*~ ESIKOISHAAVEISTA PLUSSANNEET~* vol 2.0

emiliana, todellakin säästää ja paljon!! Se yksikin kestis pvässä vähentää jätettä 365 vaipalla vuodessa! :heart: Miekää en niin fanaattinen oo, ettenkö kertiksii varmaan käytä kyläilessä. Riippuu ihan kui kauan kyläilee ja missä. Ja kuin hyvin muutenki alkaa kestojen kans sujumaan. Mut ainaki yritys hyvä kymmenen tulee olemaan :heart:
 
Kiitos kaikille onnitteluista!!...Kyllähä tuo vähän tuli haikee olo ku töistä tänään lähti kamojen kanssa...työkavereita tulee todella ikävä...on niin mahtavaa porukkaa :heart: , mutta on se ihana alkaa nyt odotteleen 100%:sti vaavin tuloa :D

joo, mä pidän talviloman pois tästä alta + vapaat, nii pääsin sit ottaa vähän varaslähtöä ennen virallista äippälomaa, joka olis alkanu sit 20.11.

sokerirasituksesta oli juttua, ja itsekki jouduin siihen..en tiiä kyl miksi ku painoo tullu n.11-12kg, enkä oo mitenkää älyttömän ylipainoinen ollut ennen raskautta...Mutta puhtaat paperit sain, että onhan se hyvä kuitenki että noikin tarkistetaan kaiken varalta.

*muoks. DD sun maha on laskeutunut :eek: ...sullaki alkaa olemaan muutaman viikon päästä jännät paikat :heart:
 
Zoe-F
Sompio Miä elin ekat kolme kuukautta melkeistää pelkäl karkil :D Ku ei muuten kestä olla.
Suukkis Kaveri esitelmöi mulle mitkä merkit käyttää eläinkokeita, ja selitti jotaan pesuaineista. Sanoin sille sit et koht en käytä enää mitää pesuaineit vaatteis ja se oli et hä. Kerroin sille sit noist pesupähkinöist sun muist ja näytin yksii nettisivui.
( http://www.biona.tv/Suomi/pesupahkina.html ) Seki innostu asiast, ja tilaan meille molemmille kilot pähkinöit ja puol kiloo tahrasuolaa perjantaina =)
 
Ihan kuulla että joillain on lomaa... ja odutus pian lopuillaan...

Odotten joulua, ja toivottua 3 viikon joululomaa...kun vaan pomo päättäis että hyväksyykö anomukset vai eikö...

Te jolla on raskaus edennyt jo pidemmälle, miten teillä on väsymys hiipunut...
Tuntuu että vaikka nukkuis kellon ympäri niin väsyttää... eikä tuo 1-3 välein herääminen auta asiaan yhtään :(

 
En siis ilmeisesti ole ainut ketä jotain muutosta huomaa :D Mieskin huomautti asiasta, eli uskottava se on.

Mun mielestä ei tosissaan saisi pistää sokerirasitukseen, ellei ole syytä epäillä raskausdiabetestä. Ihan siksi että se on kuitenkin aina kropalle rasitus, eikä täysin 100% turvallinen. Noi kriteerit että BMI alle 25, ei suvussa diabetestä, ensisynnyttäjä on ihan hyvä syy jättää tutkimatta. Sitten tietysti jos paino liian nopeasti nousee tai sokrua löytyy pissasta toistumiseen, on ehdottomasti syytä seuloa tilanne et tiedetään mitä hoitaa. Mut ihmeellistä on että jokaiselta katottas. Nää on taas näit eroja suomen ja muiden maiden välillä. Esim. Amerikassa rutiiniseulotaan melkein kaikkialla kaikki mahdolliset tulehdussairaudet (streptokokit, bakteerivaginoosit) mitkä aiheuttaa ennenaikaisia synnytyksiä ja vauvan kuolemista pian synnytyksen jälkeen sepsikseen. Se on kuitenkin vaan verikoe, joka voi paljastaa oireettoman infektion, joka diagnosoimattomana on uhka vauvan hengelle. Mut siitähän tääl ei välitetä, tärkeempää et jokanen mamma jolla ei pienintäkää riskitekijää ole käy sen sokerilitkun kiskomassa :D Kärjistettyä, tiedän. Pointti oli kuitenkin et fiksumminkin voitaisiin ne vähäiset rahat mitä julkiseen terveydenhuoltoon on käyttää.

HanTa: Ai pitäiskö tän väsymyksen helpottaa? :D Ihan yhtä väsynyt olen ollut läpi raskauden, nyt viime aikoina vielä enemmän kun alkuraskaudessa. Silloin sai kuitenki viel nukuttua öisin suht hyvin, nyt ei todellakaan. En sit tiedä miten muilla. :p

Cham,
viel on onneksi reippaasti sitä aikaa kääntyä, ja tosissaan kuulostaa siltä että vielä hakee paikkaansa suht usein :D Tiedän tuon tunteen, niin kovasti sitä pientä jo haluaisi silittää, sylitellä ja ihastella. Silti on viel ikuisuus, tai silt se ainaki tuntuu. Ei sais olla näin malttamaton luonne :p
 
Zoe Mä taas ennen olen syönyt karkkia tosi paljon. Luulin, että siitä tulisi ongelma raskausaikana, että mätän liikaa. Mutta ei todellakaan tee mieli. Salmiakkia ottaa joskus muutaman ja sitten ostin kioskilta 2 sellaista kirpeää lotta-karkkia. Ne on mun herkkua :) Mutta sekin jäi siihen kahteen. Hyvä vaan, kun tuota painoa on jonkunverran yli omien tarpeiden, niin ei ainakaan makeiden syömisestä liho lisää raskausaikana. Suklaata ei voi ajatellakaan syövänsä ja ennen meni puoli levyä helposti :)

Cham En oo nyt ihan satavarma, että onko se rasitustesti kaikilla. Mutta mulla on ylipainoa, että josko mä sitten joudun. Vai oliko se vapaaehtoista... Silloin ekassa neuvolassa tuli niiiin paljon kaikkea, että ei mun lahoon päähän mahtunut kaikki asiat :ashamed:
 
Zoe-F
Sompio Miä tykkään kovasti suklaasta, mutta sen syöminen sattuu niin saat*nasti että jätän väliin Muutama reikä hampaiden välissä on erottanut mut melkein lopullisesti siitä. Miä oon ollu aina sokerihiiri, ja pelkäsin et pahenee raskauden aikana. Ja kyl miä vähän useemmin söinki karkkii, mut ei mul ainakaa oo pissas näkyn mitää, eikä painokaa oo noussu ku neljä kiloa.
 
Vauvis onnea loman alkamisesta!! JEE!! :heart:

HanTa mulla alkoi väsymys helpottaa siinä 10 viikon jälkeen. Kyllä se välillä vieläkin yllättää, mutta siis siihen asti oli ihan kamalaa se väsymys!

suukkis, kohta saat sanoa että mitä minä sanoin... :D

(.) mä nimittäin luulen että mä tunsin liikkeitä just äsken... :saint: sellainen tum-tum-tum. ihan ku pieniä ilmakuplia masussa. se toistui kaks kertaa... :p Vähän mä vielä epäilen että keksinkö mä vaan ne mut sit ne tuli toisenkin kerran. Voiskohan ne olla jo niitä? Ehkä mä vaan haluan tuntea niitä niin paljon et mä kuvittelen ne.... :ashamed: :LOL:

EM ja Dodo 14+1 :heart:
 
Chamorphis
DD juu onnex on aikaa kääntyä. Ja tiedän tunteen tosta malttamattomuudesta! :D Itellä sama vika...
Ootteko muuten lukenu lehdistä kun on nyt vouhotettu tosta raskausmyrkytyksestä?! Mä kyllä vähän ihmettelen sitä, joka oli kuollu yli vuorokausi sektion jälkeen raskausmyrkytykseen. Ainoo hoitokeinohan siinä on se synnytys. Tuntuu hullulta et vielä vuorokausi synnytyksen jälkeen siihen vois kuolla... Ja toinen mikä lehes oli et joku nainen oli kaksi kertaa meinannu kuolla siihen. Oli molemmilla kerroilla ruvennu kouristeleen mikä on se vaarallisin muoto. Rupesin miettiin et eikö suomes käytetä sitten magnesiumsulfaattia niitten kouristusten ehkäisyyn vai oliko vaan ollu niin vaikee myrkytys?! Ompas mulla taas masentavat aiheet! :LOL:
EM mulla ainakin ekat liikkeet tuntui niinku olis kuplinu vattas. Tosin ei noin aikasin, mut kuitenkin. Aivan mahdollista varmaan et ne liikkeitä oli. =)
Hanta mulla ei ainakaan vielä oo kauheesti lisääntyny väsymys. Alkuraskaudesta olin aika väsyny, mutta nyt en mielestäni enempää kuin yleensäkään. Eiköhän se kuitenkin tuu takas ennen pitkää jos unet jää vähiin. Nyt ainakin vielä saan nukuttua hyvin yöni. Kerran yössä suurinpiirtein saa herätä vessaan, mut nukahdan aika nopeeta sen jälkeen...
 
Huomenta kaikille :D

täytyy siis vain toivoa että väsy alkaa helpottaa...
iltavuoroissa oon jo iltapäivällä sellasella ololla et voisi nukahtaa pystyyn, vaikka aamulla ois nukkunut 12 :)
Tosin juu, nukun sitä yhtäsoittoista unta enintään kolme tuntia kerralla, eli se voi vaikuttaa asiaa...
Nyt vain on toivottavaa ettei virtsis enään uusi, ettei sen takia tarvitse heräillä...
Ja yrittää tottua yksin nukkumiseen.. mies tällä hetkellä suorittamassa tenttejä toisessa kaupungissa, ja vain viikonloput kotona, ja tämän jälkeen lähtee keikki töihin :(
Eli taidan osittain herätä tarkastelemaan onko hän vieressä... koska kun hän on kotona niin herään keskimäärin 2-4 kertaa vähemmän yön aikana...

hermoheikko yksin nukkuja :(
 
HanTa Mä en kanssa osaa nukkua yksin :ashamed: Herään kanssa tarkastelemaan, että josko se mies olisi sittenkin vieressä. Tosin en onneksi kovin usein joudu nukkumaan yksin.

ElinaMaria Mä tunsin ekan kerran sellaista kuplivaa tunnetta jo viikolla 9! Ja tuntunut viikossa useamman kerran. Olen ihmetellyt, mitä se on, koska eihän ne liikkeitä vielä voineet olla!

Kysymys niskaturvotuksesta Aloin viime yönä miettimään, että jos niskaturvotusta oli nyt normaalin verran, niin voiko sitä tulla tässä raskauden aikana kuitenkin lisää. Vai ollaanko tässä nyt suhteellisen turvallisilla vesillä? Mitä syitä voisi olla keskenmenoon vielä näiden 12+ viikkojen jälkeen?
 
Sompio nythän on jo erittäin todennäköistä että vauva tulee maailmaan! :) Onhan niitä olemassa kaikkia selittämättömiä kohtukuolemia tai muita surullisia juttuja mitä voi tapahtua, mutta ne on toooosi harvinaisia! Ei niitä kannata huolehtia. :) Nyt vaan onnellisena masua kasvattamaan! :D



 
huomenta!!

väsymys vie täälläkin taas vallan ku viikko lähenee loppuaan. tänäänkin jää koulupv välistä, mut oon ihmeen urhoollisesti ma-ke jaksanu!! vaiks en tiedä mistä repäisin sen energian (tosin energinen oli kaukana musta) mut oli pakollisia juttuja koulussa ni jotenki pääsin sinne asti... mut tänään taas ei.. :ashamed:

viikonlopun tulo pelottaa. mulla ois taas pe iltavuoro ja la aamuvuoro. pelkään etten jaksakaan kun ovat kuitenki 6h ja 7h vuorot. :| meillä on siis niin vähän ihmisiä töissä että mun ois parempi hakea etukäteen saikkea, kun lähteä töihin kokeilemaan, että jaksanko ja lähteä kesken pois. koska jos esim. pe-illalla alkaa kesken väsyttää ni siel on sit vaan oltava, työkaveria ei voi jättää yksin PERJANTAINA. arvatkaa vaan että jos soitan jollekin klo 17 pe-illalla, "moi tuutko töihin" ni varmasti tulee!! ja lauantai on ihan sama juttu.. mut sit tarvis jo tänään hakea s-lomaa... ääh vaikeeta..

DD on sun maha kyl kieltämät laskeutuneen näköinen =) ja eikös sen tosiaan olostakin huomaa, kun laskeutuu. siistii :heart:

masukuvaa täältäkin rv 9+2


tässä ennen raskautta *muoks siis jotai rv 4...

on mulla siis ylimääräistä, mut toi vatsa ei vaan enää pysy sisällä. se on jo muutaman päivän ollu tommone pallo mikä näkyy vaatteiden kanssa.

Talvis ja Pallero 9+2 :heart:
 
Talvis söpösti se masu jo pullottaa. :D muista ottaa rauhallisesti ja levätä jos siltä tuntuu. Jos tuntuu että et jaksa niin hae saikkua. :hug:

zoe joo... keksi mullekin tekemistä! B) Tällainen sadepäivä vielä... |O alkaiskohan tekemään joulukortteja? Mut eihän meil oo mitään tarvikkeita... :/

EM ja Dodo 14+2 :heart:
 
Zoe-F
EM Miäki ajattelin että tekisin joulukortteja, mutta eipä mullakaan oo tarvikkeita. Sitte ajattelin että tekisin korvapuusteja, mutta ei oo kananmunaa voiteluu. Ja sitte mä ajattelin että leikkaan koiran kynnet, se meniki oikeen hyvin, tai siis no, koira tuli kerranki luokse vaikka näki kynsileikkurit, ja anto tassua (viime leikkuusta on puol vuotta) kattelin kynsiä ja päätin että ne pikku käret (koiran kynnet ei siis oo mitkään piikit) leikkaan pois, ja siitä "etusormesta" sitten leikkasin, ja siitä alko tulemaan verta. No, ei leikata sitten perhana. Nyt on koiran tassu paketissa ja koira ihmeissään.
 
Zoe-F
EM Ai käy? No hitto. Miehän alan kohta leipoa. Kerran tehny korvapuusteja aikaisemmin ja yhen kerran tavallisia pullia. En oo itte kovasti pullaihmisiä, joten jäänny vähän vähille. Korvapuustit oli oikeen hyviä, mutta niillä tavallisilla pullilla leikin koiran kanssa viikon, ku ei omat hampaat pystyny :D
 
ElinaMaria kiitos masukehuista. =) ite katoin mahaa maanantaina, ja totesin miehel, et NYT turvottaa... vaan eipä lähteny ja aamusta on toikin kuva otettu.. mulle on kyl alkanu nyt maistuu ruokaki hiukan paremmin.. :p

vai on teillä tekemisen puute. Zoe voit aina tulla meille siivoo :D mullaki vähän tekemisen puute vaik onki aika naatti olo. siivosin äsken vessan ja pyyhkisin pölyt. kokkailla toki vois mut ei jaksais käydä kaupas viel ku pomo on siel.. odotan meinaa lääkäriltä soittoa, pyydän sitä saikkea...
 
Zoe-F
Talvis Juu, saat kyllä itte puljaa kotis :D Oli meinaan sen verta selkä kipee koko viime yön, että hyvä jos sain nukuttua. Huomenna vois kyllä pestä lattiat. Tänään ei jaksa.
 
Moikka kaikille :wave: :wave: :wave:
Ekax niistä kestoista, et meillä ei kestoilla, vaikka hyvähän se olisi, mut ei :/
Siel päiväkodissa työskennellessä päätin, et ei meidän perheeseen ja mies on samoilla linjoilla.

Onnea Sompio ihanista ultrauutisista :hug: :heart:



Vauvikselle mukavia lomapäiviä :hug: B)

TinyAngel, mä kans kauhistelin yksiä mammahousuja mitkä huusin huuto.netistä, et kauhee, ku on väljät, varsinkin mahan kohdalta. Mut nyt sitten... :D Hyvin mahtuu välkkärit sinne alle ja hyvä ettei jo tee tiukkaa masun kohdalta :heart:
Et kyllä sullakin tulee varmasti "täytettä" sinne housuihin :D :LOL:

DD, vooops :eek: Kyllä minäkin näen ihan saman :eek: Laskeutunu on :heart:
Hurjat vkot sulla :D :heart: Ei kyl varmaan mee montaa vkoa, et potkuri-prinsessa neiti syntyy :heart: :heart:

Cham, juu, kummitäti muka meinas, et vois syntyä joulukuun 29. päivä :D
Toivottavasti ei kuitenkaan :eek: Ennemmin sit vasta tammikuussa :/
Kiva kuulla, et vointi on hyvä :hug: :hug: Täällä poitsu vois olla tällä hetkellä RT, ainakin lääkäri meinas niin, et pää ois tuntunu alhaalla :D Potkuja ja iskuja tulee kyllä minne sattuu, et saas nähä sit... :heart: :heart:

HanTa, mulla sitä väsymystä ei niin kovasti ole edes ollu :/ Joskus olen saattanut päväunet nukkua, mut en enää aikoihin =)

EM, ihanaa :heart: Onnea ekoista mahdollisista liikkeistä :heart: :hug: :hug:
Se on huikea tunne, varsinkin, kun on sit varma, et pikkunen siellä liikuskelee :heart: :heart:

Zoe on kyllä ollu reipas =) Mä en kyl tohtis alkaa ees leikkaamaan koiran tai kissankaan kynsiä :ashamed: Meil ei oo koskaan allergioiden takia ollu lemmikkejä, mut en tohtis ees kokeilla jos joku pyytäis :D

Talvis, siitä se masun kasvu alkaa :hug: :heart:
Peesaan EM:a tossa, et ota rauhallisesti ja levähtele jos siltä tuntuu :hug:

Sitten vähän omaa (.)
Eli siitä lähtien, ku poitsu meni kääntymään tuol masussa, on tuntunu, et ei kunnolla saa happea |O Sit älytön röyhtäileminen ja siitä seurauksena oksentelu :ashamed:
Et ei oo ollu mikää hehkeä olotila. Eilen tais olla eka parempi päivä, ku sain alotettua vauvan pyykin pesun :D :heart: Sit illalla innostuin viel silittämään ne pestyt pyykit :D
Saa nähä kauanko se innostus kestää :heart: :LOL:

Tänää oli sit se lääkäri-neuvola. Eli omien laskujen mukaan vkot 31+0 ja neuvolan mukaan 31+5 =) Mut toi oma on lähempänä totuutta :heart:
Painoa oli tullu +122g/ vko, ei turvotusta, pissa puhdas, hemppa 133, rr 115/84, ja sit sf-mitta: 30 cm :eek: :eek: :eek: :heart: Meinas lääkärikin, et ei ihme jos meinaa ahistaa, ku kohtu nousee noinki korkeelle :eek: :heart:
Kohdunsuu hivenen pehmennyt ja sormelle auki :eek: Näillä vkoilla alkaa kuulemma valmistautumaan synnytykseen =) Et kaikki oli hyvin :heart:

Vähän vaan meinas jännittää, ku katoin, et jaahas, 2 miestä käveli siihen lääkärin huoneeseen :eek: Molemmat viel aika nuoria ja toinen niistä oli harjoittelija |O
Siinä sit kaksin tuumin kattelivat mun haaroväliin, tosi kiva tunne :ashamed: :D

Ja sit lopuksi masupäivitystä poksujen kunniaksi... :heart: :heart: Pallo edestä:



Ja sivusta... :heart: :heart: :heart:




 

Yhteistyössä