~*~ESIKOISHAAVEISTA PLUSSANNEET vol. 4!! ~*~

G: Mä en hirveästi ole alkanut välttämään mitään ruoka-aineita. Lihan olen aina syönyt tosi kypsänä. Kylmäsavulohta ja tuorejuustoja olen rajoittanut. Kalaa ollaan syöty aina ja nyt yritetään kyllä syödä säännöllisemmin se 2 x viikkoon.
Makeat ovat jääneet pois ihan siitä syystä, että tulee huono olo. Kahvikaan ei maistu niinkuin ennen.
Pyöräilyn jätin kanssa liukkaiden tulon jälkeen, mutta enpä muutenkaan ole talvella juurikaan pyöräillyt. Hiukan rauhallisemmin yritän olla ja en nosta mitään painavaa. Se on kyllä tuon selänkin takia, mutta muutenkaan ei tietenkään ole hyväksi.
Eipä oikein kummempia rajoituksia tule mieleen.

Tervehdys kaikille ja Hyvää loppiaista!

Onnittelut munkin puolesta kaikille jakaantuneille ja hyviä neuvolakuulumisa saaneille!

Itselläni aamuinen vaa'alla paljasti että olisin näin alkuun laihtunut parisen kiloa. Eipä olisi uskonut musta. :) Lisäksi tässä yksi ilta huomasin että mun maha ei enää lölly vaan siihen on tullut jo sellainen selvästi kovahko kohta. Toivotaan et se on kohtu joka kasvaa.

Ja sit taas tähän ikuiseen pessimistisyyteeni joka jälleen nosti tänään päätäni. Yhden tutun tytär menee suurinpiirtein samoilla viikoilla kun minäkin, eikä sit ollut saanutkaan ekasta ultrasta puhtaita papereita. Pelko nosti taas päätään ja aloin miettimään omaa kohtaloani, joka ensi viikolla ratkeaa. Olen kohta ihan rikki tästä miettimisestä. Koskakohan annan itselleni luvan nauttia raskaudestani.

Ja pahaa oloa ei yhtään helpota tämä ihan törkeäksi paisuva rahapula ja kaikki ylimääräiset menot.

ANTEEKSI TAAS TÄMÄ VALITUSVIRTENI!

Ouska ja Pikkuinen 10+1?

DD hienoa, et kaikki sujuu hyvin =) mieki oon aatellu sen alun ja koko vaaviajan nii rankaks et tiä vaikka sitä yllättyiski sen helppoudesta :LOL: Semmone kysymys tuli mieleen, et miten on kestoilu sujunu?? Onko ne Disanat ollu hyviä, entä muut vaipat, mikä on suosikki? Olitki häipyny mesestä ku koneelle tulis ku syömäs kävin :p

Ouska se on vähä niin, ettet voi sitä estää jos et puhtaita papereita sieltä saakaan. En muista ootko varhaisultras käyny, mut jos et oo ja kohdust ei mitää löytyiskää ni sekin on vaa semmone seikka mille ei mitää voi :/ Mutta toivotaan parasta ja kehoitan murehtimaan vasta sit jos aihetta sille ilmenee. Toivotaan, et mittään huolestuttavaa ei löydy =) :hug: :heart:

alkuun kiitos kaikille ku olitte huomioineet mun synkät ajatukseni. ootte ihania :hug: jotenkin vaan pelkään et oon ite saanu aikaseks jotakin pahaa vauvalle. jokin syömäni tuorejuustovoileipä, salaatin joukkoon myöhemmin lisätty tomaatti, joka jäikin pesemättä, tai muuta vastaavaa. jospa pihvi jäikin jostain kohtaa hiukan raa'aks. kotidoppleria meinasin sillon alussa, mut sit ku oltiin kuultu neuvolassa ne äänet ni jäi ostoajatukset sivummalle. tuntuu, et nyt onki jo niin haavoittuva, ollaan ihan täysillä varauduttu vauvan tuloon, ja tehdään valmisteluja vaavia varten. jos tää kaikki viedäänki meiltä? :'( en varmaan kestäis kattoa esim. tonne kodinhoitohuoneen kaappiin, mihin oon viikannu kaikki pienet unisex-väriset vauvanvaatteet. kaapin alapuolella on kaks laatikkoa ja muovipussi, josta nostan pesukoneen kautta tytön tai pojan väriset vaatteet kaappiin seuraks. pyykkikorissa on eri tarpeisiin ajateltuja kestovaippoja, vauvan liinavaatteet vaatehuoneessamme. kaikki muistuttais mua pienestä rakkaastamme, jos se unelma otettais meiltä pois. en kestäisi kertakaikkiaan :'( vaikka onhan tää rakkauspakkaus vieny multa kauneuden ja terveyden ;) :heart:

vauvikselle puhaltelen jakautumistuulia :whistle:

Palsta taukoillut olen aika pitkään ja ennen jouluahan se plussa sieltä sitten tuli ja LA olis näillä näkymin elokuun 20pv. Huomenna ultraan... :)
Enpä tiedä onkos täällä ketään tuttuja mutta jos ei niin tutustutaan :D

Talvis kaikesta selviää. :/ Ja tulevaisuutta ei pysty kukaan ennustamaan, joten miksi murehtia liikaa etukäteen asioita joita ei ole tapahtunut eikä varmaan tule tapahtumaankaan? Samat sanat Ouskalle, jolle olen sitä yrittänyt sanoa. Ymmärrän että pelottaa, mutta koittakaa vaikka ajatella ne inhottavat ajatukset sellaisen kuvun alle. Eli ne on siellä aivoissa jossain mutta ette laske niitä sen kuvun alta pois. Ymmärtääköhän kukaan... No niin mä tein alussa ja vieläkin. TIEDÄN et mitä vaan voi sattua mut en vaan ajattele niitä. Siitä saa vaan pahan mielen turhaan ja itsensä ja vauvansa stressin partaalle. Menkää asia kerrallaan - jos tulee jotakin eteen niin käsittelette sen asian sitten. Uskon ja toivon että teillä molemmilla kaikki menee hyvin loppuun saakka. :heart: :hug: :hug:

DD ihanaa et kaikki menee hyvin. :) Mua vähän ärsyttää sellaset äidit jotka hokee raskaana oleville esikoista odottaville että: ette tiedäkkään miten rankkaa ja ette te ehdi mitään harrastamaan ja et sinä ehdi kukkapenkkiä kesällä laittamaan... Mistä ne voi sen tietää? Jospa mä en käytäkkään niitä ainoita vapaahetkiä siivoamiseen tai jos mulla onkin helppo vauva ja paljon aikaa touhuta? Voi olla et ei, mut sen näkee sitten. Niin siis tällä yritän sanoa että ihanaa että joku sanoo joskus noinkin. :D :D

Citilda tervetuloa! :) Ja ONNEA! :flower:

(.) noniin. neljän päivän aikana olen ommellut verhot vauvalle, hoitoalustan vauvalle, mobilen vauvalle, imetystyynyn.... tuote/päivä. Koskakohan riittää? Kohta varmaan kyllästyn... :p Viel olis tarkoitus tehdä sellanen löhöilymatto kun mulla olis tuota tikkikangasta tuossa... ihme ompelukärpäsen purema iskeny. :D :D Huomenna neuvola! :)

EM ja Dodoliina 22+0 :heart:

DD aina niin mukavaa kuulla kun tuut kertoo miten teijän vauva arki on menny! :) Lykkyä pyttyy eteenpäinkin. JA keRRO NIMII! :)

Ouska Älä turhaan pelkää kyllä kaikki on hyvin kun on sulla noita oireitakin ihan reippaasti ja vaikkei oiskaa niin ei sekää tarkota etteikö kaikki ois hyvin ja oon mäki käyny varhaisulras niin paskajäykkänä ootan sitä np-ultraa et oisko kaikki hyvin nyt...

talvis soita sinne neuvolaa jos ne ottais sut kriisiajaks niin saisit vähän mielenrauhaa. kaikki on ihan varmaan hyvin usko pois :) :) Mäki söin tuorejuustoo aluks ja eipä siitä mitää oo tullu. Kaveri veteli creme bonjouria huolella raskausaikana. Mielummin ei syö mitää ulkomaalaista mut kaikki mikä suomessa valmistettu ei sisällä oikeestaa sitä riskiä. :) OTa ihan iisisti :)

Citilda Tervetuloa joukkoon!

