Esikoista yrittämään-pinosta plussanneet syksyllä ja talvella 2011-2012

Synnytystapa-arviosta: Mulle sanoi sairaalan lääkäri viime viikolla, että neuvolassa tehdään jonkinlainen lääkärin tekemä synnytystapa-arvio viikolla 35, vaikka ei meilläkään mitään lääkärineuvolaa enää pitäisi olla. Vissiin siis tunnustellaan vatsan päältä vauvan koko ja asento. Ja että jos on perätilassa niin sit mentäis sairaalalla käymään.
Mua huolettaa se, että kääntyykö vauva. On ollut koko ajan perätilassa, vaikka hetken jo luulin, että olis kääntynyt. Mutta toisaalta olen kuulemma itsekin kääntynyt pää alaspäin vasta viikolla 36. Mä haluan synnyttää alakautta, mutta en siinä tapauksessa, että on perätilassa.

Susimieli, mietit tossa viikolla että onko vauvalle liian aikaista syntyä jos nyt syntyisi. Kyllä tuon ikäinen vauva jo pärjää. Mun pikkusisko ja -veli on syntyneet rv31+6 ja normaalikokoisia ja terveitä lapsia heistä on tullut. Olivat syntyessään 1900g/44cm ja 1600g/41cm eli ihan hyvän kokoisia noille viikoille. Kuukauden olivat sairaalassa kasvamassa ja opettelemassa syömään kunnes pääsivät kotiin. Ensi viikolla riiviöt täyttää jo 3v. :)
Ihana vatsa sulla! Mä just eilen mietin, että tuleekohan vatsaa ikävä sitten vauvan syntymän jälkeen. Tosin sit päädyin siihen, että silloin ei ehkä edes ehdi ajatella tollaista. :D

Emby, älä turhaan hermoile siitä sokerirasituksesta. Mun mielestä sitä kammoksutaan ihan turhaan. Mun piti juoda 2,5 dl makeaa ja onneksi kylmää vadelmalitkua. Ei paha. Tottakai jos tulee huono olo, niin ne päästää sut sängylle lepäilemään. Enemmän mua ärsytti se odottelu.
Line, luulen että sulla ei sokerirasitusta ole, jos ei siitä vielä ole sulle puhuttu. Alkaa meinaan olla sen aika jo käsillä.

Epa, onnea rouviintumisesta! :flower:

ON: Viime viikolla oli kontrolliultra istukan takia. Kaikki oli hyvin. Istukka oli noussut kohdun kasvun myötä, ja oli nyt neljän sentin päässä kohdunsuun reunalta. Vauvan painoarvio 1206g ja perätilassa. Kohdunkaulan pituus 5cm. Vaikka kaikki oli hyvin, niin mulla jäi tosi paha mieli. En oo koskaan edes kuvitellut, että sairaalassa voisi saada niin huonoa kohtelua. Näin vauvaakin vain muutaman sekunnin ajan. Olin niin odottanut tota ultraa ja se oli täysi pettymys. Sitä lääkäriä mä en mun synnytykseen kelpuuta, saa mut raivon partaalle.
Olo on edelleen loistava. Iltaisin väsyttää, mutta mitään vaivoja ei ole. Ekat harjoitussupistukset olen luultavasti bongannut, mutta ei ne tunnu muuna kuin kovettumisena.
Enää 18 työvuoroa jäljellä! Tällä viikolla pitäisi vielä lähteä firman pikkujouluristeilylle. :D Viime lauantaina ihanat ystäväni järjestivät mulle yllärinä baby showerin. :heart:

Leena ja vauva 29+5
 
Huomenta! :wave:

Embylle Onnittelut hyvistä ultrakuulumisista! :flower:

Aivan ihana masu Susimielellä! :heart: Kohta säkin jo pääset tositoimiin!

