Esikoista yrittämään-pinosta plussanneet keväällä ja kesällä 2011

jeeni
kuulumisia äitipolin kontrolliultrasta. ei ollut kaikki kunnossa, laajentunut munuaisallas edelleen ja lisäksi kaiukas suolisto, mikä näkyi kyllä rakenneultrassa, muttei enää viime kontrollikäynnillä. tarkoittaa siis sitä, että soft markereita 2 Antoivat vielä mahdollisuuden halutessamme punktioon, jota taas viime kerralla eivät ollenkaan suositelleet, kun ei kuulemma ollut mitään viitteitä kromosomipoikkeavuuten. nyt kuitenkin viitaisi johonkin sellaiseen ja viikon päästä päätettiin sitten mennä punktioon. loppuu ainakain tämä miettiminen, että onko vai eikö ole? muutahan merkitystähän punktiolla ei tässä vaiheessa enää ole kuin, että epätietoisuus loppuu (rv 31+). Kaikki muu kunnossa ja mikään muu ei viittaa kromosomipoikkeavuuteen. down riskiluku 1:18 000... No toinen mahdollinen vaihtoehto on, että lapsi menee synnyttyään pariin leikkaukseen, jos jossakin on tukos ja siitä nuo rakennepoikkeamat. aika vaikea edes ajatella, mitä tässä nyt pitäisi ajatella.

anteeksi nyt vain omat kuulumiset, ei jaksa oikein pohtia, että mitä täällä on kirjoiteltu

jeeni ja kaveri 30+0
 
Jeenille tsemppiä! :hug: Hyvähän se on, että saatte epävarmuuteen selkoa. Paremmin osaa sitten varautua, mitä on syntymän jälkeen edessä. Toivottavasti ei mitään kovin vakavaa kuitenkaan.

Ei se sf-mitta minusta kerro juuri mitään vauvan koosta, koska sehän riippuu myös omasta vartalon mallista ja siitä, missä asennossa kohtu on ja vauvan asennosta myös. (Tuolla heinäkuisissa puhuttiin jossain vaiheessa, että lyhyillä/lyhytselkäisillä ihmisillä, joilla kohtu on eteenpäin kallellaan, mitta on aluksi iso mutta tasaantuu loppua kohti.) Mun neuvolatädin mukaan sitä seurataan enimmäkseen siksi, että tiedetään, että se ylipäätään kasvaa, jos ymmärrätte, mitä tarkoitan... Siis että se mitta voi olla ylä- tai alakäyrällä, mutta tärkeintä on kuitenkin verrata sitä niihin omiin aiempiin lukemiin, ettei ole huomattavaa heittoa suuntaan tai toiseen (yhtäkkinen hyppäys tai kasvun pysähtyminen). Mutta jos sen ottaa aina eri ihminen, niin kyllähän se on vain sinne päin. Mulla ainakin lääkäri sai isomman mitan, koska paineli aika kovakouraisestikin tuonne häpyluulle, kun taas terkkari tunnustelee suurin piirtein, missä se raja on.

Leeniliinikin sai tyttölupauksen, onnea! Kyllä on tosiaan vähän tyttöpainotteinen tämä pino:)

Montako lasta -kysymys ratkennee joskus, kunhan tämä yksi ensin saadaan maailmaan... Aina olen ajatellut, että enemmän kuin yksi, mutta vaikea sitä on vielä suunnitella. Se on niin monesta asiasta kiinni.

Mietin, kirjoitanko tätä tänne ollenkaan, mutta kirjoitan nyt kuitenkin. Selvisi ohimennen, että ainakin yksi mun "kaveri" käy lukemassa kirjoituksiani täältä. Mikäpä siinä, julkinen palstahan tämä on, ja voisin kyllä samat asiat kertoa hänelle naamatustenkin. Joka tapauksessa tulee varmaan mietittyä vähän tarkemmin jatkossa, mitä tänne kirjoitan omasta olosta ja vaivoista. Plääh.

Liisakaisa 37+2
 
Leeniliini Joo, Floridassa asutaan ja täällä myös synnytän sitten jos kaikki menee hyvin. Paljon onnea vakkarityöpaikasta!

Jeenille halaus ja tsemppiä. Toivotaan, että kaikki on kunnossa.

