~*~ESIKOISHAAVEISTA PLUSSANNEET vol. 4!! ~*~

Heippa!

Juu uniongelmia oli alussa ja välillä vieläkin... no, eipä ne haittaa kun en töissä käy ollenkaan niin voi sit aamulla nukkua pidempään. ;) TAi ottaa päikkäreitä.

Neuvolakuulumiset:

22+1
Paino 62,5 kg (rv 8 paino 57 kg)
RR 110/75
Hb: ei mitattu
Pissa ok
syke: 140
liikkeet: ++
Sf: 17 cm

Musta on hassua että meillä ei mitata sitä hemppaa joka kerta... mut eipä mulla mitään tuntemuksia ookkaan et se olis alhaalla. :/ kai ne mittais jos mä sanoisin jotain.. hmm. Noh, perhevalmennusta meillä on (muistin kysyä ) ja kolme kertaa siis maaliskuussa. :) Saatiin Kelan paprut ja vietiinkin saman tien, äitiysloma alkaa siis mulla 3.4. :D Jei! Eipä siellä muuta, Dodoliina ujosteli dobbleria ja heti kun saatiin syke lähelle niin karkasi. :)

Ouska hienoa että on jo parempi mieli. :) :heart:

EM ja Dodoliina 22+1 :heart:

EM: aika jännä juttu tosiaan tuon hemoglobiinin kanssa... mulla tullaan varmaan mittaa ihan koko ajan ja viel hiukan ylimääräistäkin taustani takia. =) Tuo ujostelu on käsittääkseni tavallista?!

hei kaikille...
ensimmäinen päivä töissä takana...
ja olo on aivan hirveä...

loistava migreeni jyskyttää takaraivossa... eli yöksi taas vähän panocodia jos uni tulis...
juuri kävin tervehtimässä vessanpönttöä... se onneksi vähän paransi oloa...
selkä aivan tuusana ja lonkkaa särkee... enkä edes nostellut ja kyykkinyt paljoa... mulla oli tänään liki vain isoja lapsia näkösällä...
eli uutta kipukohtausta ei tullut...
mutta en sano että tääkään mitään ihanaa on... pirkule...

tääl on loppujen lopuksi hyvin moni, joka kärsii tuosta unettomuudesta/nukkumis vaikeudesta... lienee sekin siis raskausajan ongelma...

käytiin äsken töiden jälkeen pyörähtään kaupassa... ostettiin vauvalle amme, ja kylvetys tuki :D

Suukkis kiitos vinkistä, mä ajattelin huoleni heti sinne heliumpalloon ja taivaan tuuliin :heart:

olin aamulla siellä suuhygienistilläki noiden lerppuvien ikenien takia. ei niis kuulemma mitää vikaa ollu. :eek: tai siis voi olla, että harjaustyylini on sen verran voimakas, että nyt raskaana ollessa se onkin jo liian kovaa. mut ei mitään huolestuttavaa ollut. hammaskiveä poisti kun sitä oli taas hiukan tullut, kun kerran olin tullut käynnille ja aikaa varattu. :)

Zoe en voinu olla nauramatta, ku katoin sun viestin neuvolakäynnistä. pikkasen paljon noita päiviä sinulla :p

ElinaMaria ollut edelleen innokas koneen äärellä. ompelu on kyllä kivaa :heart: tosta hempan mittaamisesta, ei meilläkään sitä joka kerta mitata (mul ei onneks oo koskaan ollu sen suhteen ongelmia), mul ei ees mitata sikiön sykkeitä eikä varmaan katota pissaakaan. se kirjottaa korttiin ok pissan kohdalle ennen ku on edes tutkinu niitä. :/

Ei meilläkään viimeksi mitattu hemppaa ja ajattelin, että se unohtu. Mutta jos ei joka kerta mitata.

HanTalle :hug:

Mun eka työpäivä meni suhteellisen hyvin. Selkää vihloi, mutta pystyin kumartelemaan koko päivän. Tosin tänään oli vain 6 h:n päivä, että katsotaan huomenna reilun 9 h:n jälkeen, että mikä on olo...

:heart: sydämmellinen huomen kaikille...

Kyllä noi Panacodit osaa asiansa... päänsärky on poissa, (toivottavasti ei tänään tule takas)
tuli nukuttua 7 tuntia... siis ihan oikeesti 7 tuntia...
havahduin kyl yöl neljä kertaa mut pää ja kroppa oli niin muhennosta ettei pystyyn olisi sängystä päässyt... joten unet jatkui heti uudelleen...
heräisin kyl tunti ennen kellon soittoa... mutta hyvällä mielellä :saint:

toi Zoe-F :n parisuhteen hoitokurssi kuulostaa mielenkiintoiselta...
eikä nyt niin hirveen kalliilta...
jopa näin oman parisuhteen kannalta... kuin työn puolestakin :D

Ne ketkä on käyneet siellä synnytysvalmennuksessa tai millä nimellä se nykyään on, niin millaista siellä on...
ei toivottavasti samaa kuin tv.ssä istutaan ringissä ja puhistaan...

imetystyyny onko kukaan hankkinut... joku on ymmärtääkseni tekemässä...
mietin tässä että onko kuinka käytännöllinen/tarpeellinen vempele???
ajatuksen pohjalta... meillä ei kellään taida olla käytännön kokemusta asiasta...

Miu mielestä tommoset kurssit taasen on ennemminki vaa rahastusta :p Mut voihaa noist kai apuaki olla..

Ja meil ainaki tos ekas synnytysvalmennukses oli semmosta et eka kuunneltii joku laulu ja "fiilisteltii" siin, sit se pälätti niit juttui kalvoilta, sit oli tauko ja sit taas pälätti. Sit lopuks kahtottii synnytysvideolta pätkiä niin et se kelaili siit joitain kohtia pois. Se synnytysvideo oli kyl nii typerä siin alussaki ku nainen meni vaa kylmänrauhallisena synnärille ja sanoi asiallisesti iha freesin näkösenä et hei, tulin synnyttämään :LOL: :LOL: Sitä ku oiskin sen näkösenä sillo ko supistuksia tullu tiheesti niinko siin väitettii :D

Meillä on kolmiosainen neuvolan kautta valmennus. En ole siitä vielä saanut lappua, mutta pitää sisällään muistaakseni
- imetys
- Fysioterapeutti pitää jumppa/venytys-juttuja synnytyksen jälkeen + samana iltana pappi puhuu jotain perhejuttuja
- ja mikähän se yksi aihe oli... Kai se on itse se synnytys =)

Sairaalassa ei ole mitään synnytysvalmennusta tai tutustumiskierrosta. Lopettivat sen nyt vuoden vaihteessa ja netistä saa jonkun videon katsoa ja kätilö vastaa netissä kysymyksiin. Tosi kökkö juttu :(

Imetystyynyä mäkin olen miettinyt. Ajattelin ottaa anopin ompelukoneen kun seuraavan kerran käydään. On sitä meille tarjonnut jo moneen kertaan, mutta jos nyt tulisi jotain ommeltuakin. Meillä on keinutuoli, jossa ajattelin jonkun verran imettää. Varsinkin yöllä pelkään, että nukahdan ja kierähdän vauvan päälle, jos sängyssä imetän.

uniongelmia toki löytyy, mut ne on liittyneet vaan lähinnä pahoinvointiin :x saatan kyllä herätä siihen kamalaan nälkäänkin. usein kun on vapaata ni osaan nukkua koko yön, mut työpäivinä tuppaa herää kerran yössä ja sit oonkin 1-2h hereillä.

täällä kun ootte jutelleet synnytysvalmennuksesta ni milloin sellanen yleensä alkaa?
-ja mis vaihees ootte tehny äitiysraha-hakemuksen ja hommanneet äitiyspakkauksen?

tuo imetystyyny taitaa ostoslistalle kuulua kun olen niin pieni :D kaikki mahollinen ergonomiaa edistävä asia mulle :D

teillä on ollu jälleen hyviä neuvolakuulumisia :)

johanna Mä saan seuraavassa neuvolassa helmikuun alussa kela-paperit. Ja laitan ne sitten heti menemään =)
Synnytysvalmennuksesta en ole vielä saanut tietää, milloin se on (siis se neuvolan järjestämä) . Tämä on sen verran pieni paikkakunta, että täällä järjestetään keväällä yksi ja syksyllä yksi. Neuvolassa päättävät laskettujen aikojen mukaan sopivan ajankohdan, että kaikki kuitenkin pääsisivät mukaan.

