Esikoista yrittämään-pinosta plussanneet syksyllä ja talvella 2011-2012

Joo siis toki mä raskaustodistuksen sain. Mutta oletin että olisi neuvolasta saanut jotain apua niiden kaikkien muiden juttujen kanssa. Ei neuvolantäti osannut neuvoa mitään. Ei edes, että toimitanko sen raskaustodistuksen työnantajalle vai Kelaan ja tarviiko olla alkuperäinen jne. Mäkin sitten soitin omaan palkanlaskentaan ja sieltä onneksi osattiin neuvoa.
 
Tiksuttimelle paljon onnea!

Embylle mukavaa ultrareissua ja kenelläs se rakenneultra oli huomenna, mukavaa reissua sinnekkin :)

Täällä oli aamulla tavallista napakampia harkkasuppareita, vaikka ihan sängyssä pötköttelin. Huomaa että pikkuhiljaa alkaa h-hetki lähestyä, kroppa kerää selvästi voimia, väsymys vaivaa taas. Onneksi ei ihan samanlaista kooma meininkiä kuin silloin alkiraskauden väsymyksessä. Päiväunet tai ainakin pötkötys on paikallaan. Osittain varmaan vaikuttaa sekin kun öisin tulee nukuttua katkonaisesti. Isolla mahalla kun kyljen kääntäminen vaatii heräämistä ja vessassakin pitää ravata usein.

Mulla on hirvee paniikkistressi saada kaikki loput vauvanjutut paikoilleen ja sairaalakassi ja sellaiset valmiiksi.

Susimieli & Pieni 34+3
 
Onnea Tiksutin! :)

Meille tuli Emmaljungan vaunut niin ostettiin samalla Emmaljungan kaukalo ja telakka, jotta saadaan kaukalo myös sitten vaunujen runkoon kätevästi. Todella tyytyväisenä käyn noita tuolla lastenhuoneessa ihastelemassa päivittäin :D

Äitiyspakkaus otetaan ehdottomasti ja odottelenkin sitä kovasti jo (tosin vasta tänään sain lähetettyä raskaustodistuksen Kelaan). Olin muuten todella tyytyväinen Kelan sähköisiin hakemuksiin. Erittäin selkeät lomakkeet netissä verrattuna siihen paperiversioon minkä sain neuvolasta. Siitä ei ottanut Erkkikään selvää kun kaikki oli samassa lapussa. Mä jouduin myös selvittämään työpaikan palkanlaskennan kanssa, mutta heille sopi oikein hyvin, että lähetän kopion raskaustodistuksesta ja laitan hakemuksen (oikeine päivämäärineen) suoraan netissä Kelalle.

Me ei muuten saatu vauvavakuutusta Pohjolalta todennäköisesti johtuen mun perinnöllisestä sairaudesta (mikä ei ees pitäis vaikuttaa mihinkään), mutta ajateltiin kysyä vielä muualta.

Meillä työantaja sponsoroi influenssarokotukset ja ajattelin itsekin sellaisen ottaa, mutta terveydenhoitaja sanoikin, että kannattaa varmistaa neuvolasta ensin. Se soitti Terveystalon lääkärille ja tämä lääkäri oli sitä mieltä, että hän ei suosittele raskaana oleville tätä rokotusta, mutta monet muut lääkärit on eri mieltä ja nimenomaan sanovat, että pitäisi ottaa. Totesi siihen, että toki voivat sen antaa jos itse haluan, mutta vastuu ja päätös on mulla. Jätin sitten ottamatta kun on noin ristiriitaiset mielipiteet asiantuntijoillakin. Miten muilla?

Line ja Nano rv 24 *poks* :)
 
Paljon Onnea Tiksutin pienestä tyttövauvasta! :heart:

Mä otin influenssarokotuksen täällä Jenkeissä, kun sitä niin kovasti suositeltiin. Siinä samassa rokotteessa on sikainfluenssarokote myös. Suomessa en koskaan ottanut influenssarokotetta, mutta nyt tuo mun oma hoitaja suositteli ottamaan sen, niin mähän sitten otin. Oon aina ollut vähän skeptinen noita flunssarokotteita kohtaan.

