Esimerkki alle toimeentulotuen elävän ihmisen elämästä...

  • Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti
ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Katherine Wheel:
Ja mä en käsitä, miten joillekuille voi olla niin ylitsepääsemättömän vaikeeta käsittää, että kaikki ei ole samanlaisia. Jos sä maksat 200 eurolla laskuja, jollakulla toimeentulotukea saavalla niitä saattaa olla 400 eurolla.
No mut eikös se ole silloin oma vika? Kyllä niihin laskuihin on aina joku syy. Sit on eletty yli omien varojen...
Toisilla saattaa olla katsos esim. isompi perhe ja esim. vesi ja sähkölaskut toista luokkaa ja ruokamenot samoin ja silti voi olla tulot samaa luokkaa..
Ei kannata katsella maailmaa noin mustavalkoisesti. Kaikilla kun elämä ei mene samoja uomia.
No mut siinä tilanteessa myös toimeentulotuki on suurempi. Sossu maksaa myös vesi- ja sähkölaskut. Koko aloituksen pointti oli se, että en ymmärrä ihmisiä, jotka valittavat tukien pienuudesta, kun tosiaan minäkin tiedän keskituloisia, työssäkäyviä perheitä, jotka elävät jopa pienemmällä määrällä.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Katherine Wheel:
Ja mä en käsitä, miten joillekuille voi olla niin ylitsepääsemättömän vaikeeta käsittää, että kaikki ei ole samanlaisia. Jos sä maksat 200 eurolla laskuja, jollakulla toimeentulotukea saavalla niitä saattaa olla 400 eurolla.
No mut eikös se ole silloin oma vika? Kyllä niihin laskuihin on aina joku syy. Sit on eletty yli omien varojen...

tai esim. lapsi harrastaa! Kuopuksen jalkis maksaa n. 500e/vuosi + varusteet. Esikoisen kuntosalikortti onneksi hiukan alle tuon.

Mitäs sun lapset harrastaa? :)
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja wolt:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja wolt:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mä en nyt vaan käsitä, että millä tavalla tämä juttu ei jonkun mielestä voi olla tosi, kun kaikki luvut on tossa nähtävillä?
kyse on siitä lähinnä että jutun alussa puhut alle toimeentulotuen rajan olevasta henkilöstä ja sen pärjäämisestä, mutta tarina on sitten kuitenkin enemmän kuin keskituloinen pikemminkin hyvätuloisesta kertova..
eli siis ei lainkaan vertailukelpoinen miten oikeasti pärjää henkilö/perhe joka on nippa nappa toimeentulotuen rajoilla
Mutta alle toimeentulotukirajanhan ap elää! Sossulla on omat normit ja niiden normien mukaan ap elää alle toimeentulotukirajan. Ei kai pienituloisen säästäminen tee pienituloisesta isotuloista?
no ei ne tulot ole kovin pienet jos asumiskustannusten jälkeen jää käteen 850e (eli ruokiin ja laskuihin)..sitten juttu olisi eri jos tuosta 850eurosta ei olisi vielä otettu pois asumiskustannuksia eli vuokraa/vastiketta
Tulihan se sieltä! Olen täysin samaa mieltä kanssasi! Mutta valtion mielestä mun kuuluisi saada vielä enemmän!!!!
 
Elämä on oikeasti helppoa, jos on mistä ponnistaa.

Muutos elinolosuhteissa saattaa tipauttaa pohjalle ja on todella vaikea saada rahoja riittämään jos mitään ei oikeastaan ole ja kaikki pitäisi hankkia.

Mut siinäpä se haste sit onkin, et kun rahaa alkaa jäädä yli tarpeen, pitäisi osata laittaa myös säätöön eikä vain kuluttaa.

Puolitoista vuotta sitten mä nukuin patjalla lattialla ja mietin mitä ostaa sapuskaksi alle eurolla. Nyt säästössä on sen verran että uskaltauduin jättäytyä pois paskaduunista. Nyt pitäisi pärjätä, mut tämänkin autuuden rikkoo helposti vaikka auton hajoaminen. Tonnin kuukausibudjetista ei satasia remppaan liikene.

 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Katherine Wheel:
Ja mä en käsitä, miten joillekuille voi olla niin ylitsepääsemättömän vaikeeta käsittää, että kaikki ei ole samanlaisia. Jos sä maksat 200 eurolla laskuja, jollakulla toimeentulotukea saavalla niitä saattaa olla 400 eurolla.
No mut eikös se ole silloin oma vika? Kyllä niihin laskuihin on aina joku syy. Sit on eletty yli omien varojen...

tai esim. lapsi harrastaa! Kuopuksen jalkis maksaa n. 500e/vuosi + varusteet. Esikoisen kuntosalikortti onneksi hiukan alle tuon.

