Alkuperäinen kirjoittaja fifiia:
Alkuperäinen kirjoittaja evita:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mä en nyt vaan käsitä, että millä tavalla tämä juttu ei jonkun mielestä voi olla tosi, kun kaikki luvut on tossa nähtävillä?
Se nyt vaan on kiellettyä sanoa, että menot ratkaisevat, ei tulot. Tuntuu olevan aika iso tabu sanoa, että jotkut (en sano kaikki) vähävaraiset ovat vähävaraisia sen takia, että eivät yksinkertaisesti osaa laskea yhteen- ja vähennyslaskua.
Itse elin opiskeluaikana suorastaan ylellisesti kesätienesteillä ja opintorahoilla ja -lainalla, säästin asuntoon yms. samaan aikaan kun toiset olivat jo syksyllä heti työpestin loputtua rahattomia - vaikka olivat tienanneet huomattavastikin enemmän kuin minä ja muuten kulut ovat hyvin samaa luokkaa.
Silloin tajusin selvästi sen, että kaikilla ei vain yksinkertaisesti ole tajua rahasta. Minusta olisi hyvä, jos koulussa opetettaisiin lapsille ja nuorille taloudenpitoa kädestä pitäen, ehkä se auttaisi edes vähän.
Miksi kukaan ei tässäkään anna niitä käytännön esimerkkejä kuinka taloutta hoidetaan. Teettekö budjetin etukäteen, seuraatteko menoja kuukausittain jne.
No minä annan:
Mun kaikki tulot tulee tilille A, josta lähtee suoraveloituksena noi mun säästöt. Sieltä mä siirrään laskujen maksamisen jälkeen (aina maksan ensin laskut!) rahaa käyttötilille. Käyttötililtä mä nostan joka viikko käteisellä rahan, jonka on riitettävä sen viikon kuluihin (tietty siellä tilillä sit on lisää, josko jotain erityistä tulee).
Mä teen aina kauppalapun, kun meen kauppaan. Käyn kaupassa kerran viikossa ja lasken arvion jo kotona, mitä se kauppalasku tekee. Katson netistä tarjoukset, joiden mukaan teen sitä viikon ruokalistaa. Ostan pakastimeen aina kaikki mahdolliset tarjouslihat.
Olen selvittänyt niin vakuutuksista, sähköstä, puhelinlaskuista kuin netistäkin halvimmat vaihtoehdot, jotka ovat täyttäneet mun asettamat vaatimukset.
Sit mä oon vielä sellainen, että jos on tarvetta jollekin kalliimmaalle hankinnalle niin mä vertailen tosi pitkään ja todella hartaasti, että mikä tuote on hinta/laatu-suhteeltaan paras ja seuraan tarjouksia
Tossa tommosia pieniä vinkkejä
Ehkä olennaisimpana just se budjetointi..