~*~ESIKOISHAAVEISTA PLUSSANNEET vol. 4!! ~*~

Zoe-F
Suukkis Se on kyllä jännä, kun alussa oli tuskaa selän kanssa, niin sitten ei oo ollu, vaikka kaikki on tullu sanomaan, että ootas vaan, sitte loppuraskaudes ku tulee selkäsäryt ja sitä rataa. Ja kaveriki sano, että sillä särki alussa selkää ihan kauheesti, ja se kun katos, niin ei ollu loppuraskaudessakaa selkä kipeä.
 
Sannya: Kyllä kannattaa kääntyä mun mielestä fysioterapeutin puoleen tuossa selkäkivussa.. Eikä uskoa sitä neuvolatätiä. Tuo fysioterapeutti sano suoraan et nää jutut voi auttaa tai sit ei, mutta antoi paljon vaihtoehtoja mitä kokeilla ja uuden ajan et katsotaan mitäs on saatu tai ei ole saatu aikaan. Mullakin on kuitenkin vaivannut tuo jo kuukauden päivät et tosi ajoissa myös mulla.

Zoe-F:
Juu täytyy toivoa et antaa puhtia ja iloa odotukseen. Hulluus voi vaan iskeä ennen kun sairasloma vetelee viimeisiään.
Nyt kun sain sen saikkulapun niin katsoin et vika päivä onkin vasta 25.päivä...

Mulla on kyllä käynyt tuuri kaikkien noiden henkilöiden kanssa joiden olen asioinut tuon selän takia. Neuvolatäti nyt on aivan ihana. Otti heti asiakseen kun soittelin tuosta selästä. Neuvolalääkärikin on asiansa osaava ja varmasti tietää mistä puhuu. Ja tietenkin omalääkärikin on osaava nainen. Kerrankin on sellainen olo et kaikki on mun puolella ja tahtoo vaan parasta mulle. Saa nähdä koska on uusi aika tuonne fysioterapeutille et näkis olenko osannut tehdä jumppajutut ja muut oikein.

Ouska + Mini rv 14+5
 
Zoe-F
ei muakaan juuri muuten toi "synnytys tutuksi" kiinnostais, mutta jotenkin tahtoisin nähdä
synnytyssalit ja muut. Ovat sitten" tuttuja" paikkoja kun mennään synnyttämään.

Ompas teillä tosiaan outoon aikaan tuo perhevalmennus. Meillä on vain ilta aikoja.
Eipä sitä työssä käyvä muuten pääsiskään niihin...ellei satu loman aikoihin.

Sannya
meillä on eka perhevalmennus "kasteen merkitys ja käytännön järjestelyt"
ja sen ajattelin jättää väliin. Vaikka neuvola täti sanoikin että sitä on kehuttu


Daadeli kiitoksia onnitteluista, vaikka meillä onkin kaikki ultrat ollut jo
aikoja sitten :D Pelkkä neuvola mulla tänään oli :heart:

SuukkoSuulle
Meillä on yhteensä 5 eri Perhevalmennusta ja kyllä mä tosiaan käyn ainakin
siellä "synnytys tutuksi" ,muista en vielä tiedä, ku olen kyllä lukenut aika paljon
kaikkea...oletko käynyt yksin noissa valmennuksissa vai miehen kanssa?
 
Heips!

Kyllä työ vaan olitte oikeassa, että ne oireet tulee takaisin sitten kahta kauheempana!!! Ympärivuorokautinen "aamupahoinvointi" on oikein mukavaa... Onneks taltutus aseena käy tällä hetkellä ylimakea mehu, mutta ei sekään pitkäksi aikaa auta. Meinasin laittaa miehen kauppaan ostamaan miulle mansikka jugurttia, tekis mieli...

DsariaL ja Masukki 5+5
 
TA: Hups, pikku kirjoitus härö :D Johtuen varmaankin siitä, että luin sitä ennen toisen palstalaisen ultrakuulumisia, niin jostain sain sit päähäni, et siekin oisit ollu ultrassa.
Mut siis Onnittelut hyvistä neuvolakuulumisista :hug: :heart:
 
TA, mukava kuulla, että neuvolassa kaikki hyvin :heart:

Valmennuksista, täällä järjestetään kaksi kertaa perhevalmennusta jo alkuraskaudessa. Niissä käsiteltiin raskausajan muutoksia, sikiön kehitystä ja parisuhdetta. Sitten myöhemmällä raskaudessa on pienryhmissä jotain.

