*~ ESIKOISHAAVEISTA PLUSSANNEET~* vol 2.0

Talvis samma här. Eri syystä kyllä ehkä. Mä mietin että kuinka moni alkaa osoittamaan tuomitsevalla sormella ja kuuluttaa minun joutavan helvettiin.... :LOL:

"siis sä joit lasillisen viiniä?!"

Mua ärsyttää tekopyhät jeesustelijat jotka kuvittelee olavnsa AINA oikeassa. koska täällähän on vain TÄYDELLISIÄ ihmisiä ja TÄYDELLISIÄ tulevia äitejä... voi jösses.

Tiedän että sä oot asiasta eri mieltä mutta mä noudatan neuvolan ohjeita. :) Neuvolassa sanottiin selvästi että yksi saunaolut tai lasillinen viiniä ruoan kanssa silloin tällöin ei ole haitaksi. (en edes kysynyt asiaa) Ja olen samaa mieltä. Jos juo lasillisen viiniä kerran kuussa ravintolassa niin siitä ei ole kenellekään haittaa.

muka täydellisiin ihmisiin suivaantunut EM

ps. tällä palstalla saa pahoitettua mielensä hyvin helposti. Sitä usein unohtaa että maailma on täynnä ilkeitä, oman edun tavoittelijoita, itsekkäitä ihmisiä. Ja jotkut niistä ovat myös täällä palstalla. Onneksi itse tiedän kuka ja olen ja mitä teen. :)
 
Niin ja en jaksa käydä tätä keskustelua TAAS. en tässä pinossa.

ja USKOKAA että mä tiedän minkälaista on kokea syyllisytttä. Jos ette muista niin mä olen yhden sairaan ja kuolleen vauvan synnyttänyt viime tammikuussa. :'(

Nyt poistun vähäks aikaa täältä kun alkaa veri kiehumaan taas kun kaikki maailman täydelliset ihmiset kertovat miten HEIDÄN mielestään on oikein... :kieh:

perhana... ei olis pitäny lukea sitä ketjua. :headwall:
 
ElinaMaria mä en kyl oo ollenkaa sormea heristävä tyyppi, mä kauhistelen yksinäni :LOL: mutta siis mun vaan ottaa sydämestä lukea että odottajat juo alkoholia tai polttaa. :ashamed: ja että neuvolassa voidaan vielä sanoa että vähän on ok. liittyy nyt kans vähän niinku samaan aiheeseen, mut mun työkaveri on puoles välis raskautta ja polttaa. sen kans on kamala lähteä töistä, kun autoilla kuitenkin rupatellaan ja tää vetää tupakkaa. en tiedä paljon se päivässä polttaa mut mielessä välkkyy kuvat kuinka vauva siellä kohdussa yrittää taistella niitä myrkkyjä vastaan ja haukkoa happea... :'( isä on myös kertonut että äitini on mua odottaessaan juonut yhteensä 6plo olutta... ja ihan ihminen musta tuli.. mut silti... :/ mä en vaan kestäis elää sen tiedon kanssa et itse oon lastani vahingoittanu jos jotain kävisi...

*muoks
en yritä esittää olevani täydellinen, mut lapselleni haluan tarjota niin parasta kun vaan voin.
 
Teretulemasta Kukkis! Hieno homma =) no mun vauva pitäs putkahtaa maailmaan about kuukautta ennen sua, eli viikot tänään 8+5.

Vitsit, about viikon päästä voi sanoa, että miun sisällä on sikiö eikä enää alkio :p

Talvis: mä en ees viitti lukea tommosia ku alkaa sappi kiehumaan! kyllä mä aion ihan nollalinjan pitää kun edes viinistä en pidä :D ens kesänä voi sitte kilistellä siiderilasia ;)

-ja ihan samaa mieltä tost kuukausipinosta. vaik kuin yritän lukea juttuja, niin en pääse perille :| onneks on tää pino!

mua kans toi painoasia vähä mietityttää... pieni vauvakumpu ku mulla on ollu aina ja ylipainoa jotai 5-7kg. sit kun olen pieni ihminen muutoin, niin olen varmaan semmonen valas.

mä olen kans semmonen makean suurkuluttaja, mutta nyt ei uppoo millään! suklaaholistista tuli täysin absolutisti :eek:

(.) pieniä merkkejä pahoinvoinnin helpottamisesta alkaa aika ajoin näkyä. väsymys vaan iskee kyntensä nyt sitäkin enemmän.
 
Chamorphis
EM eihän se nyt todellakaan ollut sun syy, ettei sun vauva jaksanu silloin elää! :hug: Älä edes ajattele sellasta! Vaikka helppohan se on sanoa, kun ei ole sellasta kokenu, mutta usko pois ei se ollu sun syy.
Ja vaikka ihmiset yrittää olla täydellisiä niin pitää muistaa sekin, että KUKAAN :attn: KUKAAN ei ole täydellinen!!!
 
noniin... nyt olen rauhoittunut.

Olen pahoillani tuosta purkauksesta. :ashamed: Mutta en voi sietää sitä että sanotaan että MINÄ en ainakaan tekisi mitään lapseni hyvinvoinnin vaarantamiseksi, MINÄ en ainakaan syö sitä enkä juo tätä... :headwall:

ihan kuin kukaan meistä sitä haluaisi tehdä?
 
EM: tuo on ihan totta. toki jokainen tekee niinkun parhaaksi katsoo, mutta vaikka kuinka täydellisesti oppikirjan mukaan yrittäs elää ni ei se sitä kato että kaikki menee hyvin!
Ethän sä vaan enää itseäsi syyllistä? :hug:
 
kiitti muruset. :hug:

en mä enää itseäni siitä syyllistä, mutta pitkään olin varma että minä aiheutin sen lapselleni. Mutta olen sen asian jo käsitellyt, välillä vaan ikävät asiat muistuu mieleen. :ashamed:

Mä olen täällä keskustelupalstalla aina ollut rehellinen. Siis en keksi omiani enkä teeskentele olevani muuta kuin olen. Ja tietysti toivon että niin voi jatkossakin olla, ilman pelkoa siitä että kaikesta syyllistetään tai tuomitaan. Siksi pysynkin enimmäkseen näissä pinoissa missä tietää että on ihmisiä jotka ymmärtää. :heart:

Tehkääpäs mulle palvelus... käykää mun profiilissa kattomassa että minkälainen kuva siellä on. Kun yritin vaihtaa sinne masukuvaa sen vanhan tilalle mutta mulla näkyy vaan se vanha... et mikäs kuva siellä nyt oikein on?

*muoks

Ei tarttekkaan. Ihan oikee kuva siellä on... kesti vaan päivittyä.

EM
 
Päivää! =) ohoh,onpa tullut paljon tekstiä.:) Talvis Mullakaan ei tulis mieleen juoda alkomaholia raskausaikana,ainakaan yhtä pullollista enenmpää.Mielummin joku pikku tölkki.Mutta enpä ole ostanut.Ostin yksi päivä alkoholittoman siideri tölkin :D

Hmm,mie tässä tämän miun ruokani kanssa vehtaan.Nyt otin pienemmän annoksen ja maidon kera :p eiköhän nämä paino huole ole joka naisella raskausaikana :) Joten en jaksa liikaa huolehtia.Nyt vaan niskasta kii.
Kiitos muuten massu kommenteista,tosiaan tää massu aina poksahtaa illalla.Ärsyttävää,eikö voisi olla aina noin turvonnut ja vielä päivisin.Kun haluaisin että kaikki näkee massuni :LOL:
 
Zoe-F
Moro!
Rakenneultrassa käyty :wave:
Tulos on tällainen:
istukka etuseinämässä
Painoarvio 391g
Liikkeitä löytyin ja kaikki elimet.
Ja kaikista mun tyttöoireista huolimatta meille on siis tulossa poika. Pienoinen pettymys, mutta pääasia että on terve ja on mulla aikaa tottua ajatukseen.

Kaikki kunnossa siis ja oma paino noussut noin 4 kg ja menossa 20+6

Ja vaikka pari päivää olikin tosi hiljaista, niin se johtui siitä että istukka oli siirtynyt etuseinään, ja lapsi noussut todella ylös ihan lyhyessä ajassa.

