*~ ESIKOISHAAVEISTA PLUSSANNEET~* vol 2.0

Jeps, ja muutenkin voi joka toinen pvä tai kolmas pvä pestä. Kunhan pitää niitä suht ilmavastikin jos ei etikassa liottele.

Ihana masukumpu EM! :heart:

Mie oon taas ollu iha väsy koko pvän.. Koko ajan melki ku on seisoviltee/kävelee/kyykistelee 6h ni se käy aika raskaaks ku yhtäkkii tekkee. Mut eiköhä jalat koht jo totu B)

SS & mytty 18+4
 
ElinaMaria ihana massu kuva :heart:

veriseulasta: Sain neuvolasta lapun, jossa kerrottiin ultrista ja veriseulasta, noloa, mutta myönnän että en ollut lukenut sitä veriseula kohtaa ollenkaan :ashamed: ja ultrassa kun kysyi osallistunko siihen. Vastasin sitten että en osallistu, kun en kehdannut alkaa kyselemään mikäs se oikein on?? :ashamed: Kotiin kun pääsin luin jutun ja totesin, etten ois varmasti osallistunutkaan, vaikka oisin tiennyt mistä on kyse....np-ultrassa kun kaikki oli kuitenkin hyvin. :heart:

kestoilusta
mäkään en ole oikein vakuuttunut kestovaippojen käytöstä, kuullostaa hankalalta ja työläältä. Mutta
kyllä aijon niitä kuitenkin kokeilla...oishan ne tosiaankin halvempia käyttää.


TinyAngel & Pikku Pirpana 15+5
 
kiitti cham selvennyksestä. Eli ei ainakaa umppari oo mikä siellä kipuilee. Tänää tuli töissä taas semmosta pientä jomotusta samaan kohtaan, että liekkö alkaa olla tämän äipän aika jäädä lomalle :D huominen loppu rutistus vielä....

taidanpa mennä kuulosteleen vaavia tuonne sohvalle :wave: Voikaa hyvin! :heart:

vauvis neiti 33+2
 
Miust o jotenki nii hassua ku ei kaikki tiiä millä puolella umpilisäke on :p Koe mie luulin, et se o itsestäänselvyys. Tai sit mulla äit muute vaa ain kysy jos sattu masuun, et ei kai vaan vaa oikeelle puolelle ku voi olla umppari. Tosin sit se 9 -vuotiaana leikattiinki ku tulehusarvo oli 50 B)
 
EM Juu, niin se sanoi hoitajakin. Kirjoitti mulle lapun, että olen ollut tutkimuksessa, jos siitä vielä tulee pomolta urputusta. Ja mun pomo on nainen. Sillä on ihan ihme käsityksiä ja periaatteita.

Ultrassa kaikki oli hyvin. Niskaturvotusta oli ihan normaalin verran ja kaikki muukin oli kohdillaan tässä vaiheessa :heart: Ensin ultrasi alakautta, mutta kun ei saanut niskaturvotusta siitä mitattua, niin ultrasi sitten mahan päältä. Oli nuppu niin huonossa asennossa, että piti massua hieman painella, että lähtisi liikkeelle ja parempaan asentoon.

Päiviä tuli muutama lisää, eli tänään 11+5
 
Heräsin ensin pissalle ja sitten vähän ajan päästä tuli niin huono olo, että piti mandariineja ja hapankorppua lähteä syömään. Viikonloppu meni jo paremmin tän olon kanssa, mutta tää alkuviikko on ollut taas aikamoista pahoinvointia. Eikä kyllä nukutakaan yhtään :(

Kestoista Meillä ei ole siitä hirveästi puhuttu, mutta oletan, että meillä ei kestoilla. Muuten kyllä kierrätetään se mitä pystytään ja aika paljon luonnossa liikutaan ja luonto-asioita mietitään. Aikaisemmin vain olen saanut sellaisen kuvan, että mies ei juurikaan halua kestoilla ja en mäkään kovin innokas ole. Tuntuu näin äkkiseltään jotenkin hankalalta. Tuttavapiirissäni ei kukaan kestoile, että ei pääse siihen sillain tutustumaan tässä vaiheessa.

