Eli tosiaankin, ruokavaliosta saa foolihappoa. Mutta esim. minä, joka en syö vihreää, en kasviksia yms. ni mun foolihapon saanti on aika pientä. Ja kyllä se on tutkittua, et foolihaposta on erittäin paljon hyötyä juurikin ennen rv 12, jolloin kaikki tärkeimmät asiat pienellä kehittyvät=)
Ja mä siis painotan edelleen, et ei oo mitään hätää vaikkei ois syönytkään. Monihan saa ruokavaliostakin riittävän määrän foolihappoa eikä siten edes jatkossakaan tarvitse foolihappolisää. Ja uskoisin, et entisaikaan syötiin muutenkin terveellisemmin, ei ollu roskaruokaravintoloita ja salaatteja yms. syötiin varmaan enemmän kuin nykyisin.
Mut kyl mä uskosin, et ku niin monessa lähteessä kerrotaan foolihapon tärkeydestä juurikin raskauden alussa, ni se on tärkeää. Mut en mä siis mitään hysteriaa ole luomassakaan, monesta eri lähteestä saa ruokavaliossakin sitä foolihappoa=) Ja edelleen painotan myös sitä, et kehityshäiriöitä ny esiintyy ilman foolihapon puutettakin. Eli ei tietenkään se yks yhteen mene. Mut miksipä ei sitä söis ku siitä apuakin tutkitusti on B)
"Foolihappoa sisältäviä ruoka-aineita ovat mm. vihreät vihannekset ja kasvikset kuten pinaatti ja kaalit, hedelmät (sitrushedelmät), marjat, täysjyväviljat, palkokasvit ja kananmunat." Tuon otin netistä. Ja kun googlettaa "foolihappo raskaus" sanoilla, löytyy paljon puolesta olevia artikkeleita. Myös neuvolan täti suosittelee foolihapon saantia. Eli iha vaa noiden takia mä itse henkilökohtasesti olen foolihapon kannalla erityisesti alkuraskaudessa. Toki muutkin vitamiinit tärkeitä on =)