Esikoista yrittämään-pinosta plussanneet syksyllä ja talvella 2011-2012

Täällä ei ole aikomusta kestovaippailla. Mä olen varmaan liian mukavuuden haluinen ja mainosten uhrikin. Ekologisuudesta toki pitäisi pitää huolta, mutta toivon, että kehittävät maatuvia vaihtoehtoja, jotka sitten hajoaa paremmin tulevaisuudessa.

Mehiläinen 83: Keravalla täälläkin. Mua on tuo synnärin valinta mietityttänyt paljonkin ja edelleenkin se on auki. Tällä hetkellä luulen, että päädyn Hyvinkäälle. Hyvinkäätä tukis se, että siellä ei ehkä olis niin ruuhkaa ja saisi ehkä paremmin perhehuonetta yms. huolenpitoa jos Kättärillä on taas miljoona muuta samaan aikaan synnyttämässä. Samoin ei huvittaisi olla aamuruuhkassa seisomassa matkalla synnärille (kuten tänään työmatkalla oli taas kolari ennen kehä ykköstä) jne. Mutta ehkä mä odotan vielä Eltsun kokemukset Hyvinkäällä synnyttämisestä ja päätän vasta sitten ;)

Onpa mukavaa, että on perjantai ja viikonloppu taas. Mulla meni viime viikko sairastaessa ja työt jäi tekemättä, mikä kostautui tällä viikolla ylipitkinä päivinä. Äsken sain viimeiset hommat tehtyä ja nyt en kyllä aijo työasioita miettiä ennen maanantaita. Mulla jää myös joskus lounas väliin työkiireitten takia ja tiedän, että näin ei saisi tapahtua varsinkaan nyt kun on raskaana.. mutta jotenkin se vaan tapahtuu kun on niin pajon tärkeitä asioita tehtävänä. Mies valittaa, että mä käytän kaiken energian töissä ja pistän työt itseni ja vauvan (ja hänen) edelle. Pakko myöntää, että osin ehkä pitää paikkansa. En vaan jotenkin osaa muuttaa toimintaa tai tehdä vähemmän tai huonommin asioita. No pitää yrittää silti, ettei tuu vaikeuksia.

Line ja Nano 20+2 :)
 
Kestoilla aiotaan, mulla on vaipat jo hankittuina ensimmäisten kuukausien tarpeisiin, äitiyspakkauksen mukana tulevia olen saanut edullisesti tutuilta ja netistä ostanut, ne myy mielellään ketkä ei itse käytä. Toistaiseksi olen maksanut parista kymmenestä vaipasta alle 20€. Isommalle vauvalle varmaan tulee käytettyä sit all in oneja enemmän mutta niitäkin saa edullisesti kun jaksaa etsiä.
Meillä isoin syy on ympäristöasiat, hullua tehdä niin järkysti roskaa. Ja vielä kun siinä samalla heittää rahaa roskiin koko ajan. Eli rahan säästökin houkutteli kestoilemaan. Meillä pestään pyykkiä paljon muutenkin, niin eipä ole paha rasti kotona ollessa pestä koneellista vaippoja päivässä.
Jokainen siis tyylillään näissä jutuissa, mä koen bonuksena sen hyvän mielen mitä saan kun meiltä ei tuu turhaa roskaa, mutta joku toinen varmasti kokee mukavana ja helppona kun saa paketista ottaa uuden vaipan käyttöön. Onneksi on kaikille vaihtoehtoja :)

Mulla on ollut nyt perjantaina, eilen ja tänään aika paljon harjoitussupistuksia, ihan kivuttomia edelleen, mutta vähän hankala olla kun koko ajan on maha kireenä. Tiistaina on neuvola niin aattelin kysäistä että onko ihan ok että niitä tulee näin tiheesti. On mulla niitä ollut muutaman kerran päivässä tässä jo joitakin viikkoja, mutta nyt selvästi enemmän.

Ensi viikko on vielä töitä jäljellä, kolmen viikon sijaisuuden tein siis. Onneksi sitten saa huilia, jaksan kyllä töissä hyvin mutta illat olen ihan nukuksissa enkä jaksa mitään. Äippäloma alkaa virallisesti 4.11 mutta en aio töitä ottaa nyt enää. Jatkossa aion lepäillä, käppäillä syysilmassa ja järjestellä pojun tavarat valmiiksi. Haluan nauttia tästä loppuajasta ja pysyä hyvä vointisena, selvästi on pikkuvaivoja enemmän nyt kun on ollut töissä.

Selkä on ollut vähän kipeä ja jo parantumassa oleva flunssani jatkuu edelleen, pelkään että mulla on korvatulehdus, pitää nyt kuulostella oloa vähän. Ja syytän osittain tästä mahan kiristelystä myös töitä, kun ei ehdi huilia yhtään silloin kun kroppa sitä tarvis.
Yleisesti ottaen olo on silti tosi hyvä, luulin että olisin ihan raato näillä viikoilla. Mutta nyt alkaa totisesti tukalemmat ajat, yöunet on aika katkonaisia, pissalla pitää ravata ja kyljenkääntäminen on aikamoinen suoritus, lisäksi en pysty nukkkumaan kunnolla kuin vasemmalla kyljellä. Mahassa tuntuu tila loppuvan, eilen melkein oksensin kun vauva painoi niin tonne ylös. Mitähän tästä tulee kun se vielä parisen kiloa kerää painoa tässä tulevina viikkoina?

Synnytys on käynyt mielessä usein viimeaikoina, odotan sitä innolla ja jännityksellä. Miehen kanssa ollaan siitä paljon myös juteltu. Se pohdituttaa että kun haluaisin pystyä olemaan kotona mahdollisimman pitkään, kipuilen ennemmin tutussa paikassa. Mutta mistäs sen tietää koska pitää lähteä sairaalaan?

Viikkoa lähempänä h-hetkeä. 9 viikkoa laskettuun aikaan!

Susimieli ja Pieni 31+0
 
Hellou!
Täytyy sanoa että olen vähän ulapalla, kun en oo joutanu täällä nyt lukemaan.
Avocado toivottavasti kaikki olis hyvin :hug:
Tsudelle ja Eltsu81 jaksamisia "viime metreille".
Kirskis olikin laittanut tuonne jonkin linkin vauva-lehdestä, kiitos siitä. Sais jonkun tuoreen lehden kotiin, kun ei vielä ilkeä mennä lähikaupasta ostamaan. Pitänee laittaa jokin tilaus kohta kotia, kun aikaa vähän menee.

Täällä ensimmäiset pahoinvoinnit on alkaneet, eilen aamulla hyvin alkanut kahvinkeitto päätyi vessanpöntön halaukseen. Muutenkin nälkä on koko ajan, ja täytyy syödä n. parin tunnin välein jotain tai muuten alkaa etomaan. Pitää vaan olla onnellinen siitä, että vielä tämä pahoinvointi ei ole niin pahana...
Varasin myös ajan alkuraskauden ultraan, se ois perjantaina ja silloin ois 6+6. Vähän aikaa vielä salassa tämä asia, eikä tässä ole kyllä mitään kiirettä kertoa, mutta kaverit alkaa jo nyt arvailemaan, kun ei juo mitään.

Sindi^^ ja Iipu 6+1
 
Susimieli kohta pääsette käymään siellä synnytysvalmennuksessa niin siellä sitten saat vastauksen lähtöä kohtaan askarruttaviin kysymyksiin. :) Mutta viimeistään siinä vaiheessa kun kipu on niin tuskainen ja kova, että sen kanssa ei pärjää niin kannattaa lähteä. Tai sitten kun kipeitä supistuksia tulee 10minuutin sisällä kolme.

Täällä odotellaan vieläkin josko jotain tapahtuisi joskus. :D Mies alkaa olla kärsimättömämpi kuin minä, ihan hermostunut ja melkein vihainen jo kun ei mitään tapahdu. :D

tsude ja kaveri 40+4
 
Heippa kaikki!

Nyt reippasti taas omaa napaa:

Tänään oli siis ultra, jossa mulle selvisi jo arvelevani asia: epäilynä mun kohdalla on siis rypäleraskaus, sillä hcg arvot hipovat käyrän ylärajoja. Surkeilin jo eilen ja pohdin vuoden yrityskieltoa, joka rypäleraskaudesta seuraa. Onneksi Suomessa todennäköisyys rypälerskauteen on muistaakseni 1:20 000.

Mukava lääkäri, hoitaja, lääkäriopiskelija ja mies tuijottivat ruutua. Lääkäri kysyi opiskelijalta, että no, näkyykö täällä sikiöpussissa elävä alkio? Arvatkaa kuinka jännitin sitä vastausta. Ja näkyihän siellä! :D Sykekin näkyi siis, vastasi suunnilleen viikkoja 6+4 eli juuri sopivasti viikon verran olisi viime maanantaista vanhempi.

Lääkäri ei myöskään bongannut edellisissä ultrissa näkynyttä kohdunseinän muutosta (enkä minäkään enää sitä ruudulta nähnyt). Sanoi, että usein myoomiksi luullaan kohdun seinämän supistusten aiheuttamia muutoksia, jotka ovat aika yleisiä (?). No, tärkeintä linee, ettei istukaksikin epäiltyä muutosta enää ollut. Lääkäri sanoikin, että jos ei tietäisi mun hcg arvoja niin hän sanoisi että tämä on täysin normaali raskaus. Etsiskeli myös mahdollista kaksosta (äitini on erimunainen kaksonen), mutta vain yksi löytyi.

Rypäleraskauden (osittaisen tässä tapauksessa kun sikiö on kehittynyt pussiin) mahdollisuutta ei voida kuitenkaan poissulkea ennen kuin nt-ultrassa kromosomikokein. Molahan johtuu siitä, että munasoluun on päässyt kaksi siittiötä. Sanoinkin, että aika huono mäihä, kun ensin ei meinaa millään tärpätä ja sitten yhtäkkiä kaksi kaveria olis päässyt samaan munasoluun. :(:|

No, jännitystä sis hieman vielä piisaa, mutat toivon, että numerot olis meidän puolella. Tuo rypäleraskauden mahdollisuus on niin pieni. Ja lisäksi hcg on kuitenkin normaalin sisäpuolella ja lääkärikin korosti, että arvot ovat aina keskiarvoja ja hormonin nousu on yksilöllistä.

Mulla se on ilmeisesti melko hurjaa ollut alusta asti, sillä jos 6+4 pitää paikkaansa, olen tehnyt selkeän plussan apteekin omalla VIIKKO hedelmöityksen jälkeen!

Positiivisella mielellä siis ollaan, päätin nyt alkaa iloita tästä raskaudesta. Pahoja mahakipujakaan ei ole enää ollut, muita oireita kyllä pahenevasti. Ruokahaluttomuus on niistä pahin, ihan pakkopullaa koko syönti ja kaikki melkein etoo. Se on kuitenkin pieni paha tästä kaikesta hyvästä.

Tsude, ootkohan jo jakautunut? :)

Kestoilusta: varhaista vielä pohtia tätä (vaikka kyllä eilen mietittiin jo nimiäkin :whistle:), mutta kestoilu (ainakin osittainen) lienee automaattinen valinta meille. Tulee halvemmaksikin ja ekologisesti yritetään muutenkin elää. Pyykkääminen tuskin on ongelma. Mutta kukin tavallaan.

Kaikille hyviä vointeja!

t. Onnellinen Avocado + Kivi 6+4
 
Viimeksi muokattu:
Avocado Peukut on täälläkin ylhäällä!

Line Onnittelut poikalupauksesta! :heart:

Namppis88 Päivitteletkö tuonne etusivulle linkin kuumeilijoiden uuteen pinoon?

Kestoilu Tullaan varmasti kokeilemaan, että onnistuisiko se meidän perheessä. Mietityttää aika paljon, kuinka se käytännössä onnistuu. Osaanko laittaa niitä imuja sinne oikein, kuinka niitä ylipäätään tulee hoitaa, jotta pysyvät hyvinä tms. Onneksi siskolla on kokemusta noista kestoista, joten varmasti apuja on saatavilla.

ON Olen tainnut aikaisemminkin valitella siitä, kuinka tämä raskaus ei tunnu todelliselta ja ei se tunnu vieläkään. Maha alkaa vähitellen kyllä kasvaa, mutta liikkeitä en tunne. Silti jotenkin pelottaa. Helpotusta on varmaankin luvassa siinä vaiheessa, kun liikkeet tuntuvat. Niitä odotellessa!

Kirskis ja Kaiku 17+6
 
Kyllä se ainakin itsellä vähän niin oli, että aina sitä jotain pelkoa alitajunnassa tunsi (aina hetken "pääsi eteenpäin" neuvolan sydänäänien kuuntelun ja niiden 2 ultran jälkeen, kunnes taas hiipi epäilys), kunnes sitten alkoi liikkeet tuntua, ni se on se joka rauhottaa kyllä ihan varmasti :) Ja mä en ees myönnä olevani mikään stressaaja vaan oon uskonut kaiken menevän hyvin, mutta aina sitä tulee sellasia hetkiä, että epäilee onko kaikki kunnossa.
Nyt ihan h-hetken ollessa käsillä on alkanut uudelleen miettiä, et toivottavasti tulee terve vauva ja ettei esim. synnytyksessä tule mitään hapenpuutosta tms, mut eiköhän tää oo normaalia tuntemusta..onneks Suomessa on hyvä hoito :)

Huomenna siis la eikä paljon merkkejä ole :) Tai no sellasta menkkasärkyä on ollut alavatsassa ja -selässä. Ja aikamoinen väsymys on palannut..Vielä vika mammajoogakin huomenna, sitten mulla ei ole enää mitään ohjelmaa edes tiedossa lähiviikoille eli vain odottelua :popcorn:

Eltsu ja pena 39+6
 
Viimeksi muokattu:
Täällä ollaan vielä yhtenä kappaleena! :D Kyllä tässä itse kukin alkaa jo kärsimätön olla tämän vaavin kanssa. Eniten tahtoisin, että lähtisi synnytys itsestään jo käyntiin! Ehkä alkoi eilen limatulppaa tulemaan, en tiedä vielä varmaksi ja täytyy soitella neuvolaan tänään siitä ja kysellä vähän. :)

Namppikselle onnea onnistuneista kaupoista! :flower: Pääset sitten sitä laittelemaan mammalomalla, ei tekeminen lopu heti. :)

Avocadolle pidetään peukkuja!

tsude ja kaveri 40+6
 
Avocado: Lupaavia uutisia! =)

Namppis88:
Onnittelut muuttoprojektista! Täälläkin haaveillaan omasta asunnosta, mutta ajankohta ei vielä ole ihan sopiva taloudellisesti. :p

tsude: Tsemppiä kovasti, synnytys sullakin lähestyy. Aika lupaavaltahan tuo limatulpan irtoaminen kuulostaa vaikka itsellä lähti kolme viikkoa sitten ja vieläkin ollaan yhdessä koossa.. :headwall:

Meillä kans mies on stressaantuneempi kuin minä, vaikka kyllä muakin alkaa hiertää kun ei tapahdu mitään. Olin niin varma, että vauva syntyy ennen laskettua aikaa, kun niitä supistuksia oli niin paljon että sairaslomallakin olin niiden takia. Puhelinkin on yllättäen herännyt eloon, kun vähän väliä joku kyselee joko vauva on syntynyt. Ihan niinkun ei ilmoitettaisi sitten kun aika koittaa.. : /

Anoppi jo tiedusteli että pääseväthän he sitten laitokselle meitä katsomaan kun pieni on tullut maailmaan ja yritin siinä sitten hienovaraisesti sanoa, että mielummin tulisivat sitten kun ollaan päästy kotiin. En halua, että sairaalaan tulee sukulaiset ihmettelemään, kun on varmaan aika sekaisin synnytyksestä ja siitä vauvasta ja kaiken uuden opettelusta niin haluan ihan kaksin miehen kanssa ensin tutustua uuteen tulokkaaseen. Ja jos kaikki menee hyvin, niin sieltä pääsee parissa päivässä pois. =) Tuntuihan tuo anoppi vähän loukkaantuvan ja perusteli, että kyllähän he kävivät miehen veljen vaimoa ja heidän vauvaakin sairaalassa katsomassa. No, katsotaan miten siinä lopulta käy. Voihan se olla, että mun mieli vielä muuttuu ja haluankin heti isovanhemmille esitellä vauvaa.. :D

Asiasta kukkaruukkuun, eilen tuli rusehtavaa valkovuotoa eli jotakin ilmeisesti tapahtuu kohdunsuulla. Menkkamaisia jomotuksiakin on tänään ollut. En kuitenkaan jaksa riemastua, että tästä synnyttämään lähipäivinä kuitenkaan lähdetään. ;)

Tiksutin ja Bebe 39+5
 
Kovasti on taas pinossa tapahtunut! Paljon onnea uusille ja kovasti tsemppiä Eltsulle, Tsudelle ja Tiksuttimelle!!

Omaan masuun kuuluu hyvää. Synnytysvalmennukset on alkaneet ja hyödyllistä tietoa tullut. Tänään mennään kuuntelemaan luentosarjaa, jossa aiheena vauvan käsittely sekä seksuaalisuus ja raskauden jälkeinen ehkäisy.

Mitään kamalia vaivoja ei ole, kunhan malttaa ottaa iisisti. Suurimman osan päivistä hengailen siis ihan kotosalla. Heti jos esim. kiertää kauppoja parikin tuntia, on luvassa armoton väsy, selkä- ja päänsärky. Pääosin huilaillen menee kuitenkin tosi mukavasti.

Vkon 36 lääkärineuvolassa todettiin ettei alapäässä ole tapahtunut vielä yhtään mitään, eli en taida ihan lähiviikkoina vielä jakaantua. Toivottavasti ei kuitenkaan kauheasti yliajalle mene, aika malttamaton olen :)

Leeniliini 36+6.
 
Bubble, mammajoogasta en tiedä mutta joka maanantai on mammajumppaa:

Keskusta
(Lukiokatu 5-7) ma klo 18.00-19.00 Taina Åkerlund-Pesonen

Ennakkoilmoittautumiset ja tiedustelut: Taina Åkerlund-Pesonen, 040 514 4084
Ohjatut liikuntaryhm
Maksaa vissiin 20€ lukukausi tai jotain... Itte en oo menny, en vaan saanu aikaiseksi ja kun on toi vuorotyökin. Mut kuulemma hyvä jumppa on.
 
Tämän juu löysin myös mutta oisin kiinnostunut joogasta :).. jos kuulet jostain jotain niin voit varmaan ilmotella :D? Pitäis sitäpaitsi olla viikonloppusin koska arkisin mulla on ne omat jumpat jotka vedän ma-to :) Joogasta en tiiä mitää joten sen takia ois kiva kokeilla sitä. Nyt kun oon huomannu että alkaa vatsassa tuntua tekemäni lihaskuntoliikkeet.
 
Tsemppiä kaikille, joilla lähtö synnärille lähestyy jo! Hurjasti jännittää teidän kaikkien puolesta! :)

Täällä mennään rauhallisesti eteenpäin. En tunne vieläkään liikkeitä varmuudella, mutta muuten tuntuu, että kaikki on kunnossa.

Line ja Nano 21+0 *poks* :)
 
Täällähän alkoi tapahtua! Tsemppiä Tsudelle ja eltsullekin jos teilläkin on lähtö pian lähellä!

Ja kiitos kaikille onnetoivotuksista!
Vähän vielä jännittää mitä nt-ultrassa selviää, voisihan tuo korkea hcg viitata johonkin kromosomihäiriöönkin. Mutta turha sitä on jännittää, se asia ei sillä muutu. Nyt vaan keskityn raskaana olemiseen. :)

Tänään tuli muuten ensimmäisen kerran ihan kunnon yrjö. : / Ei niin mukavaa, mutta toisaalta olo helpotti hetkeksi sen jälkeen.

Ja niin.. mun lasketuksi ajaksi vois vaihtaa jossain vaiheessa 31.5., se lienee lähempänä oikeaa.

t. Avocado ja Kivi 6+6
 
Niin... ja kävin tällä viikolla ekan kerran kolmeen viikkoon joogassa. Ohjaaja sanoi, että ainakin meidän joogaa voi ihan raskauden loppuun asti tehdä kunhan kuuntelee kehoaan. Kaikkia asanoita en uskaltanut tehdä (kobra ja puolihartiaseisonta).
Mutta siis pointtini oli, että jos Porvoossa ei ole mammajoogaa niin tavalliseenkin ryhmään voi luultavasti mennä.

Muoks: Kannattaa kuitenkin infota ohjaajaa raskaudestaan ennen ryhmään ilmoittautumista. Näin meitä ainakin ohjeistettiin.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Bubble89
tsude tsemppiä! Jee, oon ihan intona sun puolesta :) Ja eltsukin pääse kohta tosiotoimiin! Ja Leeniliinilläkään ei oo kun muutama hassu viikko!
Tässähän synnyttää puoli pinoa ihan lähiaikoina :)

Eilisen neuvolakuulumisia:

Kaikki ok,
Sf-mitta 28cm eli ihan keskikäyrällä mennään

Painoa tullut +483g/viikko eli se on vähän laskussa aiempiin, kokonaisuudessaan painoa tullut 9kiloa, josta 7,5 viikon 19 jälkeen! Sanoi että painoa on tullut reippaasti mutta ei siinä ole huolta kun mun lähtö BMI oli 22 ja mun kokoisella kuulemma tulee keskimäärin 12-16kiloa raskauden aikana, eli sikäli ihan ok lukemissa mennään, ja en ole lihonut mistään, kaikki on tullut tohon mahaan vaan.

Sykkeet oli 140 ja poika on raivotarjonnassa. En ole itse osannut tunnustella missä pojan pää on, joten kätilö näytti sen, jestas kun se oli isompi kun olin aatellu!

Synnytyksestä oli puhetta neuvolassa, olen sitä itse miettinyt ja tätikin halusi siitä puhua, sain jonkun verran vastauksia, kun haluaisin synnyttää luonnollisesti ja saada siihen ohjausta, kammottaa että kaikilla on kiire ja mua hoputetaan tai joudun tekemään jotain mitä en tahdo. Sain myös vinkin käydä josssain aktiivisynyttäjien nettisivuilla tutkimassa luentoja, pitävät kuulemma monessa kaupungissa ja noissa käsitellään mm. lääkkeetöntä kivunlievitystä.

Mun harkkasuppareihin sanoi vaan että kiireinen viikko viissiin kostautuu, ja ei ole huolta, lepoa vaan sit jos tuntuu että kovin kiristää. Eipä mulla ookkaan töitä nyt enää kun huomenna ja perjantaina. Aah!

Seuraava käynti onkin sit kahden viikon päästä, vasta 38 viikon jälkeen aletaan käydä kerran viikossa. Siis jos kaikki on ok, jos tulee häikkää niin sit useemmin tietty.

En muista mihin kaikkeen piti kommentoida, oon ihan naatti töiden jälkeen.

Susimieli ja Pieni 31+3
 
Moikka kaikille.

Täällä varovaisesti ilmottautuisi tuore plussaaja.. Eli reilun vuoden yritys viimein palkittiin:heart: Puolivuotta sitten yksi kkm rv11(rv8) ja reilu vuosi sitten keskeytys aikaisen vedenmenon takia (rv23).. joten pikkaisen varovasti lähdetään odotus linjalle :) Oikeastihan menkkojenkin pitäisi alkaa vasta sunnuntaina(16pv).. LA pitäis olla 24.6.2012

Toivotan kaikille onnellista odotusta :)

Unelma :heart:
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä