Esimerkki alle toimeentulotuen elävän ihmisen elämästä...

• Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti
Sanoisin
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Niin:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jos mulla asumiskulujen jälkeen jää käteen 850 ? niin mun nettopalkan pitäisi olla 2.085,00.

Tuolla nettotulolla ei ole ihan pienituloinen...

Ja ei, en asu mitenkään pröystäilevästi enkä kalliilla alueella, vaan pääkaupunkiseudulla 3 h+k. Toki tuo sisältää lainan lyhennyksen, yhtiövastikkeen sekä sähkön.
No minä en onneksi asu pääkaupunkiseudulla :D Täällä on halvat vuokrat sekä maksetaan kuntalisää kotihoidontukeen.
Niin, eli ne tulot ja asumiskulut oli mitkä?
Ja tämä liittyy varsinaiseen asiaan miten? Että kun mulla on pienet asumiskulut niin sen takia mä pärjään vähemmällä kuin muut :D
Jos varsinainen asia on "Esimerkki alle toimeentulotuen elävän ihmisen elämästä. ", niin sanoisin että tulot ja asumiskulut liittyy aika paljon esimerkkiin sun tuloista ja menoista.

ap
Mä en nyt vaan käsitä, että millä tavalla tämä juttu ei jonkun mielestä voi olla tosi, kun kaikki luvut on tossa nähtävillä?
Ja tämä liittyy varsinaiseen asiaan miten? Että kun mulla on pienet asumiskulut niin sen takia mä pärjään vähemmällä kuin muut :D
No jos sä haluat kertoa "kaikki luvut" esimerkkinä hyvin asiansa hoitaneesta pienituloisesta, niin kerro nyt ihmeessä ne tulot ja asumiskulutkin.

(Ja ps. guuglettelemalla saat hyvin tarkistettua mikä ois uskottava summa esittää kodinhoidon tuella elävän ansioksi)
tulot on vaille 1300 euroa kuussa. Osaat laskea varmaan itsekin, mikä on sitten minkäkin osuus. Asumiskulut on 450-500 euroa kuussa. Riippuen sähkölaskusta.

Ja minkä takia mä kusettaisin tätä? Ja jos mä kusettaisin (heitetään oletus) niin eikö tossa kuitenkin ole nähtävillä, että miten niitä rahoja voisi käyttää, jos osaisi? Kun teidän mielestä kukaan ei voi osata... Ei vaan tajua :D

Minttu
Onkohan ap kuten Rollolainen, että ei laske heidän tuloikseen asumistukea koska se menee vuokranantajalle. Eikä lasketa sitä, että saatiin seurakunnasta monen kympin avustus vaan kerrotaan että saatiin näin paljon ruokaa tällä summalla. Jätetään siis ilmoittamatta sen avustus ja kerrotaan vain se mitä omasta pussista on maksettu.

plääh
[quote="vieras"

Jessus täällä on lukihäiriöisiä ihmisiä :D Vieras sanoi menevänsä KOULUUN. [/quote]

Hups. Niinpäs sanoikin :LOL: En silti pitäisi tuotakaan mahdottomana tilanteena. Lapseton opiskelija "tienaa" suhteessa paljon vähemmän. Harva opiskelija edes saa sosiaalietuuksia. Koulupäiväkin on yleensä lyhyempi kuin työpäivä.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja Sanoisin:
Jos mulla asumiskulujen jälkeen jää käteen 850 ? niin mun nettopalkan pitäisi olla 2.085,00.

Tuolla nettotulolla ei ole ihan pienituloinen...

Ja ei, en asu mitenkään pröystäilevästi enkä kalliilla alueella, vaan pääkaupunkiseudulla 3 h+k. Toki tuo sisältää lainan lyhennyksen, yhtiövastikkeen sekä sähkön.
No minä en onneksi asu pääkaupunkiseudulla :D Täällä on halvat vuokrat sekä maksetaan kuntalisää kotihoidontukeen.
Jos varsinainen asia on "Esimerkki alle toimeentulotuen elävän ihmisen elämästä. ", niin sanoisin että tulot ja asumiskulut liittyy aika paljon esimerkkiin sun tuloista ja menoista.
No ei sitä sossuakaan se kiinnosta, paljonko ne on! Sama sinne viivan alle jää, on sitten 200 euron vuokra tai 500 euron. Sen tiedän, että ylikallis ei saa olla...