Dsarial, voi ei. Koitahan jaksella :) Mulla auttoi yökötykseen mehujäät ja pakkasessa viilennetty pillimehu. Otin sängyn viereen yöksi aina yhden ja joka kerta kun heräsin niin otin siitä, samoin aamulla ennen kun nousin sängystä. En tiedä mikä taika noillakin oli, mutta mulla auttoi :)

Hyvä Ouska, että sait apua :heart:

Mun vitamiini asia nyt ratkesi niin, että kävin apteekissa ostamassa Lysin Omega-3 purkin. Niitä alan ottamaan nyt kaksi päivässä. Juttelin farmaseutin kanssa ja se sanoi, että en välttämättä tarvitse erikseen d-vitamiinia jos kerta niin kamalasti juon maitoa mitä kerroin :D

Niin joo, kävin myös ostamassa ekat mammafarkut. Älyttömän hyvät jalassa. Vaikka maha ei iso olekaan niin tavalliset housut painaa jotenkin tosi ilkeästi alamahaan. Mustelmatkin sain yksistä farkuista jo aikaiseksi :LOL: Varsinkin kun pian alkaa harjoittelu, jossa käytännössä istutaan kaikki päivät niin kiva saada mukavat housut päälle.
 
Huh huh,täällä siivous urakka takana,kerrankin sain otettua itteeni niskasta kiinni.Imuroinnistahan se lähti,no sit pikku hiljaa aloin siivoo joka koloa.Imuroin mm.sohvan läpeensä kissan karvoista,kaikki kolot! Ihme homma minulta :LOL: Noh sit kaikista huvittavin,imuroin parvekkeen,haa haa.Noh ei se mitään,lasitettu parveke on ihan hyvä imuroida kun siel on matto jne.Ja siel oli havunneulasia koristeista.
Hmm,sit kans putsasin keittiö pinnat.Ja nyt on HEMMETIN KOVA NÄLKÄ! Pahaolo ihan tuli. :|

Ouska Joo niin kai mun kannattais,mut mitähän ne maksaa.Ja minne mie soitan sit?? Mie oon ihan ulapalla noiden kanssa.Tohon makuun sen verran,ku nyt ei olis varaa paljoo mihinkään,paitsi en tiedä kustantaako sos.toimisto mulle noi jutut.Ku kyllä se ainakin on kustantanu lääkäreistä lähtien kaikki ja synnytyksen kans kustantaa.Hmm.

Aah,nyt italianpataa. :heart:
 
Sannya kysy neuvolasta että onko olemassa mitään fysioterapiakäyntiä odottaville äideille, jos ei oo niin sit otat suoraan vaik yhteyttä terveyskeskuksen fysioterapiaan ja kysyt että paljon maksaa käynti. Meillä oli 7 euroa käyntimaksu, eli ei paljon mitään. ja fysioterapiasta mä sen vyön sain lainaan...

DsariaL tsemppiä pahoinvoinnin kanssa... kyllä se menee ohi. :) Mehujää oli ihan huippujuttu, maito ja jukurtti ja viili ja hedelmät. :D Ja mehu.

(.) ei mitään erikoista omaan napaan... mies tulee vihdoin tänään kotiin. :heart: Jee! Tosin se on varmaan niin väsy että ei siitä tänään kummemmin seuraks ole... :whistle: Aloitin uuden projektin: neulon vauvalle villatakin. :D Aika haaste meikäläiselle... Katotaan miten käy.

EM ja Dodoliina 27+6 :heart:
 
Valmennuksesta Meillä on 3 kertaa valmennusta, joista kaksi on ollut. Ei oikein ole ollut juurikaan hyötyä. Synnytys ja imetysosiota odotin etukäteen, mutta se oli tosi kökkö :| Synnytyksestä ei juurikaan puhuttu, eikä yhtään mitään mistään synnytysasennoista tai kivunlievityksistä tms. Ja koska Taysissa ei ole sitä kierrostakaan sairaalassa, niin olisin valmennuksessa odottanut enemmän. Tosin menen nyt sinne Vas:n ja kun pääsin sinne pelkopolille, niin eiköhän asiat tule siellä selväksi.
Fysioterapeutin olisi varmaan olisi muuten ollut hyödyllinen, mutta kun olin jo selän takia käynyt kahdesti fysioterapeutilla, niin oli ne asiat jo oikeastaan ehditty jutellla etukäteen.
Kolmas on perhe ja parisuhde ja en sitä kovin innolla odota. Menen kuitenkin.
Mies oli ekassa mukana, mutta ei fysioterapeutin osuudessa. Perhe ja parisuhde osioon tulee, jos vain selkänsä takia pystyy lähtemään liikkeelle.