Kuinka odotankaan sitä, että tehdään kokopäivän retki Ikeaan täällä. Välimatkat on täällä aika pitkät, joten miehen ollessa lomalla lähetään lähimpään Ikeaan ostamaan mm. pinnasänky ja varmasti myös muuta vauvalle. Ikean tavarat miellyttää mun silmää, kun design on sellaista skandinaavista. Täällähän melkein kaikki vauvan pinnasängyt on laivan kokoisia täyspuusta valmistettuja koko makuuhuoneen tilan vieviä hökötyksiä :) En tykkää. Me ostetaan varmaan sellainen ihan perus pinnis, josta saa sitten sen yhden laidan poistettua myöhemmin. Oon kuullut, että se on hyvä. Täällä muuten poistettiin kaikki Ikean pinnikset myynnistä keväällä, kun turvavaatimukset muuttuivat. Niissä oli vissiin liian isot välit niiden pinnojen välissä. Nyt ne on onneksi muutettu turvallisiksi ja tulleet uudestaan myyntiin. Täällä ei myöskään suositella käytettävän vauvan pinnasänkyyn sellaista pehmustettua sivusuojaa, vai mikä se nyt on nimeltään, koska se voi lisätä kätkytkuoleman vaaraa.

Heddy ja Jeppis v. 26+4
 
Onnea tiksutin :)

Mäkin suosittelen Kelan nettiversiota, se oli selkeämpi.

Ja muistan itsekin sen loppuajan väsymyksen, mistä Susimieli mainitsi. Muuten aika hassua kuinka on jo unohtanut sen ison mahan kanssa elämisen; kuinka oli öisin vaikea kääntää kylkeä, ei saanu sukkia jalkaan jne.. Nopeasti se unohtuu, synnytyksestäkin tuntuu jo että ois kauheasti aikaa :)

Mites tosiaan Leeniliini? Joko h-hetki alkaa olla käsillä?
Ja Tryffe ei näemmä oo toukokuun jälkeen ainakaan kirjoitellut koko palstalle..
 
Viimeksi muokattu:
Onnea Tiksutin :) :flower:

Influenssarokote Mulle tarjottiin sitä eilen neuvolassa, mutta en ottanut. Oon ottanut sen useana vuotena, ja sitten ollut kuukauden välein pikkuflunssassa, niin no thx. Ja vähä meni luotto noiden rokotteiden turvallisuuteen sen sikapiikkihomman jälkeen, niin halusin ottaa varman päälle.

Kirskis Ostettiin sieltä Ikeasta sellainen valkoinen Malm- lipasto kolmella laatikolla. Meillä on samaa sarjaa yöpöydät, ja sattui vielä olemaan tarjouksessa 49€. MALM Lipasto, 3 laatikkoa - koivuviilu - IKEA

-Pätkis- +Helmi 21+5
 
Viimeksi muokattu:
Onnea Tiksutin, päivittelen tuonne etusivulle syntyneisiin :)

Influessa-rokokotuksen ajattelin kyllä ottaa. THL:n virallinen kanta on että raskaana olevat kuuluu riskiryhmään ja lisäksi viimeisellä kolmanneksella otettu piikki suojaa vielä pientä 6kk syntymästä niin kyllä ajattelin ottaa. Kaiken huipuksi kun työskentelee sairaalaolosuhteissa niin kyllä sitä mielellään suojautuu, viime vuonna sain piikin myös harjoittelun kautta eikä tullu mitään ekstraa niin tuskin tänäkään vuonna. Eikä tän vuoden piikissä ole sitä apuainetta mikä sikapiikissä laukas narkolepsiaa. Oon kyllä miettiny asiaa ja tähän olen nyt päätynyt. Kaikki rokotteet aion myös lapselle ottaa, myös rotan ja pneumokokin.
 
Namppis Mulla tuli siitä sikapiikistä käsi ihan järkyttävän kipeeksi! En pystyny edes rintsikoita pukemaan ku sitä ei kärsiny liikuttaa. Vähä hävetti soittaa sillon töihin et en pysty tulemaan ku sain eilen rokotteen :D Mut tuohan nyt oli vain semmonen lievä sivuvaikutus josta ei seurannut mitään, eikä se oo se syy miks jätän ottamatta sen. Hoitoalalla varmasti kannattaakin se ottaa.
 
