Esikoista yrittämään-pinosta plussanneet keväällä ja kesällä 2011

Toivottavasti Sassy nauttii reissustaan! Ja sen jälkeen äitiyslomasta:)

Milizzalle onnea varhaisultran hyvistä kuulumisista:)

Tsudelle onnea tyttölupauksesta! Kiva kuitenkin, että lääkäri sen suostui kertomaan, mutta harmi tietysti, ettei muuten kertonut, mitä milloinkin katsoo... Itse en ainakaan olisi tajunnut yhtään, ellei kätilö olisi selittänyt, että tässä on munuainen jne., kun en selityksestä huolimatta meinannut aina välillä ymmärtää, mitä kuvassa on.

Ja ennen kaikkea LeenaT:lle onnittelut! Sydämestäni toivon ja uskon, että tällä kertaa kaikki menee niin kuin pitääkin ja pysyt täällä loppuun asti :heart:

Nimistä vielä: en itsekään halua mitään todella erikoista nimeä, mutta tosiaan sellaisen, joka ei olisi ihan top-10:ssä. Esimerkiksi Emma ja Sofia ovat kyllä kauniita nimiä, mutta kun on vuosien varrella opettanut niin montaa sen nimistä, on nimistä tavallaan hävinnyt persoonallisuus kokonaan. Lainasin vielä pari nimikirjaa, joissa oli kerrottu nimien taustoistakin, ja on meillä nyt 2-3 vaihtoehtoa etunimeksi. Saa nähdä, miltä tyttö sitten näyttää:)

(.) Voitteko uskoa, ettei se äitiyspakkaus ole vieläkään tullut?! Päätös tuli jo kaksi viikkoa sitten (3.5.), ja siinä luki, että pakkaus postitetaan kahden viikon kuluessa. Jos sitä ei tänään tai huomenna kuulu, käyn kyllä jo oikeasti kysymässä postista, onko se siellä ja onko vain saapumisilmoitus hukkunut jonnekin tai jaettu naapurin postilaatikkoon...

Tästä harmistuneena päätin, että annan miehelle sen isyyspakkauksen, niin on edes jotain, mistä iloita :D Tein sellaisen "Kelan päätöksen", eli otin äitiyspakkauspäätöksestä mallia, mutta muutin joitakin kohtia (esim. "pakkaus on noudettavissa makuuhuoneestanne välittömästi" ja "päätöksestä ei voi valittaa, koska pakkaus on myönnetty teille pyytämättä ja yllätyksenä"). Sen sitten annoin miehelle, että sulle tuli tuollainen... Kyllä se hetken luuli, että se oli oikea Kelan päätös:)

Pakkaukseen tuli lopulta:
- synnärireissua varten evästä ja lukemista (Tuoreen isän kirja ja toinen kirja, jota mies on joskus toivonut)
- varpajaisia varten viskiä ja pikkusikareita
- isin ja tytön kylpy- ja hoitohetkiin kylpyöljy ja -lelu, puhdistuspyyhkeitä, sinkkivoidetta, hoitoöljyä
- isin ja tytön ruokailuhetkiin ensilusikka, ruokalappu ja keittiöpyyhe
- pehmolelu (kuorsaava nalle, muistuttaa tyttöä isistä)
- My dad rocks -body
- äänenvaimentimet molemmille: tutti ja korvatulppia.

Mies oli kummissaan ja iloinen:) Alkoi lukea tuota Tuoreen isän kirjaa heti illalla. Paljonhan tuossa on sellaisia asioita, mitä olisi pitänyt joka tapauksessa ostaa, eli oikeastaan kylpylelu ja pehmolelu ovat ainoat "krääsät".

Eilen oli neuvolakäyntikin. Tähän asti olen käynyt neljän-viiden viikon välein, mutta tästä eteenpäin on sitten kahden viikon välein. Yksi käynti (rv 36+3) on lääkärille. Eilen oli ihan perusjutut vain, ja kaikki oli ok. Hemoglobiini oli 123, eli lisärauta on tehonnut, ja kuulemma riittää, jos otan sitä nyt vain joka toinen päivä. Painoa oli tullut 400 g/viikko. Tähän mennessä on tullut n. 9 kg raskauden alusta. Se on ihan ok, mutta tokihan sitä tässä lopussa alkaa kertyä lisää, koska vauvalle tulee painoa 200-300 grammaa viikossa. Jos mahdun näihin kaksiin äitiysfarkkuihin loppuun asti, niin olen tyytyväinen:)

Jokohan on alkanut Tiipulalla tapahtua..?

