~*~ESIKOISHAAVEISTA PLUSSANNEET vol. 4!! ~*~

Johanna toivottavasti kaikki on hyvin :hug: pidän peukkuja sulle :)

Tulin vaan nopeasti merkkaamaan :wave:
luen jutustelujanne sitten paremmalla ajalla :)

Tänään illalla ensimmäinen perhevalmennus: Aiheena synnytys

Daadeli 22+5
 
no niin, lääkärillä käyty ja mitää syytä ei löydetty. teki kyl ihan sisätutkimuksen ja paikat kunnossa. saikkua pari päivää ja jos ei olo muutu selvästi paremmaksi niin ottaa mut perjantaina viel uuteen tutkimukseen ja katsoo, ettei kohdunsuulla ole tapahtunut mitään.

onneksi tunnen lapsen liikkeet niin ei sillai tartte olla ihan paniikissa.
kiitoksia teille lohdutuksista, nyt mennään päivä kerrallaan ja toivotaan et tuo epämääräinen kipu katoais taivaan tuuliin.

Daadeli on päässyt jo perhevalmennukseen, ai kuinka kiva! mieki haluisin jo :)
 
hedelmä keskusteluun:
Mäkin syön päivittäin hedelmiä.
Töissä menee ihan helposti 8 mandariinia. :D

Eilen illalla pesin/kuorin ja pilkoin omenoita, appelsiineja, viinirypäleitä
isoon kulhoon ja niitä sitten mieheni kanssa popsittiin leffaa katsoessa.
Olikin tänä vuonna eka vuorokausi ilman makeaa. :D tulikin sitten syötyä
senkin edestä hedelmiä-
 
Johannalle ja muille kipujen kanssa jaksuja :hug:

Hedelmiä tulisi syötyä varmaan enemmän, kun joku niitä kuorisi ja pilkkoisi valmiiksi. Nyt miehen sairastaessa olen hänelle niitä joka päivä yrittänyt pilkkoa ja samalla sitten itsellekin.

Sokeriarvot olivat hyvät, eli ei tarvi ainakaan vielä tarkkailla syömisiä sen enempää. Paastoarvo oli 4.4, 1 h arvo 6.0 ja 2 h arvo 4.2.
 
Dsarial Mulla pahoinvointiin auttoi ihme kyllä paprika mikä kuulemma närästää joillaki kovin. Samoin jugurtti ja pillimehu on sellasia mitkä voi helpottaa. Kannattaa kans syödä jotai digestive keksii ja kaikkee mitä tekee vähänkää mieli. Mulla pysy parhaiten sisällä ne mihin oli ees vähän himo. :) Ja jos alat oksentaa niin hakeudu vaan rohkeesti lääkärille ajoissa ettet kuivu ja juo paljon. :) Kyllä se helpottaa ajan saatossa. :)

Johannalle kipujen kanssa jaksamisia.

Aika jännä että noit perhevalmennuksia alkaa niinkin eri raskausviikkoina. Me mennään 10.3 neuvolaan ja saadaan ekat perhevalmennus ajat. :O

BB & Toukka 15+5
 
Mieki söin klementiinei tai no oikeestaa satsumia paljon joskus aiemmin. Mut sit tajusin et ei kyl varmaa hirmu terveellistä oo vetää niitä sitä puolta-puoltatoista kiloo pvässä ku niissäki ties mitä myrkkyjä ku nii kaukaa tulee.. Eli jätin vähemmälle ja nykysin appelsiineissakin koitan pysyttäytyä siinä yhdessä-kahdessa per pvä. Mut onhan ne hyviä kyllä :p
 
Zoe-F
Ta & Suukkis Mie söin niin klementiinejä jotain neljä-kuus päivässä. Ja olihan ne hyviä ei siinä mitään. Mutta sitte ku alko tulemaan noita sappivaivoja niistä ja muistakin sitrushedelmistä, niin oli pakko jättää kokonaan pois :/ Onneks tää on ohimenevää, pääsen sitten joskus myöhemmin niistä nautiskelemaan taas ongelmitta :D
 
:wave:

Hedelmäkeskustelua... :D Mäkin syön jonkun hedelmän tai kaks tai kolme joka päivä. :) Tai ainakin yritän. Kyllä mulla koko ajan on jotain hedelmiä kotona, en vaan aina muista niitä. :D

Suukkis onhan kaikissa ulkomailta tuoduissa hedelmissä samat säilöntäaineet... tai mä yritän valita aina mahollisimman läheltä tuotuja niin niissä saattaa olla vähemmän (enmätiiä, keksin tän ite) ja siks läheltä tuotuja et se ekologinen puoli tulee kans esiin. En syö omenoita jotka tuodaan USAsta, koska niitä tuodaan myös puolasta ja ranskasta. Eli paljon lähempää...nojoo... menipäs aiheen sivuun. :D

johanna83 nyt sitten vaan lepoa. toivotaan että menee kivut ohi eikä enää tuu. :hug:

(.) Tänne ei mitään kummallista. :) Eilen poksuttiinkin....

EM ja Dodoliina 28+1 (POKS eilen! ) :heart:
 
EM juu eiköhän. Mut tarkotin vaa, et mullaki oli kauhee himo satsumiin, mut sen takii päätin rajottaa, ettei mee ihan överiks noide säilöntäaineiden saamisen kans :D

Töihin kahekstoista :) Täällä vointi on edelleen erinomainen ja mytty myllertää joka pvä pari kolme kertaa oikein kunnolla :heart:

SS/ mytty 32+5
 
täälläkin parhaani mukaan napsin hedelmiä :wave: appelsiini-innostus meni ohi niin nyt on omput vuorossa :p

tänään ei onneksi ole tuntunu kipua. lääkärin kanssa kun monia vaihtoehtoja mietittiin, niin itse taidan kallistua siihen vatsanpeitteiden voimakkaaseen venymiseen. kuulostas loogiselta ku mulla tullu painoa reilusti parin kuukauden sisään.
se kuulemma aiheuttaa kovaa, polttavaa kipua toispuolisesti. ainoo vaan et sen pitäis säteillä reiteen ja mul ei kyl tuntunu ku masun puolel ja säteili selän puolelle.
mistään ruuansulatusvaivastakaan ei voi olla kyse kun vatsa toimii ihan normaaliin tapaan.

tänään ois sitte neuvolareissu tiedossa ja hirvittää hypätä siihe puntarille! kumma kun pitää ottaa itelleen peikko tälläsestä asiasta. en kyl varmaa muutoin niin ressais, mutta kun on noita kaikkia suosituksia ja inhottaa jos terkka reagoi negatiivisesti. :/ hyväähän sillä painontarkkailulla toki tarkoitetaan, mutta nää painoasiat taitaa meille naisille olla aika arkoja.

Onnea poksuttelijoille!
 
baby butterfly kivaa, että pääsette ajoissa valmennukseen. mä luulen et ne kuntakohtaiset erot voi johtua ihan siitäki, et esim pienis kunnis (niinku meiän asuinkunta, 3800 asukasta :D) ei oo synnyttäjii niin kamalasti et valmennuksia aloitetaan muutama ryhmä vuodessa, ja niissä on sit paljonkin eri raskauden vaiheessa olevia pariskuntia. meillä alkaa vissiin huhtikuussa, ku terkka ei viittiny laittaa meitä viel tammikun ryhmään. tai jotai se mulle huhti-toukokuusta puhui (aika viime tippaan menee, mut imetysasiat ei oikee tunnukaa viel ajankohtaiselta)

johanna mä jaan sun kanssa tuskan painoasiasta. mulle ainaki näyttää olevan ihan sama, millaista ruokaa syön, ku painoo tulee silti. syön kyllä paljon, mut terveellistä!! oon lisänny hedelmii ja kasviksii tosi paljon, ja jättäny kaupas useammin ne sämpylät ostamat ja valinnu ruisleivän. herkuttelua oon karsinu ja liikuntaa lisänny. mut ei ni ei. :D hyvä ettei lääkärissä ollu "sen vakavampaa". vatsankasvuhan voi näillä viikoilla olla hurjaa, vauvoilla on vissii joku kasvuspurtti 17.-24. viikoilla :hug:

Talvis 23+3
 
Millonkohan se meidän mytyn kasvuspurtti oikein tulee :D Paitti et onhan mulla jo ainakin 4 kiloo tullu ja ny voi olla tullu jo 5-6 kiloakin ellei enemmänkin. Tosin enpä mie jaksa siitä painosta ressata, syön niinku ennenki mut hedelmiä oon lisänny ja makeaa rajoittanu. Eiköhä se sillä suht aisoissa pysy ettei ihan 20 kiloon mene. Muutoin mul ei oo mitään väliä kunhan tosiaan mitään älytöntä määrää lisäkiloja ei tulis. Ku jos tulee joku 20 ni pelkään, etten sais sitä sit pois.. :/ Mie ku en oo mitenkään kauheen hyvä laihduttaja..
 
Hei kaikille! Täällä ei kummosia taaskaan,paitsi että mulla menee KÄPY TOTAALISESTI! Miehen liiton rahojen käsittelyaika nousi taas ja 8 viikkoon.Perkele myö ollaan kusessa täällä :kieh: Hitto,tää on kauheeta.Mies katseli eilen jo töitö muualta suomesta,ja lähettäis varmaan pois tästä kaupungista jos mies löytäis työpaikan läheltä sen koulupaikkaa.Kun sil on nyt koulu kans kesken ja joutuu tekemään sellasta työtä jossa antaa näyttöjä.
Tänään olisi valmennus,onneksi sentään jotain mukavaa.Voitais viedä koirakin koirapuistoon.Se on ihan sekopää! :kieh: Joopa joo,nyt ei mene kaikki nappiin tällä odottajalla.

Anteeksi omaa napaa tällä kertoo,hermot on niin kireällä. :'( Tässä olisi masukuvaa eiliseltä
Sivulta.


Edestä.


Sannya ja Nuppu 29+1 :heart:
 
Täällä on paljon keskusteltu hedelmien syömisestä. Itse yritän syödä muutaman päivässä, kun aika usein on päiviä ettei mene yhtäkään alas. Eilen kaupasta ostin paljon kaikkia erilaisia hedelmiä et jos tulee mieli napostella jotain niin söisin niitä. Töissä ei ole tätä ongelmaa mut nyt kun olen kotona tiedän et sekin aika koittaa.

Ostin samalla tomaattia ja kurkkua jos vaikka laittais leivän päälle sen kinkun kanssa. Odotan vaan et tuo paino hiukan lähtisi edes nousuun. Nyt on viel lähtöpainon alla.

Ouska&Mini rv 15+0 POKS!
 
no johan oli sulla synnytystapa-arvio Zoe! :eek: varmaan tosi "kiva" kun ei kertonu niitä asioita, mitä sinne lähti kuulemaan.
en osaa sanoo tuost sappivaivasta, ainakaa ei mitää tuntemuksii kurkus/palleas. just juttelin terkkarin kanssa, et kasvu on ollu varmast sen verran hurjaa et kohdun asento on muuttunu äkisti kokonaan (varsinkin kun olen viel lyhyt) . -ja tämmöin uus pyrähdys ois odotettavissa noin 28.viikolla. mut mene ja tiedä mitä se loppupeleis oli.

eli neuvolasta tulleena voin kertoa et kaik arvot ol ihan hyvii, jopa hemppa mut silti määräsi mulle rautatablettei joka toinen päivä otettavaks ettei tästä enää laskis.

