Esikoista yrittämään-pinosta plussanneet keväällä ja kesällä 2011

Varhaisultra: me käytiin jo kun viikkoja oli 6+3, koska olin tehnyt positiivisen testin jo kp 27 ja ultraaja sanoi, että noilla viikoilla pitäisi jo näkyä syke. Mutta jos on vähänkään epävarma kierron pituudesta/viikoista ja on saanut plussan testiin myöhään, kannattanee mennä vasta kun viikkoja on 7+ jotain, jotta varmasti näkyy syke.

Namppis: mullakin oli alkuraskaudessa tyttöolo just siksi, että oma naama näytti ihan karsealta (finnejä, kuivia laikkuja jne, mitä ei yleensä ole). Iho on onneksi rauhoittui kevään mittaan:)

Liisakaisa 36+0 poks!
 
Linelle onnea! Meillä ne ultras ekassa neuvolassa rv 8+ ja silloin ainakin syke näkyi, ehkä suosittelen kans odottamaan hetken että varmasti näkyy sit syke.

Eltsulla on ihana massu!

Omaa napaa täällä on massu pömpähtänyt esille!
Mietittiin just tossa ukon kanssa että kun syyskuun lopulla olisi yksi keikka jonne kovasti tekisi mieli, että olenkohan kykenevä istumaan ensin monta tuntia autossa, seisoskelemaan siellä ja sitten taas autoilemaan kotiin, olen silloin about 30. viikolla ja todennäköisesti melkoisen paksuna :D

Poika- ja tyttöoloista
tyttöä tukee:
-finnejä enemmän kun koskaan (tai no pieniä näppyjä mut nää on mun finnejä ja niitä on paljon)
-sanotaan että tyttösiittiöt on sitkeämpiä elämään tuolla sisuskaluissa, ja meillä tämän yhden siittiön on pitänyt elää ainakin viikon

poikaa tukee:
- ei mainittavaa pahoinvointia, etovaa oloa oli alussa mutta en ole oksentanut
-mulla on ehkä aavistuksen poikaolo
-maha on vaan edessä, ei sivuilla tai pylly levinnyt. Tosin ehtiihän se.

En tiedä mitä tukee vaiko vaan raskautta mutta hikoilen kuin pieni sika, ja etenkin kasvojen iho rasvoittuu melko tahtia.

Toivotaan että huomisen (hui kauhistus!) ultrassa saisi viitteitä sukupuolesta! En kyllä ole mitenkään pettynyt jos ei saa, mutta se olisi kiva bonus :D

Susimieli ja Pieni 15+0 (poksuu poksuu:heart:)
 
Ultrassa käyty eikä erikoislääkäri kuulemma löytänyt mitään poikkeavaa! :heart:

Kovin oli vilkas kaveri tuo meidän ipana, oli lääkärillä täysi työ saada kuvakulma kohilleen. Olisi antanut meille 4D profiilikuvan mukaan mutta Pienellä oli kädet niin kasvojen edessä että jäi saamatta. Rakenne ultrassa päästään 4D kurkistamaan. 25.7 on rakenneultra.

Nyt uskaltaa olla rennosti! Ihanaa!
 
  • Tykkää
Reactions: Tiipula
Moi!

Siirryn vihdoin teidän joukkoon. Hui.

Pe tein melko selviä haamuja eri testiellä, viikonlopun aikana vahvistui ja eilen ihan selvät viivat. Lisäksi tänä aamuna nuo digillä postiivinen ja arvioksi 1-2 vk.

Meillä tapahtui perinteiset: päätettiin ajatella muita asioita ja unohtaa koko lapsen teko, eli siis perus TJOT:ta ja se onnistuikin erinomaisesti pari kk. Nyt sitten tuli heti ylläri. :)
Kohta soitan neuvolaan. Huomenna menen juhlimaan siskoni valmistujaisia, vähän pohdin miten vältän ettei koko suku saa heti tietää...
Huh. Nyt kyllä pää on ihan sekaisin. Sain miehelle tiedon vatsa tänään kun se palasi lomalta. Itsellekään tieto ei ole tainnut oikein vielä kulkea kunnolla pääkoppaan, tuntuu ihan omituiselta.

Kaikenlaiset pelot myös nostavat päätää. Ensinnäkin vaivaa se, että olen tässä lomalla nauttinut tuota alkomahoolia 1-3 annosta lähes joka pv ja lisäksi pari pv ennen plussaa join illanvietossa enemmänkin... en känniin saakka, mutta hiparakkaan. Soitin juuri teratologiseen, jossa oli oikein asiallista palvelua ja sanoivat, että voi olla ihan levollisin mielin ennen kuukautisten poisjääntiä tapahtuneesta sosiaalisesta juomisesta. Kylläpä helpotti, jotenkin uskon kun sen kuulee sen joltain auktoriteetilta eikä vain lue jostain keskustelupalstalta. Nyt ei enää edes tee mieli alkoholia, kokeilin huvikseni haistaa avattua viinipulloa, yäk. Saunassa huomasin et alkoholiton olut on oikeesti hyvää. En polta ja muutenkin on varmaan helppo muuttaa elintavat raskauden vaatimusten mukaisiksi, kun syön paljon kasvisruokaa ja vain silloin tällöin lihaa varmistaakseni proteiinin saannin (ja onhan se hyvää! :) )

Oon lueskellut teidän jauttuja viikonloppuna läpi, jänniä vaiheita monella. Etenkin Susimielen kaksi rohkeaa päätöstä jäivät mieleen! Wau.