Liisakaisa 31+2
 
Onnea LeenaT! :flower:

Liisakaisan isyyspakkaus kuulostaa kyllä hienolta! Erityisesti mieltä lämmitti tuo Kelan päätös! :D Ihan mainio idea!

Kivaa kun jännäilette mun puolesta! :) Samaa tapahtuu sukulaisten keskuudessa, meitä itseä ei niinkään jaksa jännittää, kun ei se mitään auta. Tietty sitä pikkuhiljaa alkaa hiipiä mieleen toive, että tulisko tuo vauva tuolta joskus uloskin (mulle enemmän kuin miehelle, joka kyselee, että mitä haittaa siitä nyt on, jos se on vielä pari viikkoa mahassa). Ei siis tapahdu mitään edelleenkään. No, eilen saattoi ehkä olla yksi supistus ja tuntui siltä, että vauva tunkee itseään alaspäin. Kaksi supistusta joulun jälkeen ei silti paljon lohduta! :D Pyrin silti siihen, että olisin pinon ensimmäinen synnyttäjä.

No, näihin tunnelmiin! Sitähän vois lähteä vaikka päiväkävelylle.


Tiipula ja musi 40+3
 
Tervehdys! Minä tulen Leenan vanavedessä tuolta yrittäjien pinosta tänne plussanneiden pinoon.

Yritys aloitettiin varsinaisesti tämän kierron alusta ja tänään tein testin kun kuukautiset olivat 5 päivää myöhässä. Istuin toimiston vessassa aamulla (kun toimistolla ei ollut ketään muita) enkä voinut uskoa kun testiin rupesi muodostumaan viiva ensimmäiseen ruutuun. Viiden minuutin odottamisen jälkeen oli pakko todeta, että hyvinkin vahva plussa siellä hilluu. Miehelle soitin samantien sieltä vessasta ja se oli ihan onnessaan :D Sillä oli syntymäpäivä eilen ja sanoi, että tää oli paras lahja mitä se on koskaan saanu :D :heart:

Laskurin mukaan laskettu aika olis 21.1.2012 ja eka neuvola on varattu kesäkuulle kun takana on reilu 8 viikkoa raskautta. Neuvolan "täti" oli ihan mahtava kun kerroin, että tein aamulla positiivisen raskaustestin niin sekin ihan innostui ja onnitteli :) Ehkä se kuuluu toimenkuvaan, mutta tuntui silti hyvältä.

Muoks: Niin ja meillä olisi synnärinä ilmeisesti TAYS.

Täältä tällaista :)

Anskutin ja Taavetti 4+3
 
Viimeksi muokattu:
Tervetuloa myös Anskutin :)

Meitä on 21 odottajaa
4 tyttölupausta
2 poikalupausta
1 tyttöolo
1 poikaolo

Mä kävin tänään hierojalla ja se hierojakin oli ihan ihmeissään, kuinka jumissa mun yläselkä on..no, sen kyllä tiesin noiden päänsärkykierteiden jälkeen. Mutta tekipäs hyvää ja ens viikolla uusiks, jos sais vähän parempaan kuntoon selkänsä. Täytyy myöntää, että oon kyllä ollu ihan superlaiska liikkumaan nyt raskauden aikana, pitäis vähän tsempata..

Eltsu ja pena 19+0
 
Viimeksi muokattu:
No niin, josko nyt höpöttäisi vähän enemmän kuin aamulla. =)
Eipä tässä pahemmin esittelyjä tarvita kun kolmatta kertaa jo täällä olen. Ja tää kerta onkin ollut uskomaton. Oon joka paikkaan toitottanut sitä kuinka mä niin tiesin, että nyt tulee plussa. Oon kirjoittanut siitä tunteesta mun päiväkirjaan kp1 lähtien! :D Varsinkin sitten ku pupuilut osui kohdalleen, niin eihän tässä ollut enää muka vaihtoehtoja. Oviksesta lähtien fyysinen olotilakin antoi lisäuskoa siihen, että nyt tärppäsi. Muutaman päivän tässä on jo haamua pukannut, mut tänään vasta digin tehtyäni kerroin miehelle. Harvoin on mies ollut niin hyväntuulinen unien keskeydyttyä aamulla puoli viiden aikaan kuin tänään. :LOL:

Töissäkin sattui loistava ajoitus: allekirjoitin eilen kokoaikaisen sopimuksen, aikaisemmin olin osa-aikainen. Pomo ehdotti aluks että tehtäis se vasta elokuun alusta, mutta kas kummaa kun halusin sen jo nyt. Kai pomokin sen myöhemmin tajuaa. Lisäks mulle ehdotettiin esimieskoulutusta, mutta siihen en sanonut vielä juuta enkä jaata. Koulutus kiinnostaa, mutta näillä näkymin se tulee venähtämään parilla vuodella.