Meilläkään ei juuri erikseen vaatteita pestä 60 asteessa, mutta vauvan kanssa sitä pyykkiä tulee kuitenkin enemmän ja voisi sitten kyllä lajitella 40 ja 60 asteen pesut.

Ehkä sitä vielä innostuu :heart:

Eilen opiskelukaverini sai tytön :heart: Ei olla pidetty pariin vuoteen muuta yhteyttä, kuin joulukortit laitettu. Ihana, että ilmoitti minullekin kuitenkin lapsesta :heart:
 
Kestoilua...
jokainen tavallaan... itselläni ainakin on sellainen fiilis että en halua laittaa pissa ja huuhdeltuja kakkavaippoja muun pyykin joukkoon...
ja pyykkiä on ihan varmasti muutenkin tarpeeksi... kun sitä nytkin on tarpeeksi pyörimään harvase ilta...
Ja luulen että se vaippa paketti ei paljoa siellä kauppakassissa ja auton kontissa paina... noh meneehän se siinä samalla... niin kuin vaipat koneessa joku sanoisi...
Ja oikeesti, meillä töissä kävi hygienia hoitaja selittämässä kestoilusta ja hygieniasta... ja oliko turussa tehty päätös että tarhaan ei kestoja hygienia syistä...
Ja uusimmassa vauvassa oli, että jos ryhmän lapsista puolet kestoilisivat, tilat olisivat hankalat eikä kestoilu välttämättä onnistuisi.

Alkuun en ainakaan suostu kestoilemaan... mutta se voi olla fiksu vaihtoehto sitten kun lapsi opettelee kuivaksi... koska kestohan ei ime kosteuden tunnetta niinkuin vaippavaippa...
 
Onnea Sompiolle ultrakuulumisista!

(.) ja pyh tän olon kanssa! taisi olla vaan silmän lumetta muutamien päivien helpompi olo kun tänään jouduin töihin soittaan etten tuu. niskaa särkee ja koko aamun oksennellu :x vitsiläinen ku meidän neuvolas soittoaika on jo menny, kait sitä voi huomenna sinne kilautella ja pyytää sairaspäivälappua tälle päivälle :/
taidanpa hipsiä vällyjen väliin lepäämään.

Mukavaa päivää muille!
 
kiitos masukehuista! :heart: Mä NIIN tykkään kun se kasvaa ja ootan NIIN paljon että tunnen ne liikkeet. :p

onnea hienoista ultrakuulumisista!! :D :flower: Sompio

Minusta jokainen tekee ja elää tavallaan. Musta se ei ole liikaa vaadittu että esim. kierrättää. MUTTA kaikissa taloyhtiöissä ei ole niitä roskapönttöjä kaikille. :/ Mut mä häpeen sitä et meil ei oo energiansäästölamppuja. :ashamed: joka kerta kun ollaan kaupassa niin mä sanon että eikö otettais noi, mut sit joku (siippa/mun isä) sanoo että ne on niin kalliita. Höntit ei tajuu et ne kestää kymmenen kertaa kauemmin. Ens kerralla mä kyllä ostan niitä. Hittolainen. :LOL:

zoe joo eipä sitä säästöä huomaa. :D Hyvin sen saa kulutettua kaikkeen muuhun... :LOL:

:hug: :hug: kaikille pahan olon kanssa painiville. Mulla se on selvästi jo helpottanut mutta ei silti parane unohtaa syödä tai se hiipii kimppuun se paha olo... :x

suukkis kyl mäkin oon aina tienny et missä on umppari. :D Mut se johtuu siitä et mä oon lapsesta asti lukenu kirjoja ja muistaakseni TIINA-kirjoissa Tiinalla leikattiin umpisuoli. :)

Kävin lenkillä, nyt meen tekemään ruokaa (uunilohta ja kookosrisottoriisiä ja salaattia) nam! :p

EM ja Dodo 14+1 :heart:
 
heipsan täältäkin! :wave:

Nyt alkoi LOMA!!!!!!!!!! :xmas: :D :D B) ...Eihän sitä vielä osaa ajatella, että nyt ollaanki pitempi aika pois töistä, kun viikko/ tai kuukausi =) ...
Nyt vaan odotteleen vaavin tuloa maailmaan :heart:

vauvis neiti 33+3
 
Onnea mammalomasta vauvis! :heart:

EM juu energiansäästölamppuja pitäs kyl hommata!! Ny ku kuluttaa noi aiemmat, ni pittää miehelle sannoo, et sit ei osta uusia tuommosia vaan nimenomaan niit energiansäästölamppuja :xmas:

Kestoilusta vielä
, mie siis todellakin oon sitä mieltä, et kukin tekee tavallaan. Mutta en vain ymmärrä sitä, miksei yrittäis ees jos kerran sillä säästäis niin ison rahamäärän sekä luontoa niin paljon. Kuitenkin, kun lukee kestovaippainfo.fi:n sivujen keskusteluita, niin kaikkialla sanotaan, kuinka kestoilu on paljon helpompaa! Ja se on vaa ennakkoluulot lähinnä, mitkä estää useimpia kokeilemasta. Ja tähän lisään vielä sen, että mullakaan ei lähipiirissä ole ketään joka kestoilis. Tai miehen serkun perhe kyllä, mut ei sillai usei olla yhteyksis. Mut sen innostuksen saa ku lukee hyvistä käyttökokemuksista sielt kestovaippainfon keskusteluista =) Eikä kuuntele niitä ennakkoluuloisia, jotka ei oo ees koittaneet kestoilua/eivät oo yrittäneet tarpeeks pitkään tai ahkerasti et onnistuis, vaan ovat het luovuttaneet.

Itse ku kuulin kuukautiskupista ni olin iha et hyi että, mite joku voi semmosta käyttää. Sit luin siittä enempi ja enempi ja sit rohkaistuin. Aattelin, et no voihan sitä ees koittaa. Ja ikinä en vaihtais takas siteisiin/tamponeihin!! Kuppi on sata kertaa parempi ja kivutkin on helpottanu. Toki sit ku on synnyttäny, ni pitää uudelleen kahtoo, sopiiko kuppi. Ja sit ostaa vaa isompi jos ei sovi. Mut siinäki säästää luontoa sekä myös kukkaroa.

Ja toki, jos yrittää kestoilla ja kokeilee todellakin monen monituisia juttuja ja ongelmia ilmetessä kysyy aina kestovaippainfosta neuvoja ja jos pitkän yrittämisen jälkeen vielä sanoo, et ei oo mun juttu. Niin ok, ei siinä mitään. Mua vaan jotenki nyppii ihmisten ennakkoasenteet. Ja eikös kestovaipat muuteski oo suunnillee vanhempi keksintö kuin kertikset?

Zoe, juu eihä sitä välttämät huomaa :D Mut su pitäs aina laittaa vaikka perinteiseen säästöpossuun se noin 4-5? kun oisit muutoin ostanu tupakkaa sillä. Siten sen säästön ainaki huomaa, ku ei käytä sitä vaan esim vuoden pääst kahtoo, et ohops! Ompas palijo rahhaa :p

Ihanaa! Sain tänään pesupähkinät!! Het laitoin koneen pyörimään ja kokeilen niit :)

Tänää ku tein lähtöö töistä kotiin, ni kahtoin iha ihmeissäni, et mitä mun masulle ja rinnoille o tapahtunu!! Iha ku ois yhessä yössä masuki tullu iha mielettömän isoks sekä rinnat paisunu :LOL: Mut ehk turvotti vaan sillo... tai jotain.

SS & mytty 18+5 :heart:
 
Hyvää lomaa vauvikselle :heart:

Kiitos ultrakuulumisten huomioimisesta! On niin paljon helpottuneempi olo, kun tietää, että kaikki on hyvin.

Zoe Kiitos :heart: Mä luulen, että osittain tuo huono olo on siitä, että en ole saanut syötyä kunnolla. Mutta hyi, ei mitään makeaa. Karkkia en ole syönyt juurikaan moneen viikkoon.
 
vauvahaaveita Onnea, onnea mammalomasta :heart: odotan innolla omaanikin...tosin siihen on kyllä vielä piiitkä aika.

Mulle tuli tänään ellokselta ekat äippä housut, hieman oli löysät, mutta aijon ,kuitenkin pitää.
kyllähän tää massu tästä vielä kasvaa. Tosi ihanat kun ei purista ollenkaan ja ei tarvii viritellä kumilankojen kanssa housuja kiinni. :D

Huomenna ois neuvola. Hieman jännitää se pissatesti, kun oon syönyt tosi paljon mekeaa...en tahtois siihen sokerirasitus testiin...:eek:

TinyAngel 15+6 & Pikku Pirpana
 
Vauvikselle onnea mammaloman alusta! :heart: Mullakin tuo alkaa perjantaina, näin sairasloman jatkoksi. Sähän pidät pekkaset alta pois et aloitat jo nyt, eiks ni?

Sompiolle onnittelut hyvistä ultrauutisista ja jaksuja ikävän olon kanssa :hug:

Nyt mä oon kyl niin äimänä, etten osaa enempää kommentoida. Nimittäin, kuulkaas tytöt, mä luulen et mun maha on LASKEUTUNU :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek:



Kuvassa siis roikkuva maha ja seksikkäät tukivyöpainautumat :D Mitäs mieltä ootte, näätteks te saman minkä minä näen ja tunnen? Ei oo enää päiviin närästänyt öisin, vauva liikkuu aikas alhaalla, kävellessä tuntuu raskas paino alhaalla ja pissattaa vaikkei hätä oiskaan. Eli siltä vähän vaikuttais... Aika hurjaa! Tää poksuminenki on ihan älytön, jo 36. viikko. Ei täs enää iha kauheen kauaa voi mennä. :heart:

kummastunut-DD ja potkurineiti 35+0 *POKS* :heart: *35 päivää laskettuun * :eek:
 
Suukkis, en siis oo ainoa jonka silmiin se näkyy :D Hyvin kirjotit muuten noista kestoista, ihan samaa mieltä mäkin oon. Kyl kaikki vois sitä edes kokeilla ajatuksella ja yrityksellä, ja jos ei siitä huolimatta onnistu niin sit luovuttaa. Kestoiltu tosissaan ollaan vaikka kuinka paljon pidempää, kun mitään kertiksiä on ollut. Niis yhdistyy ekologisuus, taloudellisuus ja vielä lisäksi ovat parempia vauvalle - ei tuu niin helposti vaippaihottumia tai allergisia reaktioita (mulle tai mun sisaruksille ei kellekään edes sopineet mitkään kertikset, joten vanhempien piti jo senkin takia käyttää aina harsoja). En tunne ketään joka kestoilis, mut netistä saa ihan loistavasti tietoa. Toivoisin siis miekin et ihmiset enempi selvittäis asioita, eikä vaan toteis et "oon kuullu et se on hankalaa" ja sillä sit kuittais sen kauheen jätemäärän. 9kk kuitenki aikaa ottaa selvää asioista ja äp:ssä tulee ilmaseks muutama vaippa millä voi kokeilla :) Ja EM se taisi sanoa, että vaikkei kaikkia vaippoja saisikaan kestoiltua, niin jo pari päivässä on iso apu!
 
Chamorphis
vauvis onnee loman alkamisesta! =)
DD uu näyttää kyllä että on laskeutunu... Mut eikös muistaakseni ensisynnyttäjillä yleensä noilla viikoilla saata jo muksu siirtyä siihen ns. raivotarjontaan. Aikasemmin se ainakin on ku monikkosynnyttäjillä. :D
Suukkis mä oon vähän samoilla linjoilla sun kans tosta kestoilusta, että kannattaa sitä ainakin kokeilla. Äiti ainakin on mulla käyttäny kuulemma melkein pelkkiä harsoja sillon joskus vuonna vasara ja kirves kun mä olin vauva. Mä ainakin aion kokeilla sitä. Miehen kaverin vaimolla on oma firma, joka valmistaa niitä vaippoja, joten mulla on ainakin "sisäpiirin" tietoa käyttökokemuksesta. Niillä on neljä lasta ja ilmeisesti kaikilla ollu kestot käytössä.
TA jos sä oot alle 25-vuotias ja painoindeksi normaali niin silloin ei käsittääkseni joudu sokerirasitukseen. Tääläpäin ainakin melkeimpä kaikki muut joutuu siihen. Olin hieman yllättyny siitä, kun kuvittelin et se tehään vaan riskiraskaudes, ylipainoisille ja niille jotka jää kiinni sokerista pissanäyttees... :eek:
Sompio onnea hyvistä ultrakuulumisista! :flower:
Itelle ei kuulu sen kummempaa tänään. Vointi ollu mitä mainioin. Huomenna olis taas synnytysvalmennus eli "erovalmennus", kuten viimeksi sai kuvan! :D

Chamorphis ja Nasu 30+1
 
Cham, ihanaa että voit noin hyvin! :heart: On sullaki niit vaikeuksia sen verta takana, et korkee aika et vähä helpottaa. Loppuviikot on kuitenki nii tukalat, et mitä pidempää tuo hyvä olo jatkuu sen parempi, eiks je? =)

Näil vkoilla juu yleensä sikiö asettuu siihen asentoon, missä meinaa syntyäkin, eli perätilavauvoista ruvetaan tekemään kääntöpäätöksiä ja RT-vauvojen kaa voi melkein huokaista helpotuksesta. Mulla tää on ollut jo pari kuukautta onneksi RT:ssä, taisi olla rv 25 ku viimeksi oli perätila. Se muutos RT:hen ei siis laske mahaa, vaan se et vauva laskeutuu ns. lähtökuoppiin. Eli porautuu lähemmäs ulostuloreittiä :p Hyvinkin voi jo näillä vkoilla laskeutua, mut oon käsittänyt et on tavallisempaa että se tapahtuu rv 37-38 jälkeen ellei jopa vasta synnärillä. Vanha kansa väittävää että laskeutuminen tietää synnytystä enemmin kuin myöhemmin =)
 
Chamorphis
DD juu pitää nauttia niin kauan tästä hyvästä olosta ku se jatkuu! :D Mä pystyn vielä jopa nukkuun niin ku ennenkin eli puoliksi mahallaan ja puoliksi kyljellään. Tosin oon joutunu laittaa tyynyn mahan alle tueksi jo viikkoja sitten. :LOL:
Mulla olikin vaavi viimeksi perätilas kun olin ultras. Onneksi vielä kuitenkin kääntyilee sen verran paljon et ehtii kääntyyn raivotarjontaan. Välillä siinä asennos tuntuu olevankin, kun potkuja tulee sen verran ylös! :p :heart: Sais vaan mennä nää viimeset viikot nopeesti niin sais vaavin syliin!!! TAHTOO!!! :D :D :D
 
Ihania vatsoja täällä :heart:

vauvis: Ihanaa lomaa, enää ei mene kauaa, että saat käärön syliin asti.

Duunissa elää sitkeä huhu, että olen raskaana, joku oppilas oli nähnyt mun tulevan neuvolan ovesta ulos. Se onneksi sekoitti hieman 15v päitä, kun muistutti, että samassa rakennuksessa on myös hammashoitola, labra, lääkärinvastaanotto... ja kun täräytti vielä päälle sen, että kai nyt joku on nähnyt senkin, että ostin lauantaina siipalle olutta :D (eihän opettajat kertakaikkiaan voi mitenkään käydä kaupassa saati ostaa alkoholia). Kummallista, miten pieni tää maailma on vaikka tässä kylässä on asukkaita lähemmäs 40 000 ja HKI 20 min ajomatka..

Kestoilusta: en ole asian suhteen kauhean fanaattinen, mutta aion edes kokeilla, jos en muuten, niin käyttämällä sekä kertakäyttöisiä että kestoja sekaisin.. Kai sekin säästää luontoa ja rahaa jos joka päivä käyttää edes pari-kolme kestovaippaa...? Hoidossa, reissussa ym. aiotaan kyllä turvautua kertakäyttöisiin vaippoihin.
 
Chamorphis
Sompio juu tuntuu olevan tosi yleistä toi rasitus. Tosin sinänsä ihan hyvä, että tehään melkein kaikille niin ei tuu sit yllätyksenä jos jää vasta loppuvaihees kiinni sokereista. Lapsi on kuitenkin yleensä sit paljon suurempi "diabeetikko" äideillä niin ainakin pystyy sit ruokavaliolla mahdollisesti vaikuttaan, ettei hirveesti lihois ylimääräistä...
 

Yhteistyössä