~*Esikoishaaveista syntyneet vol3*~

Soseista Sompiolle. Kyllä mä olen valmiistakin puurosta saanut tosi sileetä silleen, että olen sauvasekoittimella surruttanut. Mut aika pienessä kipossa täytyy survoa, jotta pieni vauvan annos hienontuu kunnolla. Ja pakastemaissista tehty sose on kyllä tsiljoona kertaa parempaa kuin kaupan maissisose. Mut jos on vähänkin sihtikurkkuinen vauva, se sose täytyy tosiaan painella siivilän läpi, jotta ne maissinjyvien kuoret jää soseesta pois.

No niin, jotain edistymistä meilläkin. Onni oppi kierimään! Siis pitempiä matkoja eikä vain edestakaisin paikallaan. Äskenkin kieri tuossa olohuoneen poikki seinänvierustalle rahia rapsuttelemaan. :heart:

Nyt pitämään pojalle seuraa ja roudaamaan pakastimen sisältöä parvekkeelle, jotta saa kerrankin pakastimen sulatettua... Piparkakkutalokin pitäisi koristella ja koota. Ihania nää jouluvalmistelut, tykkään!
 
meillä on taas kitinää riittänyt. :ashamed: taas tuntuu, et mitä tahansa teenkin, ni märinää tulee vastaukseks.

Minjahan on jo pitkään itkeny vaipan- ja vaatteidenvaihdossa. ei se vaipan tai vaatteiden riisuminen, mut se pukeminen :headwall: yhtään ei tykkää ku päähän kosketaan, se on niin kamalaa. oon huomannu, et jos pystyasennossa pukee ni se on paljon mieluisampaa mut siin menee niin paljon enemmän aikaa, ja vaippa on hankala pukea sylissä istuessa, ni teen sen hoitopöydällä niin nopeaan ku pystyn.

ja nyt on viikonlopusta lähtien ollu kiukuttelua ruuan kanssa. muistaakseni lauantai-illalla oli vaikea saada tyttö syömään puuroa ja annoksesta meniki niin vähän, et mietin jaksaakohan se yön yli. jaksoi kumminkin, ja su-aamulla ei maistunu puuro yhtään helpommin.. annoksesta meni puolet, mut hedelmäsosetta meni ihan komeasti siihen perään. eilen meni syömiset ihan perseelleen, sai siis maitojen lisäks aamu- ja iltapuurot, lounaan ja päivällisen. iskä sai tytön syömään päivällisen tosi nätisti, mut mä kun syötin noi muut ateriat ni ei tullu sit yhtään mitään. pitäis kyllä nähdä oisko iskän syöttämänä helpompaa vai oliks toi joku tähdenlento...

ensimmäinen märähdys alkaa siitä ku viedään lelujen keskeltä pois ja laitetaan sitteriin. seuraava parahdus tulee ruokalapun pukemisesta (en tiedä johtuuko siitä et tietää mitä on tulossa vai kun kosketaan päähän). ja jo ihan ensimmäisestä lusikasta alkaa kiemurtelu ja itkeskely. kauheeta sirkusta täytyy pitää jos tahtoo jotain saada menemään alas. eilen näyttelin tytölle joulukortteja, tuttipullon korkkia ja napsuttelin sormia ni sain "huijattua" syömään. tänä aamuna soitin puhelimesta soittoääniä yms. helpottais, ku tietäis mistä johtuu, et onks tää joku vaihe, mikä menee pian ohi. vai eikö toi puuro olekaan alkuhuuman jälkeen sittenkään hyvää, vaikka oon siihen marjasosettakin laittanut jos auttais. ku en mielellään pitäis mitään sirkuskoulua ton syöttämisen yhteydessä, ettei totuttais siihen et ruokapöydässä pelleillään ja viihdytetään koko ajan.

