Esikoista yrittämään-pinosta plussanneet keväällä ja kesällä 2011

Onnea Bubble, tervetuloa! :) :flower: Kyllä sun varmaan tällä tai ens viikolla kannattaa soitella neuvolaan, niin on paremmin aikojakin tarjolla. Mulla oli eka neuvola rv 7+5.

Ja NiQ, jaksamista viime metreille! ;)

ON: Ultrassa käyty. Kaikki on oikein hyvin! :D Ensin ultrattiin alakautta ja katseltiin pitkään pikkuista. Tarkistettiin kaikki raajat ja munuaiset ja virtsarakkokin näkyi hyvin. Turvotusta ei kuitenkaan saatu alakautta mitattua, kun pikkuinen oli niin hankalassa paikassa mittauksen kannalta. Eikä suostunut tekemään kuperkeikkaa, vaikka täti kuinka yritti heilutella sitä liikkeelle. Potki vaan ja heilutteli isille ja äitille. Tais olla just uniaika. :) Vatsan päältä sitten vielä ultrattiin ja saatiin turvotuskin mitattua. Nt oli 0,7mm ja riskiluvuksi saatiin 1:19000. Pää-peppumitta oli 7cm ja pään halkaisija päälaelta mitattuna 2,5cm (vastasi viikkoa 13+1, mutta laskettua aikaa ei lähdetty muuttamaan). Voi mikä helpotuksen tunne! :heart: Rakenneultra varattiin syyskuulle. Kaksi kuukautta täytyy siihen vielä odotella.


(Kuvassa käsi suun edessä.)

Huomenna sitten neuvola.

Leena ja Tättärää 12+6
 
Tervetuloa uusille plussaajille!

Täällä on kaikki ennallaan. Ei muutoksia mihinkään suuntaan.

NiQ: Tsemppiä ja jaksamista!

LeenaT: Kiva, että kaikki oli kunnossa! Onnea!

Mun kauhuskenariossa mä olen aivan hirmuinen valas loppuvaiheessa ja sitten se vauva ei suostu tulemaan ulos sieltä ollenkaan! Tosin mä olen miettinyt itsekseni, että en ihmettelisi jos mulla jouduttaisiin käynnistämään muutenkin synnytys, koska mulla ei tyrehdy veri normaalisti ja kaikkien pienienkin leikkausten takia laitettu tiputukseen ja syöty lääkkeitä pari päivää ennen h-hetkeä. Mutta enpä tästä ole vielä keneltäkään päässyt kysymään, joten ihan omaa spekulaatiota tämä.

Line ja Nano 9+0 *poks* :)
 
NiQ voimia viime metreille ! :) Kyllä sulla varmaan kohta on nyytti kainalossa :heart:

LeenaT : ihania kuulumisia ja ihana kuva :heart: Onnea !

(.) Eipä tänne ihmeempiä, paitsi että koko päivän ollu jotenkin ällö olo. Johtuu kai täst helteestä. Mutta muutoin jaksellaan hyvin.

Sassy ja Santeri 36+4
 
NiQ Jaksamista! Ei enää montaa päivää.. :)

LeenaT Ihanan kuvan saitte mukaan! Mukava kuulla että kaikki on kunnossa!

Helle alkoi taas ja sen huomaa, pihalla ei viitsi olla yhtään ylimääräistä tai tulee kurja olo.

Nyt täytyy kysyä, itsellä on tässä pari päivää ollut kiusallinen vaiva ja haluaisin tietää kärsiikö joku muu samasta. Eli mulla nännit, etenkin vasen tuntuu kuin olisi vereslihalla, kirvelee ja ei kärsi paitaa tai rintsikoita pitää (onneksi on loma ja voi heilua ilman yläosaa kotona). Olen rasvannut ja tänään laitoin Lansinohia olen laittanut kun sain näytepakkauksia kaverilta joskus. Sitä kai imetyksessä kipeytyneisiin nänneihin suositellaan. Eli mahtaako johtua siitä että rinnassa jotain imetykseen valmistavaa tapahtuu vai mistä on kyse? Mitenkään eivät ole päässeet hiertymään vaikka siltä ne tuntuvat.

Toinen kurja juttu on tapahtunut ja tapahtumassa mun navalle. Mulla oli siis ennen raskautta napakoru jonka olen jo viikkoja sitten ottanut pois. Mutta, nyt olen huomannut että se ihokaistale jonka alla lävistyksen reikä kulkee, on revennyt, lävistyksen ylemmän reiän päältä on punaista ja kiiltävää "raskausarpea". Ei ole iso jälki, mutta mietityttää millaiseksi se menee kun maha kasvaa lisää.. Ja raskauden jälkeen ei taida napa enää täysin palautua.

Liisakaisa Mitenkäs siellä jaksataan? Oletteko jo kotiutuneet?

Susimieli ja Pieni 19+3
 
Susimieli, mulla on ihan muutamana yksittäisenä päivänä ollut nännit tai jopa vain toinen niistä tosi arka. Kirvelee ja kutisee. Jotain perusrasvaa laitoin, mutta ei sillä tainnut olla mitään vaikutusta. En kyllä tiedä mistä tollanen johtuu.

Mites nukkuminen? Milloin ootte lakanneet nukkumasta vatsallanne? Ihan näin tulevaisuutta ajatellen. :) Mulla ei masu vielä mitenkään tiellä ole, mutta tunnen sen silti vatsallani maatessa.

Tänään oli neuvola. Ja just sattui olemaan kamala huimaus ja heikko olo siellä, mutta tais olla neuvolantädillä vaan kiire kotiin (mulla oli päivän viimeinen aika) eikä se sit oikein sanonut siihen mitään. Selkä on myös vihoitellut, mutta sivuutti sen vain sillä, että mulla on ollut joskus selkäkipuja ennen raskauttakin. Verenpaine oli laskenut viime kerrasta, mutta ihan normaali se kuitenkin vielä oli. Hemoglobiini oli noussut, ei tarvii rautakuuria ainakaan vielä. Painoa oli pudonnut viime kerrasta 227g/vko. Kaikki testit ja labrat oli ok, ei vasta-aineita. Lopuks kuunneltiin sydänääniä ja siellähän se pieni sydän taas jumpsutti ja kuultiin molskimistakin. :heart: (En kehdannut kertoa, että oon kotonakin kuunnellut ääniä, kun ajattelin että sit se ei kuitenkaan kuuntelis siellä neuvolassa.)

Kerroin töissä yhdelle työkaverille. Kovat onnittelut sain. :) Siinä sitten ääneen mietin, että mitenköhän pomo mahtaa suhtautua asiaan. Työkaveri kertoi, että pomo (nelikymppinen nainen, yhden lapsen äiti) oli pari vuotta sitten suuttunut yhdelle työntekijälle, joka oli ilmoittanut olevansa raskaana. Että tosi kiva sitten. :O Mulla alkaa parin viikon päästä taas loma ja aattelinkin käydä vaikka sitten ekana lomapäivänä kertomassa pomolle, niin se saa sulatella asiaa pari viikkoa ennen kuin kunnolla nähdään ja tehdään taas töitä yhdessä.

Leena ja Tättärää 13+0 *poks*
 
Mulla on nännit vaan välillä kutisseet ku on tissit kasvanu. Yhellä kaverilla oli just tosi ärtyny ja kutiseva toinen nänni ni siltä löyty hiiva siitä :O
Mä oon nukkunut edelleen sillai puoliksi mahallaan ja puoliksi kyljellään. Tosin välillä pikkunen potkii siinä niin kovasti et on pakko kääntyä.
 
Susimieli: Itse oon kans miettiny että miten sen napakorun kanssa? Mua harmittais ihan tosi paljo jos ei olis sitä enää.. Ainoa koru mitä käytän, paitsi sormuksia.

ON: Sain ajan varattua ekalle neuvolakäynnille, 9.8 klo 8. Saa nähdä menenkö vai kerkeekö huonot uutiset yllättää ennen sitä..
Tein digitaalisen raskaustestin tänä aamuna ja se sanoi että hedelmöittyminen tapahtui 2-3viikkoa sitten. Tuli yllätyksenä koska en ajatellu että olisin niin "pitkällä" jo. Eli jos oikein muistan niin nyt elettäis raskausviikkoa 5.