Synnytysvalmennus alkaa yleensä noin 30 vkolla. Mie sain viimeks (edellises raskaudes) kutsunki vasta 30vkolla. Tai siis ku ne mokas ja lähetti sen vaikka oli menny kesken. Mut sillo oisin siis saanu sen 30 vkolla. Ny sit kutsu tuli jo jotain 24 vkolla tms ja alkoi nyt 27. vkolla.

Äitiyspakkaus sekä -rahahakemuksen (hain samalla myös lapsilisää sekä vanhempainrahaa) tein jo heti samana pvänä ku sain sen raskaustodistuksen yms. 8.12 jätin hakemuksen siis. Eli millä vkolla sitä ny sillo sit olikaan.. jotain 22 tienoilla.

Huomenia! :wave:

imetystyyny on ainakin ihan huippu kun köllöttelee sohvalla... tai siis se mun omatekemä. Oli oikeesti hauskaa puuhaa sitä tehä eikä vaikeeta. :) Uskon et siit on hyötyä sit imetyksessä, mut mikä tahansa iso tyyny siihen sopii... ne osaa rhastaa sillä imetystyyny-nimellä. :whistle:

perhevalmennus/synnytysvalmennus alkaa meillä ens kuussa... oon silloin jotain rv 26->

Äippäpakkaus, Äippäraha ja vanhempainrahahakemuksen vein eilen. :D Samoin tein kun sain neuvolasta laput kouraan. :D Ne tuo sen ihan kotiovelle sen pakkauksen. Se oli kiva ylläri... olin jotenkin asennoitunut siihen että se pitää hakea jostain. :p

Hyvä kuulla että muillakaan ei sitä hemppaa aina välttis mitata. Et en oo outo. :D Lähden tästä vähän kangasostoksille... :whistle: :LOL: loppuu ompelumateriaalit!!!

EM ja Dodoliina 22+2 :heart:

Mies just laittoin viestin, että pomo ei meinaa päästää sitä huomenna rakenneultraan kesken päivän :( . Eli varmaan siitä isyyslomastakin saa taistella. Täytyy tarkasti selvittää Kelasta ensin isän oikeudet, ennenkuin mies menee pomon juttusille. Inhottavaa mennä yksin sinne ultraan, kun mieskin sinne niin kovasti haluaisi :'(

EM Niinpä. Ja kun sen työkohde huomenna on samassa kaupungissa. Voisin sen hakea sieltä ennen ultraa autolla ja viedä sitten takaisin. Ei menisi matkoihinkaan kauaa. Meillä on molemmilla tosi inhottavat pomot. Mun pomo käski mennä naapurikuntaan neuvolaan, koska täällä on lääkäri vain yhtenä iltapäivänä, jolloin olen aina töissä.

SS En muista tarkasti, koska siitä puhui pomolle ekan kerran. Mutta tänään kun muistutti, niin nihkeetä oli. Elättelen nyt vielä pientä toivetta. Sama pomo eväsi jouluna kaikilta perheellisiltä miehiltä loman ja piti kuitenkin itse. Pikkasen aikeutti närää koko työpaikalla.
Isyyslomasta pelkään sitä, että voiko vaikuttaa sen alkamispäivään. Sitä kun ei kukaan pysty tarkasti ilmoittamaan. Että onnistuuko se niin, että ilmoittaa kaksi kuukautta ennen lasketun ajan ja sitten vain ilmoittaa, että tänään jään isyyslomalle. Niinhän se normaalisti menee, mutta meneekö tuolla... Toisessa pinossa ainakin minulle sanottiin, että saa jäädä aina sinä päivänä, kun ilmoittaa. Eli työnajantaja ei siihen pysty vaikuttamaan.

Zoe Meillä ei miehellä ole kuin järjestelykysymys se huominen rakenneultra. Aloittaa huomenna uuden remonttikohteen, joten kun ultra on klo 9.40, niin tuskin on edes asunnossa ehtinyt käydä, kun aamusta hommaa kuitenkin tarvikkeita. Että ei siinä mikään jää kesken, jos poistuu 1-2 tunniksi. Ilmeisesti vain pomon yhteistyöhalusta kiinni :ashamed: . Synnytykseen lähtiessä saa kyllä jäädä remontit kesken :D

Yhteistyössä