Sassylla on ihana masu :)

Meillä oli eilen ensimmäinen ultra. Oli ihanaa nähdä, kun pieni sydän sykki :heart: Ultran mukaan viikkoja olisi nyt 8+3 ja laskettu aika siirtyi 4.2.12. Ollaan nyt päätetty, ettei mennä siihen niskaturvotusultraan ja siihen kuuluvaan verikokeeseen. Ei se synnytyslääkäri puhunut siitä mitään eilen ja meille sanottiin vaan, että seuraava ultra on v. 18-20. Oon tulossa Suomeen heinäkuun lopulla ja ajattelin ehkä silloin käydä yksityisellä ultrassa koska haluaisin muutenkin nähdä, että ollaanko siellä vielä hengissä. Tiedättekö voisiko sen niskaturvotuksen mitata silloin? Oon ihan ulalla näiden tutkimusten kanssa : /

Heddy v. 8+3
 
Jeenille tsemppiä ja voimia!
Onnea Heddylle ja muille hyviä uutisia saaneille!

Tänne ei niin hyvää:

Eilen alkoi pieni tuhruvuoto joka on vähän voimistunut yön aikana.
Kyllä tämä kesken taitaa mennä. Yöllä olin niin kipeä että en saanut kunnolla unta (vaikka väsytti älyttömästi), kivut olivat menkkakipuja pahempia ja vihloi myös munasarjojen kohdalta. Soitin terveysasemalle aamulla, mutta totesivat vain samaa kuin eilen päivystyksestä: jos kivut yltyvät (nyt vähän rauhoittuneet) ja vuoto runsastuu niin uusi soitto. Lohdutteli, että menkat voivat tulla kyllä raskaudesta huolimatta ja että etenkin ekakertalaisilla kohdun kasvaminen voi sattua runsaastikin... Mutta tää menkkaolo ei kyllä oikein rohkaise.
Neuvolasta odottelen soittoa.

Pitää kai käydä ostamassa vielä yksi testi (eilen aamulla oli ihan selkeä plussa kyllä testissä, ei tosin kontrollin vahvuinen vieläkään) ja sitten vaan odotella mitä tuleman pitää... Sitä vaan ihmettelen, että missä vaiheessa voin sitten olettaa tämän menneen kesken oikeasti? Jälkitarkastuksessa varmaan? Sellainen kun pitää kuulemma kuitenkin tehdä, vaikkei lääkäriin muuten huolitakaan.

Olo on asian suhteen yllättävän rauhallinen: käy miten käy, ei asiaan kuitenkaan voi vaikuttaa. Tämä epävarmuus on ahdistavinta.
 
Viimeksi muokattu:
Avocado, toivotaan parasta :hug:

Heddy, mulla lukee tuollaisessa Terveystalon lappusessa, että np-ultra tehdään viikoilla 11+0 - 13+6. En nyt osaa laskea, paljonko sulla on viikkoja heinäkuun lopulla. Pelkkä niskaturvotus ei sinänsä paljon kerro, vaan sen lisäksi pitäisi kai ottaa verikoe, josta mitataan hCG ja PAPP-A, mikä se sitten onkaan...

Omaan napaan ei mitään uutta. Harkkasupistuksia on joka päivä, mutta kivuliaita ei ole ollut yhtään. Vankasti heinäkuun puolelle on aikomus pysytellä täällä.

Tsemppiä helteessä kärvistelyyn kaikille!

Liisakaisa 37+3
 
Avocadolle hurjasti tsemppiä!! Toivotaan parasta.

Lapsimäärästä. Täällä ollaan ajateltu alustavasti kahta, mieluiten sekä tyttö että poika.

Täällä oireilu jatkuu samana. Rinnat todella kipeät, ihan vähän etovaa oloa iltaisin ja välillä iltaisin mahassa tuntuu vähän ikävältä. Mun tekisi mieli kokeilla tuota doppleria (odottaa laatikossa), mutta en oo vielä uskaltanut. Viikon päästä olisi yksityiselle aika.

Line ja Nano 6+0 *poks*
 
Moikka!

Avocado Mulla ainakin oli koviakin menkkakipuja välillä! Ja täälä porskutellaan viikolla 17. Tsemppiä sinne!

Eilen nukkumaan menessä makasin kyljelläni ja hytkäytin mahaa kädellä ja johan tuntui vasemmalla (makasin vasemmalla kyljellä) kunnon muljahdus! Liekö käänsi kylkeä tai teki kuperkeikan! Oikealla kyljellä maatessa mahan tönimiseen vastaus oli muutama tökkäisy, taisi olla potkuja. Tarkkaan pitää kyllä keskittyä tunnustelemaan noita ja olla itse liikkumatta ettei jää huomaamatta. Mutta eiköhän pian ala enemmänkin tuntua!

Tilasin ellokselta äsken mammahousut ja tennarit. Mulla ei oo oikein mitään pitkiä housuja nyt mitkä menee kiinni. Okei tuulihousut on mutta siis siistimipiä. Pitää nyt kokeilla noita, saa ilmaiseksi palauttaa jos ei oo sopivat. Kapeanmalliset farkut tilasin.

Kävi tässä "hauska" juttu, paukahti postiluukusta lasku äitiys- ja ultraäänitutkimuksesta. Siis sieltä erikoislääkäri käynnistä! Soitin sitten sairaalalle ja ihmettelin että lasku tulee eikä kukaan ole meille puhunut että käynnit jotain maksaisivat. Oli aika tyly siellä puhelimessa, että kuulemma aina lääkäri käynti maksa (eli toinen lasku vielä tulossa) ja kaikkihan sen tietää. Sanoin että no ei tiedä kun esikoinen tulossa ja ei oo ennen sairaalassa asioinut. Kuulemma infokirjeessä ainakin lukee, ja minä siihen ihmettelemään että missä infossa. Ekan ultran kutsun mukana kuulemma lähettävät. Meni aika hiljaiseksi kun sanoin että meille tuli kyllä pelkkä ajanvaraus lappu, ei infoja. Ajo-ohjeet sairaalalle oli yhdessä lapussa mutta mitään hinnastoja ei kyllä meille tullut, sen verran tarkkaan ne paperit tuli selattua!
Tokihan me noihin tutkimuksiin oltaisiin menty vaikka hinnasta oltaisiinkin tiedetty ( n. 27€/käynti), ei ollut kallita mutta kummallsita kun kätilökin vaan suositteli lääkäriä ja varasi ajan meille, eikä silloinkaan maininnut että maksaa, voisihan sen sanoa siinä.

Täällä on kirjoja suositeltu, joulukuisten pinossa joku suositteli juuri Minna Haatajan Hyvä syntymä nimistä kirjaa, viime vuonna ilmestynyt.

Lapsimäärästä Kolme kuulostaisi hyvältä, mutta ei olla oikeestaan suunniteltu, enemmän kuin yksi nyt ainakin. Kai se sit omalla painollaan menee. Se ainoastaan ollaan päätetty ettei nyt ihan putkeen, eli kun ilmeisen helposti raskaudun niin synnytyksen jälkeen pitää olla tarkkana ehkäisyn kanssa. Siinäpä sitä onkin ongelmaa kun kortsut tökkii ja hormonaalista en haluaisi.. :D Onneksi sitä ei tarvi vielä miettiä.

Mutta nyt alan pakkaamaan muuttolaatikoita. Saadaan perjantaina avaimet uuteen asuntoon!

Susimieli ja Pieni 16+3
 
Onnea Heddylle hyvistä ultrakuulumisista ! Ja tsemppiä ja voimia Jeeni ja Avocado :hug:

Harjoitussuppareista: Mulla tais olla niitä eilen illalla ja viime yönä...ei oo ennen ollut.

Omaa napaa sen verran, että tänään tuli sit kutsu äitipolille 13.7 .... Eli siellä on ultra ja lääkärikäynti. Kaipa ne nyt sitten jotain synnytystapa-arvion tapasta tekevät... Itse en ole kyllä tuosta korkeasta sf-mitasta ollut huolissaan, koska olen pitkä ja isokokoinen niin kaipa se kohtukin on iso ? Mutta parempihan se on, että tutkivat ja pitävät huolta... Alkoi vaan jännitää kun tuota lappua luin...
Ja olen kanssa sitä mieltä, että tuota sf-mittaa ei tarviis noin tarkkaan tuijottaa.. mutta, kaipa nuo ammattilaiset tietävät. Näkeepähän pikku kaverin ultrassa vielä ennen synnytystä =) ja saa jonkinnäköstä kokoarviotakin.
Mulla luki tuossa lapussa että poliklinikkamaksu 0n 27, 40 €...

Jaksamisia tosiaan kaikille näissä helteissä !!! =)

Sassy ja Santeri 33+4
 
Moi taas...

Neuvolan tätsä oli sitä mieltä, että melko varmasti keskenmeno. Ei kyllä antanut mitään ohjeita suuntaan eikä toiseen.
Päivällä vuoto lisääntyi ja on nyt ihan tummaa verta. Eli jollei ihmeitä tapahdu, tämä taisi olla tässä. Varmistan vielä viikonloppuna testillä et hcg tosiaan vähenee.
Eipä kovin pitkälle tälläkään kertaa sitten ehditty.
 
Voi harmi Avocado:( Voimia sinne. En nyt vielä poista listalta, jos ei olisikaan km :)

Eiköhän ne Susimieli liikkeitä ole :) Itse aloin siinä rv 15 hujakoilla "jotain" tuntea, ja myöhemmin selvisikin vielä, että istukka on edessä.