Kukkaiskeijulle paljon onnea :flower:

EM Mä söin koko alkuraskauden karkkia ja oikeestaan edelleen, ja tänään sano ultrassa että poika on. Kyllä mäkin noihin uskomuksiin uskon yleensä, mutta nyt on kyllä paha käydä sanoon ultraajalle vastaan. Mulla oli vuotoa ja kamala makeanhimo koko ajan ja tässä tulos :D
Äläkä ota kaikkee niin henkilökohtasest. Minut on kivitetty tääl kaksplussal tupakoinnin takia. Vaikka mä olen lopettanut, ja ne ihmiset ei edes tunteneet mua eikä tienneet mitään koko asiasta.
Ja syömisistä, niin jos musta tuntuu että haluun vetää kuution homejuustoo nii sit vedän, sano muut mitä sano.

Talvis Miä oon maistanu lonkeroa ja siideriä raskausaikana. Mutta jos oon halunnu juoda koko tölkillisen, niin oon kyllä ostanu alkoholittoman. En oikeen kans tajuu sitä että pitää sitä viinaa lillittää, kun tietää ettei se ainakaan hyväks oo.
Ja juu, mä vedin röökiä vaikka olin paksuna, mutta siinä on kaikkee mitä en jaksa selittää, ja mä lopetin kuitenkin, mitä kaikki ei tee, vaikka niillä ja masuasukilla olis kaikki hyvin.
Niin ja mä ja mies lopetettiin, koska oltiin sovittu se jo ajat sitten, että näytetään omille lapsillemme hyvää esimerkkiä.

johanna83 Googlaa sanoilla: akuutti tyttö vai poika vauva
Loppuraskaudesta voi arvuutella jo mahan asennosta. iso ja leveä=tyttömaha
Sikiön sydämmen sykkeestä=alle 140 poika, yli 140 tyttö
makeanhimo=tyttö
vuotoja alkuraskaudesta=tyttö
linea negra=poika

Mulla oli kamala makeanhimo ja vuotoa, mutta vaavin sydämen syke alle 140 ja linea negra ja ultrassa luvattiin poikaa.
 
Mua ei nypi yhtään jos joskus ottaa viinilasillisen. Varsinki jos sen ottaa 12 vkon jälkee ku kriittisimmät jutut on kehittyny jo. Ja saarnatkoon jokainen siitä mulle jos mä olen maistanut siideriä tai viiniä. Viel en ole muuta ku alkoholitonta siideriä juonu, mut jos joisinkin ni se ei liene kenenkään muun asia. Joku vois sanoa, et se on sen lapsen asia. Toki onkin, mut mä en yhtä-kahta enempää muutenkaa jois koko raskausaikana ja aina ku tekee mieli siideriä ja oon, et ny mä juon sen yhen, ni saan kummiski pidettyy itteni juomatta.

Mut semmone kunno juominen ja vaikka vkoittain se yks kaks ni semmone kyl muaki nyppis. Ja se tupakanpoltto. Mä voin rehellisesti sanoa, et mä en edes palstallakaan tykkää noteerata ees semmosen juttuja, jotka polttaa. Eli joka suunnilleen iloissaan sanoo, et juu poltan esim montakin tupakkaa pvässä eikä oo aikomustakaan lopettaa. Semmosta mä en siedä yhtään ja se on vastuutonta. Ja polttaakko joka pvä (eikä loppua näy) ni onko se sit sama asia kuin juoda yks, kaks siideriä koko raskausaikana. Mun mielestä ei ole. Mut jokainen tekee tavallaan.

Onnea Zoe poikauutisista! Miul o vahva olo tytöstä mut poikauni sai pasmat sekasin :D Mut kyl mie edellee aika paljon tyttöö arvelen. Saa sit nähä =)
 
ElinaMaria luin noita meiän tekstejä uudestaan ja tajusin kirjoittaneeni hiukan nopeasti. siis en todellakaan nyt viitannut siihen, että teitä koskettanut surullinen tapahtuma ois sinun syytäsi. :hug: :hug: en missään nimessä yrittänyt siitä piikitellä, toivottavasti et käsittänyt väärin kun sanoin etten antaisi itselleni anteeksi jos jotain kävisi.

ja muillekin vielä yhtälailla, että yritin sanoa, että jos jotain traagista tapahtuisi vauvallemme, ja se ilmenisi minun aikaansaannoksekseni, niin sitä en voisi anteeksi antaa. siis jos olisin tiennyt riskit johonkin asiaan ja silti tehnyt vastoin parempaa tietoa. haluan voida ajatella siinä tilanteessa sitten, että tälle asialle minä/me ei voitu mitään. joko te ymmärsitte :ashamed:

ja mitenkää ei oo ollu mielessä kenenkää yläpuolelle kohoaminen.

huolimatta anteeksipyynnöstäni, en aio siltikään vastaisuudessa ihan purematta niellä kenenkään alkoholinkäyttöä raskausaikana. sit ku mä valmistun terveydenhoitajaks ja meen neuvolaan töihin ni sen neuvolan asiakkaist yksikää ei juo raskausaikana (loppukevennys heh heh).
 
Talvis ethän sinä niin sanonutkaan, mä olen vaan vähän herkkänä... :hug: riita poikki ja voita väliin. Ja suomme sinulle mielipiteesi siinä missä muillekkin. :)

suukkis, sä osasit jotenkin pukea sanoiksi sen mitä mä ajattelin mut en saanu järkevästi ulos. :) kiitos.
 
Juu eipä tuo onneksi niin haudan vakavaa ole =) Ja ainahan saa eri mieltä muutenkin asioista olla. Ja kyl mäki siis sinällään suon jokkaiselle oikeuden tehdä mitä tahtoo. Oon niin polttamista ja alituiseen juomista vastaan, että kohta tulis jos minkämoista tekstiä ni jätän sanomati:D Mut kuhan ny vaan jokkainen ymmärtäis, et lapsia ei tarvihe tehhä jos on itse niin lapsi vielä, ettei osaa vastuuta uudesta elämästä kantaa. Adoptois sit vaikka jos ei pysty sitä raskausaikaa oleen polttamatta/juomatta koko ajan. Mua vaa nii pistää vihaks ku syntymättömällä lapsella ei mitään oikeuksia ole. Toinen voi pilata koko elämän enne ko on ees kohdusta päässy ulkoilmaan eikä toinen joudu minkäänlaiseen vastuuseen. Se on todella sääli ja raivostuttava seikka. Mut juu, jospa mie jätän tuon aiheen ko nostattaa liian kiivaita tunteita mulla :D
 
Zoe-F
Suukkis Miä olin ihan varma et meille on tyttö tulos, mut toisin kävi, nyt on vaan totuttauduttava siihen ajatukseen että ponin sijasta säästetään mopoon :D
Ja vaikka musta tuntuu että tein väärin kun poltin silloin kun tulin raskaaksi, niin sille ei voi minkään, voisinhan mä aina selittää kun oli vaikeeta ja tulin raskaaks niin yllättävän äkkii, mut en miä aio sil itteäni soimata, toiset polttaa koko ajan, ja juo ja pahimmat käyttää huumeita.
 
Zoe no ei ihan niinkään.. Ku mun mielest voi aina keksii kaikkee, et no toiset käyttää huumeita, mut mie vaa poltan joka pvä. Se on väärin eikä se sillä muutu, et toinen tekee vielä pahemmin. MUTTA sä kummiski sentäs lopetit sen suhteellisen ajoissa. Ja kummiski yritit aiemminki päästä eroon. Se on mun mielest eri asia kuin tietoisesti poltat monta tupakkaa pvässä monen monta vkoa tai koko raskauden ajan, etkä välitä mitään. Tosin, en ymmärrä, et jos ehkäsyn jättää etteikö ymmärtäis, et raskaaks voi tulla heti. Mutta jokainen ajattelee tavallaan enkä soimaa. Mut sellaisia kyl soimaan, jotka eivät välitä yhtään lapsestaan ja jatkavat vain polttamista vaikka tietävät mitä tuhoa saavat aikaan. Mut juu. Eipä se kai syyllistämälläkään kenenkään polttaminen lopu. Vaan suurella kannustuksella :)
 
