G: mitä puuroa annat 6-12kk vauvallesi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mievain"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Piltti_kaurapuuro.jpg

Ekana ostin Muksun jauhepaketin, siis sellaisen et lisää vesi. Mut sen jälkeen ihan Lidlin pikakaurahiutalepuuroa tein mikrossa. Alussa vähän muussakin niitä hiutaleita kämmenellä.

Ihan tavallista puuroa tavallisista hiutaleista. En ole murskaillut missään vaiheessa, olen vain pitänyt huolen että hiutaleet kypsyvät tarpeeksi kypsiksi.

Eiku aloin tässä tokan lapsen kohdalla miettiä miksi syötän vauvojen jauhepuuroa tällekin. Siis onko siihen joku syy miksi syöttää vaikka noita muksun jauheita vai onko ihan sama vaikka mikrottais/keittäis pikakauraan? Voiko korvikkeeseen keittää? Siis kestääkö se keittämistä?

[QUOTE="aloittaja";29230556]Eiku aloin tässä tokan lapsen kohdalla miettiä miksi syötän vauvojen jauhepuuroa tällekin. Siis onko siihen joku syy miksi syöttää vaikka noita muksun jauheita vai onko ihan sama vaikka mikrottais/keittäis pikakauraan? Voiko korvikkeeseen keittää? Siis kestääkö se keittämistä?[/QUOTE]

Ei kai siinä mitään erityistä syytä ole, paitsi että jauheet taitavat valmistua nopeammin eikä niitä tarvitse jäähdytellä jos tekee suoraan kädenlämpöiseen nesteeseen. Ite oon niin vanhanaikainen, että olen tehnyt alusta alkaen ihan tavallisia puuroja ja syönyt niitä sitten itsekin aamu- ja iltapalaksi.

Sellaisesta muksun puurojauheesta kaura- ja riisipuuroa. Aluksi tein normi kaurahiutaleista, mutta lapsi ei siitä oikein innostunut niin vaihdoin tuohon muksuun. Pian vaihdan takaisin tavallisiin hiutaleisiin.

Sekä että. Joissain tilanteissa valmispuurohiutaleet on käteviä ja kuopus tykkää niistäkin. Yleensä ihan tavallisia kaura-, ruis- ja moniviljapuuroja mitä muutkin perheessä syö. Nyt kun 1v ikä lähenee syö on otettu myös maitopuuroja mukaan (manna- ja graham-, riisiä ei olla keritty vielä).

Isosiskonsa ei noita valmispuuroja suostunut syömään mutta hyvällä ruokahalulla söi tavallisia puuroja. Ihan hyvin voi syöttää pelkkää tavallistakin puuroa, parempikin että tottuu siihen. :)

Ei tainnut kovin montaa kertaa olla puuroa puurona tarjolla tuossa vaiheessa, kun lapsi söi ruokansa itse, ja lusikan käyttö oli vähän niin ja näin. Mutta tavallisista hiutaleista ihan tavallista puuroa oli tarjolla silloin kun oli, ja jos se suuhun asti päätyi niin hyvin upposi. Puuron sijaan lapsi söi sellaisia kakkusia joissa oli soseutettuna hedelmää/marjoja+puurohiutaleita+öljyä ja paistettu uunissa pehmeän kiinteiksi.

Sellaisen valmispuuron pahvitölkissä syötin lapselle ekaa kertaa reissussa ollessa kun lapsi oli 1v9kk. Oli muuten myös eka kerta kun siis SÖYTIN lasta (liikkuvassa bussissa en viitsinyt antaa syödä itse), ja oli muuten velmua hommaa :D :D Mutta puuro maistui mainiosti.

Ihan samaa puuroa, mitä itsekin söisin. En siis lisää omaan puuroonikaan suolaa. Kahden edellisen lapsen kohdalla en ole valmispuuroihin kajonnut, enkä aio tämän vielä tissillä elävän kanssakaan. En ole hiutaleita hienontanut, vain hauduttanut puuron kypsäksi.

Ymmärtääkseni korvike ei keittoa kestä. Keitä joko puuro ylipaksuksi ja löysytä se korvikkeella tarjoillessa tai keitä puuro valmiiksi ja lisää korvikejauhetta joukkoon. Itsellä ei ole korvikkeista kokemusta, ihan martta-mentaliteetilla tuli vinkit.

Itse jauhan tehosekoittimella ihan tavallisia kaura-(vaihedellen muitakin )hiutaleita ja valmistan veteen tai puoliksi korvikkeeseen ja veteen. Nyt ikää 7kk ja jätän piakkoin hieman karkeimmiksi.

Ihan tavallisista hiutaleista vaihdellen tein puuroa (ohra, ruis, kaura, vehnä). Kaupan puurojauheissa on usein maitojauhetta, joka on imetetylle turhaa, ne ovat kalliimpia, enkä kovasti arvosta lisättyjä vitamiineja. Kun esikoiseni oli vauva, johonkin kaurapuurojauheeseen oli lipsahtanut moninkertainen määrä a-vitamiinia. Ja sehän ei ole ihan turvallista... Ja vauvan totuttaminen sileään puuroon ei muutenkaan ole tarpeen.

Muksun kauraa ja riisiä, syystä että niihin saa menemään desin korviketta/annos, meillä kun on tällä hetkellä vähän huonoa korvikkeen juominen. Syö kyllä ihan normi kaurapuuroakin yms, mutta niihin ei paljon korviketta uppoa :( ja en ole kaurahiutaleita ikinä murskannut eikä kannattaisi, hyvää harjoitusta suun motoriikalle heti pienestä pitäen. Tuo Piltin kaurapuuro kamalaa räkää... Heitin roskikseen koko paketin.

Ihan perus kaurapuuroa tai 4-viljan puuroa. Vauvalla ikää 6 kk. Saatan raastaa sekaan kiehumaan vähän omenaa tai päärynää. Tai sitten laitan puuroon hedelmäsosetta.

Tavallisista hiutaleista keitin veteen puuron. Ei mitään murskaamisia tarvinnut tehdä. Jos oli tarvis saada maitoa puuroon, lisäsin korvikejauhetta puuroon keittämisen jälkeen.

Meillä oli riisijauhoa ja maissijauhoa, joista tein puuroa. Varsinkin tuo riisipuuro oli lapsen suosikki. Joukkoon lisäsin marjoja tai hedelmiä tai hedelmäsosetta. Kaurapuuroa ja neljän viljan puuroa ollaan myös syöty. Luin jostain ohjeen, että kaurahiutaleet kannattaisi murskata. Tein sellaista kerran ja sen jälkeen tein puuron normaalisti, enkä huomannut isompaa eroa. Mun laiskin versio on ollut mikrokaurapuuro hedelmäsoseella. Mä en kokenut noita valmispuuroja yhtään helpommaksi.

Yhteistyössä