Mulla on kai tullut nyt parina päivänä joitakin harkka(?)supistuksia. Esim. jos ripeämmin kävelee tai töissä touhuaa tai joutuu pitkään pidättelemään pissahätää niin vatsa ikäänkuin kovettuu ylhäältä alaspäin aaltomaisesti ja loppuu sitten saman tien, kipeää ei tee yhtään..ehkä ne on niitä?

Munkin pitäisi hankkia noita suositeltuja lukemisia!

Meille tilattiin nyt Emmaljungan Classic Sport-vaunut ruskeana, saatiin 680€:lla ja mukana jalkapeite ja Quadrolift (pehmeä kantokassi) siihen lisäksi.

Eltsu ja pena 25+2
 
jeeni
harkkasuppareita kyllä nuo eltsu niiltä kuulostavat, ainakin kaikkien kuvausten mukaan mitä olen lukenut kun omiani olen ihmetellyt. ihan sama kuvaus ei mulla sovi, en tunne sitä yläältä-alas vaikutusta, mutta sen tunnen että koko vatsa menee kovaksi ja kestää hetken ja sitten helpottaa ja eivät ole mitenkään kivuliaita. tänään tuli ennemmänkin, kun kävin lenkillä ja lisäksi kaupungilla kauppoja kiertelemässä. meinasin jo huolestua, että pitäisiköhän jonnekin soitella, kun niin paljon tuli, mutta sitten loppuivat kun istahdin hetkeksi. aiemmin tullut vain automatkoilla, jos pitkään joutuu istumaan.

täytyisi tässä alkaa katsella jotain tarvikelistaa, että mitä kaikkea sitä tarvitsee vauvalle hankkia. itseä vähän jännittää tuo punktio, että jos se sitten meinaa syntyä vaikka jo ensi viikolla tai jostain muusta syystä syntyisi aikaisin.

jeeni ja kaveri 30+2
 
Kiitos vastauksesta Liisakaisa :) Mä oon Suomeen tullessa v. 13+2. Ei se haittaa vaikka sitä niskaturvotusta ei saataiskaan mitattua. Taida mennä muuten vaan ultraan varmistamaan, että kaikki on kunnossa tuolla mahassa.

Avocadolle voimia :hug:

Heddy 8+5
 
Tänä aamuna nega Apteekin omassa, nopeasti on hcg laskenut. Eli listalta voi tosiaan mut sitten poistaa.

Vähän vaan ihmettelen kun vuoto loppui jo eilisen aikana kokonaan, eli n. 1 vrk oli kunnon vuotoa. KUn menkatkin kestää sen 5 päivää? Pelkään ettei kaikki tullut pois. Pitää kysyä neuvolasta samalla kun perun ajan.

Kiitos kaikille tsempistä!
 
Avocado: Osanotto ja paljon voimia teille :hug: on se niin väärin että noin kävi :'(

Omaa napaa: Eipä ihmeempiä, helteessä kärvistellään ja hiki on vaikkei mitään teekkään... Ens viikon lauantaina ( 9.7) alkaa virallisesti äitiysloma, ja onhan tuota lomaa tässä jo ollut muutenkin. Päivät tuntuu toisinaan aika pitkiltä, kun alkaa olla jo kaikki nurkat kotona siivottu :D.... toisaalta pitäis osata nyt vielä nauttia tästä vapaasta-ajasta...

Viikonloppuja kaikille !

Sassy ja Santeri 33+6 ( huomenna poksuu; jo 34+0 ! :eek: )
 
jeeni
Äitiysrahasta Pitikin erityisesti Sassylle kertoa, että Kela ei mun hakemusta nikotellut ollenkaan. Äitiyspäiväraha myönnettiin 50 päivää ennakkoon ja puolen vuoden tulojen perusteella. työsuhde loppui eilen. Työkkäri sen sijaan nikotteli, kun oon ymmärtänyt, että nämä 8 päivää tässä välissä kerryttäisi omavastuu aikaa sitten tulevaisuutta ajatellen. täti työkkärissä sanoi, että ei se niin mene ja en ole kuulemma oikeutettu myöskään liiton ansiosidonnaiseen myöhemmin, koska pitäisi olla 10kk liiton jäsen. kumma kun liiton sivuilla lukee 34 viikkoa. nooh, menen sitten uudelleen kun on taas ajankohtaista ja katotaan sitten kumpi on oikeassa.

toisaalta, jos en saa töitä niin jatkan sitten hoitovapaata ja ehkä sitä päädytään kakkonenkin tekemään, katotaan nyt miten tämän kaiken jälkeen jaksaa.

helle
inhottava hiki koko ajan, mutta jos sitä ei lasketa niin ei ole ole mitään tuskainen. ei turvottele ja sormus menee vieläkin sormeen

jeeni ja kaveri 30+3
 
Moikka!