Antaa olla. Tässä vaan esimerkki jollekin, jos haluaa opetella käyttämään rahaa. Minä olen ainakin tyytyväinen.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja Minttu:
Onkohan ap kuten Rollolainen, että ei laske heidän tuloikseen asumistukea koska se menee vuokranantajalle. Eikä lasketa sitä, että saatiin seurakunnasta monen kympin avustus vaan kerrotaan että saatiin näin paljon ruokaa tällä summalla. Jätetään siis ilmoittamatta sen avustus ja kerrotaan vain se mitä omasta pussista on maksettu.
Kerro mulle, että mihin muuhun mä sitä rahaa tuhlaisin??? Tossa ne luvut on nähtävillä, että mitä mulle jää ja mihin sitä menee???? Mitä helvettiä, pitäiskö mun ryypätä joka päivä ja vetää kartsa röökiä puolessa päivässä ja valittaa sitten, että voi vittu, kun sossusta saa niin vitun vähän ja kakaroille ei oo ruokaa???

Ei helvetti teitä ihmisiä.

Minttu
Kerro mulle, että mihin muuhun mä sitä rahaa tuhlaisin??? Tossa ne luvut on nähtävillä, että mitä mulle jää ja mihin sitä menee???? Mitä helvettiä, pitäiskö mun ryypätä joka päivä ja vetää kartsa röökiä puolessa päivässä ja valittaa sitten, että voi vittu, kun sossusta saa niin vitun vähän ja kakaroille ei oo ruokaa???

Et sitten voinut katsoa mitä mä kerroin omista tuloista ja menoista. Siinä sulle sitä karua todellisuutta.

vieras
Siis miksi te hyökitte ap:n kimppuun noin? Meillä tulot n. 1700-1900 euroa kuussa netto ja siinä on kaikki ja siitä asumiskulut pois eli se 1000-1200 euroa jää eikä näillä tuloilla mitään avustuksia heru. Ette usko, että ap säästää satkun kuussa mutta uskotte että me säästimme yli 300 euroa kuussa :D

Minttu
Tässä vaan esimerkki jollekin, jos haluaa opetella käyttämään rahaa
Oletko sä todellakin noin todellisuudesta vieraantunut ettet näe ihmisillä olevan erilaisia tilanteita eikä ne rahavaikeudet tarkoita aina sitä, että on itse mokannut.

Olet joko todella tyhmä tai sitten täysiprovo.

ap

Et sitten voinut katsoa mitä mä kerroin omista tuloista ja menoista. Siinä sulle sitä karua todellisuutta.
Joo katoin, mutta en oikein ymmärtänyt, kun toimeentulotuen perusosastahan ei tarvitse maksaa sähköä, vettä eikä esim lääkkeitä. Niin miten ihmeessä sun puhelinlasku ja netti jne on sitten yhtäkkiä 900-580=320 euroa? Oli sulla joku lainanlyhennys, mutta sekin on sitten ihan oma laina...

X
Alkuperäinen kirjoittaja X:
Opiskelijana asumiskulujen jälkeen olen miinuksella 40 euroa... Ei oo varaa kotivakuutukseen, autoon, lehtitilaukseen, matkusteluun tai shoppailuihin. Ihan vertailun vuoksi vaan...
Opiskelijana olen ollut minäkin. Silloin nostin opintolainaa, jotta pärjäsin. Sitä vartenhan se on?
No niin nostan minäkin. Millä sä luulet että elän? Mutta eipä se nostettava lainasummakaan kummonen ole kuukaudessa. Mutta jos ap:hen vertaan, ei lainaa tartte mainita, koska ap:kään ei elä lainalla.

plääh
Siis miksi te hyökitte ap:n kimppuun noin? Meillä tulot n. 1700-1900 euroa kuussa netto ja siinä on kaikki ja siitä asumiskulut pois eli se 1000-1200 euroa jää eikä näillä tuloilla mitään avustuksia heru. Ette usko, että ap säästää satkun kuussa mutta uskotte että me säästimme yli 300 euroa kuussa :D
Sehän on selvä, että kaikki, jotka ei omaa talouttaan hallitse, hyökkää ap:n kimppuun. Eihän tollasta saa myöntää, että vähemmälläkin tulisi toimeen ;)

Minttu

Joo katoin, mutta en oikein ymmärtänyt, kun toimeentulotuen perusosastahan ei tarvitse maksaa sähköä, vettä eikä esim lääkkeitä. Niin miten ihmeessä sun puhelinlasku ja netti jne on sitten yhtäkkiä 900-580=320 euroa? Oli sulla joku lainanlyhennys, mutta sekin on sitten ihan oma laina...
Mä tein toisin kuin sä eli laskin yhteen KAIKKI saamani rahat joista sitten maksan KAIKEN. Etkö sä tosiaan ymmärrä, että laskin siihen kaikki todella pakolliset menot ja sen jälkeen jää mitä jää.

