Esikoista yrittämään-pinosta plussanneet keväällä ja kesällä 2011

Meille on nyt hankittu:
- Doomoon imetystyyny (tää oli eka mitä ostin, asiat tärkeysjärjestykseen :D) http://www.baby1.fi/doomoo-buddy-imetystyyny-p-354.html
- Emmaljungan Classic-vaunut on tilauksessa Emmaljunga
- tilattu myös Manducan kantoreppu Lastentarvike.net - ISO ALE! – Kategoria: Manduca kantoreput
- tutulta ostettiin Recaron kaukalo A-T Lastenturva: Turvaistuimet - Turvakaukalot 0-12kk - Recaro Young Profi Plus Microkuitukankaalla
- sitte tiiän jo, että ostetaan sellanen katosta roikkuva punottu/kankainen kehto ja pinnis hankitaan vasta myöhemmin
- äiskän työkaverilta saadaan ilmatteeks jokusen vuoden vanhat Emmaljungan yhdistelmät varavaunuiks mummolaan
- amme saadaan anopilta eli mun miehen vanha
- vaatteita on tullu hankittua nyt kk:n aikana vähitellen; sellasia 52-64 cm pääasiassa. pitäis kai vähän 50cm:iakin olla, kaveri ei ollut ostanut ollenkaan ja oli vähän pulassa aluks, lainas sitten kaverilta :)
- hoitopöytänä meillä on yks normipöytä

- ainakin sitteri pitäis vielä ostaa
- samoin hoitoalusta
- itkuhälytin
- sitte kaikki tuttipullot, tutit, imetysliivit yms.
+ kaikkea pikkutilpehööriä

If:iltä saatiin vakuutus.

Isyyspakkausta oon koonnut vähän laiskasti, mutta siihen on nyt yks isille suunnattu vauvakirja/-opas, en nyt nimeä muista, voin tarkistaa; yks body, jossa on sellanen teksti, joka on meiän inside-juttua, osui sattumalta eteen. Tarkoitus ostaa vielä viskiä ja sikareita varpajaisiin ja sitten ehkä jotain yhteistä isin ja vauvan kylpyhetkiin tms + Batterya 0,5l tölkki sairaalaan, ehkä korvatulpat ja jotain muuta mitä keksin. Sit kun vielä jaksais jonkun laatikon väsätä :eek:

Aikamoinen potkunyrkkeilijä on masussa, enempi on liikkeessä kuin nukkuu..onneks yöllä on yleensä aika rauhallinen. Mut etenki töissä on sellaset bileet, että koko maha hytkyy..Mut sinänsä ihana niin ei tarvise huolehtia :)

Paino nousi (ja masu kasvoi) ehkä eniten rv 19-25, nyt on alkanut tasaantua. 6kg on tainnu yhteensä tulla painoa.

Ihanaa kun saa alkaa jo jännäilemään Liisakaisan puolesta! :) Toivottavasti ei mene ainakaan kovin yliajalle näillä helteillä..Itsekin huomaa, ettei oikein töissä enää jaksa samalla tavalla jos on kuuma ilma.

Eltsu ja pena 26+5

Kiitos onnitteluista! :heart:

Söpöjä nuo myssyt.

Eilen illalla tuli ensimmäiset pelkotilat mahdollisesta km:stä. Se varmuus sitten hävisi (ainakin hetkeksi) jonnekin... Samat oireet jatkuvat, joita ollut jo jonkin aikaa, eikä onneksi mitään vuotoja ole tullut. Nyt tajusin, että tää tajuton hengästyminen on ilmeisesti tähän raskauteen liittyvää. Ei nimittäin portaissa ole ennen tullut hengästyttyä näin paljoa! Lisäksi nännipihat on suurentuneet.

Me otettiin tänä aamuna etu- ja sivukuvat minusta. Ajateltiin, että otetaan kuvia joka viikko. Lisäksi mittasin vartaloa eri kohdista ja niistä uusintamittaukset aina välillä. Puntarillakin kävin. Ihme ja kyllä ei oo tullut yhtään plussaa edellisestä kerrasta, vaikka syön tällä hetkellä kuin hevonen. Ootteko te muut kuvanneet ja mittailleet itseänne ahkerasti?

Kirskis 4+3

Ihania myssyjä tosissaan :heart: Mä en osaa tehdä mitään kyllä, saa vauva ihan kaupasta ostetut ellei mummot innostu :D

Eltsu Noi Emmaljungan Classic Sportit on kyl ihanat, mut mä ehkä haluaisin noi City Crossit kun meillä on pieni takaluukku meidän farmarissa ja koirien pitää mahtua mukaan menoon :)

Musta ei ole ainuttakaan kuvaa tai mittaa otettu kun on niin hirveä läskikriisi päällä. Eilenkin näytin siltä että laskettuun aikaan on viikko eikä sitä 29 viikkoa :D

Keskenmeno-kriisi tulee vähän väliä... kai se kuuluu asiaan.

Enää viisi yötä ultraan, jännittää!

-Namppis ja Predator 11+0- *poks*

Kuvista: Mä oon ottanut kuvan aina tasaviikoin ihan rv 4+0 lähtien. Nyt on viikon tai parin aikana ollut havaittavissa masun kasvua. Vähän jännittää, mahtuuko huomenna työhousut kiinni kun lomalta palaan. Mittanauhalla en oo mittaillut.

Myssyistä ym: Mä oon joskus tehnyt tuon kyseisen myssyn, mutta se ei muistaakseni ihan onnistunut. Tumput ja sukat tulee ehkä itse neulottua, mutta tuskin muuta. Mun yks kaveri on tosi hyvä käsitöissä ja tekee niitä päivittäin. Hän olikin jo ihan innoissaan, että pääsee kutomaan vauvalle kaikkea ihanaa. Harmitteli vaan kun pitää tehdä aluksi unisex-väreissä. :)

Kirskis, tuo keskenmenopelko on ihan ymmärrettävä eikä varmaan ihan hetkeen poistukaan. Se kuuluu asiaan (kuin myös rappusissa hengästyminen :)). Mullakin herää aina pieni pelko, jos en esim. ole oksentanut pariin päivään. Mutta nyt on alkanut pelot helpottaa, kun saa jo dopplerilla sydänäänet kuuluviin.

Eilen oli tarkoitus kertoa mun isovanhemmille raskaudesta, kun olivat meillä juhlistamassa mun ikääntymistä. Mutta eipä sitten kerrottu, kun ei tullut sopivaa hetkeä. Ehtivätpä he sen vielä myöhemminkin kuulla. :)
Mun isälle saatiin perjantaina kerrottua, kun oltiin sairaalassa samaan aikaan katsomassa veljen esikoista. Kyllä iskä onnitteli, mutta en tiedä sisäistikö se kuitenkaan asiaa, kun oli niin tohkeissaan mun veljen vauvasta. :D Sillä taitaa muutenkin olla vielä vähän hakusessa toi isovanhemman identiteetti. Kysyin siltä, että oletko nyt sitten pappa, vaari, ukki vaiko kenties isoisä, niin hän vastas vaan tokaisten että "ihan sama!" :LOL:

Eltsu, onko sulla ihan jo raskausajalle vakuutus? Mites muilla?

Leena ja Tättärää 11+4

Voin kertoa, että itsellä ainakin tuo km:n tai muu huoli hävis vasta sitten ku alko liikkeet tuntua ihan kunnon potkuilta..eli joskus rv 20 :D Tosin en edes oo ollut kovin kova stressaamaan, mutta aina se vähän mietitytti. Esim. ultran tai sydänäänien kuuntelun jälkeen oli aina pari viikkoa tosi varma olo, mutta sitten taas mietti että onkohan kaikki kuitenkaan hyvin :) Pääasiassa oon kyllä ollut luottavainen koko ajan. Ja toki se alkupelko häveni paljon ekan ultran jälkeen :)

Namppis88: Meillä taas noi Classicit oli just ainoat mitkä mahtui ei-farmariautoon ja joissa oli ilmakumirenkaat, kun haluttiin sellaset. Citycrosseissa taitaa olla ne kennorenkaat. Mut vissiin toi Classicin runko on monissa Emmaljungan malleissa vaihtoehtona. Ehkä ens viikolla saadaan ne kun on tilauksessa :)
Emmaljungan tehdashan on nyt heinäkuun kiinni ja sitten ne alkaa tekemään jo ens vuoden mallleja, niin tilattiin ajoissa, että on vielä värivaihtoehtoja..

LeenaT: Meillä on siis se syntymättömän lapsen vakuutus, joka pitää ottaa 3kk ennen la:aa. Muuten on sitten sen ekat 2kk ilman vakuutusta, jonka jälkeen voi vasta saada lapsivakuutuksen.

Mä oon ollu vähän liian laiska kuvaamaan.. Ihan pari masukuvaa on otettu, vaikka oishan se ollu kiva ku ois voinut vertailla. Muutenkin tuntuu, että tää kesä menee niin hujauksessa ja töissä, että ihan liian vähän ehtii oikeasti keskittyä masuun ja vauvan kuunteluun : / Toki vapaapäivinä, mutta työpäivinä ei ainakaan ja lomakin oli jo..

Hassua kun välillä tulee sellanen hirveä malttamattomuus, että olispa se vauva jo tässä nyt ja heti! Ja toisaalta taas on niin kiva olla raskaana (kun ei ole ollut mitään vaivojakaan) ja tuntea liikkeitä ym. Varmaan aika kaihoisa olo, sitten kun vauva on jo ulkomaailmassa. Tosin uskon myös, että ne vikat viikot varmaan vaan toivoo, että tulis jo ulos :D

Eltsu ja pena 26+5

P.S Mulla on sokerirasitus tiistai-aamuna ja arvatkaa onko koko vkl tullut herkuteltua :p

Meillä on myös vauvalle vakuutus. Meillä on kaikki vakuutukset Turvassa ja sieltä myös piti hakea tuota 2 kk ennen laskettua aikaa. Saapa nähdä, onko siitä mitään hyötyä. Toki se on kiinni siitä, sairasteleeko lapsi (toivottavasti ei! mieluummin toki maksaa turhaan vakuutusmaksuja kuin raahaa lasta koko ajan lääkäriin).

Liki joka viikko rv 12 eteenpäin on tullut otettua masukuva. Toki alkupuolen kuvissa on enemmän se oma pömppömaha, mutta näkeepä sen kasvun kuitenkin sitten kun pidemmän ajan kuvia vertailee. Saapa nähdä, montako kuvaa tässä vielä ehtii ottaa:)

Eltsu, mulla myös välillä on malttamaton olo, varsinkin kun tuolla heinäkuisten pinossa on tietysti jo syntynyt paljon vauvoja. Meillä on heinäkuisten kanssa myös salainen FB-ryhmä, jonne ihmiset ovat laittaneet kuvia vauvoista. Se tuntuu edelleen jotenkin niin käsittämättömältä, että sellainen olio tuolta omasta mahastakin on valmis kohta putkahtamaan:heart: Ja toisaalta kun meille ei välttämättä tule enempää lapsia tai ei ainakaan ihan lähivuosina (asumisjärjestelyt yms.), niin varmasti tulee ikäväkin tätä aikaa. Paitsi ei tätä vaivalloista oloa, joka on onneksi nyt vasta alkanut vaivata. Kävely on hidasta, ylösnouseminen työlästä, kyljen kääntäminen sängyssä liki mahdotonta... Todella rajoittunut olo! Mutta tosiaan onneksi tämä on vaivannut nyt vasta viikon pari (ensin oli se lonkkakipu ja vaikka se helpotti, niin tämä vaivainen olo jäi).

Mulla on _niin tylsää_, että kirjoittelen tänne varmaan jonkun romaanin joka päivä siihen asti että tämä vauva syntyy. Sori:)

Kirskis: Onnea plussasta ja tervetuloa tälle puolelle!

Eltsu: Tilasitte Emmeljungan vaunut ihan Suomesta? Mä olen kuullut, että jos esim. Saksata tilaa (en tiedä mistä) niin hinta on PALJON halvempi ja valinnanvaraa on aivan hurjasti.. kaikki voi tehdä ns. mittatilauksena kankaan kuosit, värit jne. Ajattelin itse netistä katella vaihtoehtoja vähän myöhemmin ja toki käydä paikanpäällä kattomassa, mutta jos on tosiaan useampi 100 euroa hintaeroa niin varmaan tilataan ulkomailta. Onko muilla kokemuksia näistä?

Me kerrottiin viikonloppuna mun vanhemmille. Ja voi hyvänen aika sitä minun äidin iloa. Se ei kirjaimellisesti meinannut pysyä housuissaan kun oli niiiiin iloinen. :) Kerrotaan nyt tässä välissä vain ihan lähisukulaisilla ja lähimmille kavereille ja sitten 3kk jälkeen vähän laajemminkin, mutta ei vielä silloinkaan kovin laajasti.

Mulla ei ole ollut juurikaan muita oireita kuin nuo arat rinnat, mutta tätä lämpöä en kestä yhtään! Aivan sietämätöntä! Ennen mulla ei ollut mitään ongelmia, mutta nyt en kestä hetkeäkään kuumassa. Onneksi meillä kotona ja töissä on viileetä :)

Mä olen myös vähän miettinyt noita vaatteiden mahtumisia.. Lähinnä siis rv 12 --> jolloin loma loppuu ja tulee palattua takaisin töihin niin mahtuuko housut kiinni (ja oon vielä lihonut päälle). En kyllä tiiä kantsiiko silloin vielä äitiysvaatteita ostaa (mulla on joku kammo sitä asiaa kohtaa, en ymmärrä miksi, mutta on. Ehkä asiasta tulee jotenkin konkreettisempi vielä sitten. Ja en tosiaankaan halua mennä äitiysosastolle kauppaa ettei kukaan tuttu näe mua siellä) vai pitäiskö vaan ostaa koko isommat tavalliset uudet housut tmv.

Melkein unohdin: Liisakaisa: Kirjoittele vaan, me jännitetään täällä sun kanssa ja luetaan mielellään sun mietteitä :)

Line ja Nano 7+4 :)

Viimeksi muokattu:
Vaatteiden mahtumisesta vielä: Mulla siis töissä se ongelma, että meillä on ihan työasu ja sitä ei niin vaan vaihdeta isompaan. Pitäis pomon kautta tilata ihan uudet vaatteet. Ja en usko, että mitään äitiyshousuja on edes olemassa. Täytyy nyt näillä nykyisillä vaatteilla pärjätä vielä pari kuukautta ainakin. (Näemme pomon kanssa vasta kuuden viikon päästä kun menee lomat niin ristiin. Jännittää myös että pysyykö raskaus pomolta salassa siihen asti. Kuitenkin olis kivempi, että kuulee sen multa eikä mitään muuta kautta.) Ajattelin pärjätä Belly Beltin ja masutuubin avulla. Toi Belly Belt on siis sellainen vyötärönjatke housuihin ja ajattelin sit peittää sen tuubilla, näyttää muutoin aika törkeältä.

Vaunuista: Meille tulee myös Emmaljungat, mutta ostin ne huuto.netistä, kun ajattelin että ei me ihan upouusia tarvita. Tulee iso rahallinen säästö. Vaikka olis ne valkoiset nahkaiset ollu kyl aika makeet. :D (Maksavat tonnin lastentarvikeliikkeessä!!)

Veli kävi tässä illalla vauvansa kanssa kyläilemässä. Sain olla sen kanssa hetken ihan kaksistaankin, kun tuore isi lähti hakemaan kotoa tuttipulloa. :heart:

Ja joo Liisakaisa, anna tulla tekstiä vaan ihan niin paljon kuin haluat. Kiva vaan kun on luettavaa. :)

jeeni
vakuutus te joilla ei vielä ole niin suosittelen ottamaan ennen rakenneultraa, me haettiin vasta jälkeen vauvavakuutusta ja koska asiat ovat nyt niin kuin ovat, niin pähkäilevät siellä edelleen, että voiko meille myöntää ja jos voi niin millä ehdoin. ennen rakenneultraa olisivat myöntäneet ihan suosiolla, koska siihen mennessä kaikki oli sujunut oikein hyvin.

vaunut
meille tulee Hartanin vaunut, ihan uutena ja liikkeestä. lapsen tuleva isoisoäiti maksaa :)
masukuvia eipä juuri ole, tuntuu, että muut kokevat tärkeämmäksi ottaa mun masusta kuvia kuin mitä itse.

jeeni ja kaveri 31+6

Vaunuista vielä, niin mä oon käsittäny ettei Emmaljungaa oikein saa Suomeen mistään nettikaupasta..? Siis halvemmalla, mut en oo ihan varma. Noille tuli se 680€ hintaa lisävarusteineen (pelkät vaunut tais olla about 450€) mut onneks mun porukat avustaa :)

Vaatteista: Mulla meni tosi pitkään omat vaatteet; myös töissä. Tosin farkut ostin jo ehkä joskus rv 15 hujakoilla äippämalliset, kun ne oli niin mukavat jalassa eikä painaneet. Nyt kun palasin kuukauden lomalta töihin piti vasta töissä ottaa isompi koko/mammamalli käyttöön (eli rv 25). Belly beltin hommasin myös, mutta en oo käyttänyt sitä yhtään, kun jotenkin se onkin mun mielestä tosi huono. Tosin nyt kesällä tykkään käyttää hameita housujen sijaan, eikä se vissiin hameisiin ookaan yhtä hyvä kuin housuihin.
Ainii, no rintsikat sain ostaa isommat heti silloin ekan 3kk jälkeen :D Toivottavasti ei enää kauheasti kasvais..
Että ei sitä oikein osaa ennustaa kuinka se maha kelläkin kasvaa, itsellä näkyi kunnolla vasta aika myöhään. Ja sekin vaikuttaa tuleeko kokoa vain masuun vai myös reisiin ja lantioon :) Siis vaatteiden suhteen.

Ahistaa kun joutuu tänään olemaan klo 20> ravinnotta aamun sokerirasitusta varten. Vielä ku oon vapailla ja ajateltiin mennä kavereille kattoon leffaa niin tosi kiva valvoa myöhään, kun ei saa edes vettä sitten enää juoda :/ Enempi kyllä silti jännittää ne tulokset!

Eltsu ja pena 26+6

Määkään en sitä belly beltiä käyttänyt paljoakaan. Sitä pienintä lisäosaa käytin siinä vaiheessa, kun housunnappi ei mennyt kiinni, mutta sitten se ei ikinä tuntunut sopivalta, kun olisi pitänyt siirtyä käyttämään sitä kangasosaa. Tulin myös hommanneeksi kolmet äippäfarkut, yhdet suorat housut ja nyt kesäksi vielä yhdet caprit, ja ovat ne niin paljon mukavampia, että omat housut ovat jääneet kaappiin. Jos joku haluaa ostaa tuon belly beltin vaikka ihan muutamalla eurolla (itse maksoin siitä 14,90), niin voi laittaa yksäriä. Postissa kulkee ihan kirjeenä, eli postikulujakaan ei juuri tule. Äippävaatteet pitänee jossain vaiheessa laittaa huutonettiin myyntiin, kun tosiaan ihan lähivuosina ainakaan ei ole niille tarvetta. Tosin äitiyshousuja kuulemma tarvii vielä synnytyksen jälkeen jonkin aikaa ennen kuin maha palautuu:)

Sokerirasituksesta: mulle sanottiin, että lasin vettä voi juoda sen 12 h paaston aikana, joten join sitten tilkan illalla ja tilkan aamulla. Yllättävän hyvin siitä selvisin, mutta eri asia tietysti kesällä ja kuumalla...

(.) Nukuin liki kymmenen tuntia pitkästä aikaa. Viime aikoina olen herännyt 5-6 aikaan, valvonut tunnin ja väkisin yrittänyt nukkua 7-8 asti. Niin että nyt olisi hyvä päivä lähteä synnyttämään, kun on levännytkin:) Mutta mitään merkkejä siihen suuntaan ei kyllä ole.

Liisakaisa 39+1

Piti ihan googlata, että mikä on belly belt :D En siis nimestä tietenkään tajunnut sitä mallia. Näyttää muuten aika vaikealta. Mulla on ollut ajatuksena hankkia masutuubi ja ehkä jonkunlainen odotusajan tukivyö, koska selkäongelmia jo ennestään. Onko teillä vinkkejä varsinkin tuosta tukivyöstä, millainen olisi hyvä? Ainakin Raskauskeijussa on myynnissä tälläisiä Emma Jane odotusajan tukivy

Jännittävää, kun Liisakaisalla lähestyy synnytys! Toivottavasti saisit nyt hyvin nukuttua ihan jokainen yö, että riittää voimia tulevaan :)

Kirskis 4+4

jeeni
Kirskis Varmasti hyvin yksilöllistä mikä tukivyö sopii kellekin, monet on kehuneet Anitan tukivyötä, mutta itselleni se ei ainakaan sopinut ja muita en koittanutkaan, kun ihan hyvin menee ilmankin. Mulla aihettu vaan kiristävän tunteen mahaan, vaikkei vyö kiristänytkään...Vähän sellanen fiilis oli kuin jokin ois puristanut keuhkoja, mutta se sama tunne vaan mahassa. Ahdisti. Jos täysin varma haluat olla sopivuudesta niin käy fysiterapeutilla sovitttamassa itsellesi hyvä vyö :)

jeeni

Heippa !

Vaunuista: Meillä olisi tarkoitus lauantaina lähtee niitä ostamaan ( juu ollaan viime tipassa liikkeellä..:ashamed: ) Emmaljungan vaunuja mekin ollaan mietitty...

Masukuvia: Muutamia on, mutta vähän on niitä tullut otettua... oishan se jälkeenpäin ollu kiva jos ois joka viikolta tai edes kuukaudelta kuva.

(.) Neuvolassa käyty. Tästä eteenpäin joka viikko neuvolakäynti. Kaikki oli ok, paitsi huomenna aamulla täytyy viedä labraan pissanäyte kun se ei ollutkaan ihan puhdas. Sf-mitta kasvaa edelleen omalla reilulla käyrällään, mutta ei tuo hirveästi ollu kasvanu (oli nyt 34,5cm). ja painoa -400g /viikko ( onhan sitä jo tullukin, niin nyt näin päin..). Sain liikeseurantalomakkeen, johon joka päivä merkataan vauvan liikkeiden määrä tunnin ajalta. Eikös tuommoisen saa kaikki loppuraskaudessa ? Siinä oli että vähintään 10 liikettä pitää tuntea tunnissa, kun on itse levossa ja vauva hereillä. No, tulihan tuo 10 liikettä jo onneksi vajaaseen puoleen tuntiin, vaikka päivällä laskin ja silloin tämä vauva ei ole ehkä pirtein ( en malttanu olla laskematta, vaikka illalla olisi parempi laskea...)
Täällä on olo ihan siedettävä, helle nyt vaan uuvuttaa. Tulipa tuossa äsken mansikoita pakastettua :) Harkkasupistuksiakin on ollut, etenkin tänään. Vauva raivotarjonnassa, ja pää on jo aika alhaalla. Välillä vähän puristaa tuonne alas.
Ylihuomenna meillä äitipolilla se synnytystapa-arvio/lääkäri ja ultra. Vähän jänskättää...

Liisakaisa: Kirjottele vaan tänne, kiva noita juttuja on lukea ja etenkin kun oot jo näin lähellä laskettua aikaa ! Ja kun se itselläkin lähestyy....

Sassy ja Santeri 35+2

Moikka!

Uusi yritys kirjoittaa tänne, eilen kirjoitin ja viestiä lähettäessa tuli joku error ja kaikki katosi.

Vaunuista: Me käytiin koeajamassa eilen yhdistelmiä Baby Stylessa, siellä olikin yhdet aika potentiaaliset, ABC Design merkkiset :http://verkkokauppa.babystyle.fi/products/view/5126/pl
Hintaa oli 399€ eli ei paha, mehän aiemmin ollaan katteltu niitä Firkonin 299€ maksavia halpisyhdistelmiä. Ei kuitenkaan haluta ostaa näkemättä ja kokeilematta, ja Firkoneita pitäisi ajaa Seinäjoelle asti kokeilemaan, joten siitä menisikin melkein satanen ajellessa. Saattaa siis olla että sijoitetaan satanen enemmän noihin ABC Designin vaunuihin, olivat meinaan huiput! Kevyet ja yllättävän ketterät, kovalla vaunukopalla, hyttysverkko kuului kuomuun, kankaat oli nätit ja jämäkät, heittoaisa löytyi, ilmakumirenkaat ja kunnon takuu.

Liisakaisa Kerro vaan kuulumisia täällä, mä ainakin ihan jännitän sun puolesta jo, miehellekkin sanoin että turhaan ihmettelee kun vähän väliä tsekkaan kaksplussaa kännykällä, kerroin että palstakaveri kohta synnyttää ja haluan pysyä ajan tasalla :)
Myyrälle mukavaa matkaa tänne maailman puolelle!

Jeeni tiesit vakuutuksista, me ollaan vähän kahden vaiheilla otetaanko. Mitenköhän meille käy kun oli tota niskaturvotusta eikä edes menty punktioon hakemaan "puhtaita papereita". Mahtavatkohan myöntää meille vakuutusta ennen rakenneultraa tai senkään jälkeen?

sokerirasituksesta, mulla se on edessä muistaakseni rv 26. Luulin pääseväni pälkähästä kun olen alle 25, hoikka ja suvussa ei ole diabetestä. Mutta pyh pah, täällä se tehdään rutiinisti kaikille odottajille! En ole hirveän innoissani siitä. Hirvittää se monen tunnin syömättömyys siinä, mun tulee kauhea olo jos verensokeri liikaa laskee. Olen aina ollut sille herkkä ja nyt raskaana ollessa se on vielä korostunut. Saa nähdä kävelenkö omin jaloin sinne sokerirasitukseen.. Saattaa mies joutua kyydiksi.

Tekisi hirveästi mieli päästä ostamaan jotain pienelle, tuntuu että odottavan aika on pitkä ja kun ei voi edes tässä tehdä mitään konkreettista pienen eteen. Noh, huutonetistä olen vähän kestoja varovasti katsellut, jos niitä pikkuhiljaa keräilisin..

Elloksen mammafarkut on saapuneet, taidetaan lähteä noutaan pakettia, toivottavasti on sopivat! Mun äiti oli löytänyt kirppikseltä h&m mammafarkut 5€, osti ne mulla ja istuvat kuin valetut! Ihanat housut!

En nyt muista mitä kaikkea kirjoitin eilen, pitkät pätkät.. Kai tässä oli pääasiat.

Susimieli ja Pieni 18+2

jeeni
susimieli me haettiin tapiolasta, en tiedä millaisia ehtoja muilla on. tapiolan lomakkeessa ainakin kysyttiin, että onko osallistunut seulontoihin ja mitä tuloksia saanut + laitettiin sitten lääkärin lausunto liitteeksi. se voi olla, että haluavat teiltä myös rakenneultran tulokset tai myöntävät vakuutuksen vain tietyin ehdoin. mä luulisin, että kannattaa hakea jo ennen rakenneultraa, kyllä ne sitten kertovat jos haluavat jotain lisätietoa. meille ei ole tullut vieläkään päätöstä...jotenkin tuntuu siltä, että tuskin sieltä mitään vakuutusta meille myöntävät :/

Liisakaisa
Kirjottele vaan :) Mukava lukea, ei se niin kaukana omallakaan kohdalle enää ole, viikot menee niin silmissä !! Ja jotenkin on sellanen tunne, ettei tämä muksu mahassa syyskuuhun pysy (katotaan vaan niin menee yliaikaiseksi, kun näin manailen :D )

jeeni 32+0

Kirskis: voit päästä neuvolan kautta fysioterapeutille ja saada jopa sitä kautta lainattua tukivyön, jos tarvetta ilmaantuu. Ainakin kaverini sai neuvolasta lainaan sellaisen. Ei varmaan joka paikassa onnistu, mutta kannattaahan sitä kysellä.

Liikeseurannasta: ei mulle mitään lomaketta ole annettu. Joskus oli puhetta terkkarin kanssa, että välillä on vauvalla vaisumpia päiviä, ja hän kertasi liikelaskennan ohjeet, jotka olin lukenut netistäkin. Riittää kuulemma, jos tulee 5 liikettä puolessa tunnissa (sama asiahan se periaatteessa on kuin 10 liikettä tunnissa). Oikeastaan yhden ainoan kerran olen laskemalla laskenut liikkeitä, kun tuntui, ettei vauva ole liikkunut koko aamuna/aamupäivänä juuri yhtään. Ja äkkiä kyllä sitten tuli se 10 liikettäkin, kun join ensin mehua ja kahvia ja pistin sitten pitkäkseni.

Susimieli, just eilen käytiin Babystylessa ja siinä myyjää odotellessa katselin noita vaunutarjouksia! Varmasti hyvä ostos nuo vaunut, kun on takuukin. Me ostettiin turvakaukaloon jalusta, että sitä on helpompi nostella autosta pois tarvittaessa. Sinänsä ehkä hassu ostos, koska itse kaukalo on meillä vain lainassa... Mutta annetaan sitten tuo jalusta kiitoksena samalla kun palautetaan kaukalo.

Vakuutuksesta vielä: meillä piti olla siihen hakemukseen liitteeksi neuvolakortin kopio, ja jossain lomakkeessa sitten kysyttiin tarkemmin jotain. Voihan sitä tosiaan hakea ja toimittaa lisäselvityksiä sitten jos kysyvät.

Sassylla ja Jeenilläkin on kyllä paljon jo viikkoja koossa:) Kyllä tämä aika vain kuluu vauhdilla tosiaan!

(.) En kyllä tajua, kun terkkari sanoi viime viikolla, että vauva olisi jo kiinnittynyt, sillä edelleen se tuolla seilaa... Tunnen siis päällepäin selvästi, että peppu on välillä keskellä vatsaa, välillä taas työntyy kipeästi oikealle, ja nyt on koko oikea puoli ihan "tyhjää", ts. koko vauva on jossain tuolla vasemmalla. Sanoinkin miehelle, että nyt se siirtyi selkäpuolelle :D Tuskin mikään hirmu iso tulokas on, kun mahtuu noin edelleen asentoaan vaihtelemaan... Ajoittain on tässä parina päivänä ollut vihlaisevia, teräviä kipuja alapäässä. Mietin jo, onkohan mulla joku virtsatulehdus... (En ole sellaisia sairastanut sitten lapsuuden.) Toisaalta tällaisista "sukkapuikkokivuista" on tuolla heinäkuisissa moni maininnut, eli kai ne kuuluvat asiaan. Pitää kysyä neuvolassa torstaina.

Niin ja( ällövaroitus) vielä:uskoisin, että tänään tuli pyyhkiessä limatulpan riekale (tummankeltainen, veriviiruinen, sormenpään kokoinen). Sekään ei välttämättä ennakoi mitään, joillakin sitä tulee viikkoja ennen synnytystä... Kyllä tässä silti kuulostelee omaa oloaan ja jokaista vihlaisua entistä tarkemmin, ja vähän jännittääkin:)

Liisakaisa 39+2

Hassua huomata, mutta mä olen jotenkin unohtanut koko synnytyspelon. Ehkä tässäkin hormoonit auttaa tmv. Ja voihan se olla, että pelko tulee takaisin sitten kun maha alkaa kasvamaan.

Mun tekisi mieli ostella jo vaikka mitä, mutta ei saa ostaa vielä näin alussa yhtään mitään. Järki pistää vastaa. En halua katella niitä tavaroita ja vaatteita jos menee kesken jo alkuvaiheessa. Luulen, että mun äiti aloitti neulontaurakan heti uutisen kuultuaan.. tosin se taisi mainita, että on aloittanut sen jo vuosi pari sitte periaatteella "jos jollekulle tulee tarvetta" :D Kuhan ei vielä niitä tänne kärrää niin tehkööt.. ja kävi mielessä, että pitää jossain vaiheessa kattoo itte malleja ja pyytää siltä tietynlaisia, että tulee sellaisia mistä itse tykkää sitten.

Vielä olis reilu viikko ennen ensimmäistä neuvolaa. Odottavan aika on pitkä. Toivottavasti se palkitaan. :)

Jännä seurata LiisaKaisan kuulumisia.. mä niin odotan, että kohta tulee tauko kuulumisissa ja taukoa seuraakin suurempia uutisia. :)

Line ja Nano 8+0 *poks*

Viimeksi muokattu:
Liisakaisa: Kirjoittele ihmeessä tänne kaikki mahdollinen, alkaa pikkuhiljaa kovastikin kiinnostaa nuo "loppuvaiheen" asiat! Ja yksityiskohtaista synnytyskertomusta tulemaan kanssa sitten kun sen aika on :)

(.) Nyt on kyllä hormoonit ottaneet ylivallan. On ottanut tosi ankarasti päähän ja samalla itkettänyt kaksi päivää ilman mitään syytä. Kaikki on aivan mahtavasti, kesälomallakin olen, ja silti vaan itkettää. Eilen ahdistuin kun mentiin Ikeaan eikä ollutkaan mitään hajua että mitä sille pienelle pitäisi hankkia ja tänään Kelan papereiden täyttäminen sai hanat aukeamaan. Jospa katsoisin jonkin tyhjänpäiväisen leffan ja maistelisin vähän namia, niin ehkä se siitä =)

Tsemppiä kaikille mammoille <3
Leeniliini 23+6.

Heippa!

Pikasesti kerron äitipolikuulumiset: Eli ensin oli ultra ja kaikki näytti olevan tosi hyvin ja saatiin tän hetken painoarvioksi 2560g :heart: Eli ihan normaalikokoinen vauva tulossa. Todellakin, nuo sf-mitat on vain suuntaa antavia sillä ei tuolla mikään jätti asu ! Lääkäri sanoi, että nuo mun reilut sf-mitat johtuu ihan mun omasta ruumiinrakenteesta ja kohdun koosta/ mallista. Mutta oli hyvä, että asia tarkistettiin. Huomaa, että ovat neuvolassa tarkkoja, mutta parempihan se niin päin onkin. Ihana oli nähdä pikkuinen vielä, ja kyllä se nyt ihan varma poika on, näkyi niiiiin selvästi ! :D Mutta sivuprofiiliaan piilotteli kun on jo niin alhaalla.
Sitten oli vielä sisätutkimus. Kohdunsuu kiinni ja kiinteä/pehmeähkö(?) kaulaa 2cm. Eli kaikki OK. Ja oli miellyttävä naislääkäri, todella mukava.
Ja kuulemma ei mitään esteitä alakautta synnytykseen, sanoipa vielä että tuonne kohtuun mahtus paljon paljon isompikin vauva, ja että tilava lantio on mulla. Eli huoleti voi olla. Vauva aika alhaalla ja raivotarjonnassa. Siinäpä se oli pääpiirteittäin.