Varhaisultraan mennään taas, kun en mä kestä ilman sitä tietoa, että onko mun sisällä kaikki kunnossa vai ei. Lähipäivinä sen varmaankin varaan. Neuvolaan soitan vasta ensi viikolla, kun soittoajat on pahasti aina mun työpäivän aikana, eikä meillä oo töissä sellaista rauhallista paikkaa, josta voisi soittaa niin, ettei kukaan kuule.

Niin ja mulle voi laittaa synnäriks K-HKS. Lasketun ajan joku olikin jo vakoillut. :) Noh, oon mäkin lukenut teidän tekstit täältä joka päivä.

Leena ja pienokainen vasta 3+6 :heart:
 
Onnea {Anskutin} ja LeenaT! Omasta plussasta on vasta sen verran vähän aikaa, että muistan sen alku jännityksen ja innostuksen. Ihanaa kun tulee uusia plussanneita! Ja LeenaT, toivotaan että kolmas kerta toden sanoo. Mulla on vatsa jotenkin pyöristynyt, eihän tosta kohtua ole paljoakaan, mutta ei varmaan mee kauaa, että alkaa kunnolla pullottaa. Susimieli ja Pieni 10+0
 
Tervetuloa myös Anskutin! Paljon onnea plussasta! :flower: Nopeasti teillä tärppäsi - niin meilläkin, ekasta yrityskierrosta. Kiva, että sattui mukavan oloinen neuvolatäti! Omanikin on kyllä mukava, muttei silloin ekalla puhelinsoitolla antanut erityisen kivaa kuvaa itsestään. Kun kerroin, että olin kyseisenä päivänä tehnyt jo toisen positiivisen testin, hän ei onnitellut, kysyi vain, että koskas oli viimeiset kuukautiset. Mutta livenä on siis kivempi kuin puhelimessa :)

Vaikka en kyllä tuon neuvolatädin kanssa osaa jutella yhtään "niitä näitä", eikä mulla koskaan ole juuri mitään kysyttävääkään. Eli todella lyhyitä ja rutiininomaisia ovat nuo käynnit. Ja nyt niitä tosiaan on vielä kiihtyvällä tahdilla.

Tiipula, kyllä varmasti saat olla tämän pinon eka synnyttäjä :D Jaksamista! Eikös se viimeistään sitten käynnistetä, kun viikkoja on 42? Vai olenko ymmärtänyt oikein?

Liisakaisa 31+4
 
Ihanan rauhallisesti Tiipula ottaa :) Eikös tässä vaiheessa pitäis kauheasti valitella kaikkia oloja ja vaivoja ja olla muutenkin ihan kypsä :D

Me käytiin tänään ihan ohimennen kattelemassa pikasesti vaunuja, lähinnä vain millanen valikoima yhessä paikallisessa liikkeessä on kun ei olla siellä ennen käyty. Ja oltiin kyllä ihan pihalla :D Kumpikaan ei tajunnu niistä hökötyksistä yhtään mitään ja miten ne toimii :LOL: Ehkä sitten ajan kanssa pitää mennä, niin että myyjä vähän opastaa..
 
Viimeksi muokattu:
Hei vaan hei! Voisin itsekkin tähän pinoon osallistua kun tuntuu että kaipaillisi kuulumisia muilta esikoista odottavilta. Täällä tosiaan vasta viikot 6+1, viikko sitten plussa räjähti tikkuun pienoisena yllätyksenä kun varsinainen yrittäminen lopetettiin kuukautta ennen. Mutta niinhän se vaikuttaisi vähän menevän että heti kun se yritys loppuu niin sieltä se tulee. Alkuvuodesta tuli pyörittyä tuossa esikoista yrittämään pinossa mutta nyt sitten muutaman kuukauden ehti vieroittautua tältä foorumilta, turhaan näköjään xD.

Täällä on vasta ensimmäinen neuvolakäynti edessä toukokuun viimeisenä päivänä ja malttamattomana odotetaan. Tuntuu ettei tämä ole edes totta ennen kuin se neuvolatäti sen sieltä vahvistaa vaikka onnittelut saikin jo puhelimitse.

Aikamoista rumbaa on kyllä tämä viimeinen viikko itsellä ollut kun on täytynyt kaikki lääkitykset vaihtaa, palata virallisterveellisen ruokavalion pariin ja elellä vielä pallokalana joka iltaisten ilmavaivojen kera. Oman värinsä ilmavaivoihin on vielä tuonut tuo karppauksesta hiilareihin takaisin siirtyminenkin. Huh huh, hulinaa on. Mutta nyt vain toivotaan että pieni pysyy matkassa ensimmäiset viikot ja odotellaan innolla niitä aikoja kun jo jotain alkaa tuntumaan.
 
Onnea ja tervetuloa Anskutin!

Heh, en mä kuulkaas ihan niin rauhallisesti ota - joka ilta kuitenkin tulee mietittyä, että oliskohan tää jo viimeinen ilta ihan kahdestaan... Ja joka aamu herään huomaamaan, että eipä tullut ees vessassa käytyä yöllä. Mies on ollut paljon töissä ja koulussa, enkä oikein uskalla lähteä pitemmälle kävelemäänkään yksikseni ja sit kun voitais yhdessä mennä niin eiköhän sada vettä ihan kamalasti!

Mutta tänäänkin ennen puolta päivää olin jo pessyt pyykkiä, tiskannut, leiponut ja siivonnut. Voi vietävä, mikä emäntäolo!

Käynnistämisestä en oo kysynyt sen tarkemmin, kun terkka on ollut sitä mieltä jo pari kertaa et kyllähän tää voi olla viimeinen neuvola... :) No, huomenna on sitten oikeasti viimeinen ja saan lähetteen äitiyspolille jonkin sortin yliaikaiskontrolliin, mutta se kai ei tarkoita automaattisesti, että käynnistettäis jo. Huomenna on siis 40+5, ja ajan saamiseen menee noin viikko. Ja mahtaako ne sitten viikonloppua vasten lähteä pienessä sairaalassa käynnistämään...

No joo, ei kai se auta kuin odotella. Ja tosiaan, ei ole oloja tai vaivoja, mutta kyllä tuo kypsyys alkaa tehdä tuloaan! Onneksi monen tutun kokemuksen mukaan synnytys voi käynnistyä ilman sen kummempia ennakko-oireitakin! :)


Tiipula ja musi 40+4
 
Ngale eihän sinun kai tarvitse pumpata itseäsi täyteen hiilareilla? Karppaustakin voi tehdä eri tavoilla. Toivottavasti löytyy hyvä ruokavalio, joka ei laita masuasukin elämää mullinmallin ja saa sun ilmavaivat kuriin :)

Liisakaisa kiits :) se eka neuvolantäti jolle soitin oli sellainen yyberihana. Sit se totesi, että mä en kuulu sen karttalohkoon ja ohjasi mut toiselle neuvolan tädille. Se mun oma ei sit ollu ihan niin innostunut, mutta eiköhän hänkin ole ihan mukava. Toivotaan enikeis!

Tiipula kiitos kiitos! Toivottavasti musi pullahtaa pian maailmaan ja jos menee käynnistämiseen asti niin käynnistyy edes helpolla :)
 
Oi vitsi miten paljon ilouutisia! Toivottavasti kaikilla alkutaipaleen odottelijoilla nyytit pysyvät matkassa. <3 ONNEA!

Multa sitten vähän neuvola ja 4d-uutisia.

Neuvolassa katsottiin vihdoin hemot, ja olihan ne tipahtaneet, kun eivät alkujaankaan ollet mitenkään kovin roimat vaika söin lisärautaa heti alkuraskaudesta. 7rv hemo oli 121 ja käskettiin lopettaa ylimääräinen rauta, nyt sitten oli tippunut 108 ja käskettiin kiireesti aloittamaan... Ens viikolla sitten kontrolli lääkärineuvolan yhteydessä, tarvitseeko ehkä ottaa jo kahta nappia.

Noin muuten kaikki oli mainiosti ja saatiin kelan paperit, sekä ilmoittauduttiin perhevalmennukseen, joka alkaa parin viikon päästä.

