Gynekologin tutkimus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ilves
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

ilves

Vieras
Pelottaako/sattuuko teitä gynogologinen tutkimus? Tai mitä ajattelette siitä, millasia kokemuksia teillä on?

Jännittää kun ensimmäinen seurantakäynti ensi kuussa ja eka gynekologin tutkimus oli jotain niin kauheeta. (oon vie neitsyt)

Vatsakipujen takia olin siis yön päivystyksessä ja seuraavana päivänä jouduin gynekologille, ei ees hirveesti jännittäny kun tuli niin nopeesti ja halusin vaan kotiin.

spekula sattu ihan hirveesti, oli pakko huutaa, mutta sai se jonkun kokeen otettua.
ultra ei onneks ihan niin paljon sattunu, mutta en ymmärrä kyllä miks sen piti kattoo sillä ultaralla niin monta kertaa.
oli kauheeta olla siinä kun ei tienny yhtään mitä tapahtuu, tuntu vaan et hoitajat koko ajan vaihtu, ja tuli eri ihmisiä (kaikki oli kyllä mukavia) sit lopuks erikoislääkäri tuli vielä kattoon, se onneks katto ultralla sitten peräsuolen kautta, joka ei sattunu melkein yhtään mikä helpotus.

lyöty sit kasvain/kysta munasarjasta olin vähän sekasin, myöhemmin yks ihana hoitaja tuli jutteleen ja kertoon kaikkee.

Sori kun tuli näin pitkä kertomus.

Eihän se niitä mielijuttuja ole, menee samaan sarjaan hammaslääkärin ja mammografian kanssa. Kaikki epämukavia mutta pakollisia jos haluaa huolehtia terveydestään.

Todennäköisesti nyt kun vaivasi on tiedossa, ei enää tarvita niin perusteellista tutkimusta kuin viimeksi vaan katsotaan vaan onko kysta hävinnyt. Senkin takia sinulla tutkimus sattui kun siellä oli se kysta. Itsellänikin on ollut (se leikattiin sitten pois) ja juuri kovien kipujen takia hakeuduin lääkäriin. Kun on jo valmiiksi kipuja niin tutkimus sattuu ja sitä jännittää vielä enemmän ja sitten taas sattuu vielä enemmän.

Nyt olisi mahdollista ottaa yhteyttä sinne polille (?) tai missä jälkitarkastus onkin ja kertoa hyvissä ajoin asiasi, että nyt jo jännittää ja kysyä jos voisit saada jonkun pienen "humauksen" lääkityksen, joka rauhoittaa ennen tutkimusta. Ellei tämä ole mahdollista tai et halua ottaa sinne yhteyttä, kysy neuvoa mitä voit tehdä/ota pari buranaa vartti ennen tutkimusta ja/tai ota äitisi tai joku kaveri mukaan sinne odotushuoneeseen.

Ikäviä mutta pakollisia nämä jutut, tsemppiä vaan.

Minulle gyne neuvoi tulemaan tarkastukseen kuukautisten loppumisen jälkeen: silloin tutkimukset tuntuvat eli sattuvat vähemmän. Ja totta se on eli olisikohan hormoneilla jotakin vaikutusta tuntoherkkyyteen.

Ei spekulan pitäisi sattua jos se on oikean kokoinen, niitä on eri kokoisia, toiset vähän isompia ja toiset pienempiä. Onkohan sinulla käytetty isokokoista spekulaa. Voi pyytää että käytetään pienintä mahdollista, ja pyytää lopettamaan jos sattuu kovin paljon. Kummallisen paljon kokeita sinulle kyllä tehtiin, mutta hyvä että saatiin selville mikä vaivaa. Ja jos olet vielä neitsyt, niin lääkäreiden ei pitäisi tehdä tutkimusta spekulalla tai sisäultralla. Kerroitko etukäteen että olet neitsyt?