Suukkis Tää pino on JUST HYVÄ! :)

G: salmiakin syömistä en oo rajoittanut millään tavoin, nam!nam! :D
Energia juomat ja siiderit oon jättänyt kokonaan juomatta. Tuorejuustoja
ei enää tule laitettua leivänpäälle. Lihan oonkin aina syönyt kypsänä.
Omenat tulee nykyään pestyä tosi huolellisesti jopa kuorittua.
Enää en raada niin kamalasti vaan pyydän rohkeasti apua esim. painavien
juttujen kanteluun...

TinyAngel & Pikku Pirpana 23+5

Suukkis joo onhan sitä äitiyspakkauksen sisältöä ihana tutkailla :) Mä oon aatellu, että alan vauvanvaate pesuun vasta kun jään äitiyslomalle. Oon ostanu kaikki vaatteet uusina ja pesemistä riittää. Mutta mukavaa se vaan on kun saa alkaa järjestelee ja laittaa vauvan huonetta kuntoon.

Citilda tervetuloa! Ja onnittelut.

Vauvikselle paljon tsemppiä ja voimia synnytykseen.

Mulla on huomen aamulla lääkärineuvola ja jänskättää mitä siellä sanotaa, toivottavasti kaikki olis kunnossa. Hb varmaan taas lakenu kun väsyttää kauheesti koko ajan.

Galluppi: tykkään kauheesti tehdä ite sushia graaviloheen, mutta nyt kun ei saa syödä sitä eikä levää niin oon sushitauolla. Sitä kaipaan todella!!!

Talvis mene ihmeessä sinne neuvolaan kuunnelluttaa sydänääniä jos tuntuu siltä :hug: Ja se huolehtiminenhan on vaan ihana merkki siitä, että rakastat sitä pikkuista jo nyt! Siitä se ajan myötä vain vahvistuu :heart: Ja kuten EM:kin sanoi, ota asia kerrallaan. Jos murehtimisen aihetta tulee, ni sit vasta murehditaan. Toinen keino EM:n vinkin lisäks on ajatella ne murheet isoon heliumpalloon, joka nousee korkeuksiin etkä niitä huolia enää vaivoiksesi saa. Kaikesta kuitenkin selviää. Myös siis menetyksestä. Jos kävisikin jotain, niin sitten vaavin vaatteet ja tarvikkeet varastoon pois silmistä. Mutta ne on niin harvinaisia juttuja, että on täysin turhaa ja itsensä kiduttamista ajatella/pelätä niitä. Toki ymmärrän noi ajatukset, mutta koita saada ne mielestäsi :) Mene sinne neuvolaan, varmasti neukkutäti kuunnelluttaa mielellään sydänääniä jos siun mielenrauha siitä paranee! Kaikki on varmastikin hyvin, tsemppiä! :hug: :heart:

Citildalle tervetuloa ja paljon onnea!!! Kerrohan viel synnäri jos viitsit=)

Kiitokset taas teille kaikille.. :flower: :flower:
on ihanaa et voin purkaa tänne sydäntäni kun tuntuu ettei ole oikein muitakaan. Siis onhan tuo avokki, mut ei ymmärrä kun selitän sille. Mut esimerkiksi täällä paikkakunnalla jossa asustelen, minulla ei juuri ole tuttuja tai kavereita. Lähinnä kaikki työkavereita tai kavereita jotka ovat ihan eri elämäntilanteissa. Täällä olevat kuitenkin ovat samassa tilanteessa ekojensa kanssa.

Kai nämä ahdistamiset taas helpottaa, kun vaan saa tän väsymyksen ja pienen flunssan pojan taltutettua pois. Kaikella on kuulemman tapana järjestyä ja siihen on varmasti uskottava.