Tuntuu että oon ulpalla kaikista noista teidän ultrajutuista ja kokokäyristä, mutta kai ne tässä kohta selviää. :)

Nyt soitelemaan neuvolantädille!

Ai niin, meinas tässä hötäkässä unohtua: LA olis laskureiden mukaan 27.2. synnärinä kai TYKS (hassua ajatella tämmöisiä) ja nyt mennään viikoilla 4+0 .
 
Viimeksi muokattu:
Tervetuloa Avocado! Me mennään lähes samoilla päivillä. :)

Minä soitin just neuvolaan. 12.7 on ensimmäinen terveydenhoitajan käynti. Vähän teki mieli sanoa, että enkö mä voisi tulla jo nyt! :D Mutta pitää varmaan oppia sitä malttia ja kärsivällisyyttä, niin olin ihan hiljaa. Ensimmäisellä käynnillä mulla on sijainen kun oma hoitaja on lomalla just silloin. Lupasi laittaa postissa tietopaketin jo tulemaan.. Varhaisultrasta en saanut kysyttyä. Pitää kattoa sitten mitä niissä papereissa lukee ja jos alkaa mietityttää liikaa niin soitan uudestaan. :p

Neuvolasta vahvistettiin myös päivät eli yhden pidemmällä kuin itse olin laskenut. Laskettu aika 22.2.2012.

Liisa ja Nano 4+5. :)


----
Ja jo nyt soitettiin neuvolasta ja uusi aika meneeki 2 viikkoa eteenpäin, kun on kuulemma hoitajat lomalla :(
 
Viimeksi muokattu:
Täällähän saa taas onnitella! :) Line ja Avocado, suuret onnittelut plussasta! Ja Susimieli, onnea ihanasta uutisesta! :heart:

Varhaisultrasta oli kyselyä: Mä kävin viikolla 7+0 ja silloin näkyi hyvin alkio sekä näkyi ja kuului syke. Viikoista olin varma. Kuten Liisakaisakin sanoi, kannattaa odottaa vähän pidempään, jos ei ole viikoista varma tai jos on ollut pitkä kierto.

ON: 3 päivää oli ilman pahoinvointia ja oksentelua. Oli kiva kun oli parempi olo, mutta toisaalta tuli huoli siitä, onko kaikki kunnossa. No mutta, eiköhän tänään lentänyt sitten ihan kunnon kaaressa! :D:x

Leena ja tättärää 8+5
 
Onnea Onnea kaikille uusille ja hyviä uutisia kuulleille!

Me käytiin varhaisultrassa yksityisellä viikolla 6+0 ja pienen pieni möykky siellä näkyi sykkimässä. Eli kuvassa erottui vain sydän ja ruskuiaspussi.

Huomenna lääkärineuvolaan. Katsotaan mitä lääkäri sanoo. En oikein osaa odottaa mitään ku just viime viikolla oli se ultra mut ei mua siis yhtään haittaakaan mennä, kiva vaan.

milizza 12+5
 
Avocadolle onnea ja tervetuloa! :flower:

Onnea taas hyvistä kuulumisista Susimielelle:) Ihanaa, että voit nauttia nyt raskaudesta levollisin mielin:) Ei vissiin pienen sukupuolesta vielä mitään selvinnyt? Rakenneultrassahan se todennäköisesti näkyy, varsinkin jos se on 4D, niin kuin kirjoitit.

Omaan napaan ei oikein mitään uutta. Huomista lääkärineuvolaa odotellessa. Napakoita harjoitussupistuksia on ollut parina päivänä, niin kiva kuulla, mikä on tilanne kohdunsuulla, onko auennut jo... Olisi kiva ehtiä uimaankin tälle kesälle, mutta en ole uskaltanut mennä, ennen kuin kuulen, mikä on tilanne. Jos kohdunsuu on auki, on infektioriski eikä suositella uimista.

Liisakaisa 36+2
 
Josko sitä itsekkin ilmottautuisi vihdoin mukaan. :)

Eli täällä 23-vuotias esikoista odotteleva tuleva äiti. Viikkoja tänään on kertynyt 12+5, joten laskettuaika meillä on 29.12. Toisaalta toivon, että syntyisi vasta tammikuun puolella. :whistle: Ja synnytys-sairaalana meillä K-SKS.

Oireista: Täällä kärsittiin aika pahastakin pahoinvoinnista viikolta 6 viikoille 10. Tiputuksessakin piti jo käydä, kun lääkärin mielestä oksensin pikkuisen liikaa. :( Nyt olo jo onneksi tasaantunut ja helpottanut, ruokakin pysyy jopa sisällä silloin kun mieli tekee syödä. Pahoinvoinnin takia olinkin sairaslomallakin jonkin aikaa tai sitten tein pelkkiä yövuoroja töissä.
Väsymys on jotain aivan järkyttävää. Tuntuu ettei auta, vaikka kellon ympäryksen saisi nukkua. Aina voisi nukkua vähäsen lisää. :D
Finnejä on ilmestynyt naamaan sekä rintakehään, minulla kun niitä ei normaalisti ole kuin todella harvoin.

