G: Miten käsität sanan perhe?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Keittiönoita
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Keittiönoita

Vieras
Kuuluvatko perheeseen vain ne, jotka asuvat saman katon alla? Vai myös ne, jotka ovat joskus asuneet saman katon alla? Mietin nimittäin, että kun kuopus muuttaa omilleen, olenko sen jälkeen perheetön? Jos joku kysyy minulta, onko minulla perhettä, vastaanko silloin myöntävästi vai kieltävästi?

Mun perheeseen kuuluu mies, lapset (myös miehen edellisestä liitosta lapset), meidän vanhemmat ja meidän molempien sisarukset sekä mun kaksi serkkua, jotka on olleet aina kuin siskoja mulle. Miehellä on vielä isovanhemmat elossa, he siis myös.

En ole ikinä ollut suppean ydinperhemallin kannattaja. :)

Itse koen, että perheeseeni kuuluu tällä hetkellä mies ja lapset.

Omasta mielestäni pojat ovat aina perhettäni, mutta he toivottavsati saavat omat perheet aikanaan.
Eli lieneekö tilanne silloin se, että mun mielestä lapset on yhä perhettäni,
mutta lasten mielestä en enää ole heidän perhettään?

Itse en lue ( enää ) omaa äitiäni perheekseni, sukuun kuuluvaksi kylläkin.

[QUOTE="vieras";23151296]Mun perheeseen kuuluu mies, lapset (myös miehen edellisestä liitosta lapset), meidän vanhemmat ja meidän molempien sisarukset sekä mun kaksi serkkua, jotka on olleet aina kuin siskoja mulle. Miehellä on vielä isovanhemmat elossa, he siis myös.

En ole ikinä ollut suppean ydinperhemallin kannattaja. :)[/QUOTE]

Näin meilläkin.

Perhe kokonaisuudessaan on mulle kaikkein läheisimmät ihmiset, ei vain mies ja lapset. Sitten voi tietty eritellä lapsuuden perhe ja ydinperhe ja näin, mutta yleisesti ajattelen että perhettäni on kaikki läheiset, myös miehen puolelta.

Mä ajattelen niin,että ne jotka asuu/on asunu saman katon alla.. Tai vaikkei olis syystä tai toisesta ikinä asunu samassa osotteessa samaan aikaan,niin biologiset lähisukulaiset voi olla samaa perhettä. Mutta perhe voi olla sekä "biologinen" (äiti,isä ja lapset) että hengellinen/henkinen (tiivis yhteys,yhteishenki voidaan kokea perheenä,tai esim aatteellinen yhteys ja sitä kautta muodostuva "perhe",esim kommuunin asukkaat).

Kaupassa katselin tänään jonkun lehden kannessa Jari Kurria. Siinä luki, että tärkeintä ovat perhe ja lapset. Mietin siinä itsekseni, eikö perheeseen jo sisälly lapset.

Rakkaat ihmiseni - asuvatpa he sitten tämän talon katon alla tahikka eivät :) Mies, lapsi, vanhempani, sisarukseni perheineen esimerkiksi :) Ja erään läheisen ystävänikin luen perheeseeni - olemme olleet ystäviä 35 vuotta :)

Mä olen pitänyt kans aina perhettä laajempana käsitteenä kuin vain sitä porukkaa, joka juuri sillä hetkellä asuu saman katon alla. Siksi tuntuukin hassulta ajatella, että parin vuoden päästä mulla ei enää olisikaan perhettä vaan ainoastaan sukulaisia. Toinen vähän hassu on kysymys, onko mulla lapsia..noh, itse vastaan, että on, vaikka tosiasiassa mulla on vain aikuisia :D

Mulla on tavallaan kaksi perhettä. On lapsuuden perhe,eli isä,äiti ja sisarukset. Ja sit on "oma" perhe,eli mies ja lapset. Sisaruksenikin ovat jo "perheellisiä",joten en miellä heitä tavallaan enää siihen omaan lähiperheeseeni. Lähisukuun kylläkin. Joo,lähisuku kuvaa hyvin :) Perhe on mies ja lapset.