Inhottava kysymys mutta onko ripuli ja päinvastoin raskausoire? hyvä että kerkeen vessaan ennen kuin paskat tulee housuun. Tämän asian voisin hyvin jättää pois. Yleensä vain aamuisin ja illalla vasta on jo ihan kova, ehkä liiankin kova :/. Eilen ravasin 4 kertaa paskalla. Ei todellakaan mun tapasta. Ja sen lisäks vielä vähintää 5 kertaa pissalla.
 
Lisään tänne vielä kysymyksen joka heräs kun luin Leenan viestiä: Koska raskaudesta kannattaa pomolle puhua? Onko missään mainittu että työntekijä on velvollinen kertomaan viimeistään sillo ja sillo? Ja millo te ootte kertonu tai ajatellu kertoa kaveripiirille että ootte raskaana?
 
NiQ
Bubble aineenvaihdunnan muutokset on hyvinkin normaalia koko raskausajan. Työnantajalle pitää lain mukaan kertoa 2kk ennen äitiyslomalle jäämistä. Eli kun noin rv 27 mennessä kerrot niin menee lakien mukaan...

NiQ & pitkäpiuhainen Pena 40+6
 
Susimieli minullakin oli alku-keskiraskaudessa todella kipeät nännit, hipaisukin sattui pitkään ja vedet tuli silmiin. Nänneissä ei näkynyt silti mitään ja oire on nyt mennyt onneksi ohi.
Minullakin ainoa raskausarpi on tullut napakorun kohdalle : / Ja reikä on venynyt ihan vaakaviivaksi, toivottavasti se palautuisi raskauden jälkeen että voi taas käyttää napakorua. Minun piti ottaa napakoru jo alkuraskaudessa pois lääkärin käskystä, kuulemma ultralaite hajoaa jos hipaiseekin korua.

Lopetin mahallaan nukkumisen puolivälin tienoilla, vaikka itsellä oli hyvä olla vatsallaan. Alkoi kauhistuttaa onko pikkuinen siellä ihan lytyssä :D Nyt nukun puoliksi kyljellään ja puoliksi vatsallaan, se asento tukee parhaiten vatsaa.
 
Esimiehelle kertomisesta. Minä en kertoisi liian aikaisin, jo siitä syystä, että mahdolliset suunnitellut palkankorotukset saattavat (eivät tosin aina, tästäkin on todisteita) jäädä saamatta. Toistaalta taas on varmaan mukavampaa kertoa asiasta itse ennen kuin muut alkavat spekuloida selän takana kasvaneen mahan tmv. takia. Mutta tosiaan viimeistään 2kk ennen poisjääntiä, mutta tämä on kyllä todella myöhäinen ja johan maha näkyy selkeästi (todennäköisesti) kaikilla. Itse varmaan kerron joskus 1,5-2kk päästä esimiehelle ja muille ehkä vähän myöhemmin..paitsi jos maha alkaa näkyä jo selkeesti ennen sitä.

Mahallaan nukkumisesta. Voi ei!! Miten mä tulen toimeen, jos ei loppuvaiheessa enää pysty mahallaan nukkua. ;) Mä nukun aina mahallaan ja mies aina ihmetteleekin sitä kun mahallaan pitää nukkua, mutta eihän se ison mahan kanssa tosiaan onnistu. No, kylkiasento on sitten varmaan seuraavaksi paras vaihtoehto.

Mulla ei oo ollu nännit enää kipeet. Mutta yöllä joutuu heräämään vessaan ja juomaan nykyisin. Inhottavaa kun aikaisemmin pystyi nukkumaan 12h yhteen putkeen helposti ja nyt ei enää onnistu 8 tuntiakaan ilman "huoltotaukoa". :D

Line ja Nano 9+1
 
kerroin pomolle heti rv 5 :D Olin niin hämilläni tilanteesta ja ajattelin että jos tulee pahoinvoinnn takia tms poissaoloja niin ei tarvi sit takellella asiaa, työkavereille kerroin vasta rv 8 kun oltiin neuvolassa nähty että sydän siellä sykkii pikkuisella. En missä tahansa työpaikassa olisi kertonut noin aikaisin mutta pomoni on ammattiliiton työsuojeluvastaava niin se ei raskauden takia ketään ala eriarvoistamaan. Nyt kesäksi mulla (sijainen) ei ole töitä mutta syksyksi se lupaili jatkoa.

