Galluppi! Onko sinua imetetty vai oletko "korvikelapsi"?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
Alkuperäinen kirjoittaja ei jaksa:
ja taas lässyn lässyn. Ap ei tainnut kysyy sun mileipidettä, vai kuinka?

Eikös gallupilla just pitäisikin kysyä mielipidettä?

gallupin kysymys tais olla:
ei se että mikä on parasta ravintoa lapselle!

Siis mua on imetetty 2,5 vuotiaaksi asti.
Kamalaa, en ymmärrä äitiäni...
Mulla on astma mutta ei mitään allergioita ja sairastelen normaalisti, en paljon enkä vähääkään.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jos olet saanut korvikkeita,niin tunnetko itsesi tavallista typerämmäksi? Oletko moniallergikko? Tai tunnetko että olet epäonnistunut elämässäsi koska et ole saanut rintamaitoa?

Jos sinua on imetetty,niin oletko koskaan ollut kipeänä? Tunnetko itsesi muita älykkäämmäksi? Menestytkö elämässäsi korvikesisariasi paremmin?

Ja kaikki vastaamaan,tiimarivihko on avoinna.

Sekä että. Alkuun sain rintamaitoa, mut enimmäkseen sit kuiten korviketta.

En koe itteäni tavallista typerämmäks, vaikka vähän hitaalla välillä käynkin. :D Itse asiassa tiiän, että mun äo on keskimäärästä parempi.

Moniallergikko oon, mut suuri osa niistä on ristikkäisallergioita eli oireilee vaan koivun siitepölyaikaan.

En koe epäonnistuneeni elämässäni. Jos kokisin, en syttäis siitä korviketta... Kyllä ne syyt löytyis ihan muualta.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja hmmm..:
On täysimetetty puolivuotiaaksi. Ei ole allergioita. Muut kysymykset eivät ole oleellisia.

Äidinmaito on aina paras mahdollinen vaihtoehto. Kuka äiti ei haluaisi ainakin yrittää antaa lapselleen parasta mahdollista lähtökohtaa..? Jos se imetys ei sitten onnistu, niin sitten ei eikä siinä ole mitään ongelmaa!

Tuo on fakta.

olkoon vaan fakta, mutta se ei ollu gallupin aihe.

- imetetty 1,5 kk, sen jälkeen korviketta
- äiti on tupakoinut koko raskaus- ja imetysajan (olen vm. -67)
- minulla ei ole allergioita, lapsena on ollut jatkuvat korvatulehdukset ja angiinat
- hyvät hampaat (en kyllä tiedä miten tämä liittyy imettämiseen)
- älykkyys tavallinen

Imetetty. Sairastan harvoin. Hyvä jos edes flunssaa kerran tai kaks vuodessa. Seki tosi lievää. Hampaat on oikein hyvässä kunnossa. Ei muita allergioita kuin lievää nikkeliherkkyyttä. En ole sen älykkäämpi kuin muut. Elämässä pärjään vähän huonommin kuin jotku muut, riippuen toki vähä miltä kantilta katsoo. Älyyn ja pärjäämiseen vaikuttaa eri asiat kuin imettäminen. Toki se voi auttaa siinä välillisesti.

Alkuperäinen kirjoittaja Candide:

Eikös gallupilla just pitäisikin kysyä mielipidettä?

gallupin kysymys tais olla:
ei se että mikä on parasta ravintoa lapselle!

Aivan, mutta gallup tarkoittaa mielipidetiedustelua, joten tämän avauksen ei olisi pitänyt olla gallup niin ollen :D Onhan täällä koko ajan "gallupeja" ja joskus harvoin myös gallupeja.

Minä olen korvikelapsi, eikä oo heinänuhaa kummempaa. Lapsena sairastin pahan korvatulehduskierteen, mutta en sitten tiije johtuiko se korvikkeesta tai jostain muusta. Omia lapsia oon kyllä imettänyt, tai oikeastaan lypsänyt maidon, kun imetys ei onnistunut millään (nännit ruvella, eikä veren tulo ei lakannut yli kuukauden imetyksen jälkeen ja niin kova kipu, että jopa kävlelyn aiheuttama tärähtely sattui ). Eka sai omaa maitoa 10 kk ja kuopus 7 kk.

imetetty on,en tosin muista kuinka pitkälle. Sairastellut ihan tavallisesti,rokot,flunssat mut korvatulehduta,keuhkokataria ei ole ikinä ollut ja tuo järki toimii vaihtelevasti....joskus siis kiristää pipaa ja toisinaan ei,hih!

sekä että imetetty mutta myös sain korviketta 3kk ikäsestä+kiinteitä.....allergiaa ei ole,ekan kerran olin sairaalassa 1kk ikäsenä flunssan takia sairastin useita flunssia myös korvatulehduskierre alkoi alle vuoden ikäsenä..keuhkokuumeen sairastin 6kk ikäsenä.
kehityin ihan normaliin tahtiin.

Minua on imetetty 4kk. Sen jälkeen olen ollut korvikkeella. Maito kuulemma vain loppui. Tosin äiti sanoi että mitään imetysohjausta ei ollut eikä ollut puhetta tiheänimun kausista ym.
Olen sairastanut lastentauteja ja pari korvatulehdusta ja nuhakuumeita. Olen sairastanut todella harvoin lapsena. Antibioottikuureja olen syönyt ennen 20 ikävuotta ehkä viisi... 20v jälkeen sitten kyllä saman verran ja ylikin :whistle: Minulla on ristiallergia joka on puhjennut murrosiässä. Ja myöhemmin aikuisiässä on tullut eläinallergioita.