SS: Olen jo oppinut tähän ikään oppinut et kaikella on tarkoituksena. Aina ne eivät tunnu reiluilta mutta kuitenkin niin on joku meille määrännyt tapahtuvaksi. Jos nyt ultrassa on jotain, niin sillä on varmasti tietty tarkoitus.

SS: vastasinki sul meses tohon kestoilukyssäriin :)

EM: Oot kyllä niin oikeessa, muakin peloteltiin niin täysillä. Opiskelen edelleen (kotoa itsenäisesti), ja voi kuinka moni jaksoi väittää että et varmasti kykene "niin sä vaan luulet, mut sit kun se vauva tulee niin tajuat kyllä ettei aika riitä". Miten mä sit nyt oon ihan hyvin lukenut tentteihin (2kpl ens viikolla), ja mies saanut työnsä sovittua niin et katsoo tyttöä sen aikaa kun yliopistolla käyn ne tekeen. Toki pitää varautua siihen, et tulee olemaan rankkaa. Vauva VOI olla hyvinkin hankala tapaus, ja viedä kaikki voimat. Mut niin ei välttämättä ole. Kun odotukset on matalalla ja varautuu pahimpaan, voi yllättyä sit positiivisestikin =) Kivasti oot väkerrellyt kaikkea, mäkin meinasin viel tehdä :heart:

bb, kiitos kivoista toivotuksista! :) Nimeä en kyllä voi paljastaa, kun on (niin kun varmaan osasitte arvata) ulkomaalainen ja erittäin harvinainen. Olen tosin miettinyt kerhon väkertämistä, sellaista mikä olis yhteinen odottajille ja vauvautuneille.. siellä vois sit enempi kertoilla ehkä. Tänne en uskalla ees hyvää kuvaa laittaa, kun tätä lukee niin hirveen moni. Säikähdin oikein, kun tääl mitäs nytillä oli puhetta siitä Finnairin koneessa syntyneestä vauvasta, niin siel ties kuinka moni harmaa otti puheeks mun lentoaikeet raskaana :eek: Ja siel sit ihan avoimesti arvosteltiin ja puitiin sitä, vaikkei kukaan niistä ees kuulu tähän pinoon. Mitähän se niillekki kuuluu :D

Citildalle
tervetuloa munkin puolesta, vaikken tiedä kuulunko enää joukkoon :p

:LOL: mua vain naurattaa... mutta kohta voipi jo itku tulla :'(
kello on sata ja aamulla 5.45 soi herätyskello... töihin pitäisi lähteä...
ja jostain kumman syystä... sitä ei tänä yönä ole nukuttu vielä silmällistäkään... vaikka tavallisesti ois jo herätty 3 kertaa... mut ois ainakin nukuttu...

Sekoo... :$

HanTa toivottavasti oot menny jo unelle ja saanu unen päästä kiinni ny ko mie kirjottelen! Miul ei mittää heräämistä aamulla oo ni voi vaikka kukkuakin..

Eka perhevalmennus osiokin ois huomenna!! Ihanaa! Aiheena synnytys! :heart:

Mie oon tässä seikkaillu kestovaippainfon sivuilla jo paljon ja ny ajattelin (sieltä ko yhen nettikaupan löysin) sit, et hankin myös kestositeitä! =) Eli siis jälkivuotoon. Mie ku käytän kuppia noin muutoin:)

DD aina noissa jutuissa on hyvä muistaa että kaikilla ei oo niin kiva oma elämä että täytyy ihan puida muiden. Mä sain osakseni kun joku oli jostain irc-gallerian keskustelusta bongannu että oon raskaana niin siitähän ties sitten koko kotipaikkakunta kun joku entinen luokkalainen oli kovaan ääneen ehtinyt jo spekuloida koko tilannetta että "no voi kauhee ku on nyt sit paksuna ja menee naimisiin ja on NIIN nuori elämä menee hukkaan!"
Mun äiti tosin on jaksanut hehkuttaa mun raskautta jo työkavereille asti :D Yks perhetuttu oli sanonut että "No se saa kyllä tosi nuorena esikoisen" äiti oli kysynyt että MINKÄS ikänen olit kun esikoinen syntyi ja vastasi että: "19 ehdin täyttää jo" niin äiti vaan vastas takasin että niin ehdin minäkin. :D

Suukkis kivaa onnee perhevalmennukseen. :) Tuu kertoo sit mitä teitte.