Hei kaikki! Täältä tulee superpitkä synnytyskertomus, lukee ken jaksaa :)

Viikonloppuna 22.-23.10. alkoi olla kovia selkäkipuja oikealla keskiselässä. Kivut säteilivät välillä myös kylkeen ja alaselkään. Soittelin asiasta maanantaina aamulla huonosti nukutun yön jälkeen neuvolaan, josta hetken pohdinnan jälkeen pyydettiin näytille. Hiukan kohonneen lämmön ja verenpaineen sekä virtanäytelöydösten vuoksi lähetettiin äitipolille tutkimuksiin. Siellä istuin iltapäivään odottamassa tuloksia. Ultraäänitutkimuksessa todettiin munuaisaltaan näyttävän laajentuneelta. Vauva voi hyvin, kohdunkaulaa jäljellä 3cm ja kohdunsuu täysin kiinni. Tulehdusarvot näyttivät kohonneen, joten osastolle määrättiin.

Osastolla aloitettiin antibiootit suoneen. Vointi oli ihan hyvä ja kipulääkkeet auttoivat. Yöllä heräsin tunteeseen, että valkovuotoa tuli runsaammin housuun, mutta yritin vaan jatkaa unia. Kun tämä toistui, lähdin vessareissulle ja pönttöön tuli lotisten kirkasta nestettä. Lähdin kätilöä hätyyttelemään ja hän totesi että lapsivesi on mennyt. Vettä tuli välillä runsaammin ja välillä vähemmän koko yön ajan. Pienet supistukset alkoivat melkein heti, mutta tulivat yön ajan epäsäännöllisinä ja lyhyinä.

Mies saapui sairaalalle seuraksi klo 11. Päivä meni mukavasti, kivut olivat vielä ihan hallinnassa. Illalla kun mies lähti, alkoi supistusten väli tihetä ja kesto oli koko ajan minuutin. Vauvasta otettiin käyrää ja selällään ollessa kivut tuntuivat jo tosi pahoilta. Kahdeksan maissa alatutkimuksessa todettiin että kohdunsuu kahdelle sormelle auki ja kaula lähes kadonnut, mutta vielä takana. Jäin odottelemaan lääkäriä tekemään päätöstä, joudutetaanko synnytystä vai hidastetaanko omien tulehdusarvojeni vuoksi. Seuraavat reilu pari tuntia olivat jo todella tuskaisia. Viimein lääkäri tuli ja sanoi että siirrytään synnytyssaliin. Kivut kesti kun oli istuma-asennossa, makuuasento oli silkkaa kidutusta kyljellä makaamisesta puhumattakaan.

Pääsin käyrien oton jälkeen hetkeksi suihkuun, jossa pärjäsin vielä ihan hyvin vaikka kivut olivat kovat. En saanut kuitenkaan olla suihkussa kuin 15min ennen kuin tultiin hätyyttelemään seuraavaan lääkärintarkastukseen. Selällään makaaminen oli jo todellista tuskaa ja auki olin vain reilun 3cm. Vauvan vointia alettiin tarkkailla ”pinnillä”, joten en saanut enää nousta makuuasennosta. Kivut olivat kamalat ja kokeilin ilokaasua, mutten tuntenut saavani siitä mitään apua. Parinkymmenen minuutin kitumisen jälkeen pyysin epiduraalin (uusi annos noin 2h välein), jonka avulla nukuin 6h ja avauduin melkein 10 cm:iin. En voi kuvitellakaan että olisin kestänyt makuuasennossa ilman epiduraalia. Varsinkin ennen kuin supistuksia avustettiin oksitosiinilla ja avautumista oli 2h aikana tapahtunut vaivaiset 0,5cm.. Olisi hiukan syönyt miestä ellen olisi saanut suht tuskattomasti nukkua. Epiduraalin laitossa sattui ainoastaan se, että sitä laitettaessa joutui pahimmissa tuskissaan olemaan pahimmassa mahdollisessa asennossa eli kyljellään.

Kun olin auki hiukan vajaa 10cm, sain luvan alkaa ponnistella pikkuhiljaa vaikka suurempaa tarvetta en tuntenutkaan. Kivut olivat melko voimakkaat tässä vaiheessa kun epiduraalin vaikutus lakkaili, mutta ponnistaminen tuntui auttavan. Kamalinta oli se, että kesken ponnistusten minusta tultiin ottamaan verikokeita (!!). Mukana kandipoika, jolle ei varmasti oltu infottu että tulee synnytykseen pistämään ;) Ponnistaminen tuntui luontevalta ja helpolta, vaikka välillä sai vähän arpoa supistuksen alkua, jotta ehti ne kolme pitkää ponnistusta tekemään. Onnistuin hyvin kuuntelemaan kätilön neuvoja ja jarruttelemaan kun tarvitsi ja alle puolessa tunnissa pieni esikoistyttömme oli maailmassa <3 Minä selvisin muutamalla tikillä, nekin nirhaumiin. Toipuminen on ollut nopeaa, niin tulehduksesta kuin synnytyksestäkin.

