Onnea ja tervetuloa
Line, Avocado ja iseeyou!
Susimieli, onpa ihanaa, että saitte ultrassa hyviä uutisia! Monta kertaa tuli mietittyä teidän tilannetta ja toivottua parasta.
Meillä on huomenna ristiäiset, jännää!
Juhannusaatto on ehkä hiukan hassu aika, mutta silloin on helppo saada sukulaiset lahden takaakin paikalle. Niinpä meillä alkoi eilen vierasrumba, tänään tulee lisää porukkaa ja huomenna sitten loput. Kivaa ja ihanaahan se on, etenkin miehelle, joka harvemmin näkee sukulaisiaan. Itse on kuitenkin tullut mietittyä muutamaankin otteeseen, että mahdollisen seuraavan lapsen kohdalla ei sitten pidetä ristiäisiä juhannuksena ja muuteta samaan aikaan... Meinaa nimittäin pikkuisen väsyttää, kun kullanmuru heräilee öisin syömään kolmen tunnin välein (mikä on ihan ok väli), mutta jää sitten hereille vaikka 1,5 tunniksi sen jälkeen.
Nimeä me ei olla vielä kerrottu sukulaisille ollenkaan, tuleville kummeille tosin paljastettiin...
Ja nyt mä aion mieheltä salaa kertoa teille: Lillistä tulee Anni. Toinen ja kolmas nimi ovat peräisin meidän perheistä, mutta jonkinlaisen anonymiteetin säilyttämiseksi en niitä tähän julkisesti kirjoita. Saa kyllä yksityisesti kysyä, jos kiinnostaa.
Manduca on muuten parin viikon iän jälkeen hirmuisen kätevä vehje. Lilli ei tykkää olla yksikseen hereillä kovinkaan kauaa, joten Manduca ja kantoliina pelastavat äidin aamiaisen aika usein. Manducassa on tosin se ongelma, että muruset ruisleivän pohjasta putoavat pikkuiselle päähän aika helposti, liinassa pää on piilossa.
Pelastaa se kuitenkin monta muutakin asiaa, tiskit, pyykit ja imurointi tulee hoidettua ja posti haettua, kaupassa käytyä kätevästi jne. Eli kaikki vaan ottamaan Eltsun vinkistä vaari!
Liisakaisalle vielä sairaalaan menosta, että ei siellä varmaan mitään ultrata, ellei ole syytä epäillä jotain akuuttia hätää. Itse kävelin ensiavun ovesta sisään ja sanoin kuvittelevani, että synnytys on käynnissä. Siitä sitten osastolle, jossa laitettiin ne supistus- ja sydänäänianturit, jotka piirtelee käyrää supistusten tiheydestä ja vauvan sykkeestä niiden aikana. Kun käyrää oli hetki otettu, tehtiin sisätutkimus, jossa todettiin, että käynnissähän tämä on ja pää on tosi alhaalla. Jossain kohtaa sitten tunnusteltiin vauvan pään aukileista, että tarjonta on oikea.
Kokoarvio tietysti huolettaa, erityisesti jos sitä ei ole tehty. "Lohdutuksena" kerrottakoon, että toukokuisista useammalla arvio heitti jopa kilon ja heittoja oli molempiin suuntiin. Kokeneiden kätilöiden käsikopelot tuntuivat olevan paras arviointitapa. Mulla jopa kokematon terveydenhoitaja (siis alle vuoden virassaan) sattui osumaan oikeaan, vaikka varoittelikin monta kertaa, että ei oikein osaa arvioida. Väenvängällä halusin koekaniiniksi, ja hyvinhän se meni.
Lillihän syntyi 41+0 ja oli 50 cm ja 3630 g eli ei järin suuri, vaikka syntyikin myöhään ja äiti keräsi kiitettävästi painoa raskausaikana. Vaan tokihan jokainen raskaus on erilainen. Synnytystä ei kuitenkaan kannata murehtia, siihen kun ei juuri itse voi vaikuttaa. Tsemppiä!
Ihanaa juhannusta kaikille!
Tiipula ja Lilli 1 kk 2 pv