Haaveena vauva 2023

Tervetuloa uusille :)

Täällä ei mitään uutta... Edelleen koitetaan välttää yhdyntää, kun ehkäisyä ei oo käytössä. Tekis vaan ihan hulluna mieli ja tekis mieli jo aloittaa yritys :LOL:vielä koitetaan malttaa, että la osuis aikaisintaan tammikuun loppuun. Tänään sain töissä sovittua työaikajärjestelyt just tammikuun loppuun, saadaan tämä nyt 6kk hoidettua kotona ainakin sinne asti.
Menkkoja odottelen alkavaksi tän kuun lopussa, pääsisi vähän taas kierrosta perille ennen varsinaisen yrityksen aloitusta.
 
viiden äiti kuumeilee
Tervetuloa uusille

Täällä ei mitään uutta... Edelleen koitetaan välttää yhdyntää, kun ehkäisyä ei oo käytössä. Tekis vaan ihan hulluna mieli ja tekis mieli jo aloittaa yritys vielä koitetaan malttaa, että la osuis aikaisintaan tammikuun loppuun. Tänään sain töissä sovittua työaikajärjestelyt just tammikuun loppuun, saadaan tämä nyt 6kk hoidettua kotona ainakin sinne asti.
Menkkoja odottelen alkavaksi tän kuun lopussa, pääsisi vähän taas kierrosta perille ennen varsinaisen yrityksen aloitusta.
meillä mennään vähän riskillä 😅 tosin viiden lapsen taloudessa niitä kertoja ei kovin montaa tuu, eikä kierto ole vielä käynnistynyt eli olematon mahdollisuus raskautua ”liian aikaisin ” 😂

ajattelitko olla hoitovapaalla tammikuun loppuun vai miten ilmoitit töihin? Mulla on tämä asia ihan auki kun en tiiä miten olisi järkevin. Äitiysloma loppuu kesäkuussa ja sitten pidän kuukauden kesäloman. Jos saan.

Meillä on nyt viikonloppuna pojan 3v synttärit ja haaveilen hänelle pikkuveljeä 4v ikäerolla 🥳😅
 
vierailija
Täällä alkoi kp1 nyt sitten kuitenkin ja päätin siinä samalla toistaiseksi aloittaa e-pillerit. Että odotellaan odotellaan... Näin on helpompi pysyä sovitussa aloitus ajankohdassa
Näin tänään supersöpön pullaposki vauvan ja se ei kauheasti helpottanut kuumeilua
Ne voi sitten sekoittaa kierron kunnolla!
Mieluummin kumi tai jos raskaus ei ole kriisi niin keskeytetty.
Lähinnä jos tarkoitus keväällä /kesällä aloittaa niin itse lopettaisin hormonaalisen 2-3kk ennen että ehtii tasoittumaan hormonit ja kierto.
 
  • Tykkää
Reactions: Sitruunapiirakka
Heips! Hyppään myös tuolta 2022 keskustelusta tälle puolelle, kun alkaa olla mahdollisuus -22 vauvaan olematon. Tai no jos nyt juuri alkaneesta kierrosta tärppäisi, osuisi LA aivan jouluun. :D Mutta toiveita en pidä korkealla. Meille oli tulossa elokuinen, mutta meni tammikuun puolivälissä kesken ja sairastin samaan rytäkkään koronan. Sen jälkeen on menkat loistaneet poissaolollaan ja testit negana. En ole varmaan ikinä ollut menkkojen alusta näin onnellinen kun tänään aamulla. Kropassa tapahtuu jotain! 😅
 
meillä mennään vähän riskillä tosin viiden lapsen taloudessa niitä kertoja ei kovin montaa tuu, eikä kierto ole vielä käynnistynyt eli olematon mahdollisuus raskautua ”liian aikaisin ”

ajattelitko olla hoitovapaalla tammikuun loppuun vai miten ilmoitit töihin? Mulla on tämä asia ihan auki kun en tiiä miten olisi järkevin. Äitiysloma loppuu kesäkuussa ja sitten pidän kuukauden kesäloman. Jos saan.