Mitäs sun lapset harrastaa? :)
Jalkapalloa ja on teatterikerhossa, tämän lisäksi käydään yhdessä uimassa. Meidän jalkapallo ei tosin maksanut kuin 60 euroa vuosi, kiitos sponsoreiden... Teatterikerho on työväenopiston, lukukausimaksu muistaakseni joku 50 euroa. Kuopus ei vielä harrasta mitään.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja wolt:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja wolt:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mä en nyt vaan käsitä, että millä tavalla tämä juttu ei jonkun mielestä voi olla tosi, kun kaikki luvut on tossa nähtävillä?
kyse on siitä lähinnä että jutun alussa puhut alle toimeentulotuen rajan olevasta henkilöstä ja sen pärjäämisestä, mutta tarina on sitten kuitenkin enemmän kuin keskituloinen pikemminkin hyvätuloisesta kertova..
eli siis ei lainkaan vertailukelpoinen miten oikeasti pärjää henkilö/perhe joka on nippa nappa toimeentulotuen rajoilla
Mutta alle toimeentulotukirajanhan ap elää! Sossulla on omat normit ja niiden normien mukaan ap elää alle toimeentulotukirajan. Ei kai pienituloisen säästäminen tee pienituloisesta isotuloista?
no ei ne tulot ole kovin pienet jos asumiskustannusten jälkeen jää käteen 850e (eli ruokiin ja laskuihin)..sitten juttu olisi eri jos tuosta 850eurosta ei olisi vielä otettu pois asumiskustannuksia eli vuokraa/vastiketta
Tällä logiikalla myös toimeentulotukea saavan tulot ovat ISOT. Meidän kokoiselle perheelle ( 2+2) pitäisi jäädä sossun normien mukaan 1200 euroa asumiskustannusten JÄLKEEN eli käytännössä apkin elää alle toimeentulotukirajan vaikka pienempi perhe onkin. *koittaa vääntää rautalangasta*
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Minttu:
Paljonko ap pappa betalar?
En ole ap, mutta me säästimme vuodessa sen 4000 euroa, asumiskustannusten jälkeen jäi 1000-1200 euroa eikä todellakaan pappa maksa mitään, kun pappa on pienempituloinen kuin me.
 
Siis
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Tulihan se sieltä! Olen täysin samaa mieltä kanssasi! Mutta valtion mielestä mun kuuluisi saada vielä enemmän!!!!
Minkälaiset tulot / asumiskulut sulla on jos oot kotihoidontuella himassa, ja asumiskulujen jälkeen jää 850 euroa käteen?
 
vieras
Jos mulla asumiskulujen jälkeen jää käteen 850 ? niin mun nettopalkan pitäisi olla 2.085,00.

Tuolla nettotulolla ei ole ihan pienituloinen...

Ja ei, en asu mitenkään pröystäilevästi enkä kalliilla alueella, vaan pääkaupunkiseudulla 3 h+k. Toki tuo sisältää lainan lyhennyksen, yhtiövastikkeen sekä sähkön.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jos mulla asumiskulujen jälkeen jää käteen 850 ? niin mun nettopalkan pitäisi olla 2.085,00.

Tuolla nettotulolla ei ole ihan pienituloinen...

Ja ei, en asu mitenkään pröystäilevästi enkä kalliilla alueella, vaan pääkaupunkiseudulla 3 h+k. Toki tuo sisältää lainan lyhennyksen, yhtiövastikkeen sekä sähkön.
No minä en onneksi asu pääkaupunkiseudulla :D Täällä on halvat vuokrat sekä maksetaan kuntalisää kotihoidontukeen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tällä logiikalla myös toimeentulotukea saavan tulot ovat ISOT. Meidän kokoiselle perheelle ( 2+2) pitäisi jäädä sossun normien mukaan 1200 euroa asumiskustannusten JÄLKEEN eli käytännössä apkin elää alle toimeentulotukirajan vaikka pienempi perhe onkin. *koittaa vääntää rautalangasta*
Ei vaan mee jakeluun, koska ap:n on pakko olla rikas kun saa säästöönkin rahaa, sillä ei ole merkitystä että kuukauden käyttövara on pienempi kuin toimeentulotuen minimi ja toimeentulotukihan on niiiiin pieni.
 