Ei spekulan pitäisi sattua jos se on oikean kokoinen, niitä on eri kokoisia, toiset vähän isompia ja toiset pienempiä. Onkohan sinulla käytetty isokokoista spekulaa. Voi pyytää että käytetään pienintä mahdollista, ja pyytää lopettamaan jos sattuu kovin paljon. Kummallisen paljon kokeita sinulle kyllä tehtiin, mutta hyvä että saatiin selville mikä vaivaa. Ja jos olet vielä neitsyt, niin lääkäreiden ei pitäisi tehdä tutkimusta spekulalla tai sisäultralla. Kerroitko etukäteen että olet neitsyt?
Ensin tais olla isompi, mutta sitten vaihto pienenpään kun huomas että sattuu, eikä varmaan saanu sillä. kerroin kyllä, että oon neitsyt, mut luulen et oli ehkä pakko kattoo et saa tietää mikä on, tai en tiiä?

Mietinkin kans tota että onkohan se voinu johtua siitä kasvaimestakin että sattu niin paljon, kun se oli kuitenkin aika iso(20-15cm)

Viimeksi muokattu:
Mietinkin kans tota että onkohan se voinu johtua siitä kasvaimestakin että sattu niin paljon, kun se oli kuitenkin aika iso(20-15cm)

Varmasti vaikutti, se oli kuitenkin aika iso ja painoi siellä. Minulla esim. yhdyntä aina sattui niin vietävästi - kova viiltävä kipu ja oli pakko keskeyttää mutten tiennyt mistä se johtuu kunnes sitten lääkärillä selvisi. Itselläni oli "appelsiinin" kokoinen kun se leikattiin. Se oli jo 80-luvulla, nykyään on konstit jo toiset ja tehdään tähystyksessä ym. itselläni vielä tehtiin kunnon avoleikkaus ja munasarja jouduttiin kokonaan poistamaan, se oli revennyt. Ei kylläkään estänyt lasten saantia myöhemmin ;)

Viimeksi muokattu:
Kannattaa minusta valita luottolääkäri suositusten ja oman kokemuksen perusteella, sellainen helläkätinen joka kuuntelee ja ottaa toiveet huomioon, käyttää pieniä välineitä pyytämättäkin. Kannattaa jo aikaa varatessaan kysellä asiasta ja esittää toivomuksensa. Aina voi myös sanoa, että lopetetaan tähän, jos tuntuu pahalta - sinun asiastasihan on kyse - ja lääkäriä voi sitten vaihtaakin. Voit pyytää netissä perusteltuja suosituksia paikkakuntasi gyneistä. Laadusta kannattaa vähän maksaakin, eli yksityinen on hyvä vaihtoehto.

Varmasti vaikutti, se oli kuitenkin aika iso ja painoi siellä. Minulla esim. yhdyntä aina sattui niin vietävästi - kova viiltävä kipu ja oli pakko keskeyttää mutten tiennyt mistä se johtuu kunnes sitten lääkärillä selvisi. Itselläni oli "appelsiinin" kokoinen kun se leikattiin. Se oli jo 80-luvulla, nykyään on konstit jo toiset ja tehdään tähystyksessä ym. itselläni vielä tehtiin kunnon avoleikkaus ja munasarja jouduttiin kokonaan poistamaan, se oli revennyt. Ei kylläkään estänyt lasten saantia myöhemmin ;)

Okei, ajattelinkin et oisko voinu juhtua siitä että sattu niin vietävän paljon, jos ens kerralla, ei sattuis sit niin paljoa. oliko sulla muuten jälkitarkastuksia ton jälkeen? mietin vaan et miten sulla seurattiin yms sitä. mullakin jouduttiin poistaan toinen munasarja ja jotain muutakin, kun oli kiertyny, lääkäri kans sano et ei pitäis vaikuttaa.

lääkäriin en kyllä pysty vaikuttaan kun seuranta on kunnalisella/yliopistollisessa sairaalassa.

Viimeksi muokattu:
Mutta luulen että kipuun vaikutti sekin ehkä et oon vielä neitsyt.

