Esikoista yrittämään-pinosta plussanneet syksyllä ja talvella 2011-2012

Yhtenä kappaleena täällä vielä ollaan! Meillä vaan jumittui kone alkuviikosta enkä sitten ole päässyt kirjoittelemaan ennenkö nyt kun kone on kunnossa taas. Kamalasti olette taas kirjoitelleet. :)
Viimeset kolme viikkoa supistuksia on ahkerasti harjoiteltu, mutta eilen niitä tuli koko päivän kyllä hyvin hyvin tiheään, kivuttomia tosin edelleen. Maitoakin on eilen ja tänään valunut varmaan kymmenen litraa jo! :D Tänään on myös tullut kivuttomia supistuksia koko päivän hyvin ahkeraan ja aamulla touhuilun jälkeen tulikin ensimmäinen oikeasti kipeä ja pitkä supistus! Huh, rupee jännittämään mitenkä kipeitä sitä on vielä tulossa. Muuten ei vielä ole mitään kummoisempia merkkejä synnytyksestä..

Täällä karvoista ainakin otsatukka kasvaa kamalaa vauhtia ja sitä saa olla koko ajan napsimassa pois silmiltä! Linea negra tuli kamalan aikaisin näkyviin ja tummana menee tissien alta ihan tuonne karvoitukseen asti.

Bubble89 valitti mahan kutinaa, ja jos se kovasti jatkaa kutinaa niin kannattaa olla neukkuun yhteydessä. Kova kutina saattaa olla yhteydessä maksan toimintaan muistaakseni.

tsude ja kaveri 39+5
 
Ei se kutina päivittäistä ole mutta kiitos vinkistä, alan tarkkaila enemmän ja pistän ylös että muistaa asiasta mainita seuraavalla neuvolakäynnillä :)

Jännäilen Tsuden puolesta että koskakohan se kaveri tulla tupsahtaa =)
 
Juu, täällä ei kyllä ole mitään merkkejä mistään lähestyvästä synnytyksestä, että eiköhän tässä vielä tovi odotella :)

Linea negraa ei itselle ole tullut, vaaleita karvoja vatsalle ja rintoihin kyllä :)

Eltsu ja pena 38+6
 
Moi kaikille ja kiitos uudesta pinosta!

Nyt ei paljon muuta kuin omaa napaa, eli seuraa sairauskertomus:

Viime viikon alusta asti on ollut vatsa aaltoina kipeä. Perjantaina kerroin vanhemmilleni ja sisaruksilleni kun olin kotona käymässä. Lauantai yönä heräsin alavatsan kipukohtaukseen, joka äityi siihen että makasin kylmässä hiessä lattialla, silmissä musteni ja voivotin. Kipu oli ihan sanoinkuvaamaton. Meni onneksi ohi noin viidessä minuutissa ja sen jälkeen ei ollutkaan mitään erikoisempaa ennen sunnuntai-iltaa, jolloin sain bussissa samanlaisen kohtauksen (erittäin mukavaa huohottaa hikisenä kivusta julkisella paikalla keskellä ei-mitään).

Soitin bussista päivystykseen mutta eivät ottaneet minua sisään vaan käskivät soittaa aamulla neuvolaan. No, neuvolan puhelinaika on klo 12-13, joten ei muuta kuin aamusta sijaisuutta tekemään ja aamupäivän olikin ihan kohtuullinen olo, sitten alkoi taas (onneksi hieman lievempi) kramppailu. Soitin neuvolaan, jossa täti ensin alkoi selittää jotain kohdun kasvukivuista mutta kun kuuli tarkemmat oireet, antoi ultraan peruutusajan puolen tunnin päähän kohdun ulkoisen epäilynä. Sitten vaan rynnäten pois töistä ja lapset jonkun muun huostaan, ja kohta olinkin ultran pöydällä.

Heti näin hoitajan ja ultraajan ilmeestä että jotain outoa ruudulla oli. Lopulta paljastui, että se mitä luulin sikiöpussiksi oli jotain muuta, ja sen vieressä n. 5+4 viikkoja vastaava sikiöpussi (kohdussa), josta ei sydänääniä vielä varmuudella saatu kuulumaan. Sikiöpussin vieressä oleva möhkäle oli paljon isompi (kuulemma jotain päälle sentin ympärysmitaltaan). Lääkäri ja hoitaja olivat hämmentyneitä, kävivät kysymässä joltain toiselta mielipidettä ja epäilivät mahdollisesti polyyppia tai sitten alkavaa keskenmenoa, vaikka se ei kuulemme sellaiselta perinteiseltäkään näyttänyt.

Sain lähetteen yliopistolliseen sairaalaan kiireellisenä ja saikkua. Ylihuomenna tai huomenna pitäisi olla aika, vaikkeivat sairaalasta sitä vielä ehtineet tänään ilmoittaa. Kaikki mahdolliset skenaariot olen tietysti googlettanut, myooma olisi sieltä parhaasta päästä (miksiköhän eivät sitä ehdottaneet, ehkä se näyttää erilaiselta?)

Nyt olo on rauhallinen, mutta pelkään kyllä taas pahinta. Kipukohtaukset myös pelottavat, kun koko ajan on sellainen olo, että ne pian uusivat. Olen ollut koko ikäni perusterve, tuntuu todella oudolta hakata päätään seinään juuri tässä asiassa. Endrometrioosiinkin lääkäri vihjaili (olen käynyt vaikka kuinka useasti gynellä - mikseivät ne ole sitä huomanneet?). Viikkoarviokin on kovin vähän, viikon vähemmän kuin luulin.

Huoh. Jos tää raskaus jatkuu jotenkin lupaan jaksaa kommentoida teidän juttuja jossain vaiheessa!
Tuntuu, että olen aina tuomassa tänne huonoja uutisia. Kiitos että sain vuodattaa!
 
Hui kauheeta, tsemppiä Avocadolle, varmaan ihan hirveetä joutua vielä odottelemaan aikaa..:hug:
Toivotaan, että kaikki olis hyvin ja pieni alku jatkais rauhassa kasvuaan :) Sen verran oon ymmärtäny, ettei esim. endometrioosi ja pco välttis aina näy noissa gynetutkimuksissa tai edes ultrissa..siis, että diagnoosi voi olla vaikea tehdä ja on usein löydösten ja oireiden summa.
 
Avocadolle nyt kovasti tsemppiä :heart: Ei tarttis sinun kyllä joutua enää mitään ikävyyksiä kokea!

Kiitos kaikille asunto-onnesta. Nyt vain katsotaan mitä pankki päättää että voipi lähteä tarjoomaan.

Niin ja Bubble, kova kutina voi viitata raskaushepatoosiin. Raskaushepatoosi :: Terveyskirjasto Mutta en olis kovin huolissani vielä, puhkeaa nimittäin yleensä vasta vko 30 jälkeen. Veikkaisin että sulla on kyse enemmän ihon venymisestä, rasvaa ceridalilla :)
 
Viimeksi muokattu:
:( Iso hali Avocado:lle :hug: Menin itse nyt ihan lukkoon. En voi edes kuvitella miltä susta tuntuu. Toivottavasti saat pian jotakin selville ja että pikkunen pysyy mukana terveenä. Hyvä että tuut purkaamaan tunteitas tänne palstalle. Hali <3

Sit jos tässä kertois taas päivän kuulumiset ja tutut kysymykset :D Minulla kun kysyttävää on joka kerta kun tänne palstalle eksyn ;)

Pari viikkoa takaperin on alaselkä alkanu kipeytyä jos tunnin verran olen kaupungilla kävelemässä. Minusta outoa että jo tässä vaiheessa alkaa selkä vaivaamaan. Ei minulla sitä vatsaakaan vielä oikeen oo :/ (kaipailen kovasti) Eli mistä tämä siis johtuu ja mitä voisin sitä ehkäistä?
Äiti on kertonu mulle että kun hän minua odotti löysty sen nivelet sen verran pahasti että juokseminen oli mahdoton tehtävä. Siltä meni lonkasta/lantiosta jotain pois paikaltaan. Ja minulla kun jo muuten on todettu yliliikkuvat nivelet niin mitäköhän mulla sit on eessä? Onko siis mahdollista että jo tässä vaiheessa on nivelet syy selkäkipuihin? Onko kellään tietoa tai kokemusta vastaavanlaisesta?

Hirveesti aina kyselen :ashamed: En kyllä aina odota että teiltä vastausta tulis mutta kiva kun tähän saakka ootte osannu auttaa :)

Bubble ja Blåbäret 15+2

unohdin semmosen vielä :D Mitä voidetta olis siis hyvä käyttää nyt jotta vois yrittää ennalta ehkäistä raskausarpia?
 
Viimeksi muokattu:
Bubble89 ainakaan selkälihasten vahvistamisesta ei ole koskaan pahitetta, nyt kun vielä maha ei ole tiellä niin kannattaa selkälihasliikkeitä tehdä. En pidä myöskään mahottomana sitä, että johtuis nivelistä tuo selkäkipu.
 
En halua Bubblea pelotella, mutta tuolla mammajoogassa on 3 odottajaa, joilla kaikilla ollut ihan hirveät selkäkivut jokaisessa raskaudessa ja jokaisella on yliliikkuvat nivelet..jokainen oli joutunut saikulle jo joskus raskauden puolivälissä ja yks joutunut käyttämään kyynärsauvojakin..
Mikä ei tietenkään tarkoita, että sulle kävis niin, mutta ehkä kannattaa treenata lihaksia ainakin kuntoon, jos vaan pystyy? He olivat myös saaneet osteopaatilta apua. Ja ainakin osalla oli nimenomaan SI-nivel, joka oireili; tästä löytyy paljon tietoa googlettamalla.
Mutta toivotaan, että sulla ei ala vaivaamaan sen enempää :) Sittenhän on sellasia tukivöitä olemassa, joita varmaan kannattaa kokeilla heti, jos alkaa siltä tuntumaan. Mun työkaveri sai siitä avun, kun hoitsun töissä joutuu kuitenkin kyykkimään ja nostamaan ym.

Raskausarpia ehkäisemään oon käyttänyt ihan perusvoidetta ja nyt loppuaikana vähän Ceridaliakin; ei oo vielä tullut yhtään arpea, mut mulla on kyllä ennestään jo teininä tulleita.

Tänään 39+0 :)
 
Avocado :hug: Toivottavasti kaikki on hyvin pienellä ja tietysti myös sinulla. Voimia!

Bubble89 Moni on myös suositellut Body Shopin kaakaovoita tms. Itse en ole vielä aloittanut rasvailua ja voi olla, etten alakaan. Olen liian laiska siihen :) Uskon kuitenkin siihen, että raskausarpia tulee rasvailusta huolimatta.

Kirskis ja Kaiku 17+0
 
Linea negraa ei ole tullut, eikä paljon karvojakaan. Tosin kun aloin oikein katsomalla katsomaan niin ehkä ne on lisääntyneet mahan päällä. Raskausarvetkin ovat pysyneet poissa. Mä rasvaan perusrasvalla (atooppiselle iholle tosin tarkoitettua) hieman epäsäännöllisesti, mutta yritän joka päivä kuitenkin.

Avocadolle tsemppiä ja voimia oikein kovasti! :hug:

Me käytiin tänään rakenneultrassa! Kaikki hyvin, koko vastasi viikkoja 20+4, mutta laskettua aikaa ei lähdetä muuttamaan. Parempi se näin päin on, jos menee yliajalle kuitenkin. Ja saimme poikalupauksen. :heart: Liikeitä en tunne vieläkään, koska istukka on edessä. Huvittavaa katsoa ruudulta kun toinen potkii virtsarakkoa kunnolla, mutta itse ei tunne vielä mitään. :D

Kovin olin pitkä matka tuonne Hyvinkäälle, n. 40 minuuttia ajoa suuntaansa, mutta oon kyllä nyt hieman lämmennyt ajatukselle, että menisin sinne myös synnyttämään. Jos siellä ei olis vaikka niin ruuhkaa kuin Kättärillä tai NKL:llä ja olis parempi mahdollisuus saada perhehuone. Mulle vois synnäriksi laittaa vaikka HYS(?).

Line ja Nano 19+6 :)
 
Kiitos kaikille tsemppauksesta! :flower:

Onnea Linelle poikalupauksesta ja muutenkin hyvin menneestä ultrasta!

Mäkin kävin tänään toistamiseen ultrassa, nyt siis tyksissä. Hirveän mukavaa palvelua! Lääkäri ei edelleenkään osannut sanoa mitään varmaa, mutta aamulla kävin labrassa ja hcg arvot olivat kuulemem "tosi korkeat". Epäili nekroosiin (kuolioon) mennyttä myoomaa, joka saattaisi kipuilla. Pohti myös muodostuvaa istukkaa. Mutta toisaalta oman järjen mukaan se ei voisi olla niin, jos viikkoja olisi vasta vähän alle kuuden. Sikiökaikua ei siis vieläkään kuuulunut ja sain uuden ajan maanantaille, jolloin asioiden pitäisi sitten selvitä ainakin sen osalta, onko kohdussa elämää. Hcg otetaan uudelleen perjantaina, sekin kertoo jo jotain.

Muualta kuin kohdusta ei sikiöpussia löytynyt, vaikka piti sitä hcg:n mukaan ilmeisesti mahdollisena.

Nyt sitten vaan odotellaan.
 
Line: Meilläkin on Hyvinkäälle vähän pidempi matka ku esim. Kättärille mut eipähän oo ajoruuhkaa ja parkkipaikkaongelmaa..
Saitteko te kuin selkeän poikalupauksen? Ku meille se kätilö oli vähä sillai et "pojaltahan toi näyttäis mut ei voi ihan varmaks sanoa.." ja mietittiin et sanooko ne aina vaan noin, koska eivät tietenkään voi luvata vai oliko se oikeasti epävarma vähän. On nimittäin tuon varassa nyt sukupuoliveikkaus ollut; no kohtahan sen näkee, kun ulos putkahtaa :)
 
Eltsu: Toi ruuhkaongelma on kyllä totta. Jos joutuu lähtemään pahimpaan ruuhkaa ja on kiire niin siinä voi mennä hermot jos alkaa kivut yltymään matkalla. Hyvinkään suuntaa ei ruuhkaa olisi.

Meille kätilö vastasi kysymykseen: "Näkyykö sukupuolesta merkkejä": "Kyllähän tuo on sitä esitellyt ihan vapaasti" ja etti pikkuruisen töpön haaravälistä ja sanoi, että siellähän tuo töpö pystyssä on. Tosin sanoi vielä, että varmistuu sitten kun syntyy. :) Ei kyllä olisi itse huomattu jos ei olisi näyttänyt, mutta kun näytti niin olihan siellä sellanen töpö pystyssä. :)
 
Avocadolla on ollut melkoiset koettelemukset. Huh! Koitahan jaksaa, toivottavasti maanantaina saisit hyviä uutisia.

Linelle onnea poikalupauksesta!

Bubble Mulla on yliliikkuvat nivelet ja pelkäsin että iso maha saisi selän kipeäksi. Noh, alkuraskaudessa se kipeytyikin herkästi töissä kun lapsia nosteli. Mutta sitten se menikin ohi. Itse tulkitsin sen niin että alussa hormonit löystytteli niveliä ja ennestään jo yliliikkuva selkä oli kovilla. Maha on nyt iso mutta selkä ja muutkin nivelet voi hyvin. Varmaan kannattaa kävellä ja uida ja sellaista, että pysyy lihakset kunnossa tukemassa niveliä, mutta älä suotta etukäteen panikoi!

Eltsu ja tsude Mä niin jännäilen teitä täällä, tsude saat sit kertoo mulle yksityiskohtaisesti ton meidän sairaalan jutuista! :)

Susimieli ja Pieni 30+2
 
Kyllä se vähän pistää miettimään tämä selkä asia. Nyt huomaan jo jumppia vetäessä että selkä kipeytyy siinäkin vaikka sama ohjelma ei aikasemmin oo mitenkää vaivannu. Ja selkälihaksia oon treenannu enemmän siitä lähtien kun alettiin yrittämään lasta kun tiesin että selkä joutuu koville, tosin en sitten uskonut että se tällä tavoin koville joutuis :/ ei muuta kun seurailla ja ottaa teiltä vinkkejä vastaan ja yrittää parhaansa :) voihan se toki helpottua niinkuin sulla Susimieli Annoit mulle hitusen toivoa :)
 
Nostelen pinoa ja huutelen samalla, että täällä ollaan vielä hyvissä voimin yhtenä kappaleena! :D Ei merkkiäkään synnytyksestä. Tänään neuvola niin kirjoittelen sitten sen jälkeen lisää, että mitä siellä sanotaan. :)
Jännä fiilis kun koko ajan jännittää, että joko nyt joko nyt joko nyt lähdetään. :D

Susimieli kertoilen sitten kyllä sairaalasta kokemusta kun sellaisia tulee ja kunhan sitten jaksaa/ehtii. :)

tsude ja kaveri 40+1 !!
 
Täällä olisi puoliväli ohitettu!! :)

Neuvolasta soittivat myös eilen ja kertoivat, että mun terveydenhoitaja vaihtuu (jota en ole vielä koskaan tavannut), koska hän on liian kiireinen ja he jakavat alueita uudelleen. Uusi TH vaikutti puhelimessa ainakin mukavalta ja aikaansaavalta, joten odotan innolla nyt hänen tapaamistaan muutaman viikon päästä kun on seuraava neuvola-aika. :)

Line ja Nano 20+1 :)
 
Avocadolle zemppiä...toivottavasti kaikki selviää parhain päin...:hug:

Line ja Eltsu81 missä päin asutte? Itse asun Klaukkalassa ja olen miettinyt synnäriä...mikä se tulis olemaan :)

Varhaisultra takana ja siellähän se kohdun sisällä näkyi; sikiöpussi, jonka sisällä 6,1mm (pää-perä-mitta) mittainen sikiö, jonka sydän pamppaili jo mukavaan tahtiin sanoinkuvaamattoman ihanaa
Rakas miehenikin innostui ensimmäistä kertaa asiasta ihan eri tavoin kuin aiemmin. Alkoi jo miettiä, että olisipa pian isänpäivä, jolloin olemme kertomassa asiasta hänen vanhemmilleen
Gynekologin mukaan on siis menossa 6+5, mutta hänkin sanoi, että vielähän se on arvio, joten ei nyt ole syytä muuttaa laskettua-aikaa, kun oma arvioni päivistä on 6+6...

Aikooko muut kestovaippailla? Me olemme ainakin kiinnostuneet. Ekologisuuden vuoksi ainakin ja toki siinä rahaakin säästää. Kertis hajoaa luonnossa yli 100 vuotta ja yksi lapsi käyttää keskimäärin 4000 vaippaa lapsuudessa. Ja vielä ei ole yksikään kertisvaippa maatunut maan päällä, sillä eihän se ole vielä 100 vuotta vanha keksintö...Ainakin kokeillaan ja jos ei koko aikaa kestovaippailla niin ainakin osa-aikasesti...

(.) Kävin tänään ostamassa parit äitiyshousut, kun tuntuu, että normi farkut puristaa ikävästi masusta...toivottavasti mahtuu loppuraskauden ajan, sillä muutenkin jo ison kokoni vuoksi en aio kiloja kerryttää tämän raskauden aikana

Jokos joku on ostanut pikkuiselle jotain? Kovasti itsellä tekee mieli jo jotain ostaa, mutta en vielä uskalla

Mehiläinen 83 & Pikku-Toukka V 6+6
 
Kestovaipoista: En aio kestoilla, en edes kokeilla. Pyykkiä tulee ihan tarpeeksi muutenkin ja sähkö- ja vesilasku huutaa hoosiannaa.. En ole oikein perehtynyt tuohon kierrätysasiaan, mutta miksi ihmeessä ne vaipat jätetään kaatopaikalle mätänemään? Eikös ne olisi helpompi hävittää polttamalla?

Täällä ei ole oireita mitään oireita lähestyvästä synnytyksestä. Alkaa ottaa kupoliin pikkuhiljaa tämä odottaminen. Lisäksi painaa rahahuolet, kun yks kaks miehen työpaikalla meneekin kaikki sekaisin ja palkanmaksut muuttuvat ja isyysloma kolkuttaa ovella. Muutenkin joutuu olemaan rahatta tuon isyysloman kun kela maksaa jälkikäteen rahat ties milloin ja sitten vielä miehen seuraavat tilit on normaalia pienemmät muutoksien takia. ÄÄÄRGH!! Pahoittelen avautumista, nousin hieman väärällä jalalla kun eläimet pistää koko talon sekaisin heti aamutuimaan. :kieh:

Tänään neuvola, eipä sielläkään tosin enää mitään ihmeellistä tapahdu kun masuasukki on kiinnittynytkin jo.

Tiksutin ja Bebe 39+1
 
Kestovaippailua ei ole aikomus täällä harrastaa, touhua ja työtä riittää varmasti muutenkin niin en jaksa siihen enää sitten lisää sitä vaipparallia. Hoitopojalla on kestovaipat ollu ja tiedän mitä se homma on, niin sen takia en jaksa ite sitä rueta sitten touhuamaan. Mutta hattua nostan niille jotka jaksavat kestojen kanssa pelata! :)

Eilen en ehtinyt neukku-uutisia kirjoitteleen, mutta ei siellä nyt mitään erikoista tullutkaan. Vaavi on jo hyvin tiukasti alhaalla, että sen puoleen voisi jo rueta vaikka syntymään.
Viikon päästä maanantaina, eli rv 41+5 yliaikakontrolliin jos ei sitä ennen ole syntynyt ja siellä sitten katsotaan minun sekä vauvan vointi ja pohditaan josko muutama päivä vielä odoteltais jos ite käynnistyy ja viimeistään sitten 42+0 käynnistävät.
Synnytys ei niinkään vielä jännitä/pelota yhtään, mutta enemmän rupesi nyt jännittämään se, että jos joutuvatkin käynnistämään. Se on niin paljon kipeämpää touhua sitten siinä vaiheessa. : /

Tänään olen siivonnut, kuurannut ja puunannut kotia, että ainakin on puhdasta jos ei millään muulla tavalla hyödyttänyt! :D

tsude ja kaveri 40+2
 
Täälläkin käyty neuvolassa; eipä uutta auringon alla eli ei kun odotellaan. Pää tuntui vielä just ja just eli alhaalla se on tääkin kaveri, sf mitta pysynyt nyt samana 32 kolme viimeistä kertaa. Mulla alapaine ollu vähän koholla viime kerrat, tosin niin oli raskauden alussakin (mut ei kotona mitattaessa) ja painoa tullu taas yli kilo/vko ku viimeks oli laskenu vähän..tosin oon mässyttäny sikana kaikkea herkkua nyt ja eilen syötiin aika suolasta ruokaa :whistle:
Seuraava käynti sitten 40+1 jollei aikasemmin jakauduta.. Vähän epäilen vaikka nyt on sentäs selkeesti enempi alkanu alaselkää ja vatsaa jomottelemaan ja yöt vaikeutunu vähän; kai se tästä.

Kestovaippoja oon ajatellut ihan mielenkiinnosta kokeilla, mutta siis vain kertiksien ohella. Lähinnä äippäpakkauksen ja ostin parit lisää huutonetistä superhalvalla mut ne kyllä tuntuu vähän vaikeilta, varmaan pitää vähän googlettaa kun alkaa käyttämään :p

Mehiläinen 83 kyseli asuinpaikkaa ni asutaan Keravalla. Mäkin oon muuten Nurmijärveltä kotoisin :) Nii ja onnea ultrakuulumisista!

Eltsu ja pena 39+3
 
Kestoilusta, ajattelin että jos pystyis yhden kestovaipan käyttämään päivässä niin sekin on jo 365 kertisvaippaa pois kaatopaikalta vuodessa ja eurojakin siinä säästää aikas monta :) Se ei ehkä kävis vielä niin ylivoimaiseksi pyykkivuoren puolesta.

Me tehtiin tarjous yhdestä asunnosta ja myyjä ei tullu ihan niin paljon vastaan kun olis toivottu mut pitää nyt kattoa mitä me tehdään. Mies on nyt töissä illan niin arvon täällä itsekseni mitä teemme... Jännittää vähän.
 
  • Tykkää
Reactions: Bubble89

Yhteistyössä