Zoe noi suomessa valmistetut tuorejuustot kuulemma ei ole riskiryhmään kuuluvissa mut esierkiksi homejuustot ja Brié juustoja ei kehoteta syömään. Kaveriki veteli tota creme bon jour juustoo koko esikoisen ajan ja ainoa "vika" mikä lapsessa kuulemma on: on se että näyttää täysin isältää :D:D Tyttö kun on. :D

Onko kellää muulla ollut alkuraskaudessa univaikeuksia? Kun mulla on nyt 4päivä perättäi tai siis yö kun herään tässä 5 aikaan. Tänään siis heräsin jo puoli neljä ja sitten on hirvee nälkä tai ei vaan tuu unta ja tunninpäästä sitten on se nälkä ja sit ei väsytä yhtää. Meijän koira kyl on enempi kun tyytyväinen päästessää aamulla klo 6 aikaa lenkille.. Ja POSITIIVISIA UUTISIA eilen pysyi ekaa päivää kunnolla KAIKKI RUUAT SISÄLLÄ! En oksentanut KERTAAKAAN!

hyvää huomenta...

noin kolme tuntia viimeyönä nukkuneena... kumman virkeä olo kuitenkin...
tiedän vain että puolenpäivän aikaan oon jo täysin zippi, kun ei ole koti-oloja eikä voi levätä juuri silloin kuin haluaa... toivottavasti ensi yönä sais vähän enemmän unta...

baby butterfly
mulla oli univaikeuksia alkuraskauden aikana, mutta on vieläkin...
nukun vain muutaman tunnin kerrallaan... ja normaalisti heräilen tuossa puolen yön aikaan ja aamuyön tunteina kukkumaan... kukun sitten pari tuntia, kunnen uni taas maittaa...
viimeyönä taisin jännittää aamuista töihin menoa... kun uni ei tullut ennen puolta kolmea...

mukavaa päivää kaikille...

HanTa ja BB Mulla kanssa ollut univaikeuksia. Viime yönä kanssa varmaan jännitin töihin menoa. Sinänsä jännää, koska ei loman aikana töissä mikään ole muuttunut. Mutta kyllä tässä lomalla nukuin paremmin kuin töissä ollessa. Herään vaihtelevasta 1-3 aikaan ja sitten nukahdan tai en... Usein valvon 2-6 välin ja nousen lukemaan tai muuta. Sitten menen takaisin nukkumaan ja saatan nukkua 1-2 tuntia. Teen jatkuvaa iltavuoroa, että sikäli voin aamulla nukkua, jos vain saa unen. Mutta illalla on pakko mennä heti töiden jälkeen nukkumaan, koska parhaiten nukun illalla. Lomalla kokeilin monesti mennä nukkumaan puolenyön aikaan, mutta ei se pitkitä aamuyön unia yhtään. Heräsin silti 2 aikaan ja ne yöunet olikin sitten usein sen 2 h yössä.
Neuvolassa ovat ehdottaneet sairaslomalle jäämistä sen takia. Mutta katson nyt taas tammikuussa, että miten tämä lähtee menemään. Väsynyt on koko ajan.

Eipä noita ruokia kannata liian vakavasti ottaa. Kunhan syö terveellisesti ja monipuolisesti ja katsoo, että on tuoretta. Tietenkin jos jotain sattuu ja on syönyt jotain sopimatonta, niin varmaan syyttelisi itseään jonkun aikaa. Mutta eiköhän se ruoka suomessa ole suhteellisen terveellistä ja puhdasta.

Huomenta kaikille!