Oikeasti, minusta on aika törkeää täällä sanoa esim. "tarvitseeko lapsia hankkia, jos ei pysty olemaan juomatta", mikäli joku kuitenkin noudattaa neuvolan ohjeita (eli ottaa maksimissaan sen yhden annoksen harvoin). Jos asia sotii omia periaatteita vastaan, niin tarvitseeko silti alkaa heittelemään tuomioita? Tilkka viiniä ei vielä kenekään tulevaisuutta pilaa. Ihan kuin jotkut teinit tappelisi kuka on paras äitee.
 
Olenko mä jossain vaiheessa sanonut, et olisi väärin/ei kannattais sillon hankkia lapsia? Eli toivottavasti Jive et ny ainakaan musta puhunut. Mä puhuin siis ihan vain siitä, et juot päivittäin monta annosta tai poltat päivittäin. En siitä, et tekee neuvolan ohjeiden mukaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja SuukkoSuulle:
Olenko mä jossain vaiheessa sanonut, et olisi väärin/ei kannattais sillon hankkia lapsia? Eli toivottavasti Jive et ny ainakaan musta puhunut. Mä puhuin siis ihan vain siitä, et juot päivittäin monta annosta tai poltat päivittäin. En siitä, et tekee neuvolan ohjeiden mukaan.
Ei, en puhunut sinusta :) . Mutta tuon tyylistä tekstiä on tässäkin ketjussa näkynyt ja vastaavaa suhtautumista. Minusta asiat voi sanoa monella tavalla (joko törkeällä paatoksella ja tunteella tai sitten asiallisesti muiden ratkaisuja kunnioittaen) ja neuvolan ohjeiden mukaan meneminen ei kenenkään lapsen tulevaisuutta pilaa tai tee kenestäkään kykenemätöntä vanhempaa. Ihan eri asia, jos jollain on oikeasti välinpitämätön suhtautuminen tulevan lapsen terveyteen.

muoks. ja tämä tuli mieleen tämän ketjun keskustelusta ja myös EMin kirjoituksesta
 
Juu mie peesailen kans, et eipä ne harvat alkoholiannokset maata kaada tai pienen elämää pilaa. Uskoisin, et kaikki nuokin "nollalinja" suositukset tulee lähinnä siitä, et joillakin just karkaa mopo käsistä ja sit sitä kitataan enempikin. Mut mä pidän itteeni tosi hyvänä tulevana äitinä vaikka sillo tällön tilkan maistankin tai otan pari annosta (en siis samana kertana) koko raskausaikana =)
 
Zoe-F
Suukkis Juu, mä tiedän miten tosta ajatellaan kun oon sanonu etten tajun yhtää että tuun kirjaimellisest heti raskaaks ku kapseli otetaa pois. Mut miä ihan oikeesti luulin et menis pari kuukautta. Ja heti ku miä sain ajan sinne kapselin poistoo, ni miä kyl aloin vähentää tupakointii. Mut sithän miä olinkin jo paksuna että pam :D No joo, lopetin, enkä aio enää alottaakaan. Onhan se naperollekki mukavempi sit parvekkeella nukkuu päikkäreitä kesällä kun ei oo mitää tuprua siinä ympärillä tai parvekevaunut ihan tuhkiksen hajuset.

Minust on sillee ilkeetä sanoo ettei pitäis hankkii lapsii jos ei pysty olee juomatta sitä yhtä raskausaikana. Jos neuvolas on sanottu et on ok ja itte tietää paremmin ku esim palstal.
Sama ku tual yhes keskustelus joku muija sano et kyl se ainaki on syömättä homejuustoa yms koko raskausajan koska se ei haluu tehä pahaa vauvalle. En miä silti jättän lapsii tekemättä etten voi olla sit 9kk ilman homajuustoo. Tossa yhtenäki päivän vedin melkee koko palan omenoiden kans.
 

Yhteistyössä