mut siis, kun hereilläoloon kuuluu aika olennaisena osana syömiset ja vaipanvaihdot ni tuntuu että meillä itketään koko ajan. Vifslan mä oon tuuminu samaa, oon varmaan tylsä äiti ku lelujenkin keskellä märistään ja on tylsää. aika paljon kotosalla mekin ollaan, ois aika ihanaakin käydä jossain museossa tms. turkuun on vaan 40km matkaa et se lähteminen ei oo niin helppoa "pakataas vaunuihin tavarat ja menoks". joskus käydään jossain ostoksilla ja jonkin verran kylässä kun Minjan kanssa kahdestaan ollaan.

meil on muuten taas Minja ulkona nukkumassa, pakkasta -15astetta. tosi hyvä ettei tuule yhtään, sit ei uskaltais laittaa. sisäpäikkärit ei oo oikeen meidän juttu, sängyssä pyöritään ja touhutaan/itketään ku nukuttais. sillon nukkuu jos mennään meidän sänkyyn vierekkäin ja otan tiiviisti kainaloon, mut ei ite viitteis päivällä nukkuu :/
 
onnea vauvis :hug: , ihanaa :heart:

mä en nyt jaksa enempää kommentoida, kun meillä ei nukuta enää öisin |O poika päätti ilmeisesti 5kk täyttymisen kunniaksi aloittaa unilakon. perjantaista saakka, poika on hillunut joku 6 tuntia hereillä öisin. nukahtaa ihan kiltisti siinä 20.30, mutta herää joskus 00-01, eikä nukahda sitten millään :headwall: torkahtaa ehkä 10 min, että ehdin takaisin sänkyyn ja sitten alkaa kitinä. mä en ymmärrä mikä sitä vaivaa, kun päivisin kuitenkin on ihan iloinen ja nukkuu sen mitä nyt yleensäkin.

ja nyt joutu mieskin sairaalaan, sillä on joku tulehtunut "paise" ja nyt se sitten pitää leikata. mutta ensin pitää saada tulehdus arvot laskemaan, vissiin. en tiedä kauan siellä on, mutta mä yritän täällä pitää taloutta pystyssä.ulkoiluttaa koiraa, hoitaa lasta jne. ei siinä muuten mitään, mutta kun on vielä nämä pakkasetkin ja lapsi pitää pakata joka kerta, huudon saattelemana ja sitten se huuta koko matkan vaunuissa :|

anteeksi valitus virsi, mutta nyt kyllä hiukan harmittaa ja väsyttää |O
 
Vifslan Joo, tuo ½ desin puuroannos on aika ongelmallinen, kun se melkein vain kiertää reunoilla :D Isompia puuroannoksia odotellessa :p
Onnea kierimisestä :heart: Meillä kanssa kieritään kaikkiin kiellettyihin paikkoihin. Paras on tietty tuo uuni ja polttopuut :/

Vifslan ja EM Kiitos maissivinkeistä. Tein äsken sosetta ja onhan se aika työlästä tuollaiselle sihtikurkulle tehdä. Varsinkin kun se oli eka aika jäykkää ja sitten tuli väliin vielä neuvolan soittoaika, niin mulla oli kivaa kuivunutta ja jäähtynyttä maissimössöä :D Sitten kun lisäsin vettä soseeseen ja liotin siivilän yms. niin johan alkoi homma pelittää :saint:

Toivova Tsemppiä :hug: Saisitko koiria hoitoon kenellekään pariksi päiväksi?
Meillä selkeästi lyhennettiin 5 kk:n kieppeillä päiväunia ja ajoitetaan pisimmät unet heti aamupäivään/puolenpäivän aikaan.

Talvis Tsemppiä ruokien kanssa :hug:
Meillähän ei syödä sitterissä ollenkaan. Sylissä syötän kaikki ruuat, koska syöttötuolissa ei osata vielä istua tarpeeksi hyvin. Paras on, jos isi on kotona, niin Nuppu istuu mun sylissä ja isi syötää. Mutta meillä on usein pari lelua pöydällä millä saa leikkiä tai oma lusikka niin sitten syöminen onnistuu. Jos pitää vain istua ja aukoa suuta ja niellä niin ei muuten onnistu. Nuppu kiemurtelee ja kitisee ja tekeytyy rautakangeksi :/
Auttaako pukemiseen mikään leikki? Meillä inhotaan päänyli vedettäviä vaatteita ja joka kerta mennäänkin sitten hukkui-löytyi-leikkiä...
 