Lääkärineuvolasta Meillä se on joskus 26 viikon kieppeillä, ja sit joskus 35(?) viikolla. Eli niitä tulee olemaan yhteensä kolme ensisynnyttäjille, kun ensimmäinen oli n.13 viikolla. Sillon viimeisessä lääkärineuvolassa tehdään se synnytystapa-arviokin. Mulla on lääkärineuvola 1.12 ja odotan jo innolla että näkee pikkuisen :heart:

(.) Täällä ollaan sit loppuaika saikulla, nyt jo! Mun selkä ei kestä töissä, niin ei ollut paljon vaihtoehtoja. Oon siis puuseppä ja onhan se työ raskasta, kun koko ajan pitää kävellä ja nostella. Et ihan hyvillä mielin oon kotona kun ei tarvi olla niin kipeenä :) Opettelin uudelleen kutomaan että saa ajan kulumaan. Viimeksi olin kutonut varmaan ala-asteella, mut kummasti se vaan muistui mieleen. Kaulahuivi ois työnalla. Saa nähdä saako sitä ikinä kaulaan asti! :D

-Pätkis- +Helmi 23+2
 
Mäkin kummasti innostuin kutomaan sitten ala-asteen odotusajan loppupuolella; nyt ei vaan ole jaksanut/ehtinyt jatkaa..

Mulla oli täällä pk-seudulla 3 lääkärikäyntiä mutta ei niissä nyt mitään kovin ihmeellistä; ultralaite terkkarissa on niin huono, ettei siitä saanut selkoa ja tosi pikaisia ultrauksia muutenkin ja mitään kokoarviota tai muuta synnytysarviota ei tehty, tai siis kai se oli se synnytysarvio kun katsoi miten päin vauva on ja sisätutkimuksen yhteydessä totes, että lantio on ihan tilava synnytykseen. Että aika lailla vaihtelee lääkärin mukaan millaisia nuo arviointitilanteet on.

Harmi kun LeenaT:llä huono ultrakokemus. Se on kumma kuinka ärsyttäviä lääkäreitä ja kätilöitä näissäkin hommissa on..kuitenkin tosi herkkä ja tärkeä asia raskaus aina on ja sitten hoidetaan rutiinilla kiireesti alta pois välttämättömät..ikävä kyllä aika usein törmää tuollaiseen.

Susimielelle tsemppiä supisteluihin :)
Mä aina itse toivoin, ettei ennen laskettua aikaa tulisi..jotenki helpompi olla sitten valmiimman vauvan kanssa :) Vaikka onhan ne loppuviikot tuskasia kun laskee päiviä ja sitten laskee uudelleen päiviä, kun menee yli :whistle:
 
Epalle onnea avioliitosta ja Susimielelle synttäreistä! Ja hyvä kun Leenalla oli ultrassa kaikki ok vaikka tyhmä lääkäri osuikin kohdalle. Onneksi lääkärit harvemmin synnytyksessä edes käy etenkin jos kaikki vaikuttaa hyvältä.

Pätkis ja muutin saikkulaiset. Mietin tota sairaslomajuttua minäkin... Selkä on todella kipeä töissä ja iskiashermo on välillä todella kiukkuinen, harkkasupistuksia on tullu päivittäin useita jo monta viikkoa (paitsi vapaalla) ja ihan rehellisesti sanoen niin ei mun maha enää mahdu tekemään hoitotyötä. En pysty kyykkimään vessassa potilaiden kanssa eikä vuoteessa hoitaminekaan oikein onnistu kun isompaa potilasta ei pysty itseään vasten kääntämään kun maha on tiellä. Lisäksi jokainen kumarrus ja kyykky saa aikaa supparin(lääkäri kyllä sano sillo 27+0 ettei mitään ole tapahtunu tuolla alhaalla mut ei ne muakvilta tunnu silti). Mut silti tahtoisin olla töissä niin pitkään kun vaan pärjää. Jotenkin sitä ajattelee valittavansa turhasta kotona ja taas töissä tsemppaavansa vähän liikaa. Ristiriitaista : / Ja sit kun tässä on vielä sekin kun vasta on saanut vakituisen viran ja ollu vajaa 2kk töissä niin ei heti kehtais jäädä, eihän se 5 viikoa (eli 25 työvuoroa) töitä ennen mammalomaa ole niin paha enää...