Meillä on nyt viikonloppuna pojan 3v synttärit ja haaveilen hänelle pikkuveljeä 4v ikäerolla
Palasin töihin jo maaliskuun alussa ja iskä jäi vauvan kanssa nyt kotiin pitämään hoitovapaan loppuun. Iskä palailee kesäkuussa töihin ja minä jään kotiin kesän yli (kesälomaa ja kotihoidon tukea), sitten elo- syyskuun isi lomailee kesälomalla ja isyysvapailla ja hoitaa taas pojan. Tälleen vuorotellaan nyt syyskuun loppuun ja sitten sain sovittua töihin, että limitetään minun ja miehen työvuorot (molemmat ollaan vuorotöissä), pystytään hoitamaan vauva kotona vuoden loppuun ainakin, samalla myös olemaan ykkösluokkalaisen koulun aloituksessa tehokkaasti mukana syksyllä. Aivan huippu, että näin järjestyi! Sit jos tärppää ja la ois tammi- maaliskuussa niin loppuaika on helposti järjesteltävissä eikä vauvakaan menis sitten hoitoon siinä välissä ollenkaan :D
 
Kookos30
Ihana kun täällä alkaa keskustelu vilkastua.

Meillä tilanne ollut nyt se että vaikka pitäisi odottaa vielä yrityksen alkua, ei olla siltikään huolehdittu ehkäisystä viime aikoina. Toisaalta olen tehnyt jo ainakin miljoona ovulaatiotestiä joihin suurimpaan osaan ei ole tullut pienintä haamuakaan testiviivan kohdalle. Tuskinpa suurta mahdollisuutta raskauteen nyt on, mutta ainahan sitä miettii. Ehkä mennään tällä tjot systeemillä ja toukokuussa sitten aloitetaan uudestaan tikuttelut sun muut poppaskonstit. Kuume on kova 😅
 
  • Tykkää
Reactions: nobelius
Tulisin kevyesti mukaan lukemaan ja kirjoittelemaan, mutta listalle en välttämättä haluaisi. Tilanne on siis sellainen, että viimeisen 4kk sisällä on ollut km rv 10 ja rv 11. Kumpikin tärpännyt luomusti toisesta kierrosta, olemassa olevat lapset saatu pco:n vuoksi lääkeavusteisesti. Ikää on 40 ja viides hartaasti toiveissa..
 
  • Tykkää
Reactions: 1981 ja nobelius
Jos minäkin hiljalleen tänne, ei toiveet enää kovin korkealla ole tämän vuoden puolelle. Jouluvauva olisi mahdollinen kuten sullakin @senya mutta saapa nähdä....
Meillä yritys alkanut viime kesänä, tärppi 8/21 ja keskeytynut km todettu nt ultrassa lokakuussa. Sen jälkeen on sit menkat olleet olemattomat kuten kohdun limakalvokin. Tässä kierrossa oli "jo" 5mm ennen ovista 🙄 Nostin e-vitamiiniannosta nyt vielä lisää, jos siitä jotain apua olisi, jää nähtäväksi.
Mulla on kaksi lähes täysi-ikästä jo, puolisolla ei eli eka yhteinen mitä yritetään. Ikää jo 36, kesällä 37v joten ei tässä aikaa ole hukattavaksi. Alan soittelemaan julkisen lapsettomuuspolille nyt kun keskenmenosta tulee 6kk.
 
  • Tykkää
Reactions: nobelius
vauvakuume7
Heipähei!
Liityn mukaan joukkoonne, täällä kuumeillaan nro seiskasta. 😇
Nuorin on puolivuotias, imetän ja syön minipillereitä vielä. Tarkoitus olisi pari laattaa vielä syödä ja jos oon saanut miehen pään käännettyä, niin kesäkuun alussa alkaisi tjot. Mies on sellanen ehkäentiiäjoo, kuitenkin tässä kesän aikana olisi tarkoitus jättää ehkäisy pois. Menen hetkeksi ainakin töihin äippäloman jälkeen, ennen kun alkaisi uusi äloma. 🙂
 
  • Rakkaus
Reactions: Tiutau13
Heipähei!
Liityn mukaan joukkoonne, täällä kuumeillaan nro seiskasta.
Nuorin on puolivuotias, imetän ja syön minipillereitä vielä. Tarkoitus olisi pari laattaa vielä syödä ja jos oon saanut miehen pään käännettyä, niin kesäkuun alussa alkaisi tjot. Mies on sellanen ehkäentiiäjoo, kuitenkin tässä kesän aikana olisi tarkoitus jättää ehkäisy pois. Menen hetkeksi ainakin töihin äippäloman jälkeen, ennen kun alkaisi uusi äloma.
Ihanan paljon lapsia siunaantunut teille!🥰 saanko kysyä minkä tyyppistä työtä teet? 🤗 muutkin saavat vastata, mielenkiinnolla lukisin! Ei nyt työpaikkaa tarvitse kertoa mutta ala ja työmuoto ( päivätyö, 2-vuoro, 3-vuoro, osa-aika jnejne) 😄 itse olen teollisuusalalla tuotannontyöntekijänä 3-vuorotyössä 😅