Sanot vain sitten lääkärissä hoitajalle tai lääkärille, että viime tutkimus teki niin kipeää, että nyt jännittää todella paljon. parempi, jos soitat hoitajalle jo etukäteen. Siellä voi saada vaikka rauhoittavaa, jos liikaa jännittää (toki riippuu paljon sairaalan käytännöistä). Kunhan et tee sitä virhettä ettet sano mitään, sillä lääkärikään ei voi tietää että jännittää, jos siitä ei sano.

ei se gynekologinen tutkimus kenenkään mielestä mitään hauskaa ole, mutta kipuun auttaa se, ett koitat olla keskittymättä siihen, että alapäätäsi tutkitaan tai miltä siellä tuntuu. Keskity sen sijaan vaikka tarkkailemaan hengitystäsi ja laske sisäänhengityksiä. Hengitä rauhallisesti ja syvään ja samalla lasket hitaasti: yyyyyyyksiiiii.... kaaaaaaaksiiii.... siten kiinnität pakosti huomiota hengityksessi etkä siihen tutkimukseen ja rauhallinen hegitysrytmi saa alapäänkin lihakset rentoutumaan ja näin ei kipua tunnu niin paljon. Joskus ei lainkaan.

Viimeksi muokattu:
Okei, ajattelinkin et oisko voinu juhtua siitä että sattu niin vietävän paljon, jos ens kerralla, ei sattuis sit niin paljoa. oliko sulla muuten jälkitarkastuksia ton jälkeen? mietin vaan et miten sulla seurattiin yms sitä. mullakin jouduttiin poistaan toinen munasarja ja jotain muutakin, kun oli kiertyny, lääkäri kans sano et ei pitäis vaikuttaa.

lääkäriin en kyllä pysty vaikuttaan kun seuranta on kunnalisella/yliopistollisessa sairaalassa.

Voi kun muistaisin mutta en kyllä jaksa muistaa, vuosi oli jotain kivi ja kirves 86-87. Varmastikin jälkitarkastus oli kun olin kuitenkin useamman päivän sairaalahoidossa? Minut on operoitu useammankin kerran eri puolilta, että sairaalakäyntejä on ....

Kyllä siitä selviät, ota ainakin pari buranaa vähän ennen ja kaveri mukaan. Palkitse itsesi jollain kivalla käynnin jälkeen ;)

Viimeksi muokattu:
Voi kun muistaisin mutta en kyllä jaksa muistaa, Varmastikin jälkitarkastus oli kun olin kuitenkin useamman päivän sairaalahoidossa? Minut on operoitu useammankin kerran eri puolilta, että sairaalakäyntejä on ....

Kyllä siitä selviät, ota ainakin pari buranaa vähän ennen ja kaveri mukaan. Palkitse itsesi jollain kivalla käynnin jälkeen ;)

Kyllä mä siitä varmaankin hyvin selviin, ensimmäinen kerta on varmaan pahin(vaikkei sa aluks paljoo jännittäny) jos se kauhee kpu ois johtunu vaikka sit siitä kystasta, eikä sattuis niin paljoo, mulla noita tarkastuksia tulee oleen enemmänkin sitten kun otettiin 3 vuoden seuraantaan, ihan hyvä kyllä.

Viimeksi muokattu:
Nyt on käynti takana, eikä sattunukkaan hirveesti ultras onneks vaan eikä tehty sisätutkimusta, ja vielä peräsuolen kautta niin ei sattunu kun ihan vähän.

Gynekologikin oli mukava :) sama joka leikkaskin.

Kävin ensimmäisen kerran gynekologilla vasta muutama vuosi sitten. Ihan semmoisessa perustutkimuksessa eli eivät ottaneet mitään näytteitä. Pelkäsin kauheasti, että se sattuu. YTHS:llä ne kuitenkin onneksi käyttää muovista sitä avaushärpäkettä ja liukkaria niin se operaatio EI TUNTUNUT MILTÄÄN. En oikeasti tiennyt yhtään mitä se tekee. :D Hengitin vaan rauhallisesti ja olin ihan rentona. Älä siis turhaan pelkää. :)

Yhteistyössä