Jollain oli pahoinvointia. Mulle parasta oli kylmät mandariinit ja appelsiinit :p
 
TA kaikissa oon käyny miehen kanssa, myös siis imetystä käsittelevässä :) Ja meil ainakin imetysosioonkin tuli kaikki miehet. Meit oli noin 6-7 paria ja jokaisella oli mies mukana :heart:

Aika hölmöö tuo, et on ihan erilaisia valmennuksia.. Ku meillä tosiaan käytiin kaikki kivunlievitysmienetelmät läpi sekä myös imetysasennoista puhuttiin. Mulla just enemmä onki tullu se, et mahd. kauan oon seisoviltaan ja sit synnyttää haluaisin esim. jakkaralla. Mut saa ny nähä miten se sit menee :)

Mie ostin sit lacto seven maitohappobakteereja, ku niis on eniten niitä erilaisia bakteerikantoja ja se oli edullisempaakin ku se gefilus. Eli ny on sit sekin asia hoidossa :heart:

SS/mytty 32+3
 
suukkis kiitos linkistä... luen huomenna ajan kanssa... samoin muiden tekstejä...
Tulin juuri kotiin, päivän reissulla ollut, vähän porukoilla ja veljellä kyläilemässä...

sanoin kutinasta joskus aijemminkin neuvolassa, silloin kutisi selkä kädet ja maha... jolloin sanottiin että vielä ei huolta... mutta jos kämmenet ja jalkapohjat kutisevat oikein kovasti, se voi olla merkki mahdollisesta myrkytyksestä... tai sen esiasteesta...
tuolta vaun sivuilta lueskin tänään juttuja... niin mulla on muitakin oireita, mutta ne oireet voivat myös johtua jostain muusta, niin en lähde arvailemaan... huomenna käyn maksa testeissä, ja torstaina pitäisi saada tulokset... niin sitten voi olla taas rauhallisella mielellä.
En jaksa uskoa, mutta haluan varmistuksen, kun tämä odotus ei muutenkaan niin helppoa ole ollut (minun mielestäni)

ja kukas niistä vihanneksista puhui...
mutta nyt syytän kotikasvatusta, meillä ei koskaan tai liiemmin koskaan ollut salaatteja eikä vihanneksia... ihan puhtaasti en osaa niitä syödä... viijmeiset vuodet olen opetellut syömään ja yrittää tykätä, mutta ne vain tökkii minkä ehtii... ja nyt vielä enemmän kun pitäisi syödä niin tökkii tökkii tökkii... yritän kuitenkin päivittäin syödä aina jonkin verran, ja laittaa leivän päälle muutakin kuin kinkun ja juuston :D
 
Mä kokeilin eilen tuota Zoen keinoa, että dippaa kasviksia. Oon toki ennenkin niin syönyt, mutta eilen iski aivan kamala himo kun täältä luin :D Mätin puoli pussia porkkanoita ja kaksi omenaa tuolla keinoin. Nam! Kuitenkin suhteellisen terveellistä siihen verraten mitä kaikkea tyhmää sitä suuhunsa voisi työntää. Vaikka onhan noissa valmiissa dipeissä jonkin verran suolaa.. :/
 
Mie syön aika paljonkin nykysi hedelmiä. Eniten uppoo omenat, appelsiinit ja porkkanat tällä hetkellä :) Tosin en dippaa niit mihinkään. Ja vähintää yks menee pvässä, appelsiineja menis varmaa kolme-neljä mut en viihti nii montaa syödä :D
 
huomenta tytöt pitkästä aikaa.

täällä aamu valjennut aika pelottavissa tunnelmissa jonkunlaisen kipukohtauksen merkeissä. vielä puolisen tuntia pitää oottaa, että neuvolan linjat avautuu. tein aiheesta uuden aloituksen, kun en tiedä mitä tää oikein on :| vasemmalla puolella tosiaan niin lamauttava kipu, että kyllä hirvittää. tällä hetkellä onneks tuntuu vaan tasasena paineena ja pystyn täs koneellakin olemaan.
oon kyl ymmärtäny liitoskipujen olevan tosi pahojakin, mut ei kait nekään tunnu vaan toisella puolen? :eek:

sori pelkkä omanapaisuus, mut nyt vähän huolettaa tällästä ihmistäkin, joka aina ajattelee kaiken epämääräisen vaan kuuluvan asiaan :ashamed:
 