Oon tässä muutamana päivänä huomannu haaveilevani jopa vähän isommasta lapsikatraasta, kolmas haaveissa vasta kuitenkin (itsellisenä)😄 lapsilukua rajoittaa myös synnytystapa , sektio. 2 sektiota jo takana, 3 on sellainen mukavuusalueen raja synnytyslääkärin mielestä täällä 😅 siitä eteenpäin puhui että olisi jopa riskiraskaus , toki yksilöllistä tämäkin! Pienenä puhuin aina 4 lapsesta , kai se ajatus tuli omasta perheestä kun itsellä on 3 sisarusta 🤗
 
  • Rakkaus
Reactions: nobelius
Mulla ihan hirrrrvee vauvakuume päällä ja yritän pitää jalat ristissä vielä kuukauden ajan ennenkö aletaan tositoimiin 😆

Mä oon eskariopena töissä, eli töiden kannalta paras aika vauvan tulolle olisi kesä niin ei tarvisi uutta opea etsiä kesken kauden. No eipä voi mitään jos tärppi käy nopsaan ja la osuu alkuvuodelle.
 
vauvakuume7
Ihanan paljon lapsia siunaantunut teille! saanko kysyä minkä tyyppistä työtä teet? muutkin saavat vastata, mielenkiinnolla lukisin! Ei nyt työpaikkaa tarvitse kertoa mutta ala ja työmuoto ( päivätyö, 2-vuoro, 3-vuoro, osa-aika jnejne) itse olen teollisuusalalla tuotannontyöntekijänä 3-vuorotyössä
Hoidan vanhuksia ympärivuorokautisessa palvelutalossa ja teen pelkkää yövuoroa. Mä tuun aamulla töistä, niin mies on vienyt pienet hoitoon ja isommat lähtee kouluun, kun herään isot tulee koulusta ja haen pienet hoidosta. Kun lapset menee nukkumaan, niin itse lähden töihin. Eli kukaan ei häviä mitään. 😁
 
Ihanan paljon lapsia siunaantunut teille! saanko kysyä minkä tyyppistä työtä teet? muutkin saavat vastata, mielenkiinnolla lukisin! Ei nyt työpaikkaa tarvitse kertoa mutta ala ja työmuoto ( päivätyö, 2-vuoro, 3-vuoro, osa-aika jnejne) itse olen teollisuusalalla tuotannontyöntekijänä 3-vuorotyössä

Oon tässä muutamana päivänä huomannu haaveilevani jopa vähän isommasta lapsikatraasta, kolmas haaveissa vasta kuitenkin (itsellisenä) lapsilukua rajoittaa myös synnytystapa , sektio. 2 sektiota jo takana, 3 on sellainen mukavuusalueen raja synnytyslääkärin mielestä täällä siitä eteenpäin puhui että olisi jopa riskiraskaus , toki yksilöllistä tämäkin! Pienenä puhuin aina 4 lapsesta , kai se ajatus tuli omasta perheestä kun itsellä on 3 sisarusta
Minä ja mies tehdään 3-vuorotyötä, minulla kolme päivää töitä, lepopäivä ja kaksi vapaata, miehellä kaksi töitä, lepopäivä ja kaksi vapaata. Vakituisessa työssa ollaan ja minäkin jo kohta 10vuotta ollut samassa työpaikassa. Ansiotasoa ollaan hilattu ylöspäin ja tuet onneksi nyt kelalta jo ihan kohtuulliset vanhempainvapailla, ei mitään ongelmaa pärjätä tuilla vanhempainvapaan ajan. Omassa asutaan ja lainat saadaan tarvittaessa koroille, mukavasti saa tingittyä arjen menoista, jos tulee tarvetta.
Juuri sain työnantajan kanssa neuvoteltua syksylle työaikajärjestelyjä, että saadaan hoidettua mukavasti esikoisen koulun aloitus ja vauva vielä kotona. Taloudellisesti on järkevää kun pääsee vielä käymään töissä, eikä tarvitse jäädä kotiin pelkällä kotihoidontuella siinä vaiheessa. Jätetään se kotiin jäämis optio vielä tämän nyt kuumeilussa olevan vauvan kohdalle :) Saadan sitten kotihoidontuki vielä palkan lisäksi, kun vauva hoidetaan kotona.
Sitten on kyllä meidän lapsiluku täynnä ja on kiva jättää taloudellinen mahdollisuus viimeisen lapsen kohdalle, jos jompikumpi meistä haluaa silloin jäädä pidemmäksi aikaa kotiin.
 