Mahallaan nukkuminen En muutenkaan paljon harrasta mutta muu mahallaan olo jäi melko pian, tulee kurja olo jos maha on puristuksissa, siis alkaa ihan tehdä huonoa.

Vatsantoiminta joku tästä kyseli, ja kyllä vaikuttaa raskaus ja hormonit. Mulla sattaa olla ummetusta pari kolme päivää (ei tavallista mulle) ja sit kun vatsa toimii niin se on ihan löysällä :confused: Eli heti alusta asti muuttui mahan toiminta, alkuun koko ajan oli hätä, ja nyt pari päivää tulee aina kärvisteltyä ummetuksen kanssa ennen kuin helpottaa.

Alkaa jännittää toi rakenne ultran lähestyminen, se on jo maanantaina! Hui! :heart:

Susimieli ja Pieni 19+4
 
jeeni
mä olin pomon luvalla "vatsataudin" takia pois alkuraskaudessa 3pv, sen jälkeen menin aina sen verran aikasin töihin ,että olin siellä eka ja ehdin voida pahoin ennen kuin muut tuli :D mun kohdalla kun helpotti sitten kerrasta, söin toisen aamupalan aina töissä niin meni ihan hyvin jonnekin 20 viikolle asti. Kuulemma olivat muutamat jo miettineet, mutteivat kehdanneet kysyä, tosin kun kerroin pomoille ja kahdelle muulle työntekijälle niin eivät meinanneet uskoa, kun ei heidän mielestään mahaa näkynyt yhtään :) En edelleenkään tiedä, uskooko pomo vieläkin, että olin "vatsataudissa", koska tosiaan vain nuo 3pv jouduin olemaan pois pahoinvoinnin vuoksi.

nännit
voi olla vaan tissien kasvuarkuutta, tai sit voi tosiaan olla hiiva...mulla oli arat myös, laitoin bepanthenia ja katoin ettei liiveissä ole saumoja pahasti. autto.

jeeni 33+2
 
Tein digitaalisen raskaustestin tänä aamuna ja se sanoi että hedelmöittyminen tapahtui 2-3viikkoa sitten. Tuli yllätyksenä koska en ajatellu että olisin niin "pitkällä" jo. Eli jos oikein muistan niin nyt elettäis raskausviikkoa 5.
Bubble, sullahan näyttää siis ihan oikein toi digitesti. :)

Pahoinvoinnista töissä: Eilen kertomisen jälkeen työkaveri ei meinannut uskoa, kun kerroin käyneeni monesti oksentamassa. Mun salassa oksentaminen oli siis toiminut. :D Mulla oksentaminen on ollut onneks hyvin hallittua. Ei oo tullut yllärioksuja. Oksettaa, ja sit oon vaan mennyt oksentamaan, that's it. Mutta jee, nyt en oo oksentanut ollenkaan yhdeksään päivään! :)
 
Töissä kertomisesta... Mulla alko uus sopparin pätkä maanantaina niin kerroin pomolle tiistaina kun en halua mennä eristyshuoneisiin ja nyt on ihan pomolta lupa käskeä joku toinen sinne. :D Muutenkin tuo osasto on semmonen "kotipesä" mulle kun oon siellä tehny sijasuuksia ja keikkaa 3 vuotta niin tuntu ihan luontevalta sanoa vaan kaikille et hei mä oon muuten sit raskaana. :D Edellisessä paikassa sanoin kans muutamalle ja myös pomolle jossain viikolla 6-8 mut sekin oli päättyvä sopimuspaikka ilman jatkolupauksia niin aattelin, että mielummin sit tietävät miksi juoksen vessassa. Tosin kukaan ei kuulemma ollut huomannu mun pahoinvointia, ilmeisesti salassa oksentaminen onnistui mullakin ne viikot 5-8 mitkä nyt ylipäänsä voin pahoin.

Nänneistä ootte myös puhunu. Mulla on ollu tosi kuiva iho nänneissä ja ne on kyl kosketusarat ollu koko ajan. Perusvoidetta ja Bepanthenia, niillä pärjään.

Ihana ultrakuva LeenaT, harmittaa kun en omaani saa laitettua koneelle.