Ekassa ultrassa käytiin perjantaina, jossa todettiin pienellä olevan kaikki hyvin. :heart: Sikiöseulontaan emme osallistu joten ultraaja ei mitään niskaturvotuksestakaan meille maininnut, kehui vain kaiken näyttävän hyvältä. :) Aamu-unilla pieni oli juuri parahiksi, joten kauheasti ei liikenteessä sitä tullut nähtyä. Välillä heilui ärsyyntyneenä ja imi peukaloa, kun ultraaja yritti saada toiseen liikettä :D

Rakenneultra meillä olisikin sitten 12.8 joten sitä odotellessa ja jännäillessä :) Silloin aiotaan selvittää pienen sukupuolikin, jos vain saavat näkyville. :)

Maha näyttää tällä hetkellä ehkä enemmänkin sellaiselta, että olen vain lihonut pikkuisen. Ehkä se raskausmaha sieltä jossain vaiheessa pompsahtaa esiin. Sitä odottellessa

iseeyou & Onni-Ilona 12+5
 
iseeyouTervetuloa tänne! Sulla on sama synnäri kun mulla! Ja laskettu aikakin on aika lähellä, mulla on siis 10.12. Itseasiassa oot kyllä melkein saman ikäinenkin, minä ehdin just täyttää 23 ennen kuin Pieni syntyy. Aika hauskaa että täällä pinossa on nyt joku näin samoilla lähtöviivoilla menossa :)
Saa nähdä ollaanko samaan aikaan synnyttämässä, jos sulla syntyy hieman etuajassa ja mulla viivyttelee :)

Avocado ja Linekin pääsivät tälle puolelle! Jee!

Liisakaisa Sukupuolesta ei ollut nyt puhetta eikä siellä mitään vilahdellut ruudulla että olisi voinut päätellä itse mitään. Eiköhän siinä rakenne ultrassa nää sit. Kyllä me haluttaisiin tietää jos vaan mahdollista.

Sä oot kyllä niin pitkällä jo menossa, kohtahan teidän tyttönen jo syntyy! Uskomatonta miten aika menee nopeaan, mä muistan kun sä plussasit ja siirryit tänne puolelle.. :D

Täällä odottelen jo kovasti perjantaita, tiedossa on juhannus mökillä tutulla kaveriporukalla ja sen jälkeen ollaan pari päivää Tampereella meidän perheitä ja kavereita moikkailemassa. Miehelläkin on kuuden päivän tauko töissä tossa niin päästään vähän lomaileen, ihanaa!
 
Susimielelle onnea hyvistä kuulumisista :flower:

Uudet raskautuneet onnea ja tervetuloa kelkkaan!! :)

Varhaisultrasta, me käytiin 7+4 yksityisellä lähinnä just uteiliasuus tyydyttämässä.

Nyt on kerrottu mun ja miehen vanhemmille. Onnitteluita tuli molemmilta puolilta ja anoppi alko itkee ja uhkaili mennä ostamaan vauvanvaatteita heti kun kaupat aukee. (Kerrottiin lauantaina) Kiellettiin tosin ostamasta yhtään mitään ennen kun on vähintään 12viikkoo täynnä ettei tuo huonoo onnee.

Eilen käytiin ekassa neuvolassa. Nyt on kädet kipiät kun nappas verinäytteet ensin vasemmasta mut eipäs suoni antanutkaan vaan joutu reijittää oikeankin käden. Muutenkin kun "rakastan" vernäytteiden ottoa niin kiva kiva... Pco:n takia eka sokerirasitus viikoilla 12-16 ja ensimmäinen ultra pitäis varailla abouttia viikolle 11 niin sais veriseulan ja niskapoimun samalle päivälle eikä tarttis montaa kertaa juosta. Vähän toi sokerirasitus ahdistaa mut toisaalta olin varautunu siihen jo painon puolesta muutenkin. Ihana terkka kyllä kun ei painosta sanonu mitään. :D Aika vähän se tosin muutenkaan mitään selitti ihan a:sta ö:hön kun mä oon itekin terkka ja taisin sanoa vähän liian usein joo tiiän :D :D Mieskin ihan tyytyvänen oli käyntiin, vähän sille joutu noita sikiöseulonta- ja ultrakäytäntöjä vääntää rautalangasta mut kaipa se nyt tajus jotain edes :D

Paha olo vähän helpottanut, mut turvotus tehny comebackin :D
 
Musta tuntuu, että mekin mennään varhaisultraan yksityiselle. En oo vielä saanut tietopakettia neuvolasta postissa, mutta ehkä se huomenna tulee. Mulla on tosiaan ollut about säännöllinen 28-29 kierto koko ajan ja nyttekin testasin selvän plussan (raskaan 2-3 viikkoa digin mukaan). Eli sen puoleen ei pitäisi olla ongelmaa.