Tässä pötsi viime lauantailta eli 29+2.
 
Namppis Kuulostaa kyllä ihan siltä että joutaisit sinäkin sairaslomalle! Ei kannata väkisellä yrittää sitkutella, aiheuttaa vaan itelle stressiä. Kyllä ne varmasti töissä ymmärtää jos jäät pois, varsinkin ku hoitoalalla oot :) Ihana pötsi! :)

Emby Voi ei, pahoittelut koirasta! :hug:

(.) Vetäsin sit nurin kaverin portaissa ja väänsin nilkkani! :( Täällä nyt sit kinkataan menemään ku ei kärsi varata painoa tuolle jalalle. Toivottavasti helpottais yön aikana edes vähän. Mut pääasia etten kaatunut mahalleen!
 
Emby Kovasti jaksamista! Meidän toinen koira kans lopetettiin kesällä, aikamoista touhua, otti kyllä hurjan koville.

Namppis ottaa nyt vaan sitä saikkua, turha rikkoa itseään töissä!

Omaa napaa: Saas nähdä miten vaikuttaa supisteluihin ja synnytyksen alkuun, meidän kerrostalossa alkaa hissiremontti ensi viikolla, ja se tarkoittaa sitä että joudun kiipeään viidentteen kerrokseen.. Suoraan sanottuna hirvittää. Noh, silloin on ainakin 37 viikkoa kasassa, niin ei haittaa jos supistelee enemmänkin sitten, toi rappusten kiipeäminen on saanut mahaa kovettumaan. Remppa loppuu jouluaatoksi, eli sittenpähän päästään vauvan kanssa vaunuileen kun silläkin on sopivasti sen 2 viikkoa ikää ainakin. Alkuun voi olla synntyksestä hellänä ja vauva kainalossa melkoista toi rappujen ravaaminen, mutta eipä sille mitään voi.

Susimieli ja Pieni 36+1
 
Embylle pahoittelut. Tuli heti mieleen vanhempien koira, joka on huonossa kunnossa... että mahtaakohan se tätä vauvaa nähdä. Onnea kuitenkin hyvistä ultrakuulumisista!

Epalle onnea rouvaantumisesta!

Ihania masuja teillä! Omani ei ole osoittanut sitten viime päivityksen suuria laajenemisen merkkejä, edelleenkin näytän vain vähän pömppömahaiselta... eli jos ei tunne mua sitä ei ainakaan huomaa. Tuntuu tulevan vähän sykäyksittäin tuo kasvu. Onko jollain kokemusta taaksepäin kallistuneesta kohdusta ja masun näkymisestä?

Mä en yhtään tiedä tosta sokerirasituksesta, että miten meillä toimitaan vaikka iän puolesta kai kuuluisin siihen. Mulla on läheisellä sokerimittari käytössä ja olen ajatellut lainailla välillä sitä ja tsekata itsekin et sokerit on kunnossa, tehdä siis sokerirasituksen ihan itse :)

(.) Näköjään tuo ultran tuoma rauha ei kestä viikkoakaan, nyt olen hermostunut oireiden vähyydestä ja vatsaoireiden lisääntymisestä. Alavatsalla on jos jonkinlaista tuntemusta (kuten oli alkuraskaudessakin), vaikka järjellä ajateltuna kyseessä ovat tietenkin kohdun kasvukivut. Diagnisoin itselleni myös mahdollisen virtsatientulehduksen ja sain siihen lääkkeet ilman pissanäytteen ottoa eilen. Sitä tuskailin tuolla mitäs nyt-palstallakin, että aloitanko kuurin kun en ole oireista mitenkään varma. Aloitin sen nyt kuitenkin, kun en viitsi ottaa riskiä + mulla on vähän kuumetta. Tosin se voi johtua myös ihan flunssasta. Olenkin parina yönä herännyt oikein kunnon vilunväristyksiin, vaikka kuumetta ei siis paljoa ole, illaksi nousee n. 0.5 astetta. Pahalta tuntuu silti nappailla noita tabuja, vaikka niitä raskaana saa syödäkin. Taidan olla tosi hermoheikko odottaja... :eek:

Huomaan, että mitä laajemmalle tieto tästä raskaudesta leviää, sitä enemmän tulee paineita siitä, että kaikki menee hyvin. Sinänsä pöljää, mutta tuntuisi ikävältä tuottaa "pettymys" niin monelle ihmiselle, etenkin jos ovat siis läheisiä. Siksi olenkin päättänyt että vauvan isoisovanhemmille kerron vasta itsenäisyyspäivänä, ja sen jälkeen mulle suvulle. Silloin on sitten viidestoista viikko suunnilleen menossa. Harmi kyllä neuvola on vasta sen jälkeen, olisi hauska kuulla sydänäänet ennen uutisten levittelyä - sillä sitten se kyllä leviää suvussa kuin kulovalkea.

Niin, tänään on periaatteessa juhlapäivä, sillä 12+0 poksahtaa!
(Periaatteessa jo sunnuntaina jos viikot vastais ultran arviota ja mun omaa käsitystä ovulaatiosta... Tosiaan tuolla nt-ultrassa viikot meni mun arviota lähemmäs.)

Tulipa taas omanapailtua,
t. Avocado ja Kivi 12+0
 
Ai kauhee, tuota Susimielen[/B] hissiremonttia, muistan kun töissä välillä käveli raput 4. kerrokseen niin meinas jo pyörtyä :D Ja se oli sentäs ennen äippäloman alkua :)

Avocado: Mulla on taaksepäin kallistunut kohtu ja mulla maha näkyi muille kunnolla ehkä vasta puolivälissä raskautta ja muutenkin aika pitkään oli suht pieni vatsa. Niin ja mulla oli sen ekan ultran jälkeen ihan hirveä kipukohtaus alavatsalla ja soittelin sillon jo Naistenklinikallekin, mutta se meni sitten ohi ja ei ollut vakavaa, eli varmaan sullakin jotain kasvukipuja.

Saikuista niin itse sh:na ja jaksoin olla loppuun asti, mutta kyllä 2 mun raskautunutta kollegaa saikkuili ja heilläkin hirveä syyllisyyden tunne noista saikuista, mikä on kyllä ihan hölmöä, mutta kai sitä on niin tunnollinen työntekijä. Meillä on aika moni jäänyt ennen äippälomaa saikulle ja parempihan se niin on, jos supistelee tai ei muuten jaksa, kyllä sitä töitä ehtii tässä elämässä paiskia.
 
Moikka ja kiitoksia kaikille onnitteluista! :wave:

Tänään oltiin neuvolassa ja saatiin kelalaput täytettäväksi. Olen ne melkein päivän aikana täyttänytkin. Oli se huisaa saada lääkärintodistus jossa luki että raskautesi on nyt kestänyt 154 päivää. :)

Onko jollain muuten tietoa että kun mun sairasloma kestää yli 28 päivää niin maksaako kela sen jälkeen mulle sairasajanpalkan vai maksaako ne työnantajalle ja työnantaja minulle? Unohdin kysyä palkanlaskijalta kun kävin viemässä sairaslomatodistuksen.

Epa ja Jokke 22+1
 
Onnea Epalle naimisiinmenon johdosta :flower:

Epalle :hug: Oman lemmikin menettäminen on kuin yhden perheenjäsenen puuttuminen.

