja joudun jatkotutkimuksiin (kolposkopiaan) :( . Poistin myös kierrukan, kun se saattoi olla osasyyllinen ongelmien takana ja yksi antibioottikuuri takana. Kauheaa tunteiden mylläkkää. Samalla aivan kauhea vauvakuume, mutta myös kova huoli, että entä jos löytyy jotain vakavaa ennen kuin yritys on edes alkanut.. Nyt mennään kondomeilla ennen kuin tulee vihreää valoa seuraavien tutkimuksien jälkeen.

Tsemppiä kaikille kuumeessa kärvisteleville ja tutulle vierailijalle plussasta <3 .

Pitäisikö tehdä tähänkin ketjuun yritys alkoi / plusanneet / piinailijat -ketju, kun ihmisillä alkaa yritys :) ?
 
Oo jännää! Tsemppiä teillekkin

Meidän vauva täyttää viikon päästä puolivuotta ja täysimetyksellä mennään. Tai no muutamia lusikallisia on maistelut porkkanaa muttei voi vielä syömiseksi sanoa. Mietin tässä että missä vaiheessa pitäisi imetyskertoja vähentää että saisi kierron käynnistymään, vielä ei ole kiire…
Minulla tuli nyt ensimmäistä kertaa tuhrua ja luulen, että tästä se kierto käynnistyy taas pikkuhiljaa. Vauva nyt 6kk 4pvää. Yöimetykset on jäänyt pois nyt kahden viikon ajan. Skipataan nyt pari kuukautta, ettei tule loppuvuoden- tai jouluvauvaa, ensivuosi voisi olla taas meidän vauvavuosi
 
vierailija
VAUVA 2023

Ilmoitathan tietosi listalle ja päivityksesi punaisella, jos väri ei toimi, voit myös @-merkitä listan kyseisen päivän päivittäjän.

Lista päivitetään kerran päivässä. Kuka vain voi päivittää listan, vaihdellaan vuoroa. Päivitä lista vastaamalla edellisen päivän viestiin, poista [ ]-sulut teksteineen alusta ja lopusta, lisää kierto- ja piinapäiviin yksi päivä lisää.

Kiertopäivä- ja piinalistalta voidaan poistaa, jos käyttäjä ei ole ollut aktiivinen vähään aikaan. Takaisin pääsee tottakai heti halutessaan!

★★★★★★★★★★★★★★★★★

8.3.2022 Tiistai

Nimi ★ yritys aloitettu monesko lapsi




★★★★★★★★★★★★★★★★

Nimi ★ Kiertopäivä ★


★★★★★★★★★★★★★★★★

Piinailijat


★★★★★★★★★★★★★★★★★

Plussanneet
 
Hei!
Taidanpa liittyä tähän ketjuun, tämänkin vuoden ketjua olen aktiivisesti seuraillut taustalla. Olen siis 30v nainen, avopuolisoni on vuoden nuorempi. Meillä haaveena on esikoinen. Päätettiin antaa lapsen tulla jos on tullakseen viime syksynä. Sinänsä yritystä ei ole vielä kauan mutta katseet alkaa hiljalleen siirtyä tulevaa vuotta kohti ja kuukausi kuukaudelta alkaa yhä enemmän pelottaa että jos me olemmekin niitä joille ei vauvaa syystä tai toisesta suoda. Kuitenkin yritämme suhtautua myönteisesti tulevaan.

Myönteinen ajatteluni tosin koki kolauksen kun sisareni ilmoitti raskausuutisestaan. Rakastan siskoani ja olen onnellinen hänen puolestaan. Järjellä ymmärrän että toisen onni ei myöskään ole minulta pois, mutta silti jossain sielussa vihlaisee. Kuinka muut käsittelette vaikeita tunteita lapsitoiveeseen liittyen? Olen syönyt raskausmonivitamiinivalmistetta syksystä asti ja alan jo kyllästyä siihenkin kun purkki toisensa jälkeen vaan tyhjenee.
Muistan aikanaan, ensimmäistä lasta yrittäessä, tunteneeni itsekin kateutta jo raskautuneita kohtaan. Toisen kohdalla olin kateellinen taas niille joilla oli jo tärpännyt kakkonen. Kolmatta yrittäessä ei ollut enää kateuden tunteita. Et siis ole tunteinesi yksin. Uskoisin, että on normaalia olla kateellinen jostakin mitä oikein kovasti toivoo itselle ja muut ovat sen jo saavuttaneet.
Aikanaan pidin vain parhaani mukaan focuksen omassa "projektissa" ja keskityin omiin valintoihin vauvaa toivoessa. Keksin itselleni "tehtäviä" auttamaan raskautumista, pienetkin teot vaikka terveellisen ruokavalion suhteen, pienikin liikunnan lisääminen, pieni teko oman mielen positiivisena säilyttämiseksi...
Myös keskustelu jonkun läheisen kanssa joka varmasti ymmärtää mitä omassa mielessä käy läpi tai henkilön joka on/on ollut samassa tilanteessa. Tsemppiä yrittämiseen!
 
  • Tykkää
Reactions: Sitruunapiirakka
Yksinmatkassa
Hei!