Sun ajatuksen mukaan varmaan pitäisi jättää maksamatta se laina jonka otin silloin kun tuloja oli enemmän ja elämä oli helpompaa. Mitä sitä nyt luottotiedoista.

Minttu
Alkuperäinen kirjoittaja plääh:
Sehän on selvä, että kaikki, jotka ei omaa talouttaan hallitse, hyökkää ap:n kimppuun. Eihän tollasta saa myöntää, että vähemmälläkin tulisi toimeen ;)
Niin just just tuotahan se tietysti on. Kyllä kyse on siitä, että ap halveksii ja solvaa niitä joilla menee huonommin kuin hänellä eikä ymmärrä, että kaikilla ei ole sama tilanne kuin muilla. Aika paljon täällä vaikuttaa se oma asenne miten asiat esittää.

vierailija
Alkuperäinen kirjoittaja plääh:
Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
Alkuperäinen kirjoittaja Katherine Wheel:
Ja mä en käsitä, miten joillekuille voi olla niin ylitsepääsemättömän vaikeeta käsittää, että kaikki ei ole samanlaisia. Jos sä maksat 200 eurolla laskuja, jollakulla toimeentulotukea saavalla niitä saattaa olla 400 eurolla.
Niinpä. Pelkästään ekaluokkalaiseni ap/ip-kerhoon menee 120 euroa kuussa. Siihen päälle kaikki muut pakolliset laskut (tv-lupa, puhelin, netti, kotivakuutus, sähkö, autovakuutus ja muut auton maksut jne). Autoa tarvitsen jotta pääsen kouluun, bensoihinkin menee 150 euroa kuussa, jos ei yhtään ajele turhaa ajoa.

Onneksi tt-tuessa huomioidaan nuo bensakulut, kotivakuutus ja sähkö.
No mutta hyvänen aika! Niinhän se menee kaikilta muiltakin, jotka käyvät töissä ja maksavat elämisensä itse. Olen pitkälti samaa mieltä masuasukin kanssa, että suurella osalla pieni- ja lähes keskituloisistakin menee näin.

Sitä paitsi, miksi ekaluokkalaisen pitäisi mennä ip-kerhoon, jos perhe elää sossutuilla? Eikö silloin olla työttömänä ja kotona?
Niin, minä tosiaankin opiskelen. Viittasin lähinnä tuohon ap:n "yli varojensa elämiseen", että 200 euron laskuilla ei moni todellakaan selviä, vaan menee yli ja paljon. Eikä johdu siitä, että tuhlaisi johonkin turhuuksiin, vaan tosiaan minäkin maksan koululaisen kerhomaksua ja auton käyttökustannuksia (kaikkien muiden pakollisten ohella), jotta voisin opiskella. Onneksi päivähoito on sentään meille ilmaista.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja Siis:
tulot on vaille 1300 euroa kuussa. Osaat laskea varmaan itsekin, mikä on sitten minkäkin osuus. Asumiskulut on 450-500 euroa kuussa. Riippuen sähkölaskusta.
Mikset sä maksa ollenkaan veroja?
Maksanhan. Kela ottaa sen 20 prossaa vai miten se oli. Laske vaan uudestaan :)

Vieras
No totuus on se että pienituloisella niihin kodin isoihin hankintoihin kaatuu koko talous. Pesukonetta tai telkkaria maksetaan monta kuukautta.

Mutta nostan kyllä hattua ap:lle! Itse en kykenisi samoista summista laittamaan vielä säästöönkin. Rahaa kuluu esim. pesuaineisiin ja isompiin hankintoihin pitkä penni. Netti-ja puhelinlaskut, linja-autokortti...Pelkästään lapsen vaatteisiin ja varusteisiin menee useita satoja vuodessa! Siihen päälle vielä huvitukset ja muu "turhuus"

Ihan pikkiriikkisen kuulostaa oudolta. Etkö ap joudu koskaan tekemään suurempia ostoja ? Mulla on parina viime vuotena ollut ainakin näitä hankittavia : lapsille pyörät, sukset, luistimet, vaatteita, kenkiä, ,, itselleni puhelin ja pesukone. Mikro ja astianpesukonekin hajosivat, mutta niitä ei välttämättä tarvita. Käytettynä ja kirppareilta toki joskus löytää hyvää tavaraa, mutta eipä läheskään aina.
Tietysti jos tuttavilta ja omilta vanhemmilta + lasten isältä saa lahjoituksia ja avustuksia esim rahallisesti jne. niin sitten ymmärrän, että pärjää ihan hyvin noilla rahoilla.

Yhteistyössä