Sitten käytiin tosiaan Femedassa ultrailemassa, ja pieni, itsepäinen tytöntyllerö masussani majaa pitää. Ei saatu kasvokuvaa sitten millään, vaikka mahaa koputeltiin ja paineltiin, välillä nousin ylös vähän kävelemään ja hyppelemään. Meidän Nötö se vaan tuijotteli mun selkärangan suuntaan kädet visusti puolustusasemissa kasvojen ympärillä. Sekunnin verran vilahti pieni nenänpää, siinä kaikki. Vaan eipä hätää, päästään samalla laskulla toisen kerran kuun lopussa. Jospa neiti olisi vähän kuvauksellisempi. Sukupuolesta sentään saatiin 100% varmuus. Minusta tosi kiva, nyt vauva on jotenkin vielä enemmän konkreettinen persoona ja sen tuloa on helpompi käydä valmistelemaan.

Tämmöistä meille!

T: Lunea ja Nötö 24+5
 
Niin ja muuten olen myös ollut koko raskausajan, tai koko talven ylipäätään laiska liikkumaan. Nyt vasta vähän heräillyt kevään tullen. Mulla myös selkäsärkyä ja lonkkakin oireilee. Mulla noi tuntuis olevan jotenkin enempi nivelissä, varmaan nyt sitten sitä löystymmistä.. Lisäks toista päivää selän pitkät lihakset jumissa. Olen nyt kolme kertaa käynyt fyssarillakin vähän hierottavana ja jumppaohjeita saamassa, mutta en ole huomannut mitään muutosta parempaan. Ehkä näille ei sitten mitään voi.. Koettanut olen toki jumppailla ja kävellä käyntien välissä, mutta ei silti ihmeempää vaikutusta.
 
Tervetuloa myös minun puolestani Ngale!

Itsekin karppasin jonkinasteisesti ennen raskautta, tosin ruisleipää ja hedelmiä söin jonkin verran. Perunaa ja tummaa pastaa on nyt sitten tullut syötyä raskausaikana, mutta se hyvä, mikä karppauksesta jäi, on se, että syön todella paljon kasviksia entiseen verrattuna. Aikomus on palata vähemmille hiilareille ehkä jo imetysaikana, koska mun vatsa voi silloin paremmin ja olo on kevyempi ja energisempi.

Onhan karppaus.infossa melkoinen määrä keskusteluja raskaudesta ja karppauksesta, eikä siellä monikaan ruokavaliota kovin kummoisesti muuta raskauden takia. Itselleni ei vain rasvainen ruoka tahtonut alkuraskaudesta maistua, ja muutenkin tuntui helpommalta, että on nyt pystynyt syömään töissä kouluruokaa aina välillä... Koko syksyn vedin siellä omia eväitä.

Sitä tulin kirjoittamaan, että sain sen äitiyspakkauksen lopultakin! Tänään oli tullut saapumisilmoitus, onneksi mies oli vielä kotona kun posti tuli ja kävi hakemassa laatikon ennen töihin menoaan. Nyt se oli minua odottamassa. Ihanaa päästä pyörittelemään tuota tavaramäärää:) Lupasin, että tutkitaan sitä miehen kanssa yhdessä tarkemmin (ihanaa kun sekin on innostunut:D), mutta sen verran vilkaisin, että viime vuoden pakkaus se on. Eipä sillä, niin kuin totesin muistaakseni jo aiemmin, niissä on varsin vähän eroa, eli olen oikein tyytyväinen tähän.

Kiva kuulla myös Luneasta! Mehän saatiin 4d-ultran hinnasta alennusta, kun ei saatu ihan kunnollista kasvokuvaa (Napanuora meni kasvojen edestä ja sitten tosiaan meidänkin neiti käänsi kasvonsa selkärankaan päin). Kiva, että pääsette vielä uudelleen sinne! Jospa teidän Nötöllä olisi silloin filmaattisempi olo:)
 
Eltsu, mulla la on laskurien mukaan 15.1.2012, se varmaankin muuttuu neuvolan jälkeen kun eivät ilmeisemmin ota pitkää kiertoa huomioon.