Cham jaksamista teille. :hug:

Vauvis Varovaiset onnittelut! :heart:

Sompio: Hienoa, että Nuppua allergisoiva aine löytyi.

Alley Kaunis nimi. Mukava kuulla, että ristiäiset meni hyvin. Meidän neiti sai kanssa kaulakorun ristiäislahjaksi. Yötkin teillä on sujunut hyvin. Meillä on kanssa tuota paukuttelua välillä tosi paljon.

EM ja Myy onnittelut hampaasta. Yötkin teillä on mennyt mukavasti. Toivottavasti jatkuisi hyvinä edelleen.

Mun isovanhemmat oli viime perjantaina hoitamassa neitiä, kun oltiin miehen kanssa syntymäpäivillä. Heillä ilta oli mennyt hyvin, vaikka itse vähän mietin, et miten menee. Olin lypsänyt maitoa valmiiksi pulloon. Neiti on nyt ollut molemmilla isovanhemmilla hoidossa.

En ole nyt uskaltanut laittaa neitiä ulos nukkumaan. Tänään on päivällä nukkunut sisälläkin ihan hyvin. Edellisyönä meillä meni huonosti. Neiti nukahti 21.00, mut heräsi puolen tunnin päästä. Sai vähän lisää maitoa rinnasta, mut ei auttanut. Katseli vain ympärilleen ja touhusi. Sai olla vieressä. Ei vain nukkunut, vähän välillä kitisi. Ilmaa paukutteli mahasta pois. Taisi olla vähän vatsavaivoja. Nukkuin vasta 01.30 ja heräsi 05.30 syömään nukkui sit vielä kolme tuntia. Viime yö oli taas hyvä. Nukkui 7 h ja söi ja jatkoi unia 09.00 asti. Nyt on toisilla päiväunilla. Neiti on kuitenkin aika hyvin nukkunut yöt. Joskus riittää sekin, että laittaa vain tutin suuhun, niin nukahtaa uudelleen.

On mukava lukea teidän ruokavinkkejänne, vaikka ne ei vielä ihan ajankohtaisia meillä ole. Saa silti hyviä vinkkejä tulevaisuuteen. Ei siihen kovin kauaa aikaa mene, kun voidaan alkaa maistelemaan kiinteitä vähitellen. Tuntuu, että aika menee niin nopeasti. Jouluvalmisteluita vähitellen tehdään. Kortit saatiin tänä vuonna hyvissä ajoin postiin.

Nasuli08+ Neiti 7 vko
 
moikka kaikille pitkästä aikaa!!!! kiirettä on riittänyt ja väsymystä. Pojan perässä saa mennä jo lujaa ku kerkiää joka paikkaan. :D Su-Ma välinen yö oli kaikkien aikojen paras ikinä. Poika heräs vaan 2 kertaa. Oli kyllä ihanaa!!! mutta se oli ainutlaatuista sen jälkeen herättikin yöllä ainakin sen sata kertaa. Saa nähdä millainen ens yö on. Hampaat taas kovasti vaivaa...neljäs on kovaa kyytiä tulossa, mutta ei vieläkään ikenestä läpi.

Huomenna meidän pikku mies täyttää tasan 8kk ja huomenna on myös 8kk neuvola/lääkäri. Saa nähdä paljonkos on poitsu kasvanut 2kuukauden aikana. ainaki ollaan siirrytty tuona aikana 68cm vaatteista 74cm. :)

Meillä noustiin tänään ekaa kertaa ihan itse tukea vasten. Nousi pinnasängyssään seisomaan. Tänään pitikin madaltaa sängyn pohjaa, mut unohtu ihan kokonaan ja Poitsu on jo siellä yö unilla. Toivottavasti ei keksi aamulla nousta, ettei vaan putoa.

