Gallup: Miksi ET käytä kuukuppia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Turmaliini:
Itse asiassa kuukuppi on paljon hygieenisempi kuin tamponit tai siteet.

"Kuppi ei haudo, haise, hiosta, hankaa, ärsytä, kuivata limakalvoja eikä juurikaan tunnu. Kertakäyttöisten siteiden sisältämien kemikaalien mahdollisesti aiheuttamasta allergiastakaan ei tarvitse kupinkäyttäjän kantaa huolta. Lisäksi monet kupin käyttäjät ovat sanoneet, että kuukautiskuppi sai heidän hiivatulehduskierteensä katkeamaan.

Vaikka kuppi ei olekaan kertakäyttöinen, se on terveyden kannalta parempi vaihtoehto kuin tamponi, sillä kuppi ei vaikuta emättimen kosteustasapainoon. Lisäksi kupin materiaali (silikoni tai luonnonkumi) ei säännöllisesti puhdistettuna anna kasvualustaa haitallisille bakteereille, siispä TSS:n (Toxic Shock Syndrome) riski on olematon. Ainuttakaan TSS-tapausta ei ole kupin käyttäjien keskuudessa raportoitu koko kupin olemassaoloaikana."

http://www.kuukuppikunta.net/ala.php?sivu=miksi

Mulla taas tamponi ei haudo, haise, hiosta, hankaa, ärsytä, kuivata limakalvoja eikä tunnu lainkaan.
Ei ole tullut allergioita, yhden kerran hiivatulehduksen olen sairastanut, sekin oli synnytyksen jälkeen ennen kuin menkat olivat alkaneet.
Ei ole ollut kosteusongelmia.
Ei ole ollut TSS :ää.

Ja kuten sanottu tuolla aiemmin, mua ällöttää koko ajatus. Ja vielä enemmän negatiiviseksi suhtautuminen muuttuu kun jotkut kuppikuntien kupittelijat alkavat saarnaamaan!

-Olisi hankalaa ja sottaista tunkea kuppi plluun :D . Mitä jos esim jossain yleisessä vessassa ei ole käsipesuallasta omassa kopissa? Tullaan sormet veressä ulos?
-Pelkään et rahat menis hukkaan kun en tykkäiskään.
-On kierukka ja pelkään et kiskoisin sen mukana.
-Pelkäisin tulehdusta kun kuppi pitäis veren paikallaan eikä antais sen valua ulos.

Mulla on todella runsasta vuotoa kolme ekaa vuotopäivää. Siis todella runsasta, kuppi holahtaa yli tunnissa. Mutta silti käytän kuppia ja varmistuksena kestosidettä. Silloin kun käytin siteitä, mulla meni melkein paketillinen siteitä päivässä kolmen ekan vuotopäivän aikana. Ja ihan yösiteet oli käytössä. Yksien kuukautisten aikana meni pari pakettia siteitä. Siksi käytän niin paljon mieluummin kuukuppia vaikka joudunkin sitä tyhjäämään usein. Ja kun on se kestoside, niin ei haittaa yli valumisetkaan. Ja kuppi on todellakin huomaamaton.

Liikekannalla ollessa ennakoin silloin kun on menkat eli otan mukaan vesipullon. Sen avulla saan tarvittaessa huuhdottua kupin ja ne veriset sormet.

Kaipa se on laiskuus, mikä estää. En jaksaisi puhdistaa sitä, enkä varmaan koskaan muistaisi pitää kuppia laukussa, joten menkkojen alkaessa pitäisi taas ostaa tamponeita.

Alkuperäinen kirjoittaja g:
Kaipa se on laiskuus, mikä estää. En jaksaisi puhdistaa sitä, enkä varmaan koskaan muistaisi pitää kuppia laukussa, joten menkkojen alkaessa pitäisi taas ostaa tamponeita.

Tai sitten voisit laittaa kupin paikoilleen jo valmiiksi kun tiedät että menkat pitäisi alkaa. Se käyttö on oikeesti vaan helppoa kun vain opettelee omat konstit kupin kanssa! eli kupin kans voi "kuivaharjoitella" kunnes menkat sitten alkaa oikeesti.

Mä en tykännyt käyttää kuppia aluksi sen poisottamisen takia enkä ensimmäisen käytön jälkeen tajunnut kuka moista kapistusta voi sisäänsä laittaa toistamiseen. kuppi jäi odottamaan kaappiin parempia aikoja muutamaksi kuukaudeksi, kunnes taas uskalsin koittaa...
nyt oon käyttäny kotimaista kuppia kohta 5vuotta enkä vaihtaisi enää koskaan takaisin tamponeihin. Nykyään ällöttääkin ajatus niiden epähygieenisyydestä!

Mulla kuukuppi ei vaan pidä. Aina menkkojen ekana päivä se falskaa. Joka ikisessä vuodossa kun oon käyttäny sitä, niin on housut ollu veressä. Joskus jossain jumppatunnilla kanssa tunsi vaan kun kuppi keikahti...

Ja välillä se sattuu niin maan berhanasti. Menee jotenkin sellaseen asentoon siellä, että sattuu. Siinä asennossa ei tosin sitten pääse falskaamaan.

Lisäksi on todella hankalaa touhuta sen kanssa vessoissa, joissa ei ole kraanaa.

Noh, tuolla se kuukuppi siis lojuu käyttämättömänä. Ehkä käyttäisin, jos voisin olla varma siitä, ettei oo housut veressä tai ettei taas satu.

Yhteistyössä