Avocado En osaa edes sanoa kuinka pahoillani olen teidän puolesta, toivottavasti onni potkaisisi lapsiasiassa! Koita jaksaa :heart:

Vietin tän (ihanan helteisen ja kuumankostean) päivän siivoamalla meidän uutta kotia. Otti meinaan koville, hetken luulin että on pakko lopettaa kesken kun huimasi ja hiki valui. Jaksoin kuitenkin siivota loppuun (koska muuten se olisi edessä huomenna), ja loppu illan onkin päätä jomotellut aika tavalla!

Hikoilu ja kuumissaan olo tuntuu muutenkin pahalta ja saavat pään särkemään, taitaa tästä kesästä nauttiminen jäädä sadekeleistä riemuitsemiseen. Onneksi täällä satoi kunnolla nyt illalla, on ihanan viileää käydä nukkumaan.

Aamulla kannetaan taas tavaraa uuteen kotiin. Tai ukko kantaa kun mun maha alkaa kiristeleen jos liikaa rehkin. Ja vauvan mielestä vähänkin on selvästi liikaa.

Hyvät viikonloput kaikille, kännyllä käyn tsekkaileen teidän kuulumisia mutta en taida paljoa ehtiä päivitellä kun aletaan tosissaan tohon muuttoon.

Susimieli ja Pieni 16+5
 
Avocadolle paljon voimia ja jaksamista :hug:

Jeeni, jos liiton sivuilla luvataan maksaa ansiosidonnaista 34 viikon jäsenyyden jälkeen, niin kyllä kai minä sitä ennemmin uskoisin kuin työkkäriä... Itse olen ajatellut, että jos en keväällä äitiysloman loppuessa löydä mitään töitä, voin olla ansiosidonnaisella ennemmin kuin hoitovapaalla. Se kotihoidontuki on kuitenkin aivan surkea...

Susimielelle tsemppiä muuttotouhuun! Ei saa liikaa rehkiä:) Ja muista juoda - ruoansulatuksesta imeytyy nestettä kaksi kertaa enemmän kuin normaalisti.

Sassy, pitäisi tosiaan osata nauttia kotona olemisesta. Ole iloinen, jos olet saanut kaikki nurkatkin siivottua:) Meillä on yksi huone vielä ihan kaaoksessa (ylimääräistä tavaraa, jota ei saa pois ennen kuin siivoaa varaston + osa tavaroista on menossa yhdelle tutulle, joka muuttaa vasta elokuussa...) Lisäksi en tällä hetkellä pysty tekemään itse paljon mitään, koska alaselkää/lonkkia särkee. Lääkärissäkin kävin, mutta eipä se muuta sanonut kuin että luuliitokset löystyvät, vältä kiertoasentoja ja kumartelua sekä nostelua. Ja käski ottaa särkylääkettä.

Omaan napaan ei selkäkipujen lisäksi muuta kuin että enpä olisi uskonut, että vietän perjantai-iltaa synnytysjuttuja lukien, kun mies on viihteellä (tavallaan, eli on ikään kuin töissä yhdessä tapahtumassa, mutta jäänee sinne viettämään iltaakin). On viimeinen kerta ennen vauvan syntymää hänelle, koska ajokunnossa pitää jatkossa olla...

Voisin vielä laittaa tähän tarvikelistan, jonka olen jostain täältä palstalta kopsannut ja muokannut. Jokainen voi tietysti hankkia näistä ne, mitä pitää tarpeellisena.

Liisakaisa 37+5

Hankinnat vauvalle

- (äitiyspakkauksen laatikko käy ensisängyksi, mukana on patja)
- pinnasänky, patja, reunasuojus
- lakanoita, muovitettua froteeta
- peitto
- hoitoalusta/hoitopöytä ja siihen suojuksia
- vaunut
- turvakaukalo
- vaippoja
- tuttipulloja pari, tuttiosia, korviketta pari purkkia
- tutteja
- harsoja
- puhdistuspyyhkeitä
- vanupuikkoja ja -lappuja
- amme
- kylpyöljy
- kylpypyyhkeitä, pesulappuja
- Bepanthen (ärtyneeseen pyllyyn, rinnanpäihin yms.)
- Sinkkivoide (vaippaihottumaan)
- D-tipat (saatavilla myös sellaisia, joissa maitohappobakteerit samassa)

Ei-välttämättömät
- Sitteri
- Itkuhälytin
- Kantoreppu
- Tuttipullojen desinfiointilaite
- kuumemittari
- nenäimuri, keittosuolatipat
- talkki
- Dysflatyl-tipat tai Cuplaton (mahavaivoihin)