En osaa valitettavasti sanoa johanna tuohon mitään :( Toivottavasti ois vain liitoskipuja.. Luulis ainaki et ne vois myös olla toispuoleisia. Mulla ainaki sillo oli iha veet silmissä eikä mikää asento auttanu ku tuli ihme kipukohtaus.. Tosin se oli kyl mulla kummallaki puolella lonkkien kohalla ja alkuraskaudessa muistaakseni, n. vkolla 10 tienoil tms.. Hyvä et pian saat soitettua neuvolaan! :hug:
 
ai niin, eilisen valitusvirrestä unohtui tärkein, mun puhelin hajos!! oon viimeiset 5v varmaa käyttäny samsungei ja nyt sit hätätapaukses nokia käytös... ihan kaffel sen kans :D ei jaksa mennä ostaa uutta puhelinta, ku just vast sain oikeestaa ton edellisenki maksettua, kytkykaupalla... :headwall:

Zoe mites sulla toimii sit viinirypäleet ja päärynät? persikat? banaani ja luumu pieninä määrinä, jos vatsa kovettuu helposti...? ja onhan avokados runsaasti ihan terveellisiä rasvoja.

johanna peukkuja lääkärikäynnille, toivottavasti ei ole mitään vakavaa :hug:

mä näin viime yönä häröjä unia!! yhdessä unessa meille syntyi pieni ihana poikavauva hirveesti etuajassa, mä synnytin meiän omassa sängyssä ja mun kuollut äiti tais avustaa vauvaa maailmaan (mut leikattiin, en enää muista miks). sit mun äiti pisti vauvan sängyn alle ja käski mun ottaa sen sieltä (juu, nousin siis heti ylös eikä sattunu yhtään) mut sanoin etten viitti ku mul on tää haava. sit miehen vanhemmat otti vauvan ja meni keittiöön laittaa kahvit vieraille. :D vauva kakkas ihan hurjan ison paskan heti synnyttyään. ja voi, se oli söpö :heart: sillä oli vaaleat kiharat ja miehen nenä :heart:

toisessa unessa vauvis tuli kertoo tänne palstalle että heidän tyttö kuoli :'( johtu varmaan siittä ku lueskelin syntyneist esikoist että oli heillä ollu tyttö kipeänä, kuumetta...

 
Zoe-F
Talvis Viinirypäleitä mä en muistanukkaan, ne on tosi hyviä :p ja niitä menee niin paljon kun kaupasta raaskii kantaa. On vaan aika tyyriitä. Persikka on minust jotenki liian makeaa ja banaania en syö, paitsi jugurttia, sitäkin vois ostaa :D Luumustakin oon saannu tarpeekseni, kun pienenä sitä jouduin syömään vatsan takia koko ajan.
Mutta kiitos tästä :D Täytyy muistaa ostaa jugurttia ja viinirypäleitä kaupasta :D
(Mä en syö avokadoja ihan just se proteiini ja rasvamäärän takia, vaikka oliskin terveellisiä.)
Ja juu, tunnustan olevani aika ronkeli :whistle:
 
mä olen kyllä oppinu ihan hyvin syömään kasviksia ja muita... lapsuudenperhees oli kyl suht usein ruokapöydäs jotain salaattia, ja kesäisin mökillä oli aina ruuan kanssa erilaisia salaatteja.. ja tykkään myös kaikesta semmosesta, mikä ihan kaikille ei välttist uppoo (parsakaali, ruusukaali, "tavallinen" kaali yms) et ei pelkkää tomaatti-kurkku-porkkana linjaa.

kait tästäkin voi kotikasvatusta syyttää. en tie miten meiän äitee sai mut ja siskon aina maistamaan kaikennäköisiä ruokia ja tykkäämään lähes kaikesta ruuasta (me syödään melkein mitä vaan). niinku esim pari meiän serkkuu söi lapsena tyyliin pelkkää makaronii ja ketsuppii :$ vitsi jos ite osais saman sit lapsilleen.. mul ei oikeesti oo mitään muita inhokkiruokia ku
- nuudelit (haju ällöttää)
- kasviskiusaus (tuli kerran oksu siitä, kammo)
- salami
- liian erikoiset kalaruuat, tykkään et kala on mahd. yksinkertaista
eipä taida muuta olla. :D
 

Yhteistyössä