Ruokavaliosta: Mulla olis toki tarkotuksena edelleen syödä hiilaritietosesti koska on kova raskausdiabeteksen riskikin näin ylipainoisena mutta tosiaan leivät olen ottanu takaisin kuidun ja muiden vitamiinien vuoksi, sekä ihan helpottaakseni ruoanlaittoa, olen päättänyt ottaa rennommin hiilarilaskennan. Nälkä kun nykyään iskee ihan puskista ja siinä ei ihan malta alkaa aina väsämään karppiruokaa. Lueskelin kyllä karppaus.info foorumilta noita raskausajan karppijuttuja mutta itselläkin tuntuu tuo köykäsempi ruoka nyt maistuvan paremmin niin päädyin tällaiseen ratkaisuun. Eiköhän tämä kroppakin tästä pian taas asetu kun tottuu isompaan hiilarimäärän, mulla oli vielä viikko sitten tosi pieni päiväannos hiilareissa niin kaiketi äkillinen muutos sitten sekottaa taas vähäsen.

Hassua sinänsä että ilman karppausta tuskin edes raskaaksi olisin tullut kun paha endometrioosi on vaivannut jo useamman vuoden =)
 
Viimeksi muokattu:
Mä vähän siivosin meidän listaa..popsis ei ole näemmä joulukuun jälkeen kirjottanut koko palstalle mitään (toivottavasti kaikki on hyvin) ja sitten taas Ulleli83 ja fannie ei ole tähän ketjuun kirjottaneet moneen kuukauteen myöskään, tosin ovat aktiivisia noissa omien kuukausien ketjuissa. Hihkaskaa, jos haluatte mukaan takaisin :)
 
Hei kaikki, Leeniliini täällä pitkästä aikaa! Kiitos Eltsu81 kun et siivonnut mua pois, mielelläni täällä olen vaikka välillä tulee pitempiäkin taukoja.

Hurjasti onnea kaikille uusille! Olen tosi tosi onnellinen teidän puolesta :) Hienoa nähdä Susimieli täällä taas ja LeenaT:lle erityisesti myös tsemppiä toivottelen!

Putosin tosiaan loppuvuodesta pinosta pois ja pääsen riemukseni helmikuussa taas liittymään seuraan. Nyt eletään viikkoa 15+6 ja kaikki on mennyt ainakin tähän asti hyvin. Pahoinvointi oikeastaan alkoi vasta kunnolla silloin kun sen olisi pitänyt loppua ja viimeinen kuukausi on ollut yhtä päänsärkyä ja oksentelua. Tänään on ensimmäinen hyvän olon päivä pitkään aikaan, vaan kerran on meinannut tulla hälytys vessaan, ja sekin vaan melkein :)

Aurinkoa tähän päivään ja palailen taas pian asiaan!
Leeniliini ja Papu 15+6.
 
Voi Leeniliini, jospa tuo olo helpottaisi!

Tulin kurkkimaan, josko Tiipula olisi kirjoittanut neuvolakuulumisia. Olen huomattavasti kärsimättömämpi kuin Tiipula itse :ashamed:

Eltsu kirjoitti vaunuista. Me ei olla vieläkään hommattu niitä... Nyt sentään olen kirjannut muutaman asian muistiin, mitä on syytä ottaa huomioon:
- haluan, että vaunukopan saa näppärästi irti, koska luultavasti ratasosaa pidetään kuistilla aika pitkälti
- haluan, että vaunuilla pääsee eteenpäin myös loskassa ja lumessa -> vaunujen paino sekä se, että luultavasti en halua kääntyviä etupyöriä
- vaunujen pitää mahtua meidän pieneen autoon
- haluan, että vaunuissa on tilaa ostoksille -> alakorin koko
- en ole valmis maksamaan vaunuista kuin ehkä max 600 euroa, ja sekin jo tuntuu paljolta, eli Emmaljungat taitavat olla poissa laskuista.

Pitää mennä tsekkaamaan liikkeiden tarjonta tämän listan kanssa ja jos ei tunnu löytyvän, niin sitten nettikauppojen selailua. Käytettynä voisin ostaa vaunut joltakin tutulta, mutta luultavasti en mistään huutonetistä, kun ei tiedä, miten niitä on oikeasti säilytetty jne.

Eilen merkkasin päivät näköjään väärin, eli nyt vasta on 31+4.

Liisakaisa ja kovasti möyrivä tyttönen:heart:
 
Tervetuloa Ngale! Lunealle onnitteluja kivoista ultrauutisista, onpa hyvä palvelu!