Äidille:
- imetysrintaliivit
- liivinsuojia
- imetyspaitoja
- imetystyyny
- rintapumppu
- maidonkerääjä
- siteitä (jälkivuotoon, isoja)
- särkylääkkeitä

Muuta
- ruokaa ja leivonnaisia pakastimeen
- käsidesi
 
Viimeksi muokattu:
Jeeni: Hyvä kun sait varhennetun äitiysrahan, kerran hait sitä. Minäkin silloin hain varhennettua, mutta päätöksessä luki että 9.7 alkaa äitiysraha tulemaan ( eli se on se 30 arkipv ennen laskettua aikaa).
Neuvolassa kysyin tästä ja epäili että on vaan taas joku Kelan sekaannus. En ruvennu asiaa sen enempää sit selvittelee, kun samahan se on kun saan nyt liiton ansiosidonnaista päivärahaa ( oon sitä saanu nyt siitä lähtien kun työsopimus loppui..). Että oikeestaan parempi näin päin mulla...
Kannattaa liiton sivuja ennemmin uskoa kun työkkäriä...
Välillä on kyllä aika epäselviä nuo kaikki liiton ja työkkärin asiat, mutta kyllä ne siitä selviää =)

Liisakaisa juu, onhan tässä saatu nurkkia puhtaaks =) Meinattiin tänään vähän muuttaa järjestystä makkarissa, et mahtuu sit se pinnasänky ja hoitopöytä sinne... Mies sanoo, että en sais liikaa rehkiä, mutta kun ei oo muutakaan tekemistä... Jos ilmat viilenis niin voisi leipoa pakastimeekin jotain...
Tsemppiä sulle särkyjen kanssa ! Ei oo mukavaa :(
Ja kiitos tarvikelistasta; tuo on hyödyllinen ! Kaikki muu meillä taitas olla, paitsi vaunut, imetysliivejä ( -ja paitoja?) ja rintapumppu. Niin ja pinnasänkyyn reunasuojus? oonkohan vähän tyhmä, ei meillä semmosta ole...
Meillä ukkeli meinas lähtee viimesen kerran ennen vauvantuloa viihteelle ens viikon lauantaina =)

Pärjäilkäähän helteessä, huh ! =)

Sassy ja Santeri 34+0 ( poks! )
 
Tarvikkeista en ole itse hankkinut nenäimuria, suolatippoja tai mahavaivoja helpottavia tippoja (jos vauvan nenä vaikuttaa olevan tukossa tai masu kipeä, niin mieskin osaa mennä apteekkiin ja kysyä, mikä auttaisi). Samoin oma kuumemittari vauvalle on hommaamatta (näin kaupassa esim. tuttikuumemittarin, mutta sitten taas olen lukenut, että vauvalta pitäisi mitata lämpö ehdottomasti peräsuolesta). Imetyspaitoja ja -liivejä ostin Henkkamaukalta parit kumpaakin, mutta ehtiihän niitä hankkia synnytyksen jälkeenkin, jos tuntee tarpeelliseksi. Rintapumpun ostin, vaikka ei sitäkään välttämättä tarvitse. Vakuutuin, kun Tiipulakin oli kokenut sen hyödylliseksi:)

Tuo reunasuojus/pehmuste pinnikseen ei toki ole välttämätön. Se estää vauvaa laittamasta jalkoja/käsiä/päätä pinnojen väliin, mutta tuskinpa kovin moni vauva niin tekee muutenkaan tai ainakaan niin, että saisi jotain vahinkoa itselleen aikaan. Minusta tämä oli myös kivan näköinen:
Ikean Barnslig-laitapehmuste

Selkä/lonkkakipu on onneksi helpottanut, kun olen malttanut olla tekemättä mitään kummoista. En ole edes tiskikonetta tyhjentänyt, koska siinähän pitää nimenomaan kumarrella ja olla kiertoasennossa.

Eilen jaksoin kierrellä kaupungillakin vähän. Ostin muutaman kestovaipan yhden lastentarvikeliikkeen loppuunmyynnistä. Tiipulakin ilmeisesti niitä käyttää? Millaisia teillä on käytössä? Ostin harsoja ja kuoren, saman tapaisia kuin äitiyspakkauksessa oli (pakkauksessahan oli myös yksi all-in-one-vaippa, mutta tarkoitan siis niitä toisia). Tuntuu, että noissa kestoissa on niin monta eri vaihtoehtoa, ja jännittää, sopiiko omalle vauvalle ne, mihin on investoinut... Mutta niitä haluaisin kuitenkin pääosin käyttää.