Pieni prinsessamme syntyi 26.10. klo 08.00 mitoin 53cm, 3270g.

Nyt ollaan 5pv oltu kotosalla ja pikkuhiljaa totutellaan arkeen pienen tuhisijan kanssa <3

Tsemppiä kaikille mammoille täältä toivottelen!
 
Heippa kaikille!

Nyt tulee pelkkää ) . ( Ja kopsaan kaikkiin seuraamiini keskusteluihin saman.

Tää mamma tuntee itsensä tosi onnelliseksi, hymyilyttää koko ajan. Tänään käytiin rakenneultrassa ja kaikki näytti olevan meijän töpsykällä hyvin, hän oli syönyt hyvin ja kasvanut hyvin kun vastasi viikkoja 20+5, vaikka mulla viikkoja nyt 20+3. Ja saatiin varma poikalupaus. Oon salaa toivonu koko ajan poikaa ja ultraajan mukaan ihmeitä pitäs tapahtua jotta se ei poika olisi. Ruudulta näytti kuvaa pienen alakerrasta ja ei siitäkään paljoa epäselvyyksiä jääny, itsekin osasin katso.

Työnimi muuttui siis kertaheitolla.

Epa ja Jokke 20+3 :heart: (20+5)
 
Tiksutin ja Leeniliini Onnea! :)

Täällä oli eilen eka neuvola. Käynti oli aikalailla semmonen mitä odotinkin :) Hb oli 127, ihan ok, tosin mulle alhanen, ei nimitäin oo koskaan noin alhaalla ollu. Kuukausi sitte oli 135 ja yleensä päälle 140, joskus jopa yli 150. RR oli 76/127 ok sekin, yleensä mulla lääkärissä tai terkkarissa paineet koholla. Tai no yleensä yläpaine mulla vaan hiukan yli sata. Luulenpa et paineet ehti hyvin laskee, ku katottiin ne vasta käynnin loppupuolella :) Äippäpolille laitto terkkari myös lähetteen on kuulemma käytäntö, kun multa krooninen perussairaus löytyy, vaikka rauhallisessa vaiheessa onkin :) Terkkarikin oli ihan mukava, mutta oli meillä vaan tän kerran, kun "oma" terkkari on palaamassa töihin vuorotteluvapaalta ja hän sitten jo ens kerralla. Mutta kuulemma oikeen ihana ja mukava tapaus, noh sen näkee sitten parin viikon päästä kun on eka neuvolalääkäri. Np-ultra ajan varasin myös, se on marraskuun lopulla sillon taitaa viikkoja olla 12+5. Unohdin kysyä neuvolan mielipidettä influenssarokotukseen, meillä kun töistä sen sais.. niin mietin ottaisko vai ei?!? Mites muut, ootteko miettiny? (onkohan siitä ollu jo jotain juttua täällä...)
Pahaolo ja kuvotus jatkuu, ylös asti ei sentään oo nyt tullu, ihan riittävän inhottavaa ilmankin.. :(

Olikohan siinä löpinäitä riittävästi tällä erää..:) :)

Juliane+Noopi 9+1
 
Ensiksi isot onnittelut prinsessoista Tsudelle, Tiksuttimelle ja Leeniliinille :flower:

Emby^ tsemppiä ekaan ultraan, odottavan aika on välillä pitkä.
Juliane ihanaa, että olet plussannut, paljon onnea =)

Muutama tovi taas kulunut siitä kun viimeksi kirjoittelin. Aika vaan menee niin nopeasti ja totutellessa tähän asiaan. Aamupahoinvointi on vaihtunut iltapahoinvoinniksi. Lähinnä se on sitä etovaa oloa, harvemmin tarvii oksentaa. Toivottavasti tämä paha olo joskus loppuu...
Huomenissa eka neuvola, innolla odotan. Kaikki on niin uutta ja ihmeellistä.