Ehkäpä itsekin tulen tänne mukaan :) Olen vähän erilaisessa tilanteessa, sillä olen yksin lähdössä tähän projektiin. Mulla on esikoinen, joka täytti juuri 3. Hän on parisuhteessa syntynyt. Parisuhteen kariutumisen myötä tiesin heti, että haluan itsellisenä toisen. Olen nyt vuoden verran jonottanut julkisella puolella, lahjoittaja löytyi viime kuussa ja seuraavista menkoista alkaa hoidot. Periaatteessa on vielä mahkut jouluvauvaan :D Toki onnistumisprosentit hoidoissa on 15-20%, niin todennäköisempää saada vuoden 2023 vauva :)
 
viiden äiti kuumeilee
Meillä ei olla yritetty juurikaan, eli mitätön mahdollisuus olla raskaana, mutta nyt mun yleensä tarkat menkat on myöhässä. Luultavasti johtuu stressistä tms. mutta silti toivo herää että oliskohan sittenkin. Testi vaan näyttää negaa.
onko paljonkin myöhässä? Uutta testiä huomenna 🙂

meidän puolivuotiaalle on tullut eka hammas ja imetys sattuu ihan niinkö ekoina päivinä 😖 ai että

tilasin jo raskauskeijulta läjän testejä 😆onpahan valmiina
 
Hei!

Ehkäpä itsekin tulen tänne mukaan Olen vähän erilaisessa tilanteessa, sillä olen yksin lähdössä tähän projektiin. Mulla on esikoinen, joka täytti juuri 3. Hän on parisuhteessa syntynyt. Parisuhteen kariutumisen myötä tiesin heti, että haluan itsellisenä toisen. Olen nyt vuoden verran jonottanut julkisella puolella, lahjoittaja löytyi viime kuussa ja seuraavista menkoista alkaa hoidot. Periaatteessa on vielä mahkut jouluvauvaan Toki onnistumisprosentit hoidoissa on 15-20%, niin todennäköisempää saada vuoden 2023 vauva
Heiii täällä toinen itsellisen matkaa aloitteleva! 😁 mulla 2 lasta parisuhteesta ja viime kierrossa kävin ekassa inseminaatiossa. Tärppäsi mutta meni kesken 😔 nyt tulee pakosta tauko, onneksi valitsin niin koska tuntemusten mukaan ovis tapahtuu aikalailla tällä hetkellä 😅
Tsemppiä sulle, mielellään kuulen kuulumisiasi kanssasisar! 😄
 
  • Tykkää
Reactions: nobelius
Heips!

Liityn mukaan keskusteluun. Täällä menossa yrityskierto 8 ja menkat alkaa ihan kohta, taaas.... Ensi kierto on pakko pitää taukoa, koska nyt tuntuu, että ei enää jaksa. 😫 Vauva2023, jospa sitten sellainen saataisiin. 🤞

Esikoinen meillä on 2020 keväältä ja toiveissa oli pienempi ikäero kuin nyt tulee, mutta oho, eihän se mennytkään naiivisti niinkuin oli ajatellut. Esikoinen tärppäsi tyyliin 2.kierrosta ilman mitään ovulaatiotestejä, niin tottakai tämänkin piti olla yhtä "helpoo". 🤓 Nyt mulla on ongelmana lyhyt luteaalivaihe, johon käytössä oli nyt 2.kiertoa progesteroni (cyclogest).
 
  • Tykkää
Reactions: nobelius
Moikka! Kaipa mäkin voisin liittyä mukaan keskusteluun, vaikkakaan en vielä varmaan mitenkään kovin aktiiviseksi☺ Meillä siis maaliskuinen -21 eli nyt kuun lopussa vuoden täyttävä poika❤ Sillon, kun häntä alettiin yrittää keväällä 2020, niin keskustelin paljon täällä ja oli niin tärkeä vertaistuki, kun ei halunnut kauheasti muuten läheisille huudella haaveista. Haluttais kuitenkin vähintään se 2 v. ikäero, niin kesällä aikaisintaan aiotaan ehkäisy (kumi) jättää pois ja ainakin alkuun ehkä enemmän tulee jos tulee. Edellinen tärppäs yk4, ja eihän sitä ikinä tiiä tärppääkö ekasta vai yritetäänkö vuosi tai enemmänkin. Tai onnistuuko ylipäätään. Sen näkee sit. Jännittävää!🤭
 
  • Tykkää
Reactions: nobelius
viiden äiti kuumeilee
Eilen siivoilin kaappeja ja puolet ajasta meni pikkuruisen vaatteiden silittelyyn 😄 ihana jos joskus vielä ne saadaan käyttöön. Mieskin on vähän jo käännytetty kuumeilemaan, puhuu jo pikkuveljestä 🥳

pienessä ikäerossa olis se helppo puoli että kaikki vauvajutut on jo valmiina! Meillä on tytöt 10v ja 11v ja silloin mietin että ei enää ikinä näin pientä ikäeroa! Vauvavuosi oli kieltämättä aika raskas ja täys.
Mutta nyt jälkikäteen just hyvä 👌 aina löytyy kaveri kotoa, vaikka tappelevatkin tietenkin niin silti ovat kyllä kokoajan vain läheisempiä
 
Heips! Hyppään mukaan tänne, kun tuo 2022 vuoden vauva- keskustelu taisi jo vähän kuivua kasaan. Täällä toista yritetään ja yk6 alkoi pari päivää sitten. Toiveissa oli ensin kolmen vuoden ikäero, sitten max neljän vuoden ja no, nyt se on jo reilu neljä vuotta. Mutta, kunhan nyt tärppäisi edes. Ovulaation olen bongannut, mutta minullakin saattaa olla hieman lyhyt luteaalivaihe, kun kp 17 on vasta ovulaatio ja kierto sen 25-28 päivää. Perjantaina asian tiimoilta lääkärikäynti, laajat verikokeet otettu raudanpuutteen kontrollin vuoksi, eikä niissä mitään vikaa. Turhauttavaa, esikoisen kohdalla tärppäsi heti, kun bongasin ovulaation. 😒
 
  • Tykkää
Reactions: nobelius

Yhteistyössä