G: rv ja koko syntymähetkellä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hubba
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä ei ollu mitään erityistä syytä. Esikoisesta lihosin tosin 24 kiloa, ku nyt tuli 14 kiloa. Esikoinen leikattiin pysähtyneen synnytyksen takia. Oli ylä-aukeaman ahtauma epäily, joka kuitenki kumottiin toisen raskauden aikana, kun kävin magneettikuvissa. Toisen synnytys suju hyvin ja melko kivuttomasti, oli ihanaa saada kokea myös alatiesynnytys! Mä oon normaalisti 158cm ja n.60kg. Odotusajassa ei ollu muuta eroa ku toi oma paino ja maha kasvo ihan eri käyrillä. On kyllä kooltaan ihan eri puista veistetty meijän ukot! Ilmeisesti esikoinen tulee iskän sukuun ja kakkonen meijän sukuun.. Toivottavasti Ulpu pääsisit nyt vähä helpommalla :)

Tajusin just, että kirjoitin epäselvästi. Siis onhan ihan selvää, että odotusajan pituus vaikuttaa lapsen painoon, mutta tarkoitin, että oliko odotusaikana mitään erilaista. Esim. odottajan ruokavalio, istukan toiminnassa jotain tms.

Oltiinkin samoihin aikoihin kirjoittamassa, heinis07. Eli voisko ajatella, ja olisko tyhmää ajatella, niin että jos syö terveellisesti ja ei liikaa odotusaikana, niin lapsi ei olisi niiiiin iso?
Meillä minä olen painanut syntyessäni 3800 ja mies jotain 3500g, eikä muitakaan yli 4 kiloisia ole tietääkseni suvussa syntynyt.

1. rv 40+2, 3380g, 50cm, poika
2. rv 40+1, 3420g, 49cm, tyttö
3. rv 40+6, 4080g, 53cm, poika
4. Menossa rv 40+3, ennustettu vähän päälle 3-kiloista, sukupuolesta ei tietoa :-)

Enpä osaa sanoa mistä johtui. Esikoista odottaessa kyllä söin "kahden edestä" =D ja painoa tuli itselleni reilut 15 kiloa. Tyttö kuitenkin oli täysin sopusuhtainen eli ei lihava. Kuopusta odottaessa katsoin tarkkaan mitä suuhuni laitoin ja elin tosi terveellisesti. Painoa tuli 5-6kg (ennestään yli oman tarpeen =D). Laihiksella en kuitenkaan ollut joten en tiedä mistä johtuen lapsi oli niin laiha. Lääkäritkään eivät osanneet sanoa syytä mutta äkkiähän tuo lihotti itsensä ;O). Pään/hartioiden koko siinä synnytyksessä kai ratkaisee enemmän. Meidän lapsilla 35cm ja 36cm joten ei suurta eroa.

Normaalikokoinen vauva on 2500-3500g. Ihmettelen miksi normaalikokoisia lapsia syntyy nykyään niin vähän ja isoja vastaavasti ihan valtavasti. En nyt tarkoita että tämä välttämättä olisi äidin vika, toki rasvan, punaisen lihan,sokerin ja lisäaineiden määrä ruokavaliossa vaikuttaa, mutta tuskin se on ainut tekijä..

Ärsyttää kun sanotaan, että "on niin isot vanhemmat, niin miten se lapsikaan voisi olla pieni". Tämähän ei siis vaikuta. Se voi vaikuttaa, minkä kokoisia vanhemmat ovat olleet syntyessään, mutta minkä kokoisia he ovat aikuisena ei vaikuta asiaan. Tuttavani on 198cm pitkä ja painaa 90kg. Hän oli syntyessään 2800g ja 48cm. Hän sai juuri itse pojan joka oli 2900g ja 49cm. Joten sillä ei voi lapsen kokoa perustella, että on itse niiiiin iso..

Meillä ainakin vanhempi lapsi näyttää perineen geeninsä tädiltään tai enoltaan =D Me olemme molemmat aika lyhkäsiä (161 ja 174) kun taas tyttö oli siis syntyessään jo 54cm ja edelleen pitkä ikäisekseen. Itse olin syntyessäni vain 44cm/2kg ;O) lähes täysiaikaisena. Veljeni oli syntyessään 49cm (3vko etuajassa) ja nyt aikuisena 192cm. Miehen (puoli)sisko taasen on n. 180cm. Mutta tosiaan, ei se syntymäpaino pelkästään mitään kerro vaan pitää verrata pituuteen. Jos on pitkä niin tottakai painoakin saa olla reippaammin.

Alkuperäinen kirjoittaja miettivä--:
Normaalikokoinen vauva on 2500-3500g. Ihmettelen miksi normaalikokoisia lapsia syntyy nykyään niin vähän ja isoja vastaavasti ihan valtavasti. En nyt tarkoita että tämä välttämättä olisi äidin vika, toki rasvan, punaisen lihan,sokerin ja lisäaineiden määrä ruokavaliossa vaikuttaa, mutta tuskin se on ainut tekijä..

Ärsyttää kun sanotaan, että "on niin isot vanhemmat, niin miten se lapsikaan voisi olla pieni". Tämähän ei siis vaikuta. Se voi vaikuttaa, minkä kokoisia vanhemmat ovat olleet syntyessään, mutta minkä kokoisia he ovat aikuisena ei vaikuta asiaan. Tuttavani on 198cm pitkä ja painaa 90kg. Hän oli syntyessään 2800g ja 48cm. Hän sai juuri itse pojan joka oli 2900g ja 49cm. Joten sillä ei voi lapsen kokoa perustella, että on itse niiiiin iso..

Kyllä 2,5 kg täysiaikainen vauva on aika pikkanen, eikä normikokoa. Mulle sanoivat sairaalassa normaalikokoisen vauvan olevan 3,4 kg ja 50 cm pitkä.Sitä paitsi onhan ihmisten kokokin kasvanut tässä vuosien varrella (myös pituus) miksei siis vauvojenkin.

Synnytyksessä on merkitystä pään ja hatrioiden koolla, kyllä se pituus ja läski sieltä tulee :)

No meillä pojalla oli päänympärys 35cm, joten ei vissiin mikään iso? Monista asioistahan ne minun synnytyksen vaikeudet varmasti johtui, isokokoinen lapsi oli varmaan vain yksi tekijä muiden joukossa.
Haluaisin vain uskoa, että tää kakkonen olisi pienempi... Ekassa raskaudessa herkuttelin kyllä paljon, karkkeihin oli oikein himo. Nyt ei ainakaan toistaiseksi ole karkit maistuneet, päinvastoin, kaikki imelä tekee pahaa.

Yhteistyössä