-ja se painohan ol noussu sitä rataa et ite olin enempi kauhuissani ku terkka. nyt vaan pitää vähän tarkemmin seurata syömisiä ja toisinsanoen syödä lyhkäsin väliajoin pienempiä annoksia. -ja niin että se nälkä ei edes tulis. herkkui saa syyä, mut maltilla :p ihan mukavasti se suhtautui tuohon painoon eikä saarnasta ollu tietoakaan. sanoi vielä, että älä nyt tästä stressiä ota.

sf-mitta ol 22 ja syke napakka 140, liikkeet ++
sokerirasitukseen käy meikäläisen tie sit ennen 28.viikkoa ja pelkästään sillä syyllä, et raskautuessa olin 25-vuotias.
kelan paprut sain myös...

seuraava neuvola 5viikon päästä, jolloin sit lääkäri. kiva yllätys oli se, että jos musta tuntuu väli liian pitkältä, ni voin varata ajan myös ennen sitä lääkäri-neuvolaakin =)

(muoks. ja yllätyin kans siitä, ku saan kolmelta ekalta kuulta palkan! Jei!)
 
Miltä ekat vauvan potkut tuntu?
Siinäpä kyssäri..kun nyt en oo varma et monottiko kitku tänää ekan kerran minuu :heart: olin tiimipalaverissa istuu duunissa ja yht´äkkii tunsin alamasussa kohdun kohalla selken terävän tökkäsyn,tosin suht vaimeen(iha ku ois sormella tökätty mahan sisästä ) ja samointien uudestaan ihan sen toisen tökkäsy kohan vieree tuntu toinen "töks" osuma. Ja se ei ollu mitään mahan muljahteluu..vaan tonne alamasuun,kohdun kohille. Tässä pari pv sitten illal makasin sängys ja tunsin selvää mönkimistä tuolla kohdun kohilla, semmosta sisäistä liikettä :D heh..vaikee selittää..mut toivottavasti joku ees tajus. Kun en nyt tiiä oliko ne "tökkäsyt"sit vaa jotai mahan omia juttuja..eikä vauvan.

Tyty ja Kitku 16+3
 
sanya tiiän miltä tuntuu ton raha asian takii :attn: miehelle ei oo vieläkää maksettu JOULUKUUN työttömyyskorvauksia.. |O arvaa vaan et tääl eletää koyhillä..rattaatki pitäs maksaa tän kuun lopussa :ashamed: arvaa vaan et stressaa! Siis vittu en tajuu mikä helvetti noilla maksaa noitten rahojen maksussa..ei ne tajuu et ihmisil ei oo rahaa.. :(
 
Zoe-F
tyty86 Mulla tuntu ekat liikkeet enemmänkin sellaiselta, hmm, että joku olisi vaikka sormella "piirtänyt" pientä viivaa massussa. Ei niinkään tökkäisyjä vaan sellaista kutittelua :D Hankala muuten selittää tälläistä. Sellaiselta sormella sivelyltä se taisi minusta tuntua.
 
TA Kiitos :heart:

johanna Mäkin sain tänään kuulla, että saan kolmelta ekalta kuulta palkan :heart: Hyvä meille :D

tyty Mullakin tuntu eka sellasta kutittelua. En oikein osaa selittää. Mutta aluksi vain makuulla, ei istuessa tai seisoessa. Vielähän sulla ei ole kiire tuntea liikkeitä, mutta mahdollista ne on tuntea :heart:
 
tyty mulla tuntui just tuolta. :D Et ihan ku olis tökkässy sormella masun sisältä pari kertaa. :D tök-tök, tök, tök-tök. :D

mulla on sellasia muljahduksia että välillä tulee oikein huono olo kun se heittää jonkun voltin tuolla. :LOL: ja potkut sattuu varsinkin kun ne osuu kohdunsuulle.... auh. :) ja hikkaa on paralla koko ajan.... voi pientä. :heart:

Innostuin tuhoamaan vanhan huovan ja teen siitä makuupussin vauvalle. :p

 

Yhteistyössä