´*- ESIKOISHAAVEISTA PLUSSANNEET -*´

Zoe-F
Miä oon yrittäny syödä terveellisemmin, mutta just nyt ku mies saa tilin vasta ens keskiviikkona ja mulla on nolla tulot niin se on vähä hankalaa.
Pakastimen pohjalta kaivettiin pitsa uuniin vaikka mielummin söisin salaattia tai kaalisalaattia ja raejuustoa koko ajan. Kaalia voiskin kyllä ostaa :)
 
Foolihaposta: aikana, jolloin foolihaposta ei oltu koskaan kuultukaan, suurin osa syntyneistä oli silti terveitä, vaikka ihmiset söivät tavallista sekaruokaakin aika vaihtelevalla menestyksellä. Ei sillä, lisä on varmasti hyväksi. Ehdin syödä ennen plussaa pari-kolme kk yhtäjaksoisesti raskausvitamiinivalmistetta, jossa on siis myös foolihappoa. Nyt oksentelusta johtuen on kyllä aika kurja olo ja huolettaa miten tämä vaikuttaa vauvaan, kun en pysty syömään oikeastaan yhtään mitään, ainoastaan neljä ruoka-ainetta pysyy sisällä jotenkuten pieninä määrinä.
 
Mä jo pelästyin että oonko mä ainoa joka ei oo aikasemmin foolihapoista kuullutkaan eikä oo syöny niitä ennen raskaaksi tuloa.. Mä alotin niiden syömisen vasta kun testi näytti plussaa. Tuskin se nyt siitä on kiinni tulooko terve lapsi vai nou.
 
Zoe-F: Yksi perhetuttu kärsi pari vuotta sitten raskaana ollessaan niin pahasta pahoinvoinnista ettei pystynyt koko raskausaikana syömään mitää, ja kävi vain tiputuksessa. Heidän tyttärensä on kuitenkin täysin terve. Se lohduttaa edes vähän.
 
Eli tosiaankin, ruokavaliosta saa foolihappoa. Mutta esim. minä, joka en syö vihreää, en kasviksia yms. ni mun foolihapon saanti on aika pientä. Ja kyllä se on tutkittua, et foolihaposta on erittäin paljon hyötyä juurikin ennen rv 12, jolloin kaikki tärkeimmät asiat pienellä kehittyvät=)

Ja mä siis painotan edelleen, et ei oo mitään hätää vaikkei ois syönytkään. Monihan saa ruokavaliostakin riittävän määrän foolihappoa eikä siten edes jatkossakaan tarvitse foolihappolisää. Ja uskoisin, et entisaikaan syötiin muutenkin terveellisemmin, ei ollu roskaruokaravintoloita ja salaatteja yms. syötiin varmaan enemmän kuin nykyisin.

Mut kyl mä uskosin, et ku niin monessa lähteessä kerrotaan foolihapon tärkeydestä juurikin raskauden alussa, ni se on tärkeää. Mut en mä siis mitään hysteriaa ole luomassakaan, monesta eri lähteestä saa ruokavaliossakin sitä foolihappoa=) Ja edelleen painotan myös sitä, et kehityshäiriöitä ny esiintyy ilman foolihapon puutettakin. Eli ei tietenkään se yks yhteen mene. Mut miksipä ei sitä söis ku siitä apuakin tutkitusti on B)

"Foolihappoa sisältäviä ruoka-aineita ovat mm. vihreät vihannekset ja kasvikset kuten pinaatti ja kaalit, hedelmät (sitrushedelmät), marjat, täysjyväviljat, palkokasvit ja kananmunat." Tuon otin netistä. Ja kun googlettaa "foolihappo raskaus" sanoilla, löytyy paljon puolesta olevia artikkeleita. Myös neuvolan täti suosittelee foolihapon saantia. Eli iha vaa noiden takia mä itse henkilökohtasesti olen foolihapon kannalla erityisesti alkuraskaudessa. Toki muutkin vitamiinit tärkeitä on =)
 
Juu, eihän minkään hyväksi todetun syömisestä haittaakaan ole. Mä olen yrittänyt aikaisemmin jo syödä monipuolisemmin ja tietoisesti lisätty salaattia yms. Kun ei se 500 g täyty kyllä millään päivässä, mutta ainakin joka päivä jotain.