  • Rakkaus
Reactions: Tiutau13
Tässä kierrossa tuli hyödynnettyä ovis aika hyvin. Ihan tarkkaan en kyllä tiedä millon ovuloin, kun on aika epäsäännöllinen kierto ja ei ole mitään selkeitä oireita. Katsotaan miten käy.
Jos ei tällä tyylillä tule kesään mennessä raskaaksi niin sitten voisin hankkia ovulaatiotestejä.
Mä oon elintarvikealan tehtaassa töissä 2-vuorotyössä. Edellisen raskauden olin kyllä kokonaan sairaslomalla hyperemeesin takia. Ärsyttää kun tässä välissä on kerennyt muuttua se vanhempainrahan laskeminen. Nyt kun katsotaan edeltävän vuoden tulot niin sairasloma tulee siihen mukaan, joten saan tosi huonoa rahaa sitten😞
 
  • Tykkää
Reactions: Tiutau13
viiden äiti kuumeilee
Heipähei!
Liityn mukaan joukkoonne, täällä kuumeillaan nro seiskasta.
Nuorin on puolivuotias, imetän ja syön minipillereitä vielä. Tarkoitus olisi pari laattaa vielä syödä ja jos oon saanut miehen pään käännettyä, niin kesäkuun alussa alkaisi tjot. Mies on sellanen ehkäentiiäjoo, kuitenkin tässä kesän aikana olisi tarkoitus jättää ehkäisy pois. Menen hetkeksi ainakin töihin äippäloman jälkeen, ennen kun alkaisi uusi äloma.
onpa ihanan iso perhe teillä 💪

meillä myös puolivuotias ja miehen ”käännytys” vielä vähän kesken 🙈 tarkoitus myös kesän aikana aloitella yrittäminen. Jos siis mies on samaa mieltä.
Mä olen töissä huonekaluliikkeessä sisustusmyyjänä. Vähän työntekijöitä ja myös varastossa ollaan niin painavia nosteluita tulisi päivittäin, näiltä ei voi välttyä joten voipi olla etten olisi töissä äitiyslomaan asti. Nyt uudistuksen jälkeen varhennettu ä.loma ei ilmeisesti enää ole mahdollista? 🧐
 
viiden äiti kuumeilee
Tässä kierrossa tuli hyödynnettyä ovis aika hyvin. Ihan tarkkaan en kyllä tiedä millon ovuloin, kun on aika epäsäännöllinen kierto ja ei ole mitään selkeitä oireita. Katsotaan miten käy.
Jos ei tällä tyylillä tule kesään mennessä raskaaksi niin sitten voisin hankkia ovulaatiotestejä.
Mä oon elintarvikealan tehtaassa töissä 2-vuorotyössä. Edellisen raskauden olin kyllä kokonaan sairaslomalla hyperemeesin takia. Ärsyttää kun tässä välissä on kerennyt muuttua se vanhempainrahan laskeminen. Nyt kun katsotaan edeltävän vuoden tulot niin sairasloma tulee siihen mukaan, joten saan tosi huonoa rahaa sitten
Oliko näin että jos tuon vuoden aikana on jotakin erikoista esim sairasloma niin tulot voidaan katsoa viim 3kk mukaan?
 
Joo ärsyttävää kyllä tuo uus tapa laskea äit.pvraha! Olin myös 10 ja 15 vkoa sairaslomalla supistuksien takia molemmissa raskauksissa.
Kelan sivuilla lukee että sairaslomaetuus otetaan jotenkin huomioon laskennallisesti verrattain työtuloon mutta on kyllä niin vaikeasti selitetty ettei mee mulla ainakaan jakeluun 😅
 
Minäkin siirryn tänne, kun eipä tästäkään kierrosta tainnut plussaa tulla.. Meillä ennestään kolme lasta, neljättä kuumeillaan ja kesken meni tuossa syksyllä ja kaavinnan kautta. Nyt yk 7 eikä vielä plussaa.. Meillä aikaisemmat raskaudet alkaneet lähes heti, niin outoa että nyt kestää, mutta onhan tässä tullut ikääkin lisää vuosien aikana joten sekin voi vaikuttaa ja joskus se vaan muuten vaan ottaa aikansa.. 🙂
 