[QUOTE="Noo";23151362]Perheitä on erilaisilla kokoonpanoilla, joista yksikään ei ole huonompi toista.[/QUOTE]

No huhhuh mikä vastaus. Taputapu, jotain palkintoako havittelet tällä todella omaperäisellä kommentillasi?
Käsittääkseni tässä kysyttiin jokaisen mielipidettä.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23151414:
No ei ollu tarkoitus sulkea tätä *rähmäkäpälä*

No mä ihmettelinkin, että mitä tässä ketjussa muka oli sellaista, että se piti mennä sulkemaan =)

Mulla on kaksi käsitystä perheestä: toisaalta mun perhe on mies ja lapsemme, mutta toisaalta luen perheekseeni myös äitini, isäni ja sisareni. Nämä kulkevat rinnan ja riippuu näkökantista miten ajattelen, ydinperhe ja lapsuuden perhe.

[QUOTE="vieras";23151439]Mulla on tavallaan kaksi perhettä. On lapsuuden perhe,eli isä,äiti ja sisarukset. Ja sit on "oma" perhe,eli mies ja lapset. Sisaruksenikin ovat jo "perheellisiä",joten en miellä heitä tavallaan enää siihen omaan lähiperheeseeni. Lähisukuun kylläkin. Joo,lähisuku kuvaa hyvin :) Perhe on mies ja lapset.[/QUOTE]
Entä sitten, kun lapsesi ovat aikuisia? Kuuluvatko he edelleen sinun perheeseesi, vaikka sinä oletkin heille enää lähisukua etkä perhettä?

Varmaankin kotona asuvat..hmm..tai omat lapset. :D
Olin pienenä ehdottomasti sitä mieltä että minä ja äitini ei missään nimessä oltu perhe vaikka hän yrittikin siitä vääntää :D Mun mielestä perheessä piti olla isä ollakseen perhe. :D

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23151478:
Entä sitten, kun lapsesi ovat aikuisia? Kuuluvatko he edelleen sinun perheeseesi, vaikka sinä oletkin heille enää lähisukua etkä perhettä?

Kyllä mä uskoakseni miellän heidät aina perheeni jäseniksi :) Mutta mun mielestä vanhemman suhde lapseen on kuitenkin jollainlailla eri asia kuin lapsen suhde vanhempaan. Tätä on hankala selittää sanallisesti,se on vaan se tunne :D Siteeni lapsiini on erilainen,kuin siteeni vanhempiini.

No ihan ydinperhe on minä, mies ja lapset.
Mutta kun yleisesti puhun tai tulee puheeksi perhe, niin se on oikeinkin laaja ja liukuva käsite. On kokonaisia ja puolikkaita vanhempia ja sisaruksia, nyt jo niiden sisarustenkin lapsia. Ja serkkuja. Ja sitten naapurikin lapsineen melkein ja ajoittain kuuluu perheeseen. Ja tuntuu että pomonkin kanssa mulla on sellaiset sisarusmaiset välit jo.
Ja noi elukat, joista osa on omia ja osa vuokrapaikoilla....

Riippuu ihan siitä kuinka läheisiä ihmiset ovat. Jos lapset ovat läheisiä vielä kotoa muutettuaan (Voikun ne vaan olis, kamala ajatus ettei..) niin luokittelisin perheenjäseniksi.

Tällä hetkellä mun perheeseen kuuluu minä, mies ja lapset.

[QUOTE="vieras";23151497]Kyllä mä uskoakseni miellän heidät aina perheeni jäseniksi :) Mutta mun mielestä vanhemman suhde lapseen on kuitenkin jollainlailla eri asia kuin lapsen suhde vanhempaan. Tätä on hankala selittää sanallisesti,se on vaan se tunne :D Siteeni lapsiini on erilainen,kuin siteeni vanhempiini.[/QUOTE]
Tiedän mitä tarkoitat :) Mutta kun ajattelee tilannetta, missä olisi aikuisen tyttärensä kanssa jossain ja joku kysyisi, oletteko samaa perhettä, niin toinen vastaa joo ja toinen ei :D

Varmaankin kotona asuvat..hmm..tai omat lapset. :D
Olin pienenä ehdottomasti sitä mieltä että minä ja äitini ei missään nimessä oltu perhe vaikka hän yrittikin siitä vääntää :D Mun mielestä perheessä piti olla isä ollakseen perhe. :D

Mä taas aina ihmettelin sitä miten jotkut voi ajatella ettei minä, sisko ja äiti oltaisi oltu perhe siinä missä isällisetkin perheet :D

Yhteistyössä