Uusia ääntelyitä on ta,ta,ta dä,dä,dä ja äittä, äittä ja niitä kyllä sitten hoetaankin kokoajan.

ollaan käyty ulkona mönkimässä lumessa ja pulkkailemassakin. Tänään käytiin ihan pikaisesti vaan ku oli niiiin kamalan kylmä!! -20 astetta

ja meillä on siirrytty yhden päivä unen rytmiin. onkohan se ihan hyväksi noin pienelle???? ennen nukuttiin kaksi kertaa 1-2h. Nykyään vaan 2h unet noin 12-14. Illalla saattaa kuuden maissa vähän lepäillä ja torkahtaa 10-30minuutiksi. mutta tänään ei edes sitä tehnyt. menee sitten 20.00-20.30 yö unille.
 
jei.. jälkivuoto alkaa olee lopuillaan.. :) pientä tuhrua vaan enää.. (ihme asioista sitä kyllä iloitaan :D )kyllä sitä kestikin sen kuukauden päivät..ja tikit taitaa olla sulaneet kans.. mistä sitä tietää onko kaikki?!? :eek:
tytöllä kaikki hyvin.. :) nimeä täällä vielä mietitään ja yritetään päästä yhteisymmärrykseen.. :D

nyt ei ehdi muuta, tyttö kutsuu...

TB ja tyttönen
 
Ai juu! Talviksellehan mun piti kommentoida! meillä siis tuota samaa kränää ja purnaamista pukeutumis- tilanteissa. Tytöllä sekä pukijalla on kyllä homman jälkeen kunnon hiki :headwall: Ja helpommalla pääsee, ku pukee sylissä! Mikähän lie :eek:
mietin, et oisko teille tulossa sitten hampaita, ku ruuan kanssa tempuilee! Meillä ollaan nyt parinpäivän ajan kelpuutettu vain haaleaa ruokaa. Lämmin ruoka ruikitaan just suusta pois krätyämisen kanssa. Mut hailakka ruoka menee. Maitoakaan ei saa lämmittää. sekin on tarjoiltava kylmänä.
Ja samaan aikaan meillä on alaien turvoksissa ja neito on taas varsinainen kuolamonsteri :p

TB:
Täällä toinen, joka juhli jälkivuodon loppumista :D
 
Ai juu! Talviksellehan mun piti kommentoida! meillä siis tuota samaa kränää ja purnaamista pukeutumis- tilanteissa. Tytöllä sekä pukijalla on kyllä homman jälkeen kunnon hiki :headwall: Ja helpommalla pääsee, ku pukee sylissä! Mikähän lie :eek:
mietin, et oisko teille tulossa sitten hampaita, ku ruuan kanssa tempuilee! Meillä ollaan nyt parinpäivän ajan kelpuutettu vain haaleaa ruokaa. Lämmin ruoka ruikitaan just suusta pois krätyämisen kanssa. Mut hailakka ruoka menee. Maitoakaan ei saa lämmittää. sekin on tarjoiltava kylmänä.
Ja samaan aikaan meillä on alaien turvoksissa ja neito on taas varsinainen kuolamonsteri :p

TB:
Täällä toinen, joka juhli jälkivuodon loppumista :D
 
vauvis :heart:

suukkis toivottavasti tuli hyviä uutisia ultrasta!! :wave:

Meni hermot jatkuvaan sisälläoloon, menin tytön kans pihalle kävelylle ja sit se nukahti vaunuihin. No. Ei se varmaan palellu. alusvaatteet, päällysvaatteet, villapuku, toppapuku, kaninkarvapeitto ja lämpöpussi. :D Ja huopa vaunujen eessä. Meil on nyt -13 astetta pakkasta.

Meille ei mitään kummallista kuulu. :) Aikamoinen narisija on ollut tuo neiti nyt vähän aikaa. Ehkä tämä sisälläolo hermostuttaa, ehkä se toinen tuleva hammas jos siis on tuloillaan. Who knows. :D

Mut tänään mennään käymään hämeenlinnassa kaverin luona ja huomenna piparinleivontaa ja perjantaina toisen kaverin luo moikkaamaan samanikäisiä kaksospoikia.... :) Kivaa joulutohinaa.