Mulla ekassa raskaudessa vanhempainraha katsottiin viimeisen 6kk tulojen mukaan kun tulot oli yli 20% paremmat kun edellisenä verovuona. Silloin otettiin sairasloma huomioon ja katsottiin sitä edeltävältä ajalta. Nyt oon vaan hyperemeesi fb-ryhmästä lukenut, että tässä uudessa tavassa ei huomioitaisi sairaslomaa. Ihan varmaksi en siis tiedä. Kelan sivuja hankala tulkita😅
 
Hei!

Voisin liittyä tähän keskusteluun. Yritin tuohon tän vuoden ketjuun joskus aikaisemmin, mutta putosin kärryiltä ja ei jotenkin lähtenyt sujumaan tuo kirjoittelu. Nyt siis uusi yritys!

Meillä siis toinen haaveissa ja yritystä takana reilu vuosi. Alun perin toive oli pienellä ikäerolla ja etten menisi töihin välissä. No koska tämä lapsen saanti ei ole meidän kohdalla mikään helppo juttu, vaikka kuinka toivoin raskauden korjanneen mikä ikinä olikaan ongelmana. Esikoista yritettiin vähän vajaa 2 1/2 vuotta, lapsettomuushoidoissa ehdittiin olla melkein vuosi ja oli IVF alkamassa, kun tuo rakas pieni ihminen ilmoitti tulevansa. Varmaksi ei tiedetä mikä ongelma on, ovulaatio häiriötä silloin hoidettiin. Kovasti aina olen suurperhettä toivonut, mutta alkanut nyt tekemään töitä sen eteen, että hyväksyn lapsiluvun jäävän pieneksi.
Joten (positiivisen) kateellisena luen teidän viestejä joilla on jo viides tai kuudes toiveissa!

Meillä olisi edessä hakeutuminen takaisin julkiselle lapsettomuushoitoihin. Toki olen alkanut pelkäämään, että meitä ei sinne enää oteta...
 
Viimeksi muokattu:
viiden äiti kuumeilee
Hei!

Voisin liittyä tähän keskusteluun. Yritin tuohon tän vuoden ketjuun joskus aikaisemmin, mutta putosin kärryiltä ja ei jotenkin lähtenyt sujumaan tuo kirjoittelu. Nyt siis uusi yritys!

Meillä siis toinen haaveissa ja yritystä takana reilu vuosi. Alun perin toive oli pienellä ikäerolla ja etten menisi töihin välissä. No koska tämä lapsen saanti ei ole meidän kohdalla mikään helppo juttu, vaikka kuinka toivoin raskauden korjanneen mikä ikinä olikaan ongelmana. Esikoista yritettiin vähän vajaa 2 1/2 vuotta, lapsettomuushoidoissa ehdittiin olla melkein vuosi ja oli IVF alkamassa, kun tuo rakas pieni ihminen ilmoitti tulevansa. Varmaksi ei tiedetä mikä ongelma on, ovulaatio häiriötä silloin hoidettiin. Kovasti aina olen suurperhettä toivonut, mutta alkanut nyt tekemään töitä sen eteen, että hyväksyn lapsiluvun jäävän pieneksi.
Joten (positiivisen) kateellisena luen teidän viestejä joilla on jo viides tai kuudes toiveissa!

Meillä olisi edessä hakeutuminen takaisin julkiselle lapsettomuushoitoihin. Toki olen alkanut pelkäämään, että meitä ei sinne enää oteta...
💕 tsemppiä ja jaksamista hoitojen aloitukseen!
mä en 10 vuotta sitten olisi osannut kuvitella itseäni suurperheen äitinä, mutta nää on tulleet ”ehkä vielä 1” ajatuksella ja nyt oon super kiitollinen jokaisesta

mä täytän 36 tänä vuonna ja oma ikä painaa vähän takaraivossa, vieläkö raskaudun helposti ja vieläkö saataisiin terve vauva. Viime raskaus oli todella raskas loppuajasta kaikkine vaivoineen joten tiedän että jos vauvaa päästään odottelemaan niin talvi tulee olemaan hankala, miten jaksan raskaana reilu1v n kanssa jne mietintöjä ..
 

Yhteistyössä