Täällä ei kummempaa, maha näyttää ja tuntuu isolta vaikkei se vauvasta vielä johdukkaan... Ällöttää melkein kun on niin läski ja turvonnu olo. Vaa-alle en mene :D Saatiin veljen perheeltä jo pinnasänky, turvakaukalo autoon ja sit mun omia vauva-vaatteita mitkä on ollu lainassa. Voi että ne on söpöjä, mut nyt olis sit syytä tulla tyttö :D

-Namppis the ilmapallo ja tirppana 13+0 (mä meen nyt ton uuden la:n mukaan viikoissa, on kiva olla pidemmällä :D)
 
Aurinkoista perjantaipäivää! :)

Haluaisin kuulla vähän alkuraskauden aiheuttamia muutoksia ja oireita teiltä? :) Mua ärsyttää kovasti tää vihlominen joka iskee aina kun rasitan itteäni ja joskus voi tulla muuten vaan. Alaselässä tuntuu kans särkyä aina välillä. Miten kauan tämä oire kestää? Mä kun olin odottanu että raskaana oleminen olisi ihanaa kun ei kuukautiskivuista tarvitse kärsiä. Itselläni on aina kovat kivut menkkojen aikaa.

Sitten mietin tässä että missä vaiheessa vatsa alkaa kasvamaan? Olen aika hoikka, vatsan ja vyötärön seudulta. Sivutyöni on jumppaohjaaja ja eilen kävin koulutuksessa ja ohjaaja siellä sanoin että hän on raskaana, sen takia hänellä on pieni vatsa. Pieni oli kyllä. Harmittaa että en sit kysyny että miten pitkällä hän on. En myöskään halua että hän alkaa epäilee mitään mun suhteen. Haluasin nimittäin että hän palkkaisit minut sinne kuntokeskukseen töihin.

Vitamiinit ja muut pillerit? Saako ilman reseptiä tätä foolihappoa? Ja minusta tuntuu että minulla on raudan puute (nenäverenvuodot) mistä saan? Apteekista vai tavallisesta ruokakaupasta myös? Onko mitään missä olisi kaikki tarvittavat vitamiinit ja muut yhessä purkissa/pillerissä?

Sitten ihan vaan liirumia.. :) Nyt vasta alan iloitsee enemmän tästä raskaudesta. Nyt se on menny kaaliin, mutta pelko keskenmenosta on kova! Tämä johtuu siitä että en uskonu että minulle sallittaisiin mahdollisuus tulla raskaaksi. Joten jotain pahaa minulle tulee tapahtumaan vielä. Ihottavaa että tämmöset ajatukset pyörii mielessä kun pitäisi olla iloinen! Ehkä sitten kun raskaus on edennyt ja oon sen ekan neuvolan käynyt..
 
Bubble89: Kyllä mulla oli ekoina viikkoina jos jonkinlaista kolotusta, vihloi ja oli sellasta vähän menkkasärkyä ja hirveä turvotus etenkin iltaisin. Mutta kyllä se sitten ekan parin kk jälkeen helpotti. Tosin niitä vihlaisuja kovia vatsakipuja oli vielä kolmannellakin kuulla, mutta vain ajoittain.
Pissahätä oli myös ihan hirveä sillon heti alussa..pitkin yötä sai ravata..tosin sama on nyt loppuaikana :) Väsymys helpotti rv 12 jälkeen.

Nenäverenvuoto on tavallinen oire raskaana, tuskin tarvitsee rautalisää sitä varten. Neuvolassahan ne mittaa sitten hemoglobiinin ja tarvittaessa aloitetaan rautalääkitys. Nykyään sitä ei enää automaattisesti aloiteta, koska voi lisätä esim. alkuajan pahoinvointia. Itsellä oli vielä tänäänkin 28+3 hb 121, eli en tarvitse vieläkään rautalisää.
Foolihappoa saa ihan erikseenkin, mutta itse olen syönyt raskaus multivitaa, jossa on foolia, vähän rautaa ja d-vitamiiniakin + muita vitamiineja. Se on helppo kun ei tarvitse kuin 1tbl päivässä.

Vatsasta oon kirjannut, että itsellä alkoi näkyä rv 17, vähän. Siis sillai että itse huomas :) (ja muutakin kuin turvotusta). Mulla tosin taaksepäin kallistunut kohtu niin vasta ehkä joskus rv 24-25 alkoi näkyä muillekin.

Ja vkolla 16 aloin tuntea muljahduksia:heart: Joista ei kyllä heti ollut varma mitä ne on.