Mulla on ainakin aina silloin tällöin noita unia ongelmia, kuten viime yönä. Uni ei tullut kun pariksi tunniksi ja sit valvoinkin sitkälle aamuyötä ja sit kuuden aikoihin kun olisi pitänyt herätä, oli järjetön migreeni. Eli se siitä työpäivästä ja nyt olen vaan nukkunut kun sain ensin hiukan rauhoitettua migreeniä.

Tänään vaikuttaa olevan taas hiukan parempi päivä ainakin tunnepuolella. =) Eilen olin varmaan väsynyt ja sitä myöten myös huonolla tuulella.

G: Mä en oikeastaan muuta kun jätin pastöroimattomat tuotteet pois. Itseasiassa myös homejuustot kokonaan ja tuorejuustoja otan vähän varauksella.

Liikunta mulla on vähentyny kyllä tuon väsymyksen ja huonon olon takia, mutta aina kun jaksan niin edelleen tansseissa käyn. Kun ei edes ole vielä masu tiellä. Ja nyt kun tää huono olo ja väsymys alkaa helpottaan niin enemmän tulis toivottavasti käytyäkin.

En kai mä muuten ole hirveästi muuttanut elämäntapoja...no en tietty ota alkoholia sitäkään vähää kun ennen. Ja suklaata ei ole kyllä tullut syötyä enää yhtään, tulee helposti siitä huono olo, ennen olin kyllä himosuklaansyöjä!

Huomenna pitäis lähteä tekemään opparia taas...josko sitä jo pian valmistuis...uuh... Sori nyt, tuli vaan omaa napaa..
Kukkaiskeiju 13+2

Zoe-F
Neuvolakuulumisia:
29+5
Painoa tullu +725g/viikko yhteensä 8,5kiloa
RR 119/77
Pissa ok
Hemppa 123
Sf 30cm
Raivotarjonta
Syke n~145
Liikkeet++
Ja neuvolantädiltä terveisiä että obsidania ja levolacia apteekista.

Ja suukkis kyllä täälläkin on jokin perhe/synnytysvalmennus, luulin että on maksullinen, mutta se olikin se mikälie parisuhteen hoito kurssi.

zoe mie jo kummastelinkin, et miten se vois muka maksaa. Ku aina se o ilmane ollu jos semmone vaa kunnassa järjestetää :D Tosin eihä niit kaiketi iha kaikkial oo, tai siis jos on ni aika supistettuja jotkut. Tääl o onneks neljä niit käyntejä ja yks niistä on synnärikäynti :)

Zoe-F
suukkis Tääl on sellanen päivä jolloin ollaa monta tuntii neuvolas ja kuunnellaa miehen kaa juttui (synnytys, vauva yms), paitsi imetystunti on vaa äideille ja sit on tutustuminen synnärii toisen päivän. Mut tosiaa saan siit lapun vast ens käynnil.

Mut sit tosiaa tääl oli viäl eriksee sellanen mikä makso jonku pari kymppii..

Löysin sen paperin
"Tahdolla ja Taidolla, parisuhteen lataamispäivät.

-Haluatko tutustua kumppaniisi paremmin
-Työkaluja onnellisempaan suhteeseen
-Kaipaatko keinoja ristiriitojen ratkaisuun
-Uutta tuulta parisuhteeseen
-Kun kahdesta tulee kolme...

Päivät on tarkoitettu nuorille pareille, jotka haluavat virikkeitä ja uusia toimintamalleja suhteeseensa. Työskentely sisältää luentoja ja harjoituksia oman parin kanssa.....
20?/pari"

Noin niinkuin äkkiseltään, tunnen mieheni oikein hyvin, paremmin ei voisi mennä, ei tarvita keinoja ristiriitojen ratkaisuun kun niitä ei ole, ei tarvita uusia tuulia, riittää kun mies ehtii joskus olla kotona, niin kyllä sitä keksii, kun kahdesta tulee kolme niin kahdesta tulee kolme, eikä me nyt niin nuori pari taideta olla, eikä tosiaankaan kaivata virikkeitä, niitä on jo ihan liikaa, eli päätettii skipata tällänen kurssi.

Yhteistyössä