Ja anteeksi omanapailuni :ashamed: On jotenkin semmoinen olo, että ei jaksais oottaa enää 4-6 viikkoa... alkaa tuntuu aika pitkältä... no sitä se odotus on.

Sassy ja Santeri 35+4

Jeeee, pian te tupsahdatte täältä vauvapuolelle! :) Mä niin odotan teitä sinne, kun tykkäisin vaan teidän kanssa kirjoitella! :heart:

...enkä sit kumminkaan viitsi liikaa tänne odotuspuolellekaan tuputtaa.

Tänään oli jälkitarkastus, kaikki on ok. Annikin on ollut tänään melko rauhallinen, eilen se nimittäin huusi koko päivän ja vaati ruokaa tunnin-parin välein. Sehän olikin mainio päivä käydä jutustelemassa kaikki vakuutusasiat kuntoon. :D

Tsempit kaikille!

Tiipula ja Anni 7,5 vko

Nopeasti vain kuluu aika, kun Annikin on jo 2 kk kohta!

Pikaisesti omaa napaa, kännykällä tulin surffailemaan: aamuyöllä supisteli, päiväksi rauhoittui. Nyt tulee vartin välein kipeitä supistuksia, erilaisia kuin aamulla. Ne vain hiukan tuntuivat, nämä sattuvat. Saapa nähdä, tihenevätkö tästä, iiks. Pidän teidät ajan tasalla, jos ehdin;)

Liisakaisa 39+3

Liisakaisa: Hui miten jännää ! Tsemppiä sinne supistuksien kanssa ! :) Ja onnea matkaan, jos supparit tihenee ja lähdön hetki koittaa ! =)

(.) Mulla käy aika pitkäks, plääh. Alan olla jo kypsä koko odottamiseen, vaikka hyvin vähillä vaivoilla on päästykin...Noh, kyllä se odotus vielä palkitaan :)

Ja ihan tyhmä puhelin mulla, kun sillä en pääse nettiin : / Aina oltava koneen ääressä jos tahtoo lukea kuulumisia saatika kirjoitella niitä.

Sassy

Liisakaisa: Monellahan synnytys tapahtuu vuorokauden sisällä limatulpan irtoamisesta ;) (vaikka osalla sitten meneekin vielä viikkoja..mut jos ei meniskään :)) Mielenkiinnolla täällä odotetaan!

Ja kiva jos tännekin tullaan kertomaan vauvakuulumisia ja synnytysodotuksia ja -kertomuksia :)

Mulla oli eilen se sokerirasitus. Litku meni alas ihan ok, olihan se makeaa, mutta ei nyt niin kauheeta. Eka tunti meni ihan ok, tosin kauhea väsymys iski ja maha kurni.
Tokan tunnin aikana alkoi heikottaa ja välillä nousi sitä litkua ja mahanestettä kurkkuun :x Mutta jaksoin kuitenkin istua sen ajan. Sitte kotimatkalla meni yhtäkkiä maha ihan sekaisin, onneks olin just tavaratalossa, jossa oli vessa. Sama toistui vielä kotona ja loppuillan oli ihan vetämätön ja vähän etova olo.
Arvoista en tiedä, kun unohdin tänään soittaa neuvolaan, mutta paastoarvo oli jotain 3,5 muistaakseni, että ei kai ihme jos vähän heikotti.

Kiva kun Sassylla ja vauvalla oli aika ultran mukaan kunnossa :)

Nyt syömään mokkapaloja ja mansikoita, nam!

Eltsu ja pena 27+1

Liisakaisa Vitsit, että rupes jännittämään sinun puolesta. Tsemppiä!

Tiedättekö, saako raskausaikana juoda palautusjuomia? Sillon tällöin tulee treenattua ja sen treenin jälkeen tulee hyvänmakuista palautusjuomaa otettua. Nehän on kyllä melkoisia lisäainemössöjä, että pitäsköhän ne jättää pois? Kyselin tuota asiaa jo aikaisemmin tuolla maaliskuisissa, mutta silmään ei ainakaan ole sattunut vastausta...

Taitaa olla niin, että oman kuun pinossa olevat ensimmäisenä tulleet ovat sen verran tiiviitä keskenään, että kesken on vaikea päästä sisään porukkaan. Lisäksi useammalla on jo lapsia ennestään, joten keskustelunaiheisiin ei näin esikoista odottava välttämättä pysty kommentoimaan mitään. Mutta onneksi on tämä "kotipino", jossa otetaan huomioon. Ilman tätä varmasti itkisin tästä miehelle :D Vähän herkillä tulee tällä hetkellä käytyä.

ON Ajattelin huomenna tehdä sen digin ja soitella neuvolaan. Toivottavasti sais loman ajalle ensimmäisen käynnin, niin ei tarvitsisi säätää työvuorojen kanssa. Pahoinvointi on vähentynyt huomattavasti tai sitten olen vain pitänyt huolen syömisestä... Vessassa saa edelleen ravata ja maha murisee todella kovaa, jos en ole syönyt tarpeeksi. Viikonloppuna varmaankin kerrotaan muutamalle ystävälle lähipiirissä. Ei jaksa alkaa valehtelemaankaan suurelle joukolle.

Kirskis 4+6

Yhteistyössä