Pikkuveljeäni äitini imetti vain alle 1kk ja veli oli aina sairas. Krooninen kehkoputkentulehdus ja korvatulehduksia toisen perään. Äiti ei nukkunut oikeastaan yhtään 3 vuoteen ja painoi valvomisen ja stressin vuoksi laihimmillaan ollessaan 35kg. Mutta veljellä ei ole mitään allergioita.

Mutta se onko asiaan vaikuttanut imetys tai sen puute on hankala tietää. Nämä asiat eivät koskaan ole mustavalkoisia.

Alkuperäinen kirjoittaja olkinalle:
Ap ilmeisesti ainakaan itse ei ole imettänyt :whistle:

Olen imettänyt :) Ja tosiaan aloituksen sävy oli aika hyökkäävä,mutta tarkoituksena oli kartoittaa aikuisikään ehtineiden eroja imetettyjen ja korvikkeita saaneiden välillä. Tiedän,että äidinmaito on vauvan parasta ravintoa jne,mutta miten imetys vaikuttaa loppuelämään sen enempää kuin korvikekkaan. Osa ihmisistä ei varmaan edes tiedä mitä ovat vauvana syöneet eikä se ole vaikuttanut heidän elämäänsä millään lailla. Äidinmaidon terveydelliset vaikutukset ovat tutkitusti kiistattomat,mutta ei korvikekkaan HUONOA ravintoa ole. Gallupin idean sain eräiden palstalaisten väitöksistä,että korvikelapsista tulee keskimääräistä tyhmempiä tai että imettämättömyys on lapsen pahoinpitelyä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jos olet saanut korvikkeita,niin tunnetko itsesi tavallista typerämmäksi? Oletko moniallergikko? Tai tunnetko että olet epäonnistunut elämässäsi koska et ole saanut rintamaitoa?
Jos sinua on imetetty,niin oletko koskaan ollut kipeänä? Tunnetko itsesi muita älykkäämmäksi? Menestytkö elämässäsi korvikesisariasi paremmin?
Ja kaikki vastaamaan,tiimarivihko on avoinna.

- Imetetty varmaan muutama viikko ja sitten korviketta (70-luvulla).
- En tunne itseäni tavallista typerämmäksi. Olen erittäin älykäs. Menestynyt sekä kouluissa (yli ysin ka, L:n paperit, akateeminen tutkinto) että työelämässä (hyvä työ, hyvä palkka). Itsetunto kohdillaan.
- Ei mitään allergioita tai perussairauksia, sairastelen tosi vähän yleensäkin.
- En tunne olevani epäonnistunut, vaikkei minua ole imetetty pitkään. Olen saanut paljon hoivaa ja läheisyyttä ja hyvän kasvatuksen. Olen täyspäinen, sosiaalisesti normaali, onnellinen ja tunne-elämältäni tasapainoinen :)

Alkuun rintamaidolla, mutta aika pian siirrytty korvikkeiisin. Olisiko ollut parin kuukauden iässä -tai eiemmin. Minulla on atooppinen iho, laktoosi-intoleranssi lisäksi viljat aiheuttavat minulle iho-oireita vaikka vilja-allergiaa minulla ei testien mukaan ole. Fiksu olen matemaattisloogisesta sekä tunneälyltäni. Muisti on huono: esim koulussa reaaliaineissa en pärjännyt, koska normaali lukemisella en saa muistiini riittävästi asioita. Vähän hutilus, kirjoitusvirheitä sattuu paljon ja "hukkaan" aina kaikki varmaan talteen.

Mun henkilökohtainen teoria on (en tiedä onko tutkimuksia), että laktoosi-intoleranssin yleisyys (ehkä keliankin) selittyy ainakin osaltaan liian aikaisin aloitetulla "vieraalla" ruualla. (Eli lehmänmaidolla ja/tai kiinteillä)

Osittain imetetty vain 1,5kk ja korvikkeita sekä esim. appelsiinimehua on syötetty siitä asti. Älykkyydestä en osaa sanoa, mutta ainakin allergioita on. Toisaalta niin on allergioita lapsillanikin, joita on imetetty väintään 1v asti.

Alkuperäinen kirjoittaja :):
Mun henkilökohtainen teoria on (en tiedä onko tutkimuksia), että laktoosi-intoleranssin yleisyys (ehkä keliankin) selittyy ainakin osaltaan liian aikaisin aloitetulla "vieraalla" ruualla. (Eli lehmänmaidolla ja/tai kiinteillä)

Mä taas olen enemmän perintötekijöiden kannalla, koska itselläni ja lapsellani on samanlainen laktoosivaiva, vaikka itse olen korvikelapsi ja tosiaan appelsiinimehu kuului siinä vaiheessa yleisesti pienille vauvoille annettavaksi ja soseetkin on aloitettu viimeistään 3kk iässä. Ja lapseni on saanut rintaa lähes 2v, josta ensimmäiset 6kk on ollut pelkällä maidollani.

2kk imetetty, sen jälkeen lehmänmaitoa omista lehmistä. Ei allergioita, äly normaali (?). Mulla ja 2 sisaruksella asiat kaikilla samoin, 2 meistä oli pienenä korvakierre, 1 muita selvästi älykkäämpi. Terveitä ollaan kaikki.

Yhteistyössä