Nyt olen alkanut miettimään enemmän tuota syömistä. Neuvolan täti sanoi, että paljon lihaa ja kasviksia. Jättää perunan, riisin ja pastan lautasella vähemmälle. Ja kaksi kertaa viikossa kalaa.

Ennen söin päivällä vain leipää ja viiden aikaan ruuan. Mutta nyt tein jo salaatin huomiseksi valmiiksi, että söisin päivällä salaattia ja ruisleipää. Makeaa ei edes tee mieli niin kovasti kuin ennen. Mutta sitä homejuustoa tekee mieli tosi paljon! Nimenomaan suoraan suolakeksin päälle laitettuna, ei kuumennettuna.

Saako katkarapuja syödä raakana? Siis salaatissa? Pizzassa varmaan saa syödä, kun ne on kuumennettu.
 
Zoe-F
Nii siis oon mäki tietty sitä mieltä ettei ne lisävitamiinit pahast oo, ja oisinhan mäki voinnu alottaa ne vitamiinit jo sillo ku kapseli otettii pois, mut en mä ajatellu, sit mulle tuliki flunssa ja siit asti oon syönny multivitaa. Eli noin samoihin aikoihin ku tulin raskaaks nii alotin.
Yllättävän moni muuten on tullu kipeeks siis flunssaa tms samaa aikaa ku on tullu raskaaks.
 
Mä äsken googletin sitä foolihappoa. Löytyi niin puolesta ja vastaan kommenttia. Mutta ei kai siinä mitään peruuttamatonta vielä ole tapahtunut. Syön kuitenkin jonkunverran marjoja ja hedelmiä. Ja leseitä puurossa joka päivä. Ja mistähän niitä vielä tuli...

Ei parane liikaa googlettaa, saa ittestänsä ihan hermoheikon, jos kaiken uskoo, mitä sieltä lukee :D
 
Sompio ihan totta... google on raskaana olevan naisen pahin vihollinen. :snotty: :D

Zoe mulla oli kans flunssaa silloin plussauspäivinä. :)

SS mä kyllä kans uskon foolihapon hyvää tekevään vaikutukseen. Ei kai sitä muuten niin hehkutettais. :)

Mulla nykyään kyllä täyttyy se 500 g kasviksia päivässä... sehän on melkein siinä kun syö yhden mandariinin ja banaanin. :)

Mut joo... täällähän oli jossain se ruokatarkkailijoiden ketju. :) Sieltä varmasti löytyy vastauksia kaikkeen mitä haluaa tietää, mutta varmasti myös sellaisia asioita joita hysterisoidaan turhaan. Sitten siellä huudellaan että voi ei onko mun lapsi nyt vammanen kun söin palan meetwurstia... :LOL: Nojoo... ei saa olla ilkeä. :ashamed: pahoittelen...

emiliana :hug: toivottavasti se olo pian paranisi hiukan. Kuulostaa niin kovin kurjalta. :( Toivottavasti se alkais paranemaan se sun olo. :)
 
Siis mitä?? Yksi mandariini/banaani riittäis? Ei kai? Eikös ne oo vain jonku 200g enintää kipale.. Tosin tänää söin kyl appelsiininki :saint: Voi ku mie oon ny nii ylpee itestäin :D

Ja toi o totta, et iha yli menee välillä se hysterian lietsominen. Mä ku en nää siinä kyl mitää järkee, et jokaisesta suupalasta mikä olis kiellettyä tai hörpystä alkoholia (siis todellakin jos vaa maistaa, ei juomalla juo) pitäs suunnillee pöntöllä käydä yrjöömäs heti:D Järjen käyttö ku on sallittua mu mielestä. En mie siis semmosta tosiaankaa tarkota :D Sellane o iha älytöntä ressaamista :saint: Joha se pikkunenkii sairastuu siittä ressaamisesta pahemmin kuin yhestä pienestä suupalasesta :headwall:
 
ravintokeskustelua tänään aiheena =) mielenkiintoista lukea miten kaikki syövät ja ottavat vitamiinei jos ottavat. tykkään hirveesti aiheesta =)

EM arvaa mun tekee mieli kans tuorejuustoa. =) kyllä täytetyt herkkusienet ovat ok.