Tänään kerroin ekalle henkilölle (miehen lisäksi siis :D). Hyvä kaveri ja tiesi, että yritetään. Vietetään juhannus heidän luonaan niin olisi alkanut epäillä muuten. Ja osaa pitää suunsa kiinni kyllä. :) Muuten en olisi vielä kertonut. Kovasti onnitteli ja ymmärtää kyllä, että ei saa liikoja vielä innostua kun niin moni asia voi mennä vielä pieleen..

Mulla ei oo juurikaan mitään oireita vielä.. vähän mahaa kipristelee välillä.

Line ja nano 4+6 :)
 
Susimieli: Onpas tosiaan hauska sattuma meillä. :) Nyt sitä varmaan aina sairaalalla käydessä tulee kytättyä ihmisiäkin tarkemmin, että jos joku vaikka sattuukin olemaan susimieli :D Mä tosiaan vähän salaa toivon, että menis sen verran yliaikaseks ja syntyis vasta tammikuun puolella pieni :whistle: Mulla toinen pikkuveljistä syntynyt muuten 29.12 eli samana päivänä kuin mun LA on. :)

Kaupoilla tullut jo hiplailtua pienten vauvojen vaatteita ja tekisi niiin kovasti mieli jo jotain ostellakkin, mutta silti jokin ääni tuolla takaraivossa vielä vähän estelee. :) Ehkä mä joku päivä sorrun.. :D

Mun raskaudesta ties sillon jo aika alkuun melko moni, varsinkin työpaikalla. Oksentelin sen verran paljon silloin, kun töitä yritin tehdä, että osalle oli pakko kertoa. Mun äiti myöskin samaisessa työpaikassa töissä ei osannut peittää enää innostustaan, joten oli kahvitunnilla siellä huudellut kovaan ääneen, että hänestäpä tuleekin mummo. :D Kaikki onneksi suhtautuneet todella ihanasti ja ymmärtäväisesti :) Työkamutkin kovasti anteli vinkkejä pahoinvoinnin helpottamiseksi, mutta mulla ei vaan auttanu mikään. :( Toivotaan, että nyt pysyis pahoinvointi-paholainen poissa, eikä tulis takas enää toistamiseen.

Tänään olin eka kertaa iltavuorossa pitkästä aikaa. Väsymys on kyllä sitä luokkaa, että huomaa töitä tehneensä. Migreeniäkin alkaa pukkaamaan, joten kohta mentävä sängyn pohjalle makaamaan. :/
 
Iseeyou, tervetuloa mukaan! Toivottavasti saat olla ilman pahoinvointia loppuajan. Myös migreeni kuulostaa ikävältä.

Susimieli, kyllä mä olen varautunut olemaan raskaana vielä 4-6 viikkoa :) Iloinen yllätys on, jos syntyykin ennen laskettua aikaa.

Tänään kävin lääkärineuvolassa. Se oli juuri sellainen kuin pelkäsinkin, eli tosi lyhyt ja hätäinen alapäätutkimus, jonka jälkeen lääkäri totesi, että tavalliselta vaikuttaa, etköhän voi alakautta synnyttää. Ei edes kysynyt, onko mulla jotain ajatuksia synnytyksestä. Sitä sain kysyttyä, osaako arvioida vauvan painoa yhtään, mutta hän sanoi, ettei käsikopelolla osaa mitään sanoa, ja paljonhan se riippuu siitä, syntyykö vauva viikolla 38 vai 42. Kohdunsuu oli edelleen kiinni ja kaulaakin 3 cm (mikä on ollut hänen käsikopeloarvionsa sekä rv 10+3, 27+3 että tänään).

Täytyy kai sitten neuvolan terkan kanssa vähän yrittää tuosta synnytyksestä puhua, koska kyllä mua alkaa vähän jännittää, varsinkin jos mennään yliajalle. Olisi siis kiva vähän tietää, onko sieltä tulossa 3 vai 5 kg pötkylä, mutta eipä sitä tuon käynnin perusteella voi tietenkään tietää... Haluaisin myös tietää vähän tarkemmin siitä, mitä siellä sairaalassa tapahtuu, kun sinne sitten supistusten kera menee. Ultrataankohan siellä?

Kovin erilaiset huolet on minulla kuin teillä :) Toivottavasti jaksatte silti lukea.

Painosta ajattelin vielä kirjoittaa, eli viime viikkoina se on noussut 500-1100 g/viikko, ja nyt on tullut yhteensä 14 kg tässä raskausaikana. Ok, eihän se mitenkään älyttömästi ole, mutta ihmetyttää, koska en kyllä syö mitenkään hirveästi, ja arkiliikuntaa tulee kuitenkin. No, jospa se lähtee yhtä nopeasti kuin on tullutkin. Yritän tästä alkaen kuitenkin päästä kävelyllä käymään joka päivä vähän, vaikka tuonne sateeseen nyt ei oikein huvita mennä...

Hyviä vointeja kaikille! :wave:

Liisakaisa 36+3
 
Viimeksi muokattu:
Kivaa, kun tänne tulee uusia. Onnea! Ihanaa, että teillä oli kaikki hyvin Susimieli.