ON: Tänään oli toka neuvolalääkäri. Hyvinkin pikainen käynti oli kun oli eri terkkatäti ja eri lääkäri kuin mun "omat". Lääkäri oli ihan mukava, mutta hyvin liukuhihnatyyppinen, niin en sitten jaksanu kysellä mitään. Vatsan kiristelyjä ja kovettumisia mulla on välillä töissä ja touhutessa, esim. kyykistäessä ja sanoi, että ne on tavallisia niin kuin ajattelinkin.
Pissa oli puhdas
RR ok
Hb 121
Liikkeet ++
Painoa +240g/vko, yhteensä nyt n.7kg.
Sf-mitta oli 26

Sokerirasituksessahan mulla oli tosi alhaiset arvot, onneks. Tuli niin hirvee olo siitä, etten kyllä ihan heti uusiks haluis..
Ja sitte se ultras! Oli kyllä pikainen, kuvanlaatu huono ja vauveli tais nukkua, mutta vähän vilautti :) Sukupuoli ei selvinnyt vieläkään, ei siinä kuvakulmassa näkynyt mitään. Mut vieläkin luotan siihen poika-arvioon ;) Painoarvio oli n. 1kg ja perätilassa makaili hän, tosin potkujen mukaan vaihtaa kyllä asentoa useasti päivässä..aika myllääjä.
Seuraava käynti onkin sitten jo 2 vkon päästä.

Meillä on huomenna tuparit (muutettiin siis jo joulukuussa ja on rempattu ym) ja kauheesti pitäis nyt siivota ja leipoa ym. Onneks on vapaata töistä.

Hyvää viikonloppua kaikille :)

Eltsu ja pena 28+3
 
Bubble, Mulla kans ekoilla viikoilla kipeytyi selkä herkästi, mutta nyt ei juurikaan.
Muutenkin alun kolotukset helpottui siinä rv9 tienoilla.

Vitamiineista, osta vaikka multivitan raskaus ja imetys vitamiinia, siinä on foolihappoa ja rautaa ja ei lainkaan A-vitamiinia.

Mahankasvu, mulla turposi vähän alkuun mutta tälläinen rehellinen vauvamaha tää on ollut vasta jostain viikolta 18 asti. Ja vieläkin saisin vaatteilla piiloon tän. Ja aika hoikka olen itsekkin.

Eltsun mainitsema pissahätä onkin sitten yleinen oire, ja se vaivaa jatkuvasti, nyt ei tarvi enää öisin käydä kuin kerran mutta päivällä edelleen yhtä usein.. Tähän kyllä tottuu :D Joskus vaan harmittaa lenkilä tai kaupoilla kun hätä iskee..

Eltsu Oletpas jo pitkällä! :) Ihme juttu toi neuvolalääkäri, mulle ei ole neuvolassa puhuttu mitään mistään lääkäreistä.. Jännityksellä odotan tuleeko mitään lekuri käyntiä :D

Ai niin, se hemmetin sokerirasituskin lähenee, siihen pitäs varata aika elo- ja syyskuunvaiheeseen. En odota innolla.

Susimieli ja Pieni 19+5
 
Bubble, sun kannattaa kysyä neuvolasta noista vitamiineista ja ravintolisistä. Mulle annettiin ohjeeksi syödä foolihappoa ja d-vitamiinia. Ei kelvannut neuvolan tädille mun raskausmonivitamiini, koska siinä oli rautaa. Alhaisen hemoglobiinin takia laittoi mut mansikkakuurille. Siitä saisin tarvittavan raudan. Ja Hb olikin nyt noussut jo normaalille tasolle. Rautavalmistetta ei kuulemma suositella ennen rv12. Niin ja foolihappoa saa apteekista ihan ilman reseptiä. Kannattaa kysyä henkilökunnalta, ne osaa neuvoa mitä kannattaa ostaa.

Alkuraskaudesta: Mulla oli kanssa monenmoista juilimista ja nippailua alavatsalla. Ja hirveä paineen tunne. Pahinta oli väsymys. Mulla on nyt vasta tullut selkäkivut. Taitaapi liittyä jo muutama vuosi sitten vaivanneeseen iskiakseen. Saa nähdä millaiseksi kivut muuttuu kun alkaa masu kasvaa.