EM ja Myy 7kk+ :heart:
 
meil on se ultra 14.40 eli viel saa jännätä :) Kumpa tulisin hyvien uutisten kera.. Tosin tässä on myös se mahdollisuus, et jos siel on elämätä ni sydänääniä ei viel näkis tai kuulis jos ois nii alussa. Mutta vko sitten tiistaina tein sen ekan testin ja sillonhan tuli ihan het vahva viiva. Et en tiiä sitten. Mut ainakin sit varmistuu ettei oo kohdunulkoinen jos niin alussa olis :)
 
mäkin huomasin eilen et olin sekottanu Suukkiksen ultrapäivän mut mitäpä tuosta.. =) toivottavasti sydänäänet näkyis ainakin, et oisit jo niin pitkällä. mulla näkyi Minjasta testiviivat tosi vahvana jo rv 4-5 puolivälissä, ja haalea plussa tuli jo rv 3-4 puolivälissä. mut yksilöllistähän se on!

vauvis siisti testi! =) mut mitä se 1-2 tarkoittaa? viikkoja vai? :eek: vähän mönkään menny..

Minjakin meni toisille päikkäreille ulos vaunuihin. aamulla oli -20 astetta pakkasta, mut 13.30 oli "enää" -14 ni laitoin pihalle. saa itekin hiukan levätä, ekat päikkärit sisällä vaunuissa kesti 30min, vartin nukuttamisen jälkeen.. lyhyet unet kiristi vähän molempia!

Dadde se voi olla et ois hampaita tulossa, eihän täällä vielä yhtään olekaan. yöunet ei oo vielä onneks niistä häiriintyneet. mut kummasti hedelmä- ja kasvissoseet kylminä, huoneenlämpöisinä ja lämmitettyinä maistuu, ja tänä aamuna kokeilin ni kelpas valmispuuro vadelma-kaurapuuro, joka on ihan erilaista kuin Muksun hiutaleista tehty. eli joku siinä koostumuksessa vissiin tökkii..

TA täälläkin on oppinut jokeltamaan "äiti" ja sitä hoetaan sit kans koko ajan. äiti äiti äiti äiti... heh :D

jaha, ja nyt sit näköjään 45min vaunu-unet... :headwall: :headwall: :headwall:

Talvis ja Minja tänään 6kk!! :heart: :heart: huomenna neukkulaan..
 
Minjalle onnittelut puolesta vuodesta :)

TB: On se mukava kyllä kun vuoto loppuu, sietää juhliakin :) Inhotti niin paljon pitää koko ajan sidettä. Mulla loppu oikeestaan vasta just ennen jälkitarkastusta...

Täällä ollu tänään oikee itkupäivä. Ihan outoa/kamalaa, kun Niia on yleensä niin helppo ja kiltti ja sitten tänään ei oo muuta tehny kun huutanu/kitissy... 11 kaks tuntia eteen päin oli maha kipeä, ja huudettiin yhden pierun takia se kaks tuntia. Loppuen lopuks hieromalla sain helpottamaan, mikään muu ei auttanu :( sitte vähän huudettiin nälkää ja nukahdettiin pullo suussa moneen kertaan, mutta ei sitten sen jälkeen. Sitten taas huudettiin ja lämmitin lisää maitoa ja nukahti maidon lämmetessä... Nukkui 10min ja sitten taas huudettiin ja syötiin lämmennyt maito. Nyt nukahti ekaa kertaa 8 jälkeen päikyille.

Varmaan eilen syöty porkkanakakku aiheuttaa masun väänteitä, kun oon nyt samalla yrittäny lisätä imetystä ja vähentää korviketta. Voi olla että kokeiluks jää tuo vähentäminen, tyttö kun huutaa heti jos jää nälkä ja tuossa oli ideana pitää hiukan nälkäisenä, että syö ahnaammin rintaa. Mites muuten muilla on tuo oma syöminen/juominen tullu hoidettua pienen vauvan kanssa. Tänään oon ehtiny/muistanu juoda puol lasia vettä enkä vielä oo syöny mitään. Ei vaan ehdi jos Niia ei nuku päikkäreitä ja tuon imetyksen takia pitäis muistaa.

Alley ja Niia
 

Yhteistyössä