Koko viime viikon kärsin ihan kauheasta etovasta olosta ja viikonlopun vaan makasin. Tällä viikolla on pahoinvointi helpottanut mutta eilen alkoi kauhea päänsärky joka ei särkylääkkeillä ja unellakaan ole vielä lähtenyt pois. Voi olla, että tällä kuumudellakin on osuutta asiaan. Meillä on täällä noin 35-40 astetta joka päivä (asutaan Floridassa). Onneksi on ilmastointi kämpässä.

Mulla ois huomenna ollut ensikäynti synnytyslääkärille mut aamulla ne soitti ja sanoivat, et se on nyt lähtenyt synnyttämään (oli itse siis ihan viimeisillään raskaana) eli aika siirtyy ensi maanantaille ja eri lääkärille. Silloin myös ultrataan ekaa kertaa.

Heddy 7+6
 
Tervetuloa Iseeyou ! =)

Liisakaisa: Mua kyllä kiinnostaa nuo sinun huolet, itse jo mietin samoja asioita, vaikka mulla la onkin n.kuukautta myöhemmin kuin sulla =)
Yhä enemmän mietin tulevaa synnytystä, ja toivon ettei yliajalle menisi...
Mulle tehty vaan yksi sisätutkimus, en tiedä milloin on seuraava. Ja onhan se pistänyt pohtimaan, että mitä jos lapsi syntyykin vaikka viikolla 35... itse olen syntynyt viikolla 35+ jotain ja mieheni samoin... mutta eihän se sitä tietenkään meinaa että meidän lapsi syntyisi ennenaikaisena.
Mulla ei ole ollut harjoitussupistuksia eikä mitään... ainut vaan että vauva on kohdussa jo pää alaspäin, ja välillä tuntuu kuin se painaa oikeen tuonne alas. Viime viikolla tuntui monena päivänä, nyt vähemmän, että oisko liukunu ylemmäs vielä ?

Painosta: Mulle tullu nyt yhteensä 12kg painoa raskauden aikana. ja samoin kuin Liisakaisa sanoi, minäkään en syö mitenkään hirveästi ( kun en yksinkertaisesti jaksa kuin vähän kerrallaan )...ei kyllä tunnu siltä että painoa olis tullu noin paljon, ja kaikki sanoo etten näytä lihoneen yhtään ( vaikka oonhan minä.. ) on tietysti reisiin esim. tullu semmosta imetysrasvaa jne... mutta oon niin pitkä ettei sitä sit kai ulkopuoliset niin helposti huomaa.

Sassy ja Santeri 32+4
 
Viimeksi muokattu:
jeeni
Sassy ja Liisakaisa Minua myös kiinnostavat teidän pidemmällä olevien mietteet :)

Tässä äitiyspakkausta odottelen, päätös pakkauksesta on tullut jo 7.6 ja mun laskujen mukaan siis viimeistään tänään olisi pitänyt olla postissa...ehkäpä siis huomenna tipahtaa noutolappu postilaatikkoon.

Painoa on täällä tullut yht. 5kg tai oli viime neuvolassa viikko sitten. Missään muualla ei näy kuin mahassa. Ihan normaalisti olen syönyt ja välillä herkutellutkin :p Ainoo vaan, että iltaisin pitää kattoa mitä syö ja kuinka paljon, ettei sitten unille käydessä närästä. Pari yötä meni niin, että piti väsymyksestä huolimatta istuskella melko pitkään pystyssä, kun vaakatasossa närästi heti.

Mua on alkanut ärsyttää ihmisten ylisuojelevuus... "tuu nyt pois sieltä tekemästä, kun sulla on toi maha", "anna mä kannan", "pitäiskö sun istua hetkeksi, tuolla ois penkki"... AAAGRHH... Mielläni puuhailen ja olen sen verran mitä oma olo antaa tehdä. Ja kyllä mä riskejä tietysti vältän. Toisaalta kyllä meinasi mennä bussissa hermo yhteen naiseen...bussi oli täysi ja kuljettaja sanoi, että päästään miehen kanssa puoleen hintaan, kun ei ole kuin seisomapaikkoja. Siinä sitten eräs nainen ehdotti mulle, että "voithan sä tohon portaalle istua tai tonne vessan eteen, siellä on kans koroke". Menin aika sanattomaksi ja jäin kyllä ihan suosiolla seisomaan kun ei pahaa tehnyt ollenkaan ja ilmastointi oli parempi kuin istualtaan. (pääsin myöhemmin istumaan, kun tuli tilaa). Mutta voiko ihmiset olla oikeesti noin törkeitä?! Kukaan ei tarjonnu paikkaansa, vaikka mahan näki ja tälläkin naisella joka mulle puhui näytti olevan omiakin lapsia. Luulisi tietävän.... Ajattelin vaan, että hävetköön kaikki sitten itseksensä, oisin paikkaa varmasti pyytänyt jos oisin tarvinnut, mutta olisi sitä voinut edes tarjota kun ison mahan kanssa bussiin kiipeää.

suppareista Täälläkään ei ole harkkasuppareita, joskun tosiaan jos liikaa meinaa rehkiä niin masusta vihlasee ja silloin kyllä olen sellaiset hommat ihan suosiolla lopettanut. Poika on mielestäni tosi yläällä ja poikittain. Välillä potkii kylkiä kovasti, välillä vähän alaspäinkin tulee potkuja ja välillä puskee päätään kylkiluita vasten. Voisi kääntyä jo oikein päin...