Masusta: Mulla näkyy ihan pienen pientä kasvua vasta. Ei sitä muut tästä mun omasta normaalista vatsasta erota. Neuvolassa veikkasivat viimeksi, että mulla olisi kohtu taaksepäin kallistunut, kun sydänäänet kuului jotenkin kaukaa. Mutta ultrassa ei oo kyllä kommentoitu mitenkään.

Leena ja Tättärää 13+2
 
jeeni
kuulumisia täältä:

alkuviikosta tuntui ikävältä tuolla alakerrassa ja soittelin neuvolaan, siellä vastasi kouluterkka, jolle jostain kumman syystä oli päätynyt mun neuvolatädin puhelin tädin loman ajaksi. hän käski kysyä apteekista hiivalääkettä...no varmistin asiaa vielä soitolla äitipolille, mutta ilmeisesti uskoivat sitten neuvolaa ja lähinnä vaan kuulosti siellä vastannut närkästyneeltä, että mitäs tänne soittelet...

...tänään sitten menin päivystykseen, kun tuntui, että jotain lorahti. ei onneksi sitten ollut lapsivettä, mutta tulehdushan löytyi ja se + supparit oli aiheuttaneet jo kohdunkaulan lyhenemisen puoleen ja vauva oli tosi alaalla. lääkekuurin sain. Mutta mitäpä jos neuvola olisi ottanut tarkistukseen jo silloin kun soitin, olisikohan tilanne sama? olisi ehkä saatu oikeat lääkkeet jo samantien... oman voinnin mukaan saan edelleen puuhailla, ei määrännyt pakkolepoa tms. mutta kyllä säikäytti. kokoarvio nyt 2400g. kunhan oma täti palaa lomalta niin kuulee kyllä neuvola palautetta toiminnastaan, kun tässä raskaudessa on muutenkin näitä huolenaiheita...

jeeni 33+3
 
Bubble, muistaakseni sunkin synnytyssairaala on Porvoossa?
Sokerirasitus on 2 tuntia kestävä koe, missä tutkitaan onko äidillä raskausdiabetesta. Täällä meidän kaupungissa sokerirasitus tehdään kaikille, joiden painoindeksi on yli 25 ja jos lähisuvussa on aikuisiän diabetestä, lisäksi esim PCO on syy lähettää sokerirasitukseen. Lisäksi jos on yli 25-vuotias ensisynnyttäjä niin joutuu kokeeseen. Se että tehdäänkö koe missä vaiheessa raskautta niin riippuu vähän miksi siihen joutuu. Mun pitää käydä kaksi kertaa raskauden aikana koska mulla on PCO ja lisäksi ylipainoa, bmi 28. Siinä testissä ollaan 10 tuntia syömättä (yön yli), ja sit otetaan verikoe. Sen jälkeen juodaan sellainen makea litku ja odotetaan tunti ja otetaan taas verikoe. Sit odotellaan vielä toinen tunti ja otetaan taas koe. Sit niistä tuloksista näkee onko riskiä raskausdiabetekseen.

ON, kauhealla paniikilla piti käydä tänään Itäkeskuksessa ettimässä mekkoa kun kaverit menee huomenna naimisiin ja mun maha on ihan valtava. Liekö johtuu turvotuksesta tai syömisestä mut jotain vaatetta piti saada päälle. Löysin sit samalla reissulla ihanan äitiyspaidan ja farkkuhameen HM:ltä :) Ostin kans kavereiden tulevalle vauvalle ihanan body+housut setin. Niillä on la ensiviikolla. Jännittää jo että milloin heidän poika päättää ilmestyä :)

-namppis ja tirppana 13+1
 
Namppis muistit oikein :) Porvoossa meinasin synnyttää. Mun paino-indexi on 23,8 ja laskin vielä vähän yläkanttiin kun en ole painoa mitannu vähään aikaan. Ja diabetesta ei taida ilmetä suvussa ja olen 22v joten minulle sitä ei varmaan sit tehdä. Saanko namppis kysyä että missä sä käyt neuvolassa? Toivon kovasti että tämä täti on kiva ja muutenkin pystyy luottamaan. En tunne ketään jonka kanssa voisin kysellä ja vertailla :) Itselläni on neuvola-aika Rauhankadulla :)
 

Yhteistyössä