Susimielelle synttärionnittelut! Voi kyllä pikkasen puuskututtaa kun joudut kävelemään rappusia. Mäkin tänään kävelin parkkihallin neljänteen kerrokseen ja puuskutin kyllä ku mikäkin höyryveturi kun pääsin autolle :)

Tänään kävin vaihteeksi kätilön luona, kun oma lääkäri tekee tän viikon yövuoroa synnytysosastolla. Jotenkin tuo kätilö tuntu kyllä todella mukavalta ja oli jotenkin sympaattisempi ku se mun oma lääkäri ja juttelikin paljon enemmän. Vauva oli pää alaspäin ja sf-mitta 28cm, syke oli 140.

Samalla selvisi, et mulla on virtsatientulehdus :( Jotenkin mulla on ollut sellainen fiilis, et mulla vois olla se. Koko ajan on kauhee pissahätä ja melkein aina ku on pissahätä tulee noita harjoitussupistuksia ja sitten mun mahaa on nipistellyt aika paljon. Siis nuo oireet ei kuitenkaan kätilön mukaan viittaa virtsatientulehdukseen vaan ihan normaaliin vatsan kasvuun. No, pissasta kuitenkin löytyi tulehdus ja sain lääkkeet siihen.

Oli myös ihan hauskaa, kun kätilö kysyi, että milloin ajattelitte hankkia seuraavan lapsen näin niin kuin ehkäisyä ajatellen. En ole kyllä yhtään ajatellut tuota ehkäisyasiaa ja ehkä nyt eka odotetaan, et saadaan tää yksi lapsi maailmaan. Se oli jo tuputtamassa jotain ehkäisypilleriä, jota voisi käyttää imettäessä. Saa nyt nähdä tarviiko ylipäätänsä mitään ehkäisyä, kun vauva on syntynyt. Ehkä se seksi ei oo päällimmäisenä mielessä tai sitten ei vaan jaksa panna :D

Tulipas taas pitkä stoori.
Terkut Heddyltä ja Jeppikseltä v. 28+3
 
Joulukuisten pinoon syntyi viimeyönä ensimmäinen lapsi! Monissa muissa pinoissa tuntuu tulleen aika aikaisillakin viikoilla ensimmäisiä, meidän pinon eka syntyi viikoilla 37+4.

Juttelin tänään oman äitini kanssa puhelimessa, olen aina tiennyt että me ollaan synnytty melkoi ripeästi, samoin kun äidin siskon lapset, eli suvussa on nopeita naisia
Kysyin sitten kauanko on mua tehnyt, vaikka eihän se suoraan mitään kerro. Mutta minä esikoisena olen siis syntynyt viidessä tunnissa!
Ensi tiistaina on mulla neuvola (jossa toivottavasti olisi oma terkka vihdoin) ja ajatelin siellä kysäistä että vaikkei täällä ole lääkärineuvolaa enää loppuraskaudessa, niin olisikohan mun mahdollista päästä.
On kuitenkin supistellut jonkun verran, ja kun meillä on toi hemmetin hissiremppakin niin sekin hankaloittaa sairaalaan lähtöä (ja etenkin sitä jos lähettävät vielä kotiin..). Jotenkin olisi kiva tietää kuinka kypsinä paikat on, enteileehän sekin jotain synnytyksen kestosta, että jos sielllä onkin jotain tapahtunut jo niin tietää lähteä herkemmin sairaalalle, tai jos kaikkki on kiinni niin uskaltanee olla kotona hieman kauemmin.
Niin ja nyt äiti on ihan tohkeissaan ja odottaa kännykkä kädessä koko ajan että ilmoitetaan lähtevämme synnyttään :D

Alkaa tuntua ettei se niin paha ois jos menisikin laskettuun aikaan, eihän siihen ole kun kolme viikkoa ja pari päivää. Olo edelleen jees, toi satunnainen supistelu pitää mielen virkeänä, kiva kun jotain tapahtuu.