Ennen aikaisuudesta
Minäkin täällä mietin, että ei tässä kovin paljon enää ole jäljellä ja alkaa poika olla sen kokoinenkin, että syntyminen periaatteessa jo mahdollista. Tai onhan tässä vielä n. 11 viikkoa, mutta nopeasti on tähänkin asti viikot menneet :)

jeeni ja kaveri 29+1
 
Mua kiinnostaa kanssa teidän huolet ja ajatukset. Mä en suostu ajattelemaan vielä synnystä, koska mua oikeesti pelottaa koko tapahtuma. En kuulu niihin, jotka luottaa siihen, että naiset on luotu synnyttämään. Mua ajatus kauhistaa, mutta pyrin olemaan ajattelematta sitä vielä. Eiköhän siitä ehdi murehtia myöhemminkin.

Mä sain kuulla tänään yhdestä työkaverista, joka on raskaana. Melkein meinasin lipsauttaa, että mäkii oon. Sain kuitenkin pidettyä suuni kiinni. Ei vielä tartte kyllä töissä kenenkään tietää. Eikä monen muunkaan ennen kuin on siellä ultrassa käyty. Ja toinen kerta kävi kun näin vanhaa naapuria pitkästä aikaa ja hän kysyi mitä kuuluu.. teki mieli kertoa, mutta en sitten kertonut kuitenkaan. Läheisille ensin ja muille vasta myöhemmin.

Tänään tuli postissa neuvolasta tietopaketti ja papereita täytettäväksi. Vähänkö mä repesin kun näin, että täytettävät paperit oli huonolaatuisia kopioita, eikä printtejä. Taustatietolomakkeissa kun luki "vanhempien sairaudet" niin minä ajattelin toki omia vanhempia ja mietin, että jopas ne nyt kaiken haluu selvittää, ennen kuin tajusin, että itseasiassa ne tarkoittaa mua ja mun miestä - meistä tulee vanhempia!!

Mä vähän yllätyin kun maitoa pitäis juoda 6dl päivässä ja lisäksi syödä juustoa. Mä juon ehkä 2 dl maitoo (ennen en ollenkaan) päivässä. Pitää yrittää lisätä sen juomista oikein urakalla. Ja sitten sitä pitää kantaa kaupasta monta tölkkiä. No, mies jaksaa kantaa hyvän tarkoituksen vuoksi.

Apteekista kävin hakemassa jo raskaus ja imetys vitaamitkin. Tulee sitten sitä foolihappoa heti alusta riittävästi.

Line ja Nano 5+0 (*poks*)
 
Laitetaan tännekin vinkkinä tarjous Manducan kantorepusta, jos olette meinanneet ostaa :) Lastentarvikeliike Pikku-Apina Normaalistihan tuo on jotain satasen päälle.

Ja kyllä mullakin alkaa jo välillä pyöriä synnytykset mielessä, kiva lukea niistäkin pohdintoja ja kohta kokemuksiakin lisää :)

Mullahan oli ihan raskauden alussa useamman päivän päänsärkykausi. Kärsin siis jo ennen raskautta migreenistä. Onneks on ne kunnon kohtaukset pysyneet poissa, pari kertaa on tullu sellanen tosi paha päänsärkykohtaus raskauden aikana, lähinnä yövuorojen jälkeen. Mutta ei onneks yhtä pahoja, mitä ennen raskautta. Onneks ne yleensä helpottaa raskauden ajaksi.

Hyvää juhannusta kaikille, me lähdetään huomenna jo mökille illalla kavereiden kanssa :) Sitten loppuukin mun kesäloma..huokaus.

Eltsu ja pena 24+1
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Tiipula
Moi!

Onnea Susimielelle hyvistä uutisista ja tervetuloa Iseeyou!

Ollaan tosiaan Line menossa melkein samoilla päivillä. :) Hauskaa, voidaan tehdä vertailua.
Mä sain ekan neuvolan jo 4.7. Hyvä ettei tartte odotella. Mullahan on on ollut melko vaihtelevat kierrot, pohdin et pitäisikö mun korostaa sitä siellä neuvolassa? Oisko sit mahis päästä kunnalliselle varhaisultraan? Mies nähnyt yksityisen varhaisultraa olennaisena, mutta mä taidan viel yrittää houkutella sitä...

Eilen tapahtui inhottava juttu: oltiin menossa saunavuoroon, mutta kun avattiin saunan ovi se oli täynnä jotain (muovin?)käryä tai oikeammin kunnon savua. Koko sauna oli ihan savussa, kiukaalle oli sulanut(?) jotain ja kävin avaamssa ikkunan saunan perällä. Heti tuli ällöttävä olo, ja menin ulos. Mies jäi sinne vielä puuhailemaan jotain, ja yritin mennä usuttumaan sitä pois, kun ei tuntunut ymmärtävän että mä en raskaana halunnut seistä edes siinä oven vieressä josta sitä käryä poistui (enkä uskaltanut jättää sitä yksin sinne savun keskelle). Lopulta sain sen lähtemään ja soitettiin huoltomiehelle. Ihme juttu. Nyt vaan ärsyttää se, että tuommoisen myrkkysavun hengittäminen ei ehkä ole kaikista paras juttu näin alkuraskaudessa.