Ja sitten niihin neuvolakuulumisiin, joita Liisakaisa jo ehti kaipailla. :) Meinasin eilen jo sata kertaa kirjoittaa, mutta sitten olikin muuta tekemistä ja lopulta ajattelin, että ketäpä ne edes kiinnostaa... Neuvolassa olin siis viimeistä kertaa, jee! Painoa oli tullut 544 g/vko, turvotusta on vähän ja verenpaine oli noussut liian korkeaksi (143/95). Se kyllä edellisenä päivänä oli kotona ihan normilukemissa kuitenkin. Pissa oli puhdas, hemoglobiini noussut 131:een ja kohdunpohjan korkeus taas laskenut 34 cm --> 32,5 cm. Pikkuinen oli tosi alhaalla ja kovasti kiinni kuulemma, sydänäänetkin kuuluivat hyvän matkaa navan alapuolelta.

Huvikseni kyselin terkalta, että mitä hän arvelisi vauvan painavan tällä hetkellä. Hänhän on kovin nuori ja uransa alussa vasta, mutta vähän aikaa esteltyään arveli kuitenkin, että 3,5 kilon paremmalla puolella mennään. Sanoinkin, että kannattaa nyt harjoitella ni mä voin sitten kertoa oikean painon, kunhan syntyy... Synnytystapa-arviossahan arvioitiin, että laskettuna olis sen 3,5 kg eli nyt jo varmaan 3,7-3,8 kg. No, saapa nähdä.

Lisäksi kävin eilen töissä pyörähtämässä. Oli hauskaa päästä vielä kerran näyttämään mahaa kavereille, kun vauvaa ei varmaan ehdi ennen lukuvuoden loppua käydä esittelemässä. Yksi kollegoista totesi, että mullahan on ylähuuli vähän turvoksissa tai töröllään, se on ihan varma synnytyksen merkki... :D Niin että kaikki vaan tarkkailemaan, kunhan aika lähenee.

Mulla on muutamana päivänä särkenyt vähän päätä ja kun nuo eiliset verenpaineetkin olivat liian korkeat, sain varmuuden vuoksi lähetteen johonkin sappihappoverikokeeseen tms., ettei vain olisi raskausmyrkytystä tuloillaan. Sitä varten piti sitten paastota 12 h eilisillasta ja mä olin jo ennen kymmentä ihan itkussa, kun olin niin nälkäinen. Heräsin kuitenkin puoli viideltä siihen, että jomotteli ja ilmeisesti jopa supisteli 10-20 minuutin välein. Sitä jatkui pari tuntia ja tulin siihen tulokseen, että jos verenpaine on ok (oli 123/76) eikä virtsassa ole valkuaista, niin en lähde sinne verikokeeseen ollenkaan, kun ne tulokset sais kuitenkin vasta maanantaina ja alkoi jo tuntua siltä, että kyllähän vauva silloin on jo syntynyt. Autokin olis jäänyt mulle, kun olisin vienyt miehen töihin - mitä jos sit tuleekin lähtö, ei kai silloin enää voi autolla ajella!?

Niinpä sitten jäin kotiin ja päätin syödä hyvän aamiaisen. Keräillä voimia synnytykseen. Kunpa se nyt vaan oikeasti alkaisi, supistelu kun ainakin taukosi jo... Aikast jännää!


Tiipula ja musi 40+6
 
Mä jouduin myös eilen menemään labraan ja olemaan sen 12h ravinnotta, ei kyllä ollut kivaa :( Mutta ihan vaan sen takia, että tarviin lääkärintodistuksen sitä varten kun sain sen toimen ja siihen kuuluu tietyt labrat.

Meillä muuten yks lappilainen työkaveri totesi joskus, että raskauden näkee ylähuulesta, kuulemma munkin ylähuuli on ihan erilainen, jepjep :D

Toivotaan, että Tiipulan supistukset jatkuu, jännää!
 
Jihuu, VAS:sta soittivat ja sanoivat, että pääsen yliaikaiskontrolliin jo maanantaina! Kerroin vielä verenpaineista ja suppareista, niin pyysivät ottamaan kassinkin mukaan eli mua todennäköisesti ei lähetetä sieltä sitten enää kotiin! Sanoin kyllä senkin, että veikkaan vauvan tulevan ulos ennen sitä, niin toivottivat tervetulleeksi synnyttämään!

Ja jee, supistelukin alkoi uudestaan, supistukset ovat jopa hiukan pidempiä kuin yöllä! :)
 

Yhteistyössä