mä uskoisin et mulla tulee se puol kiloo kasviksii aika hyvin täyteen... syön joka päivä salaattia jossain muodossa, ihan sellaisenaan ja leivän päällä kaikkea kivaa. satsumat ja kiivit on ollu tosi himon kohteena jo reilu viikon. =) kahvia oon onneks pystyny joka pvä juomaan!! mun suoli ei tykkäis jos en voi juoda :LOL: vitamiineja söin yrityksen alkuvaiheessa melko aktiivisesti, sitten kun alkoi tjot meininki ni ehkä kerran viikossa nappasin... plussauksen jälkeen joka pvä. mulla on ladyvitaa, omega 3+d vit eli e-epaa ja Gefilus maitohappobakteerei.
 
Miul o multivitamin vitskua ja sit foolihappolisä (jos ottais aina päivittäin kummankii ni tulis foolihappoa 6mg) ja kalkkilisä (suositteli ku kävin np-ultrassa). Mut tuos kalkkilisässä olikin D -vitskua ni sit syön joko sitä tai multivitaminia, eli en kumpaakin pvässä ku sit sitä tulis 270% saantisuosituksesta sitä D:tä. Eli mie aina vaihtelen niitä eri päivinä :) Sit ku kalkkilisä on loppu ni kahton kyl tarkkaa et ostan semmosen, mis ei muuta ole ku kalkkia. Ni sit voi syyvä jokaista vaiks joka pvä :) Mut ei sitä foolihappolisää toki aina sillonkaan :heart:
 
Itsekin kieltämättä oon yrittänyt skarpata syömisten suhteen. Ja noita ravintolisiä vedän. Mutta tänään alkoi verenvuoto, joten olen mussuttanut karkkia :'( En tiedä mitä on, ihan kuukautisten oloista vuotoa, ja alaselkään sattuu... Tiistaina on neuvola-aika varattu, joten täytyy kai huomenaamulla soittaa ja kysyä miten edetään... kurjan tuntuista kieltämättä, me kun innostuttiin...
 
Multivitaminis on 5 ja kalkkilisässä 7,5migrogrammaa.. Eli ottaako vai ei ota kumpaakin? Vai ottaisko vain multivitaminia sekä kalkkia mut kalkkia vain yhden tabletin (toi määrä minkä sanoin, tulee kahdesta tabletista)... Tosin eihä siit tulis ko 12,5migrogrammaa jos ottaa kumpaakin pvässä se suositeltu määrä... Olisko se liikaa sitten?

Voi ei Sun Rise ku kipujakin kerran on! Toivotaan parasta, et olis iha vaaratonta vuotoa! =) Tuliko seksin jälkeen? Mulla seksi jälkee o ainaskii kerra vuotanu tuoretta verta ja menkkojen alkamispvänäkin tuhrutti aika paljon. Tsemppiä! :hug:
 
Suukkis no mä en kyl uskalla sanoa tosta deestä ja sen annostuksesta raskaana olevilla. en tiedä miten se vaikuttaa sikiöön... normaalille ihmiselle sopii talviaikoina jopa 15-20 mikrogrammaa vrk. mikä iso taho se onkaan ku määrää noi suositukset, ni d-vitamiinimääräys on liian matalalla ja sitä ollaan nostamassa. mut toi sun vaihtelurytmi kuulostaa ihan hyvältä. :heart: tuleehan sitä deetä sit pieniä määriä kaikist maitotuotteistaki...
 
:D Juu tajusin mie ainaskii :D Kai sitä vois täs vaihtelevasti syyvä ja sit ens kerral neuvolas (27. pvä) kysyy siittä. Tuo mu neuvolatäti ei vaa tunnu aina oikein hirmuse innostunu olevan jutuista ja tuntuu just siltä, et se ei ees kuuntelis tai sit muuten vaa o semmone vähä outo ja huolimaton. Esim. seki kertoo aika hyvin siittä huolimattomuudesta, et lähetti mulle ny jo sen perhevalmennuskutsun.. Eli katsoi mun tiedot edellisen raskauden kohilta (oisin sillo ollu n. vkolla 32 ku se lähetti kutsun jos kaik ois menny hyvin)... Ni semmost välittämistä ja huolellisuutta kyl toivois siltä naiselta lisää...
 

Yhteistyössä