Toissapäivänä olin tosiaan parheen kanssa juhlissa ja kun en juonut onnittelumaljaa enkä viiniä ruualla niin taisivat arvata. Siskolleni sitten kerroin kun oli sopiva hetki ja sanoi arvanneensa heti.
Vanhemmillekin olisin saattanut kertoa, jos olisi ollut rauhallisempia hetkiä. Toisaalta hyvä, vasta parin viikon kuluttua taidan kertoa jos homma jatkuu normaalisti. Me haluataan kertoa lähipiirille melko ajoissa, vaikka keskenmeno tms. sitten tulisikin. Haluan että tukijoita siinä tapauksessa on.

Niin, ja ostin reissusta häämekonkin, kun elokuussa olisi tarkoitus mennä naimisiin. Oltiin siskoni kanssa kaupoilla ja tsekattiin, että kyseisessä vintage-vaatteessa oli sopivasti kasvunvaraa vatsan kohdalla, vaikka tuskin se nyt ehtii reippaassa kuukaudessa kasvaa... :)

Oireita: vatsaa nippailee ja kuumottelee välillä, yleensä illalla enemmän. Hajut tuntuu voimakkaammin ja jotkut tuntuvat tosi vastenmielisiltä, esim. alkoholi ja jotkut ruuat. Jotenkin nestehukkainen olo helposti, olen kahtena edellisenä aamuna ennen kunnolla heräämistä ajatellut että oon krapulassa ennen kuin oon muistanut tilanteen.

Hei, te jotka ootte vielä alussa ettekä oo kertoneet kenellekään: miten aiotte hoitaa ton juhannuksen? Mä meen kavereille joiden tiedän yrittäneen jo vuosia, joten en viitsisi "pilata" niiden juhlaa kertomalla, ja toisaalta paikalla on hirmuisesti vieraita joita en tunne. Harkitsen jopa että vaihtaisin tavalliseen viinipulloon alkoholitonta ja joisin sitä... :confused:

Hauskaa jussia kaikille!
t. Avocado + joku tyyppi 4+3
 
Viimeksi muokattu:
Onnea ja tervetuloa Line, Avocado ja iseeyou!

Susimieli, onpa ihanaa, että saitte ultrassa hyviä uutisia! Monta kertaa tuli mietittyä teidän tilannetta ja toivottua parasta.

Meillä on huomenna ristiäiset, jännää! :) Juhannusaatto on ehkä hiukan hassu aika, mutta silloin on helppo saada sukulaiset lahden takaakin paikalle. Niinpä meillä alkoi eilen vierasrumba, tänään tulee lisää porukkaa ja huomenna sitten loput. Kivaa ja ihanaahan se on, etenkin miehelle, joka harvemmin näkee sukulaisiaan. Itse on kuitenkin tullut mietittyä muutamaankin otteeseen, että mahdollisen seuraavan lapsen kohdalla ei sitten pidetä ristiäisiä juhannuksena ja muuteta samaan aikaan... Meinaa nimittäin pikkuisen väsyttää, kun kullanmuru heräilee öisin syömään kolmen tunnin välein (mikä on ihan ok väli), mutta jää sitten hereille vaikka 1,5 tunniksi sen jälkeen.

Nimeä me ei olla vielä kerrottu sukulaisille ollenkaan, tuleville kummeille tosin paljastettiin... :) Ja nyt mä aion mieheltä salaa kertoa teille: Lillistä tulee Anni. Toinen ja kolmas nimi ovat peräisin meidän perheistä, mutta jonkinlaisen anonymiteetin säilyttämiseksi en niitä tähän julkisesti kirjoita. Saa kyllä yksityisesti kysyä, jos kiinnostaa. :D

Manduca on muuten parin viikon iän jälkeen hirmuisen kätevä vehje. Lilli ei tykkää olla yksikseen hereillä kovinkaan kauaa, joten Manduca ja kantoliina pelastavat äidin aamiaisen aika usein. Manducassa on tosin se ongelma, että muruset ruisleivän pohjasta putoavat pikkuiselle päähän aika helposti, liinassa pää on piilossa. :) Pelastaa se kuitenkin monta muutakin asiaa, tiskit, pyykit ja imurointi tulee hoidettua ja posti haettua, kaupassa käytyä kätevästi jne. Eli kaikki vaan ottamaan Eltsun vinkistä vaari!

Liisakaisalle vielä sairaalaan menosta, että ei siellä varmaan mitään ultrata, ellei ole syytä epäillä jotain akuuttia hätää. Itse kävelin ensiavun ovesta sisään ja sanoin kuvittelevani, että synnytys on käynnissä. Siitä sitten osastolle, jossa laitettiin ne supistus- ja sydänäänianturit, jotka piirtelee käyrää supistusten tiheydestä ja vauvan sykkeestä niiden aikana. Kun käyrää oli hetki otettu, tehtiin sisätutkimus, jossa todettiin, että käynnissähän tämä on ja pää on tosi alhaalla. Jossain kohtaa sitten tunnusteltiin vauvan pään aukileista, että tarjonta on oikea.