Minttu
Mä saan kaikkien tukien kanssa yhteensä n.1400? ja tuo tarkoittaa sitä, että saan myös toimeentulotukea. Mulla on kaksi lasta ja vuokraan menee 630?. Päälle vesi, sähkö, puhelin, netti, bussikortti, lainanlyhennys ja lääkkeet. Noiden jälkeen jää rahaa n.580? ruokaan, hygieniaan ja muuhun. Tuostako mun pitäisi sitten vielä säästää ja maksella rahastoihin?
 
Niin
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jos mulla asumiskulujen jälkeen jää käteen 850 ? niin mun nettopalkan pitäisi olla 2.085,00.

Tuolla nettotulolla ei ole ihan pienituloinen...

Ja ei, en asu mitenkään pröystäilevästi enkä kalliilla alueella, vaan pääkaupunkiseudulla 3 h+k. Toki tuo sisältää lainan lyhennyksen, yhtiövastikkeen sekä sähkön.
No minä en onneksi asu pääkaupunkiseudulla :D Täällä on halvat vuokrat sekä maksetaan kuntalisää kotihoidontukeen.
Niin, eli ne tulot ja asumiskulut oli mitkä?
 
plääh
Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
Alkuperäinen kirjoittaja Katherine Wheel:
Ja mä en käsitä, miten joillekuille voi olla niin ylitsepääsemättömän vaikeeta käsittää, että kaikki ei ole samanlaisia. Jos sä maksat 200 eurolla laskuja, jollakulla toimeentulotukea saavalla niitä saattaa olla 400 eurolla.
Niinpä. Pelkästään ekaluokkalaiseni ap/ip-kerhoon menee 120 euroa kuussa. Siihen päälle kaikki muut pakolliset laskut (tv-lupa, puhelin, netti, kotivakuutus, sähkö, autovakuutus ja muut auton maksut jne). Autoa tarvitsen jotta pääsen kouluun, bensoihinkin menee 150 euroa kuussa, jos ei yhtään ajele turhaa ajoa.

Onneksi tt-tuessa huomioidaan nuo bensakulut, kotivakuutus ja sähkö.
No mutta hyvänen aika! Niinhän se menee kaikilta muiltakin, jotka käyvät töissä ja maksavat elämisensä itse. Olen pitkälti samaa mieltä masuasukin kanssa, että suurella osalla pieni- ja lähes keskituloisistakin menee näin.

Sitä paitsi, miksi ekaluokkalaisen pitäisi mennä ip-kerhoon, jos perhe elää sossutuilla? Eikö silloin olla työttömänä ja kotona?
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Klonkku:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tällä logiikalla myös toimeentulotukea saavan tulot ovat ISOT. Meidän kokoiselle perheelle ( 2+2) pitäisi jäädä sossun normien mukaan 1200 euroa asumiskustannusten JÄLKEEN eli käytännössä apkin elää alle toimeentulotukirajan vaikka pienempi perhe onkin. *koittaa vääntää rautalangasta*
Ei vaan mee jakeluun, koska ap:n on pakko olla rikas kun saa säästöönkin rahaa, sillä ei ole merkitystä että kuukauden käyttövara on pienempi kuin toimeentulotuen minimi ja toimeentulotukihan on niiiiin pieni.
No mutta sitähän ap tässä yrittääkin sanoa, että ei se toimeentulotuki ole mikään pieni kun alle senkin saa hyvin säästöön!

Ja omaa tyhmyyttähän se on jos asumiskulut ovat pitkästi yli tonnin kuussa..Meillä asumiskulut 700 euroa sisältäen lainanlyhennyksen, yhtiövastikkeen, ja sähkön. Ja tuohon vielä 235 euroa opinto-ja autolainaa.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Niin:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jos mulla asumiskulujen jälkeen jää käteen 850 ? niin mun nettopalkan pitäisi olla 2.085,00.

Tuolla nettotulolla ei ole ihan pienituloinen...

Ja ei, en asu mitenkään pröystäilevästi enkä kalliilla alueella, vaan pääkaupunkiseudulla 3 h+k. Toki tuo sisältää lainan lyhennyksen, yhtiövastikkeen sekä sähkön.
No minä en onneksi asu pääkaupunkiseudulla :D Täällä on halvat vuokrat sekä maksetaan kuntalisää kotihoidontukeen.
Niin, eli ne tulot ja asumiskulut oli mitkä?
Ja tämä liittyy varsinaiseen asiaan miten? Että kun mulla on pienet asumiskulut niin sen takia mä pärjään vähemmällä kuin muut :D
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja plääh:
Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
Alkuperäinen kirjoittaja Katherine Wheel:
Ja mä en käsitä, miten joillekuille voi olla niin ylitsepääsemättömän vaikeeta käsittää, että kaikki ei ole samanlaisia. Jos sä maksat 200 eurolla laskuja, jollakulla toimeentulotukea saavalla niitä saattaa olla 400 eurolla.
Niinpä. Pelkästään ekaluokkalaiseni ap/ip-kerhoon menee 120 euroa kuussa. Siihen päälle kaikki muut pakolliset laskut (tv-lupa, puhelin, netti, kotivakuutus, sähkö, autovakuutus ja muut auton maksut jne). Autoa tarvitsen jotta pääsen kouluun, bensoihinkin menee 150 euroa kuussa, jos ei yhtään ajele turhaa ajoa.