Sindi ja Iipu 9+6
 
Voi apua tätä väsymyksen määrää :( Ja siis.. ihan sellanen vetämätön ja saamaton olo. Onkohan ihan normaalia.. : / Kauhia. Pitäs töitäki jaksaa tehdä.. Ja välillä heikottaa niin kovin, et ihan silmissä pimenee, pelottavaa! :(
Sit mulle tulee tonne oikeelle melkein nivusiin välillä sellanen kauhia viiltävä ja painava kipu :( Seki on aika pelottavaa, ainakin näin alussa ja kun sillon ekasta ne kivut oli kans aikaaaaast kovia.. : / Mut noi kivut on tullu sen leikkauksen jälkeen joten.. hmm.. entiiä.. : /

Emby^ (ja rakas Jormaliini (7+2))
 
Emby ymmärrän että pelottaa sun kokeman jälkeen mutta mullakin oli alussa sellaisia viiltäviä kipuja nivusissa ja alavatsalla just muniksien kohdalla. Kohta pääset ultraan ja siellä näkyy terve pieni ihmisen alku!

Onnea Leeniliini, kävin päivittämässä etusivun. :)

Täällä työmotivaatio olematon mut pakko jaksaa. : / Ja joku kyseli influenssasta, meille suositellaan jo työnpuolesta ja työnantaja maksaa piikit kaikille. Meinasin kyllä ottaa jo muutenkin mutta kyllä toi vuodeosasto-työ vahvisti ajatusta. Pieni kun syntyy vielä tammi-helmikuun vaihteessa kun on pahin virusaalto päällä niin saa hänkin suojan jo ennen syntymää.
 
Hurjan paljon onnea kaikille vauvan saaneille !!! :heart:
En oo ehtiny lukemaan oikeen tätä palstaa, nopsaan lukaisin teidän jutut läpi...Onnea myöskin ultraan menijöille, tervetuloa uusille ja tsemppiä loppuraskaudessa oleville ! :)
Meillä vauva-arki pyörii tasaiseen tahtiin. Poika nukkuu yöt jo hienosti ja muutenkin kaikki on sujunut ainakin tähän asti hyvin. :)

Sassy ja Santeri 11viikkoa
 
ON: Eli täällä tänää ultrattu ja nyt uskaltaa taas palata keskusteluihin mukaan. Viikkoja vastas oikein ja sydän sykky miljoona <3

Kaks viikkoa ravannu eri verikokeissa ja pissanäytteillä, kipuihin ei mitään syytä vieläkään löytynyt :/

Onnea Kaikille nyyttien kanssa kotiutuneille :flower:

Eli täällä LA 26.6.2012 ja SATKS.


Tia ja Unelma a.k.a. Unski<3 6+3
 
Leeniliinille onnittelut! :flower:

Epalle onnittelut poikalupauksesta ja mukavista ultrakuulumisista!

Olenkos minä seuraavana listassa kellä on synnytys edessä? Hui!
Käytiin tänään ostaan kaupasta kaikki maidonkerääjät ja koreja vauvan vaatteille, tuttipullo ja jälkivuotoon isoja siteitä ja kaikkea pientä. Enää puuttuu pinnikseen uusi patja (jotenkin se sittenkin pitää ostaa, vaikka alkuun päätettiin pärjätä sängyn mukana tulleella..), iso tyyny imetysnyyksi, sekä septidiniä vauvan napatyngän puhdistukseen.

Eli käytännössä meillä on nyt kaikki valmiina, sinänsä sopii vaikka syntyä. Tietty hyvä sen ois vielä muutama viikko viihtyä tuolla pötsissä, marraskuun vikalla viikolla ois jo menossa viikko 38+ niin silloin ois optimaallinen aika syntyä :)

Meillä annettiin synnäriltä suositus että kotona voi olla synnytyksen alettua niinkin kauan kuin supistukset on n. 5minuutin välein, ja näin tiheänä olleet 2-3 tuntia. Mun äidillä ja äidin siskolla on kuitenkin ollut aika nopeita synnytyksiä, niin en tiedä uskaltaako olla noin kauaa kotona. Sairaala on tossa parin kilsan päässä niin aateltiin että voihan sitä vaikka käydä näytillä jos alkaa arvelluttamaan, mielelläni tuun kyllä takas kotiin sit kärvisteleen jos ei oo paikat auki niin että kannattaisi jäädä, olen kyllä kotona mahd. pitkään ihan mielelläni.

Alkaa pikkuhiljaa iskeä toi todellisuus, mieskin totesi tuossa äsken hieman hämillään että eihän tässä ole enää kuin pari hassua viikkoa vauvan tuloon! Koko ajan sitä ollaan hoettu että siihen on vielä niin ja niin kauan, miten sitä yhtäkkiä saisi orientoitua että sehän voi käytännössä syntyä ihan koska vaan!
Aika ihanaa, haluan niin päästä pitämään meidän poikaa sylissä ja haistelemaan sen suloista vauvantuoksua <3

Susimieli ja Pieni 34+6
 
Onnea Leeniliinille! :)

Kivaa kun näitä nyyttejä tulee.. itseki nouseen aina vaan lähemmäs listan yläpäätä. Vielä olisi 10 viikkoa töitä ja sitten alkaisi mammaloma. Hurjaa sanon minä. Nopeasti on viime aikoina viikot menneet ja nyt kun kohta tulee joulut sun muut niin varmaan vieläkin nopeammin aika alkaa menemään.. toivottavasti ainakin.

Eilen kävin shoppailemassa lisää mammavaatteita ja Henkkamaukalta tuli ostettua aivan ihanat lökäpöksyt kotiin. Ei nuo kovin tyylikkäät ole :D, mutta sitäkin mukavammat jalassa.. kelpaa makoilla sohvalla ja tuijottaa telkkaria tai katella takkatulta. Tykkään! :)

Ens viikolla perjantaina olis hammaslääkäri. Enpä ole varmaan viiteen vuoteen käynytkään tarkistuttamassa purukalustoa, ja koska täällä Keravalla pääsi vielä jonon ohi raskauden takia niin ajattelin, että korkea aika käydä hoitamassa asia kuntoon. Vähän kyllä jänskättää tuokin. Telkkarissa kerrottiin täysin kivuttomista laserpaikkauksista ja juurihoidoista.. Suomessa pari paikkaa missä noita jo saa. Muualla maailmassa ovat jo yleistyneet. Eli todennäköisesti meidän mussukat eivät tule tietämään mitä hammaslääkäripelko voi olla, kun kipua ei vaan tunnu ollenkaan.. :)

Tänään pitänee tehdä retki hautausmaalle illalla, toivottavasti kynttilämeri on taas upea! Mukavaa viikonloppua kaikille!

Line ja Nano 24+3 :)
 
Viimeksi muokattu:
Onnea tiksutin ja leeniliini:heart:=) Ihanaa vauva-arjen aloitusta!

Onnea kaikille hyvistä ultrakuulumisista! :)

Täällä menossa uskonpuutteen aikakausi. Oireet on vähentyneet (normaalia, tiedän) ja liikkeet ei vielä tunnu (normaalia sekin, tiedän :D), joten olo on aika omituinen. Rakenneultraan vielä reilusti kuukausi aikaa. Miks aika menee näin hitaasti..?

Ps. pääseekö sinne kerhon puolellekin ja mites se tapahtuu? :)

Kristiina ja Onni 15+6
 
leeniliinille onnea! :flower:

Susimieli mullakin iski tuossa samassa vaiheessa suunnilleen, todellisuus että vauvahan voi syntyä milloin vaan ja sitten tulikin kiire pestä kaikki vauvan vaatteet. :D
Silloin kun oma synnytys käynnistyi, muistin kanssa tuon, että kotona pitäisi olla siihen asti, että supistukset tulee n.5min välein, mutta haistatin sille lauseelle paskat siinä vaiheessa kun kivut rupesivat olemaan tosi kovia vaikka supistukset tulivatkin harvemmin. :D Eli kannattaa enemmän sitä omaa oloa kuullostella kuin sitä kelloa tuijottaa, on minun neuvoni. Ja kyllä ne silloin meidätkin passittivat ekalla kerralla vielä kotiin kun käytiin sairaalalla supistusten ollessa jo melko kovia.

Arki sujuu ihan hyvin, tyttö nukkuu yöllä 3-4tunnin pätkiä ja saa sitten itsekkin levättyä ihan hyvin. Tänään lähdetään käymään peijaisissa ja vähän jännittää kun ajomatkaa on puolitoista tuntia, että miten jaksaa tyttö niin pitkän matkan. Lyhyempiä matkoja on ajeltu jo ja tähän asti ainakin tyttö on nukkunut aina tyytyväisenä autossa ollessaan. :)

tsude ja tyttö 3vk
 

Yhteistyössä