Ai niin, en tiedä mitä mulle aamulla tapahtui, olin lähdössä koiraa ulkoiluttamaan ja kenkiä laittaessa kumarruin ripeästi alaspäin, ja johan sattui! Hui että tekikin kipeää, nivunen tai oikeastaan vasenpuoli ala-vatsasta, ihan kuin olisi revähtänyt jotain. Sattui ja kuumotti tovin ihan kunnolla. Mutte ohi se kipu meni ja olo on nyt ollut ihan ok, ja vauvakin myllertää entiseen malliin, niin ettei kai se mitään vakavaa ollut. Olisi kiva tietää mistä se kipu johtui, kuitenkin ihan tavallinen liike oli toi kumartaminen..

Susimieli ja Pieni 36+3
 
Epalle ja miehelle paljon onnea!
Emby :hug:

Täällä ollaan hiljaa toiveikkaita et kokoaikanen yökötys ja etova olo olis edes vähän helpottanut ts. ei enää ihan kokoaikasta, toivottavasti tarkottaa vaan hyvää, eikä mitään huonoa.. Yks asia muuten minkä oon kans saanu kokea ja mistä oon joskus jostain lukenut on operaatio hampaiden pesu, yök. Ei siinä muuten mitään olis mut loppuvaiheessa, jotenkin kun tahnaa/kuolaa valuu nielua kohden niin kyökkähän siinä tulee ja sille ei voi mitään.. ikinä ennen ei oo ollu mitään tällästä, enkä muutenkaan oo mitenkää herkkä kyökkimään.. Samaa on myös ilmenny, kun näin syksy aikaa tuntuu et limaa on liikenteessä (siis tuolla nenänielu alueella) niin herkästi pistää se kyökittymään, mitä ei normaalisti oo ollu..
Maanantaina tuli käytyä verikokeilla, sikiöseulontaa, HIViä ja hormooneja tsekkailtiin, ens viikolla siiten eka nla-lääkäri.
Eipä tänne ihmeempiä..

Juliane ja Noopi 11 tasan!
 
Kopioin nyt tylysti tuolta toisesta esikoispinosta:
Neuvolassa käyty tänään...
Rv 30+0 Poks :) Enää max 12 viikkoo niin meillä on vauva :heart:
Paino +330g/vko,
RR 131/69 (tää on niin hyvä, mittasin töissä niin 115/75, miten niin valkotakkipaineet?:D)
Pissa oli puhdas
SF 29 ja menee nätisti omalla käyrällään.
Sykkeet noin 140 ja meidän Jäpikkä oli jo kääntynyt raivotarjontaan!

Saikusta kyselin suppareiden takia niin tarttee vaan soittaa niin varataan sit neuvolalääkärille aikaa mut sanoin etten ihan vielä kyllä haluais jäädä. Terkkari vaan totes että harva osastotyössä oleva hoitaja jaksaa äitiyslomaan asti ja ettei se ole mikään häpeä jos tarvii lepoa. Ja muistutti että myös henkinen jaksaminen on tärkeää, et jos tuntuu että sillä osalla väsyy niin saikulle vain. Oli vähän kiusallista kun paikalla oli tuttu hoitaja/entinen työkaveri opiskelijana mut en mä nyt viittiny sitä poiskaan käskeä. Eipä tänne muuta, tänään mennään tekemään talokaupat loppuun :heart:

Namppis ja Jäpikkä 30+0 :)

Pyöreiden viikkojen pyöreät muodot:
 
Viimeksi muokattu:
Susimieli, mulla oli kanssa sillon ihan loppuraskaudessa muutaman kerran tuollainen kamala vihlova kipu tuossa vasemmalla alavatsalla. Kesti yleensä melkein 5min se kipu ja sitten loppui, välillä se alkoi ihan levossakin. Neuvolassa kyselin, että mitä ne oli ja täti sanoi, että voi olla jotain pitkiä supistuksia, muttei kuitenkaan niitä synnytyssupistuksia.
 
tsude tuliko sulle missä tilanteessa noita? Mulla tuo tuli siis kumartuessa liian äkkiä (ilmeisesti oli liian nopea liike) ja sit joskus on tullut vastaavaa kun yöllä kääntää kylkeä, tuollainen repäisevä kipu. Maha ei kyllä oo mennyt kovaksi silloin, niin kuin yleensä supistellessa.. Outoja nämä loppu raskauden vaivat..
 
Muutaman kerran tuli illalla sängyssä levossa ja sitten muutaman kerran seksin jälkeen. En muista olisiko muussa tilanteessa tullut ja tosiaan se kipu kesti kauan, että ei yhtään ollut oikeiden supistusten tapaista lyhyttä se kipu. Aluksi kun kipu alkoi niin maha meni kovaksi, mutta vaikka maha pehmeni niin se kipu pysyi silti.
 
Heippa taas! Täällä yks laiskimus ei saa aikaiseksi kirjoittaa, vaikka lukeekin kirjotuksia (lähes) päivittäin. Pitääpäs yrittää ryhdistäytyä :)

Ihan ensimmäisenä onnittelut Epalle rouviintumisesta ja Susimielelle synttäreistä!

Juliane Muistan kirkkaasti tuon hampaiden pesun vaikeuden, kun oli pahoinvointia! Monesti sieltä tuli oksut ja ei muuta kuin pesemään hampaita uudestaan. Loputon kierre :D Pakko myöntää, että pahimman pahoinvoinnin aikana oikaisin tuosta hampaiden pesusta aika lahjakkaasti.

Oma odotus menee melko tasaisesti eteenpäin. Viime viikolla oli neuvola ja siellä pikkuisen sydän kovasti jyskytti. Hemoglobiini oli tippunut, mutta ei vielä tarpeen lisäraudalle neuvolatädin mukaan. Ihmekös väsyttää koko ajan! Verenpaine oli ok, painoa oli tullut aika runsaasti (n. 700g/vk), mutta en siitäkään saanut valitusta. Enkä itsekään stressaa tuosta painosta. Sf mitattiin ja oli menossa siellä yläkäyrillä. Jotenkin hassua, kun maha on kuitenkin melko pieni.

Liikkeet kovasti mietityttää, koska tunnen niitä todella harvakseltaan. Yleensä joka päivä ainakin kerran muutaman potkun verran, mutta tänään en vielä ollenkaan. Istukkahan on minulla edessä, joten se vaimentaa tuntemuksia. Tosin en uskonut, että näin paljon... Oliko tässä meidän pinossa muita, joilla on/oli istukka edessä? Miten liikkeet tuntuivat? Pitäisiköhän tässä olla huolissaan...

Kelan paperit ja raskaustodistuksen sain myös mukaani neuvolasta. Neuvolatäti kertoi, ettei hakemusta voi tehdä netissä... Eipä siinä. Kävin viemässä laput suoraan virkailijalle alkuviikosta, joka tarkasti, että kaikkien kohtien pitäisi olla ok. Nyt sitten odotellaan äippäpakkausta! Äitiysrahasta (?!) sanoi, että päätöksen saaminen tulee kestämään, koska verotus vahvistuu vasta myöhemmin. Mutta ei sillä päätöksellä mitään kiirettä ole, koska työnantaja maksaa tessin mukaisesti palkkaa vielä äitiysloman ekoina kuukausina.

Nivuset muistuttavat itsestään. Nyt ovat reilun viikon olleet todella kipeät. Alaselkäkin juilii tasaisesti ja välillä on ollut maha kipeä. Kaikenlaista vaivaa sitä ihmisellä voikin olla! Töissä olen ihan normaalisti käynyt, koska kivut eivät vielä vaikuta istumiseen tai muuten työntekoon.

Kivaa viikonloppua! :)

Kirskis ja Kaiku 23+3
 

Yhteistyössä