Onneksi tt-tuessa huomioidaan nuo bensakulut, kotivakuutus ja sähkö.
No mutta hyvänen aika! Niinhän se menee kaikilta muiltakin, jotka käyvät töissä ja maksavat elämisensä itse. Olen pitkälti samaa mieltä masuasukin kanssa, että suurella osalla pieni- ja lähes keskituloisistakin menee näin.

Sitä paitsi, miksi ekaluokkalaisen pitäisi mennä ip-kerhoon, jos perhe elää sossutuilla? Eikö silloin olla työttömänä ja kotona?
Jessus täällä on lukihäiriöisiä ihmisiä :D Vieras sanoi menevänsä KOULUUN.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Klonkku:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tällä logiikalla myös toimeentulotukea saavan tulot ovat ISOT. Meidän kokoiselle perheelle ( 2+2) pitäisi jäädä sossun normien mukaan 1200 euroa asumiskustannusten JÄLKEEN eli käytännössä apkin elää alle toimeentulotukirajan vaikka pienempi perhe onkin. *koittaa vääntää rautalangasta*
Ei vaan mee jakeluun, koska ap:n on pakko olla rikas kun saa säästöönkin rahaa, sillä ei ole merkitystä että kuukauden käyttövara on pienempi kuin toimeentulotuen minimi ja toimeentulotukihan on niiiiin pieni.
No mutta sitähän ap tässä yrittääkin sanoa, että ei se toimeentulotuki ole mikään pieni kun alle senkin saa hyvin säästöön!

Ja omaa tyhmyyttähän se on jos asumiskulut ovat pitkästi yli tonnin kuussa..Meillä asumiskulut 700 euroa sisältäen lainanlyhennyksen, yhtiövastikkeen, ja sähkön. Ja tuohon vielä 235 euroa opinto-ja autolainaa.
Kyllä se mulle menee jakeluun, hyvinkin. Olen itsekin elänyt toimeentulotukea pienemällä rahalla, sillon otti päähän jotkut tutut jotka kadehti mun rahoja, olinhan mä rikas kun kävin töissä :headwall: Karikoin vain edellä ketjusta lukemaani.
 
Niin
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mä en nyt vaan käsitä, että millä tavalla tämä juttu ei jonkun mielestä voi olla tosi, kun kaikki luvut on tossa nähtävillä?
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Niin:
Niin, eli ne tulot ja asumiskulut oli mitkä?
Ja tämä liittyy varsinaiseen asiaan miten? Että kun mulla on pienet asumiskulut niin sen takia mä pärjään vähemmällä kuin muut :D
No jos sä haluat kertoa "kaikki luvut" esimerkkinä hyvin asiansa hoitaneesta pienituloisesta, niin kerro nyt ihmeessä ne tulot ja asumiskulutkin.

(Ja ps. guuglettelemalla saat hyvin tarkistettua mikä ois uskottava summa esittää kodinhoidon tuella elävän ansioksi)
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Katherine Wheel:
Ja mä en käsitä, miten joillekuille voi olla niin ylitsepääsemättömän vaikeeta käsittää, että kaikki ei ole samanlaisia. Jos sä maksat 200 eurolla laskuja, jollakulla toimeentulotukea saavalla niitä saattaa olla 400 eurolla.
No mut eikös se ole silloin oma vika? Kyllä niihin laskuihin on aina joku syy. Sit on eletty yli omien varojen...

tai esim. lapsi harrastaa! Kuopuksen jalkis maksaa n. 500e/vuosi + varusteet. Esikoisen kuntosalikortti onneksi hiukan alle tuon.

Mitäs sun lapset harrastaa? :)
:LOL:

Saataiskohan me sossusta rahaa, kun mä haluaisin harrastaa lapsen kanssa kaukomatkailua? Aattele, kun minäkään en koskaan ole päässyt käymään Eurooppaa pidemmällä. Pitäishän mun vähintään Thaimaahan päästä, kun kaikki siellä käy.
 

Yhteistyössä