Kokoarvio tietysti huolettaa, erityisesti jos sitä ei ole tehty. "Lohdutuksena" kerrottakoon, että toukokuisista useammalla arvio heitti jopa kilon ja heittoja oli molempiin suuntiin. Kokeneiden kätilöiden käsikopelot tuntuivat olevan paras arviointitapa. Mulla jopa kokematon terveydenhoitaja (siis alle vuoden virassaan) sattui osumaan oikeaan, vaikka varoittelikin monta kertaa, että ei oikein osaa arvioida. Väenvängällä halusin koekaniiniksi, ja hyvinhän se meni. :)

Lillihän syntyi 41+0 ja oli 50 cm ja 3630 g eli ei järin suuri, vaikka syntyikin myöhään ja äiti keräsi kiitettävästi painoa raskausaikana. Vaan tokihan jokainen raskaus on erilainen. Synnytystä ei kuitenkaan kannata murehtia, siihen kun ei juuri itse voi vaikuttaa. Tsemppiä!

Ihanaa juhannusta kaikille!


Tiipula ja Lilli 1 kk 2 pv
 
jeeni
Tulinpa vain pikaisesti kertomaan, että äitiyspakkaus saapui :) Jotenkin en ollut yhtään ajatellut, että se on näin iso, vaikka totta kai se olisi pitänyt tietää, kun laatikko on samalla vuodelaatikko, mutta silti. tutut ihastelee pieniä lastenvaatteita ja pohtii, että onko vauvat tosiaan olleet noin pieniä...itsestä tuntuu, että isohan nuo kaikki vaatteet on, kun miettii, että sen kokoinen ihminen asustelee tuolla mahassa ja se pitäisi vielä mahtua alateitse ulos... hämmentävä ajatus, vaikka en synnytystä millään lailla pelkääkään.

jeeni ja kaveri 29+2
 
Tiipula Ihana nimi! Onnea pikkuiselle nimestä jo etukäteen! Ja vanhemmille voimia järjestää juhlia ja kestitä vieraita :)

Mustakin on ihana kuulla teidän pidemmällä olevien pohdintoja, ja sitä paitsi olen tässä itsekkin vastikään herännyt todellisuuteen, että puoli väli on kohta käsillä :D

Omaa napaa: Mulla on jotenkin ihmeellisen levottomia ollut noi yöunet, en saa nukuttua kovin pitkiä pätkiä kerrallaan ja nyt on kolmatta päivää päänsärky riesana.. Panadolia en viitsi edes ottaa, ei ole ennen raskauttakaan auttanut mitenkään ja nyt raskaana ei tee mieli niellä mitään lääkkeitä. Kurja olo on kun meinaa ihan oksettaa kun pää on niin kipeä. Ollaan huomenna lähdössä kaveriporukalla mökkeilemään, toivottavasti jomotus helpottaisi siihen mennessä.

Tänään pitäisi käydä labrassa taas, oli ekat virtsanäytteet jotenkin menneet pieleen, ja nyt uusinta käynnille. Olen viime viikon tiistaista tiennyt että mennä pitäisi mutten ole saanut aikaan.. Neljä tuntia pitää olla pissaamatta ennen sinne menoa niin siinä suurin syy. Kerta kaikkiaan mulla on jatkuvasti pissahätä, en pysty panttaan noin kauaa! Tänään aion yrittää, labra on kolmeen asti auki ja jos meen sinne puoli kolmeksi niin siinä olisi about nelisen tuntia.. Ei jäisi sitten roikkumaan se, kun juhannuksen jälkeen olisi jo täydet muuttohötäkät ja nyt asutaan vielä tässä keskustassa ja labran lähellä niin on helppo mennä. Olisi varmaan ollut hyvä mennä jo viime viikolla.

Painun hetkeksi lepäämään jos tää särky helpottuisi..

Susimieli ja Pieni 15+4
 
Onnea täältäkin Tiipulan pikkuiselle hienosta nimestä jo etukäteen ! :)
Jeeni sait varmaan jo sen 2011 äitiyspakkauksen? Mulle tuli vielä se 2010 ( mutta se oli ihan hyvä juttu ).
Susimieli: Mulla oli päänsärkyä kanssa, mutta silloin aika alkumetreillä. Minäkin välttelin särkylääkkeitä enkä halunnut ottaa niitä. Nytten ei oo kyllä enää aikoihin ollu päänsärkyä. Toivotaan että sullakin helpottaisi :)
Synnytyksestä: en pelkää sitä, mutta tokihan se jännittää... varmaan juuri siksi kun se on ihan uusi asia ja sen kulkuun ei voi itse oikein vaikuttaa, kuten Tiipulakin sanoi...

Hyvää Juhannusta kaikille ! :) Me lähdetään huomenna mökkeilemään :)

Sassy ja Santeri 32+5
 
jeeni
Sassy Juu 2011. Halusin nimenomaan sen 2011, kun saatiin jonkin verran 2010 pakkauksen vaatteita kaverilta ja meistä se 2011 oli kivempi. Odottelin siis, että kelan sivuilla ilmotettiin, että 2011 pakkausta on alettu jakaa ja vein vasta sitten hakemuksen kelaan :)
 

Yhteistyössä