Liisakaisa 38+0 poks!
 
Tarvikkeista vielä sen verran, että tuosta " ei välttämättömät" listasta meillä on vaan sitteri,kantoreppu ja talkki :) Eilen käytiin vähän kaupungissa, ostin myös Henkkamaukalta imetysliivejä 3kpl, mutta paitoja en...
Ja nyt selvis sit sekin, että minkalainen tuo pinniksen reunasuojus on ! :) Täytyy miettiä, että ostasko semmosen sit vielä. Mutta ne vaunut on oikeestaan se mikä puuttuu vielä. Kattelin kyllä jo Lastentarvikkeen sivuilta noita Emmaljungan yhdistelmävaunuja. Kalliithan ne on, mutta vaikuttaa sellasilta joihin ehkä päädytään.

Liisakaisa: Hui, sullahan alkaa olla jo jännät ajat käsillä kun viikkojakin jo 38+ !!! :)

Mukavaa alkanutta viikkoa kaikille ! Onneks keli viileni... ei oo niin tuskallisen kuuma yölläkään, kun tulee ihanan raitista ilmaa ulkoa :)

Sassy ja Santeri 34+2
 
Heips!

Täällä sitä porskutellaan, uudessa kodissa. Työhuone on täynnä laatikoita, siellä voi kahlata tavaroissa! Ajattelin, että sehän riittää, jos saadaan Annin kanssa purettua yksi laatikko päivässä. Vaan eipä olla tänään purettu mitään, mut mä sentään imuroin. Ja sehän riittää! :) Kaiken laiskottelun voi perustella sillä, että hengailee vauvan kanssa. Ja sitten kun hän nukkuu, niin tokihan äiti tarvitsee hetkisen omaakin aikaa.

Tarvikelista on ensikertalaiselle munkin mielestä tosi hyödyllinen, mutta eipä sitä silti tiedä, mitä niistä itse tarvitsee. Esim. me ei olla käytetty tuttipulloa varmaan kuin kerran kotiintulon jälkeen, mutta tietty se on tosi tarpeellinen olla olemassa, jotta äitikin voi joskus poistua kotoa. :) Oon mä kyllä poistunut useammin kuin kerran, mutta aina niin lyhyeksi aikaa, ettei nälkä ole vielä ehtinyt yllättää. Noista "pakollisista" hankinnoista kylpyöljy ja sinkkivoide on käyttämättä, vaikka mekin ne kyllä hankittiin ennen Annin syntymää. Ihonhoitotuotteista myös talkki on ihan käyttämättä.

Keittosuolatipat ja nenäimuri ovat olleet viime aikoina kovassa käytössä, Anni kun on ollut nuhainen nyt viikon verran. Sairaalassakin tiputeltiin keittosuolaa silloin tällöin nenään - se aivastuttaa usein tukkoisuuden pois. Kun sitten kotona tuli kunnon nuha, niin tottahan se tuli viikonloppuna eikä meillä täällä ollut apteekki auki, että olisi voinut käydä ostamassa nenäimurin. Meidän neuvolassa suositeltiin NenäFriidaa pikkuniistäjien sun muiden sijaan ja täytyy sanoa, että on kyllä varsin toimiva kapistus!

Kuumemittaria pohdiskelin itsekin ennen synnytystä ja katselin kaiken maailman otsa- ja tuttimittareita. Lopulta ostin ihan tavallisen digimittarin, jolla olis voinut mitata takapuolestakin. Sairaalan lastenosastolla kuitenkin mitattiin kuume samanlaisella Omronin mittarilla kainalosta ja sanottiin, että ei ole mitään järkeä mitata peräsuolesta, kun hyvin saa mitattua muutenkin eikä se ole niin epämiellyttävää. Enpä ole vielä itse kokeillut, miten tuo kainalosta mittaaminen multa onnistuu, mutta sairaalassa näytti toimivan ihan hyvin, kun vaan piteli mittaria paikallaan ja jutteli vauvalle samalla sen muutaman minuutin.

Lauantaina käytiin hommaamassa Annille pinnasänky ja sitteri, kun ne nyt viimein mahtuvat asuntoon ja Annikin on hereillä sen verran, että ehtii sitterissä istuskella. Kun niitä sitten soviteltiin autoon, todettiin, että eihän me enää turvakaukalon kanssa sovita sisään ollenkaan. Niinpä päästiin Annin ekalle bussimatkalle ja sepä vasta oli jännää ja kuumaa puuhaa (kun ulkona oli +30 ja Anni-parka oli vielä kantorepussa)! :)

Kestovaippailu on meillä toistaiseksi aika huonoissa kantimissa. :ashamed: Sehän mulla kuitenkin vakaana aikomuksena ja toiveena oli. Alkuun mä olin niin väsynyt, etten jaksanut ajatella pyykkejä sen enempää. Kakkaa on riittänyt näihin päiviin asti about 8 kertaa päivässä ja sitä tulee niin paljon, että tursuilee välillä kertakäyttövaipoistakin ulos, vaikka yrittäisi heti ähellyksen jälkeen vaihtaa. Nyt sitten taas ei oo kohta pariin viikkoon ollut pyykkikonetta käytössä kun vanha sanoi sopimuksen irti ja uudet laitteet on vielä tulossa maahantuojalta... Ehkä jo huomenna! Mutta kokeiltu toki on - Imsevimsen flanellivaippa oli ihan ok pienelle ja pikkuisella lisäimulla, mutta nyt yli 5-kiloisena se ei enää mene. Ruskovillan harsot, joita kovin kehutaan, tuntuivat ihan järkyttävän isolta paketilta, lapsiparka oli ihan selkä notkolla ja koko ajan pää alaspäin... Ja äitillä meinasi pinna kiristyä, kun ei uskaltanut tehdä tarpeeksi napakkaa pakettia siitä ja sitten se lerpatti miten sattuu. Ehkä nyt vähän isompana jo osaisinkin, kun tiedän, ettei vauva mene rikki. Lisäksi on kokeiltu Babylandin taskuvaippaa, joka on kyllä ollut hyvä ja helppo. Siihenkin lykkäsin vähän lisäimua. Nyt on muutamana päivänä sormet syhyttäneet päästä kestoilemaan enemmän, mutta olen nyt kuitenkin pyykkikoneen puutteessa pidättäytynyt. :D Lisää taskuvaippoja on kyllä tullut katseltua, mutta en ole vielä uskaltautunut tilaamaan.

Niin että tavoitteena on kestoilu, mutta en suostu ottamaan asiasta paineita. Ja varmaankin yöllä ja reissussa pidetään kertakäyttövaippoja kumminkin. No, kunhan se pesukone nyt saapuis, niin sitten testaan taas kaikkia eri vaippoja!

Mukavaa viikkoa!


Tiipula ja Anni 6 vko 2 pv
 
katso liitettä 13127katso liitettä 13127Nyt on muutettu! Ihanaa kun on tilaa.
Kaappitilakin on niin paljon että vauvanvaatteetkin saivat oman kaapin, järjestelin ne koottain niin on helppo ottaa isompia käyttöö sitten kun toiset jää pieneksi. Samalla näkee tarvitseeko jotain lisää. Kiitos työkaverin lahjoituksen ja omien kirppislöytöjen ansiosta ei kyllä juuri tarvi vaatteita ostella.

Masu on tekemässä pullahdusta ihan tosissaan, ukkokin sitä silittelee aina välillä.

Mukava kuulla Tiipulan kestovaippailu kokemuksia, mekin aiotaan panostaa kestoiluun.

Kolme viikkoa rakenne ultraan, alkaa jännittää. Mulla alkaa poikaolokin kääntyä tyttöoloksi. Mahtaakohan pieni paljastaa meille salaisuutensa? Jotenkin en kyllä ole kauhean pettynyt vaikka ei saataiskaan tietää, pääasia että kaikki on kunnossa ja päästään katselemaan mitä masussa touhuillaan.

Susimieli ja Pieni 17+1
 
Avocado :hug:

Kylläpä on Susimielen vauvalla kaappitilaa! :whistle: Mistähän meille saatais myös. Ehkä se on vaan järjestelykysymys. Meillä kanssa tavaraa on jo aika paljon, lähinnä just vaatteita.
Niin ja huusin meille vaunut. :D http://kuvat2.huuto.net/e/81/11305e8fb9362f0d7d188610de4a3-orig.jpg Ei ollu mun mielestä pahanhintaiset. On siis Emmaljungan yhdistelmät ja hintaa tuli 270€. Miten niin ajoissa, häh?! :rolleyes:

Ja voi tätä onnen päivää, kuulin pikkuisen sydänäänet tänään ekaa kertaa dopplerilla! :heart: Oon jo monena päivänä yrittänyt kuunnella, mutta ei oo löytynyt. On kuulunut vaan kaikenmoisia suhinoita ja omaa sykettä. Äänet löytyikin nyt ylempää kuin olin aikaisemmin etsiskellyt. Ja jestas mikä itku siitä tulikaan! :D Harmi kun mies sattui just eilen lähtemään mökille.

Leena